- בר אילן
- מכללת רמת גן
- מכללת לוינסקי
- בית ברל
- סמינר הקיבוצים
או מקום אחר מעורב באיזור המרכז?
יעזור לי מאד!!!
באתר שלהם זה לא מופיע ברשימת המסלולים אבל כשחיפשתי בגוגל "תואר ראשון במבח"ר" זה נתן לי עמוד כזה באתר שלהם כאילו שיש את זה..
נסי את מכללת בית וגן
לבנות שלמדו חנ"מ בבית יעקב, אבל לא עשו תואר.
לא נראה לי שיש להם מסלול לימודים מלא של חנ"מ.
(ליתר דיוק, כמעט בטוחה שאין)
בהצלחה בכל מקרה
(דידקטי/ קשב וריכוז/ תעסוקתי/ רגשי/ז.י.ס), אפשר ללמוד יעוץ חינוכי או ניתוח התנהגות כתואר שני, או יעוץ אחר כמו יעוץ משפחתי/רגשי/הורי/תעסוקתי/ארגוני, אפשר ללמוד שיטה טיפולית כלשהי (כמו: טיפול בסנוזלן/ רפלקסולוגיה/ הגישה הנוירו-התפתחותית/גרפולוגיה/שיטת טומטיס/DIR, Son-Rise , NLP/EFT..),
יש לי תלמידה שקוראת בצורה די שוטפת ונכונה, ומבינה מה שהיא קוראת. העניין הוא שמדי פעם היא נתקעת בקריאה, מתעקבת קצת, ורק אז מצליחה להוציא את המילה. זה יכול להיות גם במילים פשוטות ומוכרות. כמובן שזה קורא גם במילים מורכבות יותר, ושם הרבה פעמים היא גם קוראת לא נכון.
מה אני יכולה לעשות כדי לעזור לה?
לבדוק ברוגע אם זה מפחד חשש או קושי רגשי
ללמד אותה לקרוא בעינים ובראש בשקט לפני שתגיד בקול
אנסה את זה.
כי הרבה פעמים הם קוראים באופן שגוי אך מתקנים לפי הקשר ואני מעדיפה שיתקנו לפי פיענוח מדויק.
אני חושבת שהכי נכון זה להטרים לה מילים מהטקסט.
לפני כן- לקחת טקסט תואם גיל ולסמן לעצמך את כל המילים בהן נתקעה. ולמצוא איזשהוא קשר או מכנה משותף ביניהם.
יש את המילים הקשות- המורכבות לקריאה או פחות מוכרות שזאת קטגוריה אחת ויש את המילים הפשוטות בהן שוגה- אולי הנקוד של כל המילים שמתקשה- זהה, נגיד שמתקשה לזהות הבדל ביו חולם לשורוק וכו'.
אחרי שתהיה לך תמונה יותר מדויקת קל יותר לכוון לטיפול המתאים.
ההטרמה לפני הקריאה- הכוונה שאת ממפה את כל המילים שאת כבר יודעת שאולי היא תתקל בקושי ולקרוא אותן בנפרד, לכתוב אותם, למרקר אותם בתוך הקטע, ממש לעבוד עליהן, ואז , כשהיא כבר מזהה אותן באופן גלובלי רק אז לקרוא את הקטע.
מה שגם עוזר מאוד זה לקרוא טקסטים עם מילים שחוזרות על עצמן כמה פעמים.
את המומחית!
רק אמונהתודה רבה על הפירוט, אשמח להמשך עזרה ממך:
בגדול נראה לי שאפשר לומר שיש לה 2 סוגי טעויות:
1. מילים לא מוכרות.
2. קריאה לא מדוייקת, בעיקר באותיות שמוסיפים למילה כמו ו החיבור, ה הידיעה, סיומת של רבים וכד'- היא מבינה את הסיפור וקוראת את המילים בצורה הגיונית ומתאימה לסיפור, אבל לא לטקסט.
ובעיקר- מה שמפריע זה הנקודה שהיא נתקעת בקריאה פתאם- גם לפני מילים מוכרות. היא אומרת שזה בגלל שהיא מנסה לקרוא לפי זה את המילה ולא לטעות. אבל אולי זה קושי בשליפה..
מילים לא מוכרות- צריך להעשיר את אוצר המילים תואמות גיל .
לקחת כל פעם מילה אחת חדשה או שתיים בטקסט, ולעבוד עליה, להסביר, לכתוב משפטים, להביא הרבה דוגמאות של איך המילה משתבצת בחיים, בסיפורים וכו, לכתוב מילון עם ההסבר של כל מילה חדשה וכך להרחיב את הלקסיקון שלה.
