ai רבאינגיד

תובנה שעלתה לי.

 

הרבה זמן מנסרת השאלה האם ai יוכל להחליף רבנים ולפסוק הלכה. הטענה נגד היא שאפילו אם הבינה המלאכותית תהיה מסוגלת להיות יצירתית ולא רק להתבסס באופן עיוור על המידע שיש בה, הרי שבגלל שהיא לא חווה את המציאות אז היא לא תוכל לכוון לאמת בתהליך הפסיקה. היעדר ההיכרות עם התופעות שמתרחשות במציאות, בטבע, בחברה, וכו' היא פגם בסיסי בתהליך של פסיקה, של תורת אמת.

 

וחשבתי לעצמי, שבמובן מסויים, זה דומה להתנהלות של גדולי הציבור החרדי. למשל, הרב קנייבסקי זצ"ל, שחי מחוץ לעולם הממשי וכל המידע על מה שקורה בחוץ היה עובר דרך העסקנים והנכדים. בעצם, הוא היה כמו בינה מלאכותית, יודע לענות על בסיס נתונים שמזינים לו, אבל בלי להכיר בעצמו ובלי "יכולת" להכיר בעצמו.

זה הכי מזכיר לי את הוידאו מהקורונה שבו הנכד שלו סיפר לו על הגזירה הנוראה של הממשלה נגד לומדי התורה בגלל שיש איזושהי מחלה.

 

ואני לא יודע מה לחשוב על כל זה, בעיקר כי המסקנות לא נעימות. וכמובן, שמא אני טועה. וכמובן שכל זה רק על הצד של טענת הנגד לai.

 

(התלבטתי אם זה מתאים לפורום בית מדרש או לא..)

ממש לא נכון,קעלעברימבאר
בלי להכנס אם החשיבה של הרב קנייבסקי מנותקת מהמציאות או לא, הוא חושב כבן אדם עם רגשות, וכתלמיד חכם ששימש ולמד מתלמידי חכמים אחרים ונפשו מתבוננת על העולם בהתאם, כך שכל חשיבתו הערכית וההלכתית היא של אדם ולא של מכונה.  


גם אם הוא מקבל נתונים רק מבחוץ זה פגם צדדי, בעוד שבבינה המלאכותית זה פגם מהותי בעצם צורת החשיבה שלה.


כולם מודים שלחדש הלכות בינה מלאכותית אסור.


השאלה נידונה רק על לעשות היקש לוגי פשוט כמו אם כתוב בספר הלכה שבננה זה ירק, ובמקום אחר כתוב באותו ספר הלכה שעל ירק מברכים פרי האדמה, אז השאלה האם להסתמך על הבינה המלאכותית שעונה הלכה קיימת שעל בננה מברכים האדמה, אך זה לא פסיקה הלכתית מחודשת, שברור שאסור להסתמך על בינה מלאכותית לכל הדעות.

אני לא חושב שזה קשור לרגשות דווקאאינגיד

אלא למפגש עם המציאות דווקא. מחסור ברגשות זה עוד רובד של ניתוק מהעולם.

 

הסיפור עם הקורונה, לדעתי דווקא ממחיש עד כמה מציאות הרגש הייתה חסרת משמעות.

בשורה התחתונה, הפלט ההלכתי לא היה מבוסס על המציאות. דווקא שם ניצלו את הרגשות שלו

על ידי שימוש במילים כמו "גזירה" "אומרים ש" "איזושהי מחלה" וכו' כדי להשיג תשובה מסוימת.

יכול להיות, אבל גם במקרה כזהקעלעברימבאר
אין מה להשוות פסיקה של הרב קנייבסקי לבינה מלאכותית.     אלו 2 בעיות שונות לגמרי
לכל מגזר, לכל זרם והשקפה, יש פסיקות הלכתיותפ.א.

ומנהגים שהפכו למחייבים, עם שונות והבדלים.

ובפרט הרבה מאוד פסיקות הלכתיות מותאמות למקרים מאוד פרטניים.  

״תשאלו את הרב שלכם״ זו אמירה מאוד נפוצה כאן בפורומים.  


 

ודווקא אותם מקרים פרטניים, שהם לפעמים הכי חשובים בתור לימוד וגזירה שווה מתקדימים, הם אלו שרבנים ופוסקים לא מפרסמים ומשאירים סודיים ואז אין ל AI מאיפה ללקט את המידע.   

אתה מדבר על חידוש הלכה של הבינה המלאכותיתקעלעברימבאר
או על אמירת הלכה קיימת?
חיפוש תשובות להלכה קיימת מתוך ים הפסיקה הקיימתפ.א.

על חידושי הלכות אין מה לדבר.  

כי גם הפוסקים הגדולים ובעלי השם והמעמד , לצערי לא יכולים להגיע להסכמות בינהם שיהיו מקובלות על כלל הציבור - ראה הקיום של עשרות גופי כשרות, פתרונות הלכתיים טכנולוגיים (של מכון צומ״ת), הלל ביום העצמאות, ביום ירושלים ועוד 

חיפוש תשובות כבר גוגל עושה 15 שנהקעלעברימבאר
לא במתכונת ש ChatGPT עובד. אחרת לא היה בו חידושפ.א.
הגעפיטי החידוש שלו זה שהוא כותב מסקנות חדשות, לא?קעלעברימבאר
וזה ברור שלא יכול לפסוק.


אלא אם כן זה היקש לוגי פשוט, כמו שכתוב שבננה זה ירק, וכתוב שעל ירק מברכים אדמה. והגיפיטי יאמר שעל בננה מברכים אדמה

זה כבר שאלה הלכתית הנוגעת לטכני -קעלעברימבאר
האם אפשר לסמוך שאיי איי תביא את הציטוט הנכון מהספר, וכמה אחוז סבירות צריך בשביל זה.   באותה מידה אפשר לשאול על פסיקה מתוך משנה ברורה לא מוגהת
פסיקת אחרונים של ימינו, או הסקהקעלעברימבאר
לימינו מתוך מקרה דומה בראדונים?
זה לא קשור להבנה של המציאותשוקולד לבן

גם נשים חכמות וגאונות שלמדו הרבה מאד תורה ושימשו תלמידי חכמים לא יכולות לפסוק הלכה. (פסיקת הלכה משנה במציאות את המצב, ע"ע תנורו של טכנאי)

כי יש הגדרה מי יכול לפסוק הלכה, ובינה מלאכותית שהיא לא אדם יהודי לא יכולה מעצם היותה כזאת ואפילו אם יהיו לה את כל התכונות השכליות לעשות את זה

נשים לא יכולות לפסוק הלכה?!אינגיד

אתה מתכוון אולי לא להיות דייניות.

לא שמעתי מעולם שאישה לא יכולה לפסוק.

גם הרב אבינר לא שמע.


הרב אבינר: האם אישה יכולה לפסוק הלכה? - כיפה

לפסוק בקטע של לחדש הלכה חדשה, אוקעלעברימבאר
לומר מה ההלכה הקיימת?
לפי מה שהוא כותב שם נשים יכולות להורות הלכהשוקולד לבן

ולהגיד מה ההלכה מתוך מה שהן למדו (כמובן.. אף אחד לא חשב אחרת)

הוא לא אומר שנשים יכולות לפסוק הלכה (כלומר לחדש הלכה חדשה)

אני לא רואה את החילוק הזה בדבריונקדימון

תוכל להפנות למקור בו נמצאת ההגדרה שעל פיה אסור לאישה לחדש דבר?

חשבתי על רעיון כדי להתחיל במשהו קטןפ.א.

אך גם נוגע בלב בעיית השונות של הפסיקה ההלכתית- זיהוי מוצרים לפסח לאשכנזים

 


 

כיוון שגם על הכיתוב לאוכלי קטניות כבר אי אפשר לסמוך בשנים האחרונות.  נעשה לגורף מידי. מחמיר מידי. הרישום הזה כנראה גם מושפע מזהות נותן הכשרות.  

ועשית ככל אשר יורוך. הציווי הוא להקשיב לבני אדםכְּקֶדֶם
לא לרובוטים
זו שאלה אחרת ותשובה אחרתאינגיד
מעניין.


ואם הרבנים יאמרו לשמוע לai? 

רבנים לעולם לא יאמרו כך,קעלעברימבאר
מאותה סיבה שלא יאמרו לך תטילי מטבע ותפסקי אסור מותר על פיה
לא רלוונטינקדימון

השאלה היא מהותית. המקרה הוא רק תרגיל מחשבתי.

זה נאמר על סנהדרין בכלל, גם לא על רב.אריק מהדרום
והסנהדרין קבעו שהולכים לפיקעלעברימבאר
מה שהתקבל על הציבור, והתקבל על הציבור התלמוד הבבלי, שאומר שלרב יש סמכות לפסוק בחידוש הלכות
כן?אריק מהדרום

איפה הם קבעו?

למשל במשנהקעלעברימבאר
"ההולך ממקום שנוהגים בו מלאכה בערב פסח למקום שאין, נותנים עליו חומרי המקום שהלך ממנו והלך אליו"


ודברי הגמרא שבן ארץ ישראל צריך לנהוג כמה שהתקבל בארץ ישראל ובן בבל כמה שהתקבל בבבל (ששם וודאי לא היתה סנהדרין)

מצאתי כי השאלה כבר נשאלה ע״י צוות דיקתה בבר אילןפ.א.
כנראה הם נכשלונפשי תערוג

כי הוא נוצר בדיוק בשביל כך.

לפחות כך הם מגדירים אותו.


הרב דיקטה

רב וירטואלי, שנוצר בטכנולוגיית AI ונועד לענות על שאלות הלכתיות בהתבסס על הספרות הרבנית הקלאסית.


נראה לי שהם טוענים שלא, אם תשים לב להערה למעלהארץ השוקולד
אז אולי הם נכשלו למה שאתה רצית אבל לא לפי מה שהם הגדירו.


אף אחד לא חשב שהוא ממש יהיה הפוסקנפשי תערוג
אבל כרעיון של פסיקה או לכל הפחות עזר לפסיקה
נראה לי שהוא מצליח עם המגוון פה לשמש עזרארץ השוקולד
זה נראה שהוא משקלל בנתונים שלו גם רבני פורים..נוגע, לא נוגע
חזק ארץ השוקולד
הסתכלתי בו רק בתשובה שהובאה פה
זה רעיון איך להביא רב פורים בדרך מקוריתקעלעברימבאר
וגם רבנים (ר)פורים(ים)?קעלעברימבאר
עד כהאשר ברא

Ai הוכח כשקרן וממציאן.

ודבר נוסף, לצדיקים יש רוח הקודש-

משהו טכנולוגיה שעשויה כולה מסטרא אחרא לא יכולה לפסוק הלכה ולהיות רב ח"ו.

טכנולוגיה זה לא סטרא אחרא,קעלעברימבאר
זה פשוט מכונת מתכת נטרלית, וככזו לא יכולה להיות פוסקת הלכה בדיוק כמו הטלת מטבע
עד כמה לא?נפשי תערוג

נגיד, אם תצלם לה רשימת מרכיבים של חטיף.

היא לא יכולה להכריע אם לברך על זה שהכל או מזונות?

זה לא פסיקה, זה היקש לוגי פשוטקעלעברימבאר

כאילו כתוב בהלכה במקום א שבננה זה ירק, ובמקום ב כתוב שעל ירק מברכים אדמה. אז היא בהיקש לוגי מכריעה שעל בננה מברכים אדמה.

לכל ילד מותר לעשות "פסיקה" כזאת

אז פסיקה שהיא היקש לוגי מותר לו לפסוק?נפשי תערוג
השאלה אם חוששיםקעלעברימבאר

לטעיות לוגיות.

אותה שאלה עד כמה חוששים למשנה ברורה לא מוגהת, או אם עובד פיליפיני דובר עברית יכול להקריא פסקי הלכה מספר לקשיש, ואולי יקרא אותם לא נכון

חוששים אבל נשמע כמו חשש זוטרנפשי תערוג
ומה אם זה בשקלול לוגיקעלעברימבאר
טכני אבל מסובך? כיום איי איי עושה טעויות בדברים כאלו
אין להם רוח הקודשפשוט אני..

ואלה שטוענים שיש להם, צאן מרעיתם חייב לברוח לפני שדברים איומים יקרו בעקבות אותה ''רוח הקודש'', כפי שכבר קרה יותר מדי פעמים.

ע''ע רגל יוסף.

קודם כל,קעלעברימבאר
מאיפה הקביעה הנחרצת שאין כיום רוח הקודש (אני לא טוען שדווקא יש, אבל לקבוע נחרצות שאין זה בעייתי.  הרי פעם היתה נבואה ואחר כך בת קול, למה שלא תהיה רוח הקודש?).


דבר שני - אני מעריך שכשהיא אמרה רוח הקודש (שבמילא אסור לפסטק הלכה על פי נבואה) היא התכוונה לאינטואיציית הקודש השכלית שיש לפוסקים לפסוק דבר מסויים (שלא מבוסס רק על הלוגיקה הקרה), ולכן כדי להיות פוסק לא מספיק ללמוד, צריך גם לשמש ת"ח

מאיפה הקביעה הנחרצת שאין מפלצת ספגטי מעופפת?פשוט אני..
לא צריך להוכיח שאין משהו, מי שטוען שזה קיים - חובת ההוכחה עליו.
ידוע לנו שהיתה נבואה ובת קול ומגידים,קעלעברימבאר

מי שטוען נחרצות שאין רוח הקודש בימינו - חובת ההוכחה עליו.


אני גם סובר שאין רוח הקודש בימינו אבל לא שולל אפשרות שתהיה למרות שלא נראה,


גם בגלל שלא מצאנו רב מסויים שטוען לרוח הקודש בימינו (מלבד שרלטנים) , וגם כי סביר שמרגע שנפתחו מעיינות חכמה בשנת ת"ר (כדברי הזוהר) זה בא על חשבון קדושת הכוח המדמה

''מי שטוען שאין -חובת ההוכחה עליו''פשוט אני..
המשפט הזה מחזיר אותי לדיונים קודמים איתך, שגם בהם לא ממש הבנת איך עובד העניין הזה שנקרא ''הוכחה'' 😁😝


אי אפשר להוכיח שמשהו לא קיים. לעולם לא תהיה דרך להוכיח שאין מפלצת ספגטי מעופפת ושאין מערה נסתרת בסין שחיים בה בני אדם עם 4 ראשים.


מי שרוצה להוכיח שמשהו קיים, הוא זה שצריך להוכיח זאת, אפילו אם בעבר אותו משהו היה קיים.


למשל ציפור הדודו, אין ספק שהיא הייתה קיימת. אבל היום היא לא קיימת, למרות שבלתי אפשרי להוכיח זאת. פשוט אף אחד לא יכול להוכיח שהיא כן קיימת היום, ומכאן מניחים ברמת ודאות מספקת שהיא לא קיימת.

לא דיברתי כאן על הוכחה של וודאות,קעלעברימבאר

אלא על מה שמסתבר וחזקה.


ידוע לנו על אלפים שלמים בהיסטוריה בה האנושות טענה להנהגה בידי נביאים וקוסמים היודעים דברים מיסטיים.

ידוע לנו שחכמי קדם למרות שהיו גאונים במדע, תפסו את העולם בצורה דימויית ולא בצורה פילוסופית.  ידוע לנו שבלי שום הסבר הנראה לעין פתאום הופיעו לראשונה פילוסופיות ודתות לא מיתולוגיות לפני 2500 שנה במרכזים תרבותיים מנותקים אחד מהשני (ראה ערך עידן הציר) ובמקרה זה היה כשישראל גלו מארצם ופסקה הנבואה. ידוע לנו בחזל על בת קל, וביוסף בן מתתיהו המדבר על נבואה (המונח כתוב ביוונית)של אנשים בבית שני.

ידוע לנו על חכמים ביקורתיים ומהימנים המעידים על מגידים שלהם עצמם.

ידוע לנו בנפשינו עצמה על תכנים רוחניים הניתנים להבנה רק בצורה דמויית, וידוע לנו שקדוגת החושיות בארץ ישראל משפיעה על כך, ידוע לנו שינוי הסברותיו הקיצונית של הרב קוק ברגע שהגיע לארץ, וידוע לנו דברי חזל שארץ ישראל היא ארץ הנבואה, לעומת חו"ל ששם הגילויים הרוחניים מעורבבים בגסות החומר.


כל זה מוביל להסתברות שכנראה יש רוח הקודש בישראל (ויכולת מיסטית באנושות) עד שיראו לנו אחרת שאין. זה לא הוכחה, אלא מה יותר מסתבר

זה כמו שאני אומר - תוכיח שישקעלעברימבאר
כזה דבר באנושות חוש מוסיקלי.


חובת ההוכחה על מי שרוצה להוכיח שאין.


כי מסתבר שיש

נראה לי הדיוןקעלעברימבאר
נובע מצורות הסתכלות שונות-


נראה לי אתה טוען שנבואה ורוח הקודש זה *נס*, ולכן צריך הןכחה.


אני טוען (וכן הרמבם) שנבואה ורוח הקודש זה *טבע* נפשי אלוקי, רק שצריך תנאים מאוד ייחודיים כדי שייקרה

לא משנה אם זה נס או טבעפשוט אני..
אין שום סיבה להאמין שזה קיים היום
מה החילוק בין היום לבין לפני 3000 שנה?קעלעברימבאר
אתה יכול לשאול עוד הרבה שאלותפשוט אני..
אבל בסוף אין שום הוכחה שזה קיים היום, ולכן השאלות פשוט לא רלוונטיות.


גם על דודו אתה יכול לשאול מה ההבדל בין תקופתנו לבין 500 שנה אחורה. השאלה שוב תהיה לא רלוונטית. אם אין הוכחה שהוא חי, אז אני לא אשתכנע שהוא חי ולא משנה כמה שאלות תשאל.

את הסבירות שאי אפשר נחרצותקעלעברימבאר
לשלול רוח הקודש כיום, כתבתי בתגובה שלפני כמה תגובות
לא צריך לשלול כלוםפשוט אני..
כל מה שאין הוכחה לקיומו, שלול מעצם זה שאין הוכחה לקיומו.


ע''ע מפלצת הספגטי המעופפת.

אבל אם אנו יודעיםקעלעברימבאר
בסבירות שדבר כזה היה קיים בהיסטוריה ופוטנציאל מעיין זה קיים גם כיום בנפש האדם, אז יותר סביר שזה יהיה מאשר לא.


כמו שלא אשלול יכולת כשרונית לזכור ספרים ברמת מבחן סיכה, גם אם תיאורטית לא מצאתי את זה בדור שלנו

אתה מתעלם ממה שאני כותבפשוט אני..
הוכחה שמשהו היה קיים בעבר, היא לא הוכחה שהוא קיים היום. גם לא קרוב להוכחה. זה פשוט כלום. יש בלי סוף שדברים שהיו בעבר ולא קיימים עוד.


מבנים, הרים, אגמים, מיני בעלי חיים, וירוסים... להגיד ''פעם זה היה'' זה אפילו לא תחילת ההתחלה של הוכחה. זה פשוט כלום.

אם זה דפוס חוזר בנפש האדם,קעלעברימבאר
סביר להניח שיהיה גם היום.


פעם היו מלחמות באירופה, ולכן  לא הופתעתי שפרצה מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, האם זה היה וודאי? לא

האם אני אשלול שיש עכשיו אנשיםקעלעברימבאר

ברחוב ליד הבית שלי, רק כי לא הצצתי מהחלון?

סביר שיש


האם אדם שנולד על אי בודד, חכם שישלול קיומם של איים אחרים בעולם?

אתה מערבב בין עצלנות לבין אין הוכחהפשוט אני..
כשאתה לא יוצא לחלון לבדוק אם יש אנשים, זה לא ''אין הוכחה ואין אין להוכיח שיש עוד אנשים''. יש איך להוכיח, הבחירה בידך אם לעשות זאת או לא.


לכן לא דומה כלל לנושא שלנו.


אם יש דרך להוכיח שיש היום רוח הקודש ואני פשוט מתעצל לבדוק, אז באמת הטענה שלך הייתה רלוונטית.

אין קשר לעצלנות, בשני המקריםקעלעברימבאר
גם ללא הוכחה, יש סבירות.


גם אם אין לי חלון ואני נעול, עדיין אהיה סביר שיש אנשים ברחוב

בקיצור, מבחינתך אין צורך בהוכחהפשוט אני..
לדעתי יש צורך.


זה הכל

צורת החשיבהקעלעברימבאר

שבדבר סביר, כל עוד לא הוכח אז הוא כמעט בוודאות לא קיים, היא לא נכונה.


אפשר לטעון שאולי כן אולי לא חמישים חמישים, אבל לטעון באדישות שכל עוד לא ראיתי מבחינתי זה לא קיים? לא צורת חשיבה נכונה.


ומפלצת הספגטי זה לא קשור, אין שום דפוס היסטורי המניח התכנות לאחת כזאת, וזה טענה המדברת על יישות מסויימת מוגדרת מאוד מתוך מכלול אפשרויות. זה כמו שבאמת לא סביר שיש רב בעל רוח הקודש שכל יום שלישי בשעה עשר רואה בעיני רוחו שלושה מדולשעם ירוקים.

אבל בהחלט הגיוני שיש חיות שעוד לא גילינו/יצורים רוחניים שלא התוודענו אליהם


זה לא שבדקוקעלעברימבאר

את כל העולם וראו שלאף אחד אין רוח הקודש.


במילא טענתי שאם יש בדורינו רוח הקודש היא מועטה ורק לאנשים נדירים, ובמילא לא בטוח שאפשר לבדוק אותה מחקרית כי לא בטוח שהיא מדברת על חזיונות של העתיד או דברים אמפירים.

בכל מקרה רב כיום (ובעיקר שהוא לא גדול הדור)קעלעברימבאר
שטוען לרוח הקודש גם אני הייתי נזהר ממנו , כי סביר להניח שלו ספציפית אין. במיוחד אם הוא טוען של פי רוח קדשו הוא יכול לדעת על דברים גשמיים בעולם ולא רק על הסברות רוחניות
מה זה גדול דור?פשוט אני..
מופלג בתורה ובצדקות ובלימוד ושימוש ת"חקעלעברימבאר
לא ענית מה זה אלא מהם תנאי הקבלהפשוט אני..
לאו דווקא חייב שיוכר כגדול הדור,קעלעברימבאר

אלה פשוט התנאים לרוח הקודש של גברים.

רב קטן מזה סביר שלא יהיה לו

איזה רב העיד על עצמו שיש לו רוח הקודש?נפשי תערוג
הרמחל, יותר נכון שיש לו מגידיםקעלעברימבאר
אבל אני מעריך שגם הגרא והאר"י, אבל שם זה בעיקר מפי תלמידהם
אה כיום, יש כל מיניקעלעברימבאר
רעבעלאך שטוענים שיש להם רוח הקודש
אגבפשוט אני..
רגל יוסף היה ברור?🙄
ג'וזף קאופמן?קעלעברימבאר
ברור,קעלעברימבאר
כמו עצמות יוסף וברכי יוסף
במקרה שלו הוא חזר בוקעלעברימבאר
זה לא רב שטוען שיטתי שיש לו רוח הקודש, בלי להכנס למקרה הפסציפי
הai משתפר והולךנקדימון

הדיון הוא מהותי, ולא נקודתי בזמן מסויים בהווה.

באמת מעניין מה יקרה כשהai יגיע לרמה מספקת.נוגע, לא נוגע

שיוכל ליצור דפוסים ואז נניח לכתוב פירוש רד"ק על שמות-דברים.

בדיוק כמו פירושיקעלעברימבאר

חוקרים באקדמיה או גוים על התנך.

 

באופן כללי השאלה על איי איי היא לא דבר חדש, אותה שאלה נשאלה מן הסתם על פסיקה של גוי גאון ובקיא בשס ובפוסקים/או יהודי כזה שאינו צדיק או לא שימש ת"ח

זה בכלל לא אותו דברנוגע, לא נוגע
ההבדל היחיד הואקעלעברימבאר
שאי איי נטרלי, בעוד שחוקרים/גויים מוטים הן לטוב והן לרע, כי לאדם יש גם יצר טוב וגם רע, בניגוד למכונה שאין לה כלום.


)זה פותח דיון האם איי איי עדיף על שופט. מצד אחד לא ייקח שוחד ולא מוטה, מצד שני הוא חושב לוגי קר ולא יכריע דין אמת)

זה הבדל גדול מאודנוגע, לא נוגע
אני לא דיברתי על פסיקת הלכה/דין. וגם שם, אני לא בטוח שזה לא עדיף בחלק מהמקרים.
מה עדיף, גוי או איי איי?קעלעברימבאר
מצד אחד לגוי יש רגשות, מצד שני יש לו גם יצר רע ואי חיבור רגשי אמיתי לתורה כי הרי נתנה לישראל.


גם בפירוש תנך זה כך וכל דברי תורה. אפשר אולי לקבל השראה מרעיון של גוי ושיהודי ת"ח ייפתח את הרעיון (כמו הרמבם מאריסטו) אבל לא לקחת את זה כלימוד

לא הבנתי מה העניין עם הרגשותנוגע, לא נוגע
רגשות זה לכאן ולכאן. יש סכנה בפסיקה ע"פ נטיה רגשית לא פחות מאשר מפסיקה "קרה".
אז כמו שלגוי אסור לפסוק, כךקעלעברימבאר
גם לאיי איי.


גם אם רב מוטה לכאן ולכאן, רב צדיק חכם וירא שמים יהיה מוטה לכיוון רגש האמת (אלא אם כן זה דיין בעניין שנוגע אליו, שאז,צריך לסלק עצמו מהדין)

לא בהכרח. ראינו טעויות חמורות של רבנים בענייני כללנוגע, לא נוגע

כשיש תפיסת עולם בסיסית לא נכונה, יתכן שזה מה שיקרה גם אם הרב צדיק, חכם ויר"ש. ואז אולי עדיף ai שישקול את העניין בצורה קרה (הלכתית ומציאותית) ולא יושפע מרגשות או השקפה. כמובן שכרגע זה לא קיים.

ברור שהאידיאל זה ת"ח שלם.

זה לא טעות תורנית, זה דבריקעלעברימבאר
אלוקים חיים שפשוט אין הלכה כמותם.


כמובן יש לזה השלכה על טעויות חמורות פוליטיות או בטחוניות, כמו השואה או אוסלו, אבל בעניין פוליטיקה טכנית, רבנים הם כמו כל אדם אחר.


היית נותן לאי איי לנהל את המדינה במקום ראש ממשלה?

מה זה איי איי?פשוט אני..
אם כבר אז תכתוב ב.מ.
ב.מ של י.ב.מקעלעברימבאר
ולכן שרים לרב שנכנסקעלעברימבאר
שאו שערים ראשיכם... איי אי איי איי איייייייייי
לא כל דבר הוא דברי אלוקים חייםפשוט אני..
כשיש נגיף מסוכן ומדבק מאוד, ורבנים קוראים לתלמידיהם לא להקשיב לרשויות ולהמשיך ללמוד כרגיל - אלה לא דברי אלוקים חיים, אלא ממש כפירה בתורה ובמצוותיה.


כשיש מלחמה נגד אויב שקורא להשמיד אותנו, והוא אף פועל בפועל בשביל לעשות זאת, והוא רצח מעל אלף יהודים ביום אחד וחטף מאות אנשים וכו', ויש רבנים שקוראים ללמוד תורה במקום להשתתף במלחמה - אלה לא דברי אלוקים חיים, אלה דברי כפירה של ממש בתורת משה ובכל מה שהיא מייצגת.

דיברתי ברמת העקרוןקעלעברימבאר

המוסרי והתורני זה כן דברי אלוקים חיים, עובדה שאותו רב שקל כך מתוך מכלול השיקולים (אלא אם כן לא ידע את השיקולים בגלל העסקנים).


כמובן שאין הלכה כמותם.


בפועל זה יכול לגרום לטעויות חמורות, וענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס שרפה את היכלנו.


אני לא מסכים אם מה שהיה בקורונה, אבל אותו דבר ניתן לומר על המחיר הבריאותי של זיהום אוויר, תאונות דרכים ותאונות סקי שזה דבר נפוץ. זה עניין של ערכים ושיקולי עדיפות.

לא, זה לא אותו דברפשוט אני..
ואכמ''ל כי זה כבר לא הנושא
אני לא חושב ככה, אבל לא אכנס לזהנוגע, לא נוגע

לגבי הסוף- זה תלוי מי ראש הממשלה. אם מה שחשוב לו זה קודם כל הכסא אז למה לא?

אני לא מבין גדול בai, אני מדבר על העקרון, של להחליט ע"פ נתונים ועובדות ולא על פי גחמות. אם הai עצמו מוטה בגלל דברים לא מדעיים, כמו הרבה שטויות פרוגרסיביות, אז ברור שאי אפשר לסמוך עליו. 

מנהיג מחליט גם לפי אגנדות וערכים,קעלעברימבאר
על פי מה האיי איי יחליט?
מה גם שבאוסלו נגידקעלעברימבאר

רבנים חרדים החליטו עך על םי הסתמכות על מומחים מדיניים שטעו בעצמם, כך שזה חא טעות של הרב אלא של המומחה המדיני.

כמו רב שיביאו לו שאלה הלכתית עם נתונים שקריים

המומחים המדיניים והבטחוניים לא סתם טעונוגע, לא נוגע
הם פירשו את המציאות לפי המשקפיים האידיאולוגיות שלהם.


אני מניח שai מפותח (ושלא מושפע מהזיות פרוגרסיביות שעוצמות עיניים מול מציאות פשוטה) היה מחליט על סמך נתונים קרים, מאורעות עבר, תפיסות עולם דתיות של שני הצדדים, סקרים עממיים שנעשו. והיה אומר שמבחינה בטחונית הסיכון גבוה בהרבה מהסיכוי. אז ככה שהשאלה ההלכתית הטהורה האם מותר למסור חלקים מא"י בעבור שלום ובטחון בכלל לא הייתה מתחילה.

אולי בעתיד יהיה איי אי יועץקעלעברימבאר

לראש הממשלה.

בנתיים נסתפק בזה שהוא יחליף טת היועמשית

הוא ממש לא נייטרליפשוט אני..
הדעה שלו היא הדעה המקובלת במחקר.


מוסר זה דבר יחסי שמשתנה עם הזמן. כמו שהיום ברור לך שנשים יכולות להצביע כמו גברים בבחירות לראשות הממשלה, כך לפני 200 שנה זה היה נחשב רעיון הזוי וחסר סיכוי.


בינה מלאכותית לא תהיה נייטרלית בשאלה הזאת, היא תביע דעה נחרצת שאין סיבה שנשים לא יצביעו בבחירות.

אוי ואבוינעה ונדה

אסור לנו לחשוב שגדולי הדור (גם החרדים שביניהם), הם אנשים כמונו.

צריכה להיות לנו יראת כבוד גדולה אליהם. נחרדתי לקרוא.

כולם אנשים כמונונפשי תערוג

יראת כבוד. כדאי.

יחד עם זאת לזכור שכולם אנשים

סליחה, נבהלתי. באמתנעה ונדה

"אמר ר' זירא אמר רבא בר זימונא אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים" (שבת קיב ב), לאו דווקא ראשונים קדמונים, אלא כל מי שאין לנו השגה בו.

אמר החזון אי"ש זצ"ל: "ואמנם האיש הזוכה הזוכה לידיעת התורה, הוא הולך בין אנשים ונדמה כבן האדם, אבל באמת הוא מלאך הדר עם בני תמותה וחי חיי אצילות ומרומם על כל תהילה" (קובץ אגרות חזון איש א יג). האם הייתם מקבלים יחס שכזה לרב קוק? לר' חיים מוולוזי'ן? לגאון מוילנא?

אל תבהלי. אני לא מפחידנפשי תערוג

ולא הבנתי איך ציטוט של אדם (ואני חס וחלילה לא מזלזל בכבודו. אדם גדול. גדול דור. אבל בסוף בסוף אדם) מוכיח שיש מישהו שהוא לא אדם.


ובפרקטית אשמח להבין למה הוא לא אדם רגיל?

שהוא חולה הוא לא צריך רופא?

הוא לא נשפט עם כולנו בראש השנה (ולצערנו גם גדולי דור נשפטים למיתה. ענינו הרואות שגדולי דור מאז הוא מתמיד גם נפטרו מין העולם)

האם יש לו יכולת נבואה לנחש מה מחר יהיו המספרים בלוטו? (כמה אברכים אפשר לממן מפרס לוטו אחד? אלפים...)


כולנו בני אדם.

לכולם יש יתרונות וחסרונות

כמובן שהתורה מזככת ומרוממת.

אבל בסוף בסוף. גם גדול דור הוא אדם.

וכל אדם הפשוט ביותר. עם הרבה השקעה יכול להגיע להיות גדול דור (אם ירצה בכך)

..נעה ונדה

לא התכוונתי לומר שהוא לא נזקק לרופאים, או שהוא לא יכול לטעות (גם משה רבנו טעה פעם אחת, זה הופך אותו לפחות ממה שהוא? כותב עליו הכוזרי במאמר ראשון: "אָמַר הֶחָבֵר: וְאִם נִמְצָא אָדָם ׁשֶיָבֹוא בָאֵש וְלא תַזִיקֵהּו, וְיַעֲמֹד מִבְלִי מַאֲכָל וְלא יִרְעַב, וְיִהְיֶה לְפָנָיו אֹור ׁשֶלא יִסְבְלּוהּו הָעֵינַיִם, וְלא יֶחֱלֶה וְלא יִתַש כֹחֹו, עַד ׁשֶכַאֲשֶר יַגִיעַ אֶלּ תַכְלִית יָמָיו יָמּות מָוֶת בְחִירִי, כְמִי שֶיַעֲלֶה עַל מִטָתֹו לִיׁשֹון בְיֹום יָדּועַ ובְשָעָה יְדּועָה, נֹוסָף עַל יְדִיעַת הַנֶעֱלָם מִמַה שֶהָיָה וְיִהְיֶה — הַאֵין זֹאת הַמַדְרֵגָה נִבְדֶלֶת בְעֶצֶם מִמַדְרֵגַתּ בְנֵי הָאָדָם? אָמַר הַכּוזָרִי: אֲבָל זֹאת הַמַדְרֵגָה הִיא אֱלהִית, מַלְאָכִית, אִם הִיא נִמְצֵאת, וְזֶה מִדִין הָעִנְיָן הָאֱלהִי, לא מִן הַשִכְלִי וְלא מִן הַנַפְשִי וְלא מִן הַטִבְעִי. אָמַר הֶחָבֵר: אֵלֶה קְצָת תָאֳרֵי הַנָבִיא אֲשֶר אֵין חֹולֵק עָלָיו..." לא התכוונתי לומר שגדולי הדור של ימינו הם במדרגתו של משה רבנו, אלא שאפילו גדול הנביאנו יכול לטעות ולכן אין זו ראיה להיותם "כמונו".

בוודאי ובוודאי שהתורה מעלה את האדם מבחינה רוחנית ליותר ממה שאנחנו, וצריכה להיות לנו יראה גדולה מאדם שגדול ממנו בתורה. דעתו לא שווה בערכה לדעתנו. מי אנחנו הקטנים, בקושי פתחנו ספר בחיים הקצרים שלנו, שנעז לדחוף ראשינו בין הרים ולזלזל ברב גדול כזה או אחר?

אף אחד לא מזלזלנפשי תערוג

ויחד עם זאת הוא אדם.

אדם שמומחה בתורה.

אבל לא נשאל אותו בדברים שלא קשורים בתורה ובהלכה.

יותר נכון אפשר לשאול. אבל עדיף לשאול אדם מומחה לאותו דבר.


כמו שאם התקלקל לי המזגן. אקרא לטכנאי מזגנים ולא לרב.

"מומחיות" בתורה אינה "מומחיות" בכל תחוםנעה ונדה

אין השוואה בין רופא מומחה לבין רב "מומחה". חכמת החול אינה זהה בערכה לחכמת הקודש.

התורה אינה חכמה חיצונית, היא משנה את מהות האדם. רב הוא אדם גדול ממני, לא רק אדם חכם ממני או אדם בעל ידע יותר רחב משלי.

החזון איש היה פיוטי מאוד תמידנקדימון
זה לא סותר את הכבוד שראוי לתת לאדם שהשקיע את כל כולו בתורה, שהוא מומחה, שבדר"כ הוא גם אדם שתיקן וזיכך מאוד את גופו ומידותיו.
מה זה גדולי הדור?פשוט אני..

ולמה הם לא ''אנשים כמונו''?


אנחנו מאמינים שהתורה מזככת את האדם הלומדנעה ונדה

היא מעלה אותו מדרגות בקדושה, רבים מהם הם בעלי רוח הקודש

יש סיפורים מבהילים על הרב מרדכי אליהו, הרבי מלובביץ' ועוד ועוד..

אסור לנו לחשוב שהם אנשים כמונו, זה זלזול חמור בכבוד התורה

הרבי מלובביץ פעם העיד על עצמו שיש לו רוח הקודש?פשוט אני..
לא הבנתי, למה שיעיד על עצמו?נעה ונדה

יש סיפורים מבהילים..

הינה דוגמה: הרבי רופא חולים | חב"ד - אור אין סוף

ועוד אחת: מופת של הרבי - ילד שלא דיבר החל לדבר | חב"ד - אור אין סוף

ועוד אחת: הרבי אמר לאשה: סעי לביתך, בעלך מחכה לך! | חב"ד - אור אין סוף

ויש סיפורים נוספים שאני מכירה אבל אני לא רוצה לספר בלי מקור..

בכל אופן, לא חייב סיפורים מופתים.

אנחנו מאמינים שעצם לימוד התורה, שהיא דברי אלוקים חיים, מעלה את האדם בדרגות רוחניות.

ולא ראוי שאדם נחות בדרגה יגיש שווה לאדם נעלה ממנו בדרגה, גם אם יש מכנים משותפים ביניהם.

יש ויש - ולא להיות תמימים. לקחת דברים בערבון מוגבלפ.א.

אדם הוא אדם, יצור אנושי, הפועל לפי השקפתו אך גם מתוך שיקולים ואינטרסים ואידאולוגיה.  


לא חסרים רבנים בעלי שם ומעמד ציבורי, שאינטרסים כלכליים וכספיים מניעים אותם.

למשל רבני ערים השולטים על מערכת כשרויות מסועף, עם משרות וג׳ובים למקורבים ולאנשי שלומם, ויש מלחמות עולם כל כמה שנים בין הגופים הפוליטיים המרכזיים - ש״ס, הציונות הדתית, המפלגות החרדיות, על מינוי דיינים ורבני ערים המקורבים קרבה משפחתית לפוליטיקאים החזקים במדינה.  

לא כל לומדי התורה פועלים משיקולים טהורים למען הציבור, העם והמדינה. 

אני מדברת על רבנים בסדר גודל אחרנעה ונדה
לצערנו מעטים הם הרבנים האלהנפשי תערוג
נכוןנעה ונדהאחרונה

אין המון "גדולי דור" בכל דור, יש מעטים מובחרים, מורמים מעם.

במובן הזה, היהדות אינה דמוקרטית.

פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.אחרונה
נשמע די מבאס לאבד חחח
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים

הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?

איזה צד עדיף.

תמיד עדיף לבחור באופציה הראשונה.בנות מרכלות עלי

זה מונע מהמצב להדרדר למקומות לא נעימים.

הבעיה שזה מונע יצירתיות וכנות.חסדי הים

יש צד טוב שאפשר להתבטא ככה, כשאתה ממש לא מול השני.

השיקול שלך מאוד רציני, וזה יכול למנוע הרבה דברים לא נעימים.

קשה להכריע.

ברור לי, צריך להיזהר מאוד במה שכותבים, אבל אולי לא יותר מדי.

כלל נחמדזיויק
נראה לי רחוק מאד ממה שהולך שם
דווקא פנים מול פניםהפיאחרונה
יותר קל לי
חברים - אלו שצופים מדי פעם בסרטים\סדרותשפיכת לב

כמה הייתם מוכנים לשלם עבור שעת וידאו, עבור מעבר על כל התוכן וסינון המקומות שבהם יש בעיה של צניעות (נניח שניתן לבחור מידה - עירום, בגדי ים, או גם מקרים גבוליים יותר כמו שמלות לא צנועות וכד') חותך ומסדר את הקובץ הסופי לצפייה?  אני מדבר פר שעה (נניח לסרט שאורכו שעה וחצי: אני מוכן לשלם 2 שח).

לא הבנתי מה השאלהבנות בזות לי

אתה שואל כמה היינו מוכנים לשלם בכדי שיצנזרו לנו סרטים? אם גוי היה עושה את זה.. הייתי משלם הרבה.

בטח לא 2 שקל..

בעיתונות הכתובה פתרו את הבעיה בצורה יותר חכמהפ.א.

במקום לצנזר ולשפר את בעיות הצניעות בעיתונות החילונית, יש עיתונות המותאמת לציבור הדתי.  

נראה לי מוזר לצרוך תוכן ומדיה עם בעיות צניעות גם אם יש מי שיחתוך וידביק וינקה את מה שמפריע. 

אם זה חותך לגמרי את החלקים הבעייתיים..בנות בזות לי

ולא רק מצנזר בקטע של להסתיר, אז אולי יש בעיה אחרת של עצם הסרט והתוכן שלו. זה כבר דבר אחר..

לא הבנתי כלוםכְּקֶדֶם
ומרגיש לי לא מתאים בכלל 
אם הייתי צופה, הייתי משלם אלף שקל לכלחסדי הים
דקה, אבל הכסף זה גם סיבה לא לצפות.


יש גם בעיה של אלו שצופים כדי לסנן, אבל אולי אתה מתכוון אם איזה אלגוריתם.

הבהרה חשובהשפיכת לב

מדובר כמובן על סרטים או סדרות שבגדול הן 'נקיות', אבל לפעמים יש פתאום כמה שניות של בעיה.

הסינון מתבצע ע"י AI ולא ע"י שום אדם יהודי וכד'.
השאלה הייתה האם מבחינתכם הייתם משקיעים סך מסוים שעבור כל סרט או פרק שאתם צופים - תוכלו לשים אותו בתוכנה שתעבור על כולו ותחתוך את המקומות הבעיתיים.

אם זה נקיהרמוניה

גם מבחינה רעיונית אז כן

אבל הרבה פעמים סרטים אפילו בלי קשר לחוסר צניעות לא תואמים את הלך הרוח של יהודי.

 

נ.ב

המטרה של סרטים היא לא לשרוף את הזמן או להוות ריגוש אלא ללמד דרך חוויה

כי זה גם ככה מחנך מהדלת האחורית... אז צריך לראות שזה עונה גם על זה 

וזה מסובך, לכן הפיתרון הוא כמו שכתב @פ.א. 

הייתי קוראת לזה נקודות למחשבה/ מסר, אבל לימוד?נפש חיה.
חינוך בעיניי הוא לא דרך סרטים ודומיהם
למה?הרמוניה

סרט זו חוויה חזקה ולכן זה כלי שאפשר לרתום אותו לקדושה את לא חושבת?

אנשים הולכים לסרטים, להצגות, כדי להתענג, להתנתקפ.א.

לשעתיים מטרדות היום יום, מלחצים ודאגות.

הולכים לקולנוע או צופים בבית בסרט, יוצאים להצגה,  כדי להכנס לזמן קצר לעולם אחר.  ההפוגה הזו מעניקה למוח "מנוחה" מרעשי הרקע של המציאות.

לפעמים אנחנו נהנים אפילו מסרטים שגורמים לנו לפחד או לבכות. זה קורה כי המוח שלנו יודע שזה "רק סרט" 🙃


 

מי מחפש לקבל שעת חינוך בצפייה בסרט?

לשם כך יש שיעורים ולימודים.

 

אני חשבתי על סיבה אחרתנפש חיה.

סרט הרבה מחצין דברים ומציג אותם בדו מימד ולפעמים תלת מימד חזותי

יש נושאים יפים וחשובים שמעבירים אותם בסרט,

עדיין הדיבור ןהעומק שבשיח או לימוד אמיתי מתוך ספר, נותן מימד אחר שא"א להעביר בצורה שטחית וצבעונית

נראלי שמסר או תוכן אמיתי או רעיון זה דבר שצריך עיבוד או שיח עמוק, לא דרך רדודה

שתעביר אותו

או תתיימר לחנך איתו  

..הרמוניה

בסרט יש יתרון שאין בלימוד מספר וכן להיפך.

זה כמו סיפור רק בצורה משודרגת וחיה יותר. בעיניי אין רע בלשלב... כל עוד הסרט חיובי.

ולאו דווקא בתור שעת לימוד, גם בשביל העשרה.

..הרמוניה

בין אם תרצה ובין אם לא הסרט מעביר מסרים, ובצורה הכי חזקה שיש... שאגב המטרה שאתה מתאר לענ"ד לא אידאלית בכלל. זה לברוח מהמציאות. אבל אם כבר, אז לפחות שיהיה משהו יחסית מועיל ולא מזיק. (מסייגת שאין בעיה בעיניי שיציאה לסרט תהיה שעת בילוי מדי פעם, אבל שוב שזה יהיה סרט חיובי)

מנסה להבין אותך - למה את מתכוונת לברוח מהמציאות?פ.א.

בניגוד למדיום ויזואלי שבו הכל מוגש לנו "מוכן", הקריאה דורשת מאיתנו להיות שותפים ליצירה. כששוקעים בספר טוב ומעניין, אנחנו בונים בדמיון שלנו את הדמויות, את תיאור המקומות, המוח שלנו הוא זה שמפיק את הסרט מהמילים הכתובות. וממש נכנסים למציאות המתרחשת בספר, ומתנתקים זמנית מהמציאות סביבי בזמן שאני שקוע בספר.  

וכשעוצרים באמצע קריאת ספר וחוזרים אליו כעבור יום/יומיים, שוב צריך להכנס למציאות המדומיינת של העלילה. 

התכוונתי לגבי המטרה של הצפיה.הרמוניה

סרט יכול למלא בהשראה, להעשיר וללמד כמו ספר, אבל אם המטרה היא להסיח את הדעת מהמציאות אז משהו במציאות לא תקין. אלו שתי מטרות שונות. לא קוראים או צופים רק בשביל להפעיל את הרגש ולכבות את השכל... מסכים?

המטרה היא הנאה נטו, בילוי חברתי נעיםפ.א.
הולכים לסרט, להצגה בתיאטרון , להופעה של אומן מוכשר, כדי להינות. כדי לגוון את השגרה של עבודה, בית, נסיעות. אנחנו מחפשים רגש. בין אם זה לצחוק מכל הלב, להתרגש עד דמעות, או פשוט להתפעל מיצירה טובה.


וככה גם מספר טוב.


נראה לי מרחיק לכת להגדיר יציאה לסרט שנהנים ממנו, ובעקבות כך התנתקות לשעה/שעתיים, כבריחה מן המציאות. 

אין בעיה עם בילוי מדי פעםהרמוניה

כי המטרה מוגדרת, כמו שמכניסים מנוחה בלו"ז אבל זה לא מה שהיה נשמע שאמרת. חוץ מזה גם בילויים צריכים להיות כשרים, ותאמין לי שאין בזה אמצע בד"כ... או שזה חיובי וממלא, או שזה מוריד.

חזרתי לקרוא עכשיו את התגובה מאתמולפ.א.

אכן אפשר היה להבין ממני משהו אחר ממה שהתכוונתי

 

אז אני בא להדגיש שאני מדבר על יציאה לבילוי מידי פעם כדי להינות מהפנאי ולא כדי לברוח ממציאות חיים, מצרות ובעיות. 

אוקייהרמוניהאחרונה
לא ברור לי איך זה יעבודברגוע
אתה תוריד את הסרט בצורה לא חוקית ואז תצנזר אותו בעזרת התוכנה שלך? אתה הרי לא יכול לצנזר את הסרטים/סדרות כשהם באתר המקורי שלהם (רימון אולי כן יכולים).
המקום שלכם בעולםזיויק

הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?

יהיה ברור אי פעם?

איך אחרים רואים את המקום שלכם?

זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?

רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂

אולי הבנתי, אז-הרמוניה

אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש. 

שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.

אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.

אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.

זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
תלוי אולי בסוג האנשים? איך הקב"ה עובד עם היצורים שברא?
לא, כיהרמוניה

אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.

וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.

אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו. 

יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.

בלבלתזיויק
כי אישרת שבאופן כללי יש מיקוד בתכונה, גם אם יש יוצא מן הכלל.
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה

היא הדרך, לא המטרה. 

מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.

הטלת כאן פצצהזיויק

כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.

תוכלי לבאר את כוונתך?

אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויק
😆
היעוד שליoo

ברור לי מאד

לעשות טוב לעצמי ולאחרים

ללמוד ולהשתפר מיום ליום


אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי

את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם

זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
חשבתי יותר בכיוון של משהו ממוקד: לדוגמא חסד, רפואה, שליחות ציבורית, יצירה, חינוך, ביטחון, קדושה וכאלה
זה יכול להיותoo

יעוד של כל מי שרוצה בזה

לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים 

לגמרי הבנתי את השאלה. עונה:די שרוט

בסוף, זה תלוי במינון של כמה אתה צורך. כי אם תגזים אתה בסוף תמצא את עצמך בחמש לפנות בוקר מתעורר ליד פח זבל עם גרביים שהם לא שלך.

 

ככה זה בחיים. צריך לקבל אותם כמו שהם. כל ניסיון להתכחש להם נועד לכישלון. כי מה הם החיים אם לא צבר אירועים שמפריעים לנו לישון?

מתברר עם הזמן-יש כיוון אבל רק ה' יודעהרשפון הנודד
אם רק ה' יודעזיויק
אז איך אתה גם יודע?
אני יודע את הכיוון לפי מה שאני מבין ומרגישהרשפון הנודדאחרונה

אבל בסוף מה יקרה איתי בפועל זה רק ה' יודע ומוביל

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
כןנפש חיה.אחרונה
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אולי יעניין אותך