ואם כן באיזה אופנים ,קבלה למוסדות,נישואין,אווירה,משרות עבודה וכד'ו
מעניין אותי מאוד כי אני צריך להשוות בין הציבור החרדי לדתל"ש וחרד"ל
אשמח לקבל תשובות,תודה
ואם כן באיזה אופנים ,קבלה למוסדות,נישואין,אווירה,משרות עבודה וכד'ו
מעניין אותי מאוד כי אני צריך להשוות בין הציבור החרדי לדתל"ש וחרד"ל
אשמח לקבל תשובות,תודה
👏👏👏בוזוכואב
אבל זה לא בא מגזענות בכל המקרים.
זו באמת, גם היום, הבדלי מנטליות, הבדלי תרבות, הבדלי צרכים, גופניים ונפשיים. פשוט שונה.
אחרי שלומדים להכיל משני הצדדים, יש יופי מאין כמותו והשלמה של תכונות נפלאות לבית נפלא.
אבל אי אפשר לומר שזה לא קשה.
ולשאלתך, הם חרדים ממש. אבל באמת הוריו שייכים לציונות הדתית.
הוריו ממש לא רצו, בהתחלה.
לא מורי מערכי כלום.
אם למישהו יש בעיה במוח נגד צבע צהוב, זה אומר שצבע צהוב לא בסדר?
אני פשוט חיה בקהילה מדהימה. מעורבת. אשכנזים וספרדים.
קהילה ליטאית.
לי ממש כיף שאנו חיים ביחד. והילדים שלי לא גדלים בשום שנאה,
מה שאני רואה שקיים בעיר של חמי וחמותי, עצוב.
את צריכה להשתדל לתת להם בבית, ממש דרך חיים,
שכולם בסדר, כולם טובים, כולם יהודים.
ולא משנה באיזה הברה אתה מתפלל,
ליטאי, תימני, ספרדי, חסידי כו'
העיקר שיכוון את ליבו לשמים.
היום אין הבדל בין העדות שבאמת מצריך/מצדיק הבדלות
זה מראה על בורות כ"כ גדולה.
(יש כאלה שבטוחים שכל עדות המזרח כהי עור) - לא שיש בעיית יופי אצל כהי עור.
חבל להתעצבן, זה פשוט מצחיק.
פעם כשהייתי ילדה רבתי עם איזה אחת
וברוב כעסה היא סיננה לעברי: י'אשכנזיה מסריחה
איך צחקתי.
בס"ד
ב. מוזר, המנהל בכלל לא מתפלל עם הבנות.
בכל מקרה היום נוסח התפילה הוא ספרדי.

מתקבלים יפה?
לא רוצה לתלות בגזענות, כי באמת הייתי שונה מאוד מכולם.

דווקא החברים שלי לא סובלים את מכבי
בא לי בירהכשזה במוסד לימוד אשכנזי אין תימה,
הם מלמדים ומטמיעים את מה שהם מכירים.
כשזה במוסד לימוד ספרדי אז נאמר שזה
גזענות עצמית? אולי תחושת נחיתות
עדתית, או משהו משונה אחר.
אני למדתי במוסד כזה.
נוסח התפילה בו היה "ספרד" למרות שכמעט כל התלמידים ספרדים.
היו"ר הוא בן לעולי מרוקו, הרב בן דהן, אופיר סופר, יוסי כהן, הרב עמיחי אליהו, מירי אברג'ל...
ובצבא יש לא מעט אלופים ספרדיים.
לגבי מחשבת ישראל אי אפשר להתעלם מהעובדה שלחכמי צרפת, אשכנז, ספרד, פולין, האימפריה הרוסית וכו'.. יש יותר ספרים מאשר לחכמי איראן, עירק, מצרים, לוב, תוניס וכו'.. (לא שלא היו שם גדולים ומקובלים אבל כמותית היו יותר באירופה או שנשתמרו יותר ספרים)
והעניין עם ה"ערס" בא נאמר שזה לא בדיוק סטיגמות חסרות בסיס.. אולי באשמת מפא"י שדחקו אותם לשולי הארץ, או מנעו מהם השכלה גבוהה, תכלס כיום אם שומעים על דקירה במועדון, או אירגוני פשע (משפחות אבוטבול, אברג'יל, שירזי, דומרני, כהן, ועוד לעומת האשכנזי זאב רוזשטיין) לרוב זה יהיו מזרחיים.
בחינוך, בתלמוד תורה (דת"ל תורני) שאני למדתי, היה תלמידים, מלמדים, והמנהל לתקופה של שנתיים מזרחיים \ תימנים.
למה לחפש דברים שכמעט ולא קיימים?
אנשי כנסת הגדולה שתיקנו נוסח תפילה במקום ה"קריאה לעזרה" חשבו אחרת.
כבר אמרו המקובלים שיש בשמים שערים שונים לנוסחי התפילה השונים.
אני לא מבין מה ההיסטריה סביב שוני וגיוון- לדעתי זה מקסים שיש צורות שונות ודרכים שונים לעבודת ה'. נכון שזה מעורר קשיים לפעמים, אבל בגלל זה לוותר? חבל, שכל אחד ירגיש מיוחד בעצמו ובמסורת אבותיו ובמנהגי עדתו!
אני מכיר לא מעט זוגות (גם מהציבור ה"חרד"ל") של אשכנזי ותימניה ולהיפך, ובתלמודי התורה שאני מכיר לומדים ילדים מכל העדות יחד, ולא מכיר מעסיקים שלא יקבלו עובדים מעדה מסויימת! אולי כלפי יוצאי אתיופיה יהיה קצת "גזענות" (לעניין חתונה, לא עבודה \ לימודים) למרות שמכיר באופן אישי גם זוג של אתיופי ואשכנזייה.
זו צביעות להגיד שלא.
היא אולי פחות מאשר בציבור החרדי, ופחות לגיטימי לדבר עליה...
אבל -
בנישואין- היא קיימת! (לא אצל כולם אבל הרבה) ולא רק אשכנזי ספרדי- גם בין עדות.
קבלה למוסדות- בדיוק דיברתי עם ילד שלומד במוסד חרד"ל - מתוך 28 ילדים בכיתה יש 4 ספרדים...
קבלה לישובים- תפתחו ספר טלפונים של ישוב שמחשיב את עצמו, עם וועדת קבלה ותחשבו אחוזים...
וגם בשיח תוכלו לשמוע אמירות ובדיחות בנושא...
נראה לי שאין ציבור ש"טהור" מזה...
זה אולי מראה כמה אין עדתיות בציבור...מתואמתאולי זה בעיני המתבונן
אולי זה תלוי מקום
למה את אומרת שכולם פה עונים בצביעות?
אישית אני אשכנזיה שגדלה בעיירות פיתוח
לא מצאתי ולא נפגשתי בגזענות לשום צד
נשואה לספרדי וכך גם חלק מאחיי
ואין בזה שום עניין מיוחד...
במקום העבודה שלי אין הבדל
ובמוסדות הלימודים של ילדיי יש פשוט שיקוף של הקהילה.
כי בציבור החרדי ה"פרענק" יישאר נטע זר, גם אם הוא נין ליוצאי מרוקו ומדבר עברית נטולת החי"ת ועי"ן.
מבחינת נישואין, בציבור הסרוג הילדים מחליטים ולא ההורים, ככה שיש לא מעט זוגות "מעורבים".
לאחרונה פה ושם מתפרסמים טורים של זהותנים לעת מצוא שמתלוננים על קיפוח מכוון של מורשת ספרד בישיבות הסרוגות, אלא שהמצב הרבה יותר פרוזאי: אם ישיבה פלונית הוקמה ע"י אשכנזים, מטבע הדברים הם ינהלו אותה ברוח המסורת שהם עצמם ספגו, ותוך דגש על חיבורים הלכתיים והגותיים של הרבנים שהם מכירים.
ספרדי בין אשכנזים יהיה נטע זר
ואשכנזי בין ספרדים יהיה נטע זר.
וגם מבחינת נישואין בציבור החרדי הילדים מחליטים,
אלא שמכתחילה מחנכים לרפד את כל הקשיים ולא לחפש קשיים נוספים כי מספיק יש גם ככה.
לכן אין להם עניין ויש התנגדות לחתן אלו עם אלו כי מה הקשר??
ומספיק עם המילה פרענק, היא מילה מעליבה,
בדיוק כמו להגיד מזרוחניק.
וסליחה שהייתי ישירה, אחרי מלא תגובות הייתי חייבת לכתוב את התגובה הזו, לא אישי אליך.
יש אפליה גלויה,אפילו לא מתביישים בה
יש מיכסות לספרדים בכל ישיבה אשכנזית
אם בחור ליטאי יתחתן עם ספרדיה,כל העיר תרעש,ויהיה לכולם ברור שמשהו דפוק בו
אבל השירשור התפתח לצד מעניין.
נכון שיש לעדות אשכנז חרדים, אפליות על ספרדים והרגשת עליונות עליהם. בגדול זה רק בעסקנות, לא בעם המתהלך בשדות.
זה באמת נמצא בישיבות האשכנזיות שלא יקבלו בחור ספרדי ויקבלו מאד מאד קשה נישואי "תערובת"
אבל זו מן לקות שיש בהם. משהו שרק המשיח אולי יתקן את זה,
אולי בגלל זה אנחנו עדיין בגלות 
אבל כתבתי שטויות כי גם בין ספרדים אשכנזי ירגיש נטע זר. וגם בו ילדים יכולים להתעלל בו.
אני ראיתי במעוזי החרדיות בעיר של חמי וחמותי מלחמות חורמה של ילדים אשכנזים וספרדים.
ולא ראיתי שהספרדים היו חפים מפשע.
מנגד אני גרה במקום מעורב, ליטאי עם אשכנזים וספרדים ביחד,
ובעם בין חברים וחברות, אין שום אפליה, אין שום הפרדה.
מתחת לפני השטח, אולי יש. אני לא מתעניינת בה.
טוב לי במקום שלי.
מקווה שהכל ישתנה במהרה
מספיק לראות שיש את יהדות התורה ואת ש"ס בנפרד,בשביל להבין שיש אפליה
אנחנו באמת שונים
וזה מדהים! ויפה.
וכמה שיגידו פה שזה לא נכון והתערבבו היוצרות,
אני חושבת שיש ממש הבדלים בינינו
ובין הדברים שחשובים לנו, הדרך המסורת, הדגשים
ולכן יש מפלגות שונות.
ולמרות שאם רצו, יכלו להתחבר, זה היה נותן יופי וחן במקום המוכר והשונה.
ד.א. אצלינו ברשימה העירונית יש שסג
שס וג יחד.
זאת אומרת כל אדם שונה מחברו,אבל כולנו יהודים,ואם כולנו היינו לומדים יחד ולומדים מהיתרונות שכל סגנון הביא מהבית.היינו הרבה יותר טובים כבני אדם.
מה הבעיה שהמסורת שונה,אבל לומדים יחד? ולא מדברים כ"כ לא יפה אחד על שני.
אני לפעמים שומעת ילדים מדברים ועוד יותר גרוע מבוגרים,ואני מתחלחלת.זה מעציב אותי נורא.
יש שוני,אבל למה בחורה מתוקה ספרדיה שהרבה שנים לצערי בשוק השידוכים,היא אומרת לי:כשמציעים לי אשכנזי,אני מיד מבררת איזה נכות יש לו?! מה זה? ברור שהחברה החרדית מקטלגת אותם כסוג ב'.
אם זה היה כפי שאת אומרת שיש רק שוני ולא מתערבבים? אז למה מחשיבים אותם כסוג ב?
את קצת עוצמת עיניים לדעתי. כל עוד את רק לומדת איתם,את לא מרגישה אפליה,תנסי לשדך את אחיך לאחת מהבנות האלה וכבר תרגישי מה זה
בעצם,אם טוב לך למה לעורר את זה?
לילה טוב לך
וגם כתבתי את זה למעלה.
הדחיה הזו שיש בנוגע לשידוכים, זו בעיה של חוסר התפתחות רגשית.
ובגלל זה אני באמת לא מוחה על העניין. זו פשוט סוג של לקות
נקווה שיעבור להם
אבל כל סוגי הבעיות שאת מוצאת להם סיבות,זו בעצם הגזענות שדיברו עליה למעלה,אין צורך לייפות
נמאס לי להתווכח
יום טוב
פרח שלג האבודהיום טוב
שענתה לזו שלפניה על הציבור החרדי
מסכימה איתי שאפליות יש?
ומדד לפי רמה לימודית יש?
לכל מוסד יש את האפליות שלו לצערנו וזה לא קשור לרמה דתית
גם במקומות חילוניים תמצאי את זה

בירושלים
או אונליין
רק מנסיון וממש דחוף
בהצלחה רבה
אליו לטובת יציאה לחופשה משפחתית
בדיוק כמו הכנסים השנתיים של לשכת רואי חשבון ולשכת עורכי הדין באילת, ועוד גופים מרכזיים במשק - נופש שנתי משפחתי, שממומן בחלקו כהוצאה מוכרת של השתלמות מקצועית מוכרת למס.
יש לי חברה סופר סופר קרובה,
חברת נפש כמו שאומרים..עברנו הכללל ביחד..
ברגיל היינו מתחבקות חיבוק ארוך (יכול להיות כמה דקות) מלא משמעות ,צורה לבטא את האהבה ואת הקשר העמוק ומשמעותי, מתוך אהבה נקיה.
עכשיו אני מתחתנת עם הבחור שלי.
ואני לא יודעת מה לעשות.
האם זה סבבה שאני ככה מתחבקת איתה באמת מתוך אהבה כנה ואמיתי? האם זה משהו שאוכל לעשות גם אחרי החתונה. הרי למרות שיש לי את האיש שלי אני עדיין רוצה את החיבוק דווקה שלה, כמו שאני עדיין רוצה תחיבוק של אמא
מה אתם אומרים על זה
פשוט לעדכן את האיש שלי ואז זה סבבה??
מה אתם ממליצים, הכל זה יכול פשוט להמשך כרגיל?
וגם בכללי איך מנהלים חברות כלכך קרובה אחרי החתונה
לפני שבוע העלית פוסט על כך שחברה טובה שלך מתחתנת, ולך זה קשה כי את עדיין רווקה.
ועכשיו תוך מספר ימים את כבר מתחתנת בעצמך...?
תכלס השאלה הקודמת היתה לחברה שלי שרצתה לשאול... (חסום לה משום מה)
אבל אם באמת את מתייחסת לזה כמשהו גדול שיכול להשפיע על הזוגיות שלך- אז כנראה זה באמת עניין שצריך לפתור. קודם מול עצמך, ואח"כ מולו.
הרי זה לא אסור..
אבל כן נשמע לי מוזר שאת זקוקה לחיבוק ארוך מחברה כדי להרגיש את האהבה המיוחדת והנקייה בינכן...
בד"כ נשים מבטאות רגש באמפתיה בלהכיל אחת את השניה פחות יצא לי לחבק חברה שעות ברגיל (לא מדברת על מקרה קיצון נניח שמישהי מאבדת אדם יקר ואז נותנים לה חיבוק ארוך אלא כהרגל בינכן של חיבוקים ארוכים)
כן נשמע לי יותר נכון לשמור כאלה דברים לבעלך ובהמשך לילדים...בהצלחה
אין בזה משהו אסור מבחינה הלכתית
גם מבחינה רגשית לא רואה את הבעיה בזה
איני יכול לדמיין לעצמי מצב שבו משהו כזה היה מפריע לי (או לכל מי שאני מכיר) לכן איני רואה מה יש לעדכן כאן
וחתונה אינה סיבה לחתוך את כל קשרייך החברתיים, בחורך היקר אינו תמנון עם יכולת למלא את כל עולמך וצרכייך הרגשיים (ואני מניח שגם הוא אינו רוצה בכך)
למה שתחשבי שזה יהיה בעיה?...
מקווה שזה מתאים לשאול פה ויהיו מספיק תשובות.
יכול להיות שעדיף לשאול בהו"ל.
אנחנו רוצים לצאת לצימר זוגי מהתקציב שנשאר לנו מהמילואים וכנראה נוסיף קצת.
מחפשים צימר חדר אחד לזוג, עם ברכה פרטית (באמת פרטית, שלא רואים אותנו ואנחנו לא רואים אחרים)
עם ארוחת בוקר יהיה נחמד אבל לא חובה.
תקציב של סביבות 1,000 שקל לילה, (נחמד אם יהיה בפחות) שני לילות בסוף אוגוסט כנראה (אני מקווה שלא יהיה עמוס או יקר מידי בזמן הזה, אין לנו כל כך אפשרות אחרת)
אזור בארץ: לא ירושלים או המרכז ממש, ולא צפון רחוק ודרום רחוק. אולי בשולי המרכז?
אנחנו מתניידים באוטובוסים.
עדיפות אם יש אטרקציות, מסלולים ודברים מעניינים לעשות באזור שאפשר להגיע אליהם באוטובוס.
אשמח לעזרה כי ממש לא מבינה בזה.
צימר במחסיה, עלה לנו 1000 לסופש
כל המתחם מגודר ורק שלכם יש בריכה וגקוזי פרטיים ומטבחון נוח.
אפשר להוסיף 200 ולהישאר גם מוצש עד ראשון בבוקר
אפשר להגיע בתחב"צ?
מחיפוש מהיר ראיתי שיש לפחות 4-5 צימרים ביישוב הזה. התכוונת למשהו ספציפי?
אשמח לעוד תגובות
(לא הייתי שם, רק ראיתי פרסומים)
אנחנו כנראה יותר מידי עירוניים בשביל זה, אין ברכה פרטית, וגם לא נראה שיש אופציות מה לעשות באזור מסביב.
אבל תודה, אשמח לעוד תגובות.
הנה הקישור: נוף החאן, צימר בכפר אוריה | Weekend
היינו אומנם עם שלושת הילדים ולא רק זוג, אבל גם לזוג זה שווה בהחלט לדעתי.
אני זוכרת שהמחיר היה נמוך יחסית למקומות אחרים ויכול להיות שדווקא כן יתקרב לתקציב (לא יודעת לגבי אוגוסט).
הבעלים של הצימר מקסימים.
יש שם בריכה שווה שפרטית בשעות מסוימות שאתם שם (בעל הצימר מסביר הכל כאשר מגיעים. בגדול כאשר זוג או משפחה רוצים להיות בבריכה ויש במתחם עוד זוגות אחרים אז או מחלקים מראש שעות ואז יש לכם שעות רק שלכם.
או נכנסים בלי לקבוע כאשר פנוי ואז סוגרים את הדלת של הבריכה עם הווילון וכך זה סימן לאחרים שתפוס ולא נכנסים
)
יש גם ג'קוזי גדול בנוסף. גם בחלק מהצימרים בפנים וגם ליד הבריכה עם מפתח ודלת וכנ"ל כאשר זה מתחלק לזמנים שהם רק שלכם).
זה באיזור צרעה ואשתאול, נוף מדהים, הרבה מסלולים. יש גם סניף איקאה קרוב אם שייך 
ומרכז של חנויות אוכל וכו' באיזור (לא בכפר אוריה עצמו אבל קרוב).
לא יודעת לגבי תחב"צ.
אנחנו נהנינו מאוד וממליצה
תהנו המון
איזה כיף ❤️
700 ללילה
נראה מאד יפה
כרגע מחפשים צימר באזור באר שבע או דימונה בלי בריכה, במחיר של עד 1,200 לשני לילות.
(גילינו שאפשר להזמין ברכה פרטית בנפרד מהצימר באזור. זה חוסך המון כסף)
אשמח להמלצות בכיוון.
בטופס 1301, בנספח שממלאים על השקעות בשוק ההון לפי טפסי 867, יש אפשרות לסמן שההכנסה היא מרכוש שהיה בבעלותך שנה לפני הנישואין - וזה כולל מניות או תיק השקעות.
ואז לייחס לבן הזוג חישוב בנפרד או לבת הזוג חישוב בנפרד על הרווחים בשוק ההון.
כך שאם מי מבני הזוג נכנס לנישואים עם הון מסויים, ואפשר להוכיח את מקור ההון, אם פקיד השומה יבקש הוכחות - אפשר לנצל הטבת מס זו בפקודת מס הכנסה.
אנחנו מתניידים בשני רכבים. בעלי מקבל מהעבודה רכב+דלקן של 7 מקומות, שלרוב נמצא אצלו. ויש לנו רכב פרטי שלנו (5 מקומות שלרוב נמצא אצלי) עד עכשיו הרכב הפרטי שלנו היו רכבים זולים ודי מתפרקים, לא כ"כ השקענו ברכב כי הוא שימוש בעיקר אותי לעבודה (ממש קרוב לבית) ובהקפצות של הילדים (שוב, לרוב נסיעות ממש קצרות)
עכשיו ב"ה כבר תקופה שהרכב 7 מקומות לא מספיק לנו❤️ אז הרכב הפרטי הופך להיות גם להרבה נסיעות (לשבתות ולטיולים) הרכב הנוכחי כבר מתפרק וכבר תקופה שאנחנו מחפשים רכב ממש טוב שיחזיק מעמד לאורך זמן. הקצבנו עד 50,000 אבל לא מוצאים משהו שמספק אותנו מבחינת הנתונים של הרכב😬
התחלנו קצת להתלבט אולי כדאי לנו להשקיע בליסינג. מצד אחד מרגיש לי קצת כמו לזרוק כל חודש כסף לפח. מצד שני, נותן לנו שקט נפשי עם הרכב (קצת זקוקים לזה)
אבל בסופו של דבר, לא באמת מבינים בליסינג עד הסוף…
נשמח לשמוע איך זה עובד. יתרונות וחסרונות.
למה צריך להתייחס כשרוצים להתחיל? על מה לשים דגש? מאמינה שאנשי מכירות של הליסינג יידעו ל"סובב" אותנו טוב, כדי להרוויח, אז רוצים לבוא כמה שיותר מוכנים מראש.
תודה לעוזרים🙏🏻
אבל אני מכיר אדם שהקים עסק למציאת רכבים יד 2, לפי תקציב וצרכים. הוא בעצמו מחפש את הרכב, בודק אותו, עושה משא ומתן עבורך על המחיר וכו'.
נעזרתי בו כבר פעמיים, וזה אחרי שהגעתי אליו דרך אח שלי שרכש דרכו. השירות עולה 3,300 ש''ח.
לדעתי, רק על מציאת תקלות שבאף מכון מורשה לא בודקים, הוא לגמרי שווה את המחיר. במיוחד אם אתם כמוני לא מבינים ברכבים .. והוא גם מילואימניק אז בכלל כיף.
אני לא מכיר אותו אישית ואין לי שום אינטרס...
לנו זה עלה 2000 אם אני זוכרת נכון (אבל היה לפני כמה שנים, אולי העלה את המחיר מאז).
עלות של ליסנג פרטי הבסיסי יהיה כ2000 שח לחודש בהתחייבות ל3 שנים.
עם סכום כסף כניסה ויציאה
כך שתשלמו כמעט 60-70% מערך של רכב חדש
אבל בסוף התקופה לא תשארו עם רכב
בליסנג תפעולי זה יעלה כמעט פי 2 כל חודש
נו בטח עליכם, רק שאני צריך לשלם פי 2 מירידת הערך בשביל שזה יהיה עליכם...
לכן עכשיו הלוביסטים של הליסינג נלחמים בתוכנית של מירי רכב (לא שגיאת כתיב) להפחית את כמות הטסטים למכוניות יחסית חדשות מפעם בשנה לפעם בשנתיים. בסוף ה"לחם והחלב" שלהם זה אנשים ששונאי תחזוקה של מכונית.
ומה זה אומר עלינו כזוג?
ומה אם פשוט נמאס לי מכל הריבים האלה?
או מכל הריחוק הזה?
או מכל הקושי הזה?
יצא לי להתבונן בחג השבועות האחרון במגילת רות,
ובקריאה הזו קפצו לי לעין המילים "ודבקה בה".
לפני הרי מתואר שגם עורפה וגם רות הלכו עם נעמי
אבל נתקלו שוב ושוב באתגר או סירוב או שימת המציאות כפי שהיא על כל קשייה ומורכבויותיה שהציבה בפניהן נעמי - ובעוד עורפה בחרה לחזור אחורה, על רות כתוב: "ודבקה בה".
ובעצם התבוננות על זה הביאה אותי לחשוב שדבקות מובילה לחיים, דבקות יוצרת חיים.
הרי בזכות אותה הדבקות נוצר אפילו המשיח שלנו! חיים. גאולה. בזכות הדבקות הזו. בזכות הלא לוותר הזה.
וגם במקום אחר בספר בראשית ששם נאמר "ודבק באשתו והיו לבשר אחד" - ורש"י מפרש בילדים, ופירושים אחרים מפרשים גם באחד ממש באיחוד הנשמתי והגופני והכולל כולו. כלומר יש כאן עוד דבקות שמובילה לחיים. גם להמשך החיים (ילדים) וגם לאיכות החיים עצמם ושמחת החיים שזה הביחד והאחדות של הזוג.
וגם בתפילה ששם נאמר: "ודבקנו במצוותיך" ואנו לומדים על התורה הקדושה ש"עץ *חיים* היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר". וגם אם העץ מתנדנד ברוח - אנחנו מחזיקים. דבקים. בתורה. במצוות. באתגרים שהחיים מזמנים לנו.
ועוד מקור שעלה לי בהקשר הזה הוא "ואתם הדבקים בה' אלוקיכם *חיים* כולכם היום" - שוב דבקות שמובילה לחיים!
זה פשוט מדהים.
כמה הדבקות מובילה לחיים
כמה להמשיך, לדבוק, להתמיד, לא לוותר יכול להוביל אותנו לחיים.
לדבוק בטוב כמובן.
* ודבקה בה - לדבוק בטוב. רות ראתה בנעמי את הטוב ודבקה בטוב הזה. "באשר תלכי אלך ובאשר תליני אלין עמך עמי ואלוקייך אלוקיי" - זה הטוב. ה' אלוקי ישראל ולהיות חלק מעם ישראל ולהיות עם חמותי הטובה - זה הטוב עבורי ובו אני דבקה.
* ודבק באשתו - לדבוק בטוב שבאשתי. לדבוק בטוב שבבעלי. לדבוק באשתי עצמה. לא לוותר עליה. לדבוק באישי עצמו. לא לוותר עליו.
לדבוק ולהתכוונן אליה ולהשקיע בה כמה שאני רק יכול. לדבוק ולהתכוונן אליו ולהשקיע בו כל מה שאני יכולה.
* ואתם הדבקים בה' אלוקיכם - לדבוק כמובן בקב"ה שבידו הכל וממנו הכל ומקור כל החיים וכל הטובה וכל הברכה.
* ודבקנו במצוותיך - לדבוק בטוב שבמצוות ובתורה. יש טוב ויש רע ובחרת בחיים - לבחור בטוב.
ואפשר ללמוד מזה גם על הזוגיות שלנו ועל ההורות שלנו - ולזכור שמעבר לזה שכל דבר בעולם הזה צריך אנרגיה כדי להתקיים, צריך עבודה כדי להתקיים ולקרות,
יש עוד משהו מאוד מאוד חשוב:
הטוב הגדול יותר, השלם יותר, האמיתי יותר והשורשי והעמוק יותר – כל אלה באים *רק* אחרי ההשקעה. רק אחרי הדבקות. רק אחרי שעובר זמן של השקעה מתמשכת ומרוכזת.
למשל,
לא דומה אהבה לתינוק בן יום
לאהבה לילד בן שנתיים
לאהבה לאותו הילד בן 10
ככל שהילד גדל,
ככל שנשקיע בו יותר - יותר נאהב אותו.
כמובן שמהתחלה אנו אוהבים אותו.
אבל אי אפשר להשוות את האהבה שהייתה לנו בלב כשרק ראינו אותו לראשונה, לאהבה שיש לנו בלב כשהוא פתאום קורא "אמא", "אבא", לאהבה שיש לנו בלב שהוא כבר משחק עם האח הקטן, מחבק אותנו וכותב לנו ברכה ואנחנו משחנשי"ם איתו ומגלים בו עולם שלם ואישיות שלמה שלא הכרנו! ואז האהבה מתעצמת אפילו עוד יותר!
אותו רעיון גם עם בני זוג,
בהתחלה יכולה להיות אהבה, חיבה, התרגשות וכו'
ופוטנציאל הצמיחה של האהבה עצמה הוא עצום
אחרי שנה עוד יותר
אחרי 10 שנים עוד יותר
ואחרי 20 ו30 שנים עוד יותר.
וגם אם קשה לנו עכשיו -
הרי אם נלך אחורה למקומות שחווינו קשיים בחיים הרבה פעמים נוכל לראות שאם לא היינו חווים את כל הקשיים האלה, את כל המשברים והרע שעברנו - לא היינו באותו מקום שאנחנו עכשיו. וכל אחד ואחת ומה שזה אומר עבורם.
כך גם אם אנו עוברים עכשיו קשיים בזוגיות שלנו - נוכל להגיע דווקא מהם ומתוכם גם לכמויות של *טוב* גדול אפילו עוד יותר בינינו.
כמה שזה נשמע מופרך, לפעמים רק מהמשברים אפשר לצמוח ולהעמיק בעוצמה הכי חזקה שיש,
לפעמים דווקא מהרע אפשר לחוות את הטוב יותר בשלמות ויותר בחוזקה ועוצמה.
וזה נכון לכל תחום בחיים - אדם שעובר ומתגבר על מכשולים וקשיים - לרוב יכול לצאת הרבה יותר מחוזק, עם הרבה יותר כוחות ותעצומות נפש שגילה על עצמו, הרבה יותר לעזור גם לאחרים, הרבה יותר לפתח את השריר של הנתינה וגם של הקבלה, לפתח ולהרחיב עוד את כוחות הנפש שלו, וגם לחוות את הטוב הרבה יותר בעוצמה כאשר הוא מגיע.
אז דווקא אחרי ריב או אתגר או קושי זוגי - אם נצליח לעבור דרכו, בתוכו וממנו נכון -
או אז נוכל גם לגלות את הטוב העמוק יותר, הגדול יותר,
מה שלא היינו זוכים לו אם היינו נשברים באמצע!
מה שלא היינו זוכים לו אם היינו מרימים ידיים בקושי הראשון או השני או השלישי.
אז אם יש קשיים ואנחנו חושבים אולי להרים ידיים?
רגע!
לומר לעצמנו - רגע, בעצם עדיין אין לנו מושג עוד כמה טוב נוכל לקבל מהקשר הזה ואחד מהשנייה עוד יום, עוד חודש, עוד שנה ועוד 20 שנים.
אז ננסה לאפשר לעצמנו את אותה השקעה והתמדה, את אותה דבקות, את אותו לימוד, וב"ה לזכות לטוב עמוק וחזק עוד יותר.
ובעצם אם חושבים על זה אז גם בהורות, גם בזוגיות, גם במיניות, גם בכל מערכת יחסים עם המשפחה, גם בעבודה, וגם בהכל - המתמיד זוכה! לגמרי זוכה ❤️
קטע שכתבתי בעבר שמדבר בדיוק על המקום הזה, של כל הטוב שמגיע דווקא אחרי שדבקים, דווקא אחרי שעוברים אתגרים בחיים, אז רוצה לצרף גם אותו לכאן:
אשתי, תודה שחיכית.
היום חגגתי איתך ועם המשפחה המדהימה שבנינו יום הולדת 80.
זה משהו לחגוג יום הולדת 80.
לא בא ברגל...
וחשבתי קצת. או בעצם הרבה.
ומתוך כל המחשבות שלי על חיי, את יודעת איזו מחשבה קפצה כל הזמן בראש ועלתה על כולנה?
המחשבה עלייך.
המחשבה על כך שחיכית לי.
את חיכית.
חשבתי על כל אותם הצמתים בחיים שלנו, מגיל 20+ ועד היום.
וואו, 60 שנים, זה פשוט לא להאמין!
חשבתי על איך בכל צומת יכולת לבחור - להאמין בי, להאמין בנו
או לא להאמין.
לבחור
אם להישאר
או להיפרד
אם לקחת את עסקת החבילה, הלא פשוטה בכלל לפעמים, שקוראים לה "אני",
או פשוט לוותר על הכל, לקום וללכת.
ואת, אשתי היקרה, תמיד בחרת, וחזרת ובחרת בי.
את בחרת בנו.
כל פעם מחדש.
את בחרת לחכות.
את ידעת והיית כל כך חכמה כבר אז,
את ידעת מבפנים, שזה יגיע,
שאנחנו נעבור את זה.
וגם את זה, וגם את המכשול ההוא שחשבנו שזהו הגענו לסוף ולעולם לא נצליח להתגבר? גם אז היה בתוכך את הקול הפנימי שאמר לך לא לוותר,
שאמר לך להילחם
שאמר לך לחכות.
זמן.
כמה כמה שהוא משאב חשוב.
ומי כמוני בגיל 80 יודע זאת
כמה הזמן הוא המרפא הכי גדול
כמה הזמן הוא הקוסם הכי גדול
כמה הזמן הוא המאפשר הכי גדול
כמובן שהקב"ה! אבל בורא העולם שברא את הזמן וגילם בתוכו כ"כ הרבה אוצרות,
שמי היה חולם לאן הם יובילו אותי, אותנו?
ומה היה קורה אם לא היית מחכה לי?
ומה היה קורה אם לא היית, היינו, נותנים לזמן לעזור לנו ולרפא בנו דברים?
ומה היה קורה אם לא היינו בוחרים לעבוד?
ומה היה קורה אם היינו נפרדים?
בצומת ההיא? וההיא? ובמשבר הגדול ההוא?
אני אפילו לא רוצה לחשוב על זה.
על מה הייתי יכול לפספס
על חיים שלמים ומתוקים וטובים איתך יקרה שלי
על המשפחה המדהימה שבנינו
על כל האוצרות הללו שעכשיו מביטים בנו בעיניים נוצצות
ושרים לנו שירים
ומחברים לנו ברכות
וכולם חוזרים על דבר אחד - אתם הדוגמא שלנו לזוגיות טובה סבא וסבתא!
אתם!
אנחנו יקרה שלי! אנחנו! שמעת?
אנחנו, הזוג שעבר והתמודד ונילחם וקם ונפל
ושוב נפל
ושוב קם
ושוב
ושוב
אנחנו מודל להערצה!
ממנו שואבים!
והאמת? אני מבין אותם.
תראי יקרה שלי מה יצא מאיתנו!
תראי כמה אהבה יש בינינו
כמה עוצמות
כמה חוויות
כמה טוב. טוב צרוף. טוב שלם. חיים שלמים.
כמה נהיינו אחד, במלוא מובן המילה.
ואיזה מזל שחיכית לי
ואיזה מזל שהאמנת בי
ואיזה מזל שלא וויתרת
ואיזה מזל שגרמת גם לי לא לוותר
ואיזה מזל שלקחת את כל הפניות הנכונות בדרך
ואיזה מזל שהשכלת להבין שזו *דרך*,
ושגם כשאנחנו למטה, הכי הכי למטה -
אנחנו עדיין בדרך!
וכמה בהמשכה השמים צלולים
והשמש מאירה
והחיים מחייכים
וכמה טוב ואור ושפע וברכה יש מעבר לפינה,
במורד הגבעה,
בהמשך הדרך הזו.
ואת, שחיכית,
וידעת
והאמנת
ובחרת
ואהבת
ללא תנאים
לך אני עומד היום ומוקיר תודה ונושק לראשך על שהבאת לי את החיים המתוקים והנפלאים הללו לצידך ויחד איתך.
תודה.
את לא יודעת עד כמה תודה.
תודה שחיכית.
בעקבות בלת"ם שמיד צץ,
אז חוזרת עכשיו רק לציין הבהרה:
@oo היקרה רק למען הסר ספק היה חשוב לי לכתוב שאת הקטע הנ"ל רציתי לכתוב כבר מחג השבועות שאז חשבתי על הדברים ופשוט חיכיתי לזמן פנוי לנסח ולכתוב אותו.
וכמובן שאין באמור שום התייחסות ספציפית למקרה ספציפי כזה או אחר או שום ביטול חלילה לדברים שנאמרו בשרשור אחר.
אלא רק התבוננות אישית שעלתה לי מקריאה במגילה וכל מה שפירטתי כאן.
ואם יש מקרים שיתחברו וזה יהיה מתאים להם - מצוין, ואם יש מקרים אחרים שלא יתחברו או שלא יהיה שייך אליהם - זה גם כמובן בסדר גמור ואין הדברים מתיימרים להתאים לכל המצבים ולכל האנשים ולכל המקרים באשר הם כמובן, אלא רק לאלה שכן
).
ובכלל רוצה להודות לך גם כאן על הדיון המכבד, המפרה, המדייק והמחכים שם 🙏❤
כבר זמן רב כאן בפורומים אפשר ללמוד ממך המון מתוך המודעות הגדולה שלך, העבודה העצמית מעוררת ההערכה שלך, הגמישות המחשבתית שלך, החתירה למען מיקסום האושר בכל התחומים בחיים ועוד 
יש משפט חשוב של דוקטור ויקטור פרנקל (ועוד רבים וטובים) שחשוב רגע להנכיח לעצמנו עכשיו:
כל התנהגות/תגובה בלתי נורמלית במצב/במציאות בלתי נורמלית - היא נורמלית.
אז מצאת את עצמך / את אשתך / את אישך / את הילד ברגרסיה בתחום מסוים?
אתם נורמליים.
זו המציאות שלא נורמלית.
אז לוקח לך שוב שנה לעשות פעולה פשוטה?
הכל עמום, מבולבל, לא מרוכז?
את נורמלית. אתה נורמלי.
פתאום בוכה כאילו בלי סיבה הנראית לעין?
כל פעולה הכי קטנה נראית כמו הר?
התחלת דיאטה בדיוק לאחרונה ומאתמול מחפשת רק מתוק ומנחם?
הסבלנות מתקצרת לפתיל קצרצר או אפילו בלתי נראה?
לא מבינה את עצמך?
שואל מה נסגר איתי?!
תוהה לעצמך או אפילו מבקרת את עצמך: מה זה מה קורה איתי?!
את נורמלית. אתה נורמלי.
ומה יעזור גם לנו וגם לזוגיות שלנו עכשיו?
בעיקר חמלה.
הבנה.
לגיטימציה לאנושיות שלנו.
המון חמלה ואהבה.
לעצמי. לאשתי. לאישי.
לקחת נשימה עמוקה
ועוד אחת
להוריד סטנדרטים כרגע במה שאפשר
ובעיקר לזכור שגם אני וגם בעלי/אשתי - אנושיים.
ועוברים, שוב, בתוך מציאות מוטרפת.
ולנסות למצוא עוגנים גם כעת
ולנסות לחזק את עצמינו ולהתמלא ממה שעוזר
לנו, ולזוגיות שלנו.
בשורות טובות ב"ה 🩵🙏