שרשור חדש
אמון בעיפרוןנקדימון
הוא לימד אותי סוד גדול,
הזקן ההוא עם הניסיון;
הוא אמר לי שחשוב ללמוד
לתת אמון בעיפרון.

לא רגש מלאכותי
או ציווי בלי נפש חפיצה,
אלא מילים שיוכלו להגיח
בלי דחיפה, גם בלי קריצה.

כשמחשבות חדשות יבקעו
ומתוך דממה יפתיעו,
הן יתלבשו בעיפרון ויחליקו
אל דף שהוא רק חלון.

מילים יאירו באפילה
ונשמת אדם תיכון
אם מעט ישכיל ליבנו
לתת אמון בעיפרון.


* שוב פיטרסון החכם.
...רחל יהודייה בדם
זה כפשוטו?
כןנקדימון

בספר הוא כותב על עושר שלם של שיחה שבאה מכתיבה של אמת, שנותנת לשאלות הקשות לפגוש את התשובות שמכילות מתוך הנפש. זה רק חלק אחד מהקשר שלם. אותי תפסה הנקודה הזו והתהוותה לשיר.

הבנתי.. אכן מעורר מחשבהרחל יהודייה בדםאחרונה
מה פירוש לאהוב/קריעתימסוףגעגוע~
העשן שורף לעקיבא בעיניים.
הוא ממשיך לשחק באש עם ענף ארוך.
''נו, קורה משהו?'' אהרון מגיע עם ערימה של זרדים בידיים.
עקיבא מנסה לנעוץ את הענף שביד שלו בתוך אחד מהתפוחי אדמה. ''כלום. קשים כמו אבן.'' הוא זורק את הענף לתוך האש בייאוש.
''טוב נו'' אהרון מתיישב לידו באנחה. ''זה דברים שלוקחים זמן.''הוא דוחף קצת זרדים למדורה. ''אפשר לאכול מרשמלו בינתיים. זה דקה וחצי.''
''אני לא ילד קטן. יש לי סבלנות.'' עקיבא מנסה לשכנע את עצמו. ''אני יכול לחכות.'' בטח. ברור. גם עד גיל שבעים. גם עד מאה.
''כן?'' אהרון שואל. שומע גם את מה שלא נאמר. ''עד מתי?''
''עד שה' יפתח לי את הלב. עד שאצליח לאהוב.'' עקיבא לוחש.
''ממ.'' אהרון עונה לו בהברה לא ברורה.
''מה?''
''סתם.'' אהרון מלטף את הזקן שלו. נעצר על הקצוות האפורים. ''אתה יודע בכלל מה פירוש לאהוב, ילד?''
עקיבא פותח את הפה לענות ובסוף מושך בכתפיים.
''פחח. ידעתי.'' אהרון מתרומם מהאדמה. מנער את החול בתנועות שמזכירות כעס. ''אז תפסיק כבר להשתמש במילים שאין לך מושג בהם.'' הוא יורה בבוז ועוזב את המדורה. מתקדם לכיוון המעיין.
אולי אם עקיבא לא היה מכיר אותו כל כך טוב. הוא היה חושב שהוא כועס עליו. אבל אהרון לא יודע לכעוס. ועקיבא יודע את זה.
הוא מתרומם ומנסה להדביק את הצעדים הגדולים של אהרון.
הם נעצרים על קצה המים.
''מה פירוש לאהוב?'' עקיבא שואל לפני שהוא יתחרט. לפני שהוא יתייאש.
העיניים של אהרון מאירות פתאום. הוא נועץ אותן בשמש שיורדת לכיוון המים. ''לאהוב פירושו לשחרר.'' הוא אומר בקול נחוש. ''האהבה היא המצב הטבעי של הגוף, של המוח. ושל הלב. כשמשחררים מכל הדחייה והפחד והלבד שמשתולל לנו בגוף, נשאר רק לאהוב.'' הוא מוריד את העיניים מהשמש לעקיבא. ''וזה בכלל לא משנה את מי, או את מה. אתה יכול להיות בכלל באמצע מערה חשוכה, בלי איש לידך. לא לראות כלום. ולא להרגיש אף אחד. אבל אם דווקא שם תצליח להניח לחסימות ללכת מהלב שלך - הוא יתחיל לאהוב פתאום. ככה, מעצמו.''
אהרון משתתק, נותן למילים היפות להספג באוויר. לטהר אותו.
''תראה את המעיין הזה'' הוא אומר פתאום. ''רואה את הנחל הקטן הזה שזורם בצד?'' הוא מצביע על זרם מים דק שזורם בין הסלעים. ''הוא זורם לכיוון ההר, נכון?''
עקיבא מהנהן.
אהרון ניגש לסלע ענק שעומד במרכז הנחל. ''רק--- מזיזים את ה---'' הוא מתחיל לדחוף אותו ואז מסתובב לעקיבא. ''תעזור לי עם זה, כן?''
הטון שלו לא מאפשר בכלל תשובה אחרת חוץ מכן ועקיבא מוצא את עצמו דוחף סלע אפור וענק. בלי להבין כלום.
''אעעע.'' עקיבא צועק פתאום. מופתע.
זרם אדיר של מים מתפרץ לכיוונם.
אהרון מנער רסיסים של מים מהחליפה הארוכה באדישות. ''רואה? רק הזזנו את הסלע והנחל שינה כיוון.''
עקיבא עדיין מבוהל מהמקלחת הלא צפויה, אבל אהרון כאילו בעולם אחר. ''יש דברים שלא צריך למשוך. הם קורים וזורמים מעצמם, רק צריך לפנות להם מקום לקרות.'' הוא מסתכל על עקיבא לוודא שהוא מבין ואז בלי לומר מילה הוא מסתובב חזרה לכיוון המדורה.
עקיבא נאנח. מסתובב אחריו ועונה לגב של אהרון שהולך ומתרחק. ''אבל אם נפנה להם מקום זה יכול להציף הכל.'' הוא אומר ואז מעיז לשאול באומץ. ''איך שומרים שזה תמיד יזרום למקום הנכון..?''
אהרון מסתובב אליו, רק עם הראש. ''בשביל זה יש סלעים.'' הוא מסמן עם הראש לכיוון האבנים. ''הם לא מיותרים, השם ברא אותם. אבל לא כדי לעצור את המים, רק כדי לנתב אותם.''
הוא מסתובב בחזרה וממשיך ללכת.
אחרי רגע הוא שוב עוצר. ''ובעיקר מתפללים על זה.'' הוא אומר. ומתחיל לנגן בלי להסתובב אל עקיבא. ''הוי.הוי.הוי. שנייחד, את כל תנועותינו והרגשותינו, שיהא הכל מיוחד אליך----'' הוא מסתובב בפתאומיות ומוריד את העיניים שלו ישר לתוך העיניים של עקיבא. ''עקיבא?''
עקיבא משפיל מבט.
אהרון מחכה שהוא ירים אותו בחזרה. באומץ. באמונה.
''בסוף, המים חזקים מהסלעים החוסמים אותם. הם מחלחלים לאט, אבל בסוף הם שוחקים אותם. תאמין בזה, טוב?''
הוא מתקדם צעד לכיוון עקיבא.
''יכול להיות שסלעים כבדים יושבים על הלב שלך, וזה בסדר להעזר, לפעמים צריך רק מישהו שיתחלק איתך בכובד - אבל לפעמים גם זה לא עוזר ואז תזכור את זה, רבי עקיבא. תזכור את זה טוב.''
''למה לי..?'' למה לי לזכור. למה לי לחכות.
''כדי שאף פעם לא תרים ידיים, שתאמין אפילו בגיל ארבעים שאף גיל הוא לא מאוחר להתחיל לאהוב.'' הוא מסתובב שוב סיבוב חד ומתקדם לכיוון המדורה הקטנה שלהם שמתחילה לדעוך.
עקיבא הולך אחריו. לאט יותר.
כשהוא מתיישב על העפר ליד המדורה, אהרון כבר נוגס בתפוח אדמה לוהט עם הקליפה וקצת חול.
הוא לוקח גם לעצמו אחד כזה. חם ושרוף. ורך.
והוא מזכיר לעצמו, שיש דברים שלוקחים זמן.
(אבל המים חזקים מאבנים.
ויום אחד האהבה תחלחל ללב הקשה הזה.
והיא תחמם. ותשרוף. ותרכך הכל.)
בת.

