שרשור חדש
מישהו כאן גר בקרית גתריבוזום
או מכיר את האזור היטב ומוכן לעזור בפרטי?
תודה!
יכולה לשאול חברה אם זה עוזר..מקום בעולם
אני צריכהריבוזוםאחרונה
המלצות לאטרקציות / מסעדות / בתי קפה טובים באיזור.

@מקום בעולם אם זו לא טרחה גדולה מדי והחברה תוכל לעזור בנ"ל - אשמח!
מי ער נחשב עדיין . אז מי ער.נפש חיה.
אני. כרגיל. למה אנחנו עושים את זה לעצמנו??חדשדשדש
לא זוכר כבר מתי בפעם האחרונה ביום חול שהלכתי לישון לפני 00:00
שאלה טובה🤔חיהל'ה
אני נהנית לכתוב שאני ערהמחפשת^
כשאני יודעת שעוד עשר דקות כבר לא אענה להגדרה הזו. ( מקווה...)
ערההה{ר}צינית
חוזרת מהעבודה
אניעץ על מים
מרפי חייב"ס.
הוא בטוח שאנחנו החברים הכי טובים לא משנה כמה אני מסבירה לו ומראה לו שאני שונאת אותו.
הוא כל היום בא אלי ומתערב לי בחייםםםםם
ער וערניקוד אבל פתוחאחרונה
על חב״ד, הדתה ומיסיונריותבוז
פשוט חוצפה.
תקראו את זה-


מה הבעיה של אנשים???
הם בכלל יודעים איזה קשה זה הפעילויות האלו של פסח לילדים?
זה להיסחב עם תנור וחומרי אפייה ומלא כובעי טבח קטנטנים, (ואפילו באר! בשביל להסביר על מים שלנו...)
והמון מסירות לילדים יהודים צדיקים, פשוט להסביר להם על פסח.
אז כן, אנשים יקרים שלא שומרים פסח בבית בכלל, אתם כן צריכים דתיים שיסבירו לילדים שלכם מה זה פסח ואיך חוגגים אותו, כי אתם לא עושים את זה.


ולגבי הקשר של פסח לגאולה, זה לא המצאה של חב״ד, ולא קשור למיסיונריות. לשנה הבאה בירושלים זה ענתיקה.
בדיוק. 'איך חוגגים מצוות..'מקום בעולם
לא כולם מעוניינים בזה..
מה מותר ומה אסורסאפסאפ

לעשות כשהולכים לנחם חבר ??

ככהנפש חיה.
לא פותחים בדיבור. מחכים שהוא ידבר ראשון.
לא מסתכלים עליו במבט של רחמים
אפשר לדבר על הכל. הוא אמור להוביל את השיח.
כשהוא שותק- זה בסדר לשתוק איתו. זה בסדר גם לצחוק כשמספרים משהו מצחיק...
אפשר לשאול על הנפטר/ת (-אם האבל רוצה לשתף ולדבר עליו).


לא יושבים אצלו הרבה זמן שלא להעיק. חצי שעה +- זה מספיק.
לפני שיוצאים נפרדים ב"המקום ינחם.....לדאבה עוד"







שתלכי לשמחות תמיד!




משה

זה לא סיטואציה נעימה.

 

אבל - האבל מעריך את זה שבאת  ואם לא תעשה משהו חריג מדי זה יתקבל בדרך כלל חיובי.

 

 

ויצא לי ליסוע לנחם ניקים שישבו שבעה, יותר מפעם אחת, כשההכרות שלי היא עם האיש ובכלל לא עם הסביבה שלו.

כל הכבוד לך על הסיומתארץ השוקולד
גם במעשה וגם בכתיבה
עצם זה שיראו שהגעת זה כבר מנחםילדת המדבר
בעיקר לשבת ולהקשיב, לשאול שאלות קצת על הנפטר ולהראות התעניינות. להראות השתתפות בכאב.
כדאי לאכול/לשתות בשביל הברכה(לזכות הנפטר) גם אם לא רעבים. מעריכים את זה.
ומה לא? לא שואלים "מה נשמע" וסוגי פתיח מעין אלה.
אפשר להגיד "המקום ינחם אתכם" כשיוצאים....

רק בשמחות!
בתור אחת שחוותהליאורוש
את זה לפני חודש.. לא להתעכב יותר מידי זמן..
להיות 20 דקות וללכת..
השבוע הזה מאוד קשה..
תודה רבהסאפסאפ

זו היתה חוויה קשה מאד התפללנו עליה המון זמן. זאת אמא של חברה שכבר המון שנים חולה היא בת יחידה ללא אחים וללא אבא (הורים גרושים) אז ממש היה קשה כשזה קרה ובאמת כל מה שכתבתם היה נכון חוץ מהקטע הזה של הלהיתנחל כי היא הייתה חייבת בנות לידה אז עשינו מלא משמרות כדי שהיא לא תיהיה לבד..

מאני יגיד לכם, שנדע רק שמחותתת

כל הכבוד. חשוב מאד מאד.נפש חיה.אחרונה
תתנו לה רגשה טובה
שיהיה לה נוח לפנות אליכן החברות.
תציעו עזרה ותהיו נוכחות
בפרט אחרי שבוע האבלות
זה מאד משמעותי

שגם בשגרה חושבים עליה
שהיא מוקפת
ולא נשכחת חלילה.

המרקם החברתי שלה איתכן
מאד משמעותי להמשך החיים שלה.
אם תהיו נכונות גם לפריקות שלה
וגם בעזרה מעשית אם יהיה צורך

זה מאד חשוב ומבורך.


חזקי ואמצי!
המושגים דתי/חילוניאריק מהדרום
הם ערכים בינאריים או ערכים רציפים?
רציף רציף!!מחפשת^
הכי רציף שבעולם!!
בוקר טובטוב בסדר

היום יום חמישי

ועדיין נשאר שבוע שלם עד פסח.

שיגיע כבר...

כן. מסכים שזה הפשטחסדי הים
פינת ההגדה חלק ה - מה נשתנה, עבדים היינוחידוש

אומרת המשנה במסכת פסחים:

 

מָזְגוּ לוֹ כוֹס שֵׁנִי, וְכָאן הַבֵּן שׁוֹאֵל אָבִיו,

וְאִם אֵין דַּעַת בַּבֵּן, אָבִיו מְלַמְּדוֹ:

מַה נִּשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה מִכָּל הַלֵּילוֹת –

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין חָמֵץ וּמַצָּה, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻלּוֹ מַצָּה?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין שְׁאָר יְרָקוֹת, הַלַּיְלָה הַזֶּה מָרוֹר?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין בָּשָׂר צָלִי, שָׁלוּק, וּמְבֻשָּׁל, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻלּוֹ צָלִי?

שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ מַטְבִּילִין פַּעַם אַחַת, הַלַּיְלָה הַזֶּה שְׁתֵּי פְעָמִים?

וּלְפִי דַעְתּוֹ שֶׁל בֵּן, אָבִיו מְלַמְּדוֹ.

מַתְחִיל בִּגְנוּת וּמְסַיֵּם בְּשֶׁבַח,

וְדוֹרֵשׁ מֵאֲרַמִּי אוֹבֵד אָבִי, עַד שֶׁיִּגְמֹר כֹּל הַפָּרָשָׁה כֻּלָּהּ.

 

משנה זו מסכמת בקיצור את מהלך השאלה והתשובה של ה'מגיד'. יש עניין שסיפור ההגדה ייאמר דווקא כתשובה לשאלה, משום שכשנשאלת שאלה מורגש חיסרון ורצון לדעת את התשובה, וכך סיפור הדברים מתקבל ומתיישב יותר על לב השומע ונחקק בזכרונו ותודעתו, שזוהי מטרת התורה בצוותה "והגדת לבנך ביום ההוא". ולא רק בהגדה לבן, אלא גם אדם שמספר לבני ביתו או אפילו לעצמו, צריך לעשות זאת בדרך שאלה ותשובה מהטעם הנ"ל.

 

וכך נאמר בברייתא בגמרא:

 

"חכם בנו - שואלו, ואם אינו חכם - אשתו שואלתו, ואם לאו - הוא שואל לעצמו. ואפילו שני תלמידי חכמים שיודעין בהלכות הפסח שואלין זה לזה".

 

לפיכך עושים דברים שונים כדי להתמיה את הילדים ולעוררם לשאול. ואז בעצם אין צורך בנוסח 'מה נשתנה', כיון שהבן כבר שאל מעצמו, ואפילו שאלות אחרות. הנוסח נתקן, כפי שנאמר במשנה, למקרה שהאב צריך ללמד את הבן לשאול, שאז מעיר את תשומת ליבו לשינויים הללו ומעוררו לשאול עליהם; וכן למקרה שגדול שואל, כמו במקרים שנזכרו בברייתא.

 

כפי ששמתם לב, בנוסח ארבע הקושיות שבמשנה מופיעה קושיה אחת שלא נאמרת כיום - "שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת אָנוּ אוֹכְלִין בָּשָׂר צָלִי, שָׁלוּק, וּמְבֻשָּׁל, הַלַּיְלָה הַזֶּה כֻלּוֹ צָלִי?" -מפני שהיא רלוונטית רק בזמן שמקריבים פסח כמובן. במקומה מוסיפים היום שאלה אחרת על השינוי בהסיבה, (ומאידך בזמנם היו אוכלים כל השנה בהסיבה לכן לא היה שייך לשאול על זה).

 

לאחר שהמשנה סיימה עם שלב השאלה, היא עוברת לשלב התשובה, בתימצות:

 

וּלְפִי דַעְתּוֹ שֶׁל בֵּן, אָבִיו מְלַמְּדוֹ - גם בכמות הסיפור וגם בדרך הצגת הדברים, לכל בן יש דרך שמתאימה לו.

 

מַתְחִיל בִּגְנוּת וּמְסַיֵּם בְּשֶׁבַח - נחלקו על כך אמוראים:

"מאי "בגנות"? רב אמר: "מתחלה עובדי ע"ז היו אבותינו", ושמואל אמר: "עבדים היינו". 

יש שהבינו שהם נחלקו איזה קטע אומרים, אך יותר נראה להבין שאין ביניהם מחלוקת בסדר ההגדה, אלא נחלקו רק לאיזו 'גנות' התכוונה המשנה, אבל שניהם מסכימים ששני הקטעים נאמרים, כל אחד במקומו. סברת שמואל היא ש''עבדים היינו'' נאמר לפני ''מתחילה'', ולכן מסתבר שהמשנה שאמרה ''מתחיל בגנות'' מתכוונת אליו, ואילו רב סובר שהמשנה מתכוונת ל''מתחילה'' מפני שהוא תחילת הסיפור, שהרי גם מבחינת סדר הדברים בהיסטוריה הוא קודם ל''עבדים היינו''. ו'עבדים היינו'' שנאמר לפניו אינו התחלת הסיפור אלא הקדמה, כפי שנסביר עכשיו.

 

עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם, וַיּוֹצִיאֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה. וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם. וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים, כֻּלָּנוּ נְבוֹנִים, כֻּלָנוּ זְקֵנִים, כֻּלָנוּ יוֹדְעִים אֶת הַתּוֹרָה, מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח.

 

לכאורה ברור כשמש שקטע זה אינו תחילת הסיפור כפי שרגילים להבין, שהרי כאמור תחילת הסדר ההיסטורי הוא "מתחילה עובדי ע"ז" כנ"ל, וקטע זה טרם נאמר. ועוד, שאחרי משפט זה עוברים לדברים אחרים שאינם חלק מהסיפור, דהיינו המשך קטע זה והקטעים שאחריו, על המעשה בר' עקיבא וחבריו, ארבעת הבנים, ועוד.

 

אלא, שקטע זה והקטעים שאחריו עד תחילת הסיפור מהווים הקדמה המתארת את חשיבותו של סיפור יצי"מ:

 

מכיוון שעֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם, וַיּוֹצִיאֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם... וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרָיִם, הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ ..." --

-לפיכך: מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם.

ואֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים וכו' - כי תכלית הסיפור אינה הידיעה, אלא העמקת האמונה; ומשום כך - כָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח - חכמים משבחים אותו על כך.

 

מוזמנים להעלות שאלות ותמיהות בעניין ההגדה..

 

 

 

[-ובסוגריים, אשמח אם מי שקורא את זה או פוסטים אחרים שלי, יגיב. אפילו רק כדי לדעת שקוראים. תודה]

 

 

@רחפת..@נפשי תערוג@דגן ותירוש

@זוהרת בטורקיז@חיהל'ה @פסידונית @שמן פשתן @נפש חיה.@זאת עם השם
@מבקש אמונה@אניוהוא@חן,@המטיילת בארץ@ע מ@חסדי הים@אילת השחר @אורה2x@סלט@חרותיק@נחשון מהצפון

@ארץ השוקולד @שריקה@dawn@שירה(-8@חיטה קדומה@אהבת ישראל!! 

@בת מלך =) @בת מלך!!!! @שמשועננים@שריקה@סוסה אדומה@!!מירב!!

@יצוראחד@בבושקה@למה לא?@שום וחניכה@ציף @לב טהור @כי בא אורך @אופטימיות

ואחרון@חביב שזורם 

 

 

 

 

 

 

תודה!נפש חיה.
אם העניין הוא לשאול
למה זה נקרא הגדה של פסח?


וגם
מה הגנאי שהם היו עובדי עז?
הרי הם היו כמו אנוסים לא? ואז זה לא נחשב....
או שהמצאתי
העיקר זה התשובות, לא השאלות.ברגוע

וזה באמת בעייה שהילדים שואלים מה נשתנה ואז קמים מהשולחן או הולכים לישון..

 

וזה גנאי להזכיר שהיו עובדי ע"ז, גם אם נחשב באונס.

כמו שאסור להזכיר לגר מאיפה הוא הגיע.

וזה לא אונס רגיל שמחייבים מישהו לעבוד ע"ז, הם פשוט לא ידעו.

אז אם הם לא ידעו...זה קל יותר לא?נפש חיה.
ברור אבל זה עדיין גנאיברגוע


לא הבנתי למהנפש חיה.
זה לא בדיוק הדבר הכי טוב שאפשר לספרברגוע

על אברהם או על עמ"י, נכון?

 

זה לא פרט שמתגאים בו "אתה יודע שאבא שלי עבד פעם ע"ז?"

 

למרות שהוא היה כמו תינוק שנשבה.

זה שיא המאגניב לעבוד עבודה זרה! לא?!...;)נפש חיה.

זה יעני כמו שגנאי לאדם לספר על חטאים שבינו לבין קונו?

כן משהו כזהברגוע


העניין לשאול הואכלמנסע

לא דווקא לשאול, אלא השאלה היא סימן להתעניינות, באמת מסופר בגמרא שאחד האמוראים שוחח עם עבדו על עניין יציאה מעבדות לחרות, ואז אמר לו: פטרת אותנו מלומר מה נשתנה, ופתח מייד בסיפור ההגדה, כי ברגע שנוצר עניין בקרב המסובים לשמוע את הסיפור, אז זה מה שחשוב, החובה לשאול היא פשוט חובה לעורר עניין. 

השאלה רצויה כשהיא מגיעה מתוך התעוררותסתם 1...
פנימית ולא אילוץ טקסי רשמי. לכן כל השינויים בשביל לעורר את הבן לשאול.

"וכן (או וכאן) הבן שואל".
פותח בגנות זה שמתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו זה על הזמן שלפני אברהם אבינו כשעוד לא קראו בשם ד'.
קראתיציף
תודה רבה!
הבעיה של הדור שלנו שהילד יודע הכל מהגן ואז לאבא אין כל כך מה ללמד אותו.
זה בדיוק הענייןסתם 1...
לא השאלה הפורמלית, מה נשתנה.... אלא לשאול באמת, מה קרה, איך קרה, למי, למה...

זה גם פשט המשנה שלא חודד כאן וחבל. רק אם הבן לא שואל מדעתו אז מלמדים אותו מה לשאול או ששומע אחרים ששואלים ועונים.
..חידוש

נדמה לי שדווקא כתבתי את זה...

שכוייחבת מלך!!!!
קראתי.רוקדת בגשם
שכוייח.
תודה!מטילדה
מזכירה לך שאשמח גם לתיוג..
,,חידוש

לא יודע איך שכחתי...

טוב שאת מזכירה

לא נורא... תודה.מטילדה
'נשתנה'- שינוי. פסח היה שינוי קיצוני לעם ישראל. אנחנו גםחסדי הים
צריכים לשנות את ההרגלים כדי להתקדם.
///כלמנסע

///

 

זה נכון ש"עבדים היינו"  זה הקדמה, אבל זהו גם כן עצם הסיפור, והסיפור מחולק לשניים: הסיפור בקיצור והסיפור באריכות, בתחילה הבן שואל מה נשתנה. ואז האב עונה: עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ה' אלוקינו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה. וזוהי "התשובה בקיצור". אבל האב לא מסתפק בזה. האב מציין שיש כאן עניין גדול ונפלא לספר ביציאת מצרים, "וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח". ושלכן אנו עומדים לדרוש הגדה ארוכה כאורך הגלות. (שימו לב: סיפור הגדת הגאולה כאורך הגלות...), וכך אכן עושים.

 

חז"ל קבעו כמה כללים לסיפור יציאת מצרים ואחד מהם הוא "מתחיל בגנות ומסיים בשבח"שנחלקו על הכלל הזה אם זה אומר שצריך להתחיל בגנות הגשמית - העבדות, או בגנות הרוחנית - עבודה זרה.

 

בימי חז"ל עוד לא הייתה הגדה קבועה לכולם, ולכן הכללים הנ"ל האלה היו כלליים מאוד. למשל לדרוש את פרשת "ארמי אובד אבי", בימיהם "דרשה" היה פירושו לימוד והעמקה, והכוונה שצריך ללמוד לעומק את פרשת ארמי אובד אבי, וזה הכל "לפי דעתו של בן אביו מלמדו". 

 

במשך הזמן כשנקבעה הגדה קבועה לכולם, הכניסו בה גם את "עבדים היינו" וגם את "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו" - את עבדים היינו הכניסו בתור "התשובה בקיצור", ואת "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו" - הכניסו בתחילת הסיפור הארוך.

מקפיץחידוש


תודה רבה פסידונית


תודה רבה, אפשר להציע שהמחלוקת בין רב לשמואלארץ השוקולד
הוא ביחס בין הצד הלאומי לצד הדתי.


(יצאתי ממש בן המגזר)

ושאלה, למה לפרש שרב ושמואל לא נחלקו במה נאמר בהגדה?
יתכן שבעל ההגדה רצה לצאת ידי חובת שניהם, לא?

נ.ב לפעמים אני לא מספיק לקרוא מפאת קוצר הזמן, אתה כותב יפה, אבל זה לוקח זמן שלא תמיד יש לי. יישר כח על הכתיבה ותודה בכלל ובפרט כשיש לי זמן לקרוא
ישר כוחסיהרא

תודה!

תודהחידוש

רוצה תיוג?

יישר כוח גדול!חביב שזורםאחרונה


פינת ההגדה חלק ו - ההקדמות לסיפור יציאת מצרים ותפקידןחידוש
עבר עריכה על ידי חידוש בתאריך ה' בניסן תשע"ח 15:35

שלום לכולם

 

בפינה זו נעסוק בקטעים המקדימים את עצם סיפור יציאת מצרים (מלבד 'עבדים היינו' שנידון בפינה הקודמת).

:

1. המעשה בתנאים שסיפרו ביצי"מ כל הלילה.

2. המשנה שדנה בחיוב הזכרת יצי"מ בלילות.

3. ארבעת סוגי התשובות שיש להשיב לארבעה סוגי בנים.

4. דיון בהגדרת זמן חיוב סיפור יצי"מ.

 

1.   

       מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר וְרַבִּי יְהוֹשֻעַ וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה וְרַבְּי עֲקִיבָא וְרַבִּי טַרְפוֹן שֶהָיוּ מְסֻבִּין בִּבְנֵי בְרַק, וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה עַד שֶׁבָּאוּ תַלְמִידֵיהֶם וְאָמְרוּ לָהֶם: רַבּוֹתֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית.

 

תפקידו של הקטע כאן הוא להוכיח את שני הדברים שנאמרו בקטע הקודם:

א. שאפילו כולנו חכמים וכו' מצווה עלינו לספר ביצי"מ.   

ב. ש''כך המרבה לספר ביצי"מ הרי זה משובח".

 

2. 

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה: הֲרֵי אֲנִי כְבֶן שִׁבְעִים שָׁנָה, וְלֹא זָכִיתִי שֶׁתֵּאָמֵר יְצִיאַת מִצְרַיִם בַּלֵּילוֹת עַד שֶׁדְּרָשָׁהּ בֶּן זוֹמָא: שֶׁנֶּאֱמַר, לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ, יְמֵי חַיֶּיךָ - הַיָמִים, כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ - הַלֵּילוֹת. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: יְמֵי חַיֶּיךָ - הָעוֹלָם הַזֶּה, כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ - לְהָבִיא לִימוֹת הַמָשִׁיחַ.

 

ביאור המשנה (ברכות סוף פרק א) בקצרה: ישנה מצווה מהתורה להזכיר כל יום את יציאת מצרים, והיא נלמדת מהפסוק: "לְמַעַן תִּזְכֹּר אֶת יוֹם צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ" (נשים פטורות ממנה מכיוון שהזמן גרמה). נחלקו ר' אלעזר בן עזריה ובן-זומא עם חכמי הדור, האם ישנו חיוב נוסף להזכיר גם כל לילה. חכמים סברו ש'ימי' זה רק הימים. ואילו בן-זומא דרש שהמילה 'כל' באה לרבות גם את הלילות; כך שיש מצווה להזכיר כל יום וכל לילה. כשר' אלעזא בן עזריה היה יחיד בדעתו לא קיבלו את דבריו, אך כשבן זומא הצטרף אליו וביסס את דעתו על הפסוק, הכריעו הלכה כדעתו, אע"פ שחכמים עדיי חלקו עליהם, ופירשו את המילה ''כל'' שבאה לרבות לא את הלילות אלא את ימות המשיח שגם אז יהיה צריך להזכיר את יצי"מ. אך לדעת ר' אלעזר בן עזריה ובן זומא אכן אורה של הגאולה העתידה יאפיל על אורה של גאולת מצרים, ובימות המשיח לא יהיה צורך להזכיר את יצי"מ, ומוכיח זאת מהפסוק בירמיהו: "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם יְהוָה וְלֹא יֹאמְרוּ עוֹד חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כִּי אִם חַי יְהוָה אֲשֶׁר הֶעֱלָה וַאֲשֶׁר הֵבִיא אֶת זֶרַע בֵּית יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹנָה וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם".

 

ומה תפקידה של משנה זו כאן? הרי כעת אנו עוסקים במצוות סיפור יצי"מ של ליל הסדר ולא במצוות הזכרת יצי"מ של כל יום ולילה!

 

משנה זו, העוסקת גם במצוַת הזכרת יציאת מצרים בימות המשיח, מובאת כאן כהקדמה לכל סיפור יציאת מצרים; ללמדנו, שיציאת מצרים איננה מאורע נקודתי שחלף ועבר, אלא חלק מתהליך הגאולה הכללי, גאולת עם ישראל ותיקון העולם כולו; וכבר בשלב זה אנו צופים לתכלית גאולת העולם, שאז כאמור לא יזכירו את יציאת מצרים. עניין זה, ראיית יציאת מצרים כחלק מפרספקטיבה רחבה של הסתכלות כללית על כל מהלך ההיסטוריה, תופס מקום מרכזי בהגדה ומופיע בה במקומות רבים. זהו גם טעמה של המצוה לזכור את יציאת מצרים בכל יום - ע"י זכירתה, אנו זוכרים את התכלית והמגמה שלשמן הקב"ה הוציאנו משם, ומכוונים את דרכינו ומגמותינו שתהיינה תואמות לכך.

 

3. 

בָּרוּךְ הַמָּקוֹם, בָּרוּךְ הוּא. בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן תּוֹרָה לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל, בָּרוּךְ הוּא.

כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה. אֶחָד חָכָם, וְאֶחָד רָשָׁע, וְאֶחָד תָּם, וְאֶחָד שֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל.

חָכָם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה הָעֵדוֹת וְהַחֻקִּים וְהַמִשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶתְכֶם? וְאַף אַתָּה אֱמָר לוֹ כְּהִלְכוֹת הַפֶּסַח: אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן.

רָשָׁע מָה הוּא אוֹמֵר? מָה הָעֲבֹדָה הַזֹּאת לָכֶם? לָכֶם - וְלֹא לוֹ. וּלְפִי שֶׁהוֹצִיא אֶת עַצְמוֹ מִן הַכְּלָל כָּפַר בְּעִקָּר. וְאַף אַתָּה הַקְהֵה אֶת שִנָּיו וֶאֱמֹר לוֹ: בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם. לִי - וְלֹא לוֹ. אִילּוּ הָיָה שָׁם, לֹא הָיָה נִגְאָל.

