שרשור חדש
אני חייבת לצום אם אנלא מרגישה טוב?tz1994
בינתיים עד שיענו לך..משיח בן דוד

 

אז אולי עדיף כבר שתתקשרי 073-724-6000 מענה ההלכה לכל השאלות 

עדיף לשאול את המרא דאתרא אם יש כזה.אריק מהדרום
כלומר רב מקומי או רב של מוסד הלימודים.
סיכוי גדול שלאמושיקו

בגלל שהצום נדחה

עד כמה את לא מרגישה טוב?פרח השדה
לאnaknick
חולים פטורים מכל הצומות למעט יום הכיפורים.
איך אתה קובע ככה? אתה יודע מה רמת החולי שלה?כמעין הנובע
אתה הרב שלה?
אתה מוכן לקחת על הכתפיים שלך מישהי שלא תצום רק כי אמרת 'לא'?
חולה פטור מארבעה צומות, זו הלכה פסוקה ללא מחלוקתnaknick
אין צורך לשלוח אנשים לרב על הלכות פסוקות ומפורשות
השאלה מה מוגדר כ"חולה"כמעין הנובע
וזה רק רבנים יכולים לאמוד
שתשאל את הרב שלה..מושיקו
כאן אין רבנים והתשובות בהתאם..
שאלתי רב ואכן הוא ענה שאני יכולה לשבור את הצוםtz1994אחרונה
תודה לכולם בכל אופן
כבר נשאר עוד שעתיים וחצי..😛dora
ויתנו לך כ ת ר מלוכה......נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך י"ח בתמוז תשע"ו 13:18

החיזוק היומי מרבנו #832

בְּעִקְבוֹת מְשִׁיחָא

יִהְיֶה מַבּוּל (אַפִּיקוּרְסוּת),

לא שֶׁל מַיִם - רַק שֶׁל מַחְשָׁבוֹת זָרוֹת, חייזרמתחייזר

וִיכוּסוּ כָּל הֶהָרִים הַגְּבוֹהִים,

וַאֲפִילּוּ בְּאֶרֶץ יִשְרָאֵל - שֶׁלּא הָיָה מַבּוּל

רַק מֵחֲמַת שֶׁיָּרַד בְּכחַ נִתְּזוּ גַּם שָׁם הַמַּיִם -

יַתִּיז גַּם בְּתוֹךְ הַלְּבָבוֹת הַכְּשֵׁרִים. אוהב

וְעִם חָכְמוֹת

לא יוּכְלוּ לִתֵּן עֵצָה,

וְכָל שָרֵי הַמְּלוּכָה יִתְפַּזְרוּ,

וְהַמְּלוּכָה לא תַּעֲמוֹד עַל עָמְדָה,

יַחֲזִיקוּ מַעֲמָד

רַק פְּשׁוּטֵי יִשְרָאֵלגבעוני

שֶׁאוֹמְרִים תְּהִלִּים בִּפְשִׁיטוּת וכו' -

וְעַל כֵּן

כְּשֶׁיָבא מָשִׁיחַ

הֵם יִתְּנוּ הַכֶּתֶר מְלוּכָהמלך בְּראשׁוֹ. 
(כוכבי אור, סיפורים נפלאים, ד')



 =============================================
"בנה ביתך כבתחילה..והראנו בבניינו..."- פינת המקדש -
מתוך שנעסוק בהלכותיו נקרב אותו במהרה אמן!גבעוני
ותודה ל@ציף ציף על שמזכה אותנו!



אין בונין את המקדש בלילה,

שנאמר "וביום, הקים את המשכן" (במדבר ט,טו)-ביום מקימין, לא בלילה;

ועוסקין בבניין מעלות השחר, עד צאת הכוכבים.

 

והכול חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם-אנשיםדוס ונשיםאישה, כמקדש- המדבר
[יעני כמו במשכן שהיה במדבר, שכולם השתתפו וסייעו בהקמתו];
ואין מבטלין תינוקות תינוק של בית רבן לבניין.
ואין בניין מקדש דוחה יום טוב. פרח


מקור: הלכות בית הבחירה פרק א הלכה יב.


נזכה מהרה להיות שותפים עם אל בתקומתו השלמה והמשמחת!

מקפפיצההה!!! מקסים!רחפת..


חזק וברוך!פרח השדה
שנזכה..
תודה רבה adarאחרונה
אנשנושים! (ובעיקר אנשות)רב מג של מילים

נא לא לקחת אותי יותר מידי ברצינות (בפורום הזה, כן)

[בפורום ***= "זה שאין לנקוב בשמו" תקחו אותי חופשי ברצינות

 

ופסדר, פסדר

עקב הפמיניזם הגואה

אני אשתדל ברוב טובי

שלא להשתמש בפטיש+בת

 

 

מטורלל!בקצב הזה עוד תעשו ממני ג'נטלמן בסוף

איזה אומץ. גאה בך!רחפת..

רק הסתייגויות, לא עקב הפמינזם הגואה אלא עקב חוש המוסר המפותח ומידת הרחמנות הטבועה בכל יהודי טוב.

 

 

אגב, בקצב הזה אתה לא תצטרך להיות חמוד, תעלה דרגה לקומת ה'נסיך' . 

 

 

(פרגנתי.. אה? )

 

@נפש חיה. נכון?

 

קיצור, רק ה' יודע מה רע בלהיות ג'נטלמן..  לא מבינה אתכם. זה הכי גברי שיש.

 

 

זהו.רב מג של מילים

התייאשתי ממך סופית.

מת

פוווו.. אז אין מפגש. סופית? רחפת..


את צודקת גיברת!נפש חיה.אחרונה


שאלה שאלתית ביותר!!רב מג של מילים
האמת שחשבתי לפתוח בלנ"ו
אבל פחדתי שישלוחני משם בבושת פנים
אז נתפשר על נסיו"פ לקשישים

אם מי מהפורומים (נצרף לכאן גם את לנ"ו)
הייתם/ן רוצים לפגוש
בחיים האמייתים?!


שוטו!
וואי סיקרנתרב מג של מילים

טדאםםםםםםםםםםםםםם!!!רב מג של מילים

|תופים וזה|

 

 

עקב הביקוש הרב

הרינו להודיע

על מפגש משולש!

בראשות כ"ק האדמו"ר

פאר הדור ותפארתו

הנעלה מכל העילויים

הנהדר בשבט האדירים

הנורא, הנשגב החציל והעניו

להלן:

 

@רב מג של מילים

 

ואיתו צמד הנספחים

על תקן ליצני החצר

@משיח בן דוד

@רחפת..

 

 

 

כרטיסים במכירה מקודמת בלבד!!

כל הקודם זוכה!

מהרו להזמין כרטיס ולהבטיח את מקומכם!

הנאה מובטחת!!!

 

V.I.P- חמש עשרה מטרים מהנ.צ (מתחבאים מאחורי השיח)

אורקוסטרה- עשרים וחמשה מטרים מנ.צ (משחקים אותה קוראים תמימים ומציצים מאחורי העיתון)

אביונים ושאר מרעין בישין- 50 מטר מהנ.צ (צופים במשקפות ומתחזים לתיירים)

 

 

 

המיקום: ת.מ ירושלים

היום: רביעי הקרוב בעז"ה (אני יוצא בעז"ה רבו"ש אז הסכמתי ברוב טובי לזרום...)

השעה: מסווג

 

 

 

פרטים נוספים

ושעה מדויקת

ימסרו בהמשך

למעונינים.

 

 

לתרומות צלצלו:

050-שקר כלשהו

שאילתא מקוננת
יש הנחות למיניהן??
מממ לא!רב מג של מילים

אבל יש מבצע "חבר מביא חבר"

על פי וותק הודעות אהמ.......נפש חיה.
אמרת וותק הודעותרב מג של מילים
כמה אני מקבלת לשעה?רחפת..
נתמקח באישירב מג של מילים


אני יותר מפחידה באישי.רחפת..
דיייייי!!!!!רב מג של מילים
אינמצב!!😱😱😱

|מבוהל|
|בורח על נפשו|
🏃🏃🏃
אז זה אומר שאין מפגש אני מבינה רחפת..
נעעעערב מג של מילים
צריך הרבה יותר מזה כדי להפחיד אותי!

💪
יאללה אני זורם גם!אילתי
חחחח.. באמת שצחקתי עכשיו!!לב טהור:)


אבלאבלאבלרב מג של מילים

אני רציני!!

בוכה

צחקתי מהניסוח.....=]לב טהור:)


השאלה היא מי נתן לך רבעושאילתי
יעקצן! למה אני לא בנצח😢
לא קשור...😒רב מג של מיליםאחרונה
כשתהיה פז"ם עולם כמוני

תכל'ס ישלי 13 ימי חופש לנצל
עד סוף שנה, בכלל לא תיכננתי לצאת
אבל המפקד בערך הכריח אותי...
ער פה מידי הבוקרציף
חברת ניקיון- עבודה עבריתדניאל55

שלום, אנחנ עוברים דירה

ומחפשים חברת ניקיון (פוליש) שתנקה את הבית לפני שאנחנו עוברים אליו.

אם מישהו מכיר חברה כזאת שמעסיקה רק יהודים

 

נשמח מאוד לשמוע

מקפיצה, מישהו שמע, מישהי מכירה?דניאל55


אני יכול לנקות לך את הבית תמורת 2,000 שקלמשיח בן דוד


באמת??דניאל55

אתה יודע?? יש לך מכונות מתאימות וכו??

אעמ...יש לי מטאטא.. משיח בן דוד


אוף נו אני רצינית מספיק כברדניאל55

טוב תקשיבו, אם יש לכם שם של חברה שלאו דווקא מעסיקה יהודים, גם טוב.

יש כמה במוקד עבודה עבריתימ''ל
תודה רבה!! הסתכלתי, רק אחד מהם אולי רלוונטידניאל55
אפשר גם להתקשר למוקד, אולי הם יודעים על עוד שלא כתובים שםימ''ל

יישר כח על המאמץ, זה חשוב מאד. כמו שדרשו חז"ל "ומנין כשהוא קונה לא תהיה קונה אלא מיד עמיתך ת"ל או קנה מיד עמיתך".

וכמאמר שירו של אריאל זילבר: יוני
איזה שיר?ימ''ל


חמוד שהוא..dora
(פעם ראיתי אותו באוטובוס😁)
ימ''ל

נחמד.

(הוא חיבר שני פסוקים לא קשורים לפסוק אחד אבל לא נורא...)

הוא מנסה להעביר את הרעיון, לא רק לשיר פסוקיםיוני
בכלל,
עבר העידן הזה שכל מה שזמרים דתיים יכולים לעשות זה לחזור על אותו פסוק במשך 4:35 דקות בטונים שונים..
הוא יהודי מתוק ביותר. המתיקות שלו נוזלת מהאוזניים!נפש חיה.


תודה תודה!! הלוואי והייתי זוכה בסוףדניאל55

גם ערבים ימש וגם ניקו כמו הפרצוף של מוחמד איכס

אוח סיוטשמן פשתןאחרונה


אם עדיין צריך-בפרטי.אורח כלשהו


שבוע טוב!משה

שבת שקטה בבית.

 

מעניין כמה מתוך ערימת הדברים שתכננתי להספיק הערב אכן נספיק. בינתיים הסתפקתי בלמחוק 1100 מיילים שהתקבלו בשבת.

סתם שתדעורב מג של מילים

"מוצאים את דורי"

זה פשוט סרט חמווווווודדדד!!אוהב

 

ובנעימה אופטימית זאת

לילה טוב

צום קל

וגימלים נעימים

מי ער?יהי רצון שהשם ייתן כח. כח. כח. כח. כח. כח. כח. כח.!!נפש חיה.
...
ערהנולאית
בס"ד

אוף נפש!! בטוח יש אי שם איזה מאגר סודי של כוח שממנו כולם שואבים את כוחם! רוצב לעזור לי לסחוט את המידע הזה באיומים מהם? או בעצם בעזרת שוחד?
או גם וגם?


נולאית! בואי נתכנן פריצה למאגר הזה! נפש חיה.


ברורר!!נולאית
בס"ד

אבל צריך גם כוח לזה

לא לא לא
אנחנו צריכות מישהו מבפנים שמכיר את המקום ויש לו מאגר גדול שיוכל לתת גם לנו
בדיוק שמעתי על זה.ציף
איפה? היכן? מתי? כמה? איך?נולאית
ממש על רגל אחתציף
במקום לרוץ לחפש בחוץ פשוט נכנסים לבפנים.יש שם יותר מפצצת אטום.
טונות של כוח.
שמעתי ש..לקוס
יש תחנת כח בחדרה!!
תיקח אותנו לשם!נפש חיה.


או ש.... חבל, יש לך ניק יפה (איום בשקל רציני ביותר)נולאית
נולאית- תביאי את האריה מהחתימה שלך ותפחידי את לקוס!נפש חיה.


זהירות! הוא לא מאולף נולאית
אבל איזה אריה הוא בכלל??לקוס
שאלה טובה נולאית
אני ער כרגיל מהרגיל..לקוס
ער..בן של מלך
ב"ה
הולך לישון לשם שינוי..
שה' יתן לך כח להצליח בכל מה שאת עושה!
ער מסתברימ''ל


משעמםלקוס
מה עושים כשמשעמם?
ערה.שמן פשתן

המקרר מפוצץ במעדנים לשבת, וגם עוגת שוקולד עם אגוזים, ובשר ודגים וכל מטעמים.

 

יישר כוחך! פנסאי
מקווה להצליח להרים את עצמי הלילה ולא לדחות הכל למחר...

אולי תעשי לי משלוחון?

כל הכבוד!
קונקורד בדרך אליך!שמן פשתן

בהצלחה לך

אניdora
ערה באמצע שום מקום. וקר.רחפת..
"אמצע שום מקום" זו סתירה עצמיתימ''ל


נכווון לא חשבתי על זה. ביטוי סתרני. מי המציאותורחפת..
ערהציף

אמן נפש.שיהיה לך המון כח.



|@ימ''ל מה קרה למתמיד שלך?|
יצא לחופשהימ''ל

מסתבר..

 

(ושאף אחד לא יעיז לתפוס לי אותו כי הוא עוד יחזור לשימוש...  מגניב)

מממאורה2x

שטן....

ערה.. בנסיעה אינסופית..רחפת..
"נסיעה אינסופית" זו סתירה עצמיתימ''ל

צ"ל "תנועה אינסופית" או לחילופין "נסיעות אינסופיות" (נסיעה היא מעבר ממקום למקום).

 

מה יהיה?? חטאתי עוויתי פשעתי!רחפת..
גם אמצע שומקום. גם נסיעה אינסופית.
אני צריכה אבחון פסיכולוגי?
פסיכולוגי? אבחון לוגי אולי... ימ''ל


נפש חיה.אחרונה


לי אין ספק בכך, שבעיר בה יחיו רק גברים,לינקולן

תוך זמן קצר הם יתחתנו אחד עם השני.

ושכל הטענות על כך שזה רק מולד ולא בר שינוי וכו' הם קשקוש.

לפורום המתאים. ואגב זה קיים בבתי הסוהרמשהאחרונה


10kאריק מהדרום
אולי די?
אורה2x

@שמן פשתן

@dora

כנסו מהרררר לכ"א שלו!!!!!!

6 תגובות בממוצע ליום זה מכובד..! עלה והצלח!!dora
חחחחחח י'צעיר (בתגובות) אני מתקרבל24 אלף... ותן טל
???? ???? ?????? ?????אוריה,
(???? ??? ???? ??? ???? ????? ????? ?? ?? ?????)
אל תגיב יותר!!!פסידונית

שיישאר עגול ויפה

^^ אורה2x

ואם יעל מהדרום תתחיל להגיב בציניות נדע שזה אתה

(?????)אוריה,
מה נהיה פה?
זה רק לך קורה😛dora
גם לי זה קרה בתגובה פהכמעין הנובע
הפורום מחליט כל כמה זמן להחרים מישהו אחר
או שהשרשור הזה מכושף..dora
גם אותי הוא כישף!שאילתא מקוננת
כישפתי אותו חזרה!
הי, מזל טוב (45.4K בינתיים, אבל אף פעם לא עגול)משה


מה רע? למה די?צריך עיון
אולי זו סיבה למפגש פורום? כמעין הנובע
גש למוסך!אלעד
משהאחרונה


אם הייתם צריכיםרב מג של מילים

להגדיר את עצמכם

בשיר אחד

איזה שיר זה היה?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נ.ב לכתוב גם מילים!פטיש

עשית כזה פעם!נפש חיה.

"קומי רוני בלילה 
לראש אשמורות

שפכי כמים לבך
נוכח פני השם"

של קרדונר.

ועוד מלא קרדונר.


ואחר כך [או לפני כן,, הסדר לא משנה]
ומלא גיל עקיביוב.
ומלא אריאל זילבר ואריק איינשטיין.
וחווה אלברשטיין.
ואברימל'ה פריד. טונות.
ומרדכי בן דוד. מלא.


ופיוטים.
וחזנות.
קצת מכל דבר....

@רב מג של מילים

שאלה מקסימה!
 

אחד(!!!!!!!)רב מג של מילים

פטיש

     .אישה

היי היי!!! חכה אני אקרא לבנים פה......נפש חיה.
@ימ''ל
@*צועד*
@ותן טל
@צריך עיון
.....


תאמיני לי, חסרי תועלת הבנים האלה.רחפת..
תטפלי בו בעצמך או שאני אעזור לך.
יש לך כוחות של חיה, נפש.
רגע, רגע, רגע...רב מג של מילים
שאת כותבת ש"הבנים האלה" חסרי תועלת
את מתכוונת לבנים הספציפים
שניסית.לתייג ללא הצלחה
או לכל הבנים באשר הם בנים?!

|חשדניסט|
|מכין את הפטיש לכל מקרה|
לכככללל הבנים שלא מוחים על זהרחפת..
אחד(!!!!!!!) - צעירים מעל עשרים
אבל אני באמת בעד שבנות לא יחכו עד כלות הנפש לגבר המושיע. (נפש תחזירי לוו!)
ואתה, לא מתאים לך. יש לך נשמה גבוהה של משורר. אז תתנצל יפה בפני נפש חיה ותבטיח לא להשתמש יותר בפרצופון אגרסיבי כלפיי בחורה. טוובבב??
רחפת, לסדר לך ?.... |בורחת|נפש חיה.


חכי חכי אני אתפוס אותך על אישי.רחפת..
לאלאלאלאלאלאלא!נפש חיה.


מממ...😒רב מג של מילים
מעולם לא טענתי
שאני ג'נטלמן.
😝
😱רחפת..אחרונה
גם המשוררים כבר לא ג'נטלמנים.. אם בארזים.. 😢

צריך לארגן עצרת זעקה ותפילה!
@נפש חיה.
ויש לי כנפי נשרים אביריםנפש חיה.


מה הייתי אמור לעשות?צריך עיון


אגב, זה מאוד לא ג'נטלמני להרביץ לאשה...
.... לבוא להגן על בחורה נפש חיה.


זה בסדר, הוא נותן באוויר ולא פוגע בך ממשצריך עיון
שומר שומר...ממש שוואקינפש חיה.


אמרתי לך.. אין מה לסמוך עליהם.רחפת..
גם עם רמזים עבי כרס. הם אפילו לא מבינים שהם מבינים. הבנת?
אני בבית, זה לא התפקיד שלי עכשיו...צריך עיון
תירוצים.רחפת..
מבטיחה שהיום חשבתי שבא לי שרשור שקשור לשיריםחדפ
עבר עריכה על ידי חדפ בתאריך ט"ו בתמוז תשע"ו 22:47

אז תודה לך

מממ
צריכה לחשוב על זה
אדון שוקויטבתה
הולך לבקר חבר שלו
הניגון ״צמאה לך נפשי״פנסאי
המילים:
״צמאה לך נפשי, כמהה לך בשרי,
בארץ ציה ועייף בלי מים...

כן בקודש חזיתיך לראות עוזך וכבודך״

מתחברת בעיקר לשורה השניה.
הראשונה מורגשת כשהנפש מאירה...
זה משתנה. נכון לעכשיו:שמן פשתן

השיר/פיוט של האיבן עזרא ''לך קלי תשוקתי''

עם דגש על המילים: 

''הבִינֵנִי עֲבוֹדָתְךָ             וְלָךְ תִהְיֶה עֲבוֹדָתִי

 

הֲשִׁיבֵנִי וְאָשׁוּבָה                     וְתִרְצֶה אֶת תְשׁוּבָתִי''

לאחר מחשבה מצאתי את האחדרחפת..
''עולה בשביל'' של אהרון רזאל.
להלן:

עולה בשביל אותו מי יעצור
הליל ירד כוכב יתן לו אור
סלע יהיה מחסה בארץ עייפה
בכל מקום שבו תהיה בצל האל הנך
עלה נופל אותו מי יאסוף
הנחלים בדרך אל החוף
מנחל בדרך שתה ושלח את לחמך
בכל מקום שבו תהיה בצל האל תמיד הנך
ואם יבלו בגדיך סנדל שלרגליך
חמה האדמה ושוב נפקחת עין עצומה
ועדיין לא מצאת את הניגון אליו יצאת
אך יודע שבצל האל הנך
עוצר נושם הרוח מעליו
איבד דרכו וגם ריקים כיסיו
הכח לא נגמר בך, עייפו שרירי גופך
ומישהו מחזיק אותך בצל האל הנך
כל יום אתה חכם מיום אתמול
מלא לבך וזכור למי הכל
לכל מקום שאדם הולך ימצא את תיקונו
אפילו איש פשוט מאד מוצא דרכו אצל קונו
ואם יבלו בגדיך...
עומד מולך נשארתי פה לבד
ומבקש עשה שלא אפחד זוכר ניגנו שנינו את השיר
עכשיו העיר ריקה ואתה בצל האל הנך
אז יאללהרב מג של מילים
חתונה וזה?!