אני כבר מכירה את הסגנון.

אפילו את הסגנון כתיבה אני מזהה מצויין.

ולמרות שכל פעם שאני פותחת לקרוא קטע שלך אני יודעת פחות או יותר מה מחכה לי -

את מצליחה להכנס ללב שלי כל פעם מחדש.

כאילו אני קוראת פה סודות של הבריאה.

תודה לך, ותודה עלייך.

הלוואי. הלוואי שנצליח ל שחרר ולהכניס את האהבה ללב שלנו.

 

...געגוע~
איזה מרגש. תודה.
והלוואי,אמן.
⁦❤️⁩
...רחל יהודייה בדם
כמה עומק יש בך.
ולא אוסיף. וואו
תודה⁦❤️⁩געגוע~
...ekselion

וואו איזה כישרון

 

זה גם ממש נגע בי כי בדיוק היום דיברתי על זה כאן עם מישו 

תודה חיזקת אותי

תודהגעגוע~
משמח לשמוע!
שובה לב.בין הבור למים
זה פשוט נפלא ומנחם ומשרה אווירה כל כך אחרת.
אופטימיות זהירה ומלטפת
טוב לשמוע, תודה!געגוע~
מדהיםהרמוניה
מרגש ועוצמתי ביחד
תודה,טוב לשמוע.געגוע~
..שוליינית

מדהים. מאוד. 

 

...געגוע~
תודה♡
מיוחד מאדאהבה.


תודהגעגוע~
יפיפה... נוגע.אני הנני כאינני

ביחד - געגוע~ (ממשיכים לחכות)

תודה!געגוע~
וואופשטות.
אבאלה
אני מחכה לקנות ספר שלך.
הלוואי.געגוע~אחרונה
העבר...טיטו

היא ישבה  שם לבד, על חוף שקט מקשיבה רק לרחשי הרוח והגלים

הדמעות זלגו מעיניה מבלי ידיעתה, אבל היא רצתה אותם. באיזה נקודה פנימית נסתרת היא שמחה בהם, שמחה שזה סוף סוף נגמר.

צעדים נשמעו מאחוריה דוחסים את החול  האינסופי והיא הסתובבה בתפילה שזה לא מישהו שהיא מכירה.

אבל אז היא ראתה את הבנאדם שהכי לא התחשק לה שיבוא, וזה ללא שהיא שנאה אותו, הוא פשוט היה מאלה שיודעים תמיד לסחוט את הרגש ולגרום לבנאדם השני הקלה והיא לא רוצה את זה, היא רק רוצה להמשיך לבהות בנקודה נעלמת ולהעלים איתה גם את כל המחשבות בעולם.

הוא התיישב לידה וסחט ממנה חיבוק שלא חשבה שאפשרי ביקום כמו שהיא חייה בה אבל בלב שלה היא כבר השלימה עם זה שהכל אפשרי איתה.

כאילו וזה אות אוניברסלית היא התחילה לבכות וכשנרגעה התחילה לספר-

"החיים שלי כבר לא ישארו אותו דבר" היא אמרה.

"וגם אם אני ארצה ממש, רק לאלוהים יש את המפתח לתחיית המתים, הוא היה בנאדם מושלם בכל מובן שיש, אבל בשבילי הוא היה הדוד שאהב אותי יותר מכולם, זה שקרא לי בכל פעם נסיכה של דוד שלה והיה מוכן לקנות לי את כל העולם כדי שאהיה מאושרת".

עיניה זלגו והיא התביישה להרים את המבט שלה ולבסוף השקט המצמית גרם לה להרים ולראות שכמוה גם עיניו זלגו, גם הוא הכיר אותו וידע עד כמה הדוד שלה אהב אותה וכמו שהוא אומר תמיד "מי שאוהב את מי שאני אוהב אני אוהב אותו גם" וזה כאב לו.

"בסוף כולנו בני אדם.

אנשים באים אנשים הולכים אבל אחרי הכל... אסור לנו לעמוד במקום.

אני רוצה לספר לך משהו- אתמול בלילה הייתי בבדיקה בלי שאפחד יודע, אפילו ההורים שלי והמשפחה שלי, וגיליתי בבדיקה שאני חולה במחלה מאד מסוכנת,

מחלת העבר...

גיליתי שאני עוד אחד מתוך כל האנשים הרבים האלה שחולים בזה ומי יודע אולי נדבקתי בזה ממישהו.

אני כנראה עוד אחד מאלה שתקועים עם העבר בהווה ורואים את העתיד כאילו וכבר היה חרוץ גורלו בלי אפשרות לשינוי.

אבל ישבתי עם עצמי ממש פה איפה שמצאתי אותך, ועשיתי בדיוק מה שאת עושה- בהיתי באוויר והעלמתי את העולם מהראש עד שמשום מקום קיבלתי כמין תחושה כזאת של אור פנימי שמלכה אותי על שבמקום לקום ולרפאות את עצמי אני פשוט יושב וקובע את מותי בחיי, ואז הבנתי...

הבנתי שזה מחלה סופנית אבל רק למי שלא רואה בה מחלה אלא שגרת חיים אבל אם אני ינסה לרפאות אותה היא תעלם, אם אני אבין ששיגרה זה רק סדר יום כדי להתנהל נכון ולא קוד פייתון להפעלת תוכנה  בשם מח אז אני אשתנה ואתפתח, אני אוכל לצמוח מהנקודה הזאת הרבה יותר ממה שאני עכשיו.

וכשראיתי אותך ראיתי בך אותי, אבל את אותי של אתמול את המקובעות הזאת שהייתה בי ללא רצון וידע, אז באתי כדי לעזור לך להיות את של עכשיו ולא את של העבר שלך."

היא הסתכלה עליו וכל מה שרצתה היה פשוט שישאר איתה כל החיים אבל היא פחדה להגיד לו את זה ובמקום זה אמרה לו "מה שאמרת פשוט הימם אותי, אתה כל כך צודק והלוואי שיכולתי להיות איתך בדרך הזאת אתה ממש האביר שלי אבל" ואז הוא נכנס לה בדברים ואמר "את יודעת למה את לא נסיכה? כי נסיכות יש רק באגדות ואת המציאות הכי יפה שראיתי".

הוא החזיק בידה והקים אותה והאושר הזה שהיה שם בין הידיים...

האושר הזה כנראה הוכיח שהיא כבר לא היא של העבר!...

...רחל יהודייה בדם
העברת מסר בצורה מעניינת ובדרך מקורית

אהבתי
תודהטיטואחרונה
שינהTsurie

**מוקדש לכל מי שרוצה לישון מוקדם וישן מאוחר בכל זאת(שוב ושוב)**

 

שן ילד שן

אתה בן מלך, קטן.

ומסביבך העולם,

יפרח וינעם.

 

ונשמתך תעלה,

בית אביה תגלה.

ותמצא כל חפצה,

בגילה ודיצה.

 

אל הגוף היא תשוב,

תנחמו שוב ושוב.

ותאמר אל דאגה,

הנה שבתי, חדל תוגה.

 

הוא ייסלח על עיזבונה,

והיא תסלח על קלונה.

ואל ייסלח על שגגתם,

ואין קץ להתעלותם.

