שיעור של הרב טל על אינטרנטעדיאל
קצת מדאיג אותי..
 

נעשה סקר בישיבה אודות צפייה באינטרנט. האמת שלא הייתי אמור לדעת על הסקר. אבל הראו לי את הנתונים של הסקר הזה, בגלל המצב העגום.

התוצאות היו מאוד מכאיבות. והיה לי צער גדול מכך.

חשבתי שלה' יתברך אין הרבה פינות חמד בעולמו. ויש הרבה עוברי רצונו במזיד באונס ובשוגג. ואין הרבה שחורטים על דגלם לעשות את רצונו בלבב שלם. ואם במקום שחורט על דגלו לעשות רצון ה' במובן השלם של המילה, אם זה המצב בכזה מקום. כמה צער יש לה' יתברך, שככה לו בעולמו.

אני מאמין באמונה שלמה, שכל דבר אפשר לתקן. ואני מאמין באמונה שלמה בתשובה. וביכולת של ציבור להתחזק בלעשות את הטוב. וברור שכולם רוצים להתחזק, וכולם רוצים לעשות דברים טובים, ולא דברים רעים חלילה. אלא שלצערנו הרב, יש כוח היצר, שהוא כוח גדול, ויש התעייה גדולה, והיצר קיבל כ"כ הרבה כוח, דווקא לפני ביאת משיח צדקנו. ולכן צריך לחשוב איך מתחזקים, כדי שנהיה טהורים, קדושים וזכים. ואנחנו מאוחדים לעשות את רצון ה' בפועל.

אני יוצא מנוקדת הנחה כזאת, וכל השאלה היא איך מתחזקים.

אני רוצה להתחיל מן החוץ אל הפנים. קודם כל מה צריך לעשות, ואח"כ היכן הלב צריך להיות.

 

באופן מעשי, למרות שמצד האמת, היה צריך ללכת קודם אל הלב. כמו שכותב רבנו יונה, שאדם שרוצה לתקן, קודם ייתקן, ואח"כ ילך אל הלב. אני חושב שדבר ראשון, חייב להיות מאוד ברור, שלא שייך שיהיה לאדם אפשרות שיהיה לאדם נגישות זמינה לדברים הכי גרועים בעולם.

לא שייך בחפצא, שדבר שכותבים עליו חידושי תורה, ובלחיצת כפתור ניתן לראות שם זוועות עולם. אני חושב שמה שאמרתי לגבי הנושא הזה, אינני חושב שזה רק למי שפוסק לפי הרב טל.

אני אומר חד משמעית, שאסור בשום פנים ואופן שיהיה לאדם אפשרות שיהיה יכול להגיע לדברים אסורים דרך האינטרנט. ומי שלא יכול בלי זה, הוא צריך לקבל הסכמה לכך לפחות מחבר שלו. ולכן האינטרנט צריך להיות שמור, ולא מחובר לקטע האלחוטי.

אם הוא לא שמור, אז הוא לא שמור, ואם הוא אלחוטי, אז זה כמו אדם ששם פלדלת, אבל אין לו קירות.

ולכן צריך 2 דברים הכרחיים באינטרנט:

א.      אינטרנט שמור.

ב.      לבטל את הרשת אלחוטית.

 

אני מבטיח לכל אחד כאן, שהרב אלישיב והרב עובדיה יוסף, והרב עמאר והרב אשר וייס לא מקילים יותר ממני. ולכן אין זה קשור למי שפוסק לפי המשנ"ב. הדברים פשוטים לחלוטין.

ופוק חזי, שהתוצאות מדברות בעד עצמם. אין זה דין מיוחד שאני פוסק אותו, אלא זה דברים פשוטים בתכלית המציאות, שזה איסור גמור.

לא צריך בשביל זה תקנה. זה איסור הלכתי גמור. "לא תביא תועבה אל ביתך". כולל תועבה וירטואלית. זה דבר הכי גרוע. ואין בזה מעלויותא.

 

מי שיודע על פוסק גדול, שסובר אחרת - שיבוא ויגיד לי. אינני יודע מה יגידו כל הרבנים האחרים. אני מניח שמה שאני אומר, זה מקובל על הרב ליאור, והרב אריאל, והרב זלמן מלמד.

אבל אם מישהו יש לו היתר אחר, אשמח שיגיד לי.

גם לראות דברים של חצי שיעור של דברים לא צנועים, זה אסור באותה מידה. ולכן אני חושב שלא ניתן לשחק עם זה מבחינה הלכתית.

יש מקום לדון כשיש צורך מסוים, ולדעתי, באופן כללי, מי שיש לו אפשרות לגלוש בשמור, או אולי "מוגן בריבוע" זה נותן פתרונות לרובא דרובא דאינשי. ולכן מי שיש לו צורך מיוחד, יש פתרון מסוים בכך. ואז כמו באיסור ייחוד צריך לשמור אחד עם חבירו.

כל זה כדי שלא נגיע חלילה ב"גלישה" תרתי משמע.

אני רוצה שזה יהיה חוק בל יעבור. זה יותר חמור פי מילארד מלעשות "קידוש שלא במקום סעודה".

 

הנקודה השנייה, שהיא הלב של הדברים.

אינני רואה אפשרות שאדם יוכל להתקדש בקדושת התורה, להתקרב אל ה' יתברך, לעבוד את עבודת המידות שלו. זה לא שייך יחד עם דברים אסורים. צריך להבין את זה. אין דבר כזה תועבות עם התורה. "אלוקיהם של אלו שונא זימה". אדם שרוצה לקנות תורה באמת, לא יכול להתעסק עם דברים כאלו חלילה. אין זה הולך ביחד. אני אומר זאת לא מצד "מוסר", אלא מצד מציאות פשוטה. כיוון שכל אחד רוצה תורה ומשקיע בזה זמן ואנרגייה. זה לא שייך יחד עם תורה. אם אנו רוצים תורה, לא שייך לראות דברים אסורים. זה פוגע בנו באופן הכי ישר.

אין זה רק שיש בכך איסור פשוט, אלא זה ממש ההפך ממה שאנו כל הזמן רוצים. היצר באותו רגע משכיח מאתנו באותו רגע מה אנו רוצים באמת.

צריך להיות  מאוד ברור לנו הדברים הללו. יש איזה שהוא נקודה שצריך להתעורר אליה. הרבה פעמים יש קלאץ' רוחני (הבדלה בין המנוע לגלגלים). הקלאץ' הרוחני מונע את הקשר בין התורה שאדם לומד לנפש שלו.

כמו אדם שהולך לקניות וקונה וקונה כמויות אדירות, ולא מבין מדוע משום מה, החשבון בנק של נמצא במינוס. זאת אומרת, הרבה פעמים אנשים חושבים שאין קשר בין מה שהם עושים לבין התוצאות של המעשים שלהם. וכן לגבי העבירות בנושאים הללו, אדם צריך לדעת שכשהוא פוגם בקדושת המחשבה, וקדושת הברית זה משפיע באופן ישיר על לימוד התורה של האדם. השכינה לא יכולה לשרות על אדם שהוא טמא. וזאת נקודה שחייבת להיות לנו ברורה.

 

נקודה נוספת, שחשוב שנדע.

אנשים לא מאמינים בכך שהם יכולים בחסדי ה' לגבור על היצר שלהם. ברור להם שהכול עניין של זמן, וכל השאלה היא כמה זמן אני אחזיק מעמד. לפעמים אדם אומר, עדיף כבר שאני אהיה אחרי הנפילה, למה למשוך את הזמן, והוא נופל מייד. יש אנשים שברור להם שהם ייפלו. האדם חושב שאם כול האדם נופל במשהו, אז גם הוא בטוח ייפול בכך. וזה שקר גמור כמובן.

 

אדם חושב שאם העולם רודף אחרי זה כול הזמן, כנראה שיש בכך אמת מסוימת. והוא מרגיש שיש בכך איזה נקודה רצינית. ובגלל שזה מקבל עוצמה אדירה בעולם. ויש שקר כזה שאומר שיש כאן משהו אמיתי. ואם כן, אני רוצה את המשהו הזה.

זה כמו שר' נחמן כותב בשיחות הר"ן, שאדם שרץ עם ידיים סגורות, וכולם רוצים לראות אחרי מה הוא רץ, שבטח יש משהו בתוך היד שלו. וכולם רצים ורצים, ובסופו של דבר הוא פותח את היד ומראה לעולם שאין לו כלום ביד.

זה שיגעון עולמי נוראי. יש משחק עולמי "האח הגדול". כול העולם משוגע לחלוטין, ואחוזיי צפייה הגבוהים ביותר. אין שם כלום, ושום דבר. אין שם אנשים חכמים. אלא שום דבר יש שם, פשוט יושבים שם אנשים ונמצאים בתוך בית, ולא עושים כלום. מליוני בני אדם רואים זאת. אחת הסיבות לכך היא כדי שנדע שהעולם משוגע למרות שהוא לא חושב שהוא משוגע. אבל מי שבחוץ הוא מבין שזה פשוט שיגוע אחד גדול.

וכן אנחנו יכולים ללמוד מכך שגם אנחנו משוגעים, שעצם העיסוק הכללי במשהו, זה מסעיר את כול העולם. אותו יצר הרע שיש שם, יש גם בליבנו. כולם חושבים שיש שם משהו אבל בעצם זה כלום. וכן דרכו של יצר הרע, שהכול דימיון אחד גדול. יש איזה נקודה קטנה של מתיקות. יש כפית סוכר ליצר הרע, אבל כל השאר זה ניפוח אחד גדול. וכדי להבדיל בין הכפית סוכר, לבין כל השאר זה נקודה מאוד חשובה.