נ.ב קוראים לו "ניאו"?







צמאה נפשיפרח השדה
של ראב"ע.
כבר מגיל צעיר ידעתי את כל המילים.
רציתי לצרף קובץ, אבל הוא לא עלה לי..
יש לי כמה שירים בודדיםכוחות שמימיים
שאני יכולה לשמוע שוב ושוב.
כמו דיסק סרוט

צריכה לעיין בדיסקים שלנו ולבחור את האחד...


*טוב שאת האחד והיחיד כבר בחרתי כי בחירה זה דבר קשה,במיוחד למי שאוהב להתלבט...😝


ככה אני..לקוס

לרוץ, ליפול
לשתוק או לספר את הכל
לקום ולשאול
למה אני
לחיות, לחדול
ללמוד לוותר על הכל
לעוף ולצלול
למה אני

של היהודים!
בוהמיאן רפסודיעוגי פלצת
שבת של שלום !כוחות שמימיים
מלאה באור ,שמחה והרבה ברכה ושלווה לכולנו





⬇ ⬇

אלו אמורים להיות מלאכים..
שבת שלום ומבורך adar
שבת שלום!ציףאחרונה
בירור לגבי פרק ח בתהילים פסוק דלחפש את האור

בס"ד

 

אני מכיר את פרק ח פסוד ד כך:

 

"

ד  כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ,    מַעֲשֵׂה אֶצְבְּעֹתֶיךָ--
יָרֵחַ וְכוֹכָבִים,    אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה.

 

"

 

שקראתי באתר של התהילים המשותף: http://tehilimyahad.com/

פרק ח' היה כתוב כך:

"

ד  כִּי-אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ,    מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ--
יָרֵחַ וְכוֹכָבִים,    אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה.

 

"

 

 

זאת טעות נכון? אני שואל כי ממש מוזר לי וחשבתי שאין סיכוי שתהיה טעות באתר, מצד שני אני בטוח שזאת טעות.

אולי יש מצב שיש כאלה שגורסים כך? אף פעם לא שמעתי על דבר כזה ולכן אני שואל אתכם...

 

?

מעניין. אצלי גם רשום ב-ה'כמעין הנובע
זה גם נראה לי טעות. בדקתי בשלושה ספרים כולל בתנך "סימנים"נפש חיה.

וכתוב "מעשה אצבעותיך" באות ה"א.

וכן "השמיים מספרים כבוד אל ומעשה ידיו מגיד הרקיע" [תהלים יט א]

זו גרסה שונהימ''ל

ע"פ כ"י לנינגרד.

 

שמתי לב שהרבה מהתנ"כים החופשיים מבוססים עליו.

נראה לי שזה שינו של המשכיליםחסדי הים
מה?ימ''ל

לא הבנתי מה רצית לומר.

כתב יד לנינגרד הוא בן יותר מ1000 שנה, ההשכלה היא בת 250 שנה (אם כבר היה אפשר לומר שזה שינוי של הקראים, אבל מה הקשר? ).

שאולי המקור הוא "מעשה" והם שינו ל"מעשי" ומכאן הטעותנפש חיה.

"מעשי ידיו" כביכול יש שתי רשויות 

או סיבה אחרת, לא יודעת בדיוק. כרגע זה סברא שיש לי עכשיו. 
נודה למי שיחכים אותנו בזה]



שהשי"ת ייתן לנו כח.
אמן.

 

היה מקובל בכל הדורות לכתוב 'מעשה', ויש משמעותחסדי הים
למסורת של עמ"י. נכון שיש כתב יד, אבל היה מקובל לא כמו הכתב יד הזה.
יש משכיל, אחד שכחתי את שמו, שעשה שינויים בתנ"ך ובסידור, והוא גם שינה את זה, ממה שהיה מקובל.
גם במלא מקורות של תושב"ע מובא 'מעשה'חסדי הים
בראשם הבבלי כתובות ה.
וכן כמה פעמים במדרשים (אתה תגדיר כמדרשים מאוחרים) מדרש תהילים, משנת רבי אליעזר, ילקוט שמעוני, זוהר
וכן במפרשי התנ"ך: אבן עזרא, אבברנאל, רד"ק, רלב"ג, רבינו בחיי, מלבי"ם
וכן בגדולי הראשונים והאחרונים: חובות הלבבות, רמב"ם- משנה תורה יסודי התורה ב,ב ובמורה נבוכים, של"ה
הוא לא שאל מה הגרסה הנכונה אלא על מה התבססו באתרימ''ל

מסכים איתך שהגרסה המסתברת כנכונה היא 'מעשה' (ולו מהסיבה שזאת גרסת כתר אר"צ, שמעיון בו נראה שייתכן שזו הגהה - דבר שלאו דווקא גורע מערכה ואולי אף להיפך כי כמו שכתב הרמב"ם "הגיהו בן אשר").

נכון שיש משמעות מכרעת לנוסח המקובל, אפילו מבחינה הלכתית (לעניין מסורת התורה למשל). אבל בהחלט יש משמעות גם לגרסאות ונוסחאות שונות.