..רחל יהודייה בדם
עדין ונעים. רך
אהבתי
...Tsurie

תודה רבה!!

יפהנקדימון

אבל המשקל של חצי הבית השלישי קצת מדשדש, נראה לי.

 

ושאלה לי, לא הבנתי בדיוק איך השיר קשור להקדשה? מה זה משנה אם מישהו רוצה לישון מוקדם חישן מאוחר? הכוונה שמתעוררים מאוחר בעצם? לכן הקלון?

...Tsurie

הקלון הכוונה חוסר בכבוד שראוי להתנהג בו כמי שנופחה בו נשמה כ"כ עליונה.

וההקדשה? כי השיר עוסק בשינה . ואולי יש הרגשה פנימית שאדם 'משחרר' את הנשמה וסוג של מאבד שליטה ולכן לא כ"כ ממהר לישון.

 

...נקדימוןאחרונה

אה אוקיי. פשוט לא מוזכר משהו לא בסדר שהגוף עשה

חחחחחחח חמודדדדפרצוף כרית


עולם הזהחלילוש
כמה תרעומת בליבי
על העולם הזה.
עולם שכולו כושל
בנסותו להביע אהבה.

עולם שהכל נסתר בו
חוץ מן היגון.
ולחשוף שמחה או ששון
כמעט ולא יכול.

רגעים דלים ותאוות
צימאון שאין לו מקום.
ייסורים רבים
ומעט מאוד נחמה.
...רחל יהודייה בדם
כתיבה יפה נוגעת וכנה.

אוהבת את הכתיבה שלך , ויש לך מבנה כזה שדי מאפיין אותך
..חלילוש
תודה רבה
איזה כיף לשמוע כזה דבר
חולק אבל מאזין.אני הנני כאינני

"אני לא מפסיק להודות על כל הטוב שיש, על הכל הטוב שיש, על כל הטוב שיששששש" (אודי דווידי על בסיס הרמב"ם. מעניין לראות ביחס לרמח"ל בפ"א של מסלת ישרים).

אוףבין הבור למים
מילים יפות מידי בשביל כאב שכזה
נוגעאנה.
מרגישים שנכתב מהלב
תודהחלילוש
נראלי יותר מהטחול כתוב שהעצב מגיע מהטחול, בלשון חז''ל 'בעלי עציבו דטחול'. בלב אין עצבות
וואו כמה נכון אבל דווקא מייאוש יש תקווהפרצוף כריתאחרונה

כי מי שמפנים שהעולם הזה מקום קשה,

אז יש בו כח חזק להיות בשמחה - כי הוא מבין שאין ברירה אחרת, אם ניקח את הקשיים והבעיות כ"כ "רציני" וננסה לפתור אותם - לא נצליח ב100 אחוז באמת לעולם, ואז נצא עצובים וקודרים, וחבל

ולכן מי שמבין שהעולם קשה, מפנים חזק שחובה חובה חובה להיו תבשמחה ואין דרך אחרת! וזו תובנה ומסקנה מאוד חשובה לעניו תדעתי  

מה מחבר בינינו?פרצוף כרית

מה מחבר בינינו?

 

ההצלחות?

הנצחונות?

המצליחנות?

הפרפקציניסטיות.

העמידה ברף החברה והמטלות?

הנראות?

 

לא ולא,

החיבור ביננו הוא דווקא

באנושיות

בכשלונות

בתמיכה באכזבות מהחיים

בזה אנו מתחברים 

והופכים לרקמה אנושית איכותית אמיתית

 

...רחל יהודייה בדם
יפה מאוד. אהבתי את המסר.
תודה יקרהפרצוף כרית

תודה שאת תמיד מעודדת ומגיבה  

אמתפלוני בן אלמוני

מסכים עם כל מילה ולכן על כל אחד ואחת מאיתנו מוטל להיות ערים לסובבים אותנו ולעזור להם.

תודה ובהחלטפרצוף כרית

בהחלט זה כל הכיף לדבר עם חברות בפתיחות

אבל אני לא מסתכלת על זה כ"לעזור" כלומר אני מרגישה ממש יחד איתן... או לפחות משתדלת.....

יותר כיף להרגיש ממש חלק מהסירה יחד עם הבנאדם שזה ממש כיף לך להיות איתו

מאשר שאתה "עוזר" לו וכביכול עושה לו טובה...

אבל האמת יתכן ששונה אצל בנות או בנים... כי לבנות טבעי יותר לייעץ ולהקשיב... בכללי אבל ברור שיש יוצאים מן הכלל ולא גורף.....

...Tsurie

יפה ומעורר מחשבה

תודה רבה שהגבת פרצוף כריתאחרונה


מדבר ללא מצפןהחיים תותים????
לא מוצא מילים
לדבר, על היום שעבר
איך צרחתי לאלוהים
והפצע שלא נסגר
איך ישבנו שנינו דיברנו על חיים
בשעות הקטנות, לא חשבנו על מחר
חלמנו על גינה וילדים
איך הכל פה מואר
אמרתי בסוף יהיה טוב, ככה אומרים
שאלת מתי זה הסוף? אולי אין כזה דבר
מתוכך בטהרה דמעת, הייתי הולכת מכות עם אלוהים
לא חצופה, אוהבת אותו, אבל אם זה רק היה אפשר
חזרת ואמרת עולם מסובך, הכל פה מטושטש
מסכים, זרקתי בדיחה וחיבוק, אך אסור להיות מיואש

בדמע, במדבר ללא מצפן
תן לנו סימן
יער, גונגל בלי כיוון, מתחנן
תהיה איתנו כאן
בקשה, כשללב מזמן אין שכן
לו תצביע לי לאן

עכשיו, נמאס לשחק את היציב
הפער שלי ושל הדמות שוחק
לילה מאוחר, לבד, רק עצים ושדות סביב
באין רואה, גם לא את, מסכים להתפרק
בוכה עד כלות הכוחות
מנסה להבין למה, מי, מה ואיך
למה כולם עם פנים שוחקות
ומה כדאי בשבילך
מה אלוהים רוצה
מה עושים עם ההוא שמעצב התעלף
ושמישו יספר איך הלב יתרצה
על פתק כתבתי, מדי ליום אחד, אני עייף...

בדמע, במדבר ללא מצפן
תן לנו סימן
יער, גונגל בלי כיוון, מתחנן
תהיה איתנו כאן
בקשה, כשללב מזמן אין שכן
לו תצביע לי לאן

ואולי בסוף לא אמרת תודה
מודה, שיגע בהתחלה
אך מי שאוהב עושה הכל מאהבה
..רחל יהודייה בדם
נוגע ומעורר מחשבה

שיהיה רק טוב
כתיבה קולחת! מעניין אותי מה מדמעות הבית האחרון../נשר\אחרונה

מרגיש טיפה מנותק משאר הבתים.

רוּחוֹת פְּשׁוּטוֹתנקדימון
חַלּוֹן חַדְרִי פָּתַחְתִּי
לְרוּחוֹת שֶׁל אוֹר זְרִיחָה,
שֶׁקְּצָת שָׁרוֹת וּקְצָת צוֹחְקוֹת
וּקְצָת מְדַגְדְּגוֹת אֶת הָעֵצִים,
וְהֵן פְּשׁוּטוֹת פְּשׁוּטוֹת כָּאֵלֶּה
חוּץ מִכַּמָּה תַּלְתַּלִּים.

עוֹד הוֹסַפְתִּי וּפָתַחְתִּי
צוֹהַר קָט אֶל תּוֹךְ לִיבִּי,
שֶׁקְּצָת נֶחְנַק מֵרוֹב אָבָק
וְהִתְבַּלְגֵּן מֵרוֹב יָמִים,
וּבִקֵּשׁ רוּחוֹת פְּשׁוּטוֹת
שֶׁיְּסַדְּרוּ אִתּוֹ בִּפְנִים.

