אז חבר שלי דיבר לאחרונה עם הרב ליאור לגבי שיטת הרב גורןאוא"ר
ושוב אותה תשובה.

יש חובה ללכת במסלול הרגיל, אסור להתקרב מפני חשש הכשלה באיסור כרת.
החשש לשיטת הרב גורן נובע מכך שאנו מכבדים אותו ולא מצד חשש הלכתי.

אז אני לא מכריח אף אחד להאמין לי או לחבר שלי, אבל אני סומך עליו מאוד. הוא אחד שמאוד מקפיד על דברי הגר"ד.
לגבי המכתבים שפורסמו, נראה לי להסביר כמו שהסברתי כבר אז, ע"ש.
כמובן שאני אמשיך להקפיד על דבריו, ולהשתדל להתרחק...
@אריאל יוסף

אם שאלתם למה הפסקתי להגיב על השרשור ההוא. אז, א. ר"ה התקרב, היה צריך להתכונן. ב. היה קשה לי מאוד עם הסגנון התוקפני שהיה שם(הע' לשיפור, לא אתייג אף אחד מפני הכבוד, המבין יבין).
עם דמגוגיה כזו קשה להתווכח...אריאל יוסף

אתה לא חייב להאמין. אתה יכול לחשוב שאתה יודע את כל התורה כי איזה חבר אנונימי שלך שאל שאלה לאחרונה.

הרב כתב שהוא חוזר בו מהסכמה לספר שניסה לטעון את מה שאתה טוען וחתם עליו בכתב ידו.

הזוי שחבר שלא למד אצל הרב ליאור אפילו יום אחד אבל "מקפיד על דבריו"

נאמן יותר מהבן שלו או מתלמיד שלמד אצלו בישיבה 7 שנים.

זה עוד הרבה לפני שיצא נגד הספר הר הבית כהלכה, ולפני התגובה המפורשת שיצאה מלשכתו בנושא הזה...

כמובן, בלי לשמוע את פרטי המקרה, בלי לדעת מי החבר...אוא"ר
אם הייתי חושב שאני יודע את כל התורה כולה, לא הייתי שואל או מבקש מחבר שישאל כאשר יפגוש את הרב(הוא פשוט נסע אליו הרבה בסה"כ).

את האמירה 'לא חייב להאמין' לא כתבתי בדווקא אליך, תייגתי אותך כי פשוט איתך דנתי בעבר על זה.
כתבתי את זה כיון שאחת הטענות נגד סיפורים כאלה היא 'למה שאאמין לך?' אז הגבתי מראש בפשטות שאין חובה להאמין לי, אבל מצד שני שלא ידונו אותי לשקרן.

אני באמת לא יודע כיצד להסביר את הסתירה הנ"ל, אני מעלה אפשרות גרידא, יכול להיות הרבה סיבות שונות לסתירה. אבל אני לפחות יודע שזה לא כ"כ פשוט שהרב ליאור 'חושש' לשיטת הרב גורן. אולי כן, ואז אני הבנתי אותו לא נכון(אף שהלשון שלו די ברורה 'לא חושש אלא מכבד') ואולי אני הבנתי אותו נכון והרב ליאור בכל זאת כתב כך מסיבות אחרות (אולי כדי להחמיר שאנשים יבינו את חומרת האיסור, אולי...).
אז במחילה, יש דברים שלומדים מתשובה לשאלה ויש דברים שלומדיםאריאל יוסף

בשיעורים והעמקה. א"א להשוות אדם שישב ולמד אצל רב,

לאדם ששאל אותו שאלה וקיבל תשובה של משפט וחצי בסגנון שו"ת סמס.

מקבלאוא"ר
אבל בסופו של דבר המשפט שאנחנו לא חוששים אלא מכבדים מלמד על כך שזה יותר מסובך...

יש לך אולי הסבר למה הרב ליאור מתבטא דווקא כך?
שאתה עושה דיוקים שהרב לא מתכוון אליהם.אריאל יוסף

בנו הרב אלקנה הבהיר שוב ושוב שלדעת הרב יש לחוש לשתי השיטות במקום קה"ק.

הרב כבר שנים אומר להיצמד לכתלים ככל האפשר.

עמדתו ברורה.

אתה עושה דיוקים בנוסח תשובה שהוא ענה למישהו,

כשהרב עצמו לא התכוון שידייקו כך.

אבל זה דיוק שהרב בעצמו עושה?אוא"ר
הוא בעצמו אומר שיש להחמיר לכל השיטות ועל שאלה בפירוט אם לשיטת הרב גורן יש לחשוש מצד הלכתי או מצד לכבד אותו, הרב עונה מצד לכבד ולא מצד חשש הלכתי?
תגדיר כבוד ותגדיר חשש הלכתי...אריאל יוסף
עבר עריכה על ידי אריאל יוסף בתאריך י"ד בתשרי תשפ"א 15:45

אם מצד כבוד - הרב גורן עצמו עלה לדרום (ולמחכמה) בלבד.

לעלות מעבר לכך זה כבר נגדו.

גם אם לא אצליח להגדיר(אף שנראה חילוק פשוט)אוא"ר
ודאי שיש הבדל, מכך שהרב ליאור עצמו אמר 'לא חושש אלא מכבד' וא"כ זה כבר מסבך מה בדיוק דעתו על הצד ההלכתי עיוני(כלומר ודאי שמעשי חובה להתרחק).
אז אם ההוראה למעשה ברורה -אריאל יוסף

השאר הם פלפולי סרק.

 

בשורה התחתונה,

המחקר של הרב אלקנה מוכיח

שיש חשש כרת בהתקרבות לרמה.

המחקר נגד דעת אבא שלו?

א. זה ממש לא פלפולי סרק, יש נפק"מ.אוא"ר
האם חובה למחות? אם כן עד כמה? אם זה חשש כרת אז לכאו' יש חובת לאפרושי מאיסורא, אם רק מצד לכבד אז יש פחות חובת מחאה.
האם כאשר כל הקבוצה מתקדמת, והשוטר מודיע לי שאני עולה איתם או נעצר, יש מקום להקל או לא? ועוד נפק"מ.

ב. אינני יודע מה כתוב בדיוק במחקר, מחכה לו כבר הרבה זמן, אז כמובן שאני לא יכול להתווכח איתך על המסקנות שם.
יכול להיות שהוא לומד את הסוגיות עם אבא שלו ובהחלט מכוון לדעתו, אך לא מוכרח שכל מסקנה שם היא בדיוק כדעת אביו. כבר מצינו תלמידים מובהקים שחלקו במקצת על דברי רבותיהם.
הרב סמך את שתי ידיו על החיבור הזה.אריאל יוסף

כך שהחלק השני של מה שכתבת לא רלוונטי.

 

לגבי החלק הראשון - הרב כבר הביע מחאה נגד המתקרבים לרמה.

לכן אלו פלפולי סרק.

א. כל מה שכתבתי הוא רלוונטי,אוא"ר

כי כתבתי שאני לא יכול להתווכח, לדון או לשאול בלי לראות את המחקר עצמו ומסקנותיו.

 

ב. מה הקשר בין המחאה של הרב ליאור לחיוב שלי למחות ואולי אפילו לאפרושי בידיים?

למה, את העולים לרמה אתה מפריש בידיים?אריאל יוסף


אולי אני חייב?אוא"ר

אולי אם יש לי אפשרות לתפוס את אח שלי, אז יש לי חיוב?

אולי אם יאיימו עלי במעצר אם לא אתקרב עם כל הקבוצה לרמה אז יש מקום להקל?

אם עפה לי הכיפה לכיוון הרמה(לא עליה), מותר ללכת לקחת?

יש כ"כ הרבה נפק"מ אם זה חשש איסור או לא, אע"פ שלמעשה צריך להתרחק.

אתה מנפיץ שאלות שלא היית שואל בשום מצב או נושא אחר.אריאל יוסף


והחלטת להתעלם מהנפק"מ כי...?אוא"ר


א. לא פוסק הלכות. ב. אתה מנסה לטשטש. לא משחק את המשחק שלך.אריאל יוסף


לא הבנתי.אוא"ר

כתבת שאם יש הוראה למעשה אז אין שום נפק"מ למה יש הוראה. הבאתי לך הרבה נפק"מ שיכולות להיות...

איפה טשטשתי? ואיפה שחקתי?

 

אני מבין אם תאמר שודאי שהרב ליאור מתכוון ל'חשש כרת' ממשי ולא שייך לומר שום צד 'היתר להתקרב' ולכן אם עפה לך הכיפה עד ליד הרמה, אסור ללכת לקחת אותה... אבל אל תאמר שאם יש שאלה למה הרב ליאור אוסר להתקרב, עדיין אין שום נפק"מ.

עניתי: הנפצת שאלות שלא היית שואל במקרים ונושאים אחרים.אריאל יוסף


מצטער, לצערי עדיין לא הבנתי.אוא"ר


אולי תבין שהניסיונות למצוא כל דרך להתיר מה שהרבנים אוסריםאריאל יוסף

משחקים לידיים של מתנגדי העליה.

אולי תבין שאני לא משחק לידיים של אחרים...אוא"ר

אני רוצה לדעת מה האמת. מי שמנסה למצוא תירוצים יעשה את זה גם בלי קשר למה שאני אומר.

חוץ מזה שכאן לא באתי להתיר, כי ודאי שלמעשה אין להתקרב.

ניסית למצוא צדדים להתיר להתקרב. זה בדיוק מה שעשית.אריאל יוסף

וליתר דיוק: מקרים בהם ניתן להקל...

חיפשתי מה דעת הרב ליאור. אתה אמרת שאין נפק"מ, אז הבאתי נפק"מאוא"ר

ואלו, דרך אגב, נפק"מ גדולות.

יש לי אח קטן שעולה, צריך לעצור אותו או לא? נפק"מ גדולה, ודווקא לחומרא.

אתה סותר את עצמך.אריאל יוסף

"חוץ מזה שכאן לא באתי להתיר, כי ודאי שלמעשה אין להתקרב".

זה בדיוק מה שאתה בא לעשות:

"אולי אם יאיימו עלי במעצר אם לא אתקרב עם כל הקבוצה לרמה אז יש מקום להקל?

אם עפה לי הכיפה לכיוון הרמה(לא עליה), מותר ללכת לקחת?"

באותה מידה גם שאלתי על מקרים בהם צריך להחמיר, כמואוא"ר

להחזיק את אח שלי שרוצה להתקרב.

 

כלומר, מטרתי הייתה לברר את האמת, יש נפק"מ לחומרא ולקולא. לא באתי לחפש להקל.

אם למעשה צריך להתרחק, אז צריך גם להזהיר את הקטנים.אריאל יוסף

למה, היית מתיר לו לעלות לרמה? *כל* הרמה ספק כרת?

אז למה חילקת? ("אם עפה לי הכיפה לכיוון הרמה(לא עליה), מותר ללכת לקחת?").

א. ניתן לחלק ולומר כי בתוך הרמה אין גבולות ברוריםאוא"ר

ולכן החשש שימשך להיכנס אל תוך הרמה גדול יותר (אמנם השוטרים לא יתנו להיכנס לרמה, אך השאלה קיימת גם אם מותר לבקש מאחד מהשוטרים שיכנס להביא אותה.) ועל כן יש לאסור.

 

ב. אין הכי נמי שהשאלה קיימת גם על הרמה עצמה, אך שם יש כמובן פחות מקרים שיש לשאול עליהם, שהרי לא עולים היום על הרמה עצמה, ועוד שקשה שיקרה שכיפה תעלה את כל המדרגות. אך כמובן שעל הצד ההלכתי ודאי ששייך לשאול גם שם.

במערב היא יכולה לעוף? המדרגות שם "נוגסות" ברמה עצמהאריאל יוסף

כפי שבוודאי ידוע לך. או שאולי לשיטתך אין בעיה בעליה לחלקים ברמה המקבילים למדרגות במערב?

אני מרגיש מכובד, אתה מנסה לפלפל בדעתי...אוא"ר

סוף סוף, אתה צריך למצוא איזה היכי תימצי מסויים ורחוק כדי לשאול את השאלה על הצד שאסור לגמרי. השאלה שלי מקיפה הרבה מקרים ולכן שייך לשאול אותה.

לעלות במדרגות במערב אסור לגמרי?אריאל יוסף


לא יודע, כי: א. תלוי במה שהרב ליאור פוסק, אם חושש או מכבד.אוא"ר

ב. לא בדקתי את זה בעבר ואין לי מפה לפני עכשיו.

מישהו מתיר לעלות במדרגות במערב?אריאל יוסף

לפי הרב זלמן קורן אפשר? הרב ישראל אריאל עולה? (המשטרה מאפשרת. יש מספיק תמונות של עולים שם). מישהו מתיר לעלות במדרגות הללו?

מפה זה תירוץ. יש מספיק מפות ברשת.

מפת המקומות המותרים בכניסה בהר הקודש.pdf

 

אתה מדבר על המדרגות מאחורי הכיפה, מול הכותנה?אוא"ר

או בפינה הצפונית של הרמה?

 

עד כמה שאני מכיר, לא עולים במדרגות עצמן אלא יש אנשים שמתקרבים עד קרוב אליהם. את זה הרב ישראל אריאל מתיר עד כמה שאני יודע.

 

מה הקשר לכאן?

 

נ.ב.

ניסיתי בעבר לחשב מטרים עם מפות ברשת ולצערי אני מסתבך איתם ולא מצליח לדייק.

מאחורי הכיפה.אריאל יוסף

עולים במדרגות עצמן. תתפלא.

הנה תמונות על המדרגה הראשונה, השניה והשלישיתאריאל יוסף
אני מתנגד לזה, ראוי למחות, אבל:אוא"ר

בתשובת הרדב"ז כתוב: "הילכך מי שעולה בעליות אשר לרוח מערב או הנכנס לראות מהפתח אשר לצד מערב צריך לשער שיהיה בינו לבין הכיפה יותר מאחד עשר אמה שכך היה בין כותל מערבי של העזרה לכותל ההיכל"

המרחק במערב עד לתחתי המדרגות הוא כ70 מטרים, כך זכור לי שבדקתי בעבר.

עד כמה שזכור לי הרב ישראל אריאל מדבר על סימון של חומה היכן שהוא באמצע המדרגות ממערב שעד אליה ניתן להתקרב. אני לא זוכר על איזו מדרגה הוא דיבר.

בקיצור, לשיטתך אין בעיה בעליה לחלקים ברמה המקבילים למדרגותאריאל יוסף

במערב, כמו שטענתי.

במערב היא יכולה לעוף? המדרגות שם "נוגסות" ברמה עצמה - הר הבית

 

ויש לי גם תמונות למעלה במדרגות, כך שזה לא משנה.

טעות, ודאי שיש חשש וצריך לאסור.אוא"ר

השאלה היא האם זה מצד שקיים חשש אמיתי לשיטת הרב גורן או שלא ואז מצד הדין מותר אלא שצריך להחמיר מסיבות אחרות. כגון חשש שאם תקל פה זה יגרום לאחרים להקל עוד יותר להיכנס פנימה ואז יכשלו בכרת, ח"ו.

 

אז אולי תשאל למה זה 'לכבד' את הרב גורן?

ניתן לתת כמה הסברים, א'. אולי זה רק לדייק שהאיסור להתקרב הוא לא על הצד של חשש באותו מקום. ב'. אולי כי לא שייך כ"כ לחשוש מצד צפון ששם הגבול הוא ברור(עד לרמה) ג'. אולי הסבר אחר, אך אם הביטוי הזה בכל מקרה מלמד שהיחס מסובך יותר. ד'. כמו שהצעת לעיל שהבנתי לא נכון בדברי הרב...

אשמח שתשלח לי את התמונות שיותר למעלה.אוא"ר

אם אוכל, אני ארצה לשאול עליהם את הרב אריאל...

הרב אריאל התיר גם כניסה לכיפת הסלעאריאל יוסף
שמעתי ממנו בעבר כי ההיתר אינו גורףאוא"ר

וכי יש הסתייגויות.

זה לא משנה. ציבורית נתן משנת כל אחד בידו.אריאל יוסף


מה אתה רוצה לומר בזה?אוא"ר


שכל מי שרוצה לעלות לרמה יכול להיתלות בו.אריאל יוסף

"מישהו עלה השבוע? לא? אז אני אעלה" וכיו"ב.

מה זה קשור לדיון כאן?אוא"ר

אני דן בדעת הרב ליאור, לא ההיתר לעלות לרמה או להר הבית.

הצעת לשאול אותו. עניתי למה אין נ"מ.אריאל יוסף

אלו שעלו במדרגות יותר למעלה יכולים לטעון שעלו על פיו.

זה היה סתם רעיון שלא שייך לדיון הכללי, למה נגררנו אליו?אוא"ר

אע"פ שכבר בכתבה עצמה מופיע הסתייגות.

הסתייגות שמותירה משנת כל אחד בידו, כאמור.אריאל יוסף


עכשיו ראיתי שגם בכתבה שהבאת מדובר על פעם בשבועאוא"ר

כך שסתם כך לאחרים מותר רק עד למקום מסוים.

כמו"כ מדובר על לפני 7 שנים...

 

אמנם מסתבר שגם היום הוא מתיר, אבל יכול להיות שרק לאנשי ציבור או בהסתייגויות אחרות.

הוא לא חזר בו מאז.אריאל יוסף

אדרבה, מאז עלו ראשי מטא"ר לרמה מצפון ולא מחה בהם.

את "יכול להיות" וכו' אתה מוסיף כי גם אתה מבין שיש כאן בעיה

ואתה חושב שבכך פתרת אותה... מצטער לומר לך שלא.

 

גם לו היית צודק בזה, את ההיתר כולם יודעים. פורסם ברשת.

את ההסתייגויות - לא. והרב ישראל יודע לפרסם כשהוא רוצה.

לא באתי לתרץ את שיטת הרב אריאלאוא"ר

לא חקרתי אותה ולא דנתי בה כאן. מה זה שייך לכאן?

בסדר, זה היה בקשה בדרך אגב.אוא"ר

לא משהו עקרוני לדיון כאן, אתה לא חייב לשלוח את התמונות...

סתם נגררנו לשיטת הרב אריאל.

אז תחזור לשאלה ששאלתיאריאל יוסף

לעלות במדרגות במערב אסור לגמרי? - הר הבית

 

וכדאי שתשרשר אליה כי אנחנו כבר מגיעים לקצה העמוד.

א. באיזה הקשר אתה שואל?אוא"ר

ב. עניתי עליה כבר, אם חוששים לשיטת הרב גורן אז אסור מצד חשש כרת. אם לא חוששים מצד המקום אלא מחשש שמא יכנסו יותר, אז אסור מצד אחר. אם זה רק מכבדים את שיטת הרב גורן אז ראוי להתרחק.

 

כמובן שכל זה רק מצד ההתקרבות למקום אסור מצד עצמו, יש כמובן חיוב שלא לסמוך על עצמנו במקומות כאלה אלא דעת גדולי ישראל המוסמכים ולפיכך חובה להתרחק(אם זה מהצד הטקטי ואם מהצד החינוכי או כל צד אחר).

קודם ענית אחרת...אריאל יוסף
לא הבנת את כוונתיאוא"ר

קודם שאלת אם מישהו מתיר, כתבתי לך את שיטת הרב אריאל.

 

השאלה שלי הייתה עד כמה יש חובת מחאה, האם זה סתם מחאה בעלמא. דהיינו, כאשר אני דן על זה עם מישהו(כמו כאן) אני צריך לומר שאני מתנגד לזה(ואולי אפילו זה לא? אני אמרתי למעלה בעיקר כדי שלא יגידו שאני בעד עלייה על המדרגות, כפי שראיתי שעשו כאן כבר, להקצין את עמדותיי. ואני לא מדבר בדווקא אליך אלא אל כל מי שהתווכח איתי בפורום הזה), או שמא יש חיוב יותר מזה(למחות בשעת מעשה, לתפוס בידיים אם יש לי אפשרות או רמת חיוב אחרת).

אז אתה נכנס כאן לחילוקים שהרב ליאור לא נכנס אליהם.אריאל יוסף


אז כמו שכבר כתבתיאוא"ר

זה חילוק שבעבר שמעתי באזניי(בהקלטה), ועכשיו שמעתי אותו שוב.

 

לדעתי הדיון הזה מיצה את עצמו...

אז חזור אחורה...אריאל יוסף

תגדיר כבוד ותגדיר חשש הלכתי... - הר הבית

את החילוק יצר השואל. לא הרב. הוא ניסה לדחוק את הרב לחילוק שלו.

והרב יכול היה לענות בפשטות שזה 'חשש' ולא רק מצד 'לכבד'.אוא"ר

בנוסף שהוא יכל לומר שאין זה משנה, הוא לא כבול ומוגבל למה ששואלים אותו.

מה גם שהחילוק הזה נוצר ע"י הרב בעבר וכל מה שנשאל הוא האם החילוק עדיין קיים או שמא בעקבות גילויים חדשים הוא שינה את דעתו.

על כל זה השבתי לעיל. עיי"ש.אריאל יוסףאחרונה


עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך