שרשור חדש
משהו שחשבתי עכשיונעים

שיר שלא נכתב עדיין,
צליל מתוק ועדין,
בכל מבט שוב בוראת עולמות,
ושקט מתגנב בין המילים הדחויות.

חיוך שמרפא רמש.

צוחקת, הזמן עומד דום,
הלב נמס כמו שלג ביום חום.

לא צריכה מילים כדי לסחוף,

לומר מספיק,

מאז הספר עתיק.
אהיה לבית, גם אם סביב סופה נושבה.

ושם יהיה יציב בזה ובבה

נעים להכירצדיק יסוד עלוםאחרונה

מהרהר בקול:

קודם כל מעניין שכתבת את השיר בלשון נקבה אבל בכרטיסך אתה מזדהה כזכר. אני אניח שאתה אכן זכר ואתייחס לשיר הזה כהתנסות בכתיבה מpov נשי. זו התנסות טובה ובעצמי כמה וכמה וכמה פעמים התנסיתי בה בעצמי, ואני עוד לא מספיק מבין למה אבל יש לה איכויות שאין לכתיבה מpov גברי. אבל הידיעה שהשיר הנשי הזה נכתב ע"י גבר מוסיפה רובד מעניין נוסף לשיר.

בכל מקרה מטעמי נימוס, כשאנתח את השיר לא אתייחס אל השורות כאל: "את/ה אומר בשורה הזו ש..." אלא: "הגיבורה אומרת שם ש..." - זה נותן לי יותר חופשלהביע את דעתי במנותק ממך, ולתת שיקוף על השיר עצמו.


נקודה ראשונה, מעניין האם הכותרת היא חלק מהשיר (אני עשיתי את זה כאן: תראו הכל נופל | ערוץ 7 או בנפרד. אם זה בנפרד - זה אומר שכל השיר בסופו של דבר די מגובש בעיניך, והוא בעצם מגלם נקודה / תהליך אחוד שרצית להעלות בבת אחת על הכתב. וזה מפתיע כי כרגע השיר נראה לא מלוכד אלא יותר זורם ואסוציאטיבי (זה אחלה). אבל אם הכותרת היא חלק מהשיר, זה מעניין יותר! אנסה להחזיק את שתי האפשרויות בראש...


שתי השורות הראשונות לחלוטין מתכתבות עם הכותרת. ש"יר שלא נכתב עדיין" הוא תופעה מיוחדת. אני עצמי מכיר היטב מחשבה שכבר נזרעה ושנים עוד דוגרת באדמה ומחכה להיכתב. לפעמים אפילו יש איזושהי תבנית או מבנה מוכן מראש או משפט מחץ שמהדהד איפדהו במהלך השיר, ויחד עם זאת השיר עוד אמורפי, נטול ממשות, פגיע לשינויים בעריכה בן רגע, טרום-טיוטה... זה יכול להיות רק מחשבה שאדם חשב הרגע, הברקה שאולי תתממש. "צליל מתוק ועדין" - שורה שבעיקר נותנת צבע להרגשתי, כלומר מנסה לתאר את המרקם העדין של השיר שעוד לא נכתב, את העדינות והחמקמקות וה-לא מגושמות שלו.


שתי השורות הבאות מיוחדות. המשפט "בכל מבט שוב בוראת עולמות" נותן צבע מאוד עמוק וניגודי: מחד, הוא מתאר שפע של השראה, שכל מבט באותו מצב מלא השראה שוב בורא עולמות, כלומר כל תמונה, כל אדם, כל מבט, כל מפגש - כשאנחנו מלאי השראה כל חזיון במציאות מגרה את הדמיון להביע ולבטא... אבל מאידך למשפט "שוב בוראת עולמות" ובהדגשה על המילה "שוב" - יש רפרור למשפט "בורא עולמות *ומחריבן*" שבאופן אוטומטי אסוציאטיבי מעורר את התחושה הקשה והמיתולוגית הזו. בגלל זה המשפט הזה דומיננטי ומיוחד להרגשתי, ובכל מקרה עומד בניגוד משלים למשפט הקודם, שמגלם עדינות מתיקות ורכות.

המשפט "ושקט מתגנב בין המילים הדחויות" משלים ומתכתב עם הצד האפל שהרגשתי בשורה הקודמת, אבל לא מספיק מובן לי. המילה "מתגנב" מעוררת תחושה של דריכות, כאילו משהו רע הולך לקרות בחשאי. להרגשתי בשלושת המשפטים הללו יש מעבר מאוד מיוחד באווירה בין צליל מתוק ועדין לבין איזו שקיעה (שתוביל למשפט המיוחד הבא). בכל מקרה "המילים *הדחויות*" זה ניסוח מטרגר באיזשהו אופן, כי הוא מאניש את המילים שנבררו ונפסלו בשיר, וגורם לנו להזדהות איתן. דחייה היא אחד הרגשות הקשים לאדם. השקט המתגנב אל המילים הדחויות נותן הרגשה מעליבה, שאולי הייתי קורא לה "פוסט-אופוריה".


"חיוך שמרפא רמש" - איזה משפט מפתיע, מוזר ומעורר! רמש תמיד יהיה משוייך אסוציאטיבית לדבר מתועב, משוקץ, נמוך, טמא. חיוך שמרפא רמש זו שורה מאוד מיוחדת, שמרגישה לי קשורה למשפט "מי שמציץ אל התהום - התהום מציצה אליו בחזרה" (ניטשה). "חיוך מרפא" זה צמד מילים מאוד טהור ונקי. אבל האלמנט של הרמש בשורה כל כך חזק, שהגם שספציפית השורה מכבירה ומתארת שהרמש נרפא (שאגב - ממה הוא נרפא??? כלומר להתייחס להיותו רמש כמחלה זה מאוד יפה!) אבל אני חושב שלא מצליחה לשמור על הטהרה, ויוצרת מופע קצת מתועב על החיוך המרפא עצמו. המימד הסוריאליסטי הזה מפקיע את האלמנט של הטהרה והופך אותו לאבסורדי. (תחפש את השיר של הבילויים "שוש אלמוזנינו" ואולי תבין למה אני מתכוון, שרגש יפה שנוגע בנושא מתועב הופך להיות אבסורדי וסוריאליסטי). בכל מקרה - מפתיע מגרה מעניין ומיוחד!