ולגבי השאלה מה הגירסה הנכונה,סביון

כתב יד לנינגרד משובש מאוד בנוסח האותיות. רק בתורה יש כ120 טעויות(!) בכתיב האותיות (ההגדרה של טעויות היא: סתירה בין הערות המסורה בכתב היד עצמו לבין נוסח האותיות שבו), ובנ"ך יש עוד כמות נכבדה. כך שלא מן הנמנע שכאן יש עוד טעות. בניקוד ובטעמים הוא נחשב הרבה יותר מדויק.

להרחבה אפשר לראות ovi/%D7%9E%D7%A7%D7%A8%D7%90_%D7%A2%D7%9C_%D7%A4%D7%99_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%95%D7%A8%D7%94/%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2_%D7%A2%D7%9C_%D7%9E%D7%94%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%96%D7%95/%D7%A4%D7%A8%D7%A7_%D7%92#.D7.A1.D7.99.D7.9B.D7.95.D7.9D_.D7.94.D7.AA.D7.95.D7.A6.D7.90.D7.95.D7.AA">כאן.

כתר ארם צובא לעומתו נחשב המדויק ביותר מכל הבחינות (אותיות, ניקוד, טעמים, הערות מסורה). רק במקומות שבהם הוא חסר נעשה שחזור לפי כתב יד לנינגרד ועוד כתבי יד הקרובים לכתר.

 

כך שסביר להניח שזו לא גרסה שונה אלא פשוט טעות סופר. גם מבחינה לשונית הגרסה "מעשה" מסתברת יותר.

ולגבי ההגההסביון

סופר הכתר הוא בן בויאעא, ובן אשר הוא המסרן (כלו', מי שכתב את הניקוד, הטעמים והערות המסורה או בקיצור כל מה שהוא לא נוסח האותיות). במספר מקומות הוא הגיה טעויות של בן בועיא, והיו אפילו שני עמודים שהוא כתב מחדש בשלמותם, כנראה שפשוט היו בהם יותר מדי טעויות. כנראה שזו אחת מההגהות שבן אשר תיקן את בן בויאעא.

למה אתה חושב שזו הגהה?ימ''ל
מה הכוונה?סביוןאחרונה
אתה אמרת שמעיון בכתר נראה שזו הגהה, אז בדקתי בצילום ובאמת נראה שהיתה שם י' ומישהו מחק וכתב ה'. מהכתב קשה לי לקבוע אם המגיה הוא בן בויאעא או בן אשר, אבל מסתבר שזה בן אשר כי היו עוד הרבה מקומות שהוא הגיה.
הבנתי נכון את השאלה?
מבדיקה מהירה~מישי~
לנינגרד אכן כתוב עם יוד. ברויאר גורס מעשה..
הרב ברויאר מתבסס על כתר אר"צ ושם הגרסה היא "מעשה"ימ''ל

הוא משתמש בלנינגרד בקטעים שאין את הנוסח של הכתר.

אז זה בסדר או שעדיף שישונה "למעשה"?לחפש את האור
לנינגרד וברויאר זה נוסחים? איך את מכירה את זה?לחפש את האור
בס"ד


אף פעם לא זכור לי ששמעתי שיש נוסחים כאלה?
מעניין אותי לידע כללי
כתבי יד, לא נוסחיםעוד סתם אחד

כתב יד לנינגרד הוא אחד מכתבי היד החשובים של נוסח המסורה, כיוון שהוא הקדום ביותר שיש לנו נוסח מלא שלו. ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%91_%D7%99%D7%93_%D7%9C%D7%A0%D7%99%D7%A0%D7%92%D7%A8%D7%93

 

ברויאר מתבסס על כתר ארם צובא, כפי שכבר כתבו פה, שהוא כתב היד שנחשב לכתב היד המדויק ביותר של נוסח המסורה, ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9B%D7%AA%D7%A8_%D7%90%D7%A8%D7%9D_%D7%A6%D7%95%D7%91%D7%90

וראה שם את סמיכת ידו של הרמב"ם על כתב יד זה. 

 

 

נוסחי המקרא זה דבר שונה לחלוטין, שלא לעניין לדבר עליו בפורום הזה בהרחבה. הכוונה היא לשינויי גירסאות בין נוסח המסורה (התנ"ך הרגיל שאתה משתמש בו - לא משנה על איזה כתב יד הוא מתבסס) לבין תרגום השבעים, מגילות קומראן, נוסח התורה השומרונית וכדו'. כל אלו נוסחים שהמסורה דחתה, וכתבי היד של נוסח המסורה אינם מתייחים אליהם כלל. 

ההבדלים בין כתבי היד של נוסח המסורה מזעריים ביותר (אותיות אהו"י, שינויי ניקוד, לפעמים אפילו שינוי אות שמשפיעה על הקריאה, כפי שמופיע בשרשור הזה - אבל לא יותר מזה), ואילו בין הנוסחים השונים יכולים להתגלות הבדלים מרחיקי לכת (למשל: בתורה השומרונית ישנו חיוב לבנות מזבח בכניסה לארץ... בהר גריזים! - במקום בהר עיבל כפי שמופיע בנוסח המסורה; ועוד הבדלים כאלו ואחרים). 

שלום לך!ימ''ל

התגעגענו... (אני לפחות ).

 

שתי שאלות:

א. למה נוסחי המקרא זה דבר שלא לעניין להרחיב עליו בפורום לדעתך? כי זה יכול לעורר שאלות על "תורה מן השמים"? (ואם כן אז מה?)

ב. לגבי ההגדרה של "שינויי נוסח/גרסה" - למה שינויים בן כתבי היד והמסורות המקובלות (כמו "בפניהם" ו"לפניהם" במגילת אסתר) לא נחשבים לשינוי נוסח? כי הם שינויים פחות משמעותיים משינויי מילים או פסוקים? (ואם כן אז מה?)