תָּם מָה הוּא אוֹמֵר? מַה זֹּאת? וְאָמַרְתָּ אֵלָיו: בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ יְיָ מִמִּצְרָיִם, מִבֵּית עֲבָדִים.

וְשֶׁאֵינוֹ יוֹדֵעַ לִשְׁאוֹל - אַתְּ פְּתַח לוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיוֹם הַהוּא לֵאמֹר, בַּעֲבוּר זֶה עָשָׂה יְיָ לִי בְּצֵאתִי מִמִּצְרָיִם.

 

אין כאן המקום לבאר את הפרטים המרובים ולדון בשאלות הרבות שישנם בקטע זה ובהתאמת השאלות והתשובות לבנים עם הפסוקים (אם יש לכם אתם מוזמנים להעלות). בסקירה כללית: ישנם בתורה ארבעה פסוקים של תשובה לבן על עניין יצי"מ, וההגדה מתאימה כל אחד מהם לאופי מסויים של בן. 

אֵין מַפְטִירִין אַחַר הַפֶּסַח אֲפִיקוֹמָן - זוהי משנה בסוף מסכת פסחים, ומשמעות הדין היא שלאחר אכילת הפסח אסור להפטיר (=לסיים) באכילת קינוח (אפיקומן, בלשונם), כדי שטעם הפסח יישאר. המצה שמכונה כיום 'אפיקומן' נתקנה כזכר לאכילת קרבן הפסח ולכן אסור לאכול אחריה, ומשום כך היא מכונה 'אפיקומן', שהיא נאכלת בסוף הסעודה במקום קינוח.

 

4. 

יָכוֹל מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ? תַּלְמוּד לוֹמַר "בַּיוֹם הַהוּא",

אִי "בַּיוֹם הַהוּא" יָכוֹל מִבְּעוֹד יוֹם? תַּלְמוּד לוֹמַר "בַּעֲבוּר זֶה"

- בַּעֲבוּר זֶה לֹא אָמַרְתִּי אֶלָא בְּשָׁעָה שֶׁיֵּשׁ מַצָּה וּמָרוֹר מֻנָּחִים לְפָנֶיךָ.

 

פירוש הדברים: יָכוֹל מֵרֹאשׁ חֹדֶשׁ? התורה כותבת "ועבדת את העבודה הזאת בחודש הזה", ניתן לכאורה ללמוד מכך שאת מצוות סיפור יצי"מ אפשר לקיים בכל חודש ניסן. האומנם כך?

תַּלְמוּד לוֹמַר "בַּיוֹם הַהוּא" - והגדת לבנך ביום ההוא - דווקא ביום הקרבת הפסח.

אִי "בַּיוֹם הַהוּא" יָכוֹל מִבְּעוֹד יוֹם? - אם "ביום ההוא" זה הזמן, יהיה אפשר גם ביום י"ד, שאז מקריבים את הפסח?

תַּלְמוּד לוֹמַר "בַּעֲבוּר זֶה"- רק בשעה שהמצה והמרור מונחים לפניך דהיינו זמן מצוות אכילתם שהוא ליל ט"ו, ואתה יכול להצביע ליהם ולומר "בעבור זה".

 

אם כן, טרם החילונו בסיפור, אנו מדגישים את חשיבות המצווה, לומדים כיצד לראות את יצי"מ כחלק מתהליך כללי של התעלות העולם, ומפרטים את דיני המצווה, מצד סגנון הסיפור ומצד הזמן המיועד למצווה.

 

 

המשך יום נעים

 

 

 

 

 

 

@רחפת..@נפשי תערוג@דגן ותירוש

@זוהרת בטורקיז@חיהל'ה @פסידונית @שמן פשתן @נפש חיה.@זאת עם השם
@מבקש אמונה@אניוהוא@חן,@המטיילת בארץ@ע מ@חסדי הים@אילת השחר @אורה2x@סלט@חרותיק@נחשון מהצפון

@ארץ השוקולד @שריקה@dawn@שירה(-8@חיטה קדומה@אהבת ישראל!! @מטילדה@רוקדת בגשם

@בת מלך =) @בת מלך!!!! @שמשועננים@שריקה@סוסה אדומה@!!מירב!!@כי בא אורך @אופטימיות

@יצוראחד@בבושקה@למה לא?@שום וחניכה@ציף @לב טהור

ואחרון @חביב שזורם

ואם כך,רוקדת בגשם
האם עיקר המצווה הוא סיפור יציאת מצרים, או שמא דיני ההלכה?
..חידוש

לא הבנתי..

סיפור יצי"מ זה עצם המצווה

וכהקדמה לה עוסקים קצת בדיניה

ככ בהיר שכיף לקרואבת מלך!!!!
שכוייח עצום
יפהסתם 1...
תוספת קטנה- בעבור זה: זה לא על המצה והמרור אלא על כל מצווה ואכילת המצה והמרור זו אחת המצוות.

הקב"ה הוציא אותנו ממצרים בכדי שנשמור מצוותיו.

זו כמובן מחלוקת, האם "בעבור זה" מוסב על 'בשכר יציאת מצרים אנו שומרים מצוות'. או אפשרות שניה, בשביל שנשמור מצוותיו הוציאנו ממצרים.

בעבור= בגלל או בשביל.
יש"כ. כמה הערות:חסדי הים
1. הקטע עם החכמים גם בא ללמד:
א. שמצוות הסיפור כל הלילה, גם לשיטת רבי אליעזר בן עזריה שאכילת הפסח עד חצות.
ב. מצוות הסיפור הוא רק בלילה ולא ביום.
ג. להראות עד כמה החכמים התעמקו בסיפור יציאת מצרים עד שלא שמו לב שהגיע היום.

2. א. בן זומא היה לו יכולת מיוחדת לדרוש פסוקים, "משמת בן זומא בטלו הדרשנים" (משנה סוטה ט, טו), לכן רבי אלעזר בן עזריה סמך עליו.
ב. מה שמעניין שהפסוק מדבר על הזכרת יציאת מצרים בפסח:
"לא תאכל עליו חמץ שבעת ימים תאכל עליו מצות לחם עני כי בחפזון יצאת מארץ מצרים למען תזכר את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך", ורש"י מפרש שם: "ע"י אכילת הפסח והמצה את יום צאתך".
לכן נראה שעיקר המצווה לספר ביציאת מצרים הוא בפסח, וכדי להמשיך את אותה זכירה לכל השנה, מזכירים יציאת מצרים בכל יום. (לכן הרמב"ם לא מונה את הזכרת יציאת מצרים בכל יום).

