הרבה זמן לא הייתה מוזה לקטע כתיבה, איזה כיף....תות"ח!

****

"up up, קום, הגיע הזמן, להתחיל לעבוד, אין זמן". אביו של אמנון העיר אותו.

 

אמנון קם בבהלה מהמיטה, זינק, פתח את הברז ישר על פניו כדי לעורר את עצמו, והלך עם אביו לעבוד.

 

"תזיז את העץ ותחזיק לי, אני קודח בזה חורים". אמר אביו, וקדח עם המקדח. הרעש היה גדול.

 

"אבא, אני הולך להביא אזניות, שלא יהרסו לי האזנים...". אמר אמנון. "חבל על הזמן....". אמר אביו. "מה זה משנה שיהרסו האזנים? תיהנה כל עוד אתה יכול...". "טוב", אמר אמנון.

 

***

אביו של אמנון לוחש לו: "אמנון, קום, אמנון, הגיע הזמן לקום".

 

"עוד יום של עבודת ה' מחכה לי", חושב לעצמו אמנון. אומר אמנון בכוונה גדולה: "מודה אני לפניך מלך חי וקיים שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה אמונתך", מדגיש כל תיבה ותיבה.

 

הולך אמנון ונוטל ידיים בטהרה ומברך: "ברוך אתה ה' א-לוקינו מלך העולם על נטילת ידיים". וכך אומר ברכות התורה.

 

אמנון צועד עם אביו לכיוון בית הכנסת לתפילת שחרית מוקדמת. אמנון מתפלל בכוונה, זכה אפילו לקרוא בתורה לציבור בקול ערב.

 

מקפל תפילין, ושר לעצמו: "איזה טוב ה', איזה טוב ה'....". חיוך נסוך על פניו, הוא זכה לעבוד את ה', זכה להיות יהודי, להרגיש את נשמתו ופנימיותו, ולא רק להתרוצץ במירוץ העכברים.

 

אחרי התפילה דוד התיישב ללמוד, כרגיל, פתח חומש והתבונן בפרשה. חידושים נפלאים עלו לו, מהלך גאוני נרקם בראשו, וכאילו היה אפשר לשמוע את צליל ה"דינג" של חידוש שירד לעולם. "איזה כיף, תודה רבה לך ה' שזכיתי לחדש בתורה ולהיות שותף עם א-ל".

 

בחזרה מבית הכנסת אביו אומר לדוד: "אמנון, רציתי שהיום נבנה איזה ספרייה לספרי קודש, תוכל לעזור לי היום בזה?". "כן, בשמחה, אבא", השיב דוד.

 

דוד לא שם אזניות, ואביו העיר לו על כך. "אבל אבא, מה זה כ"כ משנה?". שאל דוד. ענה אביו: "צדיקים חסים על גופם. הגוף הזה הקב"ה נתן לנו אותו במתנה, ואנחנו צריכים לשמור אותו. כל עוד אתה לא מפסיד מזה, תשמור על הגוף שלך, זה פקדון שאתה שומר עליו, ואתה צריך להחזיר אותו שלם". שתק אביו שתיקה קלה והרהר, ומיד המשיך: "וחוץ מזה, חבל שכשתגדל לא תוכל לשמוע טוב. עכשיו זה נראה לך נוח לא להביא אזניות, כי זה לא כזה משנה, אבל בתור יהודים, אנחנו חושבים על המכלול, חושבים על הכל, לוקחים את כל הדברים בחשבון, ואסור לזלזל בזקנים ולהגיד כמו עשיו: "הנה אנוכי הולך למות ולמה זה לי בכורה?", לדעת את הערך של כל דבר בעיתו, ולכל גיל ואיבר יש תפקיד חשוב, אסור לזלזל".

 

****

"אבא, למה אני מתאמן? זה לא כיף לי לרוץ ולהתאמץ...", אמר אמנון לאביו.

"אמנון, אני יודע שזה לא כיף, אבל זה מאוד מספק ומהנה להיות בכושר, ואחרי זה תוכל להרשים את כולם בשרירים שלך, לטווח רחוק זה שווה". "מה טווח רחוק? אבל עכשיו לא בא לי....". "אני אקנה לך מחשב חדש אם תבטיח לי שאתה מתאמן..." סינן אביו. "יששש.....! תודה רבה, אבא, אני מבטיח".

 

****

דוד הלך על לכלוך ודרך עליו, והמשיך בדרך. "למה אתה לא מרים את הלכלוך ומשליך אותו לזבל?" שאל אביו. דוד השיב בשאלה: "מה זה משנה? זה רק לכלוך קטן ושולי, למה זה כ"כ חשוב?". אביו של דוד עצר את ההליכה, הרצינו פניו, ודוד ששם לב עצר גם הוא, ואביו של דוד אמר לדוד דברים שיחרטו בליבו של דוד: "תדע לך, דוד. אל תזלזל בפרטים הקטנים. לפעמים דווקא הם משנים את כל התמונה. כל פרט ופרט חשוב. ובסוף, בשביל שהכלל יהיה גדול, יהיה נקי, צריך כל אחד ואחד, צריך כל פרט ופרט. אתה בוודאי מכיר את המשל של חז"ל על הספינה, שאחד מנוסעיה קדח בה והיתמם ולא הבין מה הבעיה, הרי "הוא קודח בחלק שלו", אבל הוא לא מבין שהוא פוגע בכולם. כשחסר בפאזל ענקי אפילו חלק אחד, כל הפאזל חסר. אנחנו מצד אחד אוהבים את הכלל, את הנשמה הגבוהה האינסופית שאינה שמה לב לפרטים, אלא פשוט כוספת ומשתוקקת, בלי הגבלות ובלי פרטים קטנים, אבל צריך לזכור שגם עבודת הפרטים היא חשובה, והיא משתלשלת מכוח הכלל, ובה יש את הכלל, אם מסתכלים טוב רואים את ההשתלשלות של הפרט מתוך הכלל, ואפשר להגיע גם הפוך, מהפרט להגיע אל הכלל.

הכלל הוא שארץ ישראל תהיה נקייה, יפה. וכל לכלוך ופרט הורס את זה, מלכלך את הארץ היפה שלנו. אם רק נשים לב לפרטים הקטנים, נדייק, לא נתעצל, כי בסוף אנחנו לא לעצמינו, אנחנו אוהבים את הארץ, "כי רצו עבדיה את אבניה ואת עפרה יחוננו". אנחנו אוהבים את היופי של הארץ, את האדמה, את הפירות היפים והמשובחים. "ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם", אמנם בהתחלה צריך להזיע, צריך לעמול, אבל זה לא מתוך מסכנות, זה לא כי חייבים לעשות אנחנו עושים, אנחנו אוהבים להזיע על הארץ שלנו....! אנחנו אוהבים את הדרך, את התהליך. ואחרי שעובדים כמו שצריך אפשר להיות באמת בני מלכים, בנים של הקב"ה. "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת". וזה גם בדברי תורה אותו דבר, בשביל להגיע להבנות ולחידושים זה לא עבודה קלה, זו עבודה קשה, תהליך ארוך וממושך, וגם אם יש הברקה, צריך לחדד אותה, לראות איך היא מסתדרת עם פרטי הסוגייה, זה לא פשוט. אבל אנחנו צריכים לדעת ליהנות מהדרך, ליהנות מהעמל, ואחרי העבודה הקשה התורה גם יותר מתוקה, תורה שלמדתי באף עמדה לי. "לולי ישבתי בחושך לא היה ה' אור לי". דווקא אם לא הייתי בשאלה בסוגייה, אם לא היה לי קושי, התשובה לא הייתה מתוקה, ההבנה המחודשת לא הייתה יפה ונעימה, ודווקא זה הופך את הלימוד למשובח יותר, לטוב יותר, ומי שעמל סופו לקטוף פירות יפים.".

****

 

אפשר לראות שמי שעובד ה', ולא חי לעצמו ולהנאה הפרטית שלו, אז גם בדברי החול, וכ"ש בקודש, הוא מתאמץ, הוא לומד לשבור שיניים, לא להתעצל, לא להיות כבדים ולהימשך אל החומר, אלא לרוץ כגיבור, להתקדם, לא לעצור. זה לא שהעבודה היא רק בשביל התוצאה, והכל בשביל המנוחה שלי עצמי והרווחה שלי, אלא ההיפך...! המנוחה בשביל העבודה. העיקר זה העבודה, העיקר זו ההתקדמות, העיקר זה עבודת ה', ויש גם לפעמים הפסקות, לפעמים צריך לנוח כדי להמשיך בכוח יותר גדול אחרי זה.

 

המירוץ אחרי החיים החומריים, בלי להתחבר לדברים ורעיונות נצחיים, הוא פספוס של משמעות החיים. אנחנו עובדים ומתאמצים בשביל הרוח, בשביל הגדלת התורה, בשביל קידוש ה', בשביל לעבוד את ה', ולא ההיפך. לזכור את המשמעות שלנו, את מה שחשוב, לא לשכוח את זה.

 

****

שנזכה....!

יפה.אני הנני כאינני

נהנתי מהמסר, מהכתיבה (הקטע השני קצת הציק לי (זה שחזרת על השם שלו המון) אבל נהנתי מאוד).

....תות"ח!

תודה רבה....

...רחל יהודייה בדם
הלוואי.
זה אחר.
זה כאילו עולם אחר, כמו פעם, יותר אמיתי, אותנטי מהיום.
אהבתי מאוד
....תות"ח!

תודה רבה.

המסר קצת בולע את האמינותחושבת בקופסא

אף אחד לא מדבר ככה, זה פשוט לא שיח אנושי כמו שכתבת את הקטע מנקודת המבט החומרית. 

די הורס את המסר כשאתה מרדד אותו כל כך "חומריות זה רע ומרושע".

....תות"ח!אחרונה

זה מה שניסיתי לעשות, להדגיש את הפער...

חלילה, לא זלזלתי בקדושת החומר, רק הראיתי שלעיתים הוא יכול להביא לקלקולים ושצריך לזכור שהקדושה תהיה רק אם נבין שהכל מאיתו....

אני מצטער שזה מה שהובן ממני, אולי הייתי צריך להתנסח קצת אחרת....

כתבתי בית נוסף למעוז צורקעלעברימבאר
בית לפני חשוף זרוע, שמספר על היציאה משעבודינו למלכות אדום וסיום גלות אדום:


(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה, ופדיתם מבני בצרה. ירשת ארצך לכוננה, מחצת מחלת באף עברה. קיבצת עמך במהרה, יסדת כסאך בקריה בחורה. שמך נודה, לך נאה, בהלל לשוררה


יפה מאודארץ השוקולד
אבל יסדת כסאך טרם היה לכאורה
"מדינת ישראל היא *יסוד* כסא ה' בעולם" כדברי הרבקעלעברימבאר
קוק. בעוד מלכות בית דוד היא כסא ה עצמו שנאמר "וישב שלמה על כסא ה למלך"


ומשיח בן יוסף (מדינת ישראל) הוא יסוד וכנה ובסיס למלכות בית דוד. "וכנה אשר נטעה ימינך" זה משיח בן יוסף כבתחילת המזמור "לפני אפרים ובנימין ומנשה". כנה זה בסיס לגפן.


לכן ב"כסא דוד עבדך מהרה לתוכה *תכין*" כלומר תבסס, כותבים המקובלים שיכוונו בברכה זו על משיח בן יוסף שיחיה.


לכן כתבתי במדויק "יסדת כסאך" כלומר בנית יסוד לכסא, אבל הכסא עצמו עדיין לא

מענייןארץ השוקולד
לא יודע מה אני חושב על זה
בסוף אםקעלעברימבאר

לא תהיה גלות נוספת (לא נכנס לדיון) אז מלכות בית דוד תמלוך על העם שיושב פה בארץ עם כל הארגון הפוליטי והתשתיות הפוליטיות, הכלכליות, הבטחוניות, ההתיישבותיות, והתרבותיות הקיימות כבר בימינו. כך שיוצא שאפילו לדעת סטמר מדינת ישראל תהיה בסיס למלכות בית דוד

א. לא מסכים שנחזור למלכות ומקווה שלא נחזור לכךארץ השוקולד

האברבנאל מסכים עם דבריי.

ב. באתי מכיוון אחר, יסוד כסא ה' עולה לי בראש כמקדש ולא כמדינה יהודית.

גם אתה מודה שלפחות מלכות בית דוד סמליתקעלעברימבאר

תהיה (אמונה בחזרת מלכות בית דוד זה אחד מי"ג עיקרים וגם בנביאים מפורש). ומבחינה סמלית תמלוך על מדינת ישראל שתהפוך ל"ממלכת ישראל בראשות הוד מלכותו המלך" כמו בריטניה לשיטתך.

 

האברבנאל לא כותב לזכרוני באף מקום שמלכות בית דוד העתידית תהיה סמלית ולא אמיתית.


 

(כבר דיברנו על זה פעם ולכן לא מאריך פה).


 

ב. הדגש הוא "יסדת". מדינה יהודית היא יסוד ובסיס למקדש שישרה בתוכה. ולא זכור לי פסוק שה' מייסד את המקדש עם הפועל יסד, אלא בונה מקדש (אולי אני טועה). אלא הרבה פסוקים שהוא מייסד את ציון, בדגש על הפועל יסד. כלומר הפועל ייסוד תמיד מוסב על העם והמלכות, כי היא יסוד ובסיס למקדש


 

 

לא, למה שתהיה בכלל?ארץ השוקולד
העיקר הוא שיהיה שלטון יהודי.


האברבנאל סובר שמלכות היא רעה, אין תועלת בסמל למהות רעה.


ב. מעניין.

אף פעם לא הסתכלת ביג עיקרים לרמבם ובתנ"ך?קעלעברימבאראחרונה

אגב האם אתה לא מזכיר בתפילה בברכת בונה ירושלים וצמח דוד בקשה לשיבת מלכות דוד?

 

ב. האברבנל מעולם לא טען שהנביאים טעו כשניבאו על חזרה ניצחית של מלכות בית דוד.

 

כמובן ייתכן שאתה טוען שראש הממשלה יהיה מבית דוד (נזכרתי שנראה לי שאמרת זאת). אז גם לפי זה - המדינה הנוכחית היא בסיס למדינה העתידית בראשה יעמוד ראש ממשלה נבחר ל4 שנים מבית דוד.

 

בכל מקרה המדינה הנוכחית היא במילא בסיס,למדינה האידאלית עם מקדש סנהדרין ומנהיג שנחה עליו רוח ה'

ובסידור השורות:קעלעברימבאר

(ח)ירות (ז)קפת (ק)ומת כנה,

ופדיתם מבני בצרה.

ירשת ארצך לכוננה,

מחצת מחלת באף עברה.

קיבצת עמך במהרה,

יסדת כסאך בקריה בחורה.

שמך נודה, לך נאה,

בהלל לשוררה

מי קרא את ה'מכתב פתיחה'?אני הנני כאינני

לידיעתכם, זה פיצ'ר שהתאפשר בפורומים די לאחרונה, עד אז זה היה טמון ב'ניהול פורום' שהיה זמין רק למנהלים. 

 

למען הסר ספק - לא אני כתבתי.

לאחרונה? קפיץ
כי הוא שם לפחות ב–13 שנה האחרונות
נדמה לי שקראתי מכתבי פתיחה בחלק מהפורומיםארץ השוקולדאחרונה

ואפילו לא בכל אלה שאני מנהל,

במחשב היה אפשר לראות אותם גם לא כמנהל.

✨ אתגר למטרות רווח (אישי שלי) 😝אני הנני כאינני

טוב... אז אהבה. לכאורה - כל כך הרבה כתבו על זה, מכל כיוון, אבל בסוף יש תחושה שנשארנו בלי באמת להבין. ואולי זו המהות. 

 

מה זאת אהבה בשבילכם? לאחרונה אני מנסה ללמוד על הנושא. פניתי לספרות התורנית, למוסיקה הישראלית, לפסיכולוגיה, ועכשיו אני פונה גם פה, אליכם. 

בסוף אנחנו, הכותבים, הם אלה שהכי נדרשים להבין את הדברים האלה, שעליהם אנחנו כותבים - אם זה כאב, וגם עליו צריך לכתוב ולהבין, להעמיק ולהפנים - כי זה מה שכתיבה עושה (לדעתי), היא גומרת ועוזרת לנו להפנים, לשכלל, לראות מלמעלה ולבחור. ואם זו אהבה. 

 

בנוסף חשבתי - האם יש מילה אחרת לאהבה? מילה נרדפת? אולי חיבה? אולי חמלה (ככה ראיתי שכותב הרב שמואל יניב שליט"א)? אולי אהבה? תשוקה? מה אתם חושבים??

 

אז אני מניח את זה כאן, עם כמה שירים שמצאתי מעניינים במסע הזה עד כה, ומבקש ממכם לכתוב כאן, בשרשור הזה, את הגיגיכם. זה יכול להיות פרוזה, שיר, סתם הבחנה. באמת - תנו מה שיש לכם [או אולי צריך לומר - בכם]!

 

 

 

 

(אני בטוח שגם אתם תרוויחו, כנסו לראות) אני הנני כאינני
הרבה הרהורים פילוסופיים היו לי על המושג הנ"ל...ימח שם עראפת
אהבה=חווית חיבור וקשר מהותיקעלעברימבאראחרונה

(בניגוד למוסיקה המודרנית שם: אהבה=מה שגורם לי ולשני שמחה. שזה גם נכון אבל רק חלק מהאהבה)

...רחל יהודייה בדם

אני מרגישה חופשייה

אולי הצייד רק מחכה לתפוס זווית

אולי שוחררתי לטבע כבדיקת מעבדה ואיסוף ממצאים ועוד מעט אעלם שוב ,

ארקוד עם הנעלמים , בחושך

אבל חושך קר, שם גם הנעלמים חשים קור

אולי יש עליי gps

ואני דוהרת לי איתו,

משחקת בחופש

ואולי לא.

אולי אני באמת חופשייה.

אתם שומעים. לא אכפת לי אם אני רק משחקת בחופש.

אני חופשייה.


מדהיםזיויק
יפיפהאני הנני כאינניאחרונה

יש בזה משהו עמוק מאוד, אבל הכל מלווה בתחושה של פשטות.

אממ... קטע נוסף!אני הנני כאינני

הם הסתופפו תחת הגגון הקטן שבכניסה ליחידת הדיור בה השתכנו. הוא הניח את השקיות מידו וקיפל את המטריה, תחתיה עשו את דרכם מהרכב, בזמן שהיא שלפה את צרור המפתחות שברשותה וחפשה את האחד הרלוונטי.

 

בעודו עסוק בסחיטת מי הגשם מאהיל הפלסטיק השחור, פנתה היא להתיר את הפתח הנעול ממאסריו. "לא בסדר המבול זה," אמרה בטרוניה, מפנה אליו מעט את פניה, בעודה משפשפת קלות את נעליה בשטיחון החדש אל מול הפתח הפתוח, "לנחות עלינו ככה בלי סיבה"...

 

"נו, מה נעשה" השיב לה בנחת, "אם נבקש אחרת זו תפילת עוברי דרכים". דוס שכמותו, הרהרה בחיבה שחממה קצת את ליבה פנימה. היא נכנסה ראשונה ופנתה אל המטבח, מסירה את כיסוי הראש ומשחררת את שערה להשתפל במורד גבה, על המעיל הרטוב. הוא נכנס אחריה והמשיך אל חדר השינה שלהם, לסדר את החפצים השונים שקנו זה עתה אחר סיבוב קניות מפרך, אפילו בשבילה, בחנויות השונות הרחק ממקום מגוריהם.

 

אחר מאבק קל להצית את הכיריים היא הניחה עליהם את המחבת ובזה החלה לארגן את ארוחת הערב-לילה שלהם. לפני שפנתה אל המקרר להוציא כמה ביצים היא שהתה קצת אל מול הלהבות הכחולות, בתחילה מביטה ואז מתקרבת, כמו מנסה להתחמם לאורן.

 

"מה אוכלים?" הוא קרא אליה מחדרם. "מה בא לך?" היא שאלה בתשובה, מקווה שיצליח לשמוע את קולה החלוש מטבעו. "הכי פשוט הכי טוב," הוא השיב בנעימה קלילה, היא כבר ידעה מראש את התשובה, "חביתה!". 

 

היא חשה בגופה את המשיכה אל המקרר, אבל נותרה לעמוד עוד קצת ליד הלהבות, פורשת את אצבעותיה לנגדן. עוד קצת, עוד קצת להפשיר.

 

"למה את עוד עם המעיל?" קולו מאחוריה הפתיע אותה. "אני..." היא קצת גמגמה ופנתה אליו. "את יודעת שבשביל זה יש חימום במזגן" היא ראתה את החיוך נמתח על שפתיו וקצת הסמיקה. "לא רציתי שיהיה לך חם מידי", אמרה בשקט ושברה את מבטה כלפי מטה. הוא כבר החזיק בידו את השלט.

 

"היי," הוא אמר בעודו מתקרב אליה, "זה בסדר". "מקסימום אני אוריד עוד שכבה," אמר לה בעודו נעמד מאחוריה וסייע לה לפשוט את המעיל, "זה רק יקדם אותי לעבר המיטה". "וחוץ מזה," לפתע היא הרגישה את זרועותיו הגדולות והחמות עוטפות אותה, "רק ככה אני באמת יכול לחבק אותך". 

 

עכשיו היא כבר ממש נמסה...

שברי חרס ואור יקרותחוזר

רפאל, ששמו נחצב בלב התפילה "רפאנו השם ונרפא", חש שחייו הפכו לבית מלאכה נטוש, שבו האור היחיד הוא נורה דולקת בחצי כוח, תלויה על בלימה. הוא היה איש תורה ומעשה, שהאמין כי בניין הנישואין הוא מקדש מעט – והוא גילה, באיחור כואב, כי המקדש שלו נבנה על חולות נודדים.

בחירתו ברחל (כך נקרא לה), הייתה פעם ככוס יין משובח בקידוש של שבת: נוצצת, מבטיחה, ובריח משכר של אושר נצחי. כעת, לאחר עשור, נדמה היה שהיין החמיץ, והכוס עצמה הפכה לכלי חרס סדוק, שכל ניסיון למזוג לתוכו רגש נוסף גורם לנזילה איטית וכואבת אל תוך האדמה הצחיחה.

 

כשהיה מחפש את דרכו בין קפלי הגמרא, היה מוצא את "עץ החיים" – עץ יציב, מעוגן באדמת יראת שמיים. אך כששב הביתה, הרגיש כאילו נכנס למבוך קנים יבשים שכל מגע בהם מפיק רק קולות חריקה צורמים ודקירות קטנות. רחל הייתה עבורו כשמיים מעוננים בעונת גשמים שבוששו לבוא: הבטחה לרוויה, אך בפועל – רק אפור אינסופי החוסם את אור השמש.

הוא ניסה, שוב ושוב, "לשקם את הקירות". כל שיחה איתה הייתה עבורו כניסיון לחבר חלקי פאזל של שני עולמות שונים: הוא הגיש לה את הפינה שלו, המשוישת והחמה, והיא הניחה מולה קטע מתכת קר, חד ובלתי תואם. לא הייתה התנגשות גדולה, אלא חוסר מגע מוחלט, כמו שני נהרות הזורמים במקביל – קרובים מאוד, אך המים שלהם לעולם לא יתערבבו.

 

הציפייה שלו לבית מלא שלווה ותורה הייתה כאנייה עוגנת בנמל בטוח. הנישואין, לעומת זאת, הפכו לספינה המטלטלת בין גלי תשרי סוערים, גם כשבחוץ שרר שקט מוחלט. היא הייתה עבורו מפת דרכים הפוכה: כל צעד שלקח על פיה הוביל אותו הלאה מן המטרה, אל תוך שממה רגשית גדולה.

כשהיה יושב בבית המדרש, הלימוד היה לו "נר לרגליי" – בהיר, קרוב, ומאיר את הצעד הבא. בבית, ההרגשה הייתה כניסיון ללכת לאורו של כוכב רחוק מאוד, שאינו נותן אור ממשי אלא רק תזכורת כואבת למרחק הבלתי ניתן לגישור. המטפורה החדה ביותר שריחפה מעל ראשו הייתה זו: הוא חי חיים של צדיק במרתף, מוקף בקדושה פנימית, בעוד חלון המרתף שלו נפתח היישר אל רחוב סואן וריקני, שהוא אינו חלק ממנו, אך הוא כבול אליו.

 

בכל בוקר, כשענד את התפילין, הרגיש רפאל שהוא "קושר את עצמו לשמיים" באהבה ויראה. ובכל ערב, כשהתיישב ליד שולחן הבית, הרגיש שהוא "משחרר חבל" שאמור לחבר אותו לאדמה, רק כדי לגלות שאין שם קרקע יציבה לאחוז בה. זו הייתה הדילמה המרה שלו: הרצון להמשיך לבנות על יסודות רעועים, מתוך אמונה בכוחה של הקדושה, מול ההכרה שאהבה אינה רק "חיבור נשמתי" אלא גם "התאמה ארצית", ושלושתה אבדה מזמן.

 

כאשר הלך רפאל בדרכו הביתה, משתרך בין הבתים הירושלמיים, ליבו היה כמנורה שבורה בחדר חשוך: היא עדיין זוכרת את יעודה להפיץ אור, אך הלהבה הפנימית שלה רועדת על קנה, מסרבת להתרומם.

הוא נזכר ברחלי, זו שהייתה לו כאילן פורח לפני שנים, ימים בהם כל מילה שלה הייתה ניגון טהור באוזניו. היא הייתה עבורו "זהב טהור" המופיע בתיאורי המקדש, מבטיח שלמות ויופי שאין שני לו. אך החיים, כפי שגילה, הם לא תמיד מזהב.

 

הבחירה ברחל הנוכחית הייתה כהנחת אבן פינה של בניין – צעד חד-משמעי שאי אפשר לשנות. אך רחלי הראשונה, זו שאבדה, נותרה עבורו כתוכנית אדריכלית מושלמת שנגנזה, עליה הוא שב ומעיין בדמיונו, יודע שהיא לעולם לא תצא אל הפועל.

היא הייתה עבורו כבריכת מים צלולים במדבר צמא, מקור חיים שאותו החמיץ ברגע של עיוורון. כעת, כל מגע מחשבתי בו הוא בגדר "הצצה לגן נעול": יפה להפליא, אך אסורה לחלוטין. הוא למד לחיות עם הזיכרון הזה כעם "מכתב קודש" חתום: תוכן יקר וקדוש, אך שאי אפשר לפתוח ולקרוא שוב.

 

רפאל הרגיש כי הנישואין שלו הנוכחיים הם כ"שדה קוצים", שכל צעד בו דורש זהירות וכאב. רחלי האבודה הייתה "כוכב הצפון" שלו – מגדלור יציב שהראה לו תמיד את הדרך הביתה. כעת, אותו כוכב שקע מעבר לאופק, והותיר אותו לבדו להתמודד עם "שמיים שחורים" שבהם אין נקודת ייחוס אמיתית.

 

הוא הכיר בכך שאהבתו הישנה היא "חוב ששולם בדמעות": אין דרך להחזיר את הזמן לאחור, וכל ניסיון לחזור אל אותו רגש הוא כ"הפעלת שעון ישן" שאין בו עוד מחוגים. הוא יכול לשמוע את קול הטיקטוק של הזמן שאבד, אך השעה הנוכחית – והמציאות הנוכחית – כובלת אותו בהווה.

 

היה זה מאבק מתמיד בין "האמת הגדולה" של מחויבותו הדתית והמשפחתית, לבין "האמת הקטנה" של ליבו, שעדיין שמר על גחלת קטנה עבור אותו חלום ישן.

...רחל יהודייה בדםאחרונה

יש פה מטפאורות יפות.  

נהניתי לקרוא 

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץ
יפיפה.אני הנני כאינניאחרונה

באמת כואב. 

...אני הנני כאינני

@געגוע~ הרבה זמן שלא כתבת לנו..

משתוקקים

אולי יעניין אותך