קודם כל פרק ראשון, למי שפספס: היה היה, או: איך הכל התחיל. אשמח לתגובות ארוכות | ערוץ 7
פרק שני: דרך שהלכו בה אבותינו
אותו היום היה יום בלתי נשכח. אחרי כל הדרך, הגעתי למקום קדשנו. איזו זכות, הר מרום הרים, ההר אשר חמד א-להים לשבתו. נקודת שיא, שקשה לממצוא כמוה. רגש מתפרץ, באופן לא שכיח.
ואחרי ה'רצוא' מגיע תמיד ה'שוב'. ויש ירידה, וחלישות הדעת ממה שהיה יכול להיות. אבל אחרי שירדתי מההר, הלכתי קצת לשבת במקום שקט. לא בתוך הרעש של העיר, לא בתוך הפיח וההמון. רק אני, העצים וריבונו של עולם, אבא שבשמיים.
ויד ה' תמיד מופיעה איפה שאתה הכי פחות מצפה לה. ובמעיין ריק מכל אדם, בין עצי תאנה ועם חלילית בפה, היא יושבת ומחכה. "לאותו מקום".
והפחד הזה, ה'נוגע-לא נוגע', לא נתן לי להתקרב עוד. התיישבתי לעשות את מה שאני תמיד עושה בזמנים כאלה- פותח מחברת, מוציא קלמר, והציור והכתיבה באים כאחד, אחד לצד השני, אחד משלים את השני. הידיים הוציאו מעצמם, כאילו מעל הדעת, את כל אותו היום- ובין הרים לגבעות, בין נחל אחד למטע שני, עבר השביל, מתפתל וממשיך לנצח. וכותרתו של הציור, מתנוססת באותיות של קידוש לבנה, זהב כולן- "והנצח זו ירושלים". ותוך כדי המשיכות האחרונות, החידודים והתיקונים שבסוף, כמו "והנה ה' ניצב עליו", הרגשתי שיש מישהו למעלה. המבט התרומם, כאילו מעצמו, וידעתי מי נמצאת שם- היא. באה כמו אליהו הנביא, כשליחה מיוחדת מהקב"ה, בתזמון שבו אני אוכל להפיק את המיטב עם ההכוונה הנכונה, באה עם קריאת כיוון דוממת, ללא מילים, בנוכחות בלבד.
אלא שהפעם- השתיקה לא באה. היא התיישבה, ממלמלת משהו כאילו היא לא רוצה להגיד אותו אבל אין לה בררה, על זה ש'אם לא נוח לך תגיד' ו'אני לא רוצה להפריע', הניסוח המדוייק לא מאוד משנה. וזה היה מוזר, כי אני לא רגיל לדברים כאלה, ובכל זאת שתקתי. והיא התחילה לדבר, תוך כדי שהיא מתיישבת, על כל מיני דברים, כמי שחיפשה הרבה זמן אוזן שתשמע ותשתוק, תפנים, תעכל ורק אז תגיב. ואני הייתי שם, דומם, שומע את המילים, ואת השתיקה שביניהם, את המנגינה העדינה שיוצאת, את הרוח שעומדת מאחורי הדברים שממנה הכל נובע. וכשנגמרו המילים התחיל הניגון. החלילית חזרה אל בין השפתיים, ואני נזכרתי בבית אבא, בניגון שהוא המשך של הניגון ההוא, בניגון שנשיר למשיח בן דוד. וישבתי ושתקתי, ועוצם את העיניים, לא ראיתי מה היא עושה, רק שומע את המנגינה לוחשת, מתגברת ויורדת שוב, פעם צועקת בהתרסה ופעם מקבלת בהכנעה את הדין. אבל גם בלי שראיתי, הרגשתי איך המבט שלה ננעץ בי בציפייה לקבל משוב, לשמוע את הצד השני של מה שהיא אמרה.
אבל שתקתי. חששתי שהסיפור ייגמר אם אני אגיד משהו. פשוט נשארתי לשבת בעיניים עצומות, כשהניגון עובר לניגון ישן, שטעמו כאילו אותו שרו אבותינו ביציאה ממצרים, ולניגון צלול כאילו אותו שרו הלויים בניסוך המים במקדש, ולניגון של ירמיהו יוצא מירושלים עם הגולה, ולניגון של עזרא מגיע לירושלים החרבה, ולניגון של החשמונאים המדליקים מחדש את המנורה, ולניגון של רבן יוחנן בן זכאי יוצא מירושלים ליבנה, ולניגון שלרבי אמנון ממגנצה שר ביומו האחרון את 'ונתנה תוקף', ולניגון של קדושי ספרד במרתפי האינקוויזיציה, ולניגון של תלמידי הגר"א עולים לארץ ישראל, ולניגון של האדמו"ר ברכבת למחנה, ולניגון של אבא שלי שבא לכסות את אשתו בחתונה, עד שהגיע שקט, עד שהגיע הניגון שלי.
והניגון שלי...