* מוקדש לכל מי שצריך את זה (:
...רחל יהודייה בדם
נעים ועדין.
מהמםפרצוף כרית

אבל איזה רוחות? כלומר באיזה מובן לאוורר? כאילו להתאוורר, לאוורר קצת את המחשבות...

אהבתי את הרעיון הכללי להכניס שמחה ואור ולא "להחנק " ממחשבות...

בהחלט מפיח תקווה ולשון יפה ונעימה לקריאה, ישר כח 

ובכןנקדימון
עבר עריכה על ידי נקדימון בתאריך י"ז בסיון תשפ"ב 17:59

יש פה מישור ממשי של רוחות, שפשוט נותנות תחושה טובה ליום קשה. רעננות של בוקר שיכולה לתת כוח. הבחירות הסמנטיות אמורות להעביר קצת תום ילדות פשוטה בלי כל ההסתבכויות. תקווה ושמחה של יום חדש. זה הבית הראשון של השיר

בבית השני המשכתי אל עומק קצת יותר נסתר, שהתכוונתי אליו בתחילה אבל נתתי לו לשקוע במהלך הכתיבה, הוא רוחות רעיוניות שהיו פעם בעולם אבל נעלמו במאבק האמונות והדעות. "היום" של העולם התקדם, ועכשיו יש רוחות אחרות שמייצרות בלאגן וכבדות על החיים, ובשיר פה באה תקווה/קריאה לאותם רעיונות ישרים. התלתלים מסמלות את השובבות, את השבירה של הפשטות המשעממת שעלולה להיות, ובעיקר מספרת שהחיים בכל זאת קצת מורכבים גם כשיש רוחות פשוטות.

אבל לא חייבים לראות את זה בבית השני, אפשר לקחת את האיוורור שלפעמים כל כך נדרש לנו מאלף סיבות. ולכן הקדשתי את השיר לכל מי שצריך, כי זה לא דווקא לאיזה רעיון מופשט אלא גם לרגשות יומיומיים.

מאלף,תודה,תצליחפרצוף כריתאחרונה


...Tsurie

ממש מעניין, היה כיף ונעים לקרוא!

אֲדוֹן הַשְׁקָרִיםנקדימון

בְּיַד נֶעֱלָמָה
לְלֹא חֲרָבוֹת
מְפוֹרֵר הוּא עַמִּים וּמְדִינוֹת;
לְאוֹר יוֹם עוֹמֵד אֲדוֹן הַשְּׁקָרִים
וּבוֹרֵא חֲלוֹמוֹת בַּלָּהוֹת.

 

בְּתַרְוָוד רִיקָּבוֹן
וּמַסְוֶוה בְּשָׂמִים
לוֹכֵד לוֹ הֵלֶךְ תָּמִים;
בְּבוֹרוֹת תּוֹהוּ וּבוֹהוּ וְדָבָר מְסֻולָּף,
בִּמְדוּרוֹת נְטוּלוֹת רַחֲמִים.

 

אַךְ בִּמְסִיבַּת גְּבוּרוֹתָיו,
בְּעָמְקֵי אֲפֵלָה,
הוּא זוֹכֵר יֶשְׁנָהּ מִגְבָּלָה,
וּבְכָל זֹאת זִקְנַת הַזָּדוֹן מְשַׂמַּחַת;
מוֹתוֹ יִהְיֶה רַב תְּהִילָּה.

 

 

* אני לא חושב שטעון פה הסבר, אבל אם צריך תבקשו.

...רחל יהודייה בדם
מעניין.. ושפה גבוהה.

אני כן אשמח להסבר..
וואלהנקדימון

טוב, אז ככה

 

אדון השקרים הוא ייצוג הכוח של השקר בעולם.

היד הנעלמה זה מושג מעולם הכלכלה (אדם סמית') שמתאר

תוצאה גדולה שנראית כבוקעת רק מתוך המכלול ולא מהפרטים.

מצד שני זה גם חלקלקות מעשיו שלא צריכים להיאבק בגלוי אלא 

משיגים את מטרתם מסביב, בתככים, בעקיפין.
חלומות הבלהות מתייחסות פה ספציפית לתפיסות עולם שקריות.

 

הבית השני מתאר את ההסוואה, את לכידת האנשים,

ואת האומללות שהשקר שאין לו רגליים ממיט עליהם בסופו של דבר.

 

הבית השלישי מספר על קדמותו של אדון השקרים, הוא חי בעולם כבר זמן רב.

יחד עם זאת יש מגבלה, וגם כוחות רעים ימותו בסופו של דבר. רק לטוב יש התמדה.

המידע הזה לא מפריע לאדון השקרים ולא מחליש אותו, הזיקנה והניסיון שלו

מועילים לו מאוד, והוא יודע שמותו יהיה אחרי אירוע קטסטרופלי (בחבלי משיח חוצפה ישגה וכו',
ובגדול התפיסה הרגרסיבית שהפכה להיות שליטת המערב. אולי אכתוב גם עליה, על שליטת המערב?!).

 

תם ונשלם.

מכאן והלאה אם מישהו קורא עוד משמעויות, נהדר.

מעניין מאודרחל יהודייה בדם
אהבתי
...Tsurie

התחלה מעניינת וסוף גדול!

נותן תקווה

תודה 👍נקדימוןאחרונה


סוּפָה שֶׁל חַיִּיםרץ-הולך
"רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת, לְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקְךָ."
גַּם כְּשֶׁכּוֹאֵב לִי, הַכֹּל מְדֻיָּק בִּגְזֵרוֹתֶיךָ.
וּכְשֶׁנִּמְאַס לִי, אֲנִי מְכַוֵּן בִּתְפִלָּתִי לְעֻמָּתְךָ,
אָנָּא ה' אֵ-ל רַחוּם וְחַנּוּן, עֲזֹר לַעֲמֹד בִּמְשִׂימָתְךָ.

וּמִתּוֹךְ נִשְׁמָתִי פּוֹרֶצֶת לָהּ רוּחַ סְעָרָה,
רוּחַ קְדוֹשָׁה שֶׁמַּדְלִיקָה בִּי תַּבְעֵרָה.
וְהַנֶּפֶשׁ אָז נִדְלֶקֶת בְּאוֹר שֶׁל תּוֹרָה,
כָּל הָעוֹלָם מִתְחַיֶּה בְּשִׁירָה אַדִּירָה.

אם תבקשו יפה אז אולי אני אכתוב עוד בית ופירוש.
...רחל יהודייה בדם
נוגע ויש בזה הרבה חיות


יאללה כתוב,אשמח
תודה 😁רץ-הולך
אני לא אכתוב עכשיו, אבל מחר בעז"ה.
ביאור לשיררץ-הולך

הבית הראשון מתחיל בפסוק, פסוק שמבטא את הדרך של הקב"ה להתגלות בעולם בצורה של אמת ודין. הפסוק מעלה אצלי תחושה מסוימת של כאב, של מאבק מול העולם. השורות הבאות מבטאות את תהליך התמודדות. בהתחלה - הפנמה שהכל מדויק ומכוון, יש פה השגחה פרטית. אח"כ כשגם זה לא עוזר, בוקעת התפילה, תפילה שמגיעה הישר מתוך הלב. התפילה מתחילה בדומה לי"ג מידות של רחמים, "ה' רחום וחנון", זאת תפילה שיתגלה כאן צד שונה של ההנהגה האלוקית, צד של רחמים, וההמשך של התפילה הוא השלמה עם הגזירה ובקשה שאני אראה את החסד גם בתוך הדין.