השורות הבאות ממשיכות לכאורה את מה שהרגיש לי כמו סוג של אסקלציה. השורה הראשונה בשיר תיארה משהו בראשיתי, בתולי, שיר שעוד לא נכתב, וההרגשה העדינה הורחבה בשורה השנייה. בשורה השלישית נכנס מימד מעט יותר מיתולוגי אפי, וברביעי התגנב ארס כואב (אולי על הציר של הנפילה מגן עדן?) בשורה החמישית הגיע השיא הסוריאליסטי, ונראה לי שהוא ממשיך כאן באופן מסויים:

"צוחקת, הזמן עומד דום" - אולי זה רק העולם האסוציאטיבי שלי, אבל יש כאן מימד מסויים של פסיכוזה. הצחוק הזה לכאורה ממשיך את החיוך המתוק שמרפא את הרמש, אבל גם כאן הצחוק הזה מגיע בתחושה מעט חורקת, וגם עוצר את העולם. קראתי לא מזמן קצת את הספר "הצחוק" של הפילוסוף אנרי ברגסון, ושם בין היתר הוא מתאר שצחוק הוא חוויה של פער בין האנושי לאוטומטי. המסקנה שהתבקשה משם היא שכל דבר שגורם לנו לצחוק *קשור לדברים אנושיים*. כשקראתי את זה חשבתי שאנשים מטורפים צוחקים בלי סיבה כי אצלם גם הדומם והלבד מגלם את האנושי. לכן חיוך שמרפא רמש עלול להמשיך לצחוק שאין בו חדווה שעוצר את העולם, ומנציח את ההתנתקות

(((((יכול להיות ואף הגיוני שזה בכלל לא הכיוון שאליו התכוון המשורר, ומבחינתך הצחוק הזה הוא צחוק רגיל של חדווה שגורם לתחושת חופש נעימה ושחרור. אני נוטה לחשוב שלא))).

"הלב נמס כמו שלג ביום חום" - שורה מפתיעה. לרוב "לב נמס" זה ביטוי חיובי, של חדווה והתרככות הלב, כלומר ההפך מקשיחות ואטימות לב. אבל כאן ממשיך להסתדר לי הקו של הדיסוננס, שתוהה מה הקשר בכלל בין שלג ליום חום. אין שלג ביום חום... שלג נמס בימי אביב נעימים, לא בימי חום (רק לדמיין שלג בתופת של הימים האחרונים)... מצד שני, אני רואה מהשורות הבאות שבבירור משהו החל מהשורה החמישית דווקא נשאר בטוב, ובעצם תחושת האסקלציה שהרגשתי בשיר לא מדוייקת. יכול להיות באמת שמההתחלה ועד הסוף השיר שעוד לא נכתב עם הצליל המתוק והעדין נשאר בליבה של הגיבורה, ונתן לה את החופש והכוח לברוא עולמות ולרפא רמשים, לצחוק ולהשתחרר מעול הזמן ולהתחדש ולהמיס את לב הקרח. לא יודע...


"לא צריכה מילים כדי לסחוף" - שורה מיוחדת! לסחוף - ככה"נ - אחרים. כלומר להוביל. אבל אני יודע להעיד על עצמי שכשאני בהשראה אני באמת מפיק איכות, ואנשים קולטים אותה ועולים על התדר שלי. כך סוחפים מתוך האיכות הזו ולא ע"י מילים. וזה מסתדר עם תחושת השחרור שבשלוש השורות הקודמות.

"לומר מספיק" - כלומר: שהגיבורה לא צריכה לצוות על אחרים "מספיק!" כי היא מביעה איכות מבפנים? או ש"לומר מספיק" = לומר רק את המיעוט שיספיק ולא יותר מזה? מעניין!

"מאז הספר עתיק" - כאן בבירור אני מקבל את התחושה של שחרור מדוגמה חיצונית, וממילא הספר, כלומר ספר ההוראות וההנחיות, מתייתר כי האינטואיציה מבקיעה ועולה. מזכיר חי את הפסקה של הרב קוק:


"האדם הישר צריך להאמין בחייו. כלומר שיאמין בחיי עצמו והרגשותיו ההולכות בדרך ישרה מיסוד נפשו, שהם טובים וישרים ושהם מוליכים בדרך ישרה. התורה צריכה שתהיה נר לרגלו, שעל ידה יראה את המקום ששם הטעות עלולה, שלפעמים תתע הנפש בתהו לא דרך. אבל המעמד התמידי צריך להיות הבטחון הנפשי".


שתי השורות האחרונות מאששות לי שהשיר כולו נשמר באווירה טהורה וחזקה ושהכיוון המעט אפל שעליתי עליו פחות נכון. החיוך שמרפא רמש אכן מרפא אותו, והצחוק הוא צחוק של חדווה ולא של שיגעון.

היציבות מגיעה מהחזרה אל הקול הפנימי, אל הדרך המיוחדה, אל המצפן שכשקרובים אליו צריך לדבר מעט. כמו שמופיע בספר הטאו:

"כמו מפוח המוציא רוח - כך גם זה אשר מרבה במילים יתעייף לשוא, וטוב יעשה אם ינוח. הרבה מילים, מעט משקל; מוטב לשמור חלק מהמילים בתוך הלב"

כאן מעט המילים הוא "לומר מספיק" ותו לא...

"אהיה לבית, גם אם סביב סופה נושבה" - קודם כל שורה יפה מאוד! שמעתי פעם פסיכולוג מדמה שלושה מצבי נפש לבית: אדם "מאוזן" הוא אדם שגר בתוך בית עם גג. אדם "נוירוטי" הוא אדם שגר בבית בלי גג. אדם "פסיכוטי" הוא אדם בלי גג ובלי קירות. הבית הפנימי, כלומר יציבות גבולות האגו, שומר על הקול והמצפן הפנימי...


