אם מגיע אליכם אדםשחר אורן

ואומר לכם שהוא מאמין שה' ברא את העולם ונתן לעמ"י תורה אבל הוא לא רואה סיבה לשמור מצוות, מה תגידו לו?

שהוא פוסח על שני הסעיפיםבלונדינית עם גוונים
כי מצד אחד הוא בא ואומר יש תורה יש אלוקים ושזאת הדרךבלונדינית עם גוונים
אבל מצד שני הוא לא רואה סיבה לדברים שאלוקים אמר ..
הוא לא אומר שזאת הדרך (מה המשמעות של זה בכלל?)שחר אורן

הוא אומר שהעובדות הן כדלהלן- ה' ברא את העולם ונתן לעם ישראל תורה, הוא לא רואה סיבה להקשיב לתורה הזו.

מה זאת אומרת , לא רואה סיבה , למה באנו לעולםבלונדינית עם גוונים
התורה ניתנה לנו לא בשביל שסתם היא תהיה בתור המלצה
ואם באנו לעולם בשביל לקיים את התורהשחר אורן

אז מה? למה העובדה שבשביל זה ה' ברא אותי מחייבת אותי לעשות את זה?

זה לא ענין של חובה, חכה אני יסביר לך בארוך יותרבלונדינית עם גוונים
חכה בסבלנות אח שלי😅
אוקיי אני יתן לך משלבלונדינית עם גוונים
כשאתה קונה מכונת כביסה אתה מקבל גן חוברת הוראות , אך אחד לא מכריח אותך לקיים אותם , אם יבוא אחד ויחליט שהוא לא רוצה לעשות את מה שכתוב בחוברת בטענה ש "מי ייגיד לי מה לעשות" והוא יעשה מה שבא לו המכונה תהרס, בדיוק ככה בעולם באנו לפה עם התורה שהיא ה"חוברת הוראות" שלנו ואנחנו בוחרים אם לעשות או לא , הרי מי יגיד לי מה לעשות , אנחנו בוחרים אם לפעול לפי ההוראות ולעשות את הייעוד שלנו , או לעשות ההפך בדיוק ולקלקל הכל
ואם הוא אומר שלא אכפת לו שהעולם ייהרסשחר אורן

הוא עכשיו חי את חייו בהנאה.

אני יענה לך מאוחר יותר , אני נעזרת באחותי הגדולה קצת .. ואיןבלונדינית עם גוונים
לה כוח עכשיו , אנחנו בנסיעה
אני אמתין בסבלנות.שחר אורן


מי הבחור ? מפה ?בלונדינית עם גוונים
בחור היפוטתי.שחר אורן


לא מישהו אמיתי אלא דמות שבדיתי מליבי.שחר אורן


אז זה אומר שזה אתה 😔בלונדינית עם גוונים
לא מדוייק.שחר אורן


איך לא מדויק.?בלונדינית עם גוונים
מי זה הבחור שזה מה שהוא אומר / חושב /מרגיש
זה נושא שאני עוסק בו כרגע.שחר אורן

והמצאתי אדם כדי לשמוע את דעתכם בנושא.

אה אוקיי תבקש הסברים מרחל יהודיה בדםבלונדינית עם גוונים
תפני אותה לכאן!הָיוֹ הָיָה

ממתינים לשמוע את דבריה.

חחחח טוב אמרתי לה , שתוכל תגיבבלונדינית עם גוונים
עקרונית יש לה חוב כלפיי.שחר אורן


עכשיו שועשעתי..הָיוֹ הָיָה

לחצתי לראות מה זה, ותוכ"ד שאני קורא פתאום קופץ לי צהוב כזה:

רק שהיא עוד הגיבה לי ועברו מאז 20 יום. - נוער וגיל ההתבגרות

זו אשמת רוצה לעוף.שחר אורן

היא הגיבה שם עכשיו.

טוב. |פוטר אותך מאשמה|הָיוֹ הָיָה


אני ממתינה לשמוע את דברך...חחחבלונדינית עם גוונים
אין לך מה להגיד??
אין לי בצורה מסודרתהָיוֹ הָיָה

ואני לא אוהב ללהגג סתם.

שאלה יפה,אני הייתי שולחת אותו לסמינר.רויטל.


מה הכוונה?מגובלת-

הוא מאמין שאלוקים ציווה אותו לשמור מצוות?

אז למה הוא לא רואה סיבה?מגובלת-

הרי יש שכר ועונש וכו,

הוא מוכן להיענש.שחר אורן


אבל, הוא מוכן לוותר, על לחיות נכון?מגובלת-

לחיות חיים , שהוא יודע מה מטרתם,

ולהתעלם מכך?

שיהיה לו לבריאות.

מה? לא הבנתי.שחר אורן


התורה, זה הוראות הפעלה מהיצרן,מגובלת-

מי שחי על פיה, חי נכון, יהיה לו טוב יותר, עזוב שכר ועונש,

 

 

הוא יודע ומאמין במטרת החיים, 

ומתעלם,

כי אין לו כח להתמודד

ובא לו לעשות חיים.. (שהם בעצם הכלא הגדול)

אין כ"כ מה להסביר לו,

זה בחירה שלו

אתה יכול להסביר לו..

מה הוא מפסיד..

אז אין לנו איך לשכנע אותו?שחר אורן


אפשר לשכנע...מגובלת-


ציטוט מדבריך-שחר אורן

אין כ"כ מה להסביר לו.

 

נכון, כי הוא מאמין!מגובלת-

אתה כן יכול, להסביר מה הוא מפסיד,

צודק קצת סתרתי את עצמי...

 

(אין לך מה להסביר

בקטע של אמונה... יש לשכנע אותו שהוא מפסיד...)

ואם הוא מוכן להפסד הזהשחר אורן

אז אין לנו מה להגיד לו?

מוכן להפסד של?מגובלת-

הוא מבין מה הוא מפסיד?

תנסה להסביר יותר, על ההפסד...מגובלת-


ואם הוא מוכן לכל הפסד?שחר אורן


בעיה,מגובלת-

יש לי חברה, שהיא  בדיוק להפך, היא לא מאמינה שיש אלוקים ...

אבל היא כן שומרת תורה ומצוות (בתרוץ שזה אורח חיים שהכי טוב לאדם ) זה מאודדד סותר!!!!!!!,

היא הולכת בצניעות שומרת שבת וכו,

אבל לא תתפלל....

שידברו אולי יעזור...

זה נשמע שהוא מוכן להיענש בתור התרסה, שהוא לא מאמין שיש עונשאין קדוש כה':)


אני הייתי מבקשת ממנו בכנותקרובה

שיסביר לי איך מסתדרים נפשית בחיים עם ניגוד ערכים. הייתי משאילה את זה לדברים אחרים בחיי.

מעבר לזה, לא הייתי מאמינה לו לשני חצאי המשפט. אם הוא באמת מאמין, אני חושבת שהוא יבין את הסיבות לשמור מצוות.

איזה ניגוד ערכים?שחר אורן

לגבי החלק השני, מה אני אגיד? אם את לא מאמינה למה שהשני אומר איך אפשר לנהל דיון?

לא הייתי מנהלת איתו דיון. אמרתי לך,קרובה

אני רק אשאל אותו איך זה קורה.

 

ניגוד ערכים של אמת מול שקר.

טובשחר אורן

עדיין לא הבנתי איזה ניגוד ערכים?

..קרובה

היהדות שהוא לכאורה מאמין בה, מצווה על ההשפעה של יהודי על כלל ישראל והאומות.

אז זו סיבה לשמור מצוות. 

להגיד ש'הוא לא רואה סיבה' זה פשוט לטעון מילולית בלבד שיש אלוקים וכו וכו

ואם היהדות מצווה על זהשחר אורן

למה הוא צריך לעשות את זה?

אה זה כבר שאלה אחרת..קרובה

הוא צריך לעשות את מתוקף היותו חלקיק במארג של העולם. ויש עוד בלי סוף סיבות כאלה, אבל בסופו של דבר ה'צריך' הזה הוא אמוני בלבד, ככה שטכנית הוא יכול אחרת.

אבל שוב, אני רואה בזה סתירה, ולא מאמינה שאפשר בכנות להאמין בתפקיד של האדם כיהודי, ובמקביל לא לקיים אותו.

 

מה זאת אומרת שה- 'צריך' הזה הוא אמוני בלבד?שחר אורן

ברשותך, אני אקח את המשפט שלך ואשנה אותו קצת-  אבל שוב, אני רואה בזה סתירה, ולא מאמינה שאפשר בכנות להאמין בתפקיד של האדם כעבד, ובמקביל לא לקיים אותו. 

עבד ללא ספק נקנה בשביל לשרת את אדוניו ולפעמים אף נולד לשם כך, האם עבדים אמורים לציית לאדוניהם?

..קרובה

ז"א שהצורך הזה קיים למאמינים ולא מאמינים (ממבטי האמוני), ולכן כולם צריכים ומחוייבים, אך ברור שמי שלא מאמין, ינער מעצמו את החובה שכביכול שמתי עליו. אבל עודנה חיה קיימת.

 

לא. ומשום שהסיבה נעוצה בסיפור הגדול. אני ימשיך את המשל, שהעבד הוא יהודי.
כלומר אותו איש מחויב גם לאלוקים וגם לאדון.

והיות ואני לא מכירה באדון בשר ודם, כי הוא שווה לעבד במשמעותו, אני רואה פה מחויבות טכנית בלבד.

אלוקים, שחילק נשמה לאותו עבד, נתן לו תפקיד שבמהותו הוא לא טכני בלבד. כך גם המחויבות כלפי שמיים היא לא רק טכנית אלא מהותית, ולא יכולה להשתנות גם בעבור בריחה מהאדון או תשלום כופר.

 

יש לך איך להסביר את ה- 'צריך' הזה?שחר אורן

ולמה באדון לא בשר ודם את כן מכירה?

צריך=מחוייב. תפרט את השאלה יותר.. לא מבינה איפה הקטצ'קרובה

אתה מתכוון בשאלה, למה אני מאמינה שהוא קיים, או למה אני מכירה בו משום קבלת הסמכות שלו כאדון?

יש לך איך להסביר לו למה הוא צריך?שחר אורן

האפשרות השנייה.

..קרובה

כלומר לחזור לזה? ואם היהדות מצווה על זה - נוער וגיל ההתבגרות
קודם שיאמין באמת...לא לחלופין יסביר לי איך זה כן מסתדר.

אני מכירה בסמכות אלוקים כאדוני כפועל נובע מאמונתי בו כבורא העולם, כיוצרי לכבודו,כחוצבי מכסאו וכו. 

אותה אמונה מובילה אותי לקיים מצוות כחלק מחובתי כלפי האל, וכתיקון שלשמו אלוקים בראני.

 

אני מודה באשמה, קשה לי לקלוט את הצבעים שבין השחור ללבן... אני מוחלטת בעניין, יש לי או כן או לא אבל לא באמצע, ולכן אני לא מבינה את המורכבות של השאלה.

 

לא הבנתי במה הוא לא מאמין?שחר אורן

זו גופא השאלה, למה העובדה שהוא ברא אותך אומרת שאת צריכה לשמוע לו?

 

 

..קרובה

אתה טוען שיחד עם האמונה באלוקים, הוא מצדיק עשיה של "מה באלי".

אני לא מצליחה לראות בזה שילוב אפשרי, ולכן אם הוא עושה מה שבאלו, אני מבינה שהוא לא באמת מאמין, או לא יודע מה משמעות האמונה.

 

שוב, ה"צריכה" הזה הוא לא חיוב פיזי. אבל אני כן רואה את אלוקים כמקור כל הטוב וכל הקיום. ומכיוון שהוא ברא אותי לסיבה מסויימת, ודווקא יהודיה, זה מנחה לי דרך חיים שתוביל אותי לשלמות. דרך שתוכננה לי ע"י אלוקים, שציווני לעובדו.

אי קיום החובה שלי המוסרית והמשתלמת כלפיו, גורמת לי לא לקיים את תפקידי בעולם, לא להשלימו ולא להיות קיימת במובן התועלתי שלשמו נולדתי.

ואם ניכנס קצת עמוק, אני לא רואה את עצמי כישות עצמאית שיש לה בחירה מוחלטת על החיים שלי. בין הרוחניים ובין הגשמיים.

הבה ונאחד את הדיון לשאלה אחתשחר אורן

למה העובדה שה' ברא אותי לצורך תפקיד מסויים אומרת שאני צריך לקיים את התפקיד הזה? אם הוא לא רוצה לקיים את התפקיד לשמו הוא נברא, איך אפשר לשכנע אותו שהוא צריך לעשות את זה?

 

ואם ניכנס קצת עמוק, אני לא רואה את עצמי כישות עצמאית שיש לה בחירה מוחלטת על החיים שלי. בין הרוחניים ובין הגשמיים.- לא הבנתי מה את רוצה להגיד כאן, אם אין לי בחירה אני גם לא יכול לבחור לקיים מצוות.

..קרובה

המילה 'צריך' פה מאוד מסובכת. כי אי אפשר תיאורתית לכפות על בנאדם לקיים מצוות, ולבחור במוסר הוא לא מאמין בו. ולכן יש עונשים מהתורה. 

כנל במוסר האנושי, יהיו את הכללים שבלעדיהם אכן כל אדם יעשה כבחירתו.

 

אדם שנבחר מכולם לייצג את מדינתו באולימפיאדה, צריך לנסות ככל יכולתו לקבל את המדליה. 

הוא יכול בזמן המשחק לפרוש לגלידה? אולי כן.  

אבל ברור לי שאותו אלוף חייב לעשות את תפקידו. ע"פ כל מוסר שתרצה.

 

לא רואה שום דרך לבטל את הבחירה החופשית. 

לא אמרתי שאין לי בחירה, אלא אין לי בחירה מוחלטת. בפועל, אני כמוך וכמו כולם, אחליט מה אני עושה.

אבל את מה שאני אמורה לעשות, על זה אני לא שולטת. ומכיון שאני חייל על הלוח, אני לא רואה אופציה לפרוש מהתפקיד שלי. או לשחק, או למות.

 

אם הייתי צריכה לשכנע מישהו, הייתי הולכת על המשמעות של המעשים שלו על העולם. יש לי סלידה מאגואיזם.

האם יש לך איך לשכנע אותו בדבר הזה שברור לך?שחר אורן

לצורך דוגמא- בבעייתיות שאת רואה באגואיזם.

נחזור אחורה-קרובה

אדם שבאמת ובתמים מאמין באלוקים, בתורה ובמוסר האלוקי, יבין את המשמעות של המעשים שלו. לטוב ולרע.

 

אדם שלא מאמין בה'- יהיה מאוד קשה לשכנע אותו. עד בלתי אפשרי.

 

אני באמת לא מצליחה להבין את העמדה הסותרת שאתה מנסה לייצג ויחד להביא לה פיתרון. 

אדם שמאמין ש4=1+3, לא יכול למצוא פיתרון לאיך 4=1+2

 

או, טוב שהבהרת פה נקודה חשובה.שחר אורן

"אדם שבאמת ובתמים מאמין באלוקים, בתורה ובמוסר האלוקי, יבין את המשמעות של המעשים שלו."

 

אם נפרש את משמעות המילים 'המוסר האלוהי' (בדיוק היה על זה דיון) כאמונה שצריך לקיים את דבר הא-ל אז אכן ידידנו לא מאמין בזה, אבל הוא מאמין בשני הדברים הראשונים (שה' ברא את העולם ונתן לעמ"י תורה).

מהשורה השנייה אני מבין שבלתי אפשרי לשכנע אותו בזה.

כשכתבתי, התלבטתי אם זה ידליק אותך קרובה

אבל האמת שלא הגבתי שם בדיון כי באמת לא הצלחתי לשים את האצבע על ההבדל.

אבל זה לא קריטי בשביל להבין שהמוסר קיים.

 

 

מה חשבת, שאדם שלא מאמין באלוקים אפשר לשכנע אותו לשמור שבת? להניח תפילין? זה טיפשי לעשות את זה בלי אמונה. 

אני אציין עוד פעם שהוא כן מאמין באלוהים.שחר אורן


דיברת על השורה השניה שלי.קרובה

אתה רוצה אולי רגע להסביר לי איך זה הגיוני המשפט בפתיחת השרשור?

מה לא הגיוני בו?שחר אורן


זה לא עונה על השאלה.שחר אורן


זה השאלה עצמה, אבל בסדר. נפרט אותה.קרובה
עבר עריכה על ידי קרובה בתאריך ל' באב תש"פ 05:20


אדם שמאמין בתורה ובאלוקים, חובתו לברר מה מטרת בריאתו בעולם.
אדם מאמין, שילמד ולו רק את חומש בראשית, יגיע לתשובה מסויימת למה הוא פה בעולם.
כל הסיבות כולן, יובילו לכך שהדרך שאלוקים קבע, והחוקים שלו, הם המפתח ליישום המטרה שלשמה נברא.
אדם שמגיע למסקנות הבסיסיות האלה, לא יכול לטעון יחד ש"הוא לא רואה סיבה לשמור מצוות".
מכיוון שזה הבסיס של כל אדם מאמין.

אם תשנה את השאלה ל"אם מגיע אליכם אדם ואומר לכם שהוא מאמין שה' ברא את העולם ונתן לעמ"י תורה אבל הוא בוחר לא לשמור מצוות, מה תגידו לו?"
אני אבין את השאלה. אני כן אטען שהוא טועה, וצריך לחזור שוב על הסיבות לאמונה שלו, אבל זה סך הכל מסקנה שלדעתי מוטעת, או כניעה לתאוות שלו וחוסר הכרה בשכר ועונש, וויתור על האמת בשביל עולם השקר הזה.

את השאלה המקורית אני פשוט לא מצליחה להבין את המציאות האפשרית שלה. או שהוא לא מאמין, או שהוא מתחמק מלראות עובדות בסיסיות.
בקיצור- אדם שיודע מה האמת באמת, ורואה אותה כנתונה לשינוי ובחירה, לא מאמין בה באמת.
הוא אכן פה לשם מטרה מסוימתשחר אורן

אבל, למה הוא צריך לפעול למען המטרה הזו? האדם אומר- נחמד שה' ברא אותי לצורך מטרה כלשהי, אבל לא ממש חשוב לי שהמטרה הזו תצא לפועל.

אם נחזור למשל העבד, העבד נמצא אצל אדוניו בשביל לשרת אותו, האם זה אומר שהוא צריך לעשות את זה?

..קרובה
הוזלת את השאלה כך שתהיה רלוונטית עבור כל חילוני סטנדרטי, ולו נניח שאין סתירה בשאלה שלך, על אף שלא הבנתי איך, יש כמה דרגות באמונה, ולדעתי אדם שחש כאילו הוא בוחר את תפקידו באמת, הוא טרם ברר את משמעות אלוקים והתורה, כפי שנדרש באמת, כי אם כך, הוא היה מבין גם את המשמעות של התפקיד, ולא יכול לסרב לו, מתוקף היותו בטל ומבוטל כלפי אלוקים.

כל אדם כמובן יכול לבחור לרדת לדרגת בהמה, לגרום רעה לעצמו,כשם שעבד יכול לנסות לברוח מאדונו, אך הוא יהיה תמיד תחת סכנת סקילה, שריפה, הרג וחנק.

אך ההבדל פה, שלפיו אני לא רואה את המשל כמתאים, הוא שעבד מתנגד לאדון שהוא לא קיבל את סמכותו, כי הוא שווה לו. יש בניהם הבדל מעמדות ותו לא.
כמותו יש הרבה יהודים שלצערי לא קיבלו עליהם עול מלכות שמים, אך אם אתה מדבר על אדם מאמין *באמת* , אותו אדם לא היה מרגיש עבד כלפי בשר ודם, אלא כלפי בורא העולם, ולכן לא היה בוחר בדבר הלא אפשרי שנוגד את אמונתו במהותה.
הייתי מסכים שהשאלה נכונה עבור כל חילוני סטנדרטישחר אורן

אלמלא העובדה שצ"ע כמה מהם מאמינים שה' ברא את העולם ונתן לעמ"י תורה, אבל כן אם יש חילוני שמאמין בשני הדברים הללו הרי עליו בדיוק מדבר הדיון (ובהקשר של הדיון הנוכחי אין הבדל בינו לבין אדם דתי).

 

"הוא טרם ברר את משמעות אלוקים והתורה, כפי שנדרש באמת, כי אם כך, הוא היה מבין גם את המשמעות של התפקיד, ולא יכול לסרב לו, מתוקף היותו בטל ומבוטל כלפי אלוקים." זו מטרת השרשור, אנא נסי להסביר זאת.

 

"כל אדם כמובן יכול לבחור לרדת לדרגת בהמה, לגרום רעה לעצמו,כשם שעבד יכול לנסות לברוח מאדונו, אך הוא יהיה תמיד תחת סכנת סקילה, שריפה, הרג וחנק." נכון, אבל זה לא אומר שהוא 'צריך' אלא שכדאי לו לעשות את זה (אגב, חילונים חיים היום תחת סכנת מוות?).

 

"אך ההבדל פה, שלפיו אני לא רואה את המשל כמתאים, הוא שעבד מתנגד לאדון שהוא לא קיבל את סמכותו, כי הוא שווה לו. יש בניהם הבדל מעמדות ותו לא.

כמותו יש הרבה יהודים שלצערי לא קיבלו עליהם עול מלכות שמים, אך אם אתה מדבר על אדם מאמין *באמת* , אותו אדם לא היה מרגיש עבד כלפי בשר ודם, אלא כלפי בורא העולם, ולכן לא היה בוחר בדבר הלא אפשרי שנוגד את אמונתו במהותה." למה זה שהוא בורא עולם משנה את התמונה? 

 

..קרובה
א.רוב הלא דתיים, הם יהודים מאמינים. אם נאמין לכל אחד שמגדיר את עצמו כך. אבל שוב, אני רואה את האמונה שלהם כאמונה חלקית בלבד. שכאשר היא שלמה, היא מובילה לשמירת מצוות והכרת חובת האדם כלפי בוראו ועולמו.

ב. אשתדל בהמשך בעזה.

ג.כבר הסכמתי איתך מזמן ש"צריך" היא הגדרה חמקמקה מידי, ולא נשתמש בה כי אנחנו תופסים אותה אחרת. וליהודי מאמין כדאי לשמור מצוות. זה תקף גם לשאינם מאמינים, אבל זוהי עמדת המכיר בתורה, באולקים, ובשכר ועונש.
אין לי מושג כלפי הסוגריים, ולכן המשלתי לעבד, שסכנו אלו וודאי קיימות עבורו.

ד. אנסה לשלב את זה עם ב.
טובשחר אורן

א. לא אמרתי שרובם לא רק ציינתי שחשוב לבדוק, אבל המציאות פה פחות עקרונית.

ב. בהצלחה.

ג. כוונתי הייתה פשוטה- כאשר אני שומר מצוות מפני העונש, אני לא רואה בשמירת מצוות 'ערך' אלא צעד תועלתני. לגבי הסוגריים הריני לעדכן שככל הנראה חילונים לא נמצאים בסכנת מוות יותר מדתיים.

ד. שוב פעם- בהצלחה.

..קרובה
א. עפ סקרים. לא משנה.

ג.אתה מתכוון לתינוק שנשבה?
לא, אני מתכוון לכל חילוני.שחר אורן


דיברת על השוואה בין כל חילוני לדתיים.קרובה
נכון, חילוני לא נמצא בסכנת מוות יותר גדולה מדתי.שחר אורן


אז שאלתי אם קבעת את זה מכיוון ששניהם על גדר תינוק שנשבה,קרובה
או בגלל משהו אחר.
בגלל שזו המציאות.שחר אורן


יאוו כמה שאתה מתחמק. בסדר.קרובה
איפה אני מתחמק?שחר אורן


ביקשתי סיבה לעובדה שנתת, והנימוק הוא אותה עובדה.קרובה
סורי, לא הבנתי.
איזו סיבה אמורה להיות למציאות הזו?שחר אורן

למה שחברה כלשהי תהיה בסכנת מוות יותר גדולה מהשנייה?

ככה זה בעולם, המורדים נמצאים בסכנת רדיפה והרג.קרובה
זה לא עניין סוציאליסטי.
באיזה שלטון החילונים מורדים?שחר אורן

ומה הקשר לסוציאליזם?

טוב. מרגיש לי קטנוני ה'דיון'.קרובה
..קרובה

חשוב לך עדיין התשובות שלי או שסיימת את השרשור עם ההודעה המפרטת שכתבת?

אני אשמח לשמוע את תשובותיך.שחר אורן


יש לי לצערי כמה חברות כאלה ופשוט אני אומרת להםה'הואהמלך

שאם את מאמינה שה' ברא את העולם ונתן את התורה וכו.. אז הוא מבקש שתשמרי את המצוות כי את נמצאת בעולם שלו.. 

אז זה עניין של נימוס בסיסישחר אורן

כמו אדם שמתארח אצל אדם אחר, שאלה לי- היית מוכנה להקריב את חייך בשביל אדם שאת מתארחת אצלו (ולא בשביל להציל את חייו אלא סתם לעזור לו קצת)?

ובעיקרון כל הקטע של שמירת תורה המצוות זה עיניין של אמונה..ה'הואהמלך

ואמונה זה כבר דבר אחר..

אני מבין שפספסת את דעתי בנושא המילה אמונהשחר אורן
ווא זה ארוך.. וכן אני לא עוקבת על הכל....ה'הואהמלך


אז בקצרהשחר אורן

אין הבדל בין האמונה שה' ברא את העולם לאמונה ש1 ועוד 1 שווה 2.

אני לא מסכימה איתך... כי להאמין שה' משגיח על כל דבר בעולםה'הואהמלך

זה יותר קשה מלהבין שנגיד כשקרח מפשיר הוא הופך למים... זה לפי חוקי הטבע וזה לא..

זה לא קשור לחוקי הטבע מתמטיקה לא קשורה לחוקי הטבעשחר אורן

אבל אולי לא דייקתי בדבריי- אין הבדל מהותי, הבדל טכני יש, בדיוק כמו ההבדל בין האמונה שישנו כוח משיכה לבין האמונה שדוד בן גוריון היה ראש הממשלה הראשון.

אוקי איבדתי את זה.. אני עייפה מידי כדי להביןה'הואהמלך

אבל עוד משו.. אמונה בה' זה דבר שהוא בראש ובנפש והוא לא ככ קשור לשכל.. בסופו של דבר כן אבל לא קשר ישיר.. 

אז בנקודה הזו אני חלוק עלייךשחר אורן

אמונה בה' היא בשכל.

זה שצריך להאמין זה בשכל אבל האמונה עצמה לדעתי לאה'הואהמלך

 

 

על זה בדיוק נסוב השרשור שפתחתישחר אורן

ולצערי רק אדם אחד טרח להגיב בו.

הגעתי למסקנה ששירשורים שההודעה הראשונה ארוכהה'הואהמלך

פחות מגיבים עליהם.. כנראה אצלנים כאן (חשבתי שאני היחידה) 

אני גם הגעתי למסקנה הזושחר אורן

אפילו שקלתי לפתוח שרשור בנושא.

אז כנראה לא סתם חשבתי על זה.. אבל אין מה לעשות עם זהה'הואהמלך

לדעתי..

 

יאוו שאלה מעניינתקורקודילה:)

זה נראה לי אחת השאלות העיקריות שלי בתור מתבגרת 

בסדר ה' ברא תעולם הביא תורה אבל מי אמר שאני צריכה לקיים אותה? 

והאם מצאת לה תשובה?שחר אורן

ואגב, אשרייך, השאלה הזו מעידה על תבונה מיוחדת.

...קורקודילה:)

אם אתה מאמין שה' נתן את התורה וברא את העולם וגם אותך אז יש לך מחוייבות כלפיו ובתורה שהוא נתן כתוב שצריך לקיים אותה 

אוקי זה התשובה שיש לי, יש הרבה מה לענות עליה ואותי היא לא לגמרי סיפקה  

 

אתה מפרגן לעצמך, הא? הָיוֹ הָיָה

סתם סתם.. אתה צודק..

וזה פרגון נכון...

וודאישחר אורן

אגב, שועשעתי ממה שהגבת כאן  מדמיין את המעמד... - נוער וגיל ההתבגרות .

זה בהחלט משעשע...הָיוֹ הָיָה

אני אבוא לראות את זה!! @אנא עבדא דקב"ה

הבעיה העיקרית היא שאני עוד לא התחייבתי לו על זה.שחר אורן


מוזמן בשמחה!אנא עבדא דקב"ה

רק חכה שנה+ (כי יש לי הורים) ותתפלל שאני אשאר עד אז בפורום...

חן חן.הָיוֹ הָיָה

והשנה היא לא רק בגלל הורים, אלא כי אני מניח שלא בא לך להכניס את המסד"ק לכלא....

 

שלפי התורה משתלם לו לשמור מצוות.שם רגיל
ואם הוא מוכן לוותר על זה?שחר אורן


אין לו סיבה לוותר על דבר שמשתלם לו. הוא יתחרטשם רגיל
בסופו של דבר.
ושאלה: הוא לא חושב שמבחינה מוסרית הוא צריך לקיים את הרצון של מי שאליו הוא שייך, או שהוא לא פועל דווקא משיקולים מוסריים?
הוא מוכן לקחת את הסיכוןשחר אורן

לא, הוא לא חושב.

אם התורה היא אמת, אין סיכון.שם רגיל
מה המשמעות של האמירה שהתורה היא אמת?שחר אורן


אם היא משמיים, ומה שכתוב בה נכון,שם רגיל
צריך וכדאי לקיים אותה.
היא משמים ומה שכתוב בה נכון ברמה ההיסטוריתשחר אורן

על החלק השני נסוב הדיון.

~~~~~~~~בן חורין

ראשית, באופן טבעי אדם אמור לרצות להתחבר לה'.

ואחלק פה לכמה סעיפים (לפי איך שאני רואה את הדברים):

א'-במדרגה הגבוהה יותר (של עבודה פנימית, הפנמה של עולם המחשבה)- כי ה' ברא אותנו והחיבור שלנו אליו זה חיבור שלנו אל מקור החיים. ואני לא מדבר כאן רק על שכר ועונש. יש כאן משהו פנימי יותר- ה' הוא מקור חיינו. באופן עצמי ולא באופן מקרי. זה דבר שנמצא הרבה במחשבת ישראל בניסוחים שונים. אני מכיר את זה הרבה במהר"ל. במובן מסוים אני חושב שזה דומה לאמירה החסידית (לא יודע מקור) שה' עשה יש מאין, והצדיקים עושים אין מיש. באופן כללי, הנקודה הזו היא מצד אחד מחוברת ליראה ומצד שני לאהבה, כיון שהיא מכילה בתוכה את הביטול ואת הדבקות.

(עבודה אולי קצת יותר עמוקה מזה, יש ב'מוסר אביך' פרק ב' (סעיפים ד'-ה' שם). לענ"ד הראי"ה נוגע שם בנקודה קצת יותר גבוהה ופנימית, שקשורה לענוה שממנה נולדת היראה של הביטול, והדבקות במקור החיים, אבל מתוך מקור/מקום בנפש שהוא פחות אגוצנטרי. מאמר יפה מאד לדעתי. ואכמ"ל.)

ב'- מדרגה ממוצעת (רגשות אנושיים פשוטים ומוסר פשוט)- כי ה' הוא המנהיג שלנו (עם ישראל), והוא עושה המון טוב בעולם. ובאופן טבעי אדם אוהב את המנהיג שלו. יש פה סוגיה קצת מורכבת מאחורי זה, אבל בעיקרון זה נכון. לכאן אני רוצה להוסיף סעיף נוסף- התורה והמצוות הם חלק בלתי נפרד של הנהגת ה' אותנו. כאב שנותן לבנו מוסר (גם לחינוכו להנהגות ומידות טובות, וגם כדי שיהיה לו חיים בריאים וטובים). במובן מסוים הסעיף הזה תלוי במוסריות של האדם באופן כללי. אדם מוסרי- עושה מה שנכון ושצריך. (בדבר הזה עצמו יש הסתעפות- יש מוסר של דרך ארץ, של דברים שנכונים מצד עצמם, ויש מוסר של קבלת עול מלכות שבצורה מתוקנת מביא לתיקון החברה ולכן גם את זה צריך לקיים. ושניהם קיימים בנידון דידן- ה' מחנך אותנו לדבר הנכון, והוא מוביל את כולנו לתיקון העולם- אם נשמע בקולו.)

הדבר הזה קשור באופן כללי לתכונת האמון בנפש האדם. כשלאדם יש אמון בריא בה', ואמור להיות לו, אז הוא ילך אחרי ה'. זה קשור גם למידת הביטחון (גם בפירושים המצמצמים שלה, וגם בפירושים המרחיבים שלה).

ג'- המדרגה הנמוכה יותר (אגוצנטרית יותר ועובדת בחיצוניות ולא מתייחסת לערכים)- ה' הוא זה שנותן לנו את הכל, ולכן גם אם אדם לא מפתח את הרגשות הפנימיים והעדינים של האהבה והיראה שנולדים מזה, הוא עדין אמור להבין שמבחינה מעשית, פרקטית, החיים הכי טובים לפרט ולכלל הם לעבוד את ה'. לגבי הטענה שאדם יגיד שהוא מוכן לותר על השכר ולקבל את העונש- הוא צריך להניח שהקב"ה הוא שופט צדק ויודע לתגמל באופן שווה ערך לגודל ההנאה שהאדם בחר בה בעבירה או מנע את עצמו ממנה. בין אם ההנאה היא עצם ההנאה, ובין אם היא החופש שבפריקת העול.

(שאלה שצפה בעקבות זה היא- עד כמה אפשר לחוש בגמול הנ"ל?, כי אם אי אפשר לחוש בו- אז קשה להפנים את זה. זוהי שאלה מורכבת, ששייכת לסוגיות אחרות וידועות. אני רק אגיד באופן כללי שברמה הנפשית ידוע כיום שמאמינים הם אנשים מאושרים יותר ושמחים יותר, והחיים שלהם בריאים יותר, ובתכל'ס זה הרבה יותר משמעותי מהצלחות ונכסים חיצוניים. מבחינתי אני רואה את זה כחלק מהשכר של המאמינים לעומת עונשם של פורקי העול.)

 

עד כאן ניסיתי לענות על השאלה הבסיסית- מאיפה בכלל אמור לבוא הרצון לעבוד את ה'.

מכאן אני אנסה בע"ה לגעת בשאלה אחרת- מה קורה אם אדם לא מרגיש את כל זה.

 

אז ראשית, כשאנחנו לא מתבוננים במשהו- אנחנו גם לא מתעוררים להרגיש את הרגשות שנובעים מזה. לא נרגיש צער על אובדן אם לא נתבונן מה איבדנו. (כמובן, אם לפני שאיבדנו התבוננו על ערך הדבר- כן נרגיש, כי אנחנו כן מבינים את משמעות האובדן).

שנית- יש כל מיני דברים שיכולים לגרום לטשטוש והדחקה של רגשות. ועיין במסילת ישרים לגבי מפסידי הזהירות. אני חושב שבגדול הוא מונה שם את הדברים המרכזיים הנוגעים להנ"ל- טרדות והסחת דעת שלא משאירה פנאי להתבוננות על השאלות החשובות באמת. הליצנות שבעצם לא נותנת לרגשות את המקום והכבוד המתאים להם. ואגב, ע"פ רוב, זו תכונה בעצם הליצנות. צחוק שעובר את גבולו מקהה את הרגש, זו סוג של הדחקה. הליצנות היא דבר גס בטבעו (ולא בכדי יש קשר מסוים בין עיסוק בעניינים נמוכים לליצנות), ורגשות מוסריים הם דבר עדין ופנימי. והחברה הרעה- יכולה גם כן לטשטש את המוסר הפנימי של האדם. לכל תרבות יש מוסר משלה, נושאי מחשבה, צורת חשיבה, ורגשות דומיננטיים בתרבות. והדברים האלה משפיעים על האדם.

 

 

עד כאן הנלענ"ד.

 

שיעבוד על החוש המוסרי שלוצפנת פענח.


שהוא טועהגארפילד


כי צריך להאמין במצוותגארפילד


מה משמעות המונח 'להאמין במצוות'?שחר אורן


שהמצוות זה חלק מהותי בחיים....גארפילד


אז צריך שהמצוות תהיינה חלק מהותי בחיים.שחר אורן

למה?

כי ה' ציווה אותנו לזה- אז נקיים את זהגארפילד


אתה חוזר להתחלהשחר אורן

למה להקשיב לה'?

כי ה' יצר אותך, ונתן לך הכל. נקודהגארפילד


אז זה עניין של הכרת הטוב?שחר אורן

היית מוכן להקריב בשביל מי שנתן לך משהו את החיים? 

..גארפילד

המצוות הם הכרת הטוב, שייכות לעם ישראל , ועוד הרבה דברים כי אין לי כח לפרט

יש לך כוח לקרוא את שאלותי?שחר אורן

לגבי הכרת הטוב עוד לא ענית על מה ששאלתי מקודם.

לגבי השייכות לעם ישראל, למה להיות שייך לעמ"י?

זה השאלה?- למה להיות חלק מעמ"י?גארפילד


אחת מהן.שחר אורן


והחלק השני?גארפילד


כל השאלות שלךגארפילד


על איזה חלק שני אתה מדבר?שחר אורן


אמרת שעניתי על חלק אחד...גארפילד


לא אמרתי שענית על חלק אחדשחר אורן

אמרתי שהשאלה שציינת היא אחת מהשאלות, ואגב לא ענית כלום.

זה לא ש'הוא' נתן 'לך' משהוחלילוש
כל הקיום שלנו הוא באלוקים, שובר ללא בירור יסודי של כוונת המילה 'אלוקים' אין טעם לוויכוח כזה (לפחות לדעתי).
מוזמן להתחיל בירור כזה (רצוי בשרשור חדש).שחר אורן


פחות מתאים לשרשור לדעתי. יותר ללימוד רציני.חלילוש
תלוי מי זה אבלחלילוש
בעיקרון הייתי מנסה להבין למה הוא לא רוצה לקיים מצוות? יש הבדל בין להבין משהו לבין להאמין בו. כשאתה מאמין במשהו אז אתה שם, אתה לא יודע את זה בצורה חיצונית. מה שכן, הרבה פעמים יש עניינים נפשיים שחוסמים מלרצות לקיים את המצוות, צריך להתמקד בנפש (יכול להיות שהוא חושב שהתורה זה פוגע בחיים, או שיש לו טראומה או אינסוף אפשרויות..). ליתר דיוק, רוב מוחלט של האנשים שלא רוצים לקיים מצוות, בעומק זה בגלל קשיים נפשיים, ולא בגלל כשלים לוגיים שהם מתארים. לכן עדיף לשבת איתו בנחת ולהקשיב ברצינות ולעומק. זה מה שאני מבין בכל אופן..
הוא לא רואה סיבה לשמור מצוות.שחר אורן

לצורך הבהרה, מדובר בדמות דמיונית שהמצאתי, כך שאני יכול להגיד לך שאין לו בעיות נפשיות, אני רוצה לראות יש תשובות ברמה השכלית.

למה הוא לא רואה סיבה?חלילוש
אם אתה אומר שהוא מבין שזה ציווי ה' אז למה לא?חלילוש
למה כן?שחר אורן


רגע, אתה מבין למה?חלילוש
כן, אבל תשובתי אני שומר כרגע.שחר אורן


מבחינתי-חלילוש
אני מקיים מצוות כי אם זה מאלוקים = זאת האמת המוחלטת של עמ''י. כמובן תלוי מאוד מה רמת ההבנה בפירוש המילה 'אלוקים'..
כל נסיון אחר לתת כיוון לדרך חיים הוא סובייקטיבי ומצומצם, תשאל את הפוסט מודרני היא יודעת את זה טוב מאוד.
סליחה- מחק את המילים ''של עמ''י''..חלילוש
תוכל להסביר את האמירהשחר אורן

"זאת האמת המוחלטת".

ולמה אתה חושב שבגלל שאלוהים אמר את זה זה הופך לזה?

כןחלילוש
אבל אני עונה לך בפרטי
יש "אם" אחד גדול בין חלקי המשפט הראשוןמה שנקרא פצלש
אתה מתכוון ל'אם זה מאלוקים'?חלילוש
הכוונה היא-חלילוש
שאם אתה מאמין ומבין שאין עוד דבר חוץ ממנו אז ברור ש...
למה לרבים וטובים זה לא ברור?מה שנקרא פצלש
אני מאמין שאין שום מציאות מבלעדו יתברך.
רק תן לי בכל זאת להיכנס לנעליים של ספקן ולהביע בקול את מה שאוכל אותי בשקט.

יש כל כך הרבה בין להבין שיש אלוהים ללהתחייב לדת כלשהי. כל כך הרבה בין להבין שדת כלשהי היא אמת לבין לקבל כאמת כל פסיק בה.

יש כל כך הרבה צורות של אמונה, שלכאורה נשמע שאין שום עדיפות (רציונלית, לוגית, וגם רוחנית מיסטית בהיבטים רחבים מסויימים), לאחת על חברתה.

(נגיד ש)אני מאמין שיש אלוהים, איך זה *ברור* ש... ? זה לא נגזר לוגית מקיומו של אלוהים בשום צורה?
עונה בפרטיחלילוש
שהוא כפוי טובה רציני.שושיאדית
טובשחר אורן

כיוון שהיום אני נוסע לישיבה, אני אתן את הסיכום שלי לנושא:

 

השאלה ששאלתי מתבססת על בעיה המכונה 'בעיית הראוי-מצוי' או 'הכשל הנטורליסטי', אני לא ארחיב עליה (מוזמנים לקרוא בויקיפדיה) אבל המשמעות שלה היא שלא ניתן לגזור ערכים מעובדות (ולהפך אבל זה לא רלוונטי לדיון הנוכחי) כלומר- אם יש לי טיעון שכל הנחותיו הן עובדות המסקנה שלו לא יכולה להיות ערך, אם יש טיעון שמנסה להגיד זאת הרי הוא טיעון פסול.

המשמעות של זה לדיוננו היא שמהעובדות שיש אלוהים והוא נתן לעמ"י את התורה לא ניתן להסיק שחייבים (יש ערך) לשמור אותה.

 

כעת, אנשים ניסו לענות פה (בגדול) שני סוגים של תשובות-

א. שכר ועונש, כלומר תשמור את התורה והמצוות כדי לא להיענש ולקבל שכר (אני כולל בקטגוריה הזו גם את מי שכתב שהחיים שלך לא יהיו שלמים בלי קיום תורה ומצוות), עכשיו, עקרונית זו יכולה להיות תשובה טובה, כולנו לא רוצים להיענש ורוצים לקבל שכר, יש איתה רק בעיה אחת- כאשר אני מקיים מצוות מהסיבה הזו קיום המצוות הוא לא 'ערך' אלא צעד ריווחי, חו"מ, אותי לימדו שקיום מצוות מיראת העונש זו דרגה מאוד נמוכה, לזה אתם שואפים להביא אנשים?

 

ב. הסוג השני היה אנשים שהיה ברור להם שאם בורא העולם ציווה עלינו לקיים מצוות אז צריך לעשות את זה, הם לא הצליחו להבין איך קיימת אפשרות אחרת, הבעיה היא שהם לא כ"כ הצליחו (לעניות דעתי) להסביר את תחושת הביטחון הזו, בעז"ה אני אסביר אותה (היה סוג נוסף של תשובות שאמר שצריך לקיים מצוות מדין הכרת הטוב, יש עם התשובה הזו כמה בעיות, אבל הבעיה העיקרית היא שזה נשען על המוסר שגם הוא דרוש ביסוס, כך שמה שאגיד בהמשך רלוונטי גם אליו).

כפי שחלקכם ככה"נ שם לב, לא רק המחויבות הדתית נופלת בכשל הנטורליסטי אלא גם המוסר, למען האמת כל הערכים נופלים בו, ובכ"ז אנחנו רואים שרוב ככל בני האדם רואים בעצמם מחויבים למוסר, וזה כולל אנשים חכמים מאוד, האם עלינו להסיק שכולם משלים את עצמם?

אני חושב שניתן להסיק מכאן דבר אחר, ניתן להסיק שקיים סוג של ערכים שהם עובדתיים, בערכים האלה רוב בני האדם צופים באמצעות האינטואציה שלהם ואע"פ שאנחנו לא מסוגלים להסביר את הצפיה הזו אנחנו משוכנעים בקיומה, בדיוק כשם שאם לא נצליח לשכנע עיוור בכך שאנחנו רואים מולנו עץ אנחנו לא נטיל ספק בכך שאנחנו אכן רואים, כך אנחנו משוכנעים בקיומם של הערכים הללו ומשוכנעים בכך שהם מחייבים אותנו (זה נגזר מכך שהם ערכים), תחת הקטגוריה הזו נכנסים, המוסר, החיוב לשמוע לבורא העולם ואולי עוד ערכים, מעתה הטיעון עובד כך-

הנחה א'- ה' ברא את העולם ונתן לעמ"י תורה (עובדה).

הנחה ב'- יש חיוב לשמוע לבורא העולם (ערך).

מסקנה- יש חיוב לשמוע לה'.

מה שכתבתי עכשיו זה הכיוון הכללי בנושא, יש עוד שאלות שניתן לשאול על הדברים האלו, אבל אני חושב שזה בסיס מספק לע"ע.

 

קראת מיכאל אברהם?נקדימון
שימחת אותי בכך שזה לא היה שאלה לקינטור אלא ללימוד.
מאיפה לדעתך הדברים שכתבתי?שחר אורן


יש סתירה משמעותית...בינייש פתוח
איך אפשר להאמין בתורה שנכתבה ע"י הבורא בלי לקיים אותה? והרי היא האמת?
שאלה נהדרתנקדימון
השאלה היא מה הוא חושב על התורה עצמה?
אם הוא בכלל לא חושב שהיא נכונה (אמיתית או טובה) אז צריך קודם לדבר איתו על הדברים האלה. ואף סיסמא אחרת לא תעזור.
אם הוא מסכים שהתורה היא נכונה, אזי זה יהיה בדיוק כמו שהוא בטוח שאסור לרצוח. אם הוא ילך לרצוח, זה אומר או שהוא לא באמת חושב ומבין שאסור לרצוח ואז חזרנו לסעיף הקודם, או שהוא משוגע. אדם שברור לו שאסור לרצוח כמובן לא ירצח, ממילא אם הוא רצח (בכוונה כמובן) אז יש בעיה בתפיסה שלו את האיסור: אם זו בעיה חד פעמית סימן שהיה (או עדיין) משוגע. ואם כדרך חיים אז סימן שלדעתו מותא לרצוח והמילים שהוא אומר הן מס שפתיים בלבד.
עוד הייתי אומרנקדימון

לגבי שאלת הצורך אז התשובה שהיא כנראה הנכונה ביותר והבסיסית ביותר היא בגלל שכר ועונש,

אבל השאלה שיותר ראויה להישאל היא "למה שאדם ירצה לשמור תורה ומצוות?", ובפשטות היא גם השאלה

שנכונה יותר כי היא מניחה את העיקרון של התורה עצמה והוא שיש בחירה חופשית.

 

כך גם ביחס לחוקי המדינה, מי שלא ישמור על החוקים אז יש בשבילו משטרה ובתי משפט,

אבל כמובן שעדיף שאדם ירצה את חוקי המדינה בגלל שהוא מוצא בה ערך כלשהו.

רק באופן האחרון האדם יחיה את החוקים, אחרת הוא יחפש רק איפה לפרוץ או לעקוף אותם,

וישאל "למה אני צריך מחויבות לחוקים.."

התייחסתי לטענה הזו בתגובה שכתבתישחר אורן

טוב - נוער וגיל ההתבגרות

הבעיה עם טיעון כזה היא שאז שמירת מצוות איננה ערך.

 

לא מדויקנקדימון
היא בהחלט ערך אלא שכיוון שהיא טוענת על העולם אמיתות לכן יש לה מערכת הגנה, שהרי עבירה על התורה גורמת לנזקים.

בעבור התורה ורצון המחוקק, התשובה של שכר ועונש היא טובה יותר, כי לא כולם יחוו את האינטואיציה שלך ואת ה"ערך" לשמוע בקול ה׳ - ומה יהיה אז?
לדעתי, כדי לחשוף את הערך עדיף לשאול ׳למה לרצות לקיים תורה׳ מאשר לשאול ׳למה צריך׳. במיוחד כאשר השאלה נובעת ממקום של חוסר חיבור. תשובה על הצורך לא תניע את האדם, אם הרצון לא שם.

ובכלל, האם אדם חייב לעשות רק מה שהוא רואה בו ׳ערך׳? לכאורה אפילו לשיטתך לא צריך, שהרי די לאדם לקבל את המחויבות בתורה בשביל לקיים, אפילו אם לדעתו היא תהיה מליאה רשע ואכזריות. לכן שאלת הרצון היא ראויה יותר להישאל, אך אם נשאלה שאלת הצורך אז התשובה לעיל מתאימה יותר.
בהינתן שיש ערך והשכר והעונש הם מנגון הגנה- אתה צודק.שחר אורן

אבל אם הסיבה היחידה לשמור מצוות היא שכר ועונש אז זה כבר לא ערך, גם אם יש ערך אבל הסיבה שאני שומר היא שכר ועונש אני כנראה לא רואה בתורה ערך.

 

לדעתי, כדי לחשוף את הערך עדיף לשאול ׳למה לרצות לקיים תורה׳ מאשר לשאול ׳למה צריך׳. במיוחד כאשר השאלה נובעת ממקום של חוסר חיבור. תשובה על הצורך לא תניע את האדם, אם הרצון לא שם.  - אם אתה מתייחס לרצון שכלי (הרצון לעשות את מה שצריך), אז אין באמת הבדל כמו שציינת לגבי רצח בהודעתך הראשונה, אם אתה מתייחס לרצון רגשי אז אני לא רואה בו צד רלוונטי בדיון.

 

ובכלל, האם אדם חייב לעשות רק מה שהוא רואה בו ׳ערך׳? לכאורה אפילו לשיטתך לא צריך, שהרי די לאדם לקבל את המחויבות בתורה בשביל לקיים, אפילו אם לדעתו היא תהיה מליאה רשע ואכזריות. לכן שאלת הרצון היא ראויה יותר להישאל, אך אם נשאלה שאלת הצורך אז התשובה לעיל מתאימה יותר.   - אדם חש חובה לעשות רק דברים שהוא רואה בהם ערך, אל תבלבל בין מוסר לבין ערך.

עונהנקדימון
לגבי ההתחלה, אין לי תשובה טובה למרות שמשהו מפריע לי שם.

לגבי ההמשך, התכוונתי לומר שערך המחויבות גם הוא לא אומר כלום על הערך של התורה. אדם שיקיים מתוך מחויבות, לא יראה דווקא ערך בתורה. הוא עושה כי חייבים, כמה זה שונה מהבריחה משכר ועונש? לא הרבה לדעתי. לכן גם הבדלתי בין שאלת רצון לשאלת צורך, כי זאת האחרונה תקדם פחות את האדם לקראת ערך של התורה לעומת שאלת הרצון.
אני חושב שהבנתי את כוונתךשחר אורן

ואעפ"כ זה שונה לדעתי משכר ועונש בנידון הראשון יש ערך גם אם הוא המחויבות ולא התורה, בנידון של שכר ועונש אין בכלל ערך.

הערך יותר אינטואיטיבינקדימון
אדם כן יכול להבין שאם מתנהגים בחומרה לדבר מסויים אז יש בו ערך משמעותי. כמובן שאם זה עונש פטאלי אז סביר שרק נראה מחזיקה, אבל סו"ס מרבית העונשים אינם כאלה, וגם מה שמוגדר כחמור (כמו מיתה) צריך תנאים כמעט לא הגיוניים כדי להחיל אותו [לפחות ביהדות].
לא כ"כ הבנתי את דבריך.שחר אורןאחרונה


אני לא יודעת ולא בטוחהאמממ
אוף כי בכלל חלק מהמצוות ממש הזויות ולפעמים אפילו טיפה אכזריות (מסכת סנהדרין וכו'...)
זה קשה.
לקיים מצוות זה קשה אבל שאני לא יודעת אפילו למה אני עושה את זה באמת, זה כאילו אין בכלל סיבה.
אולי בסוף הכל סתם?
חיפוש קוראים לסיפור קצר שעומד לצאת לאוראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 


מעניין אתכם?
כתבו לי ואשלח לכם את המסמך:
יהודית אורנשטיין -
0553075722
yehuditorens@gmail.com


 

הנוער הדתי לאומי לאן הוא הולך בצבא ?אביגיל מלאך

האם אתם חושבים שכל הנערים של הציבור הדתי לאומי מכוון ליחדות עילית או גם למקומות רגילים אחרים ?

הציבור הדתי לאומי - מגיע לכל היחידות והתפקידיםזמירות

בדיוק כמו בחיים האזרחיים

הציבור הדתי לאומי לא מתרכז בגבולות גזרה צרים - אלא נמצא בכל מגוון החיילות והתפקידים, קרביים, תומכי לחימה, ג'ובניקים, אנשי מחשוב, כלכלה, הנדסה, המון עתודאים שמתפזרים בכל יחידות הצבא עם סיום התואר בכל מגוון התפקידים הפתוחים בעתודה האקדמאית.

ובהמשך בחיים האזרחיים- בכל ענפי המשק, הכלכלה, התעשייה, האקדמיה, חקלאות, מסחר 

..יהודי חסידיאחרונה

אבל בוודאי שיש הרבה הכוונה בציבור הדתי לאומי לצאת דווקא לתפקידים משמועתיים ומובילים בכל מקום ובפרט בצבא

הפצות!!יהודי חסידי

ב"ה אנחנו זוכים להקים ארגון שיעודד את כולנו ביחד לצאת להפצות, להתחבר לצמא הגדול שיש בעם ישראל להתחבר לאבינו שבשמיים.

 הארגון הוקם אחרי שבסוכות האחרון היה אירוע גדול בתל אביב - 'טולולולב - נוטלים לולב בתל אביב' שהשתתפו בו למעלה ממאתים בחורי ישיבות מישיבות שונות, ולמעלה מ-10,000!! יהודים זכו ליטול לולב.

 

בעז"ה ביום חמישי הקרוב יהיה אירוע השקה בהתוועדות 'צמאה' של הישיבות גבוהות __מגיעים ומתחברים דפוס .pdf

 

יצא עלון יפה, עלון (6).pdf מוזמנים לראות.

 

 

כמו כן יש אתר נחמד מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

 

אשמח לתגובות....

וואודומיה תהילה
מדהים!
קצת תמונות מהפעילותיהודי חסידי

וקצת תמונות מהאירוע בבניני האומהיהודי חסידי
סיפוריהודי חסידיאחרונה

אחד הפעילים זיהה אדם שהניח תפילין בשבוע שעבר והציע לו להניח שוב. להפתעתו, האיש ענה: "לא". כשנשאל מדוע, הוא הסביר בחיוך: "בפעם הקודמת שהנחתי אצלכם, הרגשתי התעוררות כל כך גדולה, שלא רק שקיבלתי על עצמי להניח בכל יום – אלא שכבר הזמנתי דוכן תפילין קבוע למספרה שלי!"

 

הופכים את העולם!
מתחברים - הנקודה היהודית שלי | קירוב לבבות והפצת יהדות

מחפשים בני נוער לכתבהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

תודה  

כתבה לנוער על שמירת נגיעהדבדב

לכתבה על שמירת נגיעה לנוער דתי לעולם קטן (השבועון)

מחפשים: שני בנים ובת (דתיים) - לראיון קצר בטלפון 

על איך הם רואים את הדברים, מה המצב בשטח בנושא ועוד מספר שאלות.

 

אפשר גם אנונימי אם לא נוח בשם המלא.

 

אם מתאים לכם - אנא פנו לנדב בווטאסאפ בלבד 0545645411

 

תודה  

חיפוש קוראים לסיפור על נער מתבגר מאחורי מסך הברזלאורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר מהווי נערותו של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הסיפור:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

אני חדשההרהמורניק

סתם אני לא אבל משעמם פה רצח!!!!!!!!

משתתף בצערךסוורוס סנייפ
תודה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ההרהמורניקאחרונה

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

שלוםטאטע מלך העולם

יש לי שאלה לכל החברה שהם בתנועת נוער.

 

ב"ה אני מדריכה בסניף בנ"ע עקיבא נפרד בעירי הנחמדת ובמקביל גם בחבב של הסניף המעורב... השאלה היא האם לעזוב את הסניף המעורב?

רוצה להוסיף שאם אני לא ילך לחבב סביר להניח שלא יהיה לי חברה אחרת...

 

תודה מראש לכל העונים ברכת ה' עליכם!

זו אכן שאלה ערכית שמצריכה חשיבהGini

אין תשובה "נכונה" אחת לשאלה הזו, וההחלטה צריכה להתבסס על סדרי העדיפויות, הערכים והצרכים האישיים שלך.


כמדריכה בסניף הנפרד, המחויבות שלך היא לבנות ולהעביר תכנית הדרכה מתאימה לערכים שאת דוגלת בהם. ואף להוות דוגמא אישית לבנות שאת המדריכה שלהן.

האם העיסוק המקביל בחב"ב בסניף המעורב יוצר אצלך קונפליקט פנימי או מסר בעייתי?


האם האופי והרקע הדתי של הבנים המגיעים לסניף המעורב מקשים עליך?

או שיש פעילויות שהאופי שלהם סותר את הערכים שלך?


העובדה שציינת שאם לא תלכי לחב"ב, "סביר להניח שלא יהיה לך חברה אחרת" היא נקודה קריטית. קשרים חברתיים הם דבר בסיסי וחשוב מאוד. אם החב"ב המעורב הוא הדרך היחידה שלך כרגע לשמור על קשרים משמעותיים, עזיבה עלולה לגרום לבדידות ולקושי.

מדוע שלא יהיו לך קשרים חברתיים מחוץ לסניף המעורב? החברות שלך רק שם? אין דרך אחרת לשמר את הקשר עם החברות האלה?  (מפגשים מחוץ לסניף, פעילויות אחרות?)


אולי  לצמצם הגעה לסניף המעורב, לא להפסיק לגמרי? 

אמממטאטע מלך העולם

זהו הבעיה היא שאני חייבת את זה... זה כאילו השחרור שלי מכל הלחץ והבלאגנים של השבוע...

אני לא חושבת שזה סותר...טאטע מלך העולם

הרמה הרוחנית של החברה אצלנו היא די גבוהה ובאמת שלא נראלי זה משפיע... פשוט אני חוששת שזה קצת מוזר...

בד"כ זה כן סותריהודי חסידי

אם הרמה גבוהה מה הבעיה לנסות לעשות הפרדה?

 

לא כי אני מכיר את הנושא מקרוב, סתם נראלי שזה אמור להיות ככה.

אני בעיקר חששתי ממצב של האוירה בסניף המעורבGini
אבל עכשיו שאת מציינת שהרמה הרוחנית של החבר'ה אצלכם די גבוהה - אני לא חושב שאת צריכה להימנע מהחיים החברתיים, עם החברות והחברים שלך. 
אני צרכה להבהיר משהו כנראהטאטע מלך העולם

זה מאוד מורכב כי הרמה הרוחנית שלהם גבוהה יחסית לחברה בעיר שלנו...

אני מדייק קצת יותר, חלקם מגיעים מבתים מסורתיים וחלקם חוזרים בתשובה... אני בכלל מהקצה השני, למי שמכיר אני לומדת באולפנת תפארת שזה אולפנה יחסית דוסית וזה פחות או יותר הכיוון שלי...

 

עכשיו מבינים קצת יותר??

כן...יהודי חסידי

אם כן, המצב יותר מורכב ויש יותר על מה לדון, גם בגלל הצד של הקירוב רחוקים שבעניין, ושזה מחזיק את המתחזקים בתור דתיים, ומראה להם שאפשר להיות שם ולהיות דתיים...

 

חוץ מזה יש על זה לרב שניאור הרבה דיבורים בעניין, היו כאלה שאחרי בירור אישי מלווה ברבנים גדולים (כדוגמת הרב שמואל אליהו), הרב שניאור הסכים להם להשתתף בפעילויות של סניף מעורב, בכל מקרה אם זה מעניין אותך יש יהודי שעוסק בכל ההקלטות של הרב שניאור ע"פ נושאים, כנראה שיהיה לו הקלטה בנושא, מוזמנת לשלוח לו מייל harav.shneor.ketzשטרודל גימייל נקודה קום. את יכולה לבקש ממנו חומרים בנושא, אם זה מעניין אותך. 

וואי תודה!טאטע מלך העולם

אתה יודע על איזה עוד נושאים יש??

ולגבי הקרוב רחוקים...טאטע מלך העולםאחרונה

אני ממש מפחדת שבסוף זה גם ישפיע עליי...

כאילו לכו תדעו מה יקרה, זה יכול חס וחלילה לדרדר...

 

בקיצור מורכב ביותר...

אולי יעניין אותך