מישו יודע באיזו שעה בדיוק?
שאלה-asd100
הייתי בשיעור של רב אחד (ר''מ בהר המור) והוא אמר (לפי מהר''ל) שאנשים מבוגרים עצובים יותר מילדים כי הם חושבים. אני גם מרגיש עצוב כשאני יותר מידיי חושב, אז מה לעשות עם המחשבות? לכלוא אותן ולהרגיש שאני חי בדימיון או לתת להן לפרוץ ולהיות עצוב?
לעשות ספורט כדי להתאזן.אריק מהדרום
יוסיף דעת יוסיף מכאוב.הלהבה והברוש..
אבל אי אפשר בלי לחשוב,
מחשבות מפתחות אותנו.
לכן, (לענ"ד),
מחשבות הם לא דבר רע, בכלל לא,
הן רק גובות מחיר,
כמו כחל דבר טוב, שגובה מחיר.
אולי כדאי לראות איך אני חושב מחשבות שמביאות לי שמחה ולא עצבות.
אילו מחשבות יכולות להביא שמחה?asd100
בא נאמר כך:הלהבה והברוש..
יש משוואה, שפשוטה לי (יכול להיות שהיא לא נכונה):
יש דברים שמביאים שמחה,
יש דברים שלא.
מחשבות על דברים שלא מביאים שמחה- גורמות לעצב,
מחשבות על דברים שגורמים לשמחה, מביאים שמחה.
לא?
מחשבות עצמן גורמות לעצבasd100
עצם החשיבה, לא משנה על מה. אין הכוונה לסתם מחשבות, אלא למחשבות עמוקות, על למה ומה שתוקפות כל עצם שהן נפגשות איתו, וזה גורם לתחושת ניתוק מהמציאות ועצבות. וכאן הדילמה
אני מבין אותך אחי..קרב-יום
זו דומיננטיות של צד שמאל של המוח גם מבחינה גופנית וגם מבחינה רוחנית.
וזה מתסכל את כל החיים בישיבה. לכן אני ממליץ לך למצוא פינה ייעודית ביום שלך, אם זה בישיבה, ולהתרענן בצורה חווייתית, לשמוע שירים ולצאת לטיול בלי מצפון שאתה מבטל תורה או משהו כזה. פשוט לקחת לכמה שעות בשבוע את החיים יותר בסבבה, בלי לחץ של הספקים וניתוחים ופלפולים מחשבתיים.
מעבר לזה אשמח להרחיב בפרטי..

שני דבריםחרדלי?
ב'- לעולם אל תפסיק לחשוב אבל אל תשמור את המחשבות לעצמך, חשבת על משהו שתף את הר"מ/רה"י/חבר טוב/אחר הם יוכלו לעזור לעודד לתמוך לחוות את דעתם וכו' כשאתה חושב על משהו תשאל, תבדוק אל תדחיק את המחשבות שלך, לפעמים להדחיק מחשבות גורם ליותר עצבות מאשר לחשוב.
זה עניין של "חכם" ו"נבון"...נער גבעות מצוי
החכם חושב... ועושה. לכן הוא שמח. תחשוב מחשבות חיוביות ואז תשמח, אל תחשוב יותר מדי (יש די גם למחשבות).
הנבון חושב... וחושב.. וחושב ואז מעלה ספק, ואז לא עושה ואז מתחרט ואז שוב עושה ואז מהסס וכל חייו במחשבות טורדניות = עצוב!
כמובן, שהנבון והחכם שניהם שמחים וצדיקים, פשוט הרב שלי כנראה חיפש שם לכל אחד מהם..
אבל...asd100
אלו אינן מחשבות של עשייה. ואם אדחיק את המחשבות- אני רק אהיה יותר עצוב! כמו שאמר @חרדלי?
אתה לא צריך להדחיקקרב-יום
החוויה והפלפול.
החוויה גורמת לתחושת ניתוק מהמציאות בצורה חזקה מאוד.asd100
יש לי הרבה חוויות ואני משתחרר לא מעט חוץ מלימוד ומחשבה, אבל זה לא עוזר.
תשובה יהודיתסמיילי...
לחשוב מחשבות של קדושה, תורה, תפילה, גמילות חסדים, אהבת ישראל. מחשבות אחרות אם זה לא לשם שמיים לדחות, זה סתם יצר הרע, וזה לא אמור לפגוע בך כי העצמיות של יהודי זה הנשמה היהודית שלו וכל הדברים האחרים זה דברים מבחוץ שבאים לבלבל אותו. וגם בתורה יש פעמים שתורות מסויימות בשביל אדם מסויים פוגעות בו ויש לו לא להתעסק בהם
אין אמצעי למדוד אילו תורות פוגעות ואילו לאasd100
חוץ מזה- מהן מחשבות של קדושה? לחשוב על הנחת תפילין? מהו מחשבות של אהבת ישראל? לחשוב על דברים שאני לא באמת מאמין בהם??
בטח שישסמיילי...אחרונה
בעיקר הרב שלך שאתה לומד בהדרכה שלו ואתה שואל אותו אם שייך שתלמד עכשיו ספר מסויים והוא יודע בהחלט אם שייך או לא ואם אתה מרגיש שתורה מסויימת פוגעת בך תשאל את הרב ותגיד שזה תורה שמפריעה לך והרב יגיד לך אם שייך או שזה דמיונות. מחשבת של קדושה הם כפי שמגדיר בתניא פרק ד "
אני חושב שבד'ץ העדה החרדית מקפיד לפי השו'ע בבישול גויאניוהוא
ישיבות למינייהואנונימי (פותח)
בעה"י
אם אפשר להוסיף מה יחסך לישיבה (בחור\אברך\בוגר\אורח בביהמ"ד וכו')
וכמובן בלי לשון הרע ואם אפשר לא לכתוב בצורה סטיגמתית..
כוכב השחר-עד כמה הפן החסידי מודגש ומורגש?
אלון מורה -מתישהו או לא בהכרח ו..האם יש קטע חסידי?
חומות (לנתיבות ישראל,הרב ישעיהו דורון,הר המורניקים) -ישיבה קטנה,אז-בימ"ד "רועש" (בקטע טוב כמובן)? מניינים מתפקדים?
מצפה (רמון)-מספר של א.שבו' (בוגרים)?
מי מהישיבות הנ"ל (חוץ מאלון מורה כמובן...) שאי אפשר להתחתן בהם לפני ש"ג\ד?
"יכריחו" או "ידרשו" ממני להתגייס מתישהו? (אוהב את צבא קדשנו ואעפ"כ,מורכב...)
חילכם לאורייתא! שנה טובה 
אני למדתי שםנשוי שמחאחרונה
יש רצינות מאוד גבוהה, מי שבה באמת ללמוד בלי משחקים מתקבל בשמחה
עברתי לחומות מעטרת כהנים (ירושלים).. בגלל הרצינות של הלימוד והאווירה של הקדושה
מצפה הקדושהאנונימי (4)
אפשר להתחתן בכל שיעור שהוא. רה"י הרב צבי מעדיך שיתחתנו בסביבות ד׳ ומעלה אך עורך חופות ותומך גם במי שמחליט להתחתן צעיר.
מבחינת צבא, כמעט ולא מדברים על זה בישיבה. לא יכריחו ולא ידרשו. יש רק דרישה אחת והיא דרישת מינימום: גיוס מינימום באמצע שיעור ג׳.
מספר של אחראי שבושים אפשר לבקש במזכירות הישיבה.