 

[בתור דוגמה - בפסוק "וַיְהִי אַבְרָם בֶּן-תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים" יש כתב יד שכתוב בו "תשעים ותשע שנה" (ונראה שיש נוסח כזה גם בחז"ל), האם זה נחשב שינוי רק כנוסח או הבדל בין כ"י או מסורות?]

שלום גם לך עוד סתם אחד
עבר עריכה על ידי עוד סתם אחד בתאריך ט"ז בתמוז תשע"ו 12:42

אני בחפירה בצפון הרחוק בשבועיים האחרונים, ואת מעט הזמן שיש לי לעצמי אני מנצל לשיחות עם חברתי היקרה ולכתיבת עבודות... 

 

א. כי זה ירגיז אנשים, ואין לי עניין להרגיז אנשים. 

ב. זה עניין של הגדרות שרירותיות, ואפשר גם לנסח הגדרות אחרות.

באמת היום מקובל להתייחס לרוב שינויי קרי-כתיב כאל גירסאות שונות שנמסרו, ושלא רצו לבטל אותן אז שימרו את שתיהן - האחת כקרי והשניה ככתיב. 

בגדול מה שבאמת משנה במחקר זה ההבחנה בין שתי תופעות שונות - 1. שגיאות במסירה (טכניות לרוב: טעויות סופר, קריאה לא נכונה של מלים, העתקה על פי השמיעה, השמטה מחמת הדומות וכו'), שהן בעיקרן 'טכניות'. 

2. שינויים מכוונים. 

בכל אחת מהתופעות הקריטריונים לקביעת הנוסח המקורי יהיו שונים, כמובן (לגבי 1 - איזו מהטעויות אפשר להסביר יותר בקלות; לגבי 2 - מה נראה כ'תיקון' ומה נראה כמקור, ועוד).

בבדיקת הטקסט השלם אם רוב ההבדלים הם מן הסוג הראשון יתייחסו אל שני הטקסטים כאל שני כתבי יד שונים של אותו הנוסח. אם רוב ההבדלים הם מן הסוג השני יתייחסו אל שני הטקסטיים כאל שני נוסחים שונים שנמסרו (כאשר מכאן ואילך בכל נוסח יכולות להתרחש גם טעויות מסוג 1). 

 

למשל: ישנם הבדלים בין התורה בנוסח המסורה לבין החומש השומרוני, שיש להתייחס אליהם כאל טעויות מסוג 1. ואז בהתייחסות למקרים הללו יש להתייחס לתורה השומרונית (מבחינת המחקר) כאל 'כתב יד', גירסה, ולא נוסח חדש. למרות זאת, מאחר שהטקסט השלם שונה מנוסח המסורה בכמה נקודות קריטיות ובעלות משמעות (כמו הדוגמה שהבאתי לגבי הר גריזים; אבל יש עוד דוגמאות רבות לכך, אני יכול לפרט אם אתה מעוניין), מתייחסים אל נוסח החומש השומרוני כאל נוסח בפני עצמו. 

כיוון שבין כתבי היד השונים של נוסח המסורה לא ניתן בכלל למצוא שינויים מכוונים שניתן להסבירם ממניעים אידיאולוגיים (ברמת הפשט; ייתכן שברבדים אחרים יימצאו הסברים עקרוניים לחילופים הללו), הם נחשבים פשוט להבדלים טבעיים שיימצאו בכל מסורת שתנסה להעביר במשך שלושת אלפים שנה, ולא לנוסחי מסירה שונים. 

הבנתי, תודהימ''ל
[ההגדרות הן אמנם שרירותיות אבל הבחירה בהן נובעת מתפיסה מהותית מסוימת, לכן שאלת למה בחרת להגדיר איך שהגדרת ואכן הסברת יפה]

שתי שאלות:
א. לגבי מה שכתבת שהבדלי הקרי והכתיב הם מחמת חילופי גירסאות - אתה מכיר דעה תורנית כזאת (למשל לגבי המילים/האותיות שנקוד עליהן זה כן מופיע באבות דרבי נתן)? והאם יש לזה סימוכין מחקריים (למשל - האם נמצאו נוסחאות הקדומות למסורת הקרי והכתיב המעידות על כך שאכן היו גרסאות שונות באותם מקומות)?
ב. לפי החלוקה שהגדרת בין שגיאות לשינויים מכוונים - האם שינויים דקדוקיים, שלא לומר הגהות, נכללים בראשון או בשני (למשל אם נקח כדוגמה את השינוי שפותח השרשור שאל עליו ונניח שהשינוי הוא כזה)?

מקווה שאני לא חופר לך מדי...
אני מתפרנס מחפירותעוד סתם אחד

ונהנה מהן. 

 

א. לא ידוע לי מקור תורני כזה. אבל מאחר שיש תפיסות כאלו לגבי דברים שלא נשתמרו בחומשים שלנו ("זאטוטי בני ישראל" וכדו') ניתן להחיל אותן גם על השינויים הללו (ולתלות את העובדה שהשינויים הללו כן נכנסו באיחורם / בכך שהם דקים יותר, לרוב - מלבד השינויים 'מפני הכבוד' וכדו'). 

 

ב. אני הייתי מכניס שינויים דקדוקיים והגהות בהבדלים מן הסוג הראשון, לפחות בספירה הסופית של ההבדלים כדי להגדיר את מהות ההבדל בין הטקסטים (אם הם 'נוסחים' או 'כתבי יד'): בכל העברה של מסורת במדויק עשויות ליפול טעויות סופר, ועשוי להתקיים מצב שבו מעתיק מבקש לתקן את מה שהוא סבור שזו טעות סופר. זה לא מעיד על ניסיון ליצור מסורת חדשה או משהו כזה. זה תיקון. 

חשוב! הפיצו, הצביעו, נדנדו ושזה יהיה במודעות במעגליםנפש חיה.

http://save.amona.me/


הצביעו
הפיצו
פייסבקו
מיילנו
סמסו
אפשר להפיץ בוואצאפ את זה [מי שיודע איך]

ו...

תפילות.
ועשייה בתחום המסוגלות שלנו כרגע.

דבר יפה בלתי ערוךנפש חיה.
החיזוק היומי מרבנו #831

הָאֲבֵדוֹת שֶׁל כָּל הָעוֹלָם
דַּע, שֶׁצָּרִיךְ לִנְסֹעַ לְהַצַּדִּיק לַחֲזֹר עַל אֲבֵדָתוֹ, כִּי קֹדֶם שֶׁיּוֹצֵא הָאָדָם לַאֲוִיר הָעוֹלָם, מְלַמְּדִין וּמַרְאִין לוֹ כָּל מַה שֶּׁצָּרִיךְ לַעֲשׂוֹת וְלַעֲבֹד וּלְהַשִּׂיג בְּזֶה הָעוֹלָם, וְכֵיוָן שֶׁיָּצָא לַאֲוִיר הָעוֹלָם מִיָּד נִשְׁכַּח מֵאִתּוֹ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (נִדָה ל'), וְהַשִּׁכְחָה הִיא בְּחִינַת אֲבֵדָה, כְּמוֹ שֶׁקָּרְאוּ רז"ל אֶת הַשּׁוֹכֵחַ אוֹבֵד, כְּמַאֲמָרָם ז"ל (אָבוֹת פ"ה): "מָהִיר לִשְׁמֹעַ וּמָהִיר לְאַבֵּד וְכוּ'". וְצָרִיךְ לַחֲזֹר וּלְבַקֵּשׁ אֲבֵדָתוֹ, וְהָאֲבֵדָה שֶׁלּוֹ הִיא אֵצֶל הַצַּדִּיק, כִּי הַצַּדִּיק חוֹזֵר עַל אֲבֵדָתוֹ עַד שֶׁמּוֹצְאָהּ, וְאַחַר שֶׁמּוֹצְאָהּ, חוֹזֵר וּמְבַקֵּשׁ אַחַר אֲבֵדוֹת אֲחֵרִים, עַד שֶׁמּוֹצֵא גַּם אֲבֵדָתָם, עַד שֶׁמּוֹצֵא הָאֲבֵדוֹת שֶׁל כָּל הָעוֹלָם. עַל-כֵּן צָרִיךְ לָבוֹא לְהֶחָכָם לְבַקֵּשׁ וּלְהַכִּיר אֲבֵדָתוֹ, וְלָשׁוּב לְקַבְּלָהּ אֶצְלוֹ, אַךְ הַצַּדִּיק אֵינוֹ מֵשִׁיב לוֹ הָאֲבֵדָה עַד שֶׁיִּדְרְשֶׁנּוּ אִם אֵינוֹ רַמַּאי וְשַׁקְּרָן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "עַד דְּרשׁ אָחִיךָ וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ" - עַד שֶׁתִּדְרשׁ אֶת אָחִיךָ אִם אֵינוֹ רַמַּאי (בָּבָא מְצִיעָא, כ"ז).
(ליקוטי מוהר"ן, תורה קפ"ח)
בוקר טובdora
אז הנה פתחתי גם מי ער וגם בוקר טוב..
הישג אדיר!!!!!
יום מושלם..
( @צריך עיון זה נפתח אחרי שווידאתי שהמואזין נשמע .. הכל בסדר)
אמן, במהרהארץ השוקולד
תודה
שאלה: האם האמונות והערכים שאותם אתם חושביםחסדי הים
שהם אמת אבסולוטית, הגעתם אליהם מתוך חקירה שכלית עמוקה, או שאתם בוחרים דברים שהלב שלכם נוטה אליהם, או שאתם פשוט נסמכים על אנשים שאתם מחשיבים כמומחים ומהם אתם שואבים את האמונות והדעות שאתם חושבים שהם אמת?

מן הסתם, יהיו תשובות מורכבות. אשמח לכל תשובה, והפירוט מבורך.

אולי יתקבל גם תשובה שאין אמונות וערכים שהם אמת אבסולוטית, אמנם נראה לי אדם שמאמין בתורה, לא יכול להגיד כך, כי התורה כן מציגה לנו אמונות וערכים שהם אמת אבסולוטית.
הרמבן אמר שם למלךאריק מהדרום
שאם לא היה מתחנך מינקותו על ברכי הנצרות לא היה עולה על דעתו להאמין לנצרות מרוב שהיא מנותקת מהמציאות, שיש אשה שהתעברה מרוח הקודש ונולד מזה ילד.
אני לא זוכר את הניסוח, תגגל.
מי ער? בוקר טוב!!!רחפת..
בוקר עייףצריך עיון
גם לי. אבל עושים גישה למשהו טוב.. בבקשהרחפת..
תן איזה איחול אופטימי
הולכת להיות אחלה שבת, בע"הצריך עיון
ואתמול בערב היה משהו מיוחד
אמן!!כן ירבו.רחפת..
בוקר טובdora
בוקר טוב שיהיה לכם יום נפלא adar
בוקר טוביטבתה