3. זה לפי הדעה של שמואל. לפי רב, הכוונה באיסור במשנה, הוא ללכת לחבורה אחרת שאוכלת את הפסח.

4. מה שמעניין שהפסוק "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים", זה נאמר כתשובה לבן הרשע שלא מספרים לו על יציאת מצרים.
--חידוש

4. מי אמר שלא מספרים לו? ובתורה התשובה לרשע היא "ואמרתם זבח פסח הוא לה'" וגו', ומוכח שצריך לענות לו וגם בהגדה כתוב שעונים לו, מלבד התשובה שבתורה גם את זו שבהגדה

1. התשובה לבן הרשע, הוא לא דיבור אליו. לא כתוב "ואמרתם לו",חסדי הים
אלא "ואמרתם", הכוונה לעצמכם. (כך הרבה מפרשים)

2. בהגדה לא עונים לרשע, אלא דוחים אותו.

3. נראה לי שבגלל שהפסוק של 'בעבור זה' הולך גם על הבן שאינו יודע לשאול, לכו אפשר לדרוש את זה בכלליות על ההגדה.
פשוט שאשריך.נפש חיה.
קפיץחידושאחרונה


אני לא מפחד מהמוות, אלא רק מהזקנה. כאילו שככל שאדם מתבגרחסדי הים
יותר, הוא שווה פחות. אפילו גיל 30 זה לא כמו 20 ו-40 לא כמו 30 וכו'.
זה תהליך שאי אפשר לעצור אותו.
בדקותיים שכתבתי את זה, הזדקנתי בדקותיים.
אני כמוך.ארצ'יבלד
לא מפחד מהמוות.
אבל מהזקנה רועד מפחד!
המצב הגופני והמנטלי... פ ח ד. וגם שהעולם שייך לצעירים...(כמדומני שזה היה כוונתך)
המשפט השני שלךנפש חיה.
היה ציני?!
לא מפחד מהמוות אבל מת מפחד מהזקנה😜הפואנטה
ולחסדי-
תכלס.. מלחיץ ומפחיד כשחושבים על זה, כמה שצריך לנצל כל רגע..
ואם זה מעודד שמעתי שכאילו זה נראה לך מבוגר אבל כשאתה מגיע לגיל הזה אתה לא מרגיש כזההה מבוגר.. אולי.. וחוצמזה ישן זה משובח;) (למרות שהעןלם שייך לצעירים וזה בעלי הכח חה)
אג'ו? כאילו מת מפחד... 😁ארצ'יבלד
אנשים שמנצלים את הזמן והכוחות שלהם רק משתבחים עם השניםברגוע


זה לא נכון!ארצ'יבלד
אני מכיר פרופסור למדעי היהדות שכתב 13 ספרים.

היום הוא לא שווה כלום.
בן כמה הוא?ברגוע

ומתי הוא היה יותר חכם, בגיל 20 או 60?

80ארצ'יבלד
60 זה לא זקן.

אגב, אני מכיר אדם בן 60, שחלה בפרקינסון בגיל 50 היה לומד רצוף 7 שעות. שתי סדרים כאלה!!! תלמיד חכם ענק!!
אישתו אמרה לי שבלילה תוך שינה היה מדבר בדברי תורה.


היום הוא אוכל עוגות.
שברי לוחותאריק מהדרום
זה לא אומר שהוא לא שווה כלום.
חסדי דיבר על 40 לעומת 30ברגוע

בגיל מסויים יש נסיגה אצל הרוב,

אבל הוא בגיל מאוד מבוגר.

ועדיין יש להם הרבה פעמים תובנות חכמות שאין לאחרים.

העולם לא שייך לצעירים! העולם שייך לקדוש ברוך הוא בלבד!כלמנסע

והוא יגאלנו בכבודו ובעצמו

והוא יכלכל הצלחתנו מזקנה ועד שיבה

מצעירות ועד בגרות

 

גם האדם הצעיר לא יכול הכל - הוא רק חושב שהוא יכול הכל

כשהוא מתבגר הוא פשוט מבין שהוא טעה

אבל אם הוא יזכור - שהיה מי שאיפשר לו לעשות הכל כשהוא היה צעיר - וזה הקדוש ברוך הוא

אז הוא ידע שגם עכשיו הקדוש ברוך הוא יהיה איתו

הוא רק צריך לפתוח את הדלת 

 

הקדוש ברוך הוא שמח לעזור - לכל מי שפותח לו את הדלת - 

קרוב ה' לכל קוראיו - לכל אשר יקראוהו באמת - 

יש רק תנאי אחד: "אשר יקראוהו באמת"

 

אם יתמהמה חכה לו כי בא יבוא לא יאחר

וצדיק באמונתו יחיה - בזכות אמונתו - בזכות הנאמנות לבוראו, בזכות צדקת הצדיק, עשיית צדק

ככל שאדם מתבגר הוא שווה פחות? למה?זבשר

מה רע להיות בגיל ארבעים שלושים ?

כי המוח והזיכרון של ילד יותר חדים, ויותר יפים בחיצוניות, וגםחסדי הים
אנשים אוהבים ילדים.
אני לא חושבת ככהעלומה!

אולי בעולם הכללי זה ככה אבל בעולם שומרי תורה ומצוות זה בדיוק הפוך, הזקן הוא המכובד, הוא החשוב והוא הכי חכם בגלל הניסיון שרכש בחיים

מעניין כי 'עלומה' נשמעת כמו 'עלמה'- צעירה.חסדי היםאחרונה
היכונו מפגש טיול פורום מעורב נפרד אורה2x
שריינו את התאריך
יום רביעי ד' חוהמ"פ!
4.4 (י"ט ניסן למנייננו)
פרטים נוספים והכרעה סופית - בהמשך.

*מי שמעוניין לעזור - נא לפנות בפרטי למי שמעוניין לארגן.
*התנגדויות ודעות שליליות לא יתקבלו בברכה.


