סנהדרין דף קד עמוד ב
ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא. אמר רבה אמר רבי יוחנן: אותו (היום) (מסורת הש"ס: הלילה) ליל תשעה באב היה, אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל: אתם בכיתם בכיה של חנם - ואני אקבע לכם בכיה לדורות.
תחילת דיבורו של משה רבינו בספר דברים התחיל עם המילים (דברים פרק א)
(ו) ה' אֱ-לֹהֵינוּ דִּבֶּר אֵלֵינוּ בְּחֹרֵב לֵאמֹר רַב לָכֶם שֶׁבֶת בָּהָר הַזֶּה:
(ז) פְּנוּ וּסְעוּ לָכֶם וּבֹאוּ הַר הָאֱמֹרִי וְאֶל כָּל שְׁכֵנָיו בָּעֲרָבָה בָהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבַנֶּגֶב וּבְחוֹף הַיָּם אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַלְּבָנוֹן עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת:
(ח) רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם וּלְזַרְעָם אַחֲרֵיהֶם:
ולכאורה קשה, הרי בסיני עסקו הרבה בתורה, וא"כ בתחילת הדיבור היה מן הראוי לחזק אותם בלימוד התורה ולמה התחיל לומר שמספיק להיות בסיני במקום שלמדו תורה וללכת לכבוש את א"י
אולם יסוד הענין הוא, שעיקר מטרת התורה היא בגדר נעשה ונשמע, דהיינו שעיקר מטרת הלימוד הוא לקיים המצוות, היינו ללמוד וללמד לשמור ולעשות, ולכן כל ישיבה בהר סיני שלמדו הרבה תורה שם, היה בגדר הכנה לכבוש את א"י ולקיים שם את התורה בכללות,
ולמידים מזה שיש מצב של שינוי, שעד עכשיו עם ישראל היו לומדים תורה וכעת הגיע הזמן לכבוש את א"י, ובודאי שצריך תמיד להמשיך ללמוד, אבל כעת עיקר עיסוקם הוא לכבוש את א"י.
אולם בגלל שלא רצו לכבוש את א"י, בזמן של חטא מרגלים, נדחה הדבר לדור הבא, וכן נגזר גם הגלות בזמן חורבן בית המקדש ע' מסכת סנהדרין דף קד עמוד ב
ותשא כל העדה ויתנו את קולם ויבכו העם בלילה ההוא. אמר רבה אמר רבי יוחנן: אותו (היום) (מסורת הש"ס: הלילה) ליל תשעה באב היה, אמר להן הקדוש ברוך הוא לישראל: אתם בכיתם בכיה של חנם - ואני אקבע לכם בכיה לדורות.
הנה מקור של חז"ל זה הוא בתהילים פרק קו
(כד) וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה לֹא הֶאֱמִינוּ לִדְבָרוֹ:
(כה) וַיֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיהֶם לֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹל ה':
(כו) וַיִּשָּׂא יָדוֹ לָהֶם לְהַפִּיל אוֹתָם בַּמִּדְבָּר:
(כז) וּלְהַפִּיל זַרְעָם בַּגּוֹיִם וּלְזָרוֹתָם בָּאֲרָצוֹת:
אולם ע' בילקוט שמעוני ריש פ' בשלח שאחד מן הסיבות שנדחה הכיבוש היה, כדי שילמדו תורה במשך ארבעים שנה, אולם גם לזה יש גבול והגיע הזמן בדור השני לכבוש את א"י.
ולכאורה דברי הילקוט סותרים את התורה שכתובה בה שסיבת העיכוב היה בגלל חטא מרגלים, ויש לומר שבודאי עיקר הסיבה היתה משום חטא מרגלים, אולם הנהגת הקב"ה הוא שגם בתוך העונש יש תיקון.
להמשך המאמר לחץ כאן
http://www.rabbibrand.022.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=77345



















)