"ושם יהיה יציב בזה ובבה" - שורה מוזרה ומפתיעה. כמובן שהדבר שהכי בלבל אותי זה המילה "בבה" שהדרך היחידה שלי להבין אותה לא כשגיאת כתיב זה מלשון "בָּבָה, שֵׁם עֶצֶם - נְקֵבָה - אִישׁוֹן," אבל מניח שהתכוונת ל"בבא" כלומר יציבות נצחית לכל הימים. להרגשתי יש כאן ירידה במשלב... בכל מקרה "שם" = יכול להיות משהו כמו עולם הבא, עולם ההשראה (עולם הולך ובא).


אין לי מספיק ריכוז לעשות סיכום וכבר ככה כתבתי הרבה יותר מדי.

תודה! אכן נעים

דור

מתנהיהלום12

אם היית יודע,

כמה אני שלך, איך זה לא משתמע שאני אוהבת אותך?

המים זורמים אליי אך אתה המעיין של חיי, המים שוטפים וזה רק נראה לעיניי.

איך אוכל ממך לשכוח, היאך אתקדם?

שלחתי אלייך אז איך אינך מרגיש, שנים של דממה ואתה כה מחריש.

את מבטך החודר לא אוכל להסיר, את מבטך החודר לי איש לא יחזיר.

תקופות של ייאוש, של תקווה ושל צער, זמנים שחולפים לידי כרוח הסער 

כשאתה רחוק ליבי דומם, כשאתה רחוק הוא מדמם.

זועק מתוך קירבי, איך אמלא את החסר, איך אתגבר על חיי?! איך אשיב לליבי את שרחק ממני לעד?

לך אמכור את חיי אם רק תביט שוב אליי, לך אתן את קירבי ויופייך לא ימוש מליבי 

כל תו בך מזכיר לי את עצמי עוד יותר, כל תו רחוק ממני יותר.

לו  רק אסתכל על פנייך יותר משנייה, לו רק תחזיר לי חיוך של אהבה, 

לו רק תקדש אותי תחת חופה, אהיה שלך לעד אני מבטיחה.

ואז תשב למולי, ברכות תביט בעיניי,

תחזיק ולעולם לא תעזוב תרפא ותרגיע במילותייך היפות,

תחייך אליי חיוך כה גדול 

ואספר לך איך אז ליבי רטט למול חיוכך ואיך שהטבת עבורי כשכולם פרחו באוויר,

ואתה תספר שלעולם אין וויתרת ותמיד התפללת וייחלת לזה הרגע, ואספר לך את שבכיתי במיטה מגעגועיי שלא נדמו לדקה.

ועל איך שכולם חיוורים לעומתך, ואתה תקשיב ודמעה של שמחה שוב תזלוג מעינייך

ותגיד שאני הפרח היפה בגנך

או אז נפשי העייפה תחזור לאיתנה ואני לך ואתה לי,

מתנה.

ואוו' ממש מפרגן...נעים
וואושפלות רוח
צריך עוד לעכל את העומק אבל בפשטות וואו
מדהיםזיויקאחרונה
מחפשת קבוצת ווצאפ לשיתוף כתיבה אשר ברא
——בשבילי
עבר עריכה על ידי בשבילי בתאריך ב' באב תשפ"ה 1:46

קו החוף בזריחה מתרחק לאיטו

ובלי שאשים לב

אצטרך לרוץ כדי לגעת בשפתו

בהדרגה הוא ישוב וימלא את נפשי

ואז, בלי אזהרה,

נחזור שוב לנקודת ההתחלה.

מהרהר בקול רםצדיק יסוד עלוםאחרונה

איזה שיר נעים וקצר. מרגיש שיש כמה כיוונים שונים שאני נוטה ללכת אליהם. לאט לאט
 

התוכן בהתחלה הרגיש לי כמו שיר מעט פשוט. לוקח לי זמן להקשיב לשיר ולמצוא את הנקודות היפה.

 

קו החוף בזריחה מתרחק לאיטו

הנקודה שתפסה אותי כאן היא מה שפתאום התגלה לי כ-לא קשור בהכרח - מה הקשר בין קו החוף והזריחה? האם "הזריחה" היא בעצם "שעת הזריחה" שבה הגיבורה התחילה לפגוש את ריקוד הגלים? או שאולי הזריחה היא זריחת השמש עצמה, תוך כדי שקו החוף מתרחק ממנו? אם כן - זה מיוחד! כי כידוע הזריחה איטית יותר מתנועת הגלים. אבל אולי קומה אחת פנימה - יש כאן שני מקצבים מולם עומדת הגיבורה - הזריחה כאירוע "מקרו", כמו ההתעוררות לחיים, כמו איזו נקודת ראשית... הקצב של הזריחה שהוא ארוך וקבוע, והקצב המשתנה של הגלים. קו החוף עצמו הוא נקודה מיוחדת, קווי מתאר שזזים באופן קבוע. אדם אומר שהוא הולך על קו החוף, אבל קו החוף לידו לעולם לא נשאר באותו המקום. זה כאילו שקו החוף הוא אשלייה שלמעשה לא קיימת [הפילוסופים הסתבכו עם המושג "תנועה" # #]. לפי הכיוון הזה יכול להיות שמתואר משהו מעט טראגי או מבהיל - כלומר לקרוא את השיר משהו כמו "דווקא בשעת הזריחה, קו החוף מתרחק לאיטו". ואולי כיוון נוסף הוא שהחוויה היא שקו החוף המתרחק לאיטו דומה בתנועת ההתרחקות לזריחה שמתרחקת מקו האופק אל מעלה השמים. 

ובלי שאשים לב

אצטרך לרוץ כדי לגעת בשפתו

השורות כאן מהפנטות. "בלי שאשים לב" - יש כאן תדהמה מול השינויים שבחיים. אני נוטה לחשוב שבין כל הכיוונים שהצעתי למעלה קלעתי בערך לאווירה (זה לא משנה מאוד אם לא כיוונתי), ובתוך ה"אופוריה" של הזריחה, של הקרבה הנוחה אל קו החוף (שבעצם גם מגלם את הקרבה אל המים או אל החיים אם נרצה, או סתם אל הטוב, או אפילו פשוט אל קו החוף שנותן אשלייה כאילו הוא קיים ונוכח ויציב וקבוע אבל למעשה פתאום הוא נעלם, ו"בלי שנשים לב" אנחנו צריכים לרוץ כדי לגעת בשפתו.

