ראיתי רעיון יפה של הרב שיינפלד( בעלון הידברות שנה שעברה).
לאה היא עלמא דאיתכסיה ורחל היא עלמא דאיתגליה.
יעקב אבינו התחתן עם שתיהן.
לכל אחד יש בחיים את "רחל" ו"לאה" שלו.
רחל מסמלת את המציאות שאנו רואים,את הנתונים שאנחנו יכולים לבחור בהם , והשכל שלנו מבין אותם.
לאה מסמלת את הדברים הנסתרים בחיים, את כל האתגרים שנוחתים עלינו.
"ויהי בבקר והנה היא לאה"-הרבה פעמים הולכים לישון למציאות אחת וקמים למציאות אחרת- חדשה, בלתי צפויה.
רחל היתה -יפת תואר.
ומשמעות השם שלה - רחלה ,בשיר השירים מופיע כשם של שלמות,
משמעות השם לאה- לאות, עייפות, הדברים שאין לנו כח אליהם.
יעקב אבינו רצה להתחתן עם רחל וגילה בבקר שזו לאה,
וגם לנו- יש במשך החיים את שני הצדדים האלו.
אנחנו מתכננים משהו אחד ונפגשים עם מציאות אחרת.
ובסופו של דבר- דווקא "לאה" היא הפוריה - "וַיַּרְא ה' כִּי שְׂנוּאָה לֵאָה וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ, וְרָחֵל עֲקָרָה" (בראשית כ"ט, ל"א). דווקא המציאות שחששנו ממנה ,מולידה בנו כוחות חדשים וגדולים.
והשילוב בין שתי המציאויות האלו מופיע גם בעם ישראל.
כמו בברכת הזקנים לבועז-
וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וְהַזְּקֵנִים עֵדִים יִתֵּן ה' אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל.
שתי קומות יש לבית ישראל, הקומה הראשונה היא הקומה של הנגלה, כוחה של רחל אמנו, הקומה העליונה היא הקומה הנסתרת, כוחה של לאה אמנו.
ושתי הקומות האלו - מולידות את בית ישראל
זה בא לידי ביטוי במשיח בן יוסף שעל גביו יופיע משיח בן דוד .
ואיך מצליחים במציאות ה"לאה" שלנו?
הרשר הירש מבאר שני דברים שבזכותם לאה אימנו זכתה ללדת את הגרעין העיקרי של עם ישראל
"וכך, האהבה הטהורה לבעל ולבנים,
והביטחון המלא בהשגחה העליונה,
הם שהיו ערכי היסוד להורתם ולידתם, גידולם וחינוכם של שבטי ישראל"
בעז"ה שנצליח גם אנחנו לבצע את שני הדברים האלו - אחדות ואהבה במשפחה שלנו ואמונה בה' שמנהיגי אותנו, ומתוכם לחיות את המציאות שלנו.
וגם בעם ישראל כולו- בעז"ה שנזכה לחיות באחדות ואהבה כולנו, וְלהאמין אמונה שלמה בהנהגת ה' אותנו.