כאשר תכיר יותר מילים- ותבצע העברה של המילים החדשות לחיי היומיום זה יקל עליה גם את הקריאה וההבנה,
בנוסף- תלמדי כח שיעור או מס' שיעורים כלל אחר, כמו ו' החיבור, שוב , עם המון דוגמאות, בכתיבה, בזיהוי בתוך הטקסט, לפני קריאה, היא ממרקרת את כל המילים בהן יש ו' החיבור, וקוראת רק את המילים האלו, ורק אז קוראת בטקסט.
כדי לשפר את הדיוק בקריאת מילים נטולות הקשר- ניתן להביא לה 2 מילים דומות שאחת נכונה ואת שגויה, הילדה מזהה את המילה הנכונה ומסמנת ואומרת בפה איפה הטעות במילה השניה, נגיד- כלב עם קמץ בל', הילדה צריכה לומר, ה- ָ שיש בל' צריך להיות ֶ. כאשר הילדה תלמד לפרק את התנועה מהניקוד, זה משפר את הדיוק.
שהילד חייב לקרוא מדויק כי אין לו את ההקשר להסתמך עליו
ארצה להרחיב מעט את דברייך בכדי שתביני
לפי דעתי יש לה בעיית שטף בדיבור אפשר לקרוא לזה גמגום. גם אם לא בדיוק נראה לך שזאת הבעיה. יש מגמגמים שמנסים להסוות את הבעיה הם יכולים לנסות לומר משהו ואז המילה פשוט נתקעת- פשוט לא יוצאת מהפה או אם ינסו/יפעילו לחץ במילה יגמגמו.. כאן הם מנסים להחליף מילה, לסגנן אותה בצורה שונה, העיקר שלא יגמגמו.
א. הסברת שהיא יכולה לקרוא קטע בצורה די טובה ומידי פעם היא נתקעת, מתעכבת ואז ממשיכה- נשמע שפשוט נסתה לומר מילה ולא צלח לה..לא תמיד תוכלי לראות שהיא נסתה ואז היא פשוט מתעכבת מה תעשה מסכנה?
ב. הסברת שהקריאה אינה מדוייקת ,בעיקר באותיות שמוסיפים למילה כמו ו החיבור, ה הידיעה- למגמגם לפעמים יש קושי גדול באותיות חיבור כמו: ו החיבור, ב... ה הידיעה
הדגשת שמפריע בעיקר שהיא נתקעת במילים מוכרות. את צודקת לכאורה זה נראה חריג, אבל הגיוני מאוד שמתקשה להגות את המילה הפשוטה ומחוסר ברירה משנה אותה.
כותבת לך זאת מנסיון אישי ונראה לי שאני מזדהה עם הילדה. לי אישית יש בעיית שטף- גמגום לא ברמה גבוהה. בשיחה באמת יותר קל משום שאם אני ארגיש שאני נתקעת אוכל להחליף מילה ולסגנן את המשפט אחרת ללא שישימו לב ולסיים משפט.
אך שזה מגיע לקריאה זה כבר מאיים יותר, לא ממש נורמלי שאתחיל לשנות מילים וזה מה שאני עושה לפעמים ברגע של קושי בקריאה.
בבי"ס היו עושים לי מבחני קריאה בכיתה ז'- סוג של קידום התלמידה. חשבו שהקריאה שלי לא טובה.. ובאמת ידעתי לקרוא מעולה!!! רק שבעית השטף תקעה אותי הקושי הזה בלהוציא מילה גמר עלי..ידעתי לקרוא את המילה אך הקושי.... בקריאה קבלתי ציון לא משהו זה פשוט תסכל אותי כי זה לא היה נכון.. תמיד רציתי לבטא את עצמי יותר.. גם שהכנתי שעורי בית הייתי מקצרת בתשובות, שמא אאלץ להקריא תשובה שלא תהיה ארוכה מידי, והסיכויים להתקע גדלים..
אולי כדאי לדבר עם ההורים והילדה בצורה עדינה. אם זאת הבעיה ניתן לטפל בה.
אם כן אוכל להמליץ על מכון נהדר שטפלתי שם בעבר.
אגב באיזה כיתה הילדה?
מגמגמים רבים נוטים לנסות להסתיר את הגמגום. חלקם על ידי דיבור מהיר מאוד תוך בליעת הברות. טכניקה נוספת היא החלפת מילים. כאשר מגמגם "מרגיש" שהוא עומד להיתקע במילה או הברה, הוא מחליף אותה במילה אחרת או מוסיף מילת קישור שלא נדרשת. טכניקה נוספת היא השהיית הדיבור עד שהחסימה תעלם.
זה שהיא מדברת הרבה זה לא מורה שאין בעיה .אולי לא שמת לב. בקריאה יותר קשה א"א לשנות מילים כפי שהסברתי לך.