המילה "שפתו" עוררה אותי, כי היא פותחת לכמה כיוונים: קודם כל - שפת הים, מילה מקבילה לקו החוף. אבל יש שני כיוונים יפים אחרים בשפת הים. אחד מרמז לנשיקה - כמו שפתיים, ולכן מעורר רגש של געגוע ורצון למילוי החוסר. כשאני מדמיין מגע בשפתיים אני מדמיין מגע רך ומאוד מאוד עדין, שמעיד על קשר קרוב. הגעגוע הזה מתוק. כיוון נוסף, עמוק ומיוחד יותר בעיני - הוא שפה כמו השפה האנגלית או עברית וכו'. יש צימאון עמוק מאוד לדבר בשפה שאליה אנחנו שייכים. "שפת הים" לפי זה היא ביטוי מיוחד, ומגע עם שפת הים הוא מגע עם תדר כזה, שכשמתרחקים ממנו מרגישים טבועים רק בחול (משחק מילים), והצימאון לשפה שלנו גובר ואנחנו רצים. זה יפה... ישבמילים "בלי שאשים לב אצטרך לרוץ" משהו מכושף ומאוד נשי, נפעלות כזו שלא כובשת ולא בוחרת אלא רצה אחריו (הביאני המלך חדריו)...

בהדרגה הוא ישוב וימלא את נפשי

איזו שורה יפה. יש כאן תיאור יפהפה של רוויה. זה נעים.

ואז, בלי אזהרה,

נחזור שוב לנקודת ההתחלה.

שאולי נקודת ההתחלה הזו היא הזריחה, כפי שניסיתי להציע, שוב הבראשית הזה, שוב הגירוש מגן עדן, שוב ההתחברות והרוויה, ושוב ה"בלי לשים לב" המתעתע והמבהיל. עכשיו אחרי שעברתי בתוך השיר אני שומע הרבה יותר את הצד הרוחני שלו, את הגעגוע לה', את ההתמלאות בקרבת אלוקים ואת הבהלה כש"שפת לא ידעתי אשמע" גורמת לרוץ כדי לחזור לתדר הפנימי. הרוויה ההדרגתית, ממלאת הנפש נותנת תחושה מרגיעה, אולי של "ואני אמרתי בשלווי - בל אמוט לעולם", ומיד משם - שוב לנקודת ההתחלה. הסיום מרגיש בוגר הרבה יותר, אולי הפקת לקחים מסויימת, אמנם בלי אזהרה אבל כן עם הבנה מפותחת לגבי החוקים של הרוח. הרוח היא עצמאית, אי אפשר לקשור קולר לצווארה, וברגעים של "היסח הדעת" באה פתאום הפתעה כשזה בורח. כך נראים חיים רוחניים והתיאור הזה של הגלים בשעת זריחה נוגע בזה בצורה יפה.

-

הצורה נעימה. אני כל החיים מסתבך איך לכתוב. אני לא מדבר בשפה פלצנית של טכניקה וכו', אלא יותר בהרגשה - שיר של שלוש שורות הוא שיר מעולה או רק טיוטה שלא מוצתה? לפעמים יש לי חוסר ביטחון שגורם לי לכתוב הרבה כשאולי מוטב היה לכתוב מעט, וכן להפך - שירים שאני מרגיש שהם טיוטה וחבל שלא פותחו.

כשאני קורא את הטקסט שלך אני מרגיש שהשאלות האלו נהדפות הצידה. השפה כל כך רכה ונעימה, וגם התיאורים של הבהלה הם מתונים, זה כאילו שיר בלי פינות חדות. יחד עם זאת זה גם לא שיר רך ומרתפק, אלא שיר מאוד מאוד צנוע בהגשה שלו. כמעט מסתפק בתיאורים בלבד. בתוך מצע כל כך נעים של תיאורים עדינים - השורה "ישוב וימלא את נפשי" לא מתעמעמת בתוך רעש של צלילים וצבעים אלא נותנת כמו מן תבלין נעים על השיר ומוסיפה מימד עומק לאסתטיקה של הקריאה.

-

קראת לפרופיל שלך "בשבילי". אשמח לשמוע מה השיר שלך בשבילך, האם כתבת בשביל לכתוב או שכתבת מתוך רגש חזק שגרם לך לכתוב, האם השיר הזה ילך איתך או שהוא עוד אבן בפסיפס...

יום טוב

דור

תראו הכל נופלצדיק יסוד עלום

כמה חזק הבטון

כמה עמוקים היסודות

כמה נעוצים המסמרים העבים

תראו איך עץ שלוב בעץ

סלעים ואבנים כבדות

הבה נלבנה לבנים


תראו הכל מוצק


בשר בריא,

גופים חטובים ואיתנים,

על גבי שרירים חזקים

גשם גשם גשם

רץ בין הטיפות


והחומר הָאָטוּם

והָאָטוֹם הרוחני

("מכניקת קוונטים",

הם מלהגים, אחוזי כישוף)

"אין חומר הכל אור רק אור"

ואנחנו מתרוננים


כולך אחוז בחילה

הרחוב נטוי על צד

עץ הפוך השורשים מעלה העלים מטה

עולם הפוך ראיתי


בלחיצת יד איתנה בגידים מלבינים

המום אתה מרגיש את קולך

נחבט ונאבד בתהומות הנשימה

ברכת שלומך צוֹרֶדֶת-רוח

מחרחר, ועיניך לא עיניים

בבטחה שדודה אתה מודה:

תראו הכל נופל

לשאוג במלוא גרוןצדיק יסוד עלום

ברטט של גיצים בתעלות האף

על ההיגיון הבהיר שלך

כל מילה מרוצפת כלוח שח-מט


בנפץ בנחרה בחרחור

חופר באצבעות בתוך כיסי המכנסיים

עוד כיס עוד כיס

כיסים כל הדרך למטה


מפרפר בעווית מול האמפתיה המסודרת שלך

בגדים מגוהצים בערימות מתוחות

הייתי פורם להם את הכפתורים

ופותח את כל הרוכסנים


כמה קשה עלי שיחתך

כמה קשה הרצאת הדברים

אבנים וקריסטלים חורצים קנה וושט

חול זולף ממחוגי הנחיריים


כמה מעלות למקום עלינו

שן חותכת שן טוחנת שן

קשה אותך לשמוע

מיתר או תוף או אור נקרע פוקע


כשאתה מבאר ומחייך

והכל מורד שירה

תודה 🙏צדיק יסוד עלוםאחרונה
רואים שאתה קוקניקכְּקֶדֶם
הכיצד?צדיק יסוד עלום
פסקה ל"ג מוזכרת כמעט בשאט נפש בשיר הזה
..אור שחר

הַחַיִּים חֲזָקִים מִמֶּנּוּ. הֵם צוֹעֲדִים אֶל הַטּוֹב גַּם מִבְּלִי שֶׁנְּבַקֵּשׁ.

וְהֵם יְגַלּוּ טוֹב דַּרְכֵּנוּ גַּם אִם לֹא נִבְחַר.

הֵם פּוֹרְצִים לְתוֹכְךָ בְּלִי הַזְמָנָה,

כְּמוֹ אַחְיָן שֶׁנּוֹלַד בְּיוֹם עָצוּב בִּמְיֻחָד,

בְּלִי הוֹדָעָה וּבְלִי לְבַקֵּשׁ רְשׁוּת.

פָּשׁוּט נוֹלָדִים וּמַפְצִיעִים וּבְקוֹל יְבָבָה מוֹדִיעִים שֶׁהֵם כָּאן.

קַיָּמִים. כַּנִּרְאֶה לָנֶצַח.

לֹא מִתְכַּוְּנִים לָזוּז כָּל כָּךְ מַהֵר.

וואוו, חזק מאוד ❤️עַלְמָה1אחרונה
תודה רבה על זה
קצה נפשי בכם, פתייםימח שם עראפת

קצה נפשי בכם, פתיים.

שקרים זורמים מדובר צה"ל כמו מים,

ואתם לכל מילה מאמינים,

בלי לבדוק את ששומעות האזניים.


ארבע גירסאות לפחות הוא החליף,

ועדיין כל מילה קודש ואמת.

לא הזכיר בכלל את הירי באסיף,

שיקר שאין נפגעים (אולי נפגע זה רק מי שמת?)


כשהתברר ששיקר, והנער נפצע,

טען שנפצע מאלפ"ה- כדור גומי או ספוג.

וכששוב התברר ששיקר בחוצפה,

והרנטגן הוכיח שהנער נורה, מה אמר הדמגוג?


צה"ל לא ידע, העיז פניו הרשע.

ומיד כשהוכח שצה"ל ידע גם ידע,

תמונת הפצוע וחייל, המחפה על פשע,

שינה הדובר טקטיקה וגירסה בדה:


סיור שגרתי, קילומטרים מ"תקיפת" המג"ד,

הותקף באבנים מצד מזרח.

הכוח הבחין ברעולי פנים, וירה באוויר בלבד.

הידד, אלו זורקי אבנים, הבה נגיל ונשמח.


כולכם הפתיים צוהלים ושמחים,

הנה! נתגלתה האמת!

האמנם? עוד לא הפקתם לקחים?

אז בואו נבדוק את הגירסה שעצמה סותרת:


בסרטון אומר החייל, שהוא ירה ב60 מעלות.

כלומר, אף אחד לא אמור להיפגע.

ועוד, הוסיף החייל באותו סרטון מעליל עלילות,

שהוא לא מצא אף אחד כשחתר למגע.


אני אסביר שוב, למי שלא הבין,

נער שכדור חדר מהיד לגבו, לא יכול לברוח.

אבל לא היה שם אף אחד, טען החייל ה"אמין".

אז שוב, הנער לא יכל לברוח. מקסימום לצרוח.


סתירות נוספות קיימות בסיפור,

עוד חזון למועד, לדין בפני שופט השופטים,

כל שקרן וכל שומע לשון הרע, ייתן דינו ביום הכיפור,

אך עד אז- קצה נפשי בכם, ממלכתיים.

שכוייח גדול.ה' אור לי.

והלוואי שהצדק יעשה.

 

אמן.ימח שם עראפתאחרונה
..מוריה.

אלוקי,

מה יש בי? מה שמת בי?

אני מתבוננת בי, מנסה ללמוד,

רואה גוף, מסורבל, גמלוני.

רואה נפש, עייפה, מתוחה.

אם אני מעמיקה להביט, רואה גם נשמה, מחפשת, מתפללת, מבקשת.

כל רובד וחוסריו, כל רובד וההשלמה אליה הוא כוסף.

מביטה אליך, הכל מושלם, הכל קיים.

ואותי בחרת לברוא? אותי החסרה? אותי על שלל רבדי וצורותי?

מלאת השתוממות, שומעת את תשובתך, כן.

היי אחות יקרה שולחת חיזוקעַלְמָה1אחרונה
והתשובה בסוף חזקה לדעתי, כן! הוא בחר לברוא אותנו חסרים, חסר שלא נוכל אף פעם להשלים. הוא נתן לנו את התפקיד לגלם את הדמות הזאת שהוא יצר אז עם כל הפגמים שלה אנחנו מבינים שהיא, הדמות הזאת, היא התפקיד שלנו, המשימה שלנו כאן בעולם הזה הוא להכנס לדמות הזאת ולהביא אותה להכי טוב שלה. לא ביחס לאחרים, אלא ביחס לעצמה, ביחס למה שהקב"ה מצפה מהשמות הזאת במסגרת היכולות שלה.
חצי בן אדםדוד.ב

הוא לא שלם,

הוא חצי בן אדם,

הוא לא עצוב,

הוא לא שמח,

הוא חצי בן אדם

הוא בייניש

 

(יש הערכה וכבוד, אבל גם כאב, גם אני בעברי בייניש)

מממ אפשר לבקש הסבר? 🙊עַלְמָה1אחרונה
יש לכם זמן פנוי?כנר✍️

מה קורה חבר'ה?

בעז"ה אני מתכוון להוציא ספר שירה על המלחמה.

אשמח ממש אם מישהו ממכם יהיה מעוניין לעשות סקירה מקדימה שתביא נקודת מבט אחרת על הספר ותיתן לי ביקורת כנה.

מי שבעניין מוזמן לענות פה או בפרטי ואשלח לו את הקובץ של הספר.

 

תודה מראש.

אני יכולהוד444

אבל אני לא כזה מקצועי..

אני גם אשמחShandy
אבל כמו שהוד אמר אני גם לא מקצועית
אוכל לנסותזכרושיצאנולרקוד
לא מתחייב 
בעזרת ה'אני הנני כאינני

אני במהלכו של שירות צבאי אבל אוכל להשתדל

לא אומר שאני מקצועי אבל אני הרבה זמן בעסק

אני ממש אשמחשאלה.אחתאחרונה

אני לא מתיימר להיות מבין גדול.

אבל אני כן מתיימר להיות מבין קטן.

 

אם זה מספיק ... חחח

קלףדוד.ב

הוא קרא לי אליו למעלה, אז באתי. והיה חשוך, ונוף לילה מטריף. כוכבים כמו שרק איפה שלמדנו יכולים להציע. רחוק ממקומות יישוב איפה שלמדתי. וטוב שכך, ויש בחינה שלא טוב שכך. באותו הלילה שתי הבחינות התקיימו והוא התחיל לדבר. ואני ידעתי שיש מצב שאלו יהיו הדיבורים, אבל עוד לא ידעתי שאני אין לי גבולות, ואני נחטף, רגשית, ואני לוקח תפקיד מציל, והמילים שלו מתארות סוף, ומפחדות לומר סוף, והמילים מתארות פחד, ומפחדות לומר פחד. ואני מקשיב, ומייעץ, והתסריט קבוע, אין הפתעות, ואיפה שאין הפתעות, אין גם פחד, וזה מה שאולי הוא היה צריך, רגע בלי הפחד. לפני שיחזור לפחד.

ובהמשך כשרבנו מול החברים, הוא הסתלבט עליי, ואני עליו. אבל הוא גם דאג להעריך בפניי את העובדה שאני לא משתמש במידע ששיתף כנגדו.

והוא לא ידע, שאם הייתי משתמש במידע, כבר לא היה לי "קלף" עליו, ואם אין לי קלף, אני כבר לא שולט במצב. ולא יכול להיות מעליו, אז בטח שאשמור אצלי, ולא אשתף.

המרדף אחרי ה...עת הזמיר הגיע

המרדף אחרי ה...

 

אחרי שאסיים את התואר,

ממש בעוד כמה ימים – 

תהיו בטוחים שאמשיך לרדוף

בקפדנות אחרי חיים מאושרים.

 

לְבֵנָה לְבֵנָה 

התלכלכתי במרדף אחרי ה... שושנה העליונה.

אחרי הדבר הכי טהור

אחרי החתונה, זה יעבור.

 

1200 שקלים חדשים

במרדף אחרי ה... אנשים הנכונים, 

שילמדו אותי איך להמשיך לרדוף, 

לרדוף אחרי חיים מאושרים.

 

המרדף אחרי עצמי,

אחרי שתיגמר המלחמה 

אדם בתוך עצמו הוא חי 

ולא במקלט עם כל השכונה.

 

המרדף אחרי הזנב,

מעגלים- מעגלים

המרדף אחרי הנקודה החסרה

שכבר דרכתי עליה בלי משים.

..דוד.באחרונה
אוח מזדהה כל כך. כל כך. גם מסיים עכשיו.
ארה"במשתדל וחושב

בדרך כלל אני לא כותב שירים פוליטיים כאלה, אבל הפעם יצא

 

ארה"ב

דוד רחוק, מעבר ים

בכל ביקור עטור מתנות

בעת גורל יקבע הדוד

שלום או קרב בין המדינות

 

אחות אוהבת מלאת חיבה

עוטפת בחיבוק מוחץ

אך ביום דין תהא פתאום

צרה לופתת מכבש לוחץ

 

בת-ברית חיץ נחרץ

אויב יבוא, היא תהלום

לפתע כשתרעד הקרקע

"סטופ!" תאמר, "עכשיו שלום"

גאוניעת הזמיר הגיעאחרונה
על חוטזכרושיצאנולרקוד

 

עַל חוּט דַּק

אֲנִי וְעַצְמִי

רוֹקְדִים

רִיקּוּד אַחֲרוֹן.


 

עַל חוּט דַּק

בֵּין שָׁמַיִם וָאָרֶץ

אֲנִי נֶאֱחָז

בְּכָל כֹּחִי

בַּשְּׁפִיּוּת.


 

מוּל אַדְמַת צְלָלִים

שֶׁזוֹעֶקֶת

וּקוֹרֵאת לִי אֵלֶיהָ

בִּשְׁעֵטָה


 

אֲנִי אָבוּד

תָּאֵב לָדַעַת

נֶפֶשׁ הוֹמִיָּה

צוֹעֶקֶת מָרָה


 

וְאוּלַי אֱלֹוהַי

עוֹד יַבִּיט מִמָּרוֹם

וְאוּלַי אִי-שָׁם

עוֹד יֵשׁ פִּתְרוֹן

וְאוּלַי יוֹם יָבוֹא

וְשׁוּב אֵדַע לַחְיֵךְ

וְאוּלַי עוֹד תַּסְבִּירִי

לִי לָמָּה וְאֵיךְ


 

וְאוּלַי אֱמֶת

הִיא רַק שֶׁקֶר בָּהִיר

וְאוּלַי בֵּין דִּמְיוֹן

הַמְּצִיאוּת עוֹד תַּזְהִיר

וְאוּלַי זֶה אֲנִי

שֶׁמְּחַפֵּשׂ מַשְּׁמָעוּת

בֵּין גַּלֵּי הַלְּבַד

בֵּין לִחְיוֹת ללָמוּת.


 

 

 

 

 

יפהפה!! ♥️עַלְמָה1
אתה כותב ממש מדהיםיהלום12

איך אתה מנקד את השירים שלך?

תודה רבה ❤️זכרושיצאנולרקודאחרונה
AI
הומור לפרשת השבועכאננ

חוות דעת׃ למה אני מתכנן לבחור בקורח בבחירות הבאות

 

למשה רבינו תמיד היתה בעיה רצינית של קשר אמיתי לבוחר הממוצע. כבר במצרים, ילדותו ורוב בגרותו היתה בקרב האליטה המצרית, דבר שהקשה עליו להיות מקושר לבעיות של השכבות החלשות באוכלוסיה. קורח, לעומת זאת החל את חייו כנצר פשוט למשפחת לוי, ונאלץ במו ידיו לאסוף את  הרכוש שזכה בו.

 

המעריצים של משה יגידו שהוא "מר בטחון" (בה'), אך בפועל על נשכח את חולשתו נגד עמלק. כזכור לכולם במבצע יהושע, למרות כל החיצים שנפלו במרכז המחנה, כל מה שעשה משה זה לשבת על אבן.  לולא היה נתמך מימין, יש סיכוי גדול שכל המבצע היה נגמר בכי רע. מצב דומה היה גם בצפון כשמשה היה ירא מלהסתבך עם הענק מהבשן.

 

אז סלחו לי אם אני חש קצת אי נוחות לנגד האמירות הלוחמניות שלו כלפי העם הכנעני היושב בארץ ישראל. אמנם זו הארץ המובטחת, אבל החוק הבין-לאומי אומר שגם להם יש זכות ישיבה בארץ.

 

לגבי הטענה שהצבעה לקורח היא הצבעה לממשלת ערב-רב שתחזיר את העם מצרימה, אני חייב להשיב שקורח הבטיח כבר כמה פעמים להשתמש בערב-רב רק בשביל גוש חוסם. ממשלת קורח שתקום תהיה  בנויה ראשית על בסיס קואליציה עם מפלגת דתן ואבירם. בנוסף, רוב הסקרים מראים שמפלגת און-בן-פלט תעבור את אחוז החסימה, ותהיה מוכנה להצטרף לממשלה תמורת תיק בכיר ונוכחות בשתי  ועדות. קורח גם הבטיח לקיים משא ומתן עם המפלגות החרדיות וכבר הציע בפומבי להעביר את חוק "טלית שכולה תכלת" תוך שבועיים מהבחרותו לראשות הממשלה.

 

משה לעומת זאת, עדין מתנסח באותם הבטחות ישנות שהבטיח לפני ארבעים שנה, ונותן יד לקנאים כמו פנחס לקחת את החוק לידיים מבלי להרים גבה. יתכן באופן תכני הלז היה מוצדק בדקירת זמרי , אך  תדמיתנו בקרב עמי אירופה ניזוק ללא גבלין לאור המעשה.

 

עוד עניין שעומד על הפרק הוא "פרשת שלושת אלפים". הכוונה היא כמובן לשלשת אלפי הקורבנות  שמתו ב"חטא" העגל. למרות כל הפרשנויות החונפות, אי אפשר להכחיש כי משה היה מחוץ למחנה בזמן הקריטי, בניסיון לזכות באיזשהו פרס סמלי. אמנם זה היה ניצחון פוליטי, אבל עלינו לשאול אם פרס זה היה שווה את המחיר הכבד ששילם העם.

 

ואם כבר לדבר על מחיר, אני חייב למתוח ביקורת על התנהלותו של משה ביחס לכספי ציבור. מן ההגיון  שהעם ייסע בחלק מההוצאות באירוח נכבדים זרים, אך כשמשה עושה סעודת לחם בשביל חותנו בעוד שהחלשים בעם חייבים ללכת מעל לשלושים צעדים בשביל למצוא מנה אחת פשוטה של מן, אזי אפשר לשאול אם ההוצאות היו הכרחיות. האמת שכל העניין ההוא בכלל כרוך בצחנה, שכן כל הצעות החוק להוספת שרי האלף ולשינוי חוקת בתי הדין,  הגיעו מפגישה זו ,ללא כל שימוע מבג"ץ לגבי חוקיותם.

 

לסיכום, אל לנו לפחד מקריאות האבדון של משה אם נצביע לקורח. האדמה לא תבלע אותנו אם ניקח קצת סיכון על בן אדם שנלחם כל חייו למען העם והפרט.

...כְּקֶדֶם

אפשר למצוא מעשים נסתרים של עם ישראל מעצם ההתבוננות בעצמי

...עַלְמָה1

סליחה מראש אם לא רצית שיגיבו לך,


אני מרגישה שאפשר למצוא מעשים נסתרים של עצמי מעצם התבוננות על עמ"י (:

(:כְּקֶדֶםאחרונה
תודה
בדידותתירס גמדון

כמה מוזר להרגיש לבד

כשיש לך כל כך הרבה

כמה מוזר לחיות בתוך ריק

שלעולם לא יתמלא


המטרה מאוד ברורה

וגם האמצעים

אז איך הלכתי לאיבוד

בתוך הנתונים?


תתעוררי, וכדאי שמהר

את עשירה, את מוצפת

את אהובה ומחובקת

על מה את מתלוננת?


שתי אמיתות

איך יכול להיות?


ולמה כל ערב

הלב בוחר לבכות?

יפה!עַלְמָה1

המסר יפה! מחזקת ♥️

ובעז"ה נצליח גם בתקופות של קושי להיות בעמדה עוצמתית ומלאות.

ואווצאצאאחרונה
נתקעתיכל קול קן כן

 

זה כמו הר בקנה הנשימה, אין כל קול רק לחש שנשמע כמו נהימה

היו ימים עם דף ועט מרוקן את כל מה שרק אפשר, חיוכים וריקודים והנה עוד ילד ששר

היכן הקן נשאר לו לא, הכן הפך מסכן.

להשתחרר

זה החלום לחזור לעוף כמו ציפור

לפרוש כנף ולהשמיע קול אל כל יכול

הנה אני אדם פשוט מופשט רק נשמה, היכן אתה פתח לי שוב את מעיינות החכמה

שנים שלא כתבתי, מאותו רגע רק הדחקתי וגם כשחזרתי, בך לא בטחתי 

הנה הרגע זה הרגע שנכנס האוויר, הנה הרגע זה הרגע שהאור מחזיר

חזר הקול יש הכל אומר רק כן אבנה לה קן

נעוף נחזור נבנה נהיה

משוחררים.

 

אמן! יפה(:עַלְמָה1
תודהכל קול קן כןאחרונה
כלוםדוד.ב

באופן אמיתי אני מרגיש שאני לא רוצה להשקיע בעולם.

הכל יוצא קטן, מצוצמם, לא אמיתי, חלקי, חסר. הכל.

ולא לאט דברים נהיים חסרי חשיבות.

