יהודים יקרים - עזרו
שורות אלו נכתבות אחר ספקות ולבטים רבים, בשינוי פרטים מסוימים מטעמי חשאיות.
כולי תקווה שאפיק ממנו את התועלת הדרושה לי, ואולי גם אחרים יסיקו מדיון זה תועלת בנושאים דומים שמתרחשים אצלם.
נשאתי באושר לפני כך וכך שנים. כמו כולם נפגשנו כפי שמקובל אצלנו לפני שסגרנו, התלבטתי, ובסוף החלטתי שזהו זה, אין טעם לבדוק עוד, ואין סיבה להוריד כיון שנראה שלמשודכת שלי יש את הנתונים שאיתם אני יכול לבנות את ביתי ולהגשים את שאיפותיי. הכרנו עד כמה שניתן במגזרנו לפני הנישואין. וכמו כולם הייתי בטוח בעצמי ובזיווגי, שהכל יהיה הכי מבטיח בעולם.
אלא שעל אף שאני מעריך את מה שכן יש לי היום. אותם נקודות שהיו הספקות שלי אז, לפני זמן רב, לפני שסגרתי על השידוך, וליבנתי אותם עד כמה שידי הייתה משגת, וחשבתי שהם אינם נכונים. הם אלו שעד היום עולים ומנקרים לי, וטורדים את חיי. והורסים לי את חיי הנישואין ואת השלום בית.
בדיבורים השקפת עולמנו תאמה, אבל היום ברור לי שעם כל הרמה הגבוהה שלה היא לא ידעה מספיק למה היא מסכימה. הסגנון דיבור של הבחורים אינו כשל הבחורות.
אני הוסיף הוספה שהיא גם הסתייגות. נראה לי שאלו אותם ספקות מאז, אך ברור לי שגם בי חל שינוי מאז שהתחתנו, ושינוי זה הוא זה שמגדיל את משמעותם של אותם ספקות.
במה מדובר? מאז הנישואין הלכתי ונפתחתי, השתנו לי העקרונות ההשקפה
[יתכן שחלק מהשינוי לא קשור להשקפה והוא נובע גם מיצר הרע.דבר זה הוא חסרון גדול בשיטה של השידוכים הנהוגה בציבור, הבחור והבחורה מתאימים את עצמם על פי הצדדים הטובים שלהם ולא על פי הצדדים הרעים. ומה לעשות, אנו לא חיים רק על פי הטוב שבו, ואז נוצר חיכוכים על הפערים הדתיים בין בני הזוג. גם כשאני הייתי בחור הייתי קורנפקלס קטן, לא ממש מתפרע כמוהו אבל הכרתי עולם קצת יותר ממה שהורי חשבו שאני מכיר, וכך גם יצרי הרע היה לו רצונות יותר מפותחים. אך לא התייחסתי אליהם בסגירת השידוך.]
השינוי הזה שאני יודע שהוא התחולל בי, מחדד את אותם ספקות מלפני ומוסיף אליהם גם ספקות נוספים.
הבעיות [בערך.....] שמפריעות לי כיום בחיי הנישואין :
1] חיים מודרניים – כיום כשאני מכיר את החיים ואת העולם יותר. אני סבור שעלי לחיות יותר בפתיחות ממה שאישתי חושבת. ואני חש פחות קשור רגשית ומנטאלית לציבור החרדי, וביותר ויותר תחומים אני לא מזדהה עם ההשקפה הרווחת אצל החרדים. זה נוגע להרבה מאוד תחומים. אמנם רובם לא קריטיים, אך חוששני שיום אחד הם ישליכו גם על תחומים קריטיים יותר. לעומת זאת אישתי יש לה הרבה אידיאולוגיות ויש לה שאיפות גדולת מעצמה ומחייה. והיא לא לגמרי מוכנה לוותר על שאיפותיה בגלל שינוי בהשקפתה או בהתנהגות של בעלה.
2]יופי - יופייה של אישתי. כבר אז לא הייתי שלם איתו, אך אחרי הכרות האדם שמאחריה – והיא אדם מדהים, ואחרי שהסברתי לעצמי שאני לא מתחתן בכדי ליהנות מהחיים אלא בכדי לקיים רצון ה', השלמתי איתו. כיום יופי תופס אצלי יותר מקום. אני מכיר מה זה יופי וכו' ויותר ויותר מפריע לי שאישתי לא עומדת ברף היופי שאני הייתי רוצה. [יתכן שאם היא הייתה מתלבשת יותר מודרני היה בכך מעט פיתרון לענין, אבל מה לעשות שהיא לא מסכימה להתלבש איך שאני רוצה, היא חושבת שזה שאסור והיא לא מוכנה לחשוב אחרת.משפטים כמו – אישה מוכנה לעשות הכל ברגע שהיא מרגישה שבעלה אוהב אותה, אצלי לא עובדים, ממש לא.]
3] בינו לבינה – אני חם מזג וטבעי משתוקק לחוויות עזות וסוערות, והקצב שאליו אני מתיימר אינו מתקרב בכלל לקצב שהיא מסתפקת בו. אייני רוצה לפרט פה. אך אני מקווה שאני מובן.. בקיצור אישתי אינה מספקת את התשוקה שלי. [שיתכן שהיא גם מושפעת מהתרבות המערבית ... שחציי חי בתוכו.] גם בגלל שאני רוצה הרבה מאוד, וגם בגלל שהיא פחות מוצאת ענין כמוני, וגם בגלל שהיא לא נהנית מכך כמוני... מה לעשות.
אני לא מצפה שמישהו פה יגיד לי, טוב אז מה הבעיה תחזור בתשובה והלכו כל הבעיות. כיון. א' זה מה שאני. ב' חלקם גם נובעות בהחלט משינוי השקפה. ג' יש דברים שבהם דיברה תורה כנגד יצר הרע, ולהם היא נתנה פיתרון ומענה, ואני חש שלי אין מענה בזה כפי שאמור להיות.
ברמת העיקרון, הראש שלי היום אינו שולל כלל גירושין. אני לא חושב שאדם שהחליט החלטה בגיל כה צעיר, אמור ללכת איתה כל חייו. מי אמר שאי אפשר לנסות עם מישהי אחרת, גרוש אמנם זה פגם בציבור החרדי אבל לי יש את האומץ ללכת נגד כולם. נגד הציבור שמחנך את הבחרות להיות רבניות גדולות, להתבייש בנשיות שלהם, להיות צנועות יתר על המידה, ולא מחנך להציל את הבעל מהחטא, ולהתכופף להשקפת עולמו.
מה דעתכם?
מבחינת רמת הפתיחות ומשאר הבחינות אני מרגיש מצוקה שאני לא רואה לה פיתרון. ואולי, מי יודע? אולי אמצא מישהי שעימה אני כן אצלח לחוות את מה שחסר לי בחיי, והיא תתאים להלך מחשבתי בצורה מושלמת.
אני מסתובב עם זה הרבה זמן, ולא יודע להיכן אני הולך. תקוותי להיענות מרבית ומועילה.[מי שכל מה שיש לו לכתוב זה לך/לכו לייעוץ נישואין – שלא יכתוב את זה ככה, כי אני יודע על כך.]
מי שרוצה לעזור/ לייעץ/ לשאול/ דברים שעדיף לדון עליהם בצנעה- יש מסרים
--------------------------------------------------------------------------------------
עד כאן מלפני שלשת רבעי שנה. ומאז
לא הייתי מסוגל לדרוך פה אחרי מטח הבוז והחשדנות של חברי הפרום, ברחתי מכאן כל עוד נפשי בקרבי לפני שיאשימו אותי ברצח רבין או בכל מעשה מוגנה אחר.
גם מי שלא חשד בי הטיח בי אשמות שאני אגואיסט ואנוכי וכו' וכו'
היו כמה יחדי סגולה שפנו אלי לנסות לעזור לי, אבל לא היה לי את העוז וותעצומות הנפש להידבר עם אי מי מהפרום פה, פשוט הרגשתי נחשד ומבוזה בצורה מזעזעת.
אז לפני יום כיפור ראיתי לנכון לעורר את החברים פה קצת יותר לכבד זר, לנסות להכנס לנעלים של הזולת, ולא לתקוף בלי לחשוב על התועלת ועל הנזק שיש בתקיפה ובנזיפה.
וכך גם היום אני עדין תוהה ותעה , התקדמתי קצת, פתחתי עם אישתי מקצת הנושאים הבוערים, הבנתי שבחלק מהדברים אני צריך לשנות את דעתי, וגם היא הבינה מעט כך.
אבל אני - אנחנו עדיין עומדים ותקועים לנו באמצע שום מקום.
מצפה לישועה.
ונסלח לכל העם כי לכל העם בשגגה..........