לקט מליקוטי-מוהר"ן וליקוטי-הלכות לימי השובב"ים
מה היא עיקר העבודה ולמה אפשר לזכות בימי השובבי"ם? מה זה גלות מצרים? ואיך יוצאים ממנה בזמן הזה?
כשאדם לומד תורה ואין מבין בה שום חידוש זה מחמת שנתעלמין המוחין ואז צריך לצעוק בבחינת היולדת הצועקת שבעים קלין להוציא הולד ואז יפה צעקה לאדם בין בתפלה בין בתורה. וזה בחינת הקול מעורר הכונה הינו המוחין כדי להוציא המוחין מתעלומתן בבחינת לידה בחינת גלוי:
כל הצרות והיסורים והגלות וכל החסרונות שיש לאדם הן בפרנסה או בנים או בריאות הגוף וכיוצא בזה הכל הוא רק לפי ערך חסרון הדעת. וכשנשלם הדעת אזי נשלם כל החסרונות, בבחינת 'אם דעת קנית מה חסרת ואם דעת חסרת מה קנית' (נדרים מ"א) (קיצור ליקוטי מוהר"ן כא')
"ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה וכו'. עיקר כל הגליות בפרט גלות מצרים הוא מחמת פגם הדעת כי המצריים רצו להעלים המוחין ח"ו וע"כ גזרו המצריים דייקא על הבנים שעל ידם ממשיכין המוחין מדור לדור, להשליכם למים שימותו שם ח"ו ויתעלמו המוחין ח"ו. וישראל עשו את שלהם ותפסו אומנות אבותם ויצעקו בני ישראל אל ה', כי זה עיקר התיקון של הגלות ושל כל הצרות שכולם נמשכין מחסרון הדעת על-ידי שנתעלמו המוחין, שלזה צריכין צעקה כנ"ל. וזה בחי' צעקת היולדת שעי"ז נולדו המוחין ונתגלה משה שהוא הדעת ובא ממדין וגאלם בהארה נפלאה אע"פ שלא היו ראויים לזה על ידי מעשיהם ועי"ז נתעוררו לשוב להשם יתברך. כי עיקר הגאולה הראשונה ממצרים וכן הגאולה האחרונה שאנו מקווים ומצפים אליה בכל יום עיקר כל הגאולות הם ע"י משה שהוא הדעת בחי' הצדיק שבכל דור שעל ידו עיקר המשכת הדעת בכל דור ודור אבל מחמת קלקול הדורות נתעלמין המוחין ועי"ז נתעלם ונסתר הדעת של הצדיק האמת בכמה הסתרות שבתוך הסתרות ואע"פ שהדעת לפני העיניים אעפ"כ אין רואין אותו מריבוי ההסתרות וההעלמות.
וזה בחי' הגלות האחרון המר הזה שהכל נמשך מחסרון הדעת מתעלומות המוחין דקדושה ובשביל זה הש"י שולח צרות מצרות שונות ר"ל בכלל ובפרטיות על כל אחד ואחד הכל כדי שיצעק האדם אל ה' שעי"ז יוליד המוחין מתעלומתן כ"א לפי בחינתו שעי"ז תהיה הגאולה שנקראת לידה.
וזה בחי' שובבי"ם שבם נוהגים הכשרים להתענות ולצעוק להשי"ת בתפלות וסליחות. כי באלו הימים קורין בתורה בעניין גלות מצרים וגאולתם שהיה ע"י צעקה וכמוכן צריכין עתה בגלות הזה. וזהו שובו בנים שובבים שעיקר כל הצרות והגליות ר"ל הם ע"י חסרון הדעת שזהו בחי' שובבים שכ"א הולך בעולם כמו משוגע ושובב ממש כמ"ש וילך שובב בדרך לבו. וכשיבין האדם בעצמו כל זאת איך הוא שובב ומשוגע ממש כי הולך אחרי שרירות לבו ואינו מסתכל על תכליתו הנצחי בודאי יחוס על עצמו ויצעק הרבה להשם יתברך ועי"ז יזכה לפי בחינתו להוליד המוחין והדעת שע"י זה עיקר הגאולה בכלל ובפרט בכל אדם ובכל זמן.
וזה בחי' מה שדרך התינוק לצעוק הרבה כל ימי קטנותו כי מיום לידתו עד תשלום ימי קטנותו אז הוא בחינת הולדת המוחין שצריך להולידם ולגלותם מבחי' עיבור לבחי' לידה כמו שנראה בחוש שהדעת נתגדל עם התינוק. ע"כ הטביע הש"י בטבעו שיצעוק הרבה כי להוליד המוחין מתעלומתן ולהוציאם מבחי' עיבור צריכין צעקה בחי' ושמע צעקתינו יודע תעלומות ומזה צריך האדם ללמוד לענין עיקר המוח והדעת האמתי, להשיג התורה הקדושה ולהכיר את הבורא ית', שכשרואה שהמוח והדעת נעלם ממנו בבחי' עיבור הוא צריך לצעוק הרבה להש"י כמו היולדת קודם הלידה ממש וכמו התינוק הצועק בימי קטנותו כדי להוליד המוחין:
כלל הדבר שעיקר כל הגליות והצרות ר"ל בגוף ונפש הכל מחסרון הדעת וכל זה צריך כל אדם לידע בכל זמן שכל זה עובר גם עתה על כל אחד ואחד ומשכיל על דבר טוב החפץ באמת לאמתו יבין מזה עצות והתחזקות להתקרב לנקודת האמת וכשרואה שבאין על דעתו קשיות ובלבולים כמה וכמה הוא צריך לצעוק להש"י כי על ידי צעקה מולידין המוחין מתעלומתן (ליקוטי הלכות הלכות גילוח ה)
דע, שיכולין לצעוק בקול דממה דקה בצעקה גדולה מאד ולא ישמע שום אדם כלל, כי אינו מוציא שום קול כלל רק הצעקה היא בקול דממה דקה וזה יוכל כל אדם דהינו שיצייר במחשבתו הצעקה ויכנוס קול הצעקה במחשבה ויצייר בדעתו קול הצעקה ממש עם הניגון כדרך שצועקין ויכנוס בזה עד שיצעק ממש בבחינת קול דממה דקה ושום אדם לא ישמע כלל (שיחות הר"ן אות טז)
צריך לצעוק מעומק הלב בבחינת: "ממעמקים קראתיך ה' ", מעומקא דלבא, ועל-ידי-זה נתגלים עצות עמקות שיודעים לתת עצה לנפשם כל אחד ואחד מה שצריך. (קיצור ליקוטי מוהר"ן תינינא ה')
כי זה מובן לכל משכיל שחלוקת והסתרת העצה זה קשה מכל הצרות והיסורים בעולם. כי בוודאי אין שום צער וצרה וצוקה שלא תמצא עצה להנצל ממנה אך עיקר הצרה רחמנא ליצלן הוא מה שנעלם ממנו ואינו יודע העצה איך להנצל ממנה. ועיקר העצה ומשפטי הנהגות ישרות צריכין בעניין שמירת הברית שצריכין לשמור את המחשבה מאד מאד. וזה עיקר הטהרה מזוהמת מצרים שהוא להיטהר מפגם הברית שבא על ידי פגם המחשבה כשבחי' פרעה ומצרים שהם הסט"א וחיילותיו רודפין אחר האדם בבלבולים ומחשבות רעות רבות מאד ואין לו מקום לנוס לא לפניו ולא לאחריו ולא מן הצדדין כי מכל צד מסבבין אותו בכמה מיני בלבולים ומניעות ויסורין אזי אם ירצה להסתכל לאחוריו בוודאי יתגברו ח"ו יותר. ע"כ אין תקנה כ"א שיצעוק אל ה' ממקום אשר הוא שם ולא יפנה ויסתכל לאחריו כלל כי עיקר הטהרה על ידי ששומרין המוח כחוט השערה לבל ליצא חוץ לגבול. (ליקוטי הלכות הלכות ר"ח ז',מזוזה ד',תפילין ו')
מי שרוצה לזכות לתשובה, יהיה רגיל באמירת תהלים, כי אמירת תהלים מסוגל לתשובה.
והנה הכל חפצים ליראה את שמך, ואף-על-פי-כן לאו כל אדם זוכה לעשות תשובה כי יש אחד שאין לו התעוררות כלל לתשובה, ואפילו מי שיש לו התעוררות לתשובה, אינו זוכה להגיע אל האות והשער של תשובה השייך לו; ואפילו אם מגיע לשם, יכול להיות שהשער של תשובה סגור, ומחמת כל זה אין האדם זוכה לתשובהועל-ידי אמירת תהלים, אפילו מי שאין לו שום התעוררות לתשובה, הוא מתעורר לעשות תשובה, וגם זוכה על-ידי תהלים להגיע אל השער ואות השייך לו ולפתח השער נמצא שזוכה על-ידי תהלים לעשות תשובה.
עיקר הוראת התשובה על-ידי דוד המלך, ועיקר התשובה של דוד המלך הוא ספר תהלים, שאמרו בהתעוררות גדול מאד וברוח-הקדש, עד שכל אחד ואחד כפי מה שהוא יכול למצוא את עצמו בתוך ספר תהלים, ולזכות לתשובה על-ידי אמירת תהלים כנ"ל:
וזהו: "ואלה שמות בני ישראל הבאים מצרימה את יעקב איש וביתו"-סופי-תיבות הם אותיות תהלים ואותיות תשובה כי על-ידי תהלים זוכין לתשובה, שהיא בחינת שמות בני ישראל הבאים מצרימה, להזדכך שם:
ועל-כן הוא דבר גדול מאד לעסוק תמיד באמירת תהלים, כי תהלים הוא התעוררות גדול מאד מאד להשם יתברך, אשרי שיאחז בו: (ליקוטי מוהר"ן תנינא תורה עג')
לקט מליקוטי תפילות כא' ולו' בח"ב לימי השובב"ים
רבונו של עולם, שומע קול שועת עמו ישראל ברחמים, חוס וחננו ורחם עלינו, והיה בעזרנו,
והכן לבבנו שנזעק ונצעק אליך באמת עד שתעננו נשוע ותאמר הנני ויהיה קול צעקתנו הולך וחזק מאד ולא נתן דמי לך עד שתחננו ותאזין קולנו ותקשיב שועתנו ותרחם עלינו ברחמיך ונזכה לגלות ולהאיר ולהוליד המוחין הקדושים הנעלמים עכשו מאתנו בעונותינו, בהעלם גדול ובהסתרה גדולה, עד אשר בעוונותינו אין לנו עתה שום דעת להכיר אותך ולעבוד אותך באמת ואין אנו זוכים לחדש דבר בתורה הקדושה באמת לאמתו:
קומה בעזרתנו והושיענו, ותן בלבנו לצעוק אליך תמיד עד שתרחם עלינו ותשיב פניך אלינו ותקרבנו. אם אמנם ידעתי, כי לפי גודל התרחקותי ממך באלפים ורבבות הרחקות, אין כח בקול צעקתי לעורר ולהוליד תעלומות המוחין, ואפילו אם היה לי כח לצעוק ולזעוק, כל הקולות של כל ברואי עולם לא יספיקו לי אפילו מה שאני צריך לצעוק על התרחקות אחד של יום אחד ואין שום קול בעולם שיש לו כח להועיל לי לפי גודל התרחקותי ממך "גם כי אזעק ואשוע שתם תפילתי" מכל שכן וכל שכן שעדין לא התחלתי לזעוק אפילו לפי כחי אבל כבר הודעתנו, שאתה מלא רחמים בכל עת ובכל רגע עלינו, וברחמיך הרבים אתה שומע ומאזין כל הקולות שבעולם מעמקי עמקים כמו שכתוב: "מבטן שאול שועתי שמעת קולי" על כן תמכתי יתדותי בטובותיך וחנינותיך הגדולים, כי על רחמיך הרבים אני בוטח, ועל חסדך אני נשען, ולסליחותיך אני מקוה, ולישועתך אני מצפה ובאתי לפרוש כפי לפניך ה' אלקינו ואלקי אבותינו, עזרני וחנני, ועורר את לבבי באמת שאזכה להרגיש כאבי העצום באמת, כאב נפשי ורוחי ונשמתי, ואזכה לראות ולהבין עצם התרחקותי ממך ותזכני לצעוק אליך תמיד בכל כחי ואתה תמלא רחמים עלי, ותאזין קולי הפגום, ותקשיב שועתי המקלקלת.
רבונו של עולם, עשה למענך ולא למעננו, עשה למען שכינתך ועזרנו לצעוק אליך באמת בתורה ותפלה, ויעלה ויבוא ויגיע קולינו אליך ותקבל קול צעקתנו במקום צעקת השכינה, עד שנזכה לעורר ולהוליד תעלומות המוחין הקדושים שלנו שנתעלמו מאתנו כי אתה לבד יודע תעלומות, ולפניך נגלו תעלומות המוחין של כל אחד ואחד מאתנו, להיכן נתעלמו ונסתרו מאתנו עזרנו והושיענו לנו ולכל עמך בית ישראל, שנזכה כל אחד לעורר ולהוליד על ידי קול צעקתנו את המוחין הקדושים שנתעלמו מכל אחד ואחד למקום שנתעלמו, עד שכל אחד יזכה בכל פעם להוליד ולגלות ולהשיג מוחין חדשים השייכים אליו כפי שורש נפשו ורוחו ונשמתו ונזכה להכיר אותך באמת ולדעת אותך בכל פעם בהבנה יתרה, ונזכה לגלות אלקותך בעולם:
מלא רחמים, זכנו לצאת מגלות מצרים, ומכל הגליות של הנפש והגוף אשר כולם מכונים בשם גלות מצרים זכני שאזכה לטהר ולזכך ולגלות כל המ"ט שערי תשובה על ידי אמירת תהלים הכולל את כל "שמות בני ישראל הבאים מצרימה", שיש בהם מ"ט אותיות כנגד מ"ט שערי תשובה ועל ידי זה תוציאני ממ"ט שערי טומאה ותכניסני בתוך מ"ט שערי קדושה, ותוציאני ממצר הגרון, שלא יהיה ניחר גרוני, כי כבר קראתיך ממצר הגרון הרבה, הוציאני למרחב וזכני והעלני מבחינת ארץ מצרים ממצר הגרון, עד שאזכה להרחיב פי ואתה תמלאהו בכל טוב אמתי וניצחי, באופן שאזכה להתקרב ולשוב אליך בתשובה שלמה באמת בכל לב בגוף ונפש וממון "השיבני ואשובה כי אתה [ה'] אלקי", השיבנו אבינו לתורתך, וקרבנו מלכנו לעבודתך, והחזירנו בתשובה שלמה לפניך כי אתה צופה לרשע וחפץ בהצדקו, ורוצה אתה בתשובה, כי לא תחפץ "במות המת כי אם בשובו מדרכיו וחיה", ועד יום מותו תחכה לו, אם ישוב מיד תקבלו, "תשב אנוש עד דכא" עד דכדוכה של נפש, "ותאמר שובו בני אדם שובנו אלקי ישענו והפר כעסך עמנו השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם":
הודפס ע"י המכון לעידוד הלימוד בספרות ברסלב המקורית .הפצת הספרים במחיר הקרן. 054-7769966. 050-4100536