שמת לב אם היא חוזרת על הברה בקריאה או בשיחה? מתחמקת מלקרוא תשובות או להשתתף בשיעור?
נסי לפרסם ולמתג את עצמך ולפקוח עין
המפקחות זה גם רעיון
אולי המנהלת או לחפש בית ספר חדש שנפתח והוא בחיתולים
אפילו בפרפריה דרושים יותר וגם להציע עצמך למילוי מקום חלד
ממה שאני רואה, התלמידים שמגיעים למורות אלו, הם תלמידים שהרבה פעמים יש להם קשיים גם בתחום ההתנהגות- והן בהחלט צריכות להסתדר גם עם משמעת, אפילו שאלו קבוצות קטנות.
אם כי הלימודים קשים דורשים וארוכים הרבה יותר
ממה שביררתי לעצמי
גננות יקרות, שלום רב!
במסגרת לימודנו לתואר ראשון במסלול לחינוך לגיל הרך, אנחנו עורכות מחקר בנושא- לחץ ושחיקה בקרב גננות שעובדות עם אוכלוסיות בסיכון.
נשמח מאוד מאוד שתעזרו לנו לסיים את העבודת מחקר ותענו לנו על השאלון🙏🏽
השאלון כמובן אנונימי וכל הפרטים בו יהיו חסויים.
אנחנו מחפשות גננות בגילאי 28-50 שמנהלות גן מעל 5 שנים ועובדות עם אוכלוסיות בסיכון או באזורי סיכון (שכונות מצוקה וכד').
השאלון קצר ודיי קליל..
בתודה מראש!🙂
שאלון בנושא לחץ ושחיקה אצל גננות
***אם את בגילאים הרשומים ומנהלת גן מעל 5 שנים באוכלוסיות רגילות זה גם יעזור לנו!!***
כדאי לך לברר את זה מול המשאבי אנוש או המעסיק
אל תתבישי לדבר על כסף זה מגיע לך...
מצד שני המקומות הפרטים עושים מה שהם רוצים![]()
האם אתן מעורבות באבחוני הילדים, יודעות מה הבעיות והקשיים שלהם? האם אתן נשארות ולוקחות חלק בישיבות צוות/הורים?
תודה לעונות
באזור המרכז(פ"ת,ב"ב..). עדיף שמתמחה בטיפול בדיבור מהיר
תודה
יש אצלנו הרבה ילדים שלא נהנים מהאופציה הזאת וחבל לי עליהם, וגם על ההורים שצריכים מדי פעם את הנופש הזה. אצל חלקם זה נראה לי פשוט מחוסר מודעות לקיומם של האופציות האלה.
האם תוכלו לתת לי רשימה של עמותות שמוציאות מדי פעם את הילדים לשבתות נופש וכדומה בצירוף עם אנשי קשר מתאימים ?
אגב. מישהו יודע האם קרן קובי רלוונטית גם לילד יתום עם פיגור ? או שהם לא מתעסקים בדברים כאלה ?
זה של יד לילד המיוחד.. יש שם אנשים מדהימים בהנהלה ובצוות.
אזור המרכז.
בת של ה' יתברךואוטיסטים בתפקוד גבוה בוודאי
למה כ"כ חוששים מלאבחן אוטיזם? (אפילו הימצאות על הרצף, אספרגר וכדו') ..לפעמים נראה לי כאילו עושים הכל (צוות המוסד,ההורים,פסיכולוגים,רופאים התפתחותיים) כדי לשלול אוטיזם..כדי להוכיח שההתנהגויות הלא תקשורתיות זה מסיבה אחרת ולא מזה..
למה זה ככה?
הרי ככל שמאבחנים יותר מוקדם אפשר יותר להשפיע על ההתנהגות ולשפר את המצב..לא חבל?
ביום שלישי הקרוב, החל מ21:00, נארח בפורום "מורים לחיים" את:
אברהם אברון,
מורה ומחנך. Ma בארגון וניהול מוסדות חינוך. מומחה לזכויות מורים.
אברהם ישמח לענות לשאלות בנושאים הבאים:
תיאום מס, ביטוח לאומי, אופק חדש, עוז לתמורה, עולם ישן, גמולים ודרגות, ותק, פנסיה וקרן השתלמות, חופשת לידה ושמירת הריון, מילואים, ארגוני המורים ועוד.
פרטים נוספים והפניית שאלות לאברהם כבר מעכשיו, בקישור זה:
► זכויות המורים - אירוח מומחה בפורום שלנו! ◄ - מורים לחיים
חי(נ)וךאחרונהתודה יעל!
איך אפשר לעזור לילד עם דיספרקסיה לבטא את עצמו?
והאם לתקן אותו בכל פעם שיש לו שגיאה?
אבל תודה
אני עובדת איתו בגן כבת שירות..
והוא מדבר, ואפילו ההיגוי די מובן, אבל במבעים מאוד קצרים, בעיקר עם שמות עצם, והוא הרבה פעמים "לא מוצא את המילה" כשהוא רוצה להגיד או לבקש משהו, והוא מתוסכל מזה.. (לפעמים הוא בכלל לא מנסה לבקש). והצוות הדריכו אותי שלא לתת לילדים מה שהם רוצים או "להבין אותם בלי מילים" עד שהם מדברים ברור.. אז אני לא יודעת איך לעזור לו להתבטא..
ואציין שיש חשד אצלו לasd (תפקוד גבוה)
1. האם אתן יושבות עם הילדים בריכוז/מפגש?
2. האם מצפים ממכן לשיר ולעשות את התנועות יחד עם הגננת?
3. האם אתן משחקות עם הילדים בחצר או רק משגיחות?
4. האם אתן מתעסקות בענייני משמעת ומציבות לילדים גבולות (כשהגננות לא בסביבה)?
4. האם אתן מתעסקות בענייני היגיינה כמו קינוח אף או ניגוב בשירותים?
אשמח מאד לתגובות
תודה רבה
1. האם אתן יושבות עם הילדים בריכוז/מפגש?
2. האם מצפים ממכן לשיר ולעשות את התנועות יחד עם הגננת?
3. האם אתן משחקות עם הילדים בחצר או רק משגיחות?
4. האם אתן מתעסקות בענייני משמעת ומציבות לילדים גבולות (כשהגננות לא בסביבה)?
5. האם אתן מתעסקות בענייני היגיינה כמו קינוח אף או ניגוב בשירותים?
ואנחנו מתלבטים מה לעשות לגבי גן לשנה הבאה.
כרגע היא נמצאת במעון שיקומי שמאוד מקדם אותה(גם מבחינת הדיבור,גם מבחינת הרמה של המשחק)
והמליצו לנו לשים אותה שנה הבאה בגן עיכוב התפתחותי.
אנחנו גרים בעיר ורוצים לעבור ליישוב ולפי מה שבדקנו ביישובים אין גן עיכוב התפתחותי אלא רק גן שפתי.
מישהו יודע כמה ההבדל בין הגנים משמעותי?
לפי מה שהבנתי בגן עיכוב התפתחותי יש פזיותרפיה,ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת ובגן שפתי יש ריפוי בעיסוק וקלינאית תקשורת)
אנחנו ממש מתלבטים מה לעשות..
יש למישהו נסיון בזה?
בס"ד
ברגע שיש שיבוץ לגן חנ"מ שאין בו סוג מסוים של טיפול שהילד צריך אפשר לקבל את זה בקהילה..
אני בגן שפתי- ויש לי שתי ילדות שיוצאות במהלך היום לפיזיותרפיה...
ובכלל ביישובים הקשיים של הילדים מאוד מגוונים... חצי גן שלי הוא עם עיכוב התפתחותי..
זה מאד תלוי ברמת הילדה הספציפית, עד כמה הפערים יחסית לבני גילה משמעותיים?
מה סוג הילדים שמגיעים לגן השפה הספציפי על פי רוב? כמה זמן היא תצטרך להיטלטל בהסעה לגן עיכוב התפתחותי/ לגן השפה?...
ההמלצה שלי- לבדוק לבדוק ולבדוק, להגיע לגנים השונים שעומדים על הפרק (בתיאום עם הגננות)
ואחרי זה להתייעץ עם אנשי מקצוע שמכירים את הילדה.
יש גני שפה שלעיתים מחוסר ברירה או חוסר מקצועיות של ועדת ההשמה (או של המאבחנים )
מגיעים אליהם ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגות, הפרעות רגשיות ועוד.
ילדים כאלו שואבים אליהם את האנרגיות ותשומת הלב של הצוות על חשבון הילדים עם הלקויות הקלאסיות.
תבדקו את נושא הטיפולים המשלימים שתצטרכו לתת- האם יש מענה בישוב שאליו אתם מתכוונים לעבור?
האם תצטרכו לנסוע מחוץ לישוב? כמה זמן נסיעה (וימי עבודה) תצטרכו להוציא על העניין? כמה ימי לימודים בגן הילדה תפסיד בגלל הטיפולים שתצטרך לקבל? מה זמן ההמתנה הממוצע לטיפול בקהילה?
אלו כמה נקודות שעלו אצלי כעת.
כמובן שיש עוד צדדים לעניין וצריך לדון עם מי שמכיר את הנתונים ואת הילדה.
ובכל מקרה חשוב להתפלל לסייעתא דשמיא ושה' יוליך אתכם למקום הנכון ביותר בשבילה.
בהצלחה!