אנשים יש להם נהנתנות עוצמתית, שלכן האדם נופל בה.

אחת הסיבות שאדם שעבר עבירה נעשית לו היתר, היא משום שאדם מאבד את האימון שיש לו לעמוד בכך. ברגע שאדם נפל פעם אחת, הוא אומר אין לי סיכוי, ויש לו ייאוש פנימי מכך.

 

דברנו רק קצת בתעלוליו של יצר הרע, אבל כל אחד מאיתנו צריך לדעת את השקר שיש בכך.

אני רוצה להזכיר את דברי החזו"א: אם אדם יגע בתורה אליבא דהלכתא, כשכול העניין שלו זה לעשות רצון בצורה יותר מדויקת ויותר נכונה, הוא לומד הלכה ופוסקים, וכל הזמן שואל את עצמו איך הוא עושה את רצון ה' בצורה הטובה ביותר, וזה הדבר שתופס לו את הנפח של המחשבות – המנגנון של הרגישות מה רצון ה', עובד חזק אצלו. והוא הרבה יותר ניזהר בכך.

אדם שמרגיל את עצמו כל הזמן לברר את רצון ה', וכול מעשיו יהיו טובים לפני ה'. מייד אדם מרגיש שלא שייך שיעשה דבר שה' לא רוצה. וזה נקודה שהיא צריכה הרבה חיזוק. ויש חשיבות להשריש אותה כל הזמן, להיכנע לפני ה' יתברך, לעשות את רצונו.

 

דברתי בפעם הקודמת, על כך ש"יגיעת שניהם משכחת עוון". אדם צריך להיות יגע בתורה. אדם שהוא משעומם, זה ביצה. היתושים מתחילים להגיע. אדם שיש לו כול הזמן תוכניות. ויש לו מטרות בעבודת ה'. כל תפילה זה עבודה. כל לימוד זה קרב. וכול הזמן הוא מתייגע ועמל לעשות רצון ה' ובלימוד התורה, אין לו זמן להתעסק עם דברים אחרים. נגמר לו היום באפיסת כוחות. זה מצב שאנו צריכים להביא את עצמנו אליו. עבודה אינטנסיבית היא עבודה שהיא כול היום. אדם צריך לעשות עבודות שאדם כל הזמן מתאמץ בהם כל הזמן.

אין זה רק שיגיעת שניהם משכחת עוון, אלא השאלה הגדולה בסופו של דבר היא, מה חשוב לך בחיים. זאת השאלה החשובה ביותר. מה הכי חשוב לך בחיים. אם חשוב לי קצת זה וקצת זה. אז אתה יכול ליפול בהרבה דברים. "וגם וגם וגם וגם ... חרבונא". הבעש"ט כותב שאדם צריך שיהיה ממוקד ברצון ה'. אם אדם רוצה להתקרב אל ה' יתברך והאדם רוצה לעלות, אז הוא לא נופל והוא לא מתבלבל בדרך.

כשהנקודה הזאת ברורה כל הכוחות משועבדים לדבר הזה. לפזר כוחות לכל מיני מקומות, זה הנקודה של פגם הברית. אם אדם רק אחרי ה' יתברך, וזה מה שחשוב לו, וזה מה שהוא רוצה, בשביל זה הוא לומד, בשביל זה הוא עובד, בשביל זה הוא מתפלל – זה לא שאין לו זמן, אלא שאין לו רצון לכך כלל. העניין הוא שאין לו רצון למשהו אחר. זה לא מעניין אותו כלל.

זה כלום ליד מה שהוא רוצה. ויש כאן נקודה שצריך להגיע אליה. שאדם רוצה להתקרב אל ה'. כל העניין שלנו זה לעשות רצון ה'. וממילא הכול נראה אחרת. ולכן חשוב לו התורה, וחשוב לו כל פרט בתורה ובעבודת ה'. ודברים אחרים נראים לו באמת טפלים. כמו שאנו מסתכלים על ה"אח הגדול" הטפשי הזה. (מי צריך את השטות הזאת? אם יש דברים אחרים שמעניינים אותך, זה לא מעניין אותך בכלל!)

פשוט לא מעניין אותנו דברים אחרים. צריך לחזק מאוד את הכיסופים לעשות רצון ה', ולהקרב אל ה' כמה שיותר בתורה, תפילה, ועבודת ה'.

אני מקווה שהדברים המעטים הללו קצת יחזקו אותנו בעניינים הללו. ואני מבקש שמי שיש לו שאלות, שיפנה אליי. אני חושב שרוב הדברים נוגעים לכולם. ואנסה להתייחס בפעמים הבאות.

 

 

מאוד אהבתי את הדברים..~א.ל
וההתנסחות הכנה- בעיקר..
 
אבל למה מדאיג?
כ"כ אהבתי...חשבשבת
רואים שהוא מדבר מהלב והמצב כואב לו
 
יישר כח!
כ"כ חזק, ומדהים..נפשי ישובב
אמיתי לגמרי.. נכנס ללב, ישירות... תודה רבה שהבאת את זה.
יפה מחזק מאד תודה!~בת ציון~
רואים שהוא מנותק מהמציאות ולא מבין בטכנולוגיהמשה
מודם סלולארי ורשת אלחוטית זה חובה בשביל אנשים שזקוקים לזה לצרכי עבודה, ולגבי ייחוד - זה לא באמת אפשרי ולא באמת מעשי.
 
במשרד של הרב מלמד (קומה מעליי) אין רימון.
אין כזה דבר לא אפשריאנונימי (פותח)
השאלה היא מה יותר חשוב עבורך.
אם מישהו יודע שהוא יפול אם תהיה לו רשת אלחוטית - אתה ממליץ לו להשאיר אותה כדי שיהיה לו יותר קל בעבודה?
 
מודם סלולארי ורשת אלחוטית זה לא חובה. עבודת ה' כן.
זה לא "קל יותר"משה
זה בלתי אפשרי לעבוד בלי זה.
אין את האופציה להזמין היום מחשב נייד בלי כרטיס אלחוטי, ויש מקומות עבודה שהאחרון נצרך להם. הרב מתקשה להבין שאינטרנט זה כלי עבודה הכרחי שאף עובד משרד בימינו לא יכול בלעדיו. החרדים חשבו שהם יכולים להחרים אותו והם כל פעם עומדים לפני שוקת שבורה חדשה כשכ-90% מהחרדים העובדים ועוד כמה עשרות אחוזים מתלמידי הישיבות הם בעלי נגישות כלשהי לאינטרנט, ולראיה - פריחת אתרים כמו בחדרי חרדים ודומיו. כל הנסיונות של כל מיני אנשים שם ואצלנו לעצור את הקידמה - נכשלו ויכשלו.
תיקון קלשלום-בית
א. 90% מהחרדים לא עובדים באינטרנט , והנשואים שיש להם אינטרנט לצורך עבודה 95% מתוכם מקבלים אישור מיוחד - כל אחד מרבו האישי שלו . ב. הבחורים המגיעים לאינטרנט זה לדאבונינו בגלל העסקנים השולטים על הרבנים כאשר הצנזורה שולטת חזק מאד על הרבה נושאים בציבור החרדי "ובעיקר פוליטיקות ופרוטקציות ודילים מסריחים בין רבנים לעסקנים וקופות צדקה וכו' " שמחביאים בציבור החרדי , ואין לציבור איך להגיב אך ורק דרך האינטרנט כמו בחדרי חרדים וכו'. בשביל זימה לא צריך להתאמץ הרבה היום כדי להגיע לזה. אין לי מחשב בבית , ויתהפך העולם ומחשב לא יכנס לביתי.
ה"מציאות" איננה הטכנולוגיה אלא דברים יותר מהוד.
הרב אמר את דבריו קודם כל לתלמידי הישיבה שבוודאי אינם נזקקים לאינטרנט לעבודתם.  גם מי שעובד - הבעיה אינה דווקא בזמן העבודה; וגם במחשב נייד - אפשר לנתק את הקישור לרשתות האלחוטיות ברגע שמפעילים ולהשאיר זמין רק את הקישור ל"רימון". בכלל, כדאי לא להשתמש בביטויים "הרב מתקשה להבין... מנותק מהמציאות..", הוא מבין טוב מאד את המציאות של אופן היכולת להיות מחוברים לתורה, וגם למי שעובד נתן פתרונות סבירים.  ומכל מקום, זה לא תפקידו לסדר לכולם באופן מעשי איך לעבוד: הציב דברים ברורים, ומכאן ואילך כל אחד יעשה חשבון איך זה מסתדר עם ענייניו. לכל היותר, יעשה שאלת חכם כמו בכל נושא שבו יש ערכים/צרכים מתנגשים. 
אגב, תוך מאמציו לאפשר את הקידמה של הנפש הבריאה היהדותית והאנושית, לא אסר מכל וכל את השימוש באינטרנט, אלא הצביע על אפשרות לשימוש סביר גם ב"קידמה הטכנולוגית" הזו, עם כל הבעייתיות בנושאים בהם היא מושכת דווקא אחורה..
כמו כן, לא בטוח שהרב מלמד היה שמח בהבאת ראיה ממשרדו דווקא...
ציטוט---מאמע צאדיקה

אני אומר חד משמעית, שאסור בשום פנים ואופן שיהיה לאדם אפשרות שיהיה יכול להגיע לדברים אסורים דרך האינטרנט. ומי שלא יכול בלי זה, הוא צריך לקבל הסכמה לכך לפחות מחבר שלו. ולכן האינטרנט צריך להיות שמור, ולא מחובר לקטע האלחוטי.