 

הבית השני הוא כבר יותר מורכב, כתבתי אותו בהשראת השער הראשון של ספר נפש החיים. הבית הזה מבטא את התהליך שהאדם עובר במסע לתיקון, מהנשמה לרוח ואז לנפש, ומתוך כך השפעה על כל העולם.

 

אם וכאשר בעז"ה אני אכתוב עוד בית אז אני אוסיף לו ביאור.

בית שלישי רץ-הולך

רוּחַ שֶׁל טַהֲרָה עוֹבֶרֶת עַל הָאָרֶץ,

נִקָּיוֹן וְשִׂמְחָה מִתְפַּשְּׁטִים בְּמֶרֶץ.

דַּעַת ה' כַּיָּם מְכַסָּה אֶת הָאָרֶץ,

וּבֶן דָּוִד עַל גַּג הַבַּיִת עוֹמֵד וְקוֹרֵא לָעֲנָוִוים;

שִׁכְחוּ אֶת תְּלָאוֹת הַחַיִּים,

הִזְדַּכְּכוּ, עָלוּ אִיתָּנוּ לַמְּרוֹמִים.

--

הבית הזה כבר עובר לשלבים מתקדמים יותר של גאולה, "מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים" "בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג של בית המקדש, והוא משמיע לישראל ואומר: ענוים ענוים, הגיע זמן גאולתכם!" והעלייה למרומים בסוף מסמלת את תום ימות המשיח ותחילת חיי העולם הבא.

...רחל יהודייה בדם
נוגע.. וצודק נקדימון נראה לי שלאו דווקא שנדרש פה ביאור
אחלה כתיבה חופשיתנקדימון

חריזה חמודה, ומסר טוב.

במקרה של השיר הזה דווקא לדעתי אין צורך בביאור, כי השיר לא משתמש הרבה בדימויים או בשפה עקיפה כך שאין התחכמויות. הבהירות של השיר היא מקסימלית 🌞

יפה מאוד. יישר כח!אני הנני כאינניאחרונה

אולי המילים פשוטות אבל יש בהן עומק. תודה.

...אלפיניסטית
עבר עריכה על ידי אלפיניסטית בתאריך י' בסיון תשפ"ב 22:51


....אני הנני כאינני

למה אין כאן כלום

הראש ריקן מרגיש סתום

היה דבר, עכשיו עלום

אולי אני, אולי טמטום...

 

(לא בקטע מעליב, רק בשביל החרוז).

..אלפיניסטית

 

מילים היו כעת כבר לא

נמחק שירי לגורלו

נמחק פוטנציאל גלום

ושורותיי הרי הם כלום

 

 

אין מלכות נוגעת בחברתהekselion

אתם לא רואים אותי 

וככה אני מעדיף.

לא באמת הכרתם אותי

ואולי זה קצת חבל, אבל לפחות

אני מכיר. וכנראה שאני גם 

לא הכרתי אתכם שזה עוד יותר חבל.

אבל לפחות יש לכם ממשות במציאות,

וגם אם זה לא חלק ממהכרה שלי.

 

 

העולם רועש מדיי לי

למה אנשים מדברים על שטויות

ומעמידים פנים שזה כיף? זה מעיק עליי.

אני רוצה להיות חלק מהשקט

בלי שישימו אליי יותר מדיי לב. 

לתת קיימות למציאות בדרך שלי.

 

ואולי נעבור אחד ליד השני ברחוב

רגע מהמציאות של שנינו תתמזג כמלא נימה

ואז זה יחלוף.. כאילו לא היה כלום. לנצח.

וזה רק שנינו ומה עם כל איש ואיש? עולם ומלואו.

לא, אנחנו לא באמת נפרדים, אנחנו כולנו אורגן שלם.

כל ישראל ערבים זה לזה, אז זה פחות משנה 

אם כאן לא כ"כ הכרנו. הנשמות שלנו חלק מאלוה אחד.

...רחל יהודייה בדם
כתוב בצורה מעניינת מאוד.
אהבתי.
יפה מאודפרצוף כרית

לא הכל מובן ונשמע שיש פה נקודות עם המון עומק , בא לי לקרוא שוב ולפענח למה בדיוק התכוונת ולרדת לסוף דעתך

ואהבתי את צורת הכתיבה המושכת לקריאה.. צריכה ללמוד מצורת הכתיבה הזו - מאוד יפה, לא יודעת איך לכתוב כזה יפה  

...Tsurieאחרונה

אהבתי והתחברתי ממש.

הסתכלות ייחודית.

יש באמת פילוסוף שאמר שאנחנו חיים בתוך בועות שאין גישה באמת לאדם האחר.

והרב שרקי אמר שע"י האהבה עוברים את המחסום הזה (כמו כהן גדול שמתוודה בשם כולם ביום הכיפורים)

מי אני ואיפה הגבול?פרצוף כרית

שקוף

עציץ

 

בגן למדנו 

שטוב להיות יחד

שמח וכיף עם אנשים

 

אך

לא מדויק הענין

 

אם ארגיש כעציץ

אעדיף את הלבד

 

ומדוע

מדוע כה אכפת 

לא להרגיש כעציץ

 

מי צריך תשומת לב

או יחס

הן זה לא הענין

בני אנוש אנו

לא דוממים או צמחים

וליחס כזה אנו ראויים

וכשלא נקבלו -

נעדיף בלא חברה

 

כי העיקר העיקר....

ההרגשה הטובה 

 

לא אנשים ולא יחד

העיקר... ההרגשה.... 

...רחל יהודייה בדם
מעניין לחשוב על זה,
האם הצורך בחברה גדול יותר מהצורך להרגיש קיים בחברה הזו.
זה מאוד תלוי במינון כמובןפרצוף כרית

אם מעורבים בחברה בצורה מינימלית ומקבלים יחס מכבד בסיסי מינימלי - זה בסדר גמור

אבל אם לא -............. יתכן שעדיף כבר את הלבד, במקרים מסוימים

הזכרת לי את זהנקדימון
האם בנסיגה מן החברה או בצוותא -
היכן מוצא האדם את עצמיותו האמיתית?

(הרב סולובייצ׳יק, דברי הגות והערכה, מאמר 'הקהילה', עמ' 225)

@פרצוף כרית
יפה מאוד, נקודה חזקה שאפשר להתבונן בה ככל הנראה...פרצוף כריתאחרונה


לב של אםתילי חורבות

בתוך ליבה-
לב אבן
נבט עולם קסום.

מבעד לשכול, לכאב
היא לא היינה להביט
לנוכח העצב בקע חיורונה
ביתר שאת,
מותיר אחריו שרידי חיים דוממים.

היא ניסתה לנשום, להדחיק
אך הד נשימותיה פעם בשנית
והיא ידעה שזה הרגע.

היא הרימה את עייניה במאמץ
חוששת מאשר יראו הם לה
והוא עמד שם.

בוהק בזוהר הערפלים
מבהיק כתלתל זהוב
הצונח על ראש הרי גלעד.

היא ראתה אותו
וידעה שהיא הוזה.
הוא הביט בה בעצב,
בחיוך קודר
בכאב שמביע יותר ממילים
והיא השיבה במבט.

כסומאת באפלה היא שלחה
את ידיה,
חוששת שמא ידיה יגעו בריק.
ידה נעה הלאה, חרש חרש
ובעת העולם עצר את נשימתו
היא תפסה בו.

*מוקדש לגלעד שער הי"ד*

הי"ד. כמה כואב.רחל יהודייה בדם
תודה רחל🙏תילי חורבותאחרונה
קְרִיאָה לָאָרֶץנקדימון
הַסִּי אֶת צִפּוֹרַיִךְ,
אֶת קוֹלוֹת הַשִּׁיר.
הַקְדִּירִי אֶת שָׁמַיִךְ
גַּם בְּיוֹם קָצִיר.