בהצלחה רבה!
מגניב אותי לשמוע על הישיבה הזאת כיום..אהבת ישראל!!
והרב צבי.. הרב צבי!
|בת לאבא שלמד במצפה....
|
אין כמו מצפה. אש!!!שלמה1212
אני חושב על מצפה.. אולי אלמד שם שנה הבאה
נער גבעות מצוי
מצפה
אהבת ישראל!!
(סתם לא קשורה ונהנת להכניס את המילה הזאת)
הקשר שלי זה מה שכתבתי קודם בשרשור הזה...
יאללה מה אתה אומר!נער גבעות מצוי
מצפה זה תנור בוער. מי שטעם יין הונגרי.חג'דומט
הוי, מרן רה"י..
יודעת על אלון מורהאהבת ישראל!!
לגבי מתי להתגייס- רוב החבר'ה כן מתגייסים בשיעור ב/ג אבל יש כמה שדוחים ונשארים ללמוד...
שאלונת פיצית לגבי מחרשלוות עולמים
מישהו יודע מה הלו"ז של היום עיון מחר בעטרת כהנים?
אני מחפשת בנרות פלייאר ולא מוצאת..
תודה מראש לכל העוזרים!
מעתיק לך מהמודעההלהבה והברוש..אחרונה
ב'באהבה ואמונה':
הנושא מידותיהם של ישראל:
9:30- הרב אלישע וישליצקי
10:15- הרב אבינר
11:00- הרב יחזקאל גרינוולד (רמ בעטרת)
11:45- הרב קלנר
12:30- הרב צוקרמן
13:20 מנחה והפסקה
15:30- הרב רפי שנור- (רמ בעטרת)
16:15- הרב נחשון קנדל (רמ בעטרת)
17:00- הרב יעקב וולף- ראש כולל 'קדשים' מעלה הזיתים
מכתב לאחי... (זה פורסם גם כאן בכוונה)אהבת ישראל!!
נשארתָ בלי. עם חור גדול פתאום.
ועדיין לא הגיע הזמן לנסות למלא אותו.
נשארת עם חלל. עם כאב נוגע ועצב חשוף.
שצריך עוד לקלוט, לעכל ולהבין.
נשארת. והוא כבר לא כאן איתך.
ולפתע החברות שלכם משמעותית יותר.
פתאום מחבר טוב, מחברותא טובה ומעניקה,
זה נהיה משמעותי, ציוו שנשאר.
מלימוד, משחנ"שים, דיברורים וקשר קרוב-
אתה מוצא את עצמך מחפש מילים ומנסה לתאר מי הוא היה בשבילך.
כי הוא, מ'חבר טוב בישיבה',
לפתע הפך לחבר טוב שנהרג...
אח שלי,
זה קשה, זה כואב.
אני רק רוצה שתדע שאני מבינה (או לפחות מנסה להבין) ומכילה את הקושי.
ובע"ה אתה תגדל מסה.
והחבר הטוב שלך, מלמעלה- מסתכל.
ואולי.. אולי אתה יכול לבקש ממנו קצת עזרה להתמודד...
מוקדש באהבה, הערכה וכאב,
לחברים מישיבת אלון מורה וישיבת עתניאל.
לע"נ אבינועם כהן ואבשלום ערמוני.
ובקשה..אהבת ישראל!!אחרונה
חבר'ה, תעבירו אתזה הלאה.... לישיבות הנ"ל..
גמראא! חייבת עזרה!!א"י לעמ'י
פרק ראשון. המילה המתחילה "השותפין" ..
אני ממש ממש אשמח אם תעשו ליי סיכום.
למדנו עד הקטע של הגודא והפלוגתא. עם הקלעיים. עם הראייה.
רק אם יש זמן פנוי או סתם משעמם לכם .
תוודה מראש!!

עדיין רלוונטי?ברגוע
תמיד
א"י לעמ'י
זוכר באופן כללי את הגמרא, אם תרצי מורחב יותרארץ השוקולד
בכל מקרה:
המשנה מתארת שאם שותפים לחצר רוצים לחלוק את החצר, אז החומה תהיה בגודל המקובל לפי המנהג המקומי. (מפרטת סוגי חומות ורוחב שלהם) והשטח שהחומה תתפוס יהיה שווה מכל צד.
הגמרא דנה בכך ומעלה שתי הבנות שונות:
1. שותפים רשאים לחלוק את החצר, אבל לא חייבים כי אין היזק ראיה בכך שהשותף רואה את החצר שלך.
2. שותפים מחוייבים לחלוק את החצר, כי יש היזק ראיה בכך שהשותפים רואים את חצר השני.
ההבדל בין ההבנות נעוץ בשאלה אם צד אחד רוצה לחלוק וצד שני לא, מי יכול לכפות על מי.
עד לשם?
בעקרון לומדים 8 עמוד. שזה 16 דפים.א"י לעמ'י
את רוצה סיכום של כל הדפים הללו?ארץ השוקולד
אמרו לי שיש מיקודית .. אני אנסה להשיג .. אבל אני רוצהא"י לעמ'י
לא רק לקרוא .. ולדעת. להבין וככה יותר זוכרים
בלי נדר אשתדל לעזור אם תרצי כשאני כאןארץ השוקולד
לשאלות ממוקדות מוזמנת גם לשאול.
תודה רבה!!!א"י לעמ'י
בכיף ממש
ארץ השוקולד
אפליקציה חינמית ומומלצת מאוד

בהצלחה רבה
תודה רבה.א"י לעמ'י
האפליקציה מאוד ממוקדת, לא מזיק להסתכלארץ השוקולד
והיא טובהה? מפורט שם ?א"י לעמ'י
כן, היא אפליקציה מדהימה ויש בה מלאארץ השוקולד

לכתוב פורטל הדף היומי פשוט ?א"י לעמ'י
כן, בפליי סטורארץ השוקולד
כן.. תודה רבה!! אשריך.א"י לעמ'י
בשמחה
ארץ השוקולד
הגעתי רק לב: (עיון בכל זאת..נער גבעות מצוי
משנה:
שותפים שרצו לעשות מחיצה בחצר (כמו סלון/חדר כביסה בימינו), בונים אותה באמצע, חומר הבנייה תלוי במנהג המדינה, גויל [ 3-3], גזית [2.5-2.5], כפיסין [2-2] או לבינים [1.5-1.5], ולכן, אם הכותל נפל, הם מתחלקים בהריסות.
המנהג הזה תופס גם לגבי גינה (ערוגת ירקות), אם נהגו במקומם לבנות כותל בין שניים, האחד מחייב את השני להשתתף איתו.
ובבקעה (שדות תבואה, במרחק מהבית), אם לא נהגו, האחד לא יכול לחייב את השני. אבל הוא יכול לבנות כותל בתוך חלקו ומורח טיט (=חזית) מבחוץ, לאות שזה משלו. ואם הכותל נפל, הכל שלו. ואם שניהם רוצים, שניהם עושים חזית (ובאמצע) לאות שהכותל של שניהם, ואם נפל, ההריסות של שניהם.
גמרא:
דעה 1: המילה 'מחיצה' בתחילת המשנה פירושה המילולי 'כותל' וההוכחה שבמסכת כלאיים כותל נקרא מחיצה ["מחיצת הכרם שנפרצה", ואי אפשר לומר שזה לא כותל חזק, אחרת זה איסור כלאיים]. ואם כל רצונם (השותפים שרצו) זה לבנות כותל, כנראה שזה לא חיוב (=לא נזק. אם זה היה נזק, הייתה חובה לבנות), משמע שהיזק ראייה (=כל הסיבה לבניית הכותל) זה לא נזק!
דעה 2: המילה 'מחיצה' פירושה 'חלוקה', ולא דווקא כותל, וההוכחה מהתורה "ותהי מחצת העדה" מחיצה=חלוקה. ואם כל מה שתלוי ברצונם זה אם לחלוק בכלל או להישאר שותפים, ואם הם מחליטים לחלוק אז הם חייבים לבנות כותל (שרצו לחלוק - בונים [משמע חובה]) = היזק ראייה הוא נזק אמיתי, וחובה עליהם לבנות כותל אם הם רוצים לפרק שותפות בחצר.
מקווה שעזרתי, בהצלחה.
ואיי. תודהההה!!!א"י לעמ'י
סיכום טוב מאוד, כל הכבוד
ארץ השוקולד
תודה רבה
נער גבעות מצוי
לא מצליח להרדם, נאתגר קצת את הזכרוןאנונימי (2)
מקווה שלא שכחתי דיונים חשובים
דף ג
הגמרא שואלת על הדעה השניה למה שרצונם בכלל ישפיע, ולא יוכלו לחזור בהם?
ומתרצת שעשו קניין ולכן זה כבר נקנה מאחד לשני,
ועדיין שואלת הגמרא מה נקנה הקניין? הרי זה סיכום על חלוקה כללית ומה נקנה מאחד לשני? ומתרצת שעשו קניין מפורט איזה צד כל אחד יקח וכל אחד הקנה לשני את זכויותיו בחצי שמקבל ולכן אי אפשר לחזור
יש דיון בגמרא על עובי האבנים כמו שהוא כבר הסביר במשנה, ומרחיבה הגמרא שגויל הוא כמו גזית רק לא מסותת ולכן לוקח עוד טפח לבליטות האבנים, וכפיסים זה לבנים חצויות עם טיט באמצע כדי לדבקם. ואת זה למדו האמורים חרבותיהם(גמרא גמירי ליה)
דנה הגמ למה צריך 5 טפחים לגזית בגובה ד אמות הרי בבית המקדש היה כותל בגובה שלושים אמה ברוחב 6 טפחים(אמה טרקסין) בין ההיכל לקודד הקדשים, ומתרצת שכיוון שיש טפח יתר זה מחזיק הרבה יותר. ובבית שני כיוון שהיה גבוה יותר ולא יכל לעמוד עשו רק פרוכות באמה טרקסין
ג:
אסור להרוס בית כנסת עד שבונים חדש לגמרי שמא יבזבזו את הכסף או ימכרו את החומרי בניין למטרות חשובות כמו פדיון שבויים, אבל בית בנוי אדם לא מוכר(דירתיה דאיניש). אבל יש אומרים שמותר בית כנסת חורפי בקיץ וקיצי בחורף, או אם המבנה בעייתי(חזי ביה תיוהא)
שואלת הגמרא איך יעץ התנא האחרון שהורדוס השאיר להורדוס להרוס ולבנות את בית המקדש ככפרה(הסיפור מובא באורך) עונה הגמ או שמלכות שאני כי גם אם היא אומרת לעקור הר נעקרו אותו, או שחזי היה תיוהה.
שואלת הגמ מה החידוש בלפיכך של המשנה, הרי בכל מקרה האבנים יפלו לרשות שניהם ויתחלקו בינהם כי זה אצלם. טעונה הגמ שהמשנה חידשה שאפילו אם נפל לרשות אחד והיה אמור להיות שלו יתחלק בין שניהם כי שניהם בנו אותו.
שואלת הגמרא מה החידוש בהכל המנהג המדינה, ומתרצת שאפילו המנהג קצת גרוע כמו מחיצת קנים (הוצא ודפנא)
שואלת הגמרא מה זה לשון וכן בבקעה, הרי הדין שונה. עוד מקשה מפירוט המשנה בבקעה שלא נהגו לגדור בה שבסתם כן בוגרים וחייבים, ובגינה זה הפוך(המשנה פירטה רק בגינה שנהגו לגדור , כלומר סתם גינה לא גודרים) ובגינה יש יותר נזק מבקעה כי מגדלים שם יותר זמן גידולים. ומתרצת הגמרא שכונת המשנה וכן בגינה סתם כמקום שנהגו לגדור, וכן בבקעה סתם שהיא כמקום שנהגו שלא לגדור)
שואלת הגמ למה בבקעה יעשו שניהם חזית ולא יעשה כל אחד בנפרד. ומתרצת שככה כל אחד יעשה חזית לכיוונו כדי שיראה שהוא בנה, ואם השני יבוא לחתוך או להוסיף גם בצידו רואים שזה שינוי מאוחר ולא יאמינו לו, לכן מראש עושים בשני הצדדים.
והקשו על זה וכי המשנה מתקנת תקנות לרמאים וענו שכן, שהזכירו באגב תקנות לרמאים.
איפשהו פה בדפים שואלת הגמ אם שיעור הכלים הוא כולל הסיד(הטיח של ימיהם) או לא.
הגמרא מביא מקור תנאי שמדבר על אריח שהוא חצי לבינה של ג טפחים, ואם זה היה הלבינה המינימלית והסטנדרטית היו אומרים סתם חצי לבינה ומספק היינו אומרים שהכי קטנה. אלא שיש לבינה קטנה יותר שהיא משנתינו לשלוש טפחים זה כולל את הסיד ואם כן שיעורי משנתינו זה כותל וסיד יחד
עכשיו יש משנה חדשה בדף ד:
פשייייי .. תודה!!א"י לעמ'י
המשךאנונימי (2)
מי שהקים את חבירו משלוש צדדים בגדר, לא צריך לשלם לו, רבי יוסי(לא סגור על זה) - אם גדר את הרביעית צריך לשלם
יש מחלוקת אמוראים בגמרא מה צריך לשלם, האם לפי עלות הבנייה, או כמו גדר קנים פשוטה שנקנתה במקום זול(דמי קנים בזול)
שזה בעצם גם להקל בהנאה, וגם בתשלום עליה שנבנית רק מקנים, ותשלם כמו מחיר זול שלהם
שואלת הגמרא על מי שאומר שרבי יוסי אמר דמי קנים בזול, הרי גם לתנאי קמא יש חיוב תשלום בצד הרביעי שהרי הוא פטר דווקא המקיף בשלוש. ואם כן במה הם נחלקו? מילא למי שאמר שרבי יוסי אומר לפי מה שגדר, אפשר לומר שתנא קמא סבר דמי קנים בזול, אבל פה במה נחלקו?(משמע לגמרא שרבי יוסי מוסיף ומחמיר ולא ניתן לומר של רבי יוסי דמי קנים ולתק לפי מה שגדר)
מתפרצת הגמרא 3 תירוצים
לתנא קמא משלם רק דמי שומר קרקע שזה פחות מגדר
לתנא קמא משלם רק על הצד הרביעי ולרבי יוסי על הכל
לתנא קמא משלם רק אם גדר בעצמו ולרבי יוסי בכל מקרה. או שהפוך(ופה אפשר לומר שרבי יוסי מקל כי לשונו אם עמד וגדר, חידש שדווקא אם עמד וגדר הניקף)
דף ה
הגמרא מביאה שני סיפורים על רוניא
הראשון רבינא הקיף אותו מארבע כוחותיו ודרש תשלום, הוא לא הסכים כי טען שלא נהנה, הוא שלח את עבדו לגנוב מהם וכשרוניא התעצבן הוא הוכיח לו שהוא נהנה מהגדר ולכן שישלם. הבית דין פסק כרבינא ואמר לו שלם דמי קנים בזול כמו שרבינא הסכים, אחרת הכריח אותך לשלם את עלות הגדר כמו הדין.
