מישהו יודע האם יש רב ידוע שמתיר לבנות ללכת במכנסיים?
אם כן אפשר מקור?
מישהו יודע האם יש רב ידוע שמתיר לבנות ללכת במכנסיים?
אם כן אפשר מקור?
סתם 1...אבל זה היה במקרה שיש בת שאו שהיא תלך בשמלה מעל לברך או במכנסיים ארוכים, אז הוא (מי שזה לא היה) פסק על מכנסיים. וגם אז, מדובר במכנסיים רגילים, ח"ו צמודים..
באמת זכור לי שהוא אחד הגדולים האחרונים..
ארץ השוקולד
סתם 1...גם הנקודה הזאת שאמרת, וגם שחלקים בקמפיין הזה היו נראים לי כל הזמן באים לומר: "אנחנו רוצים גם כמו החרדים"... לדוג' הסירטון ששואלים אנשים ברחוב איזה רבנים הם מכירים וכדו'...
אנחנו בטוחים בדרכנו, נכון שצריך שיפור וחיזוק בצד התורני (כפי שתמיד צריך), אבל אני לא בטוח שזוהי הדרך.
אני שמיניסט ומתלבט לגבי ישיבות.
יש שלוש נקודות שחשובות לי בבחירת הישיבה. א' ישיבה שלומדים בה גמרא ברצינות ב' ישיבה שיש בה הרבה סגנונות והיא נותנת כלים לכל בחור להתקדם לפי נטיות הנפש שלו וסגנון העבודת ה' שלו ודבר שלישי- ישיבה שיצאו ממנה גרעינים תורניים/ מעודדת עשייה בישראל והשפעה על העם.
אני אשמח אם תמליצו לי על ישיבות שעונות על שלושת הנקודות הנ''ל. תודה
השאלה היא על איזה רוחב של סוגי סגנונות אתה מדבר.. (כמה שוני אתה מצפה שיהיה?)
קודם כל תפרגן לעצמך כי רק לכבודך פתחתי ניק לראשונה בפורום...
אני לומד בישיבה הגבוהה מצפה ירחו ולדעתי היא קולעת בול לכל הקרטריונים שציינת.
א) אני מכיר את הסטיגמה שאנשים חושבים שלומדים אצלנו רק בקיאות, זה נובע סתם מחוסר הכרות, בישיבה לומדים עיון ברמה גבוהה. עיון ישיבתי, בשיעורים הגבוהים יותר יש מסלולים של עיון יותר מעמיק, או של סוגיות הלכתיות יותר שמגיעות מעומק הסוגיא עד לפסיקת ההלכה, או שיש מסלול לימוד של שני סדרי עיון שנועד לאלו שרוצים להשקיע יותר בעומק ובפילפול.
וכן נותנים גם מקום של כבוד ללימודי הבקיאות, גם כהכנה ללימוד עיון וגם כדי לדעת את דבר ה' מתוך היקף ובקיאות!
ב) לגבי הגיוון, כמו שאמרו פה, בכל ישיבה יש הרבה סגנונות אבל לא בכל ישיבה רואים את זה כאידיאל! במצפה יש גיוון גם בתלמידים, גם בשיעורי אמונה ובסגנונות הלימוד, גם בין אשכנזים לספרדים ועוד!!!. מורגש איך הגיוון נועד כדי להפרות ולתת לכל אחד את ההזדמנות למצוא את האות שלו בתורה ואת המסלול המיוחד לו בעבודת ה'. (זה לא משהו שאני רק מרגיש, זה משהו שראשי הישיבה מדברים עליו בלי סוף...)
ג) הישיבה מכוונת את התלמידים כולם לחיים של שליחות, כל אחד בדרכו. הרב שבתי סבתו - ראש הישיבה מדבר המון על השליחות, ועל זה שלכל אחד יש שליחות - תיקון שעליו לתקן בעולם...
הישיבה הוציאה את הגרעינים התורניים ברמת השרון, קרית אונו, נתניה, גבעתיים, חצי גרעין בגדרה כמה רבני קהילות בכפר יונה, ועוד הרבה רבני קהילות בארץ (ואפי' בעולם...) יש קשר מתמיד עם הגרעינים והרבה מהתלמידים רואים בזה כאידיאל שאליו הם שואפים...
אם אתה רוצה (או מישהו אחר) עוד פרטים
מוזמן להתקשר בכיף...
אביה - 054-6704860
בס"ד
שמיניסט, גם אם כבר יש לך רישיון,
בצומת הדרכים הזאת תן לנו לעזור לך.
ברוך הבא לפורום בני הישיבות.
בימים אלו אתה מתחיל תהליך ארוך שבסופו תקבל את אחת ההחלטות החשובות בחייך - בחירת ישיבה. ישיבה זה הרבה מעבר ללימוד גמרא והלכה, זה המקום שבו האדם מעצב את האישיות הרוחנית שלו. זה המקום שבו לומדים להכיר מהי אהבת תורה מתוך רצון אמיתי ומה זה באמת ללמוד.
בהחלטה הזאת אנחנו, תלמידי ישיבות בהווה ובעבר, פה בשביל לעזור לכם, לכוון ולייעץ.
כמובן שאיננו תחליף לאדם קרוב שמכיר אתכם ויכול לייעץ לכם מתוך ההיכרות הזאת. אלא אנחנו פה בשביל להיות אוזן קשבת, לתת לכם מידע על ישיבה כזאת או אחרת, ולשמוע אם יש לכם דברים לשתף על מה שעובר עליכם בתהליך הזה.
מוזמנים לשרשור הישיבות הגדול שבו יש מידע על חלק ממבחר הישיבות הקיימות שממנו אתם יכולים להתרשם וולמוד קצת כל המבחר.
והעיקר -
שיהיה בהצלחה! 
בין הזמנים של אב ותשרי הוא שלושה שבועות,
ויש ישיבות שמקצרות קצת את בין הזמנים.
אבל אני מסכים איתך שזה קצת ארוך מידי.
שבתקופת היותו בישיבה נשאר בישיבה ב(רוב?) בין הזמנים
בדיוק לשם כך הוא נועדו
ממש מיותר וארוך. אבל מצד שני אפשר לראות איפה התורה נכנסת אצלנו גם מחוץ לישיבה מחוץ למסגרת
איך התורה משפיעה על הלומד מחוץ למסגרת
שיהיה כל היום לימוד, ומי שרוצה שילך לנוח.
כנראה שהראשי ישיבות הגיעו למסקנה שדווקא כשיש סדרים מאורגנים- החבר'ה לומדים יותר טוב בהם.
אולי זה אותו דבר...
נדרשים קבצי מבחנים רבים. אשמח מי שמעוניין ישלח לי מבחנים, שחיבר בעצמו ואין עליהם זכויות יוצרים, לכתובת:
questionsprogram@gmail.com
המבחנים יכולים להיות בכל תחום תורני.
אם אפשרי אשמח ששם הקובץ יכלול את תוכנו. לדוגמא: תנ"ך, שמואל א, א-יד, תנ"ך ורש"י, ש [עבור שאלות. עבור תשובות 'ת'.].
בנוסף אם אפשר נא לציין למי מגיע הקרדיט.
תודה מראש!
הדין היסודי שאוסר על אשת איש להינשא לאחר הוא ודאי נכון ומוסרי
בשוליים הוא יכול ליצור תופעות בעיות כאלו, כמו כל דבר
השאלה אם כן היא לא על דין התורה, אלא על המציאות העגומה
ואם כך זה לא שונה מהשאלות הידועות והעתיקות על כל שאר תופעות הרוע האחרות בעולם
בס"ד
אפשר, אבל יש לזה כללים. בכל אופן אסור לערב כאן אמוציות כעין אלו.
בס"ד
צריך להפנים שמציאות הלכתית, היא מציאות. ואם הקב"ה החליט שאשה נשואה אסורה לאחרים עד שתקבל גט, אז ככה.
עכשיו, בתוך המציאות הקיימת יכולות להיווצר בעיות וצרות עקב התנהגות טיפשית או מרושעת של אנשים - נכון. ככה זה תמיד. ביחס לכל דבר ודבר במציאות.
מה עושים? משתדלים להיזהר ולנהוג בתבונה, מתפללים לה' שיצילנו מאדם רע ומחבר רע, ואם להוותנו נקלענו למצב שכזה - חבל. משתדלים לעשות מה שאפשר, וזוכרים שסך הכל העולם עדיין יפה ולא כל כולו חרב, ואת העיקר- הדבקות בה', אי אפשר לקחת מאיתנו.
(מזכיר לי מאוד את דברי הרמב"ם על הרע בכלל ואיוב בפרט - תחילת ח"ג במורה)
והבהרת גם את מה שכתבתי בקצרה![]()
בס"ד
הייתי חוסך לעצמי...
מתייחסת רק לכותרת של @קמנו ונתעודד , תוכן ההודעה שלו ושלי עונות גם על זה לדעתי
בס"ד
היא לא נדפקה עם מציאות רעה בגלל רצון ה', היא נדפקה עם מציאות פחות טובה בגלל מעשה רע של בעלה. באותה מידה הוא היה יכול לרצוח אותה, או לפגוע בה כל פגיעה בלתי הפיכה אחרת. מי אשם אז?
היא לא כבלה את עצמה לדבר ה', כולנו מחוייבים לדבר ה' בין אם נרצה ובין אם לאו.
כאמור, כשמגיעים למצב הזה משתדלים לעשות מה שאפשר במסגרת הכלים שיש לנו (שכוללים גם כלים לא שגרתיים, סטייל 'הוא עשה שלא כהוגן, אף אנו נעשה לו שלא כהוגן'), אבל אך ורק בתוך המסגרת.
תפתח תקרא שם, @סתם 1... נתן מראי מקומות מדוייקים.
(ונקודה שנזהרתי מלגעת בה עד כה, אבל בסופו של דבר אין ברירה- אסור לשכוח שמדובר אחרי הכל באדם שהיא נתנה בו אמון)
גם אם האבא הוא אדם רע לב ורע מעללים. וגם אם האבא מת. אי אפשר להחליף אבא. ככה זה. וגם ממזר לא יכול לשנות את היותו ממזר. יש דברים שהם מציאות. התורה באה ללמד אותנו מהם סודות המציאות עצמה. זה שיש אנשים שמנצלים את המציאות לרעה, זו בעיה אחרת.
גם איש אי אפשר להחליף.
אין סוג של בעל חיים שנקרא "אשה". יש "אדם", והאדם נברא זכר ונקבה.
וזה נעשה באופן מסוים מאד- האדם הזכר נברא, ומתוכו נלקח חלק וה' בנה את האשה מאותו החלק כי "לא טוב היות האדם לבדו". וזה לא רק היסטוריה, זה הרבה מעבר לזה. זוהי האשה. לכן אגב, היא נקראת "אשה"- "כי מאיש לקחה זאת".
אז ברגע שהאדם מקדש לו אשה, אותה הברית הנצחית שנוצרה ברגע שבו ה' יצר את האשה הראשונה מתוך האדם הראשון חלה עליהם ומחברת אותם כאילו בהם המדובר, ואי אפשר להפריד את הקשר הזה בלי שמי שקידש יחזור ויגרש.
אני יודע שההסבר הזה עשוי לעצבן אי אלו אנשים, כי הוא מגדיר את האנשים והנשים כלא שוים אלו ואלו. לכן אני מודיע, אין לי שום אינטרס או אידאולוגיה להסביר את העולם ככה, ואני לא חושב שבגלל זה לא צריך לכבד נשים או לדאוג לזכויותיהם. וגם אפשר לעדן את הניסוח, ובמקום לומר שהם "לא שוים אלו לאלו", לומר שהם פשוט שתי יצירות שונות, הם נוצרו בשני שלבים שונים, מאבני בנין שונות, באופן שונה, ועם מבנה נפשי וגופני שונה.
אני לא יודע אם זה מוצא חן, אבל אני חושב שכתיאור של המציאות זה מדויק, ויש לזה השלכות לגבי מבנה התא המשפחתי, ובכלל תפקיד הגבר והאשה בעולם. אם מישהו ימצא שגיאה בדברי-אשמח שיאיר את עיני.
אני חושב שקודם צריך לברר מהי האמת, ואח"כ לנסות לראות איך זה מסתדר עם רגשות הצדק והיושר שלנו, ולא לנסות לחפות על האמת כי זה לא מסתדר לנו.
ואגב, אפילו אם לא מתייחסים לתיאור ההיסטורי שבתורה, יש סיבה לזה שהאדם מורכב משני מינים שונים ולא מין אחד שמתרבה מעצמו, יש כאן מערכת קדומה של ברית בין שני חלקים של האדם, וצריך להבין את הברית הזו ולפעול בהתאם. (כמובן שבמבט לא תורני יתכן שחלק מהחוקים משתנים, כמו אצל בני נח) ואכמ"ל.
ותוך כדי שאני חושב, אולי אני יכול לתת גם טעם מוסרי בדבר- אם הגירושין היו תלוים באשה, לא היה אפשר לעצור את הזנות. כל אשה שהיתה רוצה, היתה יכולה לגרש את עצמה, ללכת לגבר אחר, ואח"כ לחזור וכן הלאה, ולהמשיך לעשות מה שהיא רוצה. זה היה יוצר מציאות שהבגידות הן דבר שבשיגרה.
הבעיה בטעמים מוסריים, היא שהם תמיד חלקיים, כי המערכת הרבה יותר מורכבת, ולכל דבר יש הרבה יותר השלכות. לכן אני מעדיף את הניתוח המציאותי, שהוא אמיתי, ישר ומחייב לא פחות. (ובעצם בתוכו כלולים העניינים המוסריים. תחשוב על זה. זה תמיד עובד ככה, ההבנה הנכונה של המציאות היא זו שמקפלת בתוכה ממילא את המוסר על רובדיו השונים.)
הנקודה היא שלגבר מותר כמה נשים, ולאשה אסור כמה גברים. כמובן שניתן לשאול- למה לגבר מותר כמה נשים ולאשה אסור, אבל זו שאלה בפני עצמה, ותשובתה בצידה. כמדומני שאם מחפשים את ההיבט המוסרי שבזה שלגבר מותר לקחת כמה נשים (גם אם זה לא רצוי) ולאשה לא, אפשר למצוא אותו בהבנה של חיוניות התא המשפחתי. האשה תהיה האם כי היא זו שילדה אותו. אבל איך ידעו מי האב? כלומר- אמא יכולה להיות רק אחת, לא כן אבות. מניעת החופש של האשה מלהיות שייכת לכמה גברים מונעת את האפשרות של כמה אבות ושומרת על התא המשפחתי בצורתו התקינה.
ואמנם זה סיבה טכנית כביכול, אבל בעצם גם בה יש עוד עומק. איש אחד באמת יכול לדבוק בכמה נשים, כי הוא באמת יכול לדאוג לכמה נשים. זה אפשרי שאדם אחד יקח אחריות וישמור על קשר עם כמה אנשים, ובעצם הוא מקיים כמה תאים משפחתיים. אבל האשה לא יכולה לדבוק בכמה אנשים כי כל אשה היא תא משפחה אחד (ולענ"ד זה נכון גם מבחינה נפשית), ואי אפשר לקשור אותו לכמה אנשים שונים.
ועוד נקודה היא שהאיש מצווה בפריה ורביה ולא האשה, ככה שלה אין אחריות להתחתן. זה אולי לא נעים להיות לבד, והיא נבראה כדי להיות מחוברת אל האדם, וזה גם מבנה הנפש שלה, אבל היא לא מחויבת בזה אלא הוא. לכן הגיוני שמי שיקבל את הרשות להתחתן עם נשים, וגם את הכח לגרש אותם- יהיה הגבר. כמובן שאפשר לשאול גם למה דוקא האיש מחויב במצוה הנ"ל ולא האשה. שאלה מעניינת שבה לא השקעתי מחשבה.
לגבי הרישא של הדברים, אני חולק על הניסוח של דבריך. אני לא סומך על נפש האדם, גם לא הישראלי, שהיא תהיה המאמת של התורה, ועיין בחזון איש "אמונה וביטחון", בפרק ג' בפסקאות הראשונות. אני כן מוכן לקבל את זה שיש לאדם הרשות לשאול ולנסות להבין, וזה רצוי, ואף עשוי לפעמים ללמד אותנו זוית חדשה בתורה. ולענייננו, אולי המבט הנכון שצריך להיות לאשה, זה שבניגוד לגבר שצריך את החופש כדי לעבוד את בוראו כיון שלכך הוא נברא, ונברא יחידי, האשה נבראה כדי להיות חלק מהאדם, ואם האדם בגד בה, אז אמנם זה מעשה רשע, אבל היא עדין נבראה להיות חלק ממנו וכרגע היא נמצאת ברשותו. ובהקצנה-כמו שאם אדם מתעלל ביד שלו, אז אי אפשר לשאול למה היא חייבת להיות היד שלו. (וכל דוגמא שאתן תהיה בהקצנה, כיון שאין עוד אף קשר בעולם שדומה ליחסי איש ואשה)
ואגב, אם המניע של אנשים לא לגרש זה ענין כספי, אז לכאורה היה אפשר להציע שמרגע שבית הדין החליט שהם צריכים לגרש את האשה כבר יחייבו אותם בכל התשלומים ולא יחכו לגירושין בפועל. וקל לי להאמין שאילו המצב בזמן חז"ל היה כמו בימינו הם היו מתקנים שכך יהיה.
כשהשוותי לגבר, התכוונתי להוציא מההחלטה הפסקנית שלך שזה זנות דווקא.
מ"מ, בסופו של דבר, הקושי הוא בכך שאין שום פיתרון לאישה עגונה (חוץ מלהמית את בעלה).
ולא הבנתי את המשפט "המבט הנכון שצריך להיות לאישה". היא בן אדם והתכונה האנושית משותפת לכולם, כתוצאה מזה יש לה תביעת חירות פנימית, וקיימת מציאות שבה זה נגזל ממנה.
מה אתה יכול להציע לאדם שהשכל שלו מקבל הכל כראוי, אבל הוא חי בסתירה פנימית תהומית?
לחיות עם זה פשוט? קל לומר. אל תדון את חבירך עד שתגיע למקומו.
הבנתי - אני בעצם מחפש תשובה שתניח את הדעת לא רק מהבחינה השכלית (המסקנה היא אכן בלתי נמנעת כיוון שהיא נובעת באופן לוגי ישר מתוך יסודות האמונה), אלא אני רוצה להגיע לתשובה שתניח את הרגש של האישה לא פחות ממה שהשכל מניח את דעתי.
(הערת שוליים: המניע של אנשים לא לגרש, לרוב, להבנתי ולידיעתי, אינו נובע בכלל מהצד הכלכלי, אלא מהסבל שנגרם אלישה מהעגינות שהבעל מטיל עליה.)
כאשר באו התלמידים הראשונים לישיבה, הם שאלו אותי: מהו ייחודה של הישיבה? סיפרתי להם את הסיפור החסידי על בעל ה'תניא' שישב ולמדג, חדר לפנים מחדר. נכדו, ה'צמח צדק', ישב בחדר האמצעי. בחדר החיצון היה תינוק בעריסה, שניעור לפתע משנתו והחל בוכה. בעל ה'צמח צדק' היה שקוע בלימודו עד כדי כך שלא שמע את בכיו של התינוק, ואילו בעל ה'תניא' שחדרו היה מרוחק יותר שמע., הפסיק את לימודו, ויצא להרגיע את התינוק. משסיים, החזירו למקומו, עבר דרך חדרו של ה'צמח צדק', ואמר לו: כשלומדים תורה ולא שומעים את בכיו של המשווע לעזרה, משהו פגום בלימוד.
כל אימת שאני חש שאוכל לומר דבר שהוא לתועלת התורה, לתועלת עם ישראל או ארץ ישראל, איני נמנע מלהשמיע את קולי. כל אימת שאני חושב שביכולתי להמעיט חילול השם,להרבות כבוד שמים, לקרב יחידים, להציל יהודים משפיכות דמים או להציל משהו מארץ ישראל – לא נמנעתי מלהשמיע את קולי, כי גם אני חונכתי שיש להקשיב לקול בכיו של תינוק. [הרב יהודה עמיטל]
הוא לחנך את הגברים, ולהעמיד בתי דינים שיעשו מה שצריך לעשות. וכן, גם "ואהבת לרעך כמוך"- שהחברות שלה יעודדו אותה ויתמכו בה, וכמו שאתה אומר- ישמעו את צערה ולא יתעלמו ממנה. (ובהחלט ראוי להתחזק בכל אחד מהתחומים האלה, לפחות אלה שבידינו)
יכול להיות שזה לא פתרון קסם, כי זה דורש עבודה. אבל התורה באה לתת אמת, כדי להוריד את האמת לארץ בצורה שלמה- צריך אנשים, צריך השקעה, צריך כח.
זה ככה בכל תחום. זה לא מיוחד לנשים עגונות. זה ככה בעזרה לגר ליתום ולאלמנה. זה ככה בהתמודדות עם הרמאים שמסתובבים בשוק. זה ככה עם נערים עבריינים שמרביצים לאנשים סתם (או לא סתם). זה ככה עם אלימות במשפחה. זה ככה עם לשון הרע.
כל דבר שתרצה לתקן ידרוש ממך עבודה. אז נכון, התורה חסמה "נתיב עוקף" לפיתרון, כמו שהיא אסרה על העניים לגנוב, גם אם הם רעבים ומסכנים, וכמו שהתורה לא מעודדת קומינזם גם אם הוא יעזור לעניים.
כנראה שכאן לא תתקבל תשובה שתניח את דעת האישה. כ"כ קיוויתי. (אני חייב לה עדיין תשובה)
אני מוכרח להתעכב לרגע על ההשוואות.
התורה אסרה על העניים לגנוב אבל לא אסרה עליהם לעבוד.
יש להם מוצא אמיתי לפיתרון מבלי לרדת לשפל מוסרי.
מי שמרביצים לו יכול להחזיר, מי שמרמים אותו יכול להחכים וכן על זה הדרך.
המציאות של אישה עגונה, אולי אתם לא תופסים את זה, היא גרועה מנשוא.
האישה נמצאת בחוסר אונים פשוטו כמשמעו.
היא עגונה. מלשון עוגן.
היא נמצאת טובעת בתוך קרקעית הים מבלי יכולת לצאת משם.
היא פשוט נחנקת. כמעט כפשוטו ממש.
זה מיתה בחנק.
ולא תמיד המותקף יכול להחזיר, ולא תמיד מי שמרמים אותו יכול להחכים. (בין עם הבעיה היא בו, בין עם הבעיה היא בהיקף השחיתות.)
אלא שאצל האשה זה הרבה יותר בולט שהתורה היא זו שחסמה את הנתיב העיקרי, בעוד אצל העני הרעיון לגנוב נראה לנו כ"כ רחוק, וגם אין מישהו מסוים שאשם בזה שהוא עני, וגם זו בעיה טכנית שבד"כ נראה שיותר קל לפתור, ולכן זו באמת דוגמא שאינה שווה מבחינת גודל הטרגדיה לזו של העגונה, אבל סוכ"ס- העיקרון הוא אותו עיקרון. יש דרך שאסור ללכת בה גם אם היא יכולה לעזור לאנשים להתגבר על הצרות.
ואגב, הפיתרון של התורה הוא דוקא די הוגן לרוב המוחלט של המקרים-מכים אותו עד שיאמר רוצה אני או עד שימות, כלומר שאם יד בית דין תקיפה-אין נשים עגונות.
לכאורה זה כמו כל שאר מצות עשה שמכין אותו עד שיאמר רוצה אני או עד שימות.
אני יודע שיש כלל כזה, נאמר לגבי החזרת ריבית (ריבית קצוצה), לגבי אכילת מצה, לגבי נטילת לולב. ששם נאמר שכופין אותו ע"י שמכין אותו עד שיקבל עליו או עד שימות. וכמדומני שזה אותו הדבר בכפיה של גט, ככה לפחות הבנתי את זה. אולי אני טועה.
ואגב, שים לב שבזמן חז"ל המושג "עגונה" מתיחס לנשים שמקום בעליהן לא נודע, ולא למסורבות גט.
יש עוד. לא יודע למצוא לך את הכל.
ומה שבאתי להגיד זה שכנראה בזמנם לא היה נפוץ המושג של מסורבות גט.
זה סוגיה כבידה והיא מסתעפת מאוד.
בס"ד
כגון להטיל עליו קנסות ממוניים וכדו'. לא יודע אם זה חידוש של ימינו או שגם בזמן הגמ' היו נוהגים כך.
אני מסכים עם עצם השאלה, וחולק על אלו שאמרו שכך רצון ה' וכו'. ודאי שכך רצון ה', וזו צריכה להיות ההבנה הבסיסית, וכל מה שנגיד הוא רק חלק מהאמת (כנראה), אך כמובן שצריך להבין עד כמה שידינו מגעת.
בכל מקרה, הרי מצינו שרבנן הפקיעו את הקידושין מעיקרא, ולכן לכאורה לא כ"כ שייך לומר שככה ההלכה וזהו, הרי מדוע לא הפקיעו את הקידושין למקרה כזה שיבוא מישהו רשע?
אצלנו בישיבה, תפילת שחרית ביום חול רגיל, לא שני וחמישי, לוקחת שעה.
באותו זמן, הספיקו בבית הכנסת בישוב שחרית+ הלל+ הושענות+ קריאת התורה+ מוסף.
אה, בטח כי אין תחנון.
והיום הם לא עובדים..
לא אלה שבמניין של שמונה וחצי..![]()

לכמות המלל שבה.
הפשט אצל רבי אליעזר זה שהתלמידים הוסיפו או הורידו מלל
לא שבישיבות מאריכים (ואני מסכים אתך שמאריכים יותר מדי).
הבעיה היא שבמניינים הרגילים מה שמעניין את החזן זה לסיים כמה שיותר מהר את התפילה, לא רק כשהוא ממהר לעבודה אלא תמיד; התפילה נהיית משהו שאומרים- בלי עומק, בלי הרבה התבוננות במילים.
אז נכון, בישיבות מאריכים; ונכון, בבתי כנסת מקצרים. ומה צריך להיות? צריך איזון, ולדעתי הוא יותר נמצא (למרות שזה עדיין טעון שיפור) בצד של הישיבות.
התפילה מרוממת אותנו, זה לא עול. זה נהיה משהו "כבד" כשלא מבינים את המילים ולא מתבוננים בהם! (מניסיון)
כדי שזה יאחר צריך שיהיה תאריך מסוים שאתה אחריו, איני מכיר גיל קבוע.
תעשה מה שנראה לך נכון, החתונה תגיע כשזה יתאים לך
אני בן 24 וממש לא ממהר להתחתן ולטעמי אין רע לחכות.
בהצלחה רבה

כתוב שמי שלא התחתן כל ימיו בהרור עבירה חלק מהרצון שלי להתחתן חוץ מזה שלהקים משפחה ילדים אני רוצה קדושה וכשאני מתחתן אני מגיע לשלמות ולקדושה

אגרת תימן, אגרת השמד, ואגרת תחיית המתים, בחוברת?
על ב"מ יבמות וגיטין
השאלה אם מישהו מכיר מבפנים
ארץ השוקולד
אני נגד לדייק בדברים, ממילא אינני מדייק בדברי @חסדי הים על אף שהינו למדן רציני.
מתייחס רק לרובד הפשוט של הדברים
לרגע חשבתי שאתה מדבר על הרב מונדשיין, שדרכוחסדי היםבס"ד
מוזמן לקרוא 'ביקורת' (לא כיף להשתמש במילה זו על ספרי קודש) של רב המושב הזורעים על הספר..
בקישור:
בהצלחה
בספריו הרב מונדשיין מסכם את שיעוריו שנתן בישיבת מרכז הרב במשך כמה סבבים. סגנון עיונו דומה לסגנון של ר' נחום פרצוביץ זצ"ל וחתנו ר' אשר אריאלי שליט"א - דיוק בלשונות הראשונים והסברתם על פי מה שכתוב בתוכם, ולא על פי סברות כלליות ומופשטות שאין להם מקורות ישירים מדברי הראשונים (זו שיטתו של ר' מרדכי שטרנברג, ואמכ"ל).
המטרה של הספרים אינה להציג 'מהלכים' בסוגיות, אלא להציג את שיטת הניתוח שלו למקורות ושיטת עיונו באופן כללי, ועל כן הספר בנוי על פי שיעורים, ולא כמאמרים שממצים את כל הנידון בסוגיה. אמנם בסופו של דבר השיעורים עוסקים ב'לב' של הסוגיה, וקריאת שיעור (שיכול להיות באורך של עשרות עמודים) יכולה לתת תמונה כללית של הסוגיה והדיונים המרכזיים שבה.
הספרים כתובים בשפה בהירה, וניתן לקרוא בהם במהירות, רק שהם כתובים קצת ארוך.
זה באופן כללי, ואידך זיל גמור.
שהשיטה של ר' מרדכי היא כמו זו שהזכיר בסוף, שהיא שונה מזו של המחבר (עניין של פיסוק)
ותודה לכל המגיבים
אני יודע שהלכתי בראש פתוח והתאהבתי, זה ממש ממלא אותי ואני מאושר כשאני בישיבה.
היה ניתן לתלות את זה באופי, אבל כשאני בבין הזמנים ובבית אני מחכה לחזור וממש מאריך את הדף יומי ונספחיו כמה שיותר למען האירוע.
בס"ד
בשביל מה זה? קצת יותר קשה לענות. אבל אני מרגיש פשוט רצון מאוד עמוק לזה, יותר מנגיד כל דבר אחר שעסקתי בו עד כה.
בס"ד
כי הרצון והדעת שניהם שכליים, ומחוברים זה בזה.
בס"ד
1. קודם כל, מי אמר שנזכה לפנסיה? חוץ מזה, שברור שהראש צלול יותר וההבנה טובה יותר כשצעירים, ודבר שלישי- אחרי שהעמקת בצעירותך, תוכל להמשיך ללמוד לא רע גם בקצת זמן בהמשך. אבל אם ההתנהלות היא להפך- רוב החיים האדם לא יודע ולא מסוגל ללמוד.
2. באמת חבל. אבל רובנו בגיל 12 לא ברשות עצמנו והחברה ככללה לא שולחת בגיל הזה לישיבות. בע"ה זה עוד ישתנה.
בס"ד
למה את הזמן שבו לומדים תורה לא להתחיל מוקדם יותר?
בס"ד
בשביל להשיג אותו.
ואני מצטער אבל איך אפשר לחשוב שילד שרואה את ההורים שלו עובדים ישלה את עצמו שאין עוד דברים חשובים מלבד תורה?
ועובדה שהם הצליחו.
ישיבה היא מוסד מאוד טוטלי וקל לאנשים להיסחף לכך, קל וחומר כשאנשים צעירים ומעצבים את תפיסתם.
אני מאוד מחמיר בבסיס לכל כיוון.
אבל זו גם הסיבה שאני נגד עיון ובעד שאנשים ירכשו הרבה היקף בזמנם בישיבה.
עברת לתמוך בצד שלי? אם הצליחו אז הכל אחלה שכולם ילכו לשםקמנו ונתעודדמוזמן לעיין במקורות שהבאתי.
אם תרצה, אעשה חזרה (משנה בפרקי אבות פרק ג משנה ב, גמרא בברכות דף לה עמוד א, גמרא בשבת דף קנ עמוד א וברש"י שם דיבור המתחיל "ללמדו אומנות", גמרא בקידושין דף כט עמוד ב, רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג הלכה י, טור ושולחן ערוך בהלכות משא ומתן באורח חיים סימן קנו, טור ושולחן ערוך ביורה דעה סימן רמו, חתם סופר בחידושיו למסכת סוכה דף לו עמוד א דיבור המתחיל "דומה לכושי")
וכהנה וכהנה
ארץ השוקולד
).
פרק זמן שבו אין לך משימות על הראש ואתה כמעט לא מחויב לשום דבר, שבו אתה יכול לצלול ולהעמיק בתורה בחופשיות ובבירורים עצמיים. זה זמן שאתה בוגר מספיק ויכול לברר בעצמך.
הישיבה נותנת לך רבנים ושיעורים ואת היכולת הנפשית לברר דברים וללמוד בחופשיות. אם היה לי את הזמן רק לא במסגרת ישיבה-אני לא בטוח שהייתי לומד ברמה של ישיבה. המקום והאנשים גם גורמים להתעלות ולרצון הזה.
אין, פשוט זמן לצלול בעולם התורה..
העלית פה חומר בבקשה לפיצוץ
יש לי שתי בקשות:
1. אם מפתחים על זה דיון, בשרשור נפרד למען הנוחות בבקשה.
2. לקרוא לי גם, כי אני רוצה לתמוך בך
סתם 1...אחרונה


עונה על רוב הקריטריונים , אשמח שתדבר איתי בפרטי 
באופן קבע יש שישה בחורים ויש עוד כמה שמתלבטים אם להגיע



תודה וחג שמחארץ השוקולדמחזק מאד!
חלקנו נתקלים לפעמים באתגרים קשים מבחוץ וטוב לשמוע דברים כאלה..
מחייכת =)אחרונהבס"ד
הרגלי אכילה של ביינישים.
הרגלי שינה של ביינישים.
דרכי הלימוד של ביינישים.
עוד אחד.

אני פשוט לא מצליח להיזכר מה היה הרביעיקמנו ונתעודד

ארץ השוקולדאחרונהיש גמ' במסכת שבת דף סג:
"אמר רבי אבא אמר רבי שמעון בן לקיש-
שני תלמידי חכמים המקשיבים זה לזה בהלכה הקב"ה שומע לקולן שנאמר "היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעיני". ואם אין עושין כן גורמין לשכינה שמסתלקת מישראל שנאמר "ברח דודי ודמה כו´" ".
והמהר"ל מסביר שיש שני דברים- יש מה שנקרא "לשמוע" ויש "להקשיב". רוב האנשים שומעים את מה שחברם אומר להם, אבל הם לא אתו - הם חושבים תוך כדי מה להגיב/ מה יש לי לומר.
אני נכשל בזה המון, ואני בטוח שאני לגמרי לא לבד.
אולי יש לכם עצה איך להיות לגמרי עם החברותא/ עם החבר בזמן שהוא מדבר? זה נראה לי משהו שיא החשוב...
איך מתגברים על הצורך להגיד משהו לחבר תוך כדי שהוא מדבר.
אשמח שתעלו הצעות ולא רק דברים בסגנון "פשוט מקשיבים"
כנראה שבשבילך מחשב זה אכן בזבוז זמן ואל לך לכתוב הודעות כאלו בפורום.
"מחשב = בזבוז זמן" זה נשמע לי כמו סיסמה גרועה