זוֹבִי דָּם מִכָּל פְּצָעִים,
מִכָּל חֶלְקָה כְּבוּשָׁה -
הָקִיאִי כָּל יְסוֹד וּבַיִת
שֶׁל לֹא לוֹ אֶרֶץ מוֹרָשָׁה.

מָה לָךְ כִּי שָׁתַקְתְּ,
גַּם לֹא הֶחְמַצְתְּ פָּנִים,
לֹא טוֹבָה הֵכִינוּ לָךְ
כִּי רַק קִבְרִי בָּנִים.

אֶרֶץ,
אֶרֶץ הָעִבְרִים
כֻּלָּם נִקְבְּצוּ לָךְ מֵעֶבְרֵי עֲבָרִים,
אַךְ אֶרֶץ עִבְרִיָּה, אֶרֶץ הָעִבְרִים
לֹא נָאֶה תֵּת כֹּחֶךְ לְנָכְרִים
...רחל יהודייה בדם
נוגע ויפה .
כתיבה נעימה וכואבת ביחד.

חריזה יפה מאוד בעיניי, משתלבת היטב בין השורות ולא נראית כאילו שניסו לייצר חריזה בכוח.
...רץ-הולך
לאחרונה התחלתי להסתכל יותר בפורום ואני ממש נהנה מהשירים שלך! חיילך לאורייתא!
תודה תודה נקדימון

יש עוד שלושה שירים שהעליתי לאחרונה ("איך אעלה אל אבי", "מיכאל", "אוירא").

הם פשוט אבדו מתחת לכל השרשורים הארוכים האחרים

ואו זה מעולהבין הבור למים
הסיום חזק אבל משהו במבניות שלו פוגם משאר השיר. לדעתי שווה לעבוד על הסגירה שלו שתהיה יותר מדויקת וזה יהיה מדהים
מסכיםנקדימון
קודם כל, תודה.
לגבי הסיום, אני מסכים לגמרי שיש מקום לשפר.
אחשוב על זה בלנ"ד
אני חושב הפוךרץ-הולך
דווקא השינוי נותן סגירה לשיר. נק' התבוננות על מה שכתוב קודם.
חחחנקדימוןאחרונה

עכשיו יש לי מלאך אדום ליד אוזן אחת, ומלאך כחול ליד השנייה  

כשלעצמי באמת פחות אהבתי את הסיום, אבל לא היה כל כך נורא לכן פרסמתי ככה.

מעניין לראות תגובות שונות לשיר אחד. זה עצמו חלק ממעגל החשיבה. תודה לכם

 

 

 

 

מִיכָאֵלנקדימון

נָשְׁבוּ רוּחוֹת אַרְצִי
וּסְעָרוֹת כַּיָּם נִבְקָעוּ;
וְעָצֵי מוֹלַדְתִּי
וּבָתִּים עַל אַדְמָתִי
בְּאַשְׁמָתִי, אֶל אֵשׁ נוֹדָעוּ.

 

לֹא הֵרַמְתִּי צְעָקָה
כְּצוֹפֶה עֲלֵי מִשְׁמָר;
וְעַתָּה הִיא מְבַכָּה
עַל עֲמֹרָה לִסְדוֹם דְּבוּקָה,
שֶׁנָּסְקָה, לְשִׁלְטוֹן עֲלֵי תָּמָר.

 

אָשַׁמְתִּי עַל עָרַי
כִּי רוּחִי שֶׁלִּי נֶחְלָשָׁה;
אַךְ אוֹזֵר לִי חֲלָצַי
וְשׁוֹלֵחַ לְפָנַי:
אָשׁוּב בְּטֶרֶם תְּעַנֲשָׁה.

 

רוּחַ לַהוֹלְכִים בָּךְ
נִשְׁמַת עַם מֵעִם קוֹנוֹ;
לָךְ מֻבְטָח
מִפִּי מַלְאָךְ
כִּי הַכֹּל חוֹזֵר לְתִקּוּנוֹ.

הסבר לשיר:נקדימון

המלאך מיכאל הוא השר של עם ישראל, וכאן הפכתי אותו גם לשר של הארץ.
הוא מדבר עליה ולוקח אחריות כביכול על כך שלא דאג שישראל לא יחטאו.
רוחו היא כביכול, או שלא כביכול, רוח האומה (מיכאל = מי כאל. זה הרעיון שלו).
האומה נמשלה בשיר השירים לתמר - "זאת קומתך דמתה לתמר".
בסוף השיר הוא פונה ישירות לארץ.

...רחל יהודייה בדם
לפעמים שירים הם פשוט איכותיים, וגבוהים גבוהים,
וזהו.
פה כמה שזה גבוה ואיכותי זה גם בארץ,זה נוגה נוגע ויפה.
הרבה יופי.

ממש אהבתי
אני ממש ממש מודה לךנקדימון

התגובה שלך שימחה אותי מאוד

זה פשוט נפלאבין הבור למים
ההסבר צובע את השיר, הוא הכרחי, לפחות בעבורי.
הכתיבה כתמיד חדה, משויפת ומדויקת.
רעיונות גבוהים יש לך ואתה מעביר אותם אל הכתב בחן גדול.
כיף גדול לשמוענקדימון
התגובות שלך נפלאות לא פחות.

לגבי ההסבר, אני שוקל להתחיל באופן קבוע לעשות את זה. זה בהחלט מועיל, ובעיקר שומר לי על השיר כמו שהתכוונתי אליו. במקום שינחשו את כוונתי, פשוט יכולים להבין אותה. אני מניח שחווית הקריאה תהיה מועצמת בזכות זה. ושוב, תודה לך
מענייןרץ-הולך
ראיתי פעם מישהו שכתב ששירה זה לאנשים חכמים כי כדי להינות באמת צריך לדעת לפענח את הצופן של המשורר.
לא יודע אם יש בזה חוקיםנקדימון
כשאני אישית קורא אני מעדיף להבין.
השירה מבחינתי היא הסגנון היפה ודרך להעצים או להעמיס כמה משמעויות במילים ספורות. יש וואו גדול כשאתה מצליח להבין את מלוא העומק שהמשורר החביא במילים. אבל רובד מינימלי של הבנה הוא בסיסי בעיניי.
קשה לי מאוד להזדהות עם האמירה הזובין הבור למיםאחרונה
אני חושבת ששירה פונה לכולם. או לפחות בפוטנציאל.

@נקדימון אני חושבת שטוב שיהיה הסבר.
השירה שלך לרוב גבוהה, בעבורי לפחות, ואני קוראת הרבה שירה(;
ההסבר כאמור זורק אור על השיר ומאפשר הבנה נרחבת יותר.

יש גם הבדל בין שפה גבוהה, לרעיון גבוה.
שפה גבוהה מצריכה ריכוז, אבל רעיונות גבוהים דורשים הרחבת הדעת וזה לא תמיד יש בהישג יד(:
...Tsurie

פתאום רגוע

פתאום בסדר

פתאום כמו פעם

פתאום יש קשר

 

פתאום שלוה 

פתאום גם נחת

רוצה לתת

פחות לקחת

 

מן משב רוח

חזק חזק

מן הנשמה

כמו ממתק

 

חיות גדולה

עם עדינות

מן אצילות

ממש מלכות

 

בעבודה קשה

עם אבא מאמין

זו הגישה

תגדל, תבין

 

מי כמוך

ומן הדחק

בנית בי

רצון מוצק

 

אודה לך

על כל אתגר.

על הטובה,

כמו נהר.

 

ואין מילה בפי

די להודות ולהלל.

אך רצוני אינסופי,

ובזה חשקת בחסדך אל.

...רחל יהודייה בדם
נעים טהור ויפה
טוב לקרוא אותך. ברוך השב.
תודה!Tsurie

כיף ומשמח לקבל את התגובות האלה

יפיפה. נהנתי.אני הנני כאינני


תודה רבה!Tsurie

תבורך

וואווווווווו מעורר תשוקה לחיים!!!! ממש מדהיםפרצוף כרית


תודההTsurie

ממש כיף לשמוע

אם להגדיר בצורה מדויקת -פרצוף כרית

 

מה שמייחד את השיר הזה, בעיניי -  זה "קליל ומרגיע" -

השורות הקצרות וכן העידוד הנשזר בין השורות .... התקווה והראיה החיובית של הטוב... מדהים

,קראתי מס' פעמים

יישר כח

תודה Tsurieאחרונה

משמח מאוד,שנזכה!

..Self Love.

ואי ממש יפה!

 

(אהבתי במיוחד את הבתים האלו שכתבת:

 

פתאום שלוה 

פתאום גם נחת

רוצה לתת

פחות לקחת

 

מן משב רוח

חזק חזק

מן הנשמה

כמו ממתק)

תודה!!Tsurie

הבדידותחלילוש
משא הבדידות על כתפיי

וככל שאחפש, כך לא אמצא.
וככל שאתגעגע, כך אשאר רחוק.

צוללת נפשי למעמקי הדכדוך
מבקשת רק להתיר,
קשר גוף ונשמה.

צמאון אדמה חרבה בליבי,
כמו היה מדבר שכוח א-ל
...רחל יהודייה בדם
כתיבה יפה ומלאה ברגש.
וזה עשיר וטהור ועדין.

אהבתי מאוד
תודהחלילוש
מקווה שסוף הבית השלישירקלתשוהנ
זה רק ביטוי ולא בקשה אמיתית...

השיר יפה מאד.
אימהנקדימון
אך כתוב טוב מאוד
תקופה קשה?אני הנני כאינני

כתיבה יפה.

הכתיבה כואבתבין הבור למיםאחרונה
אבל היא מזכירה לי דיבורים טובים(:
צדדים טובים של המטבע הבדידותי הקיומי הזה

יש כאב עצום אך גם נחמה רבה בצימאון הזה
אֲוִירָאנקדימון
רָאִיתִי אֶרֶץ וּפִרְיָהּ,
מָלְאָה כָּל עִיר יְבוּל שָׂדוֹת,
צְבוּרִים צִבּוּרִים
אוֹ חֳמָרִים חֳמָרִים -
וְהֵם כֻּלָּם דֵּעוֹת.

שָׁמַעְתִּי קוֹלוֹת,
הֲמֻלּוֹת וַחֲמוּלוֹת;
כָּל אַחַת הִיא א-ל דֵּעִים.
הָאָמְנָם צָדְקוּ חֲזַ"ל
וְאֲוִירָא דְּיִשְׂרָאֵל מַחְכִּים?
נהניתי לקרוארץ-הולך
מעורר מחשבה
...רחל יהודייה בדם
איזו כתיבה יפה.
ואהבתי גם את המבנה

והניקוד לגמרי במקום.

אהבתי מאוד
הכתיבה מאוד יפהבין הבור למים
החריזה והמשקל טובים.

אני אשמח להסבר מעמיק יותר על השיר
אני חושבת שלא ירדתי לסוף דעתך
תודהנקדימון
עבר עריכה על ידי נקדימון בתאריך ב' בסיון תשפ"ב 14:35
 

הארץ היא אדמת ישראל כמובן.
הפירות והיבול הם העם שהיא מגדלת. אותנו.
צבורים וחמרים הם סמנטיקה של איסוף תבואה, ואני משתשמ בהם גם כדי לרמז על ההתקבצות שיכולה להיות של עדר חמורים או של ציבור אנושי (דהיינו יש פה משחק מילים קל) - וזה מתכתב עם כך שכולם דעות. כלומר, דעתנים. נדיר למצוא אדם שאין לו מה להגיד בכל דבר. זה בעצם ביקורת ותהייה על הדעתנות המוגזמת, חסרת הענווה. כולם רצים להחזיק בדעה, העיקר שיש להם כזו. אני מבקר גם את עצמי פה.

הבית השני אמור להעביר יותר את הבלאגן והמחנאות שנוצרת בגלל הדעתנות הזו (לכן המולה, וחמולה). הדימוי של א-ל דעים מבקרת את זה שכל בעל דעה וכל מחנה חושב שהוא אלוהים ויודע הכל ומבין הכל וחכם בלי סייג וכו'.

השאלה מסיימת בתהייה אם זה קשור לחוכמה שאמורה לבוא מהישיבה בארץ. אבל כיוון שנאמנים דברי חזל אז אמורים להסיק שהדעתנות הזו היא שלב בדרך לדעתנות חכמה ובריאה. כמובן שזה יושב על הבנה בעיקר אינטואיטיבית של מאמר חזל הנל.

בסך הכל, השיר הוא ביקורת על דעתנות נעדרת ענווה.

תודה! מקסים ומעורר מחשבהבין הבור למיםאחרונה
קרדיט: גלעד אדמוניתילי חורבות
בישיבה לכל אחד היה בחדר ארון משלו. הרבה תלמידים לא נעלו את הארונות שלהם כי לא היו הרבה גניבות.

יום אחד חזרתי מארוחת הבוקר וגיליתי שמישהו גנב לי את אלוהים מהארון. בהתחלה חשבתי שאולי שמתי אותו במקום אחר מהרגיל והתחלתי לחפש בכל מיני מקומות.
לא, אמרתי לעצמי, אני זוכר שהשארתי אותו בדיוק שם.

התחלתי לשאול את החברים שלי לחדר. לא התכוונתי להאשים, אבל מרוב עצבים כך יצא לי.
ג', שבהמשך אותה שנה עבר לישיבה שחורה, התגונן ואמר בלגלוג שזה בכלל לא אלוהים כמו שלו שיש לי אלוהים של אשכנזים (למרות שאמא שלו הייתה אשכנזיה).
א', שאחרי זה נהיה חב''דניק, אמר שהוא היה זורק את האלוהים שלו מהארון אם אבא שלו לא היה בודק אצלו בתיק כל שבועיים שהוא חוזר הביתה אז מה לעזאזל הוא יעשה עם האלוהים שלי.
נ', ניסה כרגיל לעשות לי מניפולציות פסיכולוגיות ואמר שמעולם לי היה לי אלוהים שיש לי רק מגפיים של טימברלנד ותיק ג'נספורט שאמא שלי קנתה לי.

אחרי שחיפשתי כל היום ניגשתי לרב ש' בסדר ערב ואמרתי לו שאני לא מוצא את האלוהים שלי.
סליחה, שאל אותי הרב כשהוא מקיץ מתוך הגמרא שלו ומוציא את העט פיילוט שהוא לעס מפיו.
אלוהים, ששמתי בארון שלי, איבדתי אותו.
(לא רציתי לצאת שטינקר לכן לא אמרתי שאולי גנבו לי).
אני לא מבין, גירד הרב בתוך באוזן שלו, אתה לא מוצא את התפילין שלך?
לא, לא את התפילין את ה-א-ל-ו-ה-י-ם שלי אמרתי לו.

הרב ש' לא ידע מה לעשות במקרה כזה. או שתלמידים שמרו על האלוהים שלהם או שלא. אם אני כזה חסר אחריות אז כנראה שלא שמרתי עליו. הוא לא אמר לי את זה בצורה מפורשת, אבל ככה הרגשתי שהוא חושב.

הרב ש' לקח אותי לראש הישיבה הרב מ' במשרד שלו. הוא התקרב והסביר לכבוד הרב בלחישה במה מדובר.