@ניצן_מ @שמן פשתן @פסידונית @שריקה @הולם במיוחד@רחפת..@Admin @איש השקים @מייק ווזאבסקי @חידוש @שבאבניק @המטיילת בארץ @הלב בוער למלך!@גלויה @{ר}ציני
@בסדר גמור @ענבל @ועוד מלא!!!
תתייגו בבקשה!
נכון, הבנתי את הבדיחה אבל עכשיו אתה הורס את שליענבל
החיזוק!ברגוע

רַק אֶזְכֶּה לְכַוֵּן אֶת עֵינַי וְדַעְתִּי וְשִׂכְלִי לְהִסְתַּכֵּל תָּמִיד עַל הַתַּכְלִית הָאֲמִתִּית, תַּכְלִית הַנִּצְחִית, עַד שֶׁאֶזְכֶּה לֵידַע וּלְהָבִין בֶּאֱמֶת טוּבְךָ הָאֲמִתִּי, וְאֶזְכֶּה לָדַעַת בֶּאֱמֶת שֶׁאֵין שׁוּם רַע בָּעוֹלָם כְּלָל, רַק כֻּלּוֹ טוֹב וָחֶסֶד, וְאַתָּה מַרְבֶּה לְהֵטִיב עִם כָּל בָּשָׂר, בְּכָל עֵת וּבְכָל שָׁעָה, כִּי כַּוָּנָתְךָ לְטוֹבָה תָמִיד, כִּי אַתָּה חָפֵץ לְזַכּוֹת אוֹתָנוּ לַהֲבִיאֵנוּ לַתַּכְלִית הָאֲמִתִּית לְחַיִּים נִצְחִיִּים, וְאֶזְכֶּה לִהְיוֹת מָלֵא שִׂמְחָה תָּמִיד.
(ליקוטי תפילות, תפלה ס"ה)

 

 

 

 
 

 

 

אמן... תודה רבה!חיהל'ה
על החיזוק והתיוג
ועל השיר
מי שר את זה? לא הכרתי..
בשמחהברגוע

ירון בר עם תזמורת להבה

אה ראיתי שהמלצת עליהם לחתונותחיהל'ה
נכוןברגוע


תודה ברגוע. תודה רבה!נפש חיה.אחרונה
חיזוק יומי. אני יכולה עדיין להעלותנפש חיה.
@ברגוע
@מבקש אמונה
@ארי1
@@ארץ השוקולד
@חידוש




@רחפת..
@פסיפלורה1
@פסידונית
@לב טהור

לֹּא יַחֲלִישׁ דַּעְתּוֹ וְנִשְׁמָתוֹ

עַל-כֵּן כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לְהוֹכִיחַ, אֲפִלּוּ אֶת עַצְמוֹ - צָרִיךְ לְדַקְדֵּק מְאֹד שֶׁלֹּא יַפִּיל אֶת עַצְמוֹ חַס וְשָׁלוֹם יוֹתֵר עַל-יְדֵי תּוֹכֵחוֹת, שֶׁלֹּא יַחֲלִישׁ אֶת דַּעְתּוֹ וְנִשְׁמָתוֹ, עַל-יְדֵי שֶׁיִּזְכֹּר רַק אֶת מַעֲשָֹיו הָרָעִים עַד שֶׁיּוּכַל לִפֹּל לְגַמְרֵי חַס וְשָׁלוֹם. עַל-כֵּן צָרִיךְ לְדַקְדֵּק לְהַטּוֹת כְּלַפֵּי חֶסֶד לְחַפֵּשׂ לִמְצֹא בְּעַצְמוֹ עַל כָּל פָּנִים אֵיזֶה נְקֻדּוֹת טוֹבוֹת, וְהַתּוֹכֵחָה תִּהְיֶה בְּדֶרֶךְ חֶסֶד, לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, וְלִבְטוֹחַ בְּרַחֲמָיו הָעֲצוּמִים שֶׁיֵּשׁ אֶצְלוֹ חֶסֶד כָּזֶה - שֶׁגַּם כָּל מַעֲשָֹיו הָרָעִים יְכוֹלִין לְהִתְהַפֵּךְ לְזָכֻיּוֹת, אֲפִלּוּ אִם הִרְבָּה לִפְשֹׁעַ מְאֹד מְאֹד יָמִים וְשָׁנִים הַרְבֵּה, אַף-עַל-פִּי-כֵן "חַסְדֵּי ה' כִּי לֹא תָמְנוּ וְלֹא כָלוּ רַחֲמָיו לְעוֹלָם", "כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת".
(ליקוטי הלכות, ציצית ה', אות ז')
תודה!ברגוע

תשמעו רק את השיר הראשון..

 

 

 

והתיוג היומי- @חיהל'ה

תודה על התיוג היומיחיהל'ה
ועל השיר
תודה נפשחיהל'ה
בשמחה.אני כל הזמן שוכחת אותך. ......... מחילה!נפש חיה.
מוחלת😜חיהל'ה
לא נורא.. יש לך מזכיר ממש טוב
ובסוף אני בכל מקרה קוראת את זה כל יום שאני נכנסת לפורום .
אשריך!
הוא יקבל דרכך אחוזים אה? ;)נפש חיה.
אשריו.
באמת.
שיעמוד לו לזכות..חיהל'ה
אומייןנפש חיה.
יש לך את זה ביותר אשכנזי?חיהל'ה
יפה מאודארץ השוקולדאחרונה
תודה רבה על התיוג, שנזכה כולנו לעמוד בזה ולהצליח
מי ער/ה?הפואנטה

אני מתרגשת לבשר

רמקול

 

 

 

 

 

תופים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שזו ההודעה ה- 

1,000 

שלי 

 

 

 

 

 

כתבתי שנקרא לך ונשאל אותךארץ השוקולד
לא היה כל כך עם תוכן.
לא יודעת אם חוקי בשעה הזאת-אבל בוקר טוב{ר}צינית
עבר עריכה על ידי {ר}צינית בתאריך ד' בניסן תשע"ח 06:18
בדרך לעוד משמרת...
מקווה שהיום יהיה מועיל יותר
בוקר טוב ראית שפתחו עלייך תחרות?ארץ השוקולד
בוקר טוב - צעירים מעל עשרים

בהצלחה במשמרת ומקווה גם שהיום יהיה מועיל יותר
כן. ראיתי;){ר}צינית
תודה תודה.. יש פה הרמת כוסית וזה ממש מבדח כי רובם עם זונדות
אכן, נשמע מבדחארץ השוקולד
יום מדהים! "לשון הרע אין לו כפרה" (מדרש רבה צו)חסדי הים
מפחיד!

[בזמן המקדש לשה"ר היה מתכפר בפעמוני המעיל]
חסדי, לפחות היא הבינה לא לקחת אותי בזה ברצינות יתרהארץ השוקולדאחרונה
18 מי יודע?בוז
18 שקיות זבל שהוצאנו. בתור התחלה.
יש לי משפחה הזויה... שמלות שאני לבשתי בתקופה שהייתי בגובה חצי מטר, גלגלי ים שספק אם עובדים, ספרי לימוד ישנים...

נשאר עוד המון לנקות.
ואני אומרת את זה תוך כדי כרסום ביסקוויטים נמרץ. על הספה.
יש כאלו שאוהבים לאגור...סתם 1...
מה קרה פתאום??
מה קרה?בוז
פעם ראשונה שיש בבית הזה מישהו שאוהב למיין ולזרוק דברים לפח (להלן- בעלי)
הוא החליט שהבית מפוצץ והוא עושה סדר.
זה לא קשור ללאהוב לאגור, זה פשוט דברים שאתה אומר אולי נשתמש בעתיד וחבל לזרוק, אז אתה שם באיזה חור ותכלס לא משתמש.
או שזה נקרא לאהוב לאגור?
הוא יכול לבוא אלינו גם?חיהל'ה
אמא שלי ממש תשמח!
האמת אותכם כזוג החמישי אצלנו בבית
הבן החמישי? בוז
לא, צריכים אותו פה... אני לא מוותרת עליו מהר כל כך
חחחחיהל'ה
למה לא הבת החמישית?
בגלל הבנים בהגדה? איזו הדרה😝
יש בדיחה כזו, למה אין ארבע בנותבוז
כי יש בת חכמה, בת רשעית ובת תמימה
אבל עוד לא נולדה הבת שלא יודעת לשאול
חיהל'האחרונה
18 אני יודעבסדר גמור
18 לחופה
בוז
בתימן
היום כבר לא
אני לא רוצה את פסח השנה.נפש חיה.
ולא רוצה את ההתקדמות של השנה.
מבקש אמונה

הלואי שישתנה המצב ויהיו לך רק חוויות טובות מהחגים

קשה לי להאמין בזהנפש חיה.
וצריכים אותי
אניודעת.
קשה לי.
כפה עליהם הר כגיגיתחסדי הים
לא. כפייה לא תעזור כאן.נפש חיה.
צריך לפסוח... הרבה ברכהסתם 1...
מפחדת.נפש חיה.
גם אני לא. רוצה לבוא אלינו?Talp01
יהיה שמח, תאמיני לי!
לא. כי אני כבר נסגרתי על מקום.נפש חיה.
אבל
תודה!



רוצה לבוא לשבת? או חול המועד?Talp01
קצת מורכב עכשיונפש חיה.אחרונה
אבל אני שומרת בזיכרון את ההזמנה
תודה!
שאלון לתואר שני אשמח מאוד שתענו.. תודה!!התחלה טובה

בס"ד

סליחה על הפלישה..

 

אני עושה תואר שני בייעוץ ואשמח שלמי שיש זמן לענות על שאלון שעוסק במוטבציות והיקשרות. לעבודה סימנריונית..

 

http://idc.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_0vSzVu6h2rheVXD  

 

אשמח לעזרה בהפצה.

תודה רבה!!

עניתי. מעניין בהצלחה!!נערת טבע
אם תזכירי לי מחר אז אשמח לענותפה לקצת
בינתיים מקפיצה
לילה טוב
עניתיהפואנטה
עניתי. בהצלחה!חידושאחרונה


בהמשך לשאלהיוסי45

 

בשרשור הזה:

כל מני קנסות וריביות - צעירים מעל עשרים

 

המעסיק לא עונה לסמסים,

להתקשר? לדעתכם הוא מתחמק בשביל לא לשלם לי?

לעזוב אותו בשקט. יש לו לשלם לך עד 10.4משה


ככה חשבתי ..יוסי45

 

ונגיד שעד אז הוא לא יוצר קשר?

מה אני עושה במקרה כזה?

שולח סמס שהכסף חשוב לך ואתה מבקשאיש השקים
שיעבור באותו יום (10 לחודש ) ואם לא מעביר אז תאיים.
כרגע הוא לא חייב לך כלום לפי החוק תניח לו..
אבל זה מצחיק מה שאתה אומריוסי45

 

אין לו פרטים שלי בכלל (כמו שאמרתי עבדתי רק יום אחד)

איך הוא יעביר לי כסף בעשירי? (אגב חולצה שלהם עדין אצלי)

מילאת טופס 101?איש השקים
לא ..יוסי45
תבקש למלאאיש השקים
מז״א זה כבר אבודיוסי45אחרונה
עבדתי רק יום אחד ומאז שהודעתי שאני למחרת לא ממשיך הוא פשוט לא עונה
זו הבעיה.. מקום בעולם
צריכה עזרה מאנשים בעלי כושר כתיבה פנומנלי מור ולבונה
איך שיפרתם את רמת הכתיבה שלכם?
מה עוזר לכם לכתוב באופן נהיר וקולח?

תודה לכולם על כל העצות והשיתופים.מור ולבונה
בעזרת ה' אנסה ליישם ומקווה לאט לאט להשתפר
מי ער/ה/ים?ע מ
מה אתם לוקחים איתכם מהיום החולף?
מי ער?משה
אני. הספקתי יפה היום + להכין רשימה ליום חדש.
יכול להיות שגם עשית את עצמך בלתי נראה?ע מ
לא קיבלתי התראה כשהגבת לי
הוא גם פתח מי ער וחיבר עם השרשור שלךברגוע


אהההע מ
שכוייח.

ואני תהיתי למה הוא כתב בכותרת "מי ער".
אני.הייזל
תובנה אופטימית על היכולת של הלב שלי להתחדש בעז"ה.
ערארצ'יבלד

2 תובנות

1) למצוא תובנה ליום שחולף

2) צריך להלחם כדי להצליח.. פתחתי היום חברה פרטית...

 

|סוד|

פתחת חברה?ריבוזום

מעניין! באיזה תחום?

בהצלחה!

ערההפואנטה
אמממ לא יודעת

בא לי להכין עוגיות למישהו
ערהחן,
לוקחת איתי הביתה משהו שחיכה 3 חודשים שאגיע לקחת אותו

אז טוב שבאתי בסוף....

ותובנה, אנשים עצבניים בימים אלו לא בהכרח מתעצבנים עליכם, זה פסח שמשגע אותם
או החום..חביב שזורםאחרונה

או גם וגם..

אני ערהחיהל'ה
חזרתי מאירוע