אם הוא לא שמור, אז הוא לא שמור, ואם הוא אלחוטי, אז זה כמו אדם ששם פלדלת, אבל אין לו קירות.

 

יש מקום לדון כשיש צורך מסוים, ולדעתי, באופן כללי, מי שיש לו אפשרות לגלוש בשמור, או אולי "מוגן בריבוע" זה נותן פתרונות לרובא דרובא דאינשי. ולכן מי שיש לו צורך מיוחד, יש פתרון מסוים בכך. ואז כמו באיסור ייחוד צריך לשמור אחד עם חבירו.

כל זה כדי שלא נגיע חלילה ב"גלישה" תרתי משמע.

 

 

משה- בא נגיד- שאם לא היה לך צורך ממשי בתיכנות באינטרנט יותר חזק\ פתוח ממה שיש ברימון או בסינון אחר- לא היית מקבל ממני הסכמה למה שיש לך עכשיו במחשב!  (ואני נחשבת גדר של "הסכמה מחבר"^^)

(ועדיין אני לא שמחה כשכל מיני תמונות של פוסטמות עולות לך בפרסומות בכל מיני אתרים של תכנות... )

 

אישית אני אשמח מאוד לסינון כלשהוא- נמאס לי לראות כל מיני דברים קופצים (אל תבהלו, ילדים, זה רק בחורות בים, לא יותר... אבל גם זה איכס... )

 

 

אני כותבת את זה פה- לכולם- ולא רק כדיון אישי- כי זה חשוב לכל עמ"י שנזמור על הצניעות שלנו וכציבור נבנה את הבתים שלנו עם גדרות של צניעות

 

האמת שנושא הפרסומות הוא בעיה כאובהמשה
אצל הוריי בפ"ת יש מערכת שמסננת אותן משיקולי חוסר צניעות וביצועים.
 
 
מה שנכון לגביי כמפתח נכון לגבי כמעט כל בעל מקצוע. גם אתרים מקצועיים של בעלי מקצוע אחרים סובלים מהבעיה הזו, בדיוק כמו שהבעיה קיימת גם בפרסומות שרואים במגזינים מודפסים של בעלי מקצוע.
 
הבעיה עמוקה יותר מנושא האינטרנט ונכונה.
ויש כאלהשרבוב
שלא סוברים ככה.
 
גם אנחנו הכנסנו את האינטרנט לאחר התלבטויות,
ואני חושבת שעם החסימה שיש לנו-
אולי זה לא הכי אידיאלי,
אבל אפשר גם לשמור על עצמך וגם לקדש את החומר
|שנזכה|
 
מי שיכול בלי אינט'- שיערב לו.
 
והאינטרנט שלי במסלול אתרוג-+mp8
שזה רימון לחרדים, חוסם הכל כולל הכל, מעצבן לאללה (למשל, את הפורומים הללו יכולתי להכניס רק במסלול האישי המיוחד "הנטו שלי")-
אבל מה-
אני יכולה להיות בטוחה, לפחות, שאין מצב שבטעות אני או בעלי ניפול על איזו תמונה של .... (לא רוצה לפרט, זה מספיק דוחה גם במילים), ואין סיכוי שבנותי (הגדולה רק בת 11- ייכנסו בטעות לאיזשהו מקום שלא הייתי רוצה שידעו מקיומו, וד"ל.
 
ואגב- בעלי חושב שמוטב שגם זה לא יהיה בביתנו (הכנסתי את זה בזמן לימודי- לצרכי קורסים מתוקשבים, מייל וכד'- וקשה לי להתנתק....) לא, והוא לא מנותק מהמציאות, אנחנו נעזרים בזה מאוד- ונחזיק מעמד גם בלעדי זה....
תמסרי...חשבשבת
לבעלך שהוא צודק.........
 
במיליונים של אחוזים
 
בלנדר כשאתחתן אם אוכל שלא יהיה מחשב בבית אז גם הוא לא יהיה
 
בהצלחה!
את לא יכולה להחזיק בלי זה...ואם היום כן אז מחר לאמשה
כבר היום לשבת מול פקיד בבנק עולה פי 6 מאשר לבצע את  אותה פעולה באינטרנט. כבר היום אפשר להזמין חשבון בנק שלא מתנהל בסניף פיזי אלא "בענן", כזה שבו אני משאיר מייל (סוגשל) לנציג והוא חוזר אליי ב-SMS שהפעולה בוצעה.
כבר היום מס הכנסה (או שזה מע"מ, לא זוכר בדיוק) מחייב לפי חוק חברות בע"מ שמרוויחות מעל סכום מסויים לדווח על הכנסותיהן באינטרנט וגם עמותות חינוכיות מחוייבות להחזיק אינטרנט במשרדים.
זה שהמודרניזציה משתנה מיום ליום ובעוד שנה שנתיםשלום-בית
גם ירקות יקנו דרך הנט , עוד לא אומר שצריך לחבוק דבר זה עם שני ידים כמציאה וכדבר שחבל על כל יום.. כולם מודים מקטן ועד גדול שאינטרנט הוא דבר מסוכן 'גם למבוגרים' כולל רימונים תפוחים אתרוגים ואגסים למינהם , ואשרי הבן אדם שאין לו מחשב בכלל בבית.
תיקון בניסוח, ברשותךאלעד
כולנו מודים שאינטרנט זה כלי עוצמתי מאוד שעלול להביא למצבים לא נכונים יותר מאשר נכונים
 
לכן לדעתי לא כדאי לחבוק בשתי ידיים אבל גם לא להתעלם או לצעוק גוואלד גוואלד
האינטרנט הוא כח עוצמתי שלדאבונינו הברוך יותר גדולשלום-בית
מאשר המעלות שלו. נכון שאפשר לעשות עם אינטרנט הרבה הרבה הרבה הרבה דברים כמו בנקים , ויזות , ועוד מליון ואחד דברים , אבל אין הצר שוה בנזק המלך. לו הייתם יודעים איזה בלאגן הולך בציבור החרדי בגלל האינטרנט , כמה גירושין ובגידות וסיפורי אונס יש בגלל זה , הייתם מבינים את צער הרבנים שלא יודעים איך להתמודד עם המכה הזאת. יבוא הפיקח ויגיד החרדים מצומצמים שפתאום הם מתפקחים ונופלים , זה לא נכון !! כתוב : "אין אפוטרופוס לגילוי עריות" . כמסופר בגמרא על התנאים רבי מאיר ורבי עקיבא שצעקו ומחו על עוברי עבירה , הגיע השטן והתחפש לאישה הכי יפה שיש ונעמדה מעבר לנהר , לקחו התנאים חבל והתחילו לעבור את הנהר לעברה , באמצע השטן עצר אותם ואמר להם , לו לא הייתם תנאים הייתי נותן לכם להיכשל . על אחת כמה וכמה בדור שלנו שבטח כל זבוביה וגופיה צמודה גורמת לבעיות , ובטח כשזה בעירום מלא , וד"ל.
הרוב המכריע של החרדים כמובן לא כךד.
ובגמרא יש סיפורים גם בדיוק בכיוון ההפוך (גם על רבי עקיבא שניסו להכשילו באשת טונוסרופוס, ובז לזה). בוודאי שצריך אדם להיזהר לא להיכנס לתוך הזוהמה - אך חושבני שהדרך הראשית להילחם בכיעור איננה "להעצים" את כחו למשהו מאגי, שזה עצמו לפעמים גורם לאנשים לחשוב "מי יודע מה הדבר הזה", אלא לבוז לכיעור (וסה"כ, מצד האמת זה באמת מגעיל, השימוש הזה בגוף האדם וכד') ולהשתדל להרבות בטוב, ברגשי קודש ובטהרה. מעט מן האור מסלק הרבה חושך. 
כבר כתבתי בתגובתי הראשונה --שלום-בית
הנשואים החרדים שיש להם אינטרנט 95% מקבלים אישור מיוחד מרבם + הוראות ואזהרות מיוחדות בתחום זה. להגיד שהאתרוגים והרימונים זה הפיתרון הקל והנוח ללא חשש של פריצות וכד' , לא קניתי. אצלי פיתרון זה בדוחק ממש ממש עד כדי פיקוח נפש ממש.
התכוונתי שרובם אינם מגיעים לדברים הרעים שהזכרתד.
שלום בית, הבעיה , לדבריך היא בציבור החרדי??+mp8
בציבור הדת"ל ובזה הלא דתי- חיי המשפחה זורמים על מי מנוחות, האינטרנט לא הפריע ולא מפריע לאף אחד??!! או שבציבורים הללו זה קורה גם לולא האינטרנט????
לגבי החילונים : תפתח ידיעות אחרונות ותבין הכל.שלום-בית
לגבי הדת"ל , נושא מסובך שאין לי את הזמן והכח לדבר עליו.
אני מציע להפסיק להכליל "ציבורים".ד.
גם ממליץ לך לא לקרוא ידיעות אחרונות.  למיטב ידיעתי זה לא הרבה יותר טוב...
אז אתה לא במקום שאני נמצאמשה
מי שמכיר את מכמניה של הרשת מסוגל לעשות איתה דברים כ"כ מדהימים.
 
אם תשאל את אבא שלי אם אפשר לבצע פעולה בנקאית בלי לצאת מהבית/משרד לפני 8-9 שנים והוא יגיד לך שאי אפשר, אם תשאל מישהו לפני 4 שנים אם אפשר להגיש דו"חות למס באינטרנט הוא יגיד לך שאי אפשר.
בואו נעשה סדר...חשבשבת
העולם עבר שינוי מהותי עם הקמת האינטרנט.
 
נכון שהיום אפשר לעשות הכל דרך האינטרנט
 
אבל גם אפשר לעשות בדרך הרגילה אפילו שהיא עולה יותר (אגב גם על בגדים צנועים משלמים יותר)
 
ואני לא מדברת על מישו שזה נטו העבודה שלו שזה גמכן בעייתי באיזשהו מקום .(יש דברים שצריך בעבודה ויש שלא...)
 
פשוט להיות יהודי פשוט ותמים????לא בכלל לא אבל זה כיף זה הכי כיף
 
בהצלחה!!
 
 
הכי מסוכן זה לצאת לרחובנמרוד
שם הפיתויים הכי גדולים.
עיתונים זה בכלל זוועה
אינטרנט זה פוטנציאל לשואה רוחנית ועל טלויזיה בכלל אסור לחלום.
 
נראה לי שהמודל של אמא טליבאן הוא הכי מתאים. לשבת בבית עם תרבושים ומלבושים מכף רגל ועד מעל לראש, לא רואים ולא נראים ושלום על ישראל.
איך בדיוק מקדשים את החומר דרך האינטרנט?~א.ל
מעניין לשמוע...
אני אתן לך דוגמא...מאמע צאדיקה
בשכונה של ההורים שלי פעם חיה משפחה נחמדה (היום הם גרים במקום אחר... אז אל תנסו אפילו לזהות מי זה)
האבא של המשפחה הזו היה נכה הרגליו (הוא נפטר לפני אי-אלו שנים... זכרונו לברכה)
והוא היה הולך עם פרוטזות .
 
שמעתי מאימי מורתי שתחיה שאחד ממפעלי החסד של השכן הנ"ל היה-
לחפש דרך האינטרנט התאמות בין פרוטזות לבין אנשים שצריכים
מכיוון שבנאדם גודל ומשתנה- גם הפרוטזה שלו צריכה להשתנות...
ולכן יכול להיות מצב שבנאדם אחד יצטרך להחליף פעם בשנה\ שנתיים\\\
ואז מצד אחד- יש מיותרים, מצד שני- יש מי שצריך ומשלם המון על זה-
אז למה לא להביא תועלת לעולם ו"לשדך" בין אנשים דרך האינטרנט?
 
(אל תתפזו אותי על המילה- אני ממש לא מבינה בנושא... סתם דוג' עוד משלפני שהנט היה נפוץ- כמה אפשר לעזור לעולם הזה...)
למה זה לקדש את החומר ולא להשתמש בו?~א.ל
אולי ההגדרות שלנו שונות..
 
אגב, אני חושבת שתמיד אפשר למצוא איך "לקדש" משהו.., השאלה היא אם זו נקודת המוצא שצריכה להיות. ומצד האמת- אני לא בטוחה שזו נקודת מוצא רלוונטית לאינטרנט
מה זה אינטרנט?משה
אינטרנט זה בסך הכל אוסף של כבלים ורשתות תקשורת המחוברות אחת לשניה. תרצי - תעבירי על זה משהו יעיל. לא תרצי - תעבירי על זה דברים מנוגדים להלכה.
הבחירה בידייך.
א. אני מסכימה ולא מסכימה~א.ל
כי זה גם נכון אבל יש דברים שגם כשהם לא מוצהרים כבעייתים, מבחינת התוכן שלהם- הם כאלה.. ובפרט שזה מקום כ"כ נרחב כך שכל אחד יכול לעלות את דעותיו ומחשבותיו (שיכול להיות בהם קלקול מאוד גדול)
 
ב. התכוונתי לומר: אני לא בטוחה שאדם שכן מחליט להתחבר לאינטרט מגיע בגישה של: אני בא לקדש את החומר. זה מגיע ממקומות אחרים ברוב המקרים. ולכן זה לא רלוונטי לבוא ולומר שיש עניין באינטרנט מהסיבות האלה...
 
[נשמע שהפכנו את "קידוש החומר" לאיזשהו מקום שנח להשען עליו... זה הפך להיות כ"כ שגור כך שהכל מוצדק ונכון מהסיבה הזו..]
 
ליטל- מה זה אצלך "קידוש בחומר"?מאמע צאדיקה
תתני סוג של הגדרה,
וגם תדגימי על משו בעולם- למשל- פטיש, או תפוח
 
(רק שאני יוכל להתחיל להבין על מה את מדברת)
הבעיה בקידוש חומר חיובי דרך האינטרנט נפגש עם אותהשלום-בית
בעיה בדומה לאלו המתגיסים לצבא , בטענה שהם יפיצו יהדות ויחזירו אנשים בתשובה 'מבפנים'... כשדעת הרבנים ממאה שערים וסביבותיה היא שהאחוזים בלשנות את הזימה הקימת בצבא היא אפסית מאד , לעומת ה **** שמבינים שהם כן יכולים לשנות מבפנים. מענין לשמוע חוות דעתכם בנושא איזה רבנים צודקים בנקודות רגישות אלו. ( חוץ מהתירוץ הראשון והידוע... "70 פנים לתורה")
לגבי הצבא אף אחד לא מתגייס כדי להפיץ יהדות.moson
אני לא מכיר אף אחד שהתגייס כדי להפיץ יהדות - מתגיסים כדי להגן על עם ישראל.
מי שבא להפיץ יהדות בצבא בד"כ מחלק סופגניות וחוזר הביתה בטנק (מצוות).

גם לאינטרנט לא נכנסים להפיץ יהדות - נכנסים כי זו פלטפורמה שאם נפתח אותה נכון נוכל לקבל ממנה הרבה כלים שיעזרו לנו.
אדמין, הבחירה כבר לא בידים שלנו!!+mp8
כשאני נכנסת לשלוח מייל דרך הג'ימייל- הלינקים שיש שם הם זוועתיים- אך לפחות ללא תמונות, אם תיבת הדאר שלי בוואלה- זה לא בבחירתי שכל האשפה הויזואלית שם מציפה אותי מכל הכיוונים בקולות ובברקים, וכן- כותרות החדשות באתרים הרלוונטיים- פשוט לא ראויים לצפיה אצל בן אדם ירא שמים (מכל סוג של דתיות, לדעתי).
כך שזה לא כזה אוסף תמים של כבלים ורשתות, והזבל שם פשוט מציף הכל- למרות כל הדברים הטובים שאפשר לעשות דרכם....
את מוזמנת לעבור לדואר של ערוץ 7, שהוא נקי מזבל כזהמשה
על הדרך תקבלי גם (ניתן לשינוי) תאריך עברי במיילים ובינתיים גם אין בכלל פרסומות (וגם כשיהיו הן תהיינה נקיות)
 
יש גם את שורש, שהוא מתחרה קצת יותר וותיק ולא רע.
 
זה שכל העולם בוחר להשתמש במשהו, לא אומר שגם את חייבת להשתמש בו. ברוכה הבאה לעולם החופשי שקוראים לו אינטרנט
הבחירה היא בין להוביל לבין להגרר.moson
לדעתי מבחינת רוב הציבור (לפחות הדתי לאומי ) אי אפשר לעצור את זה שנהיה מחוברים לאינטרנט מסיבות כלכליות ועוד.

השאלה היא רק איך התהליך יקרה:
אפשרות אחת היא לנסות להתעלם ולנסות להיות באינטרנט כמה שפחות - יתכן וזה יצליח למי שיצליח לא להיות מחובר - אבל מי שכן יתחבר יהיה בבעיה כי כשהוא ירצה להתחבר למייל יקפצו לו פרסומות...
אפשרות שניה זה לתפוס יוזמה ולהיכנס בצורה חכמה תוך כדי זה שמתמודדים עם הבעיות.
התוצאות של הגישה הזאת הם שכיום ניתן למצוא פתרונות לגלישה לגולש הממוצע (למשל אינטרנט רימון) או לדואר (ערוץ7 , שורש) וניתן לקרוא חדשות ולגלוש בפורמים במספר אתרים איכותים.

לדעתי אינטרנט רימון וערוץ שבע לא היו קימים ללא הגישה שצריך להוביל ולא להיגרר.
לדעתי יש עוד הרבה מה לעשות בנושא כמו מתן פתרונות למי שנכנס הרבה לאתרים מקצועים או לאינטרנט אלחוטי וזה יקרה רק כשתהיה מספיק דרישה ולא התעלמות. 
הגישה שצריך להוביל ולא להיגרר.מאמע צאדיקהאחרונה
כל דבר בעולם הוא כלי
אם הקדושה תמלא אותו- מה טוב
אבל אם לא- הטומאה תמלא אותו
ככה שהקדושה תנגוס חלקים ותמלא את הכלים בתוכן אמיתי -
תלך ותפחת האחיזה של הטומאה בכלי הזה
 
וזה פשוט למבינים, וכמ"ל
באמת לא כדאי להשתמש בדואר הזה.ד.
לי יש דוא"ל רימון, וכן ערוץ 7 - דוא"ל זך ונקי לחלוטין, ובמפורש בגלל סיבה זו לא "הרחבתי" לאלו שהזכרת.  וממתי צופים בכותרות חדשות בכל מיני אתרים.  דיינו בערוץ 7 (וגם שם לפעמים יש מה לתקן בכותרות.. ככלל, צריך מאד להכיר להם טובה)
יש לי בכלל סיכוי?מה כבר ביקשתי

אני יודע שהשאלה בכותרת קצת חריפה מדי אז אסביר...

לא יודע אם זה שייך לפה או לאר"מ אז כותב בשניהם.

עברו כמעט חודשיים מאז שהיא חתכה אותי. (לא יצאתי מאז מסיבה טכנית שקצת מנעה ממני להיפגש, ואני מרגיש שאולי זה קצת הזיק לי שאותה גברת ישבה לי במוח כל הזמן הזה ומצד שני גם עלו לי הרבה תובנות לגביה שלא חשבתי עליהם קודם אז אולי כן היתה מזה גם תועלת...לא משנה, זה לא העיקר. וגם סרו המניעות אז בעז"ה ממשיך.).

הנקודה היא שאני מרגיש שאני אולי קצת רגיש מדי. בכללי בחיים. ובדייטים זה מתפרץ במאתיים אחוז. כבר כתבתי על זה פה פעם אבל אז זה היה בהקשר של פרידות. עכשיו אני מתכוון בהקשר של אישיות.

זה היה הקשר הארוך יחסית הראשון שלי. יצאתי עם כמה בחורות לפניה ועם אף אחת לא התקדמתי באמת וגם תכלס לא היה כל כך שייך. כבר שראיתי את הפרטים שלה בהצעה הרגשתי שזה משהו אחר. וזה באמת היה. הבעיה הגדולה היא שלא הצלחתי באמת לקדם את הקשר. בכל רעיון שעלה לי חששתי שזה ילחיץ אותה, שהיא לא תגיב לזה טוב וכאלה. מפה לשם היא הרגישה שאני לא מוביל מספיק ועל זה (לפחות ככה אמרה) חתכה. היתה לנו שיחה ארוכה מאוד לפני שהיא קיבלה את ההחלטה, והמסר העיקרי שקיבלתי שם הוא "אתה באמת אדם טוב. באמת. לא פגשתי הרבה בחורים כאלה וגם אומרים שזה די נדיר אצל גברים. באמת התנהלת מדהים במהלך כל הקשר. הרגשתי שיש מי שרואה אותי ואכפת לו ממני. גם עוד לא פגשתי מישהו שמבין אותי ככה. יש לך לב כל כך טוב, וזאת אחת ה-תכונות החשובות לי. לכן ממש קשה לי לוותר על זה. באמת רציתי שזה יצליח. אתה מה שאני מחפשת. אבל אני מרגישה שזה לא מה שאני צריכה בחיים. אני צריכה מישהו חזק, יציב, שאני אוכל לסמוך עליו. ומבחינת הרגישות אני מרגישה שאנחנו קצת דומים מדי. וזה לא מה שאני צריכה לפחות בשלב הזה של החיים...".

מה שאני שמעתי זה "היית יכול ממש להצליח בתור בחורה. אתה לא גברי, אתה לא מסוגל לספק לאישה את מה שהיא צריכה בחיים, אתה רגיש מדי, מי שאמור לבכות בבית זה לא אתה זו אני, אין לך ביטחון עצמי, אתה לא החלטי, ובקיצור- בתור חברות היינו יכולות להסתדר יופי, אבל בתור בעל? תשכח מזה."

וכאן אני שואל כבר חודשיים ולא מצליח לקבל תשובה- למה אני אמור לצפות? מאז שאני זוכר את עצמי זה מי שאני. רגיש, מתחשב, אכפתי, דואג, שמח בלשמח מישהו אחר, מתכלב בשביל שמי שאני אוהב יהיה בנוח, וכו. אני לא מחפש מישהי גברית ושנחליף תפקידים. יש בי את הרצון הגברי הבסיסי הזה של לספק משענת, להוביל, להיות הקול השפוי. אבל בפועל זה לא מתבטא. בפועל היא נפגשת מיד עם הלב הטוב שלי, זה משמח אותה שיש גברים כאלה בעולם, ובזה מסתכמת התועלת שלה מהקשר. ואני? אני רק מאבד עוד את מעט הביטחון העצמי שנשאר לי. מי תוכל לראות אותי מעבר? ומי תוכל לאהוב את התכונות האלה באמת? יש מישהי שתשמח בזה שאני לפעמים לוקח דברים ללב והם משפיעים עלי? שאני חווה את העולם בצורה יותר עמוקה? שהלב שלי לא מסוגל לשמוע מישהו ובמיוחד מישהי שמחמיא לי בלי שיעלו לי דמעות?

זה קצת מייאש כל העסק הזה ובמיוחד הכנות שבה היא אמרה שאני אשכרה מה שהיא מחפשת ולמרות זאת החליטה לסיים את זה...

יש לך עבודה רגשית לעשותמשה

גם על זה שאתה 'מחזיק' אותה, וגם על החרדה שהייתה לך בתוך הקשר.


אחרי שתעשה אותה

אתה תראה פלאים. מבטיח.

מה זאת אומרת "מחזיק"?מה כבר ביקשתי

ואיך עושים עבודה רגשית? 

תתחיל בלכתוב בפנקס רשימותמשה

אחר כך יש לי עוד כמה כיוונים. אבל אני לא מכיר אותך מספיק בשביל לענות לעומק. בגדול זה אומר יותר ביטחון עצמי ויותר תשובות של פורום רגישים (גם שם קיבלת ממני תשובה אבל קצת אחרת).

זה כואב, אך תזהר לתלות את הערך העצמי שלךadvfb

במישהי כזאת או אחרת.

היא לא אהבה את זה, מי אמר שהיא מייצגת את כל הבנות?

כולם מיואשים ושבורים, אך זאת אשליה.. אל תחשוב שזה אישי שלך

בודאי שיש לכאב שלך מקום.

זה לא נעים וחשוב להרגיש את הכאב של הציפייה שהתנפצה.

זה חתיחת משבר, בחורה שאומרת לא, שמסבירה למה לא.

אני אישית לא ממליץ לך לקחת איתך את הפרשנות שלה. 

מה ששלה שלה. מה ששלך שלך.

 

מקדיש לך את שורות השיר -

 

"זה ניראה לך אבוד
ושאין לך סיכוי
שאותה אהבה
תבוא לך בשינוי

וביטוי שימו לב
מה אפשר להגיד
ומי יודע מה צופן העתיד
מי?"

 

 

בסוף אתה לא צריך את על הבנותתפוחית 1

אלא רק אחת

והאחת שלך תתחבר לאופי שלך..


ברור שזה מאכזב ממש. אבל אל תסיק מזה מסקנות מייאשות עליך 

ואוו אחי, משתתף בצערךדרייב

לצערינו העולם הזה עדיין לא טהור.. ואנשים טובים כמוך פעמים רבות נופלים בין הכיסאות ולא זוכים להערכה הראויה. אהבה אכפתיות ורגישות אלו תכונות טובות שלא נמצאות אצל כל אחד!

אך במציאות הזו, נשים מעדיפות ונמשכות דווקא לגבר חזק ומוביל יותר מאשר גבר אכפתי שרוצה בטובתן.. יש לזה סיבות פסיכולוגיות שמקורן מהגו'נגל והטבע החייתי.

מהסיבה הזאת ישנם נשים שמתאהבות דווקא בגברים רעילים ואפילו פושעים, שלא סופרים אותן ויחליפו אותם כמו גרביים...

לא משנה כמה התקדמנו ומעמד האישה כיום מכובד מאי פעם, נשים עדיין מחפשות ביטחון מגבר.


וגם אתה כאדם טוב ואימפתי, יכול לנסות להשתפר בתחום הזה. מתוך הבנה שזו הטובה הגדולה שאתה יכול לתת  לאישתך העתידית בעז''ה שתאהב ותעריך אותך!

לכן בתחילת קשר מומלץ לבוא, על אף כל החששות, והרצון הטוב לשיחה חופשית ורגישה, דווקא להיות יותר מאופק ויציב. לא לשדר נלהבות או התעניינות גבוהה מדי. לאחר שהאישה תראה את יכולותיך, לנהל קשר ושיחה, היא גם תרצה לראות את הצדדים הפנימיים שלך יחד עם החששות והקשיים.

מצרף סרטון שלמדתי ממנו הרבה, ובכללי ירון ויסברג הוא אלוף בתחום. ממליץ לכולם בחום!😉

אהלן אחשפלות רוח
עבר עריכה על ידי שפלות רוח בתאריך ב' בטבת תשפ"ו 1:37

קודם כל רק רוצה לשתף שגם אני בחור רגיש, כלפי חוץ זה לא נראה ככה בכלל בכלל בכלל, אבל בפנים אני ובעיקר הקרובים אליי יודעים את זה, כשהייתי קטן הרגשתי את התחושות האלו של "אני לא מספיק גבר" היום אני יודע שזאת אחת התכונות החזקות שלי, אני יודע לזהות אנשים וסיטואציות, ממש להבין מה הם מרגישים ולמה וגם מה להגיד או לא להגיד. וגם בפגישות וקשרים זה משהו שלא רק עוזר לי, אלא ממש מוביל אותי בקשר, אתה יותר מכיל יותר יודע איך לגשת מה לדבר ואם בכלל צריך לדבר או פשוט לשתוק ולהקשיב, וזאת תכונה שלהרבה מאוד גברים פשוט אין, שמעתי כמה פעמים מנשים שיש לי אינטילגנציה רגשית מאוד גבוהה ושהן אהבו את זה מאוד, אני מאמין שאני ואתה דומים בזה.

עוד עניין, ככה השם ברא אותך, והוא לא עושה טעויות, שמעתי מרב מאוד חשוב, שמה זה "חנוך לנער על פי דרכו" ? מה הכוונה?

אז הוא פירש בצורה כל כך פשוטה ומדהימה, נניח פלוני קיבל ילד עם תכונות של אסרטיביות מנהיגות וכו שבילדות אצלו באות לידי ביטוי בחוסר שקט הוא כל הזמן קופץ רק משתולל כי יש בו תכונה שהשם טבע בו להנהיג ולהוביל והוא כרגע ילד, אין לו מושג מה לעשות עם הצורך הפנימי הזה אז הוא מתפרץ החוצה בצורה כזאת, ואם אנחנו בתור הורים נבוא ונרגיל אותו לשבת ולשתוק ולא לקפוץ ותפסיק לזוז כל שניה ושב בשקט וכו וכו, נעלה לשמים אחרי 120 והשם ידון אותנו על זה, "מה עשיתם לבן שלי? נתתי לו תכונות מנהיגות כי התיקון שלו בגלגול הזה היה להוביל אנשים, להוביל מיזמים, להוביל פרויקטים, להוביל דברים, להזיז אנשים לא משנה מה, היה לו ייעוד מסוים שהחינוך הקלוקל שלכם הרס את התכונות שהיו צריכות להביא אותו לייעוד שלו".

וכן לגבי ילד רגיש, הורים שינסו לעשות ממנו גבר גבר, ואסרטיבי וכו, זה לא שייך, הילד הזה יש לו ייעוד ספציפי שבגללו הוא נולד עם תכונה חזקה של רגישות, הוא צריך לטפל באנשים, לעזור לאנשים על ידי זה שהוא מרגיש אותם ומבין אותם ואתם בתור הורים הרסתם אותו וכל הנשמות שהיו צריכות בגלגול הזה להיעזר בו ולעבור דרכו לא קיבלו את העזרה שלהם רק כי חשבתם שאתם יודעים יותר טוב מבורא עולם וניסיתם לשנות את התכונות אופי של הילד.


 

ובנימה אופטימית זו דוד, היא הפסידה קצת הרבה. וכנראה שבאמת זה לא נכון לה, אבל זה לא אומר שאין מישהי בחוץ שזה הכי נכון לה בעולם וצמאה לזה, ואל תתייאש מזה שהיא אמרה שאתה מה שהיא מחפשת אבל החליטה לסיים בכל זאת, אחדש לך, אתה לא מה שהיא מחפשת. והיא לא מה שאתה מחפש.

מה שאני מנסה להגיד זה שתקבל את זה שזה מי שאתה, כי ככה השם החליט והוא לא עושה טעויות, מי יודע מי צריך להנות מהתכונות שלך אולי הילדים העתידיים שלך, אולי אשתך, אולי קודם כל אתה בעצמך, וגם נראה לי שכשתהיה מי שאתה ותרשה לעצמך להיות עם האופי שלך בלי להלקות את עצמך זה יעשה רק טוב.

תחייך אח שלי השם איתך (:

 

שאלה קטנהפצל"פאחרונה

"בכל רעיון שעלה לי חששתי שזה ילחיץ אותה, שהיא לא תגיב לזה טוב וכאלה"

דיברת איתה על זה?

ראיתי עכשיו זוג בדייטהפי

הבחורה כמעט מתעלפת מקור

והבחור מדבר על מטבע ביטקון או משו כזה..

הבנת מה אני אומר?

אחי , היא בעולמות עליונים

ביטקוייןמשה

זה באמת מקום לרחף בו.

כמה קשה לומר קר לי?בחור עצוב
בנות תמיד צודקות ובנים תמיד טיפשים וחסרי תשומת לבצדיק יסוד עלום
יותר קשה מלאכול סרטים אחר כך שהוא לא שם לב אלייךיוני.ו.

מה שבטוח.

ושאף אחד לא שם לב אלייך, ולכן את חותכת מעוד אחד ועוד אחד למרות שהייתם יכולים להיות מאוד מתאימים.

תאמיני לי תלמדי הרבה יותר על הבחור אם תחליטי להגיד שקר לך ולבחון את התגובה שלו, מאשר להחליט לבחון אם הוא שם לב שקר לך בכלל מלחתכילה.

בכלל הגישה הזאת היא פוטינציאל להיות כדור שלג מתגלגל לחיי זוגיות מתסכלים.

הוא נדרש לעבוד על עצמו לשים לב יותר לדברים שמפריעים לה בדיוק באותה מידה שהיא נדרשת לעבוד על עצמה להרחיב את תחומי הביטוי וההבעה שלה מולו.

ברור שהיא צריכה להגידהפי
לא ציפיתי שידע לבד
הצעתי לכמה בחורות את המעיל שליבחור עצוב
כולן סירבו. אולי הגיע הזמן לכבס אותו. 
נראה לי שזה בסיסי להיות רגיש למזג האווירadvfbאחרונה
כדאי שיהיה תשומת לב מצידוארץ השוקולד

אבל אם היא לא יודעת לומר שקר לה זה גם בעיה.

 

ולגבי עצם המקרה, אולי גם לה היה מעניין ממש שהיא לא שמה לב לקור.

אולי זה דייט בין הראשוניםמישהי נשואה

והיא עדיין התפדחה להגיד

אני מקווה שבהמשך היא תגיד שקר לה

איך עוברים את הפגישה השנייה?אביעד מילוא

יצאתי עם בחורות מקסימות אבל אף פעם לא עברנו את הפגישה השנייה (נחתך תמיד על רקע שהן לא היו בשלות לשידוכים ונכנסו לזה מתוך לחץ חברתי)

💁🏻‍♂️אבטיח ברזילאי

ענית תשובה מאוד מרגיעה בסיפא, פשוט תצא עם בנות שלא נדחקו לפני בשלות לדייטים.


אם זה גורף אז או שמאגר ההצעות שלך מזעזע או שיש סיבה אחקת וזה היה רק התירוץ. זה לא נורמטיבי סטטיסטית שעם כל הבנות לא עוברים מאותה הסיבה את הדייט השני.

נוטה לחשוב שזו לא רק "חוסר בשלות" מצידן, ושאם תהיה איתך אווירה נעימה וכיפית הן ימשיכו

זה לא שאין איתי אווירה נעימהאביעד מילוא

אני לומד מטעויות ומשתפר ומבין איך לעשות דברים פעם אחת התעלמנו מהטריגרים ובפעם אחרת זה צץ משום מקום

מחזק אותךאבטיח ברזילאי

קשה הזיווג כקריעת ים סוף

ההשתדלות היא לא רק לוגיסטית אלא גם להשתפר בתדר, ללמוד מטעויות וצעירויות, לקרוא את הבחורה, לרצות להיות נעים...

בהצלחה

יוצאים עם בחורות בשלות יותר…מבולבלת מאדדדד
אולי כדאי גם לחפש בחורות גדולות יותר
^^^ארץ השוקולד

ואם ההצעות ברובם הגיעו מאותו מקום/שדכן/שדכנית כדאי לשתף אותם ולהבין מהם איך להתמודד עם זה.

בהצלחה

כפי שכבר אמרובחור עצוב

לצאת עם בשלות יותר.

כדאי רק לוודא עם עצמך \שיחה עם חבר שבאמת זו הסיבה וזו לא גרסה מנומסת שלהן ל"זה לא אתה, זו אני". 

משקיעים יותרהפיאחרונה
ומנגד משדרים נחת נעימות
קניתי לה מתנה קטנה, מה לכתוב בפתק?אני הנני כאינני
הכוונה, מה סגנון הדברים? מחמאה? עקיצה קלה? משהו מאוד כללי? משהו רומז? מפורש? חמשיר?
..שפלות רוח

לא יודע אם הייתי כותב פתק, הייתי פשוט אומר לה פנים מול פנים שחשבתי עליה ורציתי לשמח אותה או משהו בסגנון כי תכלס בשביל זה קנית לא?

ואם בכל זאת מרגיש שחייב פתק, אז וכו.

משו משמחניצן*

אין כמו מילים על נייר כתוב

תתן לעט להוביל 

...advfb

בדרך כלל אנשים אוהבים את זה שאוהבים אותם ואכפת לאנשים מהם, אז כדאי משהו שמראה שאכפת לך ממנה ואתה חושב עליה

מחמאה זה ממש טוב, זה יכול להיות מתובל בעקיצה, לא מממשנה מה.. גם אם אתה רוצה לכתוב משהו כללי ממליץ בחום שיהיה איפשהו ביטוי יותר ספיצפי ומכוון למסר שאתה רוצה להעביר

איזה, בהצלחה רבה

אולי משהו בסגנון כזה?נקדימון
"חשבתי עלייך כשראיתי את זה"
תלוי בשלב לדעתיארץ השוקולד

ושישדר מי שאתה, אל תנסה לשדר מישהו שאתה לא.

אתה מדהים בכל מקרה

בהצלחה!מבולבלת מאדדדד

לדעתי אם זה שלב יחסית מתחיל, אתה יכול אפילו לכתוב לה "רציתי לשמח אותך"

אם זה שלב מתקדם יותר אז אתה יכול לכתוב גם משהו יותר ארוך…

ברור לכתובהפי
לא יודעת מה שעולה לך שאתה חושב עליה
מהלבברוקוליאחרונה

ואתה מרגש אותי 

לבנותמישהי 1
אני מנסה לשדך כמה שרק אני יכולה ואם יש לי עצה בשבילכן היא שהתמונה שאתן מעבירות תהיה הכי וואו שיש
בסדר גם אתה רשמת שטויותהפי

קשה להתייחס לזה ברצינות

לגבר מותר לאישה אסור ..

נו באמת

משפחה פחות דתייה בדייטים.יובללל

חבר'ה אני צריך ייעוץ.

אני די חדש בעולם הדייטים. לא מזמן הציעו לי מישהי שאני מכיר מלפני כמה שנים כשעבדנו ביחד לתקופה מסוימת. אני יודע שהיא בעלת אישיות מיוחדת ובעלת מידות, ולפי מה שהבנתי מחברה שלה היא גם התקדמה יותר מבחינה תורנית (צניעות כמובן וכו).

אבל בסוף, למרות שהיא כן נשמעה לי כיוון טוב, החלטתי לא ללכת על זה בגלל המשפחה שהיא באה ממנה. היא באה ממשפחה חוזרת בתשובה, אבל לא כל כך חזקים בדת, כמה אחיות חילוניות וכו. וזה דבר שהפחיד אותי להיכנס אליו. אני רוצה שאישתי תהיה אישה מאוד תורנית (ואני גם משתדל להיות כזה), וזה לא כל כך היה נראה לי הכיוון.

אני מאוד חושש שאולי איבדתי פה משהו טוב, אבל מה לעשות? הרגיש לי שזה מורכב לי מדי!!

מה דעתכם? כמה משקל לתת לדבר כזה?

יש מצב שאיבדת. אבללגיטימי?

א. מתחנתים גם עם המשפחה. בין אם אנחנו רוצים, ובין אם לא - כולנו באים ממשפחה ומרקע מסוים. ברוב המקרים, זה גם אומר שתהיה אינטראקציה בין המשפחה שתקים למשפחת המוצא, ברמה ובתדירות כזאת או אחרת.

האם זה אומר שהיא עצמה לא תורנית? איפה רבקה גדלה? רחל ולאה? וכו' וכו'

ב. מורכבות אפשר למצוא בכל מקום. אף אחד לא מבטיח לנו חיים קלים.

ג. יכול להיות שיכלת לבנות איתה בית תורני נהדר - אבל זה ממש לא אומר שלא תוכל לבנות משהו דומה עם מישהי אחרת. ב"ה יש בנות תורניות רבות, ותוכל עם לא מעט מהם לבנות משהו טוב, ואפילו יותר מזה. הכל פוטנציאלי כל עוד זה לא נעשה...

א. מאוד מסתייג מהביטוי הזהadvfb

מה זה אומר מתחתנים עם המשפחה? 

בנאדם לא מנהל זוגיות עם המשפחה.

כן מנהל מערכת יחסים מסיומת שצריך לתת עליה את הדעת, אך היא בשום מקרה לא חתונה.

גם אין יותר מדי כלים להעריך את מידת המורכבות ביחס למשפחת המוצא.

לפעמים יכול להיות פערים מאוד גדולים אבל שמסתדרים מעולה, לפעמים להיפך.

תמיד כיף שדברים משותפים, זה פשוט.

לא זוגיות, אבל בהחלט שזה מרכיב חשוב בולגיטימי?

בתור מישהו חדש בעולם הדייטים, הוא אולי מדמיין לעצמו שיפגוש בקרוב את הנסיכה שלו, והם יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה.

כלומר,

אני חוששת שיש כאן דברים שהוא לא לוקח בחשבון:

לאיזה סוג של קשר אני מצפה עם חמי וחמותי? עם הגיסים והגיסות?

האם נוסעים אליהם לשבתות וחגים? איך זה נראה?

האם יהיו מפגשים משפחתיים? מה התוכן שלהם?

האם הדודים וסבא וסבתא שותפים פעילים בגידול הילדים? (בייביסיטר וכו')?

האם הנ"ל הם גם משענת כלכלית?

 

כמובן שאפשר להמשיך לדבר על מערכות יחסים לא בריאות - כמו התערבות בזוגיות וכו'. אנחנו לא חיים במציאות סטרילית, ואני בטוחה שאם תלך לפורומים המקבילים תמצא שרשורים על בעיות בתוך המשפחה.

 

בעיני יש מחירים לשני הכיוונים - בין אם נמצאים בקשר (וצריך להגדיר משהו), ובין אם נמצאים בניתוק (מה המסר שזה מעביר לילדים?)

 

מסכימה איתך שאין דרך להעריך את המורכבות, ובטח כשאין לנו מושג מה צופן העתיד.

אבל זה טעות בעיני לחיות בתודעה שאנחנו נחיה בבועה שזה רק שנינו והילדים שיבואו...

באמת לא טוב להכנס לפנטזיות וחלומות ורודיםadvfb

זה נכון מאוד, לאו דווקא בהקשר הזה. כמובן שבכל דבר שקשור לזוגיות.

זה מעגל יחסית חיצוני.. אבל כמובן חשוב לתת עליו את הדעת.

לא מבין למה ענית בהקשר הזה, הרי השואל אמר שהוא דווקא דחה הצעה על רקע משפחתי. משמע, הוא מבין שזה נושא רגיש שיכול להיות משמעותי.

 

נראה לי שיותר מועיל להגיד מה כן ולא מה לא בהקשר הזה.

לכן השאלות הללו שהבאת הן נועדו רק כדי להבין שזה יכול מורכב.

כמו שאת בעצמך אמרת, קשה מאוד לענות על השאלות האלה, אם בכלל אפשרי לענות עליהם..

לכן, נראה לי שיש צורך בשאלות בירור ביחס למקום החשיבות של השואל ביחד לנושא.

שאלות שיעוררו להבין מה היחס שלו לזה וה המקום אותו הוא צריך לתת לנושא.

מה זה משנה מאיזה משפחה היא באה?תוהה לעצמי
בעלי ממשפחה דתית לייט מאוד, והוא יותר דוס ממני. אנשים גדלים ועושים בחירות משל עצמם בחיים
סליחהיובללל
סליחה שאני שואל, אבל האם וכמה יש חיכוכים שזה יוצר? זה בוודאי לא פשוט הרי, כל המנהגים, כשרות, שיח, צניעות, שמירת שבת ועוד המון מורכבויות שיכול ליצור. אז איך מתמודדים עם זה?
לא יוצר חיכוכים בכללתוהה לעצמי

את כל ההלכות שנוגעות לכולם כמו שבת כשרות וכו' נוהגים לפי בעלי, שחלק מהדברים עושה כמו המשפחה שלו בחלק מחמיר יותר. מה שנוגע רק אלי כמו צניעות זה עניין שלי.

ברור שהמקום התורני שלה משנה, אבל נשמע שהיא החזקה. המקום התורני של המשפחה לא משנה בכלל בעיני.

לא יודעתהפי

בערך איך שאתה מתמודד עם החיים

או שזה זר לך

לגיטימי אבלזיויק

תהיה מודע לזה שמה שחשוב זה האדם העצמו, והסביבה שלו זה בנוסף. גם האבות והאמהות לא תמיד היו עם משפחה 100 אחוז...

תחשוב על ההורים והאחים של אברהם. אח של יצחק... אח של יעקב... המשפחה של רבקה... ושל רחל ולאה..

..יובללל
בוודאי שחשבתי על זה. אבל גם יש הבדל בין הדור שלנו לבין הדורות שלהם. הנושא אשה יבדוק באחיה.. וכו וכו. ברור שהאדם עצמו הוא העיקר, אבל זה חבילה שלמה. 
נכון ולכן נשאר פה עניין האופיזיויק
של שניכם
אני חושב שיש לתת משקל למשפחה.אדם פרו+

לאו דווקא רק בפן התורני.


לאחרונה עלו לי מחשבות, שמבחינה מסויימת

בפרט אצל אשה, יותר חשוב לי המשפחה שלה

מאשר היא.


אין לי כוחות סוס להסביר את עצמי

אבל לפי מה ששמתי לב אשה זה המון

עניין של הרגלים, והיא רוצה להמשיך את מה

שהיה בבית שממנו באה.


אולי זה רק מהניסיון מהזוית הצרה שדרכה

אני רואה את המציאות, סה"כ הייתי נשוי לאשה אחת.


אבל גם לפי המקורות,

כתוב בשולחן ערוך לישא

בת תלמיד חכם, ולא ישא בת עם הארץ.

המיקוד לא עליה, אלא על הבית ממנו הגיעה.


וגם אם החליטה לשנות כיוון

מי יודע כמה שנים, וכשהיא תתעייף

תזכר במנהגי הוריה.


אני יודע רציתם לשמוע שהכל אפשרי

וכל מה שאתם צופים בסטטוסים של מוטיבציה

אבל בתכלס האנשים לא כאלה גמישים

ולא כאלה חזקים.


מה דעתכם?

מענייןיובללל
מעניין מה שאתה אומר. בסוף ברור לי שהבית הוא משקל מאוד מאוד משמעותי. והשאלה שלי היא בתכלס כמה יחס לתת בין המידות של הבחורה לבית המידות של הבית שלה (או בפן התורני וכו)? הרי בסוף כמו שכתבו מעליי ראינו מאיפה הגיעו האבות והאמהות שלנו..
יש כאלה שחשוב להם יותר ויש כאלה שפחות חשוב להםadvfb

תאמת אני לא יודע כל כך למה זה ככה.

תקח דף ועט ותרשום לעצמך את כל החששות שעולים ותראה אם אתה יכול להתמודד איתם.

המטרה של המשימה הזאת ליצור אצלך יותר בהירות ופחות להתבחבש ולהתבלבל בגלל חוסר הבהירות

חשוב שתקרא את זההמצפה לישועה

יכול להיות שכבר כתבו בדומה

תמיד יש שונו בין אנשים ומורכבות ויתרונות וחסרונות לכל אחד בעיניו לפי ענייניו.

החשש מאוד מובן אבל עם חששות צריך להיפגש ולא לברוח כדי לראות במה האם יש ממה לחשוש.

תפגוש את הבחורה תשמע ממנה על המשפחה שלה על היחס שלהם למקום שלה...

גם לא הייתי מעלב את זה בכלל בהתחלה.

תראה שיש ביניכם התאמה וכו'

אולי זו אשתך?

ומשם כבר תגיע לנקודב הזאת...

האם מדובר באנשים קשים שיש להם רק את הדרך שלהם זו בעיה והאמת שזה לא משנה אם הם דתיים מאוד או לא בכלל.

אנשים קשים זו התמודדות


וגם בזה כשיש זוגיות טובה ונכונה אפשר לדעת איך לנהל את הדבקים בצורה ישרה וחכמה

בהצלחה וה יתן לך עצה טובה

עונה בתור בעלת תשובההמקורית

שהתחתנה עם בעל תשובה - המשפחה לא קשורה לרמת הרוחניות של האישה. בכלל. מה שקשור זה ההחלטה שלה איפה להיות וכמה היא נחושה להישאר שם ולא להיות מושפעת.

הקשר היחיד למשפחה, זה כמה הם גמישים ביכולת להכיל את השוני ואם לא אזמה היא חושבת לעשות עם זה. ואת זה כדאי לבדוק ולברר כי אם זה בכיוון טוב ויש פתיחות - זה מעולה.

המשפחה שלי אפילו לא שומרים שבת חוץ מאחות אחת (ואנחנו משפחה גדולה) ואף אחד לא היה מהמר בחוץ שאני לא נראית דתייה מבית

נכון, זה אומר שעושים החלטות שהרבה פעמים הן לא פוטוגניות מבחוץ כזוג אבל הן כן תואמות את אורח החיים שבחרנו.


ואגב,גם בתוך משפחות דתיות ודוסיות יש הבדלים בהרבה דברים שצריך להכיל. אזלא בטוחה שיש לך איך לברוח מזה

איזה כיף שענית את התשובה הזאת מהמקום שלךadvfb
חבל לפסול בחורה טובה בגלל המשפחה שלהחושבת בקופסא

אם היא בסגנון שאתה מחפש ויש לה מידות טובות, מה היא אשמה שהשמפחה שלה לא באותו סגנון כמוה?

האמירות המגמרא מדברו על תקופה שבה ההשפעה היחידה על אנשים, בפרט לאישה, הייתה המשפחה. היום אנשים הרבה יותר עצמאים לבחור את הדרך שלהם בעצמם.

כמובן כדאי לבדוק שאין בעיות קשות שישפיעו על ההתנהלות כזוג, אבל אם מדובר על משפחה שיכולה להכיל ברמה מינימלית, חבל לפספס על זה מישהי שיכולה להתאים.

אני ובעלי שונים מהסגנון של המשפחות שלנו, והקמנו בית משלנו בדרך שמתאימה לנו.

אתה מתחתן איתה לא עם המשפחה שלה.shindov

לא פוסלים על זה, לפני פגישה.

...יוני.ו.אחרונה
קשרים בעיצוב דעות וההשקפות: איך קשריםחסדי הים

השפיעו על העיצוב השקפות ודעות שלכם בכללי? למדתם פעם משהו מעצב מהמדוייט? פרידה בקשר גרמה לכם לעצב דעות הפוכות?

זה מעניין שבארה"ב יש עכשיו את כל המחלוקת בימין לגבי תמיכה בישראל או דווקא לגנות. יש משפיען אחד ימני שיחסית קיצוני נגד ישראל, והוא מספר שאחד הרגעים המכוננים היה ויכוח עם ופרידה ממישהי שהתחילה בתהליך גירות, ועכשיו היא קשורה לבית הלבן ומשפיעה שם בעד ישראל.

מעניין מה איתכם לגבי השפעה של דעות או ריחוק מהדעות של המדוייט?

יש המון השפעהultracrepidam

כמו כל אדם שמכירים ואפשר ללמוד ממנו

בטח אם יש הרבה חוויות משותפות ושיחות עומק

בהחלט, היו אנשים שהמפגש איתם הוביל אותילגיטימי?

לשינוי בתפיסות ובעמדות שלי לגבי כל מיני דברים.

פחות בדברים פוליטיים...

לדוגמא? גם בעולם הדייטים?בחור עצוב
אצלי זה יותר השפעה במה שמעניין אותיחסדי הים
אני יותר מתעניין באמונות ודעות הנוגעים לתורה. הייתה לי פרידה אחת, שלא רוצה לפרט, אבל זה גרם לי לחדד גישות אמוניות ודרכי לימוד תורה בכללי.
כןרק נשמה

לא בהכרח שינוי אבל כן דיוק ועיסוק בערכים חשובים ומשמעותיים שהיו נראים לי פשוטים מובנים מאילהם ופתאום כשלצד השני ברור כל כך משהו שלי לא כזה סגור זה פתח להתבוננות והתעמקות בנושא

וממילא נראה לי שגם שינויים קלים מתרחשים בהתעצבות הכללית שלי כאדם אחרי כל פעם שהיתה לי התבוננות כזאת

חוצמזה שאני נורא מנסה לקחת משהו טוב מכל הפגישות שהיו לי מתוך אמונה שה' שלח אותם בשבילי אם לא להתחתן אז כדי להשתפר וללמוד משהו 

כןכלה עצבנית
אני ייקית של פעם וחשבתי שאני איזה וואו עד שנפגשתי עם בחור איכותי מאוד, בלדי כבד ואדוק, שלימד אותי מהן באמת עקשנות, דייקנות, ופדנטיות. הדייטים הכי טובים שהיו לי, ובלי ציניות לשם שינוי
שאלה מקסימהadvfb

לאחרונה יצאתי עם בחורה שהרגשנו פערים מסויימים בהשקפה הדתית (עניין יותר של ניואנסים, לא הכי גרונדזים)

מרגיש שזה נתן הפרייה מסויימת, זה אתגר אותי וזה זה הוסיף טוב בהקשר הזה, בהחלט למדתי מזה על עצמי.

מצד שני, שנינו אנשים שאוהבים לדבר על השקפה ויצא שלא מצאנו את זה בתור נושא משותף בגלל השוני בעניין ולשנינו זה היה בסדר גמור.

 

בהחלט יצא לי בעבר להתרם בעניין הזה, אפילו קניתי ספר שמישהי ספרה לי שהיא קוראת אותו... אבל לא זוכר הרבה פעמים כאלה.

תודה. לי קרה כמה וכמה פעמים שקראתיחסדי היםאחרונה

ספרים שהמדוייטים המליצו, או שחקרתי תחום או נושא מסויים שעניין אותן.

זה כואבהפי

להוציא את החנוכיה ולראות שהדברים שביקשת משנה שעברה לא התגשמו .. לחשוב שהתפילות לא נענות לך שנה ועוד שנה ו..

למרות שממש התכוונתי  אז אז יותר מזה? אני לא אצליח..להתפלל יותר חזק.


ואז

לחשוב על כמה שהעם הזה עובר והכל מתחבר

ואולי זה הולך לשם ?


גאולה כללית ופרטית

חג שמח

לכל המקווים לישועה לעם למשפחה לכם..


אמן ואמןadvfb
בעז"ה ישועה קרובה ממשית!חסדי הים

מאז ששמעתי על הטבח הנורא אני בוכה. ב'מעוז צור' שרתי בבכי ובכלל פרצתי בבכי ב'נקום נקמת דם עבדיך' והוספתי לאומה הרשעה את ישמעאל.

אבל ב"בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא".

הבכי מטהר את ה'יסוד' להכל, ומביא מהר לידי זיווג, כדברי החתם סופר.

הבכי הוא כמו מקווה לרצון, ומעלה את הרצון למקום גבוה וטהור, וכמו שמאריך הרב קוק באורות הקודש חלק ג' על עליית הרצון כמטהרת את מידת ה'יסוד'.

כשרצון נפגש עם רצון נוצר זיווג.

כל עם ישראל קדושים וטהורים, כפך השמן הטהור של הכהן הגדול, כמו שכתוב בעין אי"ה שבת.

ה' תרחם על כולנו! אנחנו ראויים!

נכון ממשהפי
ממש בעז"ה אמן ואמן
😶זיויק
אמן שתהיה ישועת ה' כהרף עין
ליבי איתך, כואבארץ השוקולד
נכון , יש גם טובהפי

גם הטוב הוא פה אצלנו , אצל כל אחד

רק נותר לנו למשוך אותו

מבין? 

כן. מבין..בנות מרכלות עלי

אני מגיב במקומו הוא לא נמצא פה הרבה

כן, מביןארץ השוקולד
צודקת 
כואב ואמן!! מחזקת ממש.פצלשי"ת
🥺❤️מבולבלת מאדדדד
נקווה שבקרוב אחותי❤️


חנוכה שמח🥰

אמן(:הפי
😢בחור עצובאחרונה

אולי יעניין אותך