אם יש אדם צדיק למה הוא לא יכול להתגאות על אדם רשע? הרי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמיים
ובבקשה בלי ציטוטים והפניות למקורות
בינו...


זה הבנה במה אני טוב ובמה אני יוכל להשפיע ובמה אני פוחת טוב ,
ובשום מצב לדעתי אוסר להתגאות כי הכול מה' ולא ממני שום דבר , זה גם הגדרה לענווה
וגם משהו אמר לי פעם שאפשר להיגד למשל שאם היה משהו בדיוק כמוני עם אותם תכנות ואותו נפש והכול הוא היה מגיע לרמה יותר גבוהה וזה גם ענווה
ענווה זה גם לא , לא להתגאות , לדעתי
לדעת שהכול מה'!
ענווה זה כן להכיר במה שיש לך - אופי, כוחות נפשיים ופיזיים וכו', אבל רק במה שיש לך ולא מה שאין.
אדם צדיק בהחלט יכול להתגאות על אדם רשע, אבל הוא לא יעשה את זה כי.. הוא צדיק. אם הוא כן היה מתגאה הוא לא היה צדיק ולא היה לו במה להתגאות, זה מין פרדוקס כזה..
במחילה, לא הבנתי את הקשר להכל בידי שמים חוץ מיראת שמים
ההבנה שלכל אחד יש את התפקיד שלו, ואת הכישורים המתאימים בהתאם.
כמובן מאליו
הצדיק לא מתגאה על הרשע כי לא יצא לו מזה שום דבר
ענווה לדעתי (או שלא לדעתי, בטח לימדו אותי מתישהו) זה להכיר ולשמוח בתכונות הטובות שיש בך ולהוציא אותם מהכוח אל הפועל בעולם אבל לזכור שזה לא בזכות זה שאתה אדם כזה מדהים אלא זה חסד שהקב"ה עשה איתך בשביל שתוכל להיטיב לעולם...
ולמה אדם צדיק לא יכול להתגאות:
נראה לי שכשאדם צדיק ויש לו ענווה בשאר העניינים אז גם על היראת שמים שלו הוא לא יתגאה אלא ינסה למשוך אליו באהבה את ה"רשע" כדי שידבק בטוב
והלוואי הלוואי שנזכה...
הוא היה מנצל אותם יותר טוב ממני.
ולהתגאות זה לא משו טוב לא משנה מה הסיטואציה..
אפשר לראות את זה כשעושים חשבון נפש:
בX ברור לי שאני צריך להתקדם, אז אין שאלה על גאווה.
לעומת זאת בY דווקא נראה לי שאני בסדר.
אז יכול להיות שיש מישהו שהוא רשע בדבר הזה (ודווקא בY הזה ולא בדברים אחרים) יותר ממני. אבל אני יודע את מקומי וכל הכבוד לי על מה שעשיתי, ולא אכפת לי מה האדם השני *לא* עשה.

לנסיעה 


במיוחד כשמישהו מתלבט בטלפון שעות על משהו ובא לך לזרוק לו כמה תובנות ..
למרות שהדברים האלה עוד מילא.. יצא לי שנכחתי בריב ממש סוער..
כמעט קמתי לחבק את הבחורה מרוב שהיא בכתה וצרחה את נשמתה ![]()
אתה על התמיכה..
והוא שהוא לא נפנף בנאדם שנפל עליו באוטובוס..![]()
במיוחד צריך להיזהר שלא יזהו את מי שמדברים עליהם ![]()
יעל מהדרוםהגאולה?
במהלך היום פוחת לא ממש...
אבל בבקרים ובערבים ברך כלל כן...
וגם תלוי בנסיבות?:?)
דעתן מתחילאחרונהכואב.
ואולי זה כלל לא עבורך,
אבל לפעמים פעולה מאתגרת, כמו לפתוח את הלב למישהו
יוצרת עם הזמן את ניצוץ הרגש בזכרונן.
רק אאחל שתזכה לפנים מאירות רבות שיאירו את יומך.

במאמר הזה, בפשטות, הנקודה איננה של התרעמות על מישהו אחר, אלא של מידת ה"כעס".
כמו "המשבר כלים בחמתו".
אדם שמאבד את הראש. משועבד לכעסו.
כאילו אינו כפוף לאף כללים של התנהגות נורמלית.
היא שאלה על זה שאדם מתרעם על מישהו אחר שעשה עוול (כך אני מבין), האם התרעומת עליו היא כאילו על הקב"ה..
כשמרגיעים את הכעס כי ה' אמר לו לעשות, זה אהבת ה'
אבל כעס הוא התנהגות טבעית, ואם כל התגובות המיידיות והטבעיות שלנו היו מופנות ישירות כלפי ה' - אז או שאנחנו חיים בעולם מדהים שאנחנו רואים רק טוב (בין אם זו המציאות ובין אם לא), או שהמצב גרוע מאד
לא לגמרי שולל את .... - צעירים מעל עשרים אבל בפרופורציות
אני שואלת מבחינת המהות... ברגע שמבינים את זה יותר קל לא לכעוס...
אבל אני לא מצליחה להסביר את עצמי
תודה בכל מקרה!
אלא אם כן המישהו הזה הוא ה'
אם מישהו עושה לך עוול - את כועסת עליו (בליבך. אח"כ חשבון מה ואיך אומרים). טבעי. מה הבעיה.
מה את רוצה? לבלבל בין רע לטוב? להרוס לך את התחושות בין טוב לרע?
על גבי זה, יש מקום להבחנה:
ראשית, ש"כעס" זו מידה רעה. לא לאבד את הראש. כמו שאומר המסילת ישרים, רגע קט בין התעוררות הכעס, עד שהשכל מתעורר כנגדו שלא "לאבד את הראש". אבל מסתבר שאת לא מדברת על זה, אלא על עצם תחושת התרעומת, האם זו תרעומת כלפי ה'.
אח"כ, יש מקום למדרגות נוספות. כמו שהמס"י מביא, הלל הזקן שכלל לא היה מתעורר בו כעס.
יש מקום להתרגלות של "תרעומת", מחאה פנימית נגד הרע, ולא "כעס", שזה לא בריא.
יש מקום לחשוב בסגנון שאמר דוד המלך ע"ה, "ה' אמר לו קלל"... כלומר, ה' מגלגל את הכל. אהיה מעל זה ואראה מה אני יכול להוסיף טוב.
אבל לדעתי, לא צריך לבלבל מדרגות. גם מי שיודע שהכל מה', עדיין מותר לו להתרעם על מי שעושה עוול, "השליח" בעל-הבחירה - מגלגלים חובה ע"י חייב - גם אם יחשוב אח"כ למה ה' הביא עליו את זה..
מדרגה שפשוט לא מתרשם מכלום - "נשתוון" בלשון הראשונים - זו "מדרגה". לא ברור שהסדר הנכון זה לקפוץ אליה מיידית..
צריך התבוננות פנימית, לא בשעת-מעשה, בגנות של "איבוד הראש" במידה זו או אחרת, של הכעס - לעומת התחושה המוצדקת של התקוממות מול עוול וכד'.
להגיע למצב שאדם אינו מתרשם כהו זה, לא מתשבחות ולא מההיפך - ולא בגלל שהוא חסר רגש - זו מדרגה גבוהה... כוי קל להגיע לזה?
וגם צריך לראות שמתקדמים בהדרגה, שלא להדחיק של בזמן הרגשות שיש להן מקום. אלא להתעלות למקום גבוה יותר.
כמובן, להפנים שהכל מה', בידיעה ברורה, זה דבר שבהחלט אפשרי. זה עדיין לא אומר שלא תהיה תרעומת על מי ש"ביצע את השליחות"... הרי יש לו בחירה בד"כ..
תנסי להבין שוב.
שלב אחרי שלב..
מה אני מבינה? -עדיף לך שזה לא יהיה באחריותך....
יש שאלות שתלויות בדברים עמוקים שצריך ללמוד ולהפנים וזה לא חכם לשאול אותן נקודתית. יום אחד אני אבין את זה.
תודה
כל זמן שלא ביררת איתי שלמשהו מדויק התכוונתי - לא אחריותי...
אבל עצם זה שאת חושבת על דברים כאלה, בצורה חיובית, פרודוקטיבית, זה כבר טוב.
ואמרת דבר נכון מאד: באמת לפעמים הפנמה והבנה של דברים, זה ענין של תהליך - ולא רק "אינפורמציה נקודתית".
זו עצמה כבר הבנה לא קטנה...
(הקלדתי בעצמי, אז עדיף להסתכל במקור, שמא נפל טעות בשעת ההקלדה.. במיוחד שזהו רק קטע קטן מאגרת ארוכה, ומומלץ להסתכל בכלל האגרת להשלמת ההבנה.)
''והוא בהקדים מארז''ל כל הכועס כאילו עובד עכו''ם וכו'.
והטעם מובן ליודעי בינה לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו לא היה בכעס כלל ואף שבן אדם שהוא בעל בחירה מקללו או מכהו או מזיק ממונו ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו אעפי''כ על הניזןק כבר נגזר מן השמים והרבה שלוחים למקום ולא עוד אלא אפילו בשעה זו ממש שמכהו או מקללו מתלבש בו כח ה' ורוח פיו יתברך המחייהו ומקיימו וכמ''ש כי ה' אמר לו קלל והיכן אמר לשמעי אלא שמחשב זו שנפלה לשמעי בלבו ומוחו ורדה מאת ה' ורוח פיו המחיה כל צבאם החיה רוחו של שמעי בשעה שדיבר דברים אלו לדוד כי אילו נסתלק רוח פיו ית' רגע אחד מרוחו של שמעי לא יכול לדבר מאומה''
(תניא, אגרת הקודש)
שהנקודה היא ה"כעס".
מה שעליו נאמר "כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה".
כי ההנחה היא שגם זה מאת ה', מבחינת מה שנתחייב הניזוק.
אבל עדיין המזיק, "חייב בדיני אדם ובדיני שמיים" כלשון בעל התניא.
ודוד המלך עצמו - על המקרה הזה, של שמעי בן גרא, שאמר עליו "ה' אמר לו קלל", ציוה את שלמה בנו שידאג להורידו בדמים שאול.
כלומר, אדם יכול לומר לעצמו, הכל מה'. יש סיבה שבגללה התחייבתי להגיע לכך. לכן לא יאבד את הראש, לא יכעס.
אבל לומר שאסור שתהיה לו תרעומת על מי שעל ידו התגלגל הענין הזה, מבחינה אנושית, האדם בעל-הבחירה הזה?..
הרי משנה מפורשת, בענייני ממונות מסויימים שאין בהם חייבות תשלום, "אין להם זה על זה אלא תרעומת". נו? הכיצד "תרעומת"? הרי ה' נתן לו את האפשרות לגרום נזק..
וכן בהלכות סליחה, יום כיפור. "עבירות שבין אדם לחבירו, אין יום הכיפורים מכפר עד שירַצה את חבירו". אז האם הכוונה שזה רק מבחינת הפוגע, אע"פ שלצד הנפגע אין שמץ תרעומת?... לכאורה, קשה מאד לומר כך. הרי אם הצד הנפגע כבר מחל לגמרי - בפשטות כבר אין עבירה על הפוגע (צריך עיון, האם מבחינת התשובה של עצמו צריך בכ"ז לבקש סליחה. לכאורה אם יודע שהשני לגמרי מחל - אז יש רק התשובה בין אדם למקום על זה).
ובדברים ששייכים לפגיעה נפשית, לא ממונית, יש מחלוקת האם יש על זה "לא תיקום ולא תיטור" (עי' באנצי' תלמודית). נו, אם אסור שתהיה לו תרעומת - אז מאיפה שייך "נקימה ונטירה", וכי זה משהו "טכני"?...
הקיצור, לענ"ד צריך להבדיל בין מידות חסידות לבין עצם הדין. ובין מידת הכעס לתרעומת על הפוגע. ובין ידיעה שהכל מסובב מה', לבין התייחסות אל מי שפגע.
יש חסידי עליון, שבגלל ידיעתם שהכל מסובב מה', והכל לטובה, לא יתעורר אצלם כלום כלפי מי שנהג כלפיהם שלא כהוגן. הוא בשבילם שום דבר... מסתכלים על המהלכים האלוקיים, הוא סתם "בורג"... נו, אשרי חלקם.
אבל מי שמנסה בכח להעמיד פנים שהוא כך - ובפנים מלא צער על על הפגיעה, מוטב יאחז בעצם הדין. ידע שאכן מן הסתם הכל מסובב לטובתו מה' - לזיכוכו או לתיקונו או כפרת עוונות או מה שיהיה - לא "יכעס" באופן ששוכח שיש מי שמנהל את העולם, אבל אכן אפשר שתהיה לו תרעומת על הפוגע, עד שיעשה תשובה ויבקש את סליחתו באמת (וגם זה לא תמיד פשוט. יש פגיעות שכבר גרמו נזק. לא בקלות בקשת סליחה תתקן מה שכבר נעשה. מי אומר שחייב לסלוח על מה שאין הפוגע יכול לתקן?.. הרי אינו מסיר את הנזק. אלא מה? צריך מאד להתאמץ בכל זאת, אם הפוגע באמת מבקש סליחה).
כך נראה לענ"ד.
הרמוניהאחרונה


סמטאות
|
|
שנים שלא הייתי פה!
מה שלומכם?
איך הייתה שבת?
אני ער ושלומי טוב ב"ה.
היתה שבת ממש נחמדה!
באווירה רגועה ושלווה ועם כמה שיחות מעניינות
משמח לשמוע
למה כל הערים בשעה הזו כמעט, אינם ממין הזכר..
שישי נראלי, אוהבת ממש לבשל וזה הזמן.
למה אני ערה, פשוט גרועה בזה.
חמישי נראה לי. לפעמים הוא טוב ממש ולפעמים הוא מתפספס. אבל בכללי אחלה יום, יום בסוף שבוע שאפשר להספיק בו הרבה, לעזור בבית לקראת שבת, אבל בנחת בלי לחץ של ערב שבת, ללכת לשיעורי תורה ולמשמר, לנצל את הרגעים להספיק דברים, או לחלופין יכול להיות יום של נופש ולנוח ואז לסגור שבת. (אם נמצאים בנופש וכו'...). אה, וגם באותו יום יש שחייה לילית בבריכה האהובה עליי, אז ממש כיף אם אני הולך לשחיה לילית הזאת.
הדבר היחיד שטוב בתחילת שבוע זה....
שזה הזמן הכי רחוק מתחילת השבוע הבא..
שביבי יהיה אחרון לפני המשיח
ולא תומך ברפורמים ושקרן שנעזר באויבי ישראל כדי לקבל תפקיד שבסוף לא שווה כלום
הממשלה תחזיק מעמד ימים עד שבועות עד שנתניהו יחזור ובגדול ולהמון זמן
הרבי מברך אותו, אבל נותן הוראות, לא רק לו, אלא לכל אחד שקשור לממשלה..
הדבר הכי עיקרי שהרבי מדגיש בכל הזדמנות וזועק עליו בכל מקום, שלימות הארץ, לא למסור אף שעל מא''י, וכשלא מקיימים את ההוראות...
קיום הברכה, תלוי בקיום ההוראות, בלי קיום ההוראות, אין כלי, ובפעולות נגד ההוראות, הורסים את הכלי.
אלו שמצדדים בברכה שהרבי נתן לו, אבל מתעלמים מההוראות ומאי קיומם ע''י נתניהו, [לא אומר שמשהו אחר יעשה את זה יותר טוב, רק מציין עובדה לגבי נתניהו] לא מצטטים את דבריו של הרבי, אלא את מה שהם היו רוצים שיהיו דבריו של הרבי.
בזמן לימודים\שבת חופשה וכו'.
בזמן שישנתם כל הלילה\בזמן שישנתם שעה ורבע בלילה..
(היה לי בזמן האחרון כ90 שעות, שישנתי בהם כ10 שעות במצטבר.. [כולל חצי שעה באוטובוס, שלשת רבעי שעה במיטה, והשאר על המרפק וכו'..)
סביון

יואב גלמוזמנים לשלוח במסרים שמות לתפילה
גם בענינים כללים וגם בנוגע לפורום-שאין-לנקוב-בשמו
מתפללים לקדוש ברוך הוא שזכות הצדיק תעזור ל... ולא רבי X תעזור לי.