מה זה משנה הטיפול הזה שאטפל או הבא, כשאין בית מקדש.

מה זה משנה אם אתחתן או לא, כשהכל גם ככה איטי ולא מתחשב.

הכל חם או קר. לא נעים.

....אשר ברא

"וַתְּחַסְּרֵהוּ מְעַט מֵאֱלקִים וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ (תְּהִלִּים ח) הִנֵּה יָדוּעַ כִּי כָּל מַה שֶּׁחָסֵר לָאָדָם הֵן בְּרוּחָנִי הֵן בְּגַשְׁמִי הַחִסָּרוֹן הוּא בְּהַשְּׁכִינָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֱלקִים וְזֶהוּ וַתְּחַסְּרֵהוּ בְּוַדַּאי מְעַט מֵאֱלקִים הַיְנוּ הַחִסָּרוֹן בְּוַדַּאי מֵאֱלקִים, הַיְנוּ בְּהַשְּׁכִינָה אַך כְּשֶׁיֵּדַע זאת, שֶׁהַחִסָּרוֹן הוּא לְמַעְלָה וּלְמַטָּה בְּוַדַּאי יִהְיֶה לוֹ צַעַר גָּדוֹל וְעַצְבוּת, וְלא יוּכַל לַעֲבד הַשֵּׁם יִתְבָּרַך בְּשִׂמְחָה לְכָך צָרִיך לְהָשִׁיב לְעַצְמוֹ, מָה אֲנִי וּמֶה חַיַּי כִּי הַמֶּלֶך בְּעַצְמוֹ מְסַפֵּר לִי הַחִסָּרוֹן שֶׁלּוֹ וְכִי יֵשׁ כָּבוֹד גָּדוֹל מִזֶּה מִתּוֹך כָּך בָּא לְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, וְנִתְחַדְּשׁוּ הַמּחִין שֶׁלּוֹ וְכָבוֹד וְהָדָר תְּעַטְּרֵהוּ הַיְנוּ עַל יְדֵי כָּבוֹד וְהָדָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ שֶׁהַמֶּלֶך בְּעַצְמוֹ מְסַפֵּר לוֹ הַחִסָּרוֹן תְּעַטְּרֵהוּ בְּמחִין חֲדָשִׁים".

[ליקוטי מוהר"ן פ"ט]


אולי אתה מרגיש את החסרון הרוחני ואז הכל נראה בצער גדול ועצבות.

ובאמת קשה להגיע מתוך כך לשמחה גדולה..

אבל השמחה הגדולה יכולה להיות בנישואים, התפתחות אישית בכדי שהשמחה האמיתית תהיה בבית המקדש.

..דוד.באחרונה
תודה
רק אנידוד.ב
מתי להיות רק אני ירגיש מספיק 
חושבת על זה לעיתים.עַלְמָה1

חשבתי על כיוון נועז, מה דעתך-

אנחנו שואפים להיות טובים, ולכן ההסתכלות על עצמנו מטבעה מדגישה את החסר וחוסר השלמות.

אולי הפתרון הוא לא לשנות את ההסתכלות על עצמנו, אלא להבין שאנחנו לא העיקר ופחות להסתכל על עצמנו!!

להבין שיש לנו בסיס טוב, ואנחנו לא מצפים שיהיה מושלם.

ואז, מתוך הכרה בטוב (הלא מושלם) שלנו, להתרכז בלתת, להשקיע באחרים, להיות בהסתכלות עצמית שלא שואלת "מה חסר לי בעצמי", אלא "למי חסר משהו שאני יכול לתת לו". 

ולהשקיע את עצמנו בנתינה הזאת.

 

ואז ממילא בעקיפין זה ידגיש לנו כמה יש לנו.

 

וגם יתן לנו פרופורציות ויזכיר לנו שאנחנו לא העיקר, אם המעשים והשאיפות הם העיסוק שלנו, ואנחנו לא המטרה - אנחנו לא התעסק בלהיות כמה שיותר מוצלחים, אלא נרצה לפעול הכי טוב שאנחנו מצליחים בתוך הדמות הזאת שהקב"ה נתן לנו לשחק, מתוך תחושת שליחות לבצע את התפקיד שלה, לא בשביל עצמנו, בשבילו, בשביל התפקיד, בשביל השליחות.

..דוד.באחרונה

יפהיפה תודה

מסכים

כנראה שזה מסובך מאד

מתי אני אספיק להרגיש רק אניכְּקֶדֶם
חזק 🙏עַלְמָה1
מה זה אומר? 😅עַלְמָה1
כתבתי שם משו וערכתיכְּקֶדֶם

תתמודדי

סָלַ֖חְתִּי כִּדְבָרֶֽךָאשר ברא

בס"ד


הסליחה רוקדת לה,

באה אליי קרוב ומתרחקת.

נוגעת ולא נוגעת,

קצת מעצבנת.


היא נשארת רחוקה,

לבושה במלבושים מגונדרים בצבעי כעס.

יפים.

אך לא לבישים. לא צנועים.


והיום כשהיא מדגדגת,

יש כיסופים לבואה.

אך כגודל הדגדוג,

כך היא לא מתקשרת וגם לא עונה.


אם כמה שאני רוצה אותה אני לא מוכנה לבואה-

הרי אין בי אריכות אפיים,

ואני לא בעלת חסד,

לא נושאת עון,

ופשע,

ונקה.


ואיך בלי בקשת סליחה ממליץ יושר

לעוונותי,

יאמר ה':

"סָלַ֖חְתִּי כִּדְבָרֶֽךָ?"¹

כדבר מי? כדבריי?


ואני לא צריכה סליחה בהחלט,

אלא רק בשביל שיהיו כדבריו שלא אמות.²

כגודל חסדיו.

רק בכדי לשמוע עוד פעם אחת "ויאמר ה'.."

רק שיגיד..

משהו.

כגודל חסדיו.


[¹] דברים י"ד, י"ח-כ'

[²] פס' כ' אור החיים, א'

וואו ממש מממש התחברתי לבית הראשוןכְּקֶדֶם
בזכות זה שכקדם הגיב על זהעַלְמָה1אחרונה

השרשור הזה קפץ לי עכשיו, ו - וואו.

איזה חזק, איזה כישרון. 🤍