אז השארת את האלוהים שלך בארון ועכשיו אתה לא מוצא אותו? בכל זאת ראש.היישבה הרב מ' ביקש לשמוע את הדברים ממני.
כן, עניתי. זאת אומרת, כן, כבוד הרב.
מאיפה האלוהים הזה שלך?
כבוד הרב, מה זאת אומרת, הוא שלי מהבית.
אה, חייך אליי ראש היישבה ואז חייך אל הרב ש', שחייך אליו בחזרה, מהנהן כמבין, למרות שכלל לא היה בטוח שהבין. נו, אל תדאג לגבי האלוהמצ'יק הזה שהבאת מהבית. זה בטח אלוהימצ'יק שאבא שלך הביא לך כשהלכת איתו בפעם הראשונה לבית הכנסת בשבת נכון?
לא זכרתי ממתי האלוהים שלי מלווה אותי אז רק הנהנתי. אם ראש הישיבה אומר, אז בוא בטח יודע.
אל תדאג, אל תדאג, המשיך ראש הישיבה. פה בישיבה נדאג לך לאלוהים. כולם פה מקבלים אלוהים כמו שצריך מהישיבה.

לא מצאתי את אלוהים בישיבה וגם לא קיבלתי מהם אלוהים אחרים על פני זה של אבי.

בערב התקשרתי לאמא שלי וסיפרתי לה. חששתי שהיא תכעס ששוב איבדתי משהו יקר, שאבא שלי יתאכזב שלא שמרתי על האלוהים שהוא העביר לי. אני כבר שמעתי איך הוא יוכיח אותי שאם זה היה חשוב לא הייתי מאבד את זה. אני אפילו לא זכרתי אם זה האלוהים כמו שאבא שלי קיבל מסבא שלי או מסבא שלו (או שזה היה סבא של סבא) אני תמיד מתבלבל.

אבל אמא לא כעסה ואמרה שגם אבא לא יכעס עליי. היא הרגיעה אותי ואמרה שהיא בטוחה שאני אמצא אותו ואם לא, אז אני מספיק מוכשר למצוא אחד בעצמי. אחרי זה היא סיפרה לי על סבתא שאיבדה חצי מהמשפחה בשואה. גם את אלוהים היא הייתה בטוחה שהיא איבדה ובסוף היא מצאה אותו.
אחרי זה היא אמרה לי משהו שהפתיע אותי, היא אמרה, גם יש דברים חשובים יותר בחיים.

אחרי זה לא כל כך הלך לי בחיים. בסוף כתה י''א הייתי צריך לעזוב את הישיבה ואחרי זה היה לי ממש גרוע בצבא. אפילו לא הלך בטיול שאחרי הצבא. כן, אפשר גם בזה להיכשל. איכשהו חזרתי מבלי לעשות את כל הדברים שהייתי אמור לעשות ובעיקר אני זוכר שסבלתי שם מבדידות.

אבל היו כמה רגעים יפים. בעיקר בשעות המעטות שהתחברתי אל מישהו ולא הייתי לבד.

היה אחד, קנדי, בן שלושים פלוס, שומר ייערות לשעבר, עם עיניים כחולות ואצבע קטועה (כשהיה ילד אבא שלו אמר לו לא לקרב את היד למסור דיסק והוא היה פשוט חייב). הוא דיבר איתי על חלימה מודעת, מוזיקה אתנית ועישון היידרו עם נרגילה.
אחרי שחזרתי קראתי בגללו את משנתו של דון חואן.

הוא אמר לי שאלוהים זה קונספט. זה משהו שאנשים שמים בראש שלהם. כמו, כמו, כמו... הוא ניסה לחשוב על משהו.
כמו בתוך ארון? הצעתי.
כן, הוא התלהב, פוקח עיניים גדולות ומפנה לכיווני אצבע ביד הלא קטועה. כמו בתוך ארון! או, או, מגירה, קופסאת נעליים ישנה. לא חשוב מה. זה משהו שאנשים שמים שם ואז כשמגיע יום אחד והם צריכים את אלוהים הם מוצאים אותו שם מחכה להם.
אבל זה שקר בנאדם, הוא תקע את האצבע בחזה שלי. זה הרי האלוהים שהם בעצמם שמו שם מלכתחילה. הם לר מצאו שומדבר. הוא ינק שאיפה ארוכה מהנרגילה שלו ועיניו נפקחו עד שמסגרת לבנה הקיפה את כל אישוניו הכחולים.

אז אתה לא מאמין באלוהים? שאלתי אותו.
מאמין, בטח שמאמין! אני פגשתי אותו!
אחרי זה הוא התחיל לספר לי על חווייה דתית שהייתה לו. אמיתית ולא כמו כל הדברים שאנשים מכניסים לעצמם לראש. הוא בא במגע עם משהו שבשום אופן לא היה בתודעה שלו או בתת מודע שלו (שאותו הוא הכיר היטב מהחלימה המודעת).
זה היה כמו לפגוש חיזרים הוא אמר. צורת חיים שלא מהעולם הזה. משהו שאתה לא יודע איך להתחיל לדמיין... רגע, יש מצב שזה אפילו היה חיזרים, הוא הרהר בקול. רגע, אולי בכלל פגשתי חיזרים? אני לא מאמין, רק עכשיו זה עולה.
מרוב התרגשות הוא חיבק אותי.

התרחקתי ממנו בהמשך הערב. הגיעו שתיים שטיילתי איתם לפני כמה ימים עם עוד בחור ואמרתי לו שאני מעוניין באחת מהן ולכן אני צריך קצת ספייס.
זה היה תירוץ להתרחק, כבר ידעתי שאין לי סיכוי עם אף אחת מהן. אבל הן היו מספיק נחמדות בכדי שלא יפריע להן שאני אצטרף לכמה בירות.
הוא לגמרי פירגן.
לאורך כל הערב הוא ישב לבד ותקע בי מבטים. בכל פעם שיצרנו קשר עין, משהו שקרה הרבה כי הרגשתי איך שהוא מביט בי, הוא חייך אליי והנהן. לא ידעתי האם זה בגלל שהוא מעודד אותי בקשר לבחורה או בגלל שאנחנו חולקים סוד לגבי המפגש שלו עם החיזרים.

מאז עברו הרבה שנים. הרבה פעמים ניסיתי למצוא שוב את אלוהים. בתקופות קשות הייתי פותח ארון, מגירה או קופסא ישנה ומקווה למצוא אותו שם. כאילו היה שם כל הזמן ואיכשהו פספסתי. זה בעיקר קרה לי בתקופות הקשות.

בשנים האחרונות אני כבר כמעט ולא עושה את זה. אני כל הזמן נזכר בקנדי קטוע האצבע ומה שהוא אמר ואני כבר לא באמת זוכר את האלוהים שהייתי בטוח שהנחתי אז בארון בישיבה. לפעמים אני חושב שאולי לא שמתי אותו שם מלכתחילה כדי שאמצא אותו.
לעולםפרצוף כרית

לו יהי כך לעולם

כחול הים

והשמים גם

 

האוויר הצח

השקט הטהור כל כך

העלה הרך

 

רק אנשים אל תהרסו

את פיהם תהסו

 

ששששש

ששששששש

ששששששששש

 

אל תרבו תדברו גבוהה גבוהה

יצא עתק מפיכם

 

שכן דוממים וצמחים 

עדיפים עליכם 

 

אלליי אלליי..

 

 

...רחל יהודייה בדם
אהבתי מאוד.

מעניין, עמוק ומעורר מחשבה.
ויפה..

דיברת על זה איך משכללים את הכתיבה אז לדעתי את לגמרי עושה את זה.
הזמן והכתיבה פעם אחר פעם עוזרים לעניין

בקיצור,אהבתי.
וואו תודה פרצוף כריתאחרונה

ממש שמחה לשמוע, אבל חשבתי אולי יש קונספטים שאני מפספסת , כלומר עקרונוות בכתיבה .... וכאלה..