הסיפור השני שרוניא קנה שדה ליד שדותיו של רבינא, ורבינא גם רצה גם לקנותה ויש לו קדימות בגלל דינא דבר מצרא, שלשכן עדיף למכור כדי שמחבר שדותיו ובתיו. הבית דין פסק לרבינא כי הוא לא הרוויח הרבה מרצענותו. ולכן כשם שהמוכר מצווה למכור לך בגלל ועשית הישר והטו, הישר והטוב במקרה זה זה לוותר לרוניא המסכן שיהיה לו שדה טובה.
משנה חדשה מדברת על כך שבגובה בו חייבים לבנות כותל עד 4 אמות, כנראה שהיה תשלום מבונה מהשכן אלא אם יביא ראיה שתבע ו הוא סירב לשלם(בחזקת שנתן עד שיביא ראיה שלא נתן)
מעל 4 אמות במקום בו נהנה ממנו גם השני לחייב לשלם. כמו שבנה כותל ממול ועומד להניח עליו ועל ההגבהה גג, כנראה שלא שילם אלא אם יביא ראיה ששילם לו על הכותל(ובגלל שנהנה כל כך ונבנה בשטחו גם קונה ממש את הכותל)- בחזקת שלא נתן עד שיביא ראיה שנתן
גמרא נחלקו אבני ורבא עם רבי יוחנן וריש לקיש על מי שטוען שפרע חוב לפני זמן התשלום האם יש חזקה שאומרת שאדם לא פורע אז או לא.
מתחילת המשנה שבחזקת שנתן מנסים להביא ראיה שפרעתי בתוך זמני נאמן, כי אם טוען שילמתי אחרי הבנייה פשוט שנאמין לו ומה חידשה המשנה? עונה הגמרא בבניית כותל כל שורה וכל הזמן מחייבים בתשלום על הכותל וממילא תמיד זה אחר הזמן, וזה גופא חידוש המשנה.
מנסים להביא ראיה מהסיפא שמדוע יש חזקה שלא נתן אם פרע בזמן? הרי אדם נאמן לומר פגעתי, אלא שכנראה טען פגעתי בתוך הזמן ולכן לא נאמן. ודוחים שזה חיוב לא ידוע, ולכן לא משלם לפני שיתבעוהו.
פוסקת הגמרא הלכה שאדם לא נאמן לומר פרעתי בזמן ו אפילו לנתונים לא טוענים שאביהם עשה כך, לודאי שלא פרע עד כדי כך שגובים מהם בלא שבועה, למרות שתמיד צריך שבועה כשגובים מן היתומים
דף ו.
שאלה הגמ במקום שבו התביעה היא לאחר זמן ואם היה אומר פרעתי בזמן היה נאמן, ואם כן יש לו מיגו(ראיה שהוא לא שקרן, כי אם היה שקרן היה אומר שפרע בזמן) שמתנגש עם החזקה שאדם לא פורע בזמן מה גובר?
מנסים להביא ראיה מחזקת שנתן שמדובר בתוך זמנו ונאמן כי יש מיגו נגד החזקה, אחרת מה החידוש. טעונה הגמרא שהחידוש שכותל תמיד נחשב האחר זמנו(כמו למעלה)
מנסים להביא ראיה מחזקת שלא נתן, שאם זה תוך זמנו פשוט שלא נאמן, אלא זה למרות שיש מיגט החזקה מועילה, ודוחים שמדובר אפילו בזמנו כיוון שזה חיוב לא ידוע אדם לא פורע עד התביעה.
מנסים להביא ראיה מברייתא שאדם מודה לחבירו יום אחד שהוא חייב לו ליום אחרי טוען שאין לו בידו כלום, חייב. אם אמר פרעתי פטור. שאין לך בידי זה פרעתי לפני זמני(והדמיון כי החוב ממון נוצר בזמן הפרעון, ואז בעצם מעולם לא הייתי חייב בפועל) ופרעתיך זה אחר זמני, ואם כן מיגו לא מועיל נגד חזקה שהרי מדובר במקום שיכל לומר פרעתי בזמן. דוחה הגמרא שאין לך בידי זה לא הלוות, ואם כן הוא מודה דלא פרע, ואתמול הודה שלווה ולכן חייב.
ואי וואיי תודה לכןלםםםםםםא"י לעמ'י
תחרות כתיבה תורניתאנונימי (פותח)
באתי להמליץ בזאת על תחרות כתיבה תורנית, של סוגיות שונות, על פי בחירתך, הפרס הראשון הוא 3,000 שקלים.
המיזם נועד לפתח את אתר 'ויקיסוגיה', אתר ויקי חדש שמטרתו לרכז במקום אחד את סוגיות הש"ס, בחלוקה לפי נושאים, עם כמה שיותר מקורות חז"ל, ראשונים ואחרונים, ובכך להוות מאגר מידע לספרות הש"ס והפוסקים, ומוקד לימוד משותף לכלל לומדי התורה (ציטוט מתוך האתר).
התחרות מיועדת לכל בחור ישיבה, אברך באשר הוא. אמנם כדאי לקרוא בעיון את הוראות הכתיבה של האתר, כדי לעמוד בקריטריונים שהם רוצים, וכך יש יותר סיכוי לזכות. אחת הנקודות החשובות, שויקיסוגיה לא רוצים להיות מקום לאוסף של חידושי תורה שונים ומקוריים, אלא בעיקר לרכז את הידע שנצבר במהלך הדורות, ולכן העיקר הוא הפנייה למקורות רבים וסידור של השיטות בצורה טובה, ולא חידוש ספציפי שהתחדש לך בסוגיה.
אתם מוזמנים לנסות את מזלכם, וזה יכול להיות פרויקט לימודי לימי בין הזמנים בהם אנו לא נמצאים במסגרת הישיבתית הרגילה.
כדי להשתתף בתחרות יש לכתוב בגוגל 'ויקיסוגיה' ולהגיע בקלות לאתר ושם לקרוא את התקנון המלא.
בהצלחה!
תודה על ההפניה
ארץ השוקולדאחרונה
המדריך לשיעור א' המתחילמרדכי
בס"ד
לכבוד ר"ח אלול המבשר את תחילת השנה בעולם הישיבות, אנו מפרסמים כאם את המדריך לשיעור א' המתחיל שנכתב ופורסם פה בפורומים לפני כמה שנים ע"י @ב.ש. . מוזמנים להוסיף בתגובות עוד עצות משלכם.
בהצלחה לכל המתחילים ובהצלחה לכל הממשיכים!
"אבל אני קבעתי את מושבי פה בבית המדרש"
זאת בדיוק המנגינה שצריכה להתנגן לכם בראש בדרככם ליומכם הראשון בישיבה הקדושה ______ (מלאו את
החסר).
אתם משנים סטטוס. אתם ביינישים. לא בערך. לא נראה לי. כשמישהו שואל אתכם מה אתם עושים בחיים - אנא זיקפו קומתכם, הרימו ראש, נפחו חזה ואימרו בקול ברור: "אני בישיבה. אני לומד תורה!" זוהי הגאווה שלכם (בהא
הידיעה). אל תסתירו אותה! אתם לומדים בישיבה מס' שנים לא כי "זה-מה-יש" אלא כי
את זה אתם רוצים. בזה אתם בוחרים. זכיתם! לטובתכם, מובאת לפניכם רשימה שייתכן ותועיל לכם.
לא להביא:
לא מביאים את שלושת הארונות שקורסים מכל הספרים שקיבלתם לבר מצווה. לא מביאים סט חמישה חומשי תורה "תורה תמימה", "העמק דבר", "רש"ר הירש" ואפילו "מקראות גדולות". לא מביאים "אנציקלופדיה תלמודית", "אנציקלופדיה רפואית" ולמי ששאל אז גם לא "אנציקלופדיית צמחים ובעלי חיים במקרא". זה תופס המון מקום. מה שאתם צריכים תמצאו בספריית בית המדרש ואם אין שם - כנראה אינכם צריכים.
כן. גם אם יש לכם במקום בבית מדרש שלושה מדפים אישיים להכניס את כל העולם. אין צורך שזה יעלה אבק בבית מדרש או בחדר. עדיף שישכב בבית וכך תחסכו את כל הבלגן הזה שיהיה לכם במקום.
לסיכום: ברור שכולנו תמיד רצינו מתישהו לגמור 10 פעם את כל ספריות הקודש שלנו. אבל עם כל הצער והכאב אי אפשר לעשות סדרי בוקר על "תורת הפילוסופיה" שחיבר הרב גורן זצ"ל. תשמרו לפעם אחרת...
להביא:
המסכת של הישיבה!
זה הדבר העיקרי שאם שכחת להביא אותו תחזור הביתה ותביא. אי אפשר להיות בישיבה אפילו יום אחד בלעדיה. זה
כמו להיות צנחן בלי מצנח...
שאר הדברים שצריכים להביא מתחלקים לשלושה: ספרי שליפה, ספרי לימוד וספרי הספק.
ספרי שליפה: אתה תצטרך אותם יותר מפעם פעמיים בחודש וכשתצטרך אותם תרצה שהם יהיו במקום שלך בהישג יד שתוכל לשלוף אותם ומיד להחזיר אותם.
דוגמאות:
1 .דיברת באמצע ההלל. לחזור להתחלה? להמשיך? ואם לחזור להתחלה ולברך שוב?
2.נתקע לך קוץ ועכשיו שבת. מותר לקרוע את העור? אסור? וכשזה יכול להוציא דם כששולפים - לשלוף? ואת
הדם מותר לנגב עם טישו? זה צובע?
ספרי לימוד:
ספרי יסוד וספרי חברותות יסודיים.
ספרי הספק:
ספרים שאתה מתקדם בהספק יומי על מנת לסיימם בתוך תקופה מסוימת.
ספרי שליפה: פניני הלכה ברכות/וזאת הברכה, פניני הלכה תפילה/אשי ישראל/תפילה כהלכתה, פניני הלכה שבת/שמירת שבת כהלכתה, משנ"ב, קיצור שו"ע, מילון ארמי-עברי, ספר וורטים שאתה אוהב על פרשות השבוע. וכן על זו הדרך. עבור היטב על ספרי הקודש שלך ובחר לך את כל הדברים שתצטרך לשלוף מפעם לפעם.
ספרי לימוד: המסכת הנלמדת בישיבה, תנ"ך, מסל"ש, כוזרי, מהר"ל, הקדמות הרמב"ם למשנה וכן על זו הדרך. ספרי הספק: תנ"ך יומי, דף יומי, משנה יומית, חפץ חיים יומי וכן על זו הדרך.
מס' הערות חשובות:
- הערה 1 :כמובן יש ויש מקום למה שמאוד חשקה נפשך: רבי נחמן, ספרי חסידות, חובת הלבבות וכו'.
- הערה 2 :זכור! גם בישיבה יש מעגל שנה. הצטייד בסידור סליחות, יום העצמאות, מחזורים וכל שאר הדברים. בכל פעם שאתה חוזר הביתה תן הצצה בלוח שנה ותיקח ספרים שהזמן גרמא.
- הערה 3 :קשקש כמה שיותר על ספריך! הערות, הוספות, הדגשות, מראי מקומות ושאר דברים שנראה לך ששייכים - תכתוב! זה לא פוגע בקדושת הספרים. להיפך! זה רק מפאר אותם.
- הערה 4 :לגבי חברותות חשוב להדגיש. לא כל ספר שקבעת עם מישהו חברותא עליו אתה רץ לחנות לקנות (אא"כ יש לך בבית ואז לא הפסדת כלום). בוודאי שכל ספרי הרב קוק נפלאים, אבל אין צורך לקנות עכשיו את "דרשות הר"ן" או "עין אי"ה" ובטח לא את כל הסדרה. בגדול, כמעט רוב החברותות שבחורים מתחילים - לא ממשיכים לאורך זמן. הרבה מסתיימות אחרי שבוע-שבועיים, חודש ואפילו יותר. ואז אתה מגלה את עצמך עם ערימה של ספרים עזובים בצד כי בתחילת שנה רצית (עם הרבה כוונות טובות( ללמוד אותם. מנע מעצמך עגמת נפש. המתן עד חודש לאחר זמן חורף )הרבה חברותות נופלות בבין הזמנים)אם אתם עדיין מתמידים בחברותא ברצינות - רוץ לחנות הקרובה וקנה את הספר.
- הערה 5 :גם אם ברגעים אלו אינכם יודעים איזו מסכת תלמדו שנה הבאה, תוך שבוע שבועיים קרוב לוודאי שתדעו. נצלו את החופש עד תחילת זמן אלול לעשות עוד ועוד חזרות על משניות המסכת הנלמדת. הגיעו לישיבה כשאתם יודעים את המסכת על בוריה. זה ישדרג לאין ערוך את הלימוד שלכם בישיבה. חשוב מאוד!
- הערה 6 :בהגיעכם לישיבה ביום הראשון חפשו חברותא בוגר הכי רציני שיש. הוא יציב לכם רף גבוה מאוד שיקבע את כל אופי הלימודשלכם בשנים הבאות בישיבה וגם לאחר מכן. אל תתפשרו! הדברים אמורים גם לגבי החברותא מהשיעור.
"מודה אני לפניך...ששמת חלקי מיושבי בית המדרש..."
בהצלחה!
עוד עייצעסבלשאצר
דבר ראשון - סדר יום. לישון בשעה שצריך - כל אחד שיעשה חשבון מה הוא צריך. אם למחרת תהיה עייף, הסדר יהיה זוועה. אם אתה עייף באמצע סדר, לפעמים במקום "להתגבר כארי" עדיף פשוט ללכת לישון ל-20 דקות ואתה כמו חדש.
עוד נקודה של סדר יום זה לשבץ לעצמך חברותות בכל זמן שאתה יכול ללמוד, ולא צריך לנוח.
אם לא, הרבה זמן מתבזבז בפטפוטים וכד'.
לא לאחר לסדרים! 9 בבוקר זה 9. אם מתרגלים לאחר אפילו 5 דקות, זה מהר מאוד גדל לחצי שעה ויותר
להידבק ברבנים. כל הזמן, לבוא לשאול ולהתייעץ.
טיפ קטן - הרבה פעמים אתה מוצא את הרב פנוי, אבל אין לך מה לשאול. אם אתה ממציא שאלה על המקום, זה גם מיותר, וגם לא נעים לך ולרב, מה גם שזה יכול לצאת פאדיחה אם השאלה יוצאת דבילית. אז מה עושים?- רושמים. לי, כל פעם שעולה שאלה במהלך היום, אני ישר חושב את מי אני אשאל, רושם בפלאפון תחת הכותרת - שאלות לרב ..., ובפעם הבאה שאני רואה אותו, אני פותח ת'רשימה ושואל אפילו כמה שאלות שהצטברו.
סדר וניקיון - גם סדר בחדר וגם במקום בבית מדרש משפיעים על הסדר הנפשי שבראש. כנ"ל גם בלבוש ובהתנהגות, בחור לא צריך להיות פרוע. גם ברמת הדרך ארץ, וגם בגלל ההשפעה של זה על הלימוד.
בין אדם לחברו. מותר להתעניין בשלומו של החברותא, לחייך אליו ובאופן כללי להיות בנאדם. עוד יותר חשוב - יש אנשים שנותנים את חייהם בשביל הישיבה - טבחים- מנקים - עובדי תחזוקה וכו'. לא רק להגיד שלום כדי לצאת ידי חובה. העצה שלי - תדמיין את הרב אריה לוין, את הרב אויערבך, איך הם היו מתייחסים לכל בן אדם. את החיוכים שלהם, ונסה להיות כזה.
ספורט - חשוב מאוד. מחזק מאוד את הגוף, את כוחות הנפש והרצון, ומאוד עוזר אח"כ ללימוד. לא צריך להגזים, אנחנו לא בצבא, אבל משהו בסיסי זה מאוד חשוב.
שמירת הלשון - הרצי"ה נתן את זה ככלל ראשון במרכז הרב. לקבוע סדר בספר, ולשים לב טוב בדיבור.
מלבד זאת, אנחנו לומדים, ופועלים את הדברים הכי חשובים בעולם! שמח בחלקך, אשריך!
תודה רבה!! אשריך!ירא שמים!
כמובן שאפשר גם עצות שהם לא טכניותמרדכי
בס"ד
אגב, יש פה בין הכותבים בפורום גם חבר'ה מבוגרים שכבר כמה שנים בישיבה ומכירים את הדברים היטב, וכן גם חבר'ה שסיימו ישיבות.
תודה רבהתפוז סיני
עצה הכי טובהאנונימי (3)
תקשיב לרב שלך, תהיה בביטול לרב, הרב יודע קצת יותר ממך, אם באתה לישיבה בשביל להיות אתה תשב בבית אתה בא לקבל מהישיבה את הדרך של הישיבה בעבודת ה' את ההשקפה הלימוד והכול. הרב שלך הראש ישיבבה קבל את זה מהרבנים שלו אחרי הרבה שנות לימוד, הוא לא המציא שום דבר הכל ממשה לסיני. ממש מה שכתוב בחסידות. ביטול. אחרת לא תקבל שום דבר מהישיבה
העיקרחידוש
זה להיות שקוע בלימוד. שלא יהיו דברים אחרים בראש. לחשוב על הסוגיה גם בזמן הפנוי. כמו שאמר ר' אברום זצ"ל- "מי שלומד בבא קמא צריך לחלום על שוורים נוגחים"... והכי חשוב, בנחת, בנחת ושמחה![]()
יפה
שלמה גר
בדבקות עם ה'סמיילי...
אני אוסיף עוד כמהמאיר.
2. תלמדו רמבם ספר המדע וספר אהבה זה יתן לכם המון מוטיבציה אמביציה וגם יסלול דרך
3. יש אש גדולה בישיבה, אך תפחדו להישרף בה תכנסו בכל הראבק
4. אחרי השבוע הראשון תעשו ספורט, המוח מפריש אנדרופינים זה ימקד אתכם.
5. יש שיעור שלא הבנתם?מהלך קשה בר' חיים בשיעור שאתם רוצים להבין ואין לכם ראש? אל תתביישו, קחו את הפלאפון שלכם ותקליטו את הרב ותשמעו את זה אחר כך
6. אל תתעסקו במתודה ובשיטות תלמדו תורה וזהו, יהיה משבר זמן חורף לקרוא את בתורתו יהגה.
7. תסכמו כל סוגיה, תסכמו תסכמו תסכמו זה ממש שווה גם כי זה נשאר יותר הראש גם כי המהלך פתאום מובן ומאוסף ראשונים לא ברור יש סוגיה פשוטה.
8 . תחיו את הלימוד שלכם, תשבו ותלמדו גמרא כשמסביבכם כל חכמי המסורה, אתה קורא את הגמרא רש"י מימינך מפרש תוספות לידו מקשה הרמב"ם פוסק והראב"ד משיג הרשב"א מחדש והרמב"ן מילה שאלה שצריכה סברא..ככה תלמד, תחיה אותם דבר אליהם תתווכח איתן, לך איתם מכות, הם מספיק חכמים שמגיע להם פיירפלי מולך.
9. תדברי בארוחות על דברים אחרים.
10. תיצרו זמן - הפסקת צהרים, יום שישי מוצאי שבת שבת בצהרים אחרי 11 בלילה עד שעה מאוחרת יותר, זמן זה המשאב החשוב שלנו נצלו אותו.
11. יש לכם חידוש מבריק? יש לכם רעיון יפה? תלמדו אותו! זה יכול להיות חבורה או שיעור בישוב בבית כנסת בשבת, אבל תלמדו תורה זה נכס
12. תלמדו אחרוינים, אפיקי ים ושב שמעתת א ןאתוון דאורייתא וקצות ונתיבות ור' חיים לא נכתבו סתם זה מעשיר את הידע ואת פיתוח השכל תשתמשו בהם
13.המון הצלחה חברים, יש לכם קולר די חונק על הצוואר והכתפיים
ללמוד לימוד לבבי ולא שכלי יראת שמיים ודבקות. וזה לאאנונימי (4)
וכמובן לא לשכוח את הגינסים הקרועים ואת הגופיה הסגולה שבארוןעברי אנכי
הרוב נכוןאבינו מלכנו
א, ד, ו-ט- זה שטויות. השאר דברים חשובים
אם ר"מ לא מצליח להסביר לך את כתבי הרב (או בעצם כל דבראנונימי (2)
במילים שכל אדם מהרחוב יבין - אל תתבייש לבקש הסבר ללא מילים גבוהות
ואם הוא לא מצליח - הר"מ לא הבין על מה הרב קוק דיבר.
וזה קורה הרבה.
גם למלמדים וגם לתלמידים.
אתה צריך להיות כנה עם עצמך האם הבנת. לא למרוח את עצמך.
הרבה יוצאים מהישיבה אחרי קילומטרים רבים של כתבי הרב ועדיין לא מצליחים.
ואז מתפתחת לזה שנאה כי זה חומר שנמצא מחוץ להישג ידך. או שזה הופך לספר "פלקטי" יפה בארון הספרים
אבל לא לספר לימוד.
והשלב השני אחרי ההבנה של הפיסקה
הוא לא להשאר ברמת ההתפעלות מהיופי של המילים והרעיונות
אלא
להתייחס לזה כאל משהו שצריך להיות מופנם בדנ"א האישי שלך.
להתייחס לזה כאל הדרכה אישית.
לא לשכוח להתקשר להורים לפני שבת בישיבההמטיילת בארץ
מניסיון של אחות לבחור בישיבה זה מאוד משמח את ההורים.
בנוסף אם ההורים הם מאלה שרוצים לשמוע ולקבל אות חיים ממך כשאתה מגיע בראשון מהבית לישיבה אז תתקשר או תשלח הודעה ותאמר שהגעת בשלום לישיבה.
אפשר, (ורצוי)הלהבה והברוש..
אפילו, להתקשר לא רק לפני שבת..
ההורים מאוד שמחים מזה.
אנשים!
אהבת ישראל!!
אומנם אני בת אבל חלק (חלק) מהעצות מתאימות בכללי וגם לי (שנת מדרשה)..
אז...תודה!
גמר חתימה טובה לכולם!
ושתהיה שנה פוריה בלימוד!
אמן.אהבת ישראל!!אחרונה
(מי זה?)
תבורכי בני ישיבות
איזה רמב"ם לרכוש וחנות זולה ?חלון לבן
מה יותר נוח?
או
משנה תורה לרמב"ם - מנוקד בינוני - זול ספר
בנוסף, מכירים חנות ספרי קודש לרמב"ם/שו"ע/חזון עובדיה במחירים זולים באיזור כפ"ס?
תודה
בני ברק..הלהבה והברוש..
פינחס ראובן זול.
ורוב העולם משתמש ביד שבתאי (פרנקל), וזו מהדורה מעולה,
את המהדורה השניה אני לא מכיר
את הראשונה.ההוד וההדראחרונה
חבר'ה ממכון מאיר או מהשכונה?הדוכס מירוסלב
יש מישהו שלומד במכון מאיר או מכיר את הרבנים שם? - בית המדרש
בגדול, רוצה לנסות לעשות איזה חסד עם אדם מבוגר, אם מישהו יכול לפנות בפרטי אשמח
שאלההמטיילת בארץ
אנחנו בשמונה עשרה כמתבלבלים ואומרים במקום המלך הקדוש האל הקדוש. צריכים לחסןר להתחלה.
מה קורה כשחזן בחזרת השץ מתבלבל? האם הוא חוזר להתחלה? ואז האם בשחרית ומנחה יש גם קדושה שוב? או שהוא מתן וממשיך כרגיל.
אשמח לתשובה.
חזן לא אמור להתבלבל, כי בדכ מיד מתקנים אותוהלהבה והברוש..
אבלהמטיילת בארץ
הרי אם אני זוכרת נכון ולא טועה בהמלך הקדוש צריך לתקן מידית, תוך כדי דיבור. כך שאם לא תיקנו אותו בזמן אז זה לא עוזר שהם תיקנו או שעדיין כן.
שואלת כי זה פשוט סיקרן אותי לדעת את התשובה לשאלה וחשבתי שאתם אולי תדעו.
שאלה מעניינת באמת.הלהבה והברוש..
ובכןחידוש
לדעת רוב הפוסקים גם בחזרת הש"ץ חזן שלא תיקן עצמו תוך כדי דיבור (כ2 שניות) חוזר לראש.(קרה פעם לחזן במניין שהתפללתי בו) לדעת הרב עובדיה, בחזרת הש"ץ לא צריך לחזור
אם טעו ואמרו האל הקדוש, אז חוזרים לראשארץ השוקולד
לגבי תפילת לחש, יש על מה לדון.
ואם החזן הצטרך לחזור לראש התפילה אז גם שוב קדושה? או שלא?המטיילת בארץ
נראה לי שגם קדושה יאמרו שוב, אבל אבדוק עוד מעט ואשלח אתארץ השוקולד
ןואו תודה רבההמטיילת בארץ
בשלחן ערוך לא מצאתי התייחסות לשליח ציבור דווקאארץ השוקולד
(תודה ששאלת, כך מצאתי)
"הלכה ה: דין שליח ציבור שטעה בחתימת "המלך הקדוש"
שליח ציבור שטעה בתפילת החזרה בעשרת ימי תשובה, ואמר "הא-ל הקדוש" במקום "המלך הקדוש", ונזכר רק לאחר כדי דיבור, חוזר לתחילת ברכת "אתה קדוש", ואינו חוזר לראש התפילה, שמכיוון שענו הציבור קדושה, נחשבת ברכת "אתה קדוש" לברכה בפני עצמה."
מהאתר:http://www.maran1.com/halacha/HLtfilotaseret.php
תודה רבההמטיילת בארץ
והנה משהו אחר מאתר ישיבה, שם סיכם את השיטותארץ השוקולד
"ד. שליח ציבור שחתם (בחזרה) האל הקדוש:
בפשטות דין ש"ץ כדין יחיד ואם טעה ולא תיקן בדרך המועילה עליו לחזור לתחילת התפילה. כך עולה מפסק השו"ע: (קכו ב-ג)
ש"צ שטעה ואינו יודע לחזור למקומו...ואם היה בג' ראשונות, מתחיל בראש...כל מקום שהיחיד חוזר ומתפלל, ש"צ חוזר ומתפלל, אם טעה כמותו כשמתפלל בקול רם...".
אולם הרב עובדיה חידש בזה חידוש גדול ששליח ציבור שטעה אינו צריך לחזור לתחילת התפילה אלא יכול להתחיל מחדש את ברכת האל הקדוש מכיון שהקדושה נחשבת כחתימת הברכה. נבאר בקצרה את טעמו.
יש לזכור שבזמנים עברו לא היו סידורים מצויים וטעויות אצל שליחי ציבור היו מחזה יותר נפוץ מהיום, עפי"ז נבין את דברי הירושלמי בענין חזן שטעה בברכת יוצר אור. וזה לשונו: (ברכות פ"ה ה"ג)
"בטיטי אשתתק באופנים, אתון ושיילוה לרבי אבון, אמר להם בשם רבי יהושע בן לוי, זה שעובר תחתיו יתחיל ממקום שפסק, אמרו לו והרי שנינו שחוזר מתחלת הברכה שטעה זה, אמר להם, מכיון דעניתון קדושתא כמו שהוא תחלת ברכה דמי".
ובארו תלמידי רבינו יונה (ברכות כג ב בדפי הרי"ף) ש"אם טעה שליח צבור בברכת יוצר אור אם טעה באופנים, או מאופנים עד סוף הברכה, (זה שעובר תחתיו) אין צריך לחזור אלא מ'לאל ברוך נעימות יתנו' ואילך, דמשם ואילך כתחלת ברכה דמי".
והדברים נפסקו בשו"ע: (נט ה)
"אם טעה בברכות יוצר בענין שצריך לעמוד אחר תחתיו, אם טעה מקדושה ואילך אין השני צריך להתחיל אלא ממקום שפסק. הגה: דהיינו שמתחיל מקדושה ואילך, ואם טעה קודם קדושה צריך להתחיל בראש".
עפי"ז כתב הרב עובדיה: (יחו"ד ו לח)
"והדברים קל וחומר, ומה ברכת יוצר שבאמת ברכה אחת היא, ואינה מסתיימת עד החתימה ברוך אתה ה' יוצר המאורות, אף על פי כן שליח צבור שטעה בסוף האופנים, אין השני חוזר לראש הברכה, אלא מתחיל לאל ברוך נעימות יתנו...כל שכן לברכת אתה קדוש שהיא באמת ברכה בפני עצמה, אלא שקבעו חז"ל שכיון ששלש ברכות ראשונות ברכות שבח הן, דינן כברכה אחת, שיש לומר שמכיון שענו הצבור קדושה, אתה קדוש כתחלת ברכה דמי, ואין צריך לחזור לראש התפלה ולומר סדר קדושה פעם אחרת, שיש לחוש לברכה שאינה צריכה".
והוסיף שם: "וכן מצאתי לרבינו המאירי ברכות (לד) בסוף ד"ה מי שטעה, שכתב וזו לשונו: יש מי שאומר שאם טעה השליח צבור בתפלה שניה (חזרה) שלו, באתה קדוש, ודילגה, או שחתמה בחתימה אחרת, אינו חוזר לראש, שלא יהיו הצבור צריכים לענות קדושה פעם אחרת, אלא חוזר לאתה קדוש. ולדעתי יש סעד לדבר זה ממה שאמרו בתלמוד המערב, בחזנא דאשתתק באופנים, ואמר להם רבי אבון שיתחיל ממקום שפסק, שמכיון שענו קדושה כתחלת ברכה הוא".
אולם רבים מהאחרונים (ואף אלה שהתייחסו לתשובה הנ"ל) חלקו על פסק זה, ומהם הרב אוירבך (מנחת שלמה ח"א סימן ב) אור לציון (ח"א יג) בנוסף לפוסקים במהלך הדורות שלא פסקו כך כמו בא"ח (שם יח) ועוד."
https://www.yeshiva.org.il/midrash/19585
בזכותך למדתי דבר חדש, תודה
ארץ השוקולד
בבקשההמטיילת בארץ
מוזמנת תמיד להעלות שאלותארץ השוקולדאחרונה

עשיתי שאלת גוגל

אתה מתכוון לאומנות הדיבור או לתוכן?פרודו
נקודות:לך דומיה תהילה
לא בשפה ישיבתית מדי (קצת זה בסדר).
שזה יהיה בנושא שמתאים למכנה המשותף הכי רחב.
תכתוב אותו, ותקרא אותו כאילו זו הפעם הראשונה. זה יעזור לך לאמץ נקודת מבט של הקהל ולראות אם הוא ברור.
זה בסדר להקריא מדף.
אם יש כמה שלבים, לראות שהם משתלבים יפה (תוך כדי המעבר, או בסוף הד"ת).
לא להגזים בהצגה. לדבר ברור והכל, אבל אם התוכן מושך אין צורך בכל התיאטרליות שאנשים רגילים לעשות.
יותר טוב להנגיש דברי חכמים מלהמציא (הרבה פעמים זה גם טעות).
והעיקר - תבין מה אתה אומר, אל תדקלם.
כל דבר תורה הוא יפה ומעניין, יש קהל שזה לא מתאים לו עדיין. שים לב שהדברים שלך מתאימים להקשר.
תגובה מעולה!הדוכס מירוסלב
תפתח ספרים או תבחר נושא.לך דומיה תהילה
תנסה לקחת ספרים שלמדת טוב ואתה אוהב או חומש, רפרף בהםהדוכס מירוסלב
ותעלה נושאים ותראה מה מתחבר לך בהיגיון
אם זה סביב החומש:לך דומיה תהילה
אם זה סביב אגדתות בגמרא: חידושי אגדות למהר"ל, מהרש"א, בן יהוידע.
אם זה בסוגיות עיוניות בגמרא: רש"י, תוס', רמב"ם ומפרשיו, רא"ש, רי"ף, נימוקי יוסף, רמב"ן, מהרש"א. אני אוהב להסתכל גם בקהילות יעקב...
אם זה הלכה מהמקורות: טור, ב"י, שו"ע, משנה ברורה. משם כבר תסתדר.
אם זה רק לומר הלכה: פניני הלכה, משנה ברורה, ילקוט יוסף.
אם זה דבר תורה כללי באמונה: כל ספר הוא מערכת עצמאית ושיטה נפרדת, קשה להשוות אם לא למדת אותם וספרי המחבר לפני כן. אבל אפשר להיעזר במפתחות.
היגיון, החבר'ה שאיתם אתה מדבר...אהבת ישראל!!
אם זה ד"ת בסניף זה יכול להיות שפתאום תביא סיפור קצר מאיזה ספר כלשהו..
לביינישים הרבה פעמים זה לא קשור...
החבר'ה מאוד משמעותיים בזה...
ועוד דבר-
לפעמים דבר קטן שחשבת עליו, חידוש כזה.
זה גם הופך את הדברים ליותר נוגעים (לדעתי), כשיש משהו שגם אני לומד ולא רק מביא מקורות של תלמידי חכמים גדולים...
נוגע גם בך, ומתוך זה נוגע גם באחרים.
תגובה מצויינת! מוסיפה בהקשר לצורת ההעברה:אהבת ישראל!!אחרונה
* לזוז מדי פעם. אל תישאר עומד במקום..
אם אתה ליד סטנדר- אפשר להתרחק טיפה אחורה או קצת לצדדים... כמובן לא בצורה מוגזמת שמושכת תשומת לב.
* טון דיבור- שלא יהיה מונטוני, שיהיה חי ומעניין.
* קשר עין עם החבר'ה
יש לי משהו יפה איפשהו בבית בנוגע לצורת העברת שיעור, שיחה, דבר תורה, פעולה בסניף..
אם אזכור וזה יהיה בבית- אביא בשמחה.
בהצלחה!!!
יש ספר של הרב שמחה כהןהדוכס מירוסלב
תקשורת עם קהל ויחיד: פרקי הנחיה לרבנים, מרצים, מורים ומגידי שיעורים
אולי כדאי גם קצת לשאת תפילה בזמן הכנת הדרשה וגם לפני המסירה שלה, אני מרגיש הבדל שמים וארץ כשאני מתפלל על זה.
על זה של לדבר מול אנשים אפשר להתאמןפרודו
במשפחה או בפורום מצומצם וקרוב - עוזר מאוד לביטחון העצמי , מניסיון...
מחפש עבודה בין יו"כ לסוכות ואחרי סוכות.שמעון21
דחוף מאוד מאודמעוז- אסתר!
מחפש לעשות צעד משמעותי לקראת השנה החדשה????
מחפשים בדחיפות נערים שיכולים לבוא, להשלים מנין, בראש השנה במעוז אסתר.!!!
"מצווה הבאה לידך אל תחמיצנה" -
תפילות קצרות ומרגשות- הנאה מובטחת..
לפרטים והרשמה: 0543712077 איתן
אשריכם!! נשמח שתפיצו!!!
לדעתיחידוש
עדיף הרב אבינר. יותר מרחיב
--חידוש
אם כי בכל אופן כדא שתפתח בעצמך ותראה מה מתאים לך.
ואם אתה בקטע של הרחבות רציניות, יש גם פירוש של הרב ראובן ששון
כמו כן יש פירוש בהיר וקולח של הרב יצחק זאגא
בהצלחה
אשמחמחדעת עח בזה של הרב ראובןנפש חיה.
הכי טוב להתחיל בליחדריו
תחרות החיבורים התורניים של מפעל הפיסרועי11
בס"ד
מה אתם אומרים שווה לנסות או שאין סיכוי?
שווה לנסותארץ השוקולדאחרונה

הפרס שלהם יפה, אבל לא שווה לגשת רק בשביל זה

ישיבת הסדרAvichaizucky
אפשר לתת שמות של ישיבות הסדר מומלצות?
תודה...
אני יכול לתת רשימה סתמית, אבל אני לא יודע מה אתה מחפשמרדכי
תנסה לחשוב על הכיוון שאתה מחפשארץ השוקולדאחרונה
אנסה למקד כדי לסייע: - בני הישיבות
