ריטלין 📣 בעד או נגד???אנונימית באהב"ה
אנחנו בתהליך בדיקת קשב לאחד הילדים, עדיין בתחילת הדרך, אך נשמע מהנירולוג שאנחנו במסלול לקראת רטלין.
שנינו נגד (מגיעים גם ממשפחות שההורים נגד) אבל תכלס לא מבינים בזה כלום, אז רוצים להתחיל לחקור.

וזה המקום המושלם להתחיל לשמוע, מהורים שנגד או בעד. כלל סמך ניסיון אישי ולא שמועות.

פתוחים לשמוע כרגע הכל! תודה!

רקע קטן- כיתה ג'. מתקשה מאוד ברכישת הקריאה והכתיבה, גם חשבון משהו לא כ"כ נתפס. המחנך (מקסים עם הרבה ניסיון) מרגיש הרבה פעמים שהוא מרחף מידי, לא ממש נוכח בשיעור. אין בכלל בעיות התנהגות. לא מפריע למהלך השיעור (אז ברור שלא ממליצים על ריטלין כדי "להשתיק" את התלמיד, שלמורה יהיה יותר קל.)
תנסי להחליף שניה את המילה רטלין במילה משקפיים...טארקו
יש על רטלין המון סטיגמה שלילית שנוצרה קצת בצדק אבל הרבה לא
אם זוכרים שזה כלי עזר לאנשים שזקוקים לזה באמת, שבלי זה נורא קשה להם להתנהל ולהסתדר
ושזה גם יכול להיות בתקופות, יכול להיות שזה יתן לו עכשיו תקופה של בוסט של קפיצה קדימה ואחכ תוכלו לוותר על התרופה, אם הוא ירכוש הרגלים טובים

ואולי גם לא.

ובכל זאת אני חושבת שלילד שזקוק לזה וצובר פערים בגלל קשיי קשב, זה עוול.
** מציינת שהבן שלי לא רלוונטיטארקו
אבל לקחתי רטלין בעצמי, לצערי רק בכיתה יא ולא ממתי שבאמת הייתי צריכה.

יש לי גם אחים בגילאים שונים שלוקחים/לקחו ועזר להם

וגם, לוקח זמן לפעמים למצוא את התרופה המדויקת המתאימה במינון המתאים, אז לבוא לזה עם סבלנות.
כל מילהחיוך גדול
הבן שליoo
לוקח מאמצע כיתה א׳ ריטלין.
גם הוא לא הפריע בכיתה אלא רק ריחף.
לא היו לו פערים לימודיים, כי יש לו יכולות שמפצות על חוסר הקשבה (קליטה מהירה, זיכרון טוב, טוב בחשבון) אבל הצפי היה שהוא יפתח פערים ויכול לפתח בעיות אחרות.

היום הוא בכיתה ו׳ יש לו קצת קשיים לימודיים בחלק מהמקצועות. בחשבון הוא מהטובים בכיתה. יש לו מעמד חברתי טוב. לריטלין יש חלק משמעותי בהצלחה שלו.

אנחנו מאד שמחים שהחלטנו לתת לו בגיל מוקדם ואנחנו נעודד אותו לקחת ככל שידרש.

הפרעת קשב גורמת לכך שהקשבה בכיתה של 30 ילדים הופכת עבור הילד למשימה בלתי אפשרית. התיסכול והבעיות הנלוות הן בלתי נמנעות.
עונה כמורהאודיה.
הילדים שלי עוד קטנים,
אבל יצא לי לראות בשנות ההוראה שלי כבר לא מעט תלמידות, עם כל מיני סוגים של קשיים.
חינכתי כמה שנים ג-ד.
רוב התלמידות שאובחנו עם קשב לא טופלו תרופתית בתוך התנגדות של ההורים.
בלי לשפוט בחירות לגיטימיות של הורים, אני רוצה להגיד שבנות שכן טופלו ב90% מהמקרים התקדמו מאוד מאוד, מבחינה רגשית, חברתית ולימודית. ובכוונה אני כותבת בסדר הזה, כי הלימודים הם לא העיקר כאן.
בסוף הכי חשוב (בעיניי לפחות) זה הדימוי העצמי וחוויית ההצלחה.
ה10% שנשארו סבלו מתופעות לוואי קשות מה שגרם לבסוף להפסקת הטיפול התרופתי.

מצטרפת לדימוי של המשקפיים, הקביים או מכשיר שמיעה.
מדובר בחוסרים פיזיים שניתן למלא.
רוצה לנסות להסביר מה זה קשב וריכוזמוריה
מכירה את הילדים שזזים בלי סוף? לא נינוחים? לא רגועים? קופצים מדבר לדבר?

אז קחי את ההתנהגות הזו ותכניסי אותה לתוך המח.
יש אנשים וילדים שזה מוציא אותם מאיזון. והם לא מצליחים לפצות על זה.
יש אנשים שמצליחים להתגבר על זה ולפצות על זה.

אגב, יש היום גם טיפולים בריפוי בעיסוק לזה. קוראים לזה קוג-פאן.

ועוד משהו-
מציעה לברר לגבי איבחונים אחרים. ולבדוק אם זה לא לקות למידה כל שהיא.
הבן שלי התחיל ריטלין השנהעוד מעט פסח
והוא כבר בישיבה תיכונית.
לצערי, אבחנו אותו מאוחר מדי ויותר מדי זמן חשבנו כמוכם, שהוא יצליח להתמודד גם בלי (ובאמת מבחינות מסוימות הוא הצליח, בזכות כשרונות אחרים שהוא בורך בהם).
כמו אצלכם, מדובר על ילד שההפרעה שלו התבטאה ברחפנות, אז המורים לא דחפו אותנו בכיוון. פעם חשבנו שאין סיבה לתת עד שהמצב לא נהיה 'אקוטי'. אבל היום, אחרי שהמצב נהיה קריטי וסוף סוף התחלנו לטפל, חבל לי על כל הזמן שהתבזבז והתפיסה העצמית השלילית שהוא צבר.
וגם הוא עצמו לא מוכן לוותר. כשהיא קצת תופעות לוואי, הוא לא הסכים להפסיק, רק להחליף סוג- הודיע שלא יוותר על הכדור. נראה לי זה אומר הכל ..
ועכשיו, עם אחותו הצעירה שמראה סימנים דומים, אני כבר מתחילה תהליך למרות שביה''ס עוד לא אומר מילה, כי למדתי מהטעות שלי...
תודה!! מה? אין אף אחד שנגד?אנונימית באהב"ה
למה את רוצה לשמוע נגד?פרח חדש
נשמע שאת זה אתם כבר יודעים להגיד וגם ההורים

ובאופן אישי אