בואו נעשה את זה מסודר.רובין הוד
1. האל הוא מקור הכל
2. במציאות יש רע
3. מכאן נובע האל הוא מקור הרע
4. האל אינו הטוב המוחלט הראיה שהוא יצר רע.


כפי שמסכם הפסוק 'יוצר אור ובורא רע'

@אוא"ר נמשיך מכאן...
כבר אמרתי לך שעניתי את זה לצ'יאל.אוא"ר
1. נכון
2. במציאות יש אפשרות לרע.
3. הקב"ה ברא מציאות שיש בחירה לאדם כדי שהאדם בעצמו יתקרב לקב"ה כמו שנאמר "תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם". איך הבחירה עובדת? ה' נתן כוח שהוא טוב לאדם כמו כח היצירה, האדם יכול לפעול אותו בצורה טובה ויכול לפעול איתו בצורה רעה. אך גם אם יפעל בצורה רעה הכל מצד עצמו הוא טוב, א"א להתקיים בלעדיו.
4. נאמר ב'בראשית' "והנה טוב מאוד" דרשו חז"ל 'טוב זהו יצר הטוב, מאוד זהו יצר הרע', כלו' יצר הרע נותן את האפשרות לבחור, שזה תכלית הבריאה שהאדם בעצמו יבחר טוב עם הכוחות שה' נתן לו. הבעיה שלפעמים אדם נופל ופועל איתם רע, אך השורש הוא טוב כדלעייל.
בהנחה והאל יודע מה האדם יעשה 3 לא רלוונטירובין הוד
גם אם לאדם יש בחירה האל בידיו היא אחת הרע. פשוט דרך האדם.

4. להגדיר את הרע כטוב מאוד זה מסוכן...

לא יודע נניח גע שד עז
לא נכון.אוא"ר
אתה דן את ידיעת ה' במושגים אנושיים. וכבר הגדרנו שה' ית' לא נתפס כלל במושגים אנושיים. כמו שנא' "לא מחשבותי מחשבותיכם" כך גם לגבי ידיעתו אין לנו שום תפיסה מהי ידיעתו ואיך זה לא סותר את הבחירה. אבל זה עובדה ש2 הדברים קיימים.

לעולם לא הגדרתי את הרע כטוב, האפשרות לבחור ברע היא טובה כי אחרת לא היה בכלל אפשרות של בחירה, וה' רוצה שנבחר.

נ.ב. דבר מסוכן אינו בהכרח לא נכון או לא אמת.
זה פשוט התחמקות ככ לא מספקת...רובין הוד
ידיעת ה היא רחבה בהרבה מידיעת האדם וודאי שכוללת גם את הבחינה שלו וממילא חזר הדין. אחרת אין סיבה לקרוא לזה 'ידיעת' ה אלא 'פעולה כל שהיא' של ה


בריאת הבחירה היא נהדרת וזה לא סותר שגע שד עז רעים

נ.ב גע שד עז הם רעים וה ברא אותם...
אם נמשיך את מה שאתה אומראוא"ר
ה' הוא כ"כ מורחב עד שהוא כולל את כל הדברים הקיימים באדם והוא גם גשמי...
מה שודאי לא נכון.

אתה מתכוון לגילוי עריות, ש"ד וע"ז?
א"כ אז ודאי שזה רע, רק שאלו כוחות טובים שניתנו לאדם שאיתם הוא פועל רע, החיפוש אחר אלוקות מתגלה בצורה מעוותת בע"ז. המשיכה להמשכת החיים מתגלה בג"ע. שפיכות דמים נובעת מרגש מסוים כגון כעס שזה בעצם התלהבות ומרץ בצורה מעוותת.
עצם המציאות הזאת היא רעה וה ברא מציאות כזאתרובין הוד


ויודע מה, עזוב דוגמא גרוע. בוא ותסביר לי מאיפה עמלק צץ אם אין רוע...
הרב זצ"ל כותב במידת האהבה שודאי שלעמלק יש נק' של טובאוא"ר
רק היא כ"כ נסתרת, היא קיימת רק מעל השמים.
יש נקודה טובה והשאר הוא רוע. ה' ברא רוע.רובין הוד
מה קשה?!
אין שום דבר קשה.אוא"ר
ברור שהכל נובע משורש טוב, גם האפשרות להרע זו אפשרות טובה שהרי רק כך יש בחירה.

האדם בעצמו לוקח כוחות טובים דהיינו שה' הגדיר אותם כטובים ומשתמש בהם לדברים שה' הגדיר אותם כרעים.

ודאי שיכול להיות רע שנובע מה' שהרי הוא מקור להגדרות של טוב ורע ויש לו בחירה יותר עליונה משלנו ואינו מוגבל. אלא שבתורה הוא הגדיר מהו טוב ומה לא וברא מציאות כזו שבמקור הכל טוב.

עצם זה שה' ית' כך אמר, ברא והגדיר, הופך את זה לאמת שהרי הוא מקור ההגדרות כמו שהוכח כבר בשרשור הקודם.

מקוה שהצלחתי לקדם בלי לסבך.
אם שורש הטוב יוצר גם את הרע באותה מידהרובין הוד
אזי הוא גם רע וגם טוב...

פסוק מפורש בורא רע. למה להסתבך?!
שורש הטוב אינו יוצר רע.אוא"ר
האדם שיש בו כח טוב משתמש בכח טוב אחר בשם בחירה ויוצר רע.

הכוונה בפס' היא לזה.
ועיין במלבים בפס'.אוא"ר
וואי וואי, מסודר זה לא, בלשון המעטה...השתדלות !
מחילה אם התכוונתם לפתוח את זה רק בין שניכם (ואז למה שלא תעשו את זה באישי )
ואם כן- אפשר להבליג על ההודעה הזו
1. אחלה נקודת פתיחה.
2. עניין של הסתכלות. אדם אחד ייתן לדבר כלשהו את התווית 'רע' ואדם אחר ייתן בדיוק לאותו דבר את התווית 'התמודדות'. התמודדות מחזקת ומעלה ומעצימה אותנו. כמובן, היא דורשת מאיתנו למצוא בנו כוחות שלא היינו מעלים על דעתנו שקיימים בנו, אך התוצאה בהחלט שווה את המאמץ- אחרי העבודה מגיע הטוב, כי הצלחת לשנות את ההסתכלות שלך כלפי סיטואציות ודברים שקורים בעולם...
אי לכך ובהתאם לזאת:
3. הקב"ה הוא איננו מקור הרע, שכן זה תלוי הסתכלות, היינו מעדיפים את האפשרות שנותנת לנו באמת לבחור איך להתנהג מול הדברים- לקרוא לקושי התמודדות. ולא רע מוחלט ללא יכולת שינוי.
ברגע שאתה קורא לאותו קושי התמודדות- הבחירה איך לפעול בנוגע אליו תלויה בך. אתה בוחר אם לנתב את הקושי לטוב או לרע.
ומכאן נובע- האדם הוא מקור הרע לרע של עצמו!
כי הרוע לא היה שם. היה שם קושי, והאדם בחר להפוך אותו לדבר רע במקום לטוב.
אשריך! ממש רציתי שיצטרפו אנשים, אני אוהב יותר דיונים רחבים.אוא"ר
אני חושב שזה בדיוק מה שכתבתי, אם הבנתי אותך נכון.
מעולההשתדלות !
אותם הדברים בבסיס, היה לי חשוב להדגיש שהרוע הוא פרי יצירתו של האדם לבדו.
2. גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה זה רע אובייקטיבירובין הוד
זו מציאות רעה לפחות לפי דעת התורה וכמובן שיש חולקים

לכן 3 לא קשור. מציאות העז גע שד היא לא התמודדות. ההתמודדות איתה יכולה להיות טובה ברמה מסויימת אבל המציאות עצמה היא רעה.

ודאי שקיים רוע.
ראית מה שכתבתי לך למעלה?אוא"ר
כן. והתשובה אותה תשובה.רובין הוד

האל יצר גם את העיוות. העיוות לא נוצר מעצמו הוא צריך סיבה קודמת שנמשכת לסיבה הראשונה
ודאי שה' ברא את האפשרות להרע אחרת אין בחירה.אוא"ר
אבל הרע עצמו נוצר רק מבחירת האדם לקחת כח טוב ולהשתמש בו לרעה.
האל ברא עולם שידיעה מוחלטת שיהיה שם רוערובין הוד
וממילא האחריות על הרוע רובצת גם על כתפיו.

הוא לא רק טוב משל...
אדם וחווה לא היו חייבים לחטוארקלתשוהנ
ואז העולם היה כולו טוב.
האל לא ידע שהם יחטאו?רובין הוד
הם בחרו.רקלתשוהנ
אבל האל ידע שכך הם יבחרורובין הוד
אאכ אתה כופר בכך שהאל יודע הכל...
אני לא יודע למה חוזרים כל הזמן לאותה נק'.אוא"ר
כבר הגענו למסקנה שידיעת ה' איננה כידיעתנו ואין לנו שום תפיסה בה.

ולא שייך לומר שהוא יודע גם כמונו כי ידיעתנו מוגבלת והוא אינו מוגבל.

ואם תגיד שא"כ אז הוא מוגבל שהרי אינו יודע כמונו. אפשר לומר שכך ה' ית' בוחר שידיעתו לא תגביל את בחירתנו(וזה אפשרי אע"פ שאינך מבין זאת כי ה' לא נתפס כדלעיל).

או שתגיד שאע"פ שהוא יודע כמונו אין זה מגביל אותנו כי גם ידיעה זו אינה מוגבלת... הסתבכת? א"כ מעולה, זה מה שאמור לקרות כי אין לנו שמץ של מושג או הבנה בידיעתו ית'.
אם לא גם כן טוב.
זה לא הנקודה. האל ידע שמעשיו יעשו רע.רובין הוד
בלי קשר לכן בחירה לא בחירה.
ולמה בגלל זה הוא רע?אוא"ר
אם אני שם מלכודת אני אחראי לתוצאות שלה.רובין הוד
בטח אם אני יודע בדיוק מה יקרה...
כלו' אתה לומד מידיעתו על עצמותו, כשאין לך שום מושג והבנה בהםאוא"ר
חוץ מזה שזה לא נכון.

הורה מביא ילדים לעולם ואחראי עליהם רק עד גיל מסויים. אתה לא יכול להאשים אבא על מה שהבן שלו עשה בגיל 30.
כי האבא לא ידע מה הילד יעשה.רובין הוד
אבל לשים אקדח ביד של מישו שאתה יודע שיהרוג זה רצח.
דבר ראשון עיין בכותרת.אוא"ר
דבר שני זה לא שייך, כאשר אבא רואה את ילדיו הגדולים רבים הוא אומר להם: "אתם כבר ילדים גדולים תסתדרו לבד, תלמדו מעצמכם מהו המעשה הנכון".
כך גם פה, ה' ית' רוצה שמעצמנו נגלה את הטוב.
אז נכון שביחס לרצח סתם אבא יעצור את בנו מלהרוג. אך ביחס לה' המוות הוא רק אשליה, לא שייך באמת מציאות של מוות. ומי שנרצח, מת, נפטר(בעולם הזה) וכו' יש סיבות לכך שזה קרה, גם אם הוא צדיק.
לא ממש לא. אם בניתי רובוט עם בחירה ואני יודע במה הוא יבחררובין הוד
האשמה עלי. זה הרבה יותר דומה לקשר ביננו לקבה מאשר התיאור של הילד...
כי?אוא"ר
אתה כל הזמן כותב כאי' יש לך מושג מהי ידיעתו ית' איך היא עובדת וכו'. משווה אותה לידיעתנו ח"ו.

תפסיק להגשים את ה' ית'. אין לנו שום מושג והבנה כלל מה זה בכלל ידיעת ה'!
כי ידיעת ה מוחלטת וידעת האבא היא סברה נטורובין הוד
לא מגשים את ידיעתו אבל ודאי שהיא כוללת את זה
כשאומרים ידיעת ה' היא מוחלטת זה רק על צד השלילהאוא"ראחרונה
שהיא לא סברא, אך היא גם לא מוחלטת כי ברגע שאמרת שהיא מוחלטת, הגדרת אותה במושג אנושי. וזה צד של הגשמה.
(תראה תחילת מאמר שני בכוזרי)

גם מה שידיעתו כוללת את ידיעתנו(אם אפשר לקרוא לזה כך) זה לא מוגבל, אין זה מגביל את בחירתנו.

איך בדיוק אתה בונה רובוט עם בחירה ויודע במה הוא יבחר?
את המציאות הזו בני אדם קבעו.השתדלות !
בני אדם עושים את המעשים הרעים, זה תלוי בהם בלבד.
וזה עניין הבחירה- יש לך אפשרות להיות רע, יש לך אפשרות להיות טוב. רע סתם ככה לא קיים. ולכן לא ניתן לומר שהקב"ה הוא רע, אלא האדם.
ה ברא את האדם ויודע מה מעשיו ממילא הוא ברא רוערובין הוד
עזבי את הדוגמאות הקודמות.


עמלק. בואי ותסבירי מהיכן הוא אם לא מהאל...
לגבי הידיעה כבר עניתי למעלה, ועוד לא התייחסת לכך שלפיך ה'אוא"ר
גשמי ח"ו.

אני בן.

גם עניתי למעלה.
לומר שה' לא יודע זו בריחה מהמציאות...רובין הוד
עניתי להשתדלות שהיא לכאורה בת...
ה' יודע עוד יותר טוב ממנו, הידיעה שלו היא ללא גבולאוא"ר
מה שלנו אין תפיסה. והיא כ"כ לא בעלת גבול כך שגם אם תגיד שהיא כוללת את ידיעת האדם עדיין גם זה בלי גבול, אז זה לא סותר את הבחירה.
עמלק פיזית נבראו על ידי הקדוש ברוך הוא.השתדלות !
הכול בידי שמיים חוץ מיראת שמיים...
עמלק בחרו ברוע. רוחנית הבחירה בידיהם לחלוטין.
אם תדייק יותר בשאלתך אוכל לנסות לדייק יותר בתשובה
מי בחר ברוע? תינוק עמלקי שזה עתה נטבח על קידוש הרובין הוד
לא בחר בדבר...
עמלק נהרגו כעם, ולא כאחדים.השתדלות !
כמו שנצטוונו במלחמות מול אויבים. אי אפשר להחליט אחד אחד "הוא אדם טוב, הוא אדם לא טוב...", נותנים כללים ברורים על הכול.
ועמלק זה מקרה מיוחד.
ניתן כאן ציווי אלוקי חריג להרוג עם שלם ולא להשאיר לו שום זכר. כך שאי אפשר לדון במקרה זה על רע וטוב. אנחנו לא יודעים חשובונות שמיים במקרה הזה.
עמלק נהרג גם כיחיד.רובין הוד
אם כרגע יש מולך תינוק עמלקי עליך לרצוח אותו על קידוש ה
כבר כתבתי למעלה בשם הרב זצ"ל שיש נק' טובהאוא"ר
בעמלק רק שהיא מעל השמיים, כלו' אנחנו לא יכולים לתפוס אותה.
זה שוב בריחה. -יש כאן סתירה חמורה בתיאוריה.רובין הוד
-יש לי רעיון! גוקר! יש לזה הסבר שאינך תופס!


לא השתכנעתי...
אם תרצה...אוא"ר
ידוע שעמלק קיבל את אותם כוחות של עמ"י, רק שעמ"י משתמש בהם לטוב ועמלק לרע. כדי שכמו שבאדם הפרטי יש יצר טוב ויצר רע כדי לאפשר את הבחירה כך גם צריך שיהיה באומות שיוכלו לבחור אם להידבק בעמ"י שהוא טוב או בעמלק שהוא משתמש בכוחות טובים לפעול רע.

גם עמלק עצמו יכול לבחור לדבוק בעמ"י בטוב. כמו שנא' "מבני בניו של המן למדו תורה..." ונעשו ראשי כוללים בבני ברק
עמלק רע בעצם ולא במקרה כמו שאתה מנסה לתאררובין הוד
צריך להבין את הגמרא הזאת...

הרי לא מקבלים גרים מעמלק, כנראה הכוונה לבנים במשמעות של תלמידים שהוא היה האב הרוחני שלהם
מקור? אני הבאתי את דברי הרב זצ"ל.אוא"ר
בתנ"ך מסופר על גר עמלקי, ועד כמה שאני זוכר זו מח' שאיננה קשור לנינו, שהרי גם בתור גויים ניתן לדבוק בטוב. גם עמלק מחויב ב7 מצוות בני נח.
עמלק קטן שאינו מחוייב בז מצוות גם חייב מיתהרובין הוד
מה הקשר? מה שהוא לא מחויב זה כי אין לו דעתאוא"ר
ואי אפשר לחייב אותו. לא כי הוא לא שייך בעצם החיוב.
החידוש הוא בדיברי הרב והגיוני שלא אני ולא אתה הבנו מה הוא מחרובין הוד
מחדש
אז הפשט שלך גובר על הסבר של גדול דוראוא"ר
בהלכה, אמונה, קבלה וכו'?
חו על הרב. על ההבנה שלך ברברובין הוד
אז מה ההבנה שלך?אוא"ר
ברב? אני צריך לראות מבפניםרובין הוד
כי הוא חלק מהעם העמלקי.השתדלות !
אני לא הורגת אותו כי הוא בן אדם רע. אלא כי הוא שייך לעם העמלקי.
הוא לא נהרג כיחיד, אלא כחלק מעם.
זה הבדל מאוד לא דק דווקא... הפרדה ברורה מאוד בין יחידי לעם.
כל העם כבר נמחק. הוא התינוק האחרון.רובין הוד
כרגע הוא נידון יחידי. עדין הציווי לא בטל
הוא נהרג כי הוא עמלקיהשתדלות !
לא כי הוא תינוק , ולא כי הוא חף מפשע, ולא כי הוא פושע, ולא כי הוא כל מה שיעלה לך לראש...
דינו כדין עמלקי בן 20, בן 30, בת 80 וכבשה.
כי הוא עמלקי.
יודעת מה? אין הכי נמי.רובין הוד
אז קיום עמלק כעם נברא עי ה'
כעם כן. כעם רע? זה כבר הם עשו לעצמם.השתדלות !
אז ה' לא ידע מזה... נו במת...רובין הוד
ושוב- זה עניין של הסתכלות.השתדלות !
האדם יצר את הרוע ברגע שקרא לו בשם שבחר לו.
ד' יצר התמודדות, והוא רוצה שהאדם יבחר בטוב. כשהאדם לא בוחר בטוב הוא בעצמו יוצר את האפשרות של הרע.
האל יצר את הרוע כשאר לא תיגנוב וממילא גניבה היא רעהרובין הוד
והאל ידע שיתבצעו גניבות בעולמו וממילא האחריות היא גם עליו.
מה אתה רוצה לומר בכך שהאחריות עליו? זו אשמה?אוא"ר
אני לא מאשים. אני רק אומר שהוא ברא את הרע וממילארובין הוד
הגדרת הטוב המוחלט לא תופסת בו
וזה לא נכון כי הוא יצר מציאות שבה ניתן לבחור ברעאוא"ר
את הרע עצמו יצר האדם.
יש בתורה איסור על גע שד עזרובין הוד
תורה קדמה לעולם ולאדם.


ממילא ברור שלא האדם יצר אותה.
וישראל קדמו לתורה, אז מה?אוא"ר
צריך להבין לעומק כל דבר מה הכוונה. לא סתם לזרוק ציטוט.
אני מדבר על עצם המציאות ואתה עונה על אפשרות המציאותרובין הוד
נכון, כי עצם המציאות נובעת מבחירת האדםאוא"ר
ולא כי ה' ברא את העולם רע.

וידיעתו שכך יהיה אינה סותרת את זה שהרע הגיע מהאדם שהרי אינה סותרת את הבחירה כי היא לא מוגבלת.
אדם נפל מהגג ובעל את אחותורובין הוד
לא הייתה בחירה. ועדין עצם המציאות רעה.
הגמ' אומרת שהבעילה נעשית מדעתאוא"ר
עדיף להביא דוגמאות אחרות כי הפירוט לא מתאים לפורום.
ראה יבמות נ"ג ע"ב.אוא"ר
הגמרא מיד אחכ מסבירה איך אפשר לסדר את המדעתרובין הוד
זו מציאות מקרית ולא עצמית.אוא"ר
אני יודע שזה לא עונה לגמרי על השאלה. זה פותח עוד פתח עצום שצריך לסגור.

אבל לא בשעה כזאת וכשנשאר לי פחות מ10% סוללה.

בעז"ה מחר.
ניתן לענות משני צדדים.אוא"ר
ואני חושב שהם מתחברים.

1) כתוב "עבירה גוררת עבירה" אז לכאו' נראה כמו שהסברנו קודם לגבי העונשים בעולם שאדם שהתרחק מה' ית', מתרחק מהחיים, מהשפע שה' ית' משפיע, אז מגיעים ייסורים וכו'.
כך גם כאן עבירה אחרת שעשה מתוך בחירה גרמה לו להיכנס למציאות כזאת שתיגרם עוד אחת.

2) ה' ברא חוקים קבועים ומציאויות פשוטות והכל טוב. מכאן הכל פשוט ממשיך, האדם בחר להיכנס למצב בו ייגרמו בעיות. כלו', עצם מציאות הרוח היא טובה, גם מציאות של גג וכן אדם והאפשרות לחטוא הכל טוב בעצם, אלא שהאדם בחר להיכנס למקום שבו יש התנגשות מקרית שגרמה לו לחטא(כמו אדם שייכנס לארון חשמל ויתחשמל, החשמל לא רע, פה נגרם בעקבות למעשה אדם מציאות מקרית רעה.

אני חושב ששתי הדרכים הם בעצם דרך אחת רק מכיוונים שונים, אני לא בטוח שאני כבר אצליח להסביר יותר.
הרצון לגניבה זו התמודדות.השתדלות !
התמודדות קשה לאנשים מסויימים.
לכן הקב"ה בא לקראת אותם אנשים והראה להם שחור על גבי לבן (או איזה צבע שהיה ללוחות הברית) מהי האפשרות הטובה. שלא יטעו חלילה.
התורה היא מתנה, להראות לנו איך אנחנו צריכים לחיות.
מתנה ממש, היא אשכרה מגלה לנו מה טוב ומה לא. במה כדאי לנו לבחור ובמה לו.
אנחנו לא צריכים לנחש, לחפש אחר אינסטינקטים אנושיים. הכול גלוי.
אדם לא יכול להפיל את האחריות לבחירות שלו בחיים על מישהו אחר (או הקב"ה לדיוננו). מאחר ולאותו האדם היה סיכוי שווה בדיוק לבחור בטוב כמו שהחליט לבחור ברע. אותו הסיכוי בדיוק. ואפילו יותר נוטה לטוב כי התורה עוזרת לו. בחירה שלו. וגם אחרי שבחר, איזה מדהים זה לגלות שזה אף פעם לא מאוחר לחזור ולבחור בטוב...
אבל אני לא מדבר על ההתמודדות אלא על המעשהרובין הוד
אז אני מדברת איתך על ההתמודדות שהובילה למעשה.השתדלות !
ההתמודדות נבראה על ידי הקב"ה, המעשה ידי אדם. ולאדם יש בחירה לאן לנתב את ההתמודדות.
המציאות קיימת גם בלי ההתמודדותרובין הוד
כמו נפל מגג על אשת איש ושאר המקרים ביבמות...
עניין של הסתכלותהשתדלות !
האם זה רע או שזה קושי שניתן לצמוח ממנו? ללמוד ממנו? להבין איך מתקדמים הלאה מתוך אותו קושי.
תלוי בנו ובאיך שאנחנו רוצים לחיות... עסוקים ברע, או באיך אפשר להתקדם.
(התעסקות ברע זה לא מועיל, אז אממ.... למה? כדאי לנו לראות איך אנחנו נהיים טובים יותר, איך אנחנו צומחים).
יש מציאות. המציאות- נפל מגג.
הבנאדם בוחר לתת לזה תגית- "רע". האדם נתן שם למציאות, והיכולת לבחור בתיוג אחר גם היא תלויה באדם.
יש מציאות של נפל מגג והתורה אומרת לנו המציאות הזאת רעהרובין הוד
הוא לא אשם. אבל המציאות בעייתית
זה רע במובן אחר.השתדלות !
זה רע במובן של- הבנו שהמציאות לא צריכה להיות כזאת. עכשיו אנחנו חוזרים לנקודת ההתמודדות- מה עושים הלאה? איך מתמודדים עם זה?
זה לא ההגדרה לרע שאנחנו דנו עליה עד עכשיו.
אנחנו דנו על הרע שבבחירה של האדם.
זה באופן אובייקטיבי בלי הרבה התפלספויות...רובין הוד
לא מבין מה ההסבר שלך
ניסיון לתשובה-יויו222

קודם כל זאת שאלה עמוקה מאוד, שאתה לא הראשון ששואל אותה,

עסקו בה הראשונים וגם חכמי פנימיות התורה.

 

ולענייננו, אנסה לכתוב בקצרה מעט רשמי מחשבות שעולות לי תוך כדי קריאת הדברים:

 

[מצטער מראש אם הדברים לא מסודרים ומדויקים לגמרי, אין לי כרגע הרבה זמן לחשוב לפני שאני כותב.. ובכל זאת כתבתי כי הרגשתי צורך]

 

בגדול- מסקנה 4 שלך 'האל אינו הטוב המוחלט הראיה שהוא יצר רע'.

לענ"ד אינה נכונה.

 

ראשית בשביל הפורפורציות, צריך לדעת שהרבה מהדברים הרעים בעולם (וכמדומני שהרמב"ם כותב שרוב הדברים הרעים),

הם תוצאה ישירה של מעשי בנ"א. כך הרמב"ם כותב במו"נ,

ואם נחשוב על זה, זה באמת ככה-

מלחמות, עוני, חלק מהמחלות ועוד, הם תוצר של התנהגות לא נכונה

או של מידות רעות של בנ"א.

 

שנית,

ביחס לרע שהקב"ה ברע והופיע במציאות מתוך רצון,

רצוני לומר כמה דברים:

 

ודאי שהקב"ה ברא את הרע.

 

א. לא כל מה שנראה בעיניים הקטנות והאנושיות שלנו רע,

הוא רע. דהיינו, יכול להיות שנפגוש דבר שיראה בעינינו

נוראי, מזעזע וזוועת עולם, אבל בטווח הרחוק יתברר למפרע

שזה היה הדבר הכי טוב שיכל להיות. ממילא מעולם זה לא היה רע.

 

צריך בשביל זה מבט כ"כ פנימי עמוק וגדול, ולפעמים הוא גם מאוד מסוכן,

זה מבט מאוד עליון על עומק המציאות, והוא שונה ממה שנראה על פני השטח.

 

ב. העובדה שה' ברא רע אינה מלמדת שהוא רע ח"ו,

מפני שצריך לשאול שאלה פשוטה ביותר:

ל-מ-ה רבש"ע ברא מרצונו החופשי את הרע?

 

הרב קוק כותב בישראל ותחיתו(ודבריו מבוססים כמדומני על ספר יצירה): 'הטוב מבחין את הרע והרע מעמיק את הטוב, מרשם ומאלם אותו'.

 

אומר לך את האמת-

תוך כדי הדברים מרגיש לי מוזר לעסוק בשאלה כ"כ עמוקה יסודית וקיומית

בשרשור בפורום..

אם השאלה הזאת באמת מטרידה אותך, 

תפתח ספרים, תשאל רבנים, זאת אפשרות נפלאה לצלול לסוגיה כ"כ עמוקה קיומית ומענינת..חיוך

 

 

לכן, אם בסופו של דבר מטרת הרע היא לחסד טובה, הרי שגם בוראו הוא הטוב המוחלט והגמור.

 

האמת שיש לי עוד הרבה מה לכתוב אך אחדול..

 

 

 

 

 

דוגמה קטנה להמחשה (בזהירות רבה)יויו222
עבר עריכה על ידי יויו222 בתאריך י"ד בתמוז תשע"ט 08:53

התלבטתי מאוד האם לכתוב אותה

ואם לא היו גודלי ישראל שהתבוננו ככה על המציאות לא היה לי את האומץ,

אבל..

קח את השואה הנוראה האיומה והנוראה,

זוועת עולם שא"א לתאר.

רומם את המבט לרגע, קח כמה שנים לפניה-

עמ"י בגלות

קח כמה שנים אחריה (ובעקבותיה)-

עמ"י עולה לארץ ישראל ופורח בה.

אז..

השואה זה דבר טוב?

אני לא אענה את התשובה.

רק אזכיר שבפורים,

ביום בו אנו שותים יין, ומתרוממים למבט הכי עליון ועמוק על המציאות

אנו אומרים ברוך המן! בעוד ש.. הוא היה התגלמות של עמלק. 

 

אז ברור, שמבט מאוד מיוחד ופנימי ועמוק,

וכמובן שכל השנה אנחנו לא מצליחים לחיות אותו 

אלא יחידי סגולה שקשורים למבט הארוך והרחוק של המציאות

אבל צריך לדעת שבעומק העניין

הכל פה טוב גמור ומוחלט. 

 

המלצה קטנה: מסגנון וכמות השאלות שאתה שואל

זה נראה שאתה נמצא בתהליכי בירור עם עצמך..וזה נפלא כ"כחיוך

אני ממליץ לך בחום רב למצוא דמות תורנית שתוכל לשבת איתה

ולשאול אותה את כל העולה על לבך ונפשך, 

ותקבל תשובות ברורות ומספקות בע"ה..

אם זה מעניין אותך אציע לך רב מסוים

שלפי סגנון השאלות שלך אולי יתאים לך..

 

 

אז אתה מגביל את אלוהים שלא יוכל לעשות רע?!רובין הוד
גובל מאוד בכפירה.


בכל מקרה האל לא צריך רע כדי לעשות טוב.


וממילא מי שמביא רע לא הכרחי איננו הטוב המוחלט. היגיון פשוט...
לא נכון בכללנעה ונדה

למה יש רע? 1. ללא הרע לא הייתה תחרותיות ובלעדיה לא היינו רוצים להתקדם בחיים. 2. הרע מקדם אותנו לטוב, יותר משהטוב מקרב אותנו אליו! ההתנגדות לרע גורמת לנו להיות טובים יותר מאשר בלעדיה.

איזה אפס האלוקים שלך. הוא לא יכל לסדר את זה?!רובין הוד
אני לא יודע איזה אלוקים ילדה את בחרת לעצמך האלוקים שלי לא ממש מוגבל לטענות האלו והוא יכל לבנות את העולם כך שהטענות האלו תהיינה חסרות משמעות.
א-לוקים ברא את העולם בכוונה לא מושלםנעה ונדה

כדי שאנחנו נתקן אותו. אתה מוזמן להסתכל בכ"א שלי, וכאן: שיעור ראשון - הקדמה - נוער וגיל ההתבגרות

אז הוא ברא רע כי הוא לא יכל לסובב טוב? כפירה!רובין הוד
את חושבת שאני ילד שלא מכיר את נהמה דכיסופא?!


אז נהמה דכיסופא זה לא תירוץ כי האל לא ילד והוא מסוגל לבטל את חוק הטבע הזה...
מה זה נהמה דכיסופא?נעה ונדה


לעזאזל. את לא למדת כלום ואת מעיזה להתערב בויכוחים של מבוגריםרובין הוד
וכותבת שם ספאם.


בקצרה, האל לא רצה לתת שכר לבריותיו בלי שהם עבדו עליו בגלל 'נהמא דכיסופא' לחם בושה. שהם יקבלו שכר על מעשיהם.

וכאן אני שואל 'מה הוא ילד?!'


להבא תבדקי את הדברים לפני שאת פותחת את הפה על דברים שאת לא מבינה בהם.
לא הבנתי מה הקשר של השאלה, מה הקשר ילד?נעה ונדה

ודי כבר להעליב, אם לא שמת לב עשית את זה שוב ושוב בכל השרשורים שהתווכחנו בהם, אולי תעבוד אתה קצת על המידות שלך? מה זה עוזר כל מה שאתה יודע אם מידות אין לך?

את לא יודעת מושגים בסיסיים חוזרת על עצמך ולא מדברת לעניןרובין הוד
ומישו צריך לומר לך שאין לך זכות דיבור בסוגיא לפני שביררת אותה.
ביררתי אותה, בשיעורי מחשבת ישראלנעה ונדה

אבל בלי ללמוד גמרא כי זה לא עניין של בנות

וכמו שאת רואה זה לא מספיק כי אין לך תשובות...רובין הוד
אתה ממש מגזים!!יהיה בסדר....
מה זה בצורת התבטאות הזאת?!

אם לא בא לך להסביר אז אל תסביר אבל תדבר בכבוד!
זה נפש של בן אדם שם מאוחרי המקלדת!!!

אפילו לא נכנסתי לראות על מה הדיון כי זה בכלל לא משנה
אין שום סיבה מוצדקת לדבר ככה!
וזו גם לא פעם ראשונה!
^^חיות צבעונית
ואהבת לרעך כמוך ודרך ארץ קדמה לתורה הם הרבה לפני נהמא דכיסופא או כל ידיעת 'מושג בסיסי' אחר.
כתבת את הכוונה לזה בכ"א שלך, "שלא נהיה אוכלי חינם"אוא"ר
ואם פספסת כתוב כ"א שלי ש-נעה ונדה

"דרך הטוב להיטיב". ה' רצה להיטיב למישהו אז הוא ברא אותנו להיטיב לנו. כדי שלא נתבייש מאכילת חינם, הוא הביא אותנו לכאן, שנתאמץ בשבילו וככה נרגיש שאנחנו מכירים לו טובה ומחזירים לו מעט על כל מה שהוא נותן לנו.

כמו שאמרתי האלוהים שלך הוא אפס מאופס שלא יכול להתגבר על חוקרובין הוד
טיפשי שככל הנראה הוא יצר
הוא לא רוצה ולא צריך להתגבר על החוק שהוא יצרנעה ונדה


אז הוא רע כי הןא יצר רוע לחינםרובין הוד
איזה יופי שבסוף כולנו מסכימים
זה לא לחינם!נעה ונדה

שוב:

 

1. ללא הרע לא הייתה תחרותיות ובלעדיה לא היינו רוצים להתקדם בחיים. 

 

2. הרע מקדם אותנו לטוב, יותר משהטוב מקרב אותנו אליו! ההתנגדות לרע גורמת לנו להיות טובים יותר מאשר בלעדיה.

אני מסכים מאוד, אבל האם שאלת שאולי אפשר לומר הפוך?אוא"ר
דרך הרע להרע, לכן יש רוע.
יש טוב כדי שלרע יהיה משמעות של רע.

כדאי לגשת לשאלות כאלה מתוך אמונה תמימה, ושמטרת שאלות אלו רק לחזק ולדייק את האמונה לא ח"ו לפגוע בה.
מי יצר את שני החוקים המרתקים הללו?רובין הוד
אם הוא היה טוב מוחלט כמו שטענת הוא לא היה יוצר אותם מלכתחילה...

אנחנו חוזרים כבר 3 פעמים על אותם הדברים...

זה שתגידי את מה שאמרת קודם לא יענה על השאלה...
ביקשו ממך כבר כמה פעמים לכתוב מכובד! זה כ"כ קשה?אוא"ר
מה הבעיה שלך?רובין הוד
עד עכשיו? נראה לי מובן... לגבי התגובה האחרונה? זה...אוא"ר
"זה שתגידי את מה שאמרת קודם לא יענה על השאלה"

אולי תכתוב במקום: "כבר אמרתי למעלה שזה לא עונה כי..." ותפרט ותסביר יותר.
אין עניןרובין הוד
אז אל תגיב... למה לפגוע?אוא"ר
מה פוגע?רובין הוד
היחס אליה כאילו היא ילדה קטנה שלא מבינה כלום.אוא"ר
למרות שלדעתי היא עונה מאוד לעניין. אמנם יש מה להתווכח אבל בהחלט לעניין, והיא לא צריכה את האישור שלי...

וגם אם אתה חושב שלא זה עדיין לא סיבה להתייחס ככה.
כדאי לדבר בכבוד ולא בזלזול...אוא"ר
זה לא מתאים, אתה לא יכול קצת להתגבר ולענות בצורה מכובדת?!
אני לא רוצה ח"ו לפגוע, בבקשה תקראי עד הסוף.אוא"ר

דרכים להכרה בבורא: 1. התבוננות שכלית: "מאחורי כל חכמה עומד חכם". כל דבר מורכב בעולם מוכרח שיהיה לו יוצר. 2. התבוננות בבריאה: הן בטבע "מה רבו מעשיך ה'" והן בגוף האדם "ומבשרי אחזה אלוק". עולם כ"כ מופלא מוכרח שיהיה לו יוצר על אנושי. 3. התבוננות היסטורית: "לרדת מעל במת ההיסטוריה אפשר רק לעם שסיים את אשר החל". כל האומות עלו ונעלמו, ורק עמ"י נשאר כי הוא עדיין לא סיים את תפקידו - להפיץ את האמונה בהשי"ת בעולם. עובדה להיותנו העם הנבחר.

למה אנחנו כאן? 1. "אשרי העם שככה לו". ככה. 2. "דרך הטוב להיטיב". ה' רצה להיטיב למישהו אז הוא ברא אותנו להיטיב לנו. כדי שלא נתבייש מאכילת חינם, הוא הביא אותנו לכאן, שנתאמץ בשבילו וככה נרגיש שאנחנו מכירים לו טובה ומחזירים לו מעט על כל מה שהוא נותן לנו.

"הפרה רוצה להניק יותר משהעגל רוצה לינוק". ה' רוצה להיטיב אתנו יותר משאנחנו רוצים את כל הטוב הזה, כמו שכתוב: "פתח פיך ואמלאהו".

למה ה' לא תמיד עונה לתפילות? 1. כל תפילה מרוממת אותנו, אז אנחנו צריכים להתפלל עד שנגיע לדרגה שבה מגיע לנו שהבקשה תתמלא. 2. ה' מתאווה לתפילותינו. 3. מותר לאבא לומר לא. כי הרי "לו ידעתיו הייתיו", ז"א אם היינו יודעים חשבונות שמיים היינו צריכים להיות ה', כי בשר ודם לא תמיד יכול להבין אותם. 4. לפעמים ה' עונה לנו בלי שאנחנו יודעים שהוא ענה! לדוג': התפללנו שקרוב משפחה שלנו יבריא והוא נפטר אחרי שנה. אולי הוא היה אמור למות אחרי חצי שנה והתפילות שלנו האריכו לו את החיים?

למה יש רע? 1. ללא הרע לא הייתה תחרותיות ובלעדיה לא היינו רוצים להתקדם בחיים. 2. הרע מקדם אותנו לטוב, יותר משהטוב מקרב אותנו אליו! ההתנגדות לרע גורמת לנו להיות טובים יותר מאשר בלעדיה.


1)לגבי הדרכים להכרת הבורא-הנחת הנחות יסוד, מי אמר שהן נכונות? תוכיחי אותן. ניתן לטעון שלא לכל דבר יש יוצר.

2)למה אנחנו כאן? במקרה. או שדרך הרע להרע ולכן קורים לנו דברים רעים, שואה, פוגרומים וכו'.

3)למה אלוהים(כתבתי כך כי אני לא מתכוון לה' ית') לא עונה? כי לא אכפת לו, או שהוא רוצה להרע כנ"ל.

4)למה יש רע? כי זו התכלית. הטוב רק גורם לנו להבחין ברע ואפי' מחזק אותו כי כל אחד שרוצה שיהיה לו טוב אז הוא פוגע באחרים,גונב וכו'.

...........................................................................

צריך לדעת שהדרך להכרת הבורא היא דבר ראשון דרך האמונה, השאלות והבירורים זה אמצעי לגלות, לחזק ולדייק את האמונה. השכל בא על גבי האמונה.
טוב אז..נעה ונדה

1)לגבי הדרכים להכרת הבורא-הנחת הנחות יסוד, מי אמר שהן נכונות? תוכיחי אותן. ניתן לטעון שלא לכל דבר יש יוצר. אתה רואה ארון, צריך להוכיח שיש לו יוצר? ק"ו אם אתה רואה אדם, יצירה כ"כ מורכבת ומדהימה, צריך להוכיח שיש לו יוצר?

2)למה אנחנו כאן? במקרה. או שדרך הרע להרע ולכן קורים לנו דברים רעים, שואה, פוגרומים וכו'. זה תלוי באיזה עין אתה מסתכל על המציאות.. יש בה גם הרבה דברים טובים

3)למה אלוהים(כתבתי כך כי אני לא מתכוון לה' ית') לא עונה? כי לא אכפת לו, או שהוא רוצה להרע כנ"ל. אז לכן הבאתי סיבות שמנסות להראות למה זה לא ככה, אפשר להסכים איתם ואפשר שלא.

4)למה יש רע? כי זו התכלית. הטוב רק גורם לנו להבחין ברע ואפי' מחזק אותו כי כל אחד שרוצה שיהיה לו טוב אז הוא פוגע באחרים,גונב וכו'. שוב, תלוי איך אתה מסתכל על זה, אם האדם בוחר להסתכל בעין רעה, הוא זה שגורם רעה לעצמו

תשובתי:רק בשמחה.

1) תורת האבולציה נותנת הסבר לבריאת העולם ללא יוצר.

(אגב, זו טענה שהייתה חביבה על כמרים.)

 

2) אומרים שהרע רק נראה לנו כרע והוא באמת טוב, אז זה נכון, רק ההפך.

הכל באמת רע, לנו נראה יש מעט טוב אבל זה רק נראה לנו כך.

 

וגם, כל הדברים הטובים מובילים לדברים לא טובים.

אכילת מאכל טעים מעלה לנו את רמת הסוכר.

נהיגה באוטו זה דבר טוב אבל לרוב הוא גם הורג ופוצע ומזהם את כדור הארץ.

וכו'

 

3. "כל תפילה מרוממת אותנו, אז אנחנו צריכים להתפלל עד שנגיע לדרגה שבה מגיע לנו שהבקשה תתמלא."

2,000 שנה יהודים מתפללים ואף אחד לא הגיע למדרגה בשביל שה' יבנה בית מקדש?

אף אחד מהרבנים לא הגיע למדרגה כזאת? אם זה נכון, איך אפשר להגיע למדרגה גבוה כזאת?

מדרגה כ"כ גבוה שאלפים שנה מאות מילוני אנשים ניסו ואף אחד לא הצליח להגיע אליה.

 

"ה' מתאווה לתפילותינו"

אדרבה, ה' מתאווה לתפילות שלנו ואלפיים שנה הוא לא מוכן לעשות כולם בשבילם?

הרי באלפית השניה ובלי מאמץ הוא יכול לשלוח לנו משיח., אז הוא עד כדי כך עצלן?

 

"מותר לאבא לומר לא. כי הרי "לו ידעתיו הייתיו", ז"א אם היינו יודעים חשבונות שמיים היינו צריכים להיות ה', כי בשר ודם לא תמיד יכול להבין אותם"

אבא שכ"כ מתאווה לתפילות שלנו יגיד לא? אלפיים שנה? שכ"כ הרבה תלעות עברנו ובכ"ז אנחנו מתפללים אליו.

 למה לו להגיד לא? כי מטרתו בבריאה שלנו היא להרעה לנו אז הוא גורם לנו לבקש שוב ושוב והוא בכוונה לא נענה לתפילתנו.

 

 

"לפעמים ה' עונה לנו בלי שאנחנו יודעים שהוא ענה! לדוג': התפללנו שקרוב משפחה שלנו יבריא והוא נפטר אחרי שנה. אולי הוא היה אמור למות אחרי חצי שנה והתפילות שלנו האריכו לו את החיים?"

זה כשל לוגי שמחבר את זה שהתפללנו לזה שלא נהרגנו דקה אח"כ, הבעיה היא שאין שום קשר בין המקרה לבין התפילה.

את טוענת שיש, תוכיחי.

 

אגב, מילוני יהודים לא מתפלללים והם עדיין חיים.

 

4) אבל לכל אדם יש עין הרעה והוא חפץ ליצור נזק לחברו,

ואין לכל האנשים עין טובה ורצון לעשות טוב.

 

בקיצור, שיעורי מחשבת זה נחמד, אבל זו לא האמת...

אוקי..נעה ונדה

1. אני לא אענה, כי אני ממש לא מבינה בזה.

2. שוב, זה תלוי במבט שלנו על העולם. אין לי הוכחה חותכת שאני הצודקת, אבל בסופו של דבר עניין האמונה בה' הוא אמונה. אם זה היה ברור כשמש, זה לא היה אמונה - זאת היתה ידיעה. אנחנו מאמינים בזה למרות כל מה שקרה, אחרי הכל אנחנו העם היחיד ששרד מאז שקם בהר סיני לפני אלפי שנים.

3. אנחנו לא מבינים חשבונות שמיים. כנראה באמת העם שלנו צריך לעבור 2000 שנה כדי להיות ראוי.. ה' לא נהנה מהמצב הזה שאנחנו נמצאים בו. ברור שהוא רוצה שיהיה לשכינה בית בו עמ"י יוכל להקריב לו קורבנות ולכולם יהיה כיף וסבבה, אבל ה' יודע הרבה דברים שאנחנו לא יודעים. הוא מסתכל הכל מלמעלה, הוא רואה את התמונה השלמה ולא חתיכה בפאזל כמונו, והוא יודע מה הכי טוב לנו. סמוך עליו.

אמרת "אגב, מילוני יהודים לא מתפלללים והם עדיין חיים." אז זה לא שאנחנו חיים בשביל התפילות. אנחנו באנו כדי למלא יעד מסויים שה' ייעד לנו. ייתכן מאוד שאותם אנשים לא צריכים להתפלל כדי למלא את היעד שלהם, אם ה' הביא אותם לעולם דווקא במקום המסויים שבו הם נמצאים, ובמקום הזה לא מאמינים בה' ולא מתפללים אליו. ברור שעדיף שהם יחזרו בתשובה, אבל למעלה ישפטו אותם לפי דרגתם ולא ידקדקו איתם כמו עם אדם דתי.

4. לאו דווקא, אני פגשתי הרבה אנשים נפלאים שטובת האחר נמצאת אצלם מעל טובת עצמם. תתפלא, אבל זה קיים.

 

למה אתה חושב שזה לא האמת? אתה מאמין?

 

עוד משהו - עובדה שרוב העולם מאמין בקיומו של הא-ל, ובעובדה שהוא טוב מוחלט

רק שימי לב שרוב מי שכותב פה מסכים איתך באמירות. הויכוח הואאוא"ר
אם יש לכך הוכחה שכלית, לא אם זה נכון.
..רק בשמחה.

1. הרמב"ם לא כותב: "יסוד היסודות ועמוד החכמות להאמין שיש שם מצוי ראשון", הוא כותב: "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון".

אומנם אי אפשר לדעת שום דבר בוודאות גמורה, אבל אפשר להאמין במשהו עם סבירות גבוהה.

 

לא הבנתי איך זה שהעם שלנו שרד 2,000 שנה אומר משהו.

טבעי שמתוך המוני שבטים ועמים עם אחד ישרוד זמן כזה.

 

2. "אבל ה' יודע הרבה דברים שאנחנו לא יודעים. הוא מסתכל הכל מלמעלה, הוא רואה את התמונה השלמה ולא חתיכה בפאזל כמונו, והוא יודע מה הכי טוב לנו. סמוך עליו."

 

אשמח אם תוכיחי את כל מה שכתבת, עד אז מבחינתי זה גיבוב של מילים.

 

שוב, תוכיחי את מה שאת אומרת.

אלוהים רוצה שנמלא את החובות שהוא נתן לנו, אם לא, הוא יעניש אותנו, זה כתוב במפורש במקרא.

החילונים לא מקיימים את הפולחן, ולא קורה להם כלום.

למה שהם לא יצטרכו לקיים רת התו"מ? איפה כתוב החילוק הזה? שמי שחילוני יכול לא לקיים את המצוות ולמלא את היעד שלו ודתי חייב לשמור תו"מ כדי להגיע אל היעד שלו.

אגב,ה' לא הביא אותם להיולד בתור חילונים, זה קרה בגלל צירוף מקרים.

 

אם אני מאמין זה בטוח לא בגלל שיעורי מחשבת ישראל...

 

מה אכפת לי?

רוב העולם מאמין שבישו או במוחמד, אז מה?

זה מאוד פשוט.רובין הוד
הקב"ה נתן כשהעם רצה...

העם כרגע לא רוצה גאולה ושום תפילה לא יכולה לפעול במציאות...
לאורך השנים היו הרבה קבוצות שרצו גאולה,רק בשמחה.

וניסו לקדם אותה במציאות, כמו למשל רבי יחיאל מפריז ומי שעלה איתו וכן עליית תלמידי הגר"א.

 

ונניח שזה כך בגאולה.

אבל בשואה או בשריפת התלמוד או בשאר הפוגרומים, אף יהודי לא כיוון באמת ב"השיבה שופטינו כבראשונה"?

ענייני הכלל צריך שהכלל ירצה.רובין הוד
כרגע הכלל לא רוצה בית מקדש לא רוצה השיבה שופטינו ולא רוצה משיח ורוב הזמן הוא מעולם לא באמת רצה...
עכשיו נניח לא.רק בשמחה.

אבל ברור שבזמנים לאורך ההיסטוריה היו כאלה שרצו.

כמו רבי יחיאל מפריז ומי שעלה איתו, וכן עליית תלמידי הגר"א, והמהר"ם מרוטנברג. וכן היהודים אחרי פוגרומים\גירושים\שריפת התלמוד.

 

ונניח שזה נכון לגבי הגאולה ובית מקדש.

אף אחד לא כיוון (בימי האינקווזציה נניח) בברכת המינים?

לא מדובר באדם אחד או בציבור מסויים אלא בכלל האומהרובין הוד
וכן. כלל האומה אמרה את המילים מהפה ולחוץ...
בכ"מ אין תועלת בתפילה...רק בשמחה.


יש תועלת ברצוןרובין הוד
1. הארון מכריח שיש לו יוצר מכוון ולא עבודה אקראית של כוחות ערובין הוד
כי אם הוא היה נבנה אחרת כמו סתם ערימת קרשים יכולנו להבחין בכך על ידי השוואה.


העולם שלנו נבנה בצורה אקראית לגמרי והענין שאין לנו דרך להבחין כי אין למה להשוות.

זה כמו להתלהב שיצא בקוביות 43 בהינתן רק הטלה אחת ...
איך זה הגיונינעה ונדה

שאדם עם כל העצמות, האיברים, הגידים וכל מה שיש בו יווצר רק מפיצוץ? זה נשמע לך הגיוני שאני אזרוק ברגים וברזלים על הרצפה ופתאום יצא מזה יצירת מופת מורכבת? אני באמת שואלת, מעניין אותי מה האבולוציה עונה על זה..

מה הקשר אבולוציה?!רובין הוד
האמירה העולם מסודר טוב היא בדיחה. מעולם לא ראית משו אחר...
אבולוציה והמפץ הגדול הן שתי תאוריות שונות שלא קשורות זו לזו.אוא"ר
באמת?נעה ונדה

טוב אז מה ההסבר של מה שזה לא יהיה לאיך נברא העולם?

המפץ הגדול הוא רק תאוריה אחת מבין רבות לבריאת העולם.אוא"ר
זה אומר שהיה חומר מסויים שהתפוצצות שלו גרמה ליצירת עולם גולמי(כלו' בלי אנשים ובע"ח מורכבים), רק עצמים פשוטים.
האבולוציה אומרת שהעצמים הפשוטים התפתחו עם הזמן לחיות ואנשים, בתהליכים ארוכים של אלפי שנים.

גם היום מוכח שיש אבולוציה והתפתחות של מינים, רק שהמדע טוען שכך האדם נוצר, ע"י התפתחות מהקוף.
אם נוצרנו מהקוףנעה ונדה

אז איך אין עשרות יצורי ביניים שבין האדם לקוף?

יש. היו בעבר מינים וזנים שונים של בנ"א, והזן שלנו כיוון שהיהאוא"ר
הכי מפותח, הוא השתלט על העולם ונלחם בכל מי שהפריע לו והכחיד את כל הזנים של בנ"א האחרים.
זו טענה אחת של המדע.
אוקי..נעה ונדה

טוב אז אני אגמור כאן. בהצלחה בהמשך הויכוח

רק אל תתביישי בגלל זה להצטרף לויכוחים, לשאול, לחקור ולהגידאוא"ר
מה שאת חושבת. הכל מתוך אמונה תמימה.

אף אחד כאן לא יודע הכל גם אם הוא חושב שכן.

עצה לחיים(לי זה עזר מאוד): להתייחס לויכוח לא כנסיון לשכנוע אלא כבירור ודיוק בדעה שלי, כי כשנפגשים עם שאלות וקו' זה מברר(כך גם בחיים). אא"כ מדובר על אפיקורסות.


לא יודע למה אני כותב את זה אבל מרגיש לי שזה חשוב ונצרך.
מז"א אמונה תמימה?רק בשמחה.


בויכוח אדם מניח הנחת יסוד, מה שנקרא מושכל ראשון,אוא"ר
וע"פ זה הוא מוכיח טענה.

לדוג' יש לי מושכל ראשון שחצי יותר קטן מדבר שלם ולכן...

אז אמונה תמימה הכוונה לכך שאני פשוט יודע, לא צריך הוכחה ושום דבר, זה נמצא בידיעה שלי כמו שאני יודע שאני חי באמת ולא דמות בחלום.

על גבי זה אני מעמיק.
@ברגוע הביא פס' של הרב חרל"פ:" האהבה בעולם יסודה ממצות "ואהבת את ה' אלוקיך", ציווי זה ברא את רגשי האהבה בעולם, וכן כל טבע וטבע. היות שכל דבר תלוי בבחירה, יוכלו להשתמש בטבע זה לדברים אחרים זולת ציווי התורה.

ומפני זה אין להקשות מדוע נצטוינו על אהבה ה' מאחר שהשכל מחייב כן, כמו כן לגבי מצוות שבין אדם לחברו, שאדרבה כל מיני הנימוסים שהשכל מחייבם באים מצד שמהות טבעם מצויה ביצירה, וזה עצמו נוצר רק ע"י ציווי התורה"

כלו' יש ציווי ה' ברא טבע אך צריך לדעת להשתמש בו נכון.

כך גם לגבי הציווי "אנוכי ה' אלוקיך" - מצוות האמונה. קיים בנו טבע להאמין, לחפש אחר אלוקות, אך צריך להעמיק ולדעת באיזה אלוהים אני מאמין? אלוהי הדין? אלוהי החמלה? או אלוקים שאין לי שום תפיסה בו. וכו'.

נ.ב. לא כ"כ דייקתי, כי זה ארוך מאוד ורציתי שהעיקר יובן. מקוה שהצלחתי.
תודה רבהנעה ונדה

אני אזכור את זה..

אני רק אומר שעיקר הדיון לא היה אם יש אלוקים אלאאוא"ר
מי אמר שהוא טוב או אוהב אותנו. אולי הוא רע ושונא ולכן יש כ"כ הרבה סבל ורוע בעולם?
לא.רק בשמחה.

האדם והקופים התפתחו מאב קדמון משותף.

שיחשבו כך, מאי נפק"מ לדיון?אוא"ר
רק תיקנתי את הטעות שלך.רק בשמחה.


תודה רבה. לא כ"כ עיינתי בכל השיטות בסוג' הזאתאוא"ר
סוגיה מעניינת.רק בשמחה.


באיזו מסכת היא? נעיין בהזדמנות...אוא"ר
דארוויןרק בשמחה.


אני מסכים לגמרי, כפי שכבר הוכחתי גם פה וגם בשרשור הקודם.אוא"ר
אבל להסתפק רק במה שכתבת(בלי להרחיב ולהעמיק) זה לא מספיק למה שביקשו, שהם מחפשים הוכחה שכלית. ולא רק כך דרך להסתכל על המציאות.

וכמו שכתבת, שכך את מסתכלת, אבל זה לא הוכחה.
יש לך הוכחה?נעה ונדה

אתה יודע אני בכלל לא התכוונתי להיכנס כאן לויכוח, סתם שוטטתי באזור ופתאום ראיתי את זה ונזכרתי שיש לי משהו שיכול לענות על זה, אז הגבתי ונגררתי.. 

השרשור פה, הוא שרשור המשך של שרשור אחר.אוא"ר
ולכן התגובות פה הן המשך של השרשור ההוא.

כן, אני חושב שיש הוכחה, התחלתי אותה בקודם והמשכתי פה. לא בגלל ההוכחה אני מאמין, זה רק מעמיק לי את האמונה.

לא ידעתי שלא תכננת להיכנס לויכוח. אבל זה מה שקרה מטבע הדברים שזה כבר ויכוח ארוך.

את יכולה להמשיך... אבל אולי כדאי שתקראי את כל השרשור הקודם והזה כדי לדעת באופן כללי מה כבר נאמר, ותוכלי להמשיך משם במקום להתחיל את הדיון מהתחלה(נראה לי שזה מה שכ"כ עצבן את @רובין הוד-לא שבגלל זה אפשר להתייחס איך שהתייחס).
נראה לי אני פשוט אפרוש ואתן למביניםנעה ונדה

להסביר לרובים הוד את הטעות שלו

מצחיק אותי לנהל על זה דיון במסגרת פורוםהסטורי
העניין נידון הרבה בדברי חז"ל ראשונים ואחרונים, אתה מוזמן לבית מדרש הקרוב להתחיל לעיין בסוגיא.

אפשר להתחיל מ'דעת תבונות' של הרמח"ל.
ספר חמוד דעת תבונות שמניח הרבה הנחות מעניינותרובין הוד
אבל לא עונה על השאלות האמיתיות...
ספר קדוש, שכנראה לא הבנת אותו עד הסוף.אוא"ר
חצוף, כמה אתה בקי בכל תורת הנגלה והנסתר, כדי לחלק ציונים?הסטורי
אתה יודע שהרמח"ל היה תלמיד של גדולי עולם, עד שעלה על רבותיו (כעדותם באגרות אליו) וזכה להתגלויות של מגידים?

ולגופו של עניין, לא הצעתי לסיים שם אלא להתחיל. כמובן שלכל הבירור יש טעם רק עם ענוה כלפי גדולי רבותינו.

בגדול בירור כזה מקומו מתוך עיון רציני בבית המדרש ולא בטוקבקים באינטרנט.
וכתב את ספריו הראשונים ע''פ אליהו הנביאוהוא ישמיענו
(היה לו גילוי אליהו כבר בגיל 20 לערך)
בקי מספיק כדי לדעת ששם אין תשובות.רובין הוד
אהלןארצ'יבלד
יש הבדל בין סיבת המציאות לאחריות.

אם אנחנו כותבים בנקודות כללים, אז בני האדם אשמים בבחירתם הרעה, זה נכון שה' הוא הסיבה שזה יתכן, אבל הוא לא אשם בכך שהאדם בחר בזה.
ברגע שהאדם בעל בחירה, הוא אחראי. זה כמו הורה שמביא ילד לעולם, שהוא לא אחראי על מעשיהם.

אז אתה יכול לשאול למה בכל זאת ליצור מערכת עם הרבה פשלות? ככה הוא רצה. נקודה. אבל הוא לא עשה משהו רע, אלא בני האדם.

אגב, גם אנחנו כהורים בעזרת ה' יודעים שילדנו יעשו רע, אבל זה לא מטיל עלינו את האשמה אם נביא אותם לעולם למרות שידענו שיעשו רע, זה באחריות הילדים.

אם ה' יודע מה יקרה או לא יודע מה יקרה, זה פחות רלוונטי לסוגיית האחריות, רק בגלל שאתה יודע שמשהו יקרה לא הופך אותך לאחראי לזה אם אותו אדם *בחר* בזה.

אם קשה לך להבין איך יש בחירה וידיעה, ראיתי שרשור נפלא של @ימ"ל, מוזמן לבקש ממנו.

נ.ב. הבאת את הדוגמה של עמלק, וזו דווקא לא דוגמה טובה, כי אם ה' אמר להרוג תינוק קטן אז זה דבר טוב, ולא רע.
טוב= ראוי. וכך ראוי לפעול אם ה' מצווה.

במה לעבוד ומה אפשר לעשות בתקופת חיפוש עבודה?צע

כבר כמעט חודשיים שאני מחפש עבודה.

נראלי שיש מין תום כזה שבע"ה נמצא בקלות עבודה, ולכן זה בסדר לקבל דמי אבטלה נמוכים שנגזרים ממשרת סטודנט..


ואז מגיע הרגע הזה, שאתה מבין שאולי ח"ו זה יכול לקחת הרבה יותר זמן .. ויפה שעה אחת קודם גם לחשוב על הכנסה זמנית וגם על לוז או משהו כזה ..


אני מניח שלרבים מילואים זאת אופציה אבל אין לי כח ורצון לפרט למה, אבל ישמצב גדול שאני מנוע מלעשות מילואים..

(לא עשיתי במלחמה..)


האם יש רעיונות אחרים למקומות עבודה זמניים?


במהלך התואר לא קמתי בזמן אז קל וחומר עכשיו שאני ללא מסגרת.. ואני מניח שאולי עבודה תוכל לגרום לי לבריאות ויציבות .. וכמובן גם להכנסה..


רעיונות אחרים לסדר ויציבות עשיה לימוד והתקדמות בתקופה מאתגרת זו מלבד עבודה זמנית/או על הצד שאתקשה למצוא עבודה זמנית זה גם מבורך..


בתפילה לפרנסה בשפע ולמציאת מקום עבודה מתאים ומספק לכולם.. ואולי אפילו השבוע אעדכן שדברים יסתדרו והתקבלתי😃


תודה רבה..

אולי משלוחים? ראיתי מלא שעושיםזיויק
והכי חשוב להתמקצע במה שאתה טוב
עבודה היא ברכה בלי קשר לתוכן שלהמשה

מה הכישרון הטבעי שלך? מה למדת?

סיימתי לימודי ראיית חשבון ב"ה.צע
לא עולם שאני מכירמשה

בינתיים אני במקומך הייתי יושב בבית ולומד שני דברים לעומק

 

1.AI

2. אקסל

ולא פחות חשוב מזה את השילוב בניהם.

 

 

נשמע רעיון ממש טוב, תודה.צע

אקסל אני מכיר קצת, היה לא מעט בתואר..

וגם יודע שיש קורסים חינמיים..


 

איך לומדים ai? אתה מכיר דרך או קורס?

ותוכל להסביר מעט מה יש ללמוד בזה? 

אתה צריך בסוף ללמוד איך לעשות את העבודה שלךמשה

כללומר. לנצל את הזמן כדי להתקדם מקצועית ולא רק "לחכות" שמישהו יואיל בטובו להסתכל עליך. כמובן גם הקו"ח שלך יתעדכנו  בהתאם.

 

לימודי AI ברשת - למה זה לא שורה? 

AI יש לא מעט חומר. הייתי מחפש ללמוד על השילוב בין AI לבין המקצוע שלך. כלומר  איך לשאול שאלות על טבלאות דוחות וחשבוניות וכל אלה. בסוף איך לעשות את העבודה שלך טוב יותר.

אופס… טעותפ.א.
יש בקמפוס ILהרמוניהאחרונה
אתה כבר עם רישיון רו"ח, אחרי סטאז' של שנתיים?פ.א.

יש הבדל גדול בין סיום לימודי חשבונאות ובין מי שמחזיק ברישיון לעסוק בראיית חשבון.  


אם אתה עם רישיון - חיפוש העבודה הוא שונה מחיפוש מקום לעשות בו סטאז'  

גם כיוון תעסוקתי הוא שונה - עם רישיון אתה כבר צריך לבחור כיוון התמחות / תת-התמחות מקצועי בתחום הגדול של ראיית חשבון.   

האם אחרי שמחת תורה התשפ"ד הפכתם לאנשים טובים יותר?זיויק

או שנשארתם אותו הדבר?

ומה המשמעות למה שעברתם? או שלא עברתם..

לצערי לא. אותו בן אדם.צעאחרונה
דברים שאני עושה לפעמים/משה

יחד עם שאר פרוייקטי הווטסאפ של ערוץ 7, הנה עוד אחד: אייטמים מעניינים שאני (או הצוות) דגים מהפורום.

 

מוזמנים להצטרף. קבוצה שקטה של 2 אייטמים ביום בממוצע .

 

ערוץ 7 הפורומים - Whatsapp

ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוג

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

לא נוראנחלתאחרונה

כיף להיות במיטה עם אבא ואמא!  לא נורא בכלל. אם יש מיטה רחבה מספיק

והילדונת לא בועטת נוראות תוך כדי שינה, לא נורא. חושבת שזה נותן בטחון

לילד.  אולי להתפלל על זה, אם זה מפריע? לבקש עצה טובה מהשם?

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאר
הפך היהדותזיויק
הפך הפסיכולוגיהקעלעברימבאר
מידות בסיסיות בנפש אי אפשר, אבל אפשר לנתב אותןקעלעברימבאר
למקומות אחרים בשבירת הרגלים. כדוגנת מי שזולד במזל מאדים בגמרא
יש לנו ש"ס שלם לצטטצדיק יסוד עלום
פוק חזי
איפה בשס?קעלעברימבאר
אנשים נשארים אותו הדבר,צדיק יסוד עלום

בני אדם הם יצורים קטנים וחלשים

הרצון להשתנות תמיד מתבדה

המציאות סותרת את דבריך. אבל מביןקעלעברימבאר
ללבך❤️
נדבר עוד כמה שנים בפורום גרושים גרושותצדיק יסוד עלום
אל תדאג יהיה טוב❤️🙂קעלעברימבאראחרונה

אולי יעניין אותך