עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך ל' בכסלו תשפ"ו 22:47
א. כנראה שיוספוס (שהיה פרושי) פסק לפי הדעה שאסור להתאבד
ב. יש לך מקור היסטורי לכך שרוב חכמי ישראל לא נטו לדעת ריב"ז? (חוץ מהתאוריה של הרב פרופסור בר שלום לכך שבית שמאי היו מהקנאים. להזכירך רבי אליעזר שמותי וסייע לרבו ריב"ז בזה).
הקנאים היו מלאים שנאת חינם ורצחו זה את זה וכלל לא היו ת"ח, ודעת חזל רעה עליהם, מה שגם שהמקדש וירושלים היו בנויים. בעוד שבר כוכבא איחד את העם (חוץ משלא נהגו כבוד זה בזה), וגם יזם מהלך אסטרטגי הרבה יותר מתוכנן, בר כוכבא היה אחיין של גדול הדור רבי אלעזר המודעי וכנראה ת"ח די גדול בעצמו, כתוב במפורש שרבי עקיבא רואה בו מלך המשיח בניגוד לשום רב שלא ראה בסיקריקים משהו. מה גם שבימי בר כוכבא המקדש וירושלים היו חרבים והיתה תקווה לבנותם, וגם הדריינוס גזר על ברית מילה. וגם ייתכן שהפרתים כנראה היו הרבה יותר מוכנים לעזור בעת המלחמות הפרתיות מאשר 70 שנה לפני.
חזל מדברים במפורש על הבריונים הרעים ששרפו הכל.
ג. לא השוותי בכל דבר בין ריבז לפלביוס. פלביוס לעג לסיקריקים שהביאו אסון על עם ישראל, לא למורדים המתונים. הוא בחר בדרך של אסתר המלכה להשתחב ברומאים ולהשפיע על העולם הגויי לטובת עם ישראל, כמו שרואים בספרו "נגד אפיון".
ד. ברור שריבז לא באמת חשב שיוליכוהו לגיהנום, זה ביזוי ת"ח לטעון כך. אלא שאל עצמו האם באמת צדק או טעה. הגיוני. שהרי תמיד יש שיקולים אחרים, והרי רבן שמעון בן גמליאל הזקן היה מתומכי המרד המתונים. לא טענתי שמהלך יוספוס היה נכון, אלא שהיה צדיק (יחסית) ולא נהג שונה מריבז.
ה. חוץ מרבינו גרשום, מי עוד מחכמי ישראל זכר את מצדה? מעט ולא הרבה. רק המפאיניקים החליטו להעלות מהאוב את המאורע ולהפכו לקדוש ואת מצדה לאתר עליה לרגל מקודש. אגב רבינו גרשום כותב במפורש על מצדה או על מטדי בית שני?
ו. גם אם המורדים היו רשעים, הרי הם הרוגי מלכות. בדיוק כמו צבא צדקיהו שעשה נגד הוראת ירמיהו, הם עדיין הרוגי מלכות.
ז. מעבר לשאלה האם המורדים היו צדיקים או לא. בחזל הם לא נחשבו לגיבורים. ובתור שומר תורה איני רואה צורך לרקוד לפי החליל המפאיניקי ולקדש אותם. יש מספיק גיבורים בעם ישראל - יהושע, גדעון, שאול אבנר יונתן (שהרימו את נס המרד בפלשתים), דוד, יואב, בניהו, מתתיהו, בר כוכבא ועוד. אין לנו צורך בסיקריקים.
ח. לא אמרתי שאין ערך ביוסיפון, אלא שהוא לא העיקר אלא דברי חזל.
וגם יוסיפון יותר אותנטי מכתבי יוספוס המקוריים, כי יוסיפון ליווה את האומה לפחות אלף שנה ולכן מהווה זכרון יותר אותנטי. בעוד שכתבי יוספוס המקוריים נשכחו ונזכרו רק אצל הכנסיה (ורק רבי עזריה מהאדומים נראה לי נחשף אליהם) והועלו מהאוב אחרי 2000 שנה בתוך עם ישראל.
מה שנשכח לגמרי והועלה מתהום הנשיה - לא כל כך רלוונטי לנו. גם אם נגלה תיאורטית בארכיאולוגיה מקור מפורש שליצחק היה בן שלישי - זה לא יהיה רלוונטי לנו כמעט