קודם כל, רציתי לחדד לגבי הנקודה שכתבתי קודם - שכתבתי על ויכוח או ריב, כי המקור התייחס לזה, אבל זה נכון לכל מצב שאני חושבת שמישהו אחר טועה, גם אם זה רק במחשבה שלי ולא מגיע לידי ויכוח של ממש.
בנוסף, עוד אחד מהדברים שעוזרים לי, כשאני לגמרי בטוחה שאני צודקת הפעם, ושהשני באמת לא בסדר ובאמת טועה, זה לזכור שבאותה מידה גם אני טועה לפעמים. ולפעמים אני אפילו יודעת שאני טועה אבל אני בן אדם ולא תמיד שולטת בכל תגובה ובכל התנהגות שלי, וכמו שאני מקווה שאחרים יהיו סלחניים אלי, כך אני משתדלת להתייחס לאחרים.
(אם הזכרתי את זה שמול בעלי לפעמים זה הכי קשה, אז אני כן משתדלת שכשאני כועסת עליו על משהו שברור לי שהוא טועה בו, אז אני מנסה בכל זאת להודות על זה שהוא בעלי ולהיזכר באופן מודע בכל הדברים הטובים שאני מעריכה בו ושמחה בו, ואז אני מזכירה לעצמי שבעצם גם אני לא מושלמת וגם לי יש דברים שכבר הרבה פעמים הפריעו לו ואני יודעת שאני צריכה לתקן אבל עוד לא לגמרי הצלחתי, ובאותה מידה גם הוא יכול להיות לא מושלם, ואני מקבלת את זה שיש לו חולשות ולא כועסת עליהן, ומתוך כך אני יכולה גם לדבר איתו ולהסביר מה הפריע לי, ממקום הרבה יותר נקי ומעריך, שלא רואה רק את הנקודה שהפריעה).
וחשבתי גם על השאלה ששאלת, על מה טוב בתכונה של הביקורתיות. ומה שהצלחתי לחשוב עליו זה שאם משתמשים בתכונה הזו בצורה נכונה, היא יכולה לעזור לנו בתיקון של עצמנו.
לא זוכרת את הניסוח המדויק אבל אומרים בחסידות שאדם רואה נגעי עצמו - הכוונה שמה שמפריע לו באחרים זה בעצם שיקוף של דברים שיש בו שהוא צריך לתקן.
אז בעצם כשיש לנו ביקורת על אחרים, זו אמורה להיות נורת אזהרה עבורינו, שאומרת לנו שיש פה התנהגות לא נכונה, ואנחנו צריכים להתבונן פנימה ולראות אם גם בנו לפעמים יש משהו מההתנהגות הזו.
וזה כבר מוביל לעבודה הרבה יותר עמוקה, להפוך כל ביקורת על האחר לבירור פנימי. אני לא באמת עושה את זה כל פעם, אבל אולי אני אנסה את זה יותר (כן יצא לי לעשות בירור כזה כמה פעמים, יש גם את שיטת 'העבודה' של ביירון קייטי שגם עוזרת לעשות בירור מסוג כזה באופן מובנה עם שאלות מנחות. קראתי על זה אבל לא הספקתי ממש לנסות את זה, אולי בפעם הבאה שמשהו יכעיס אותי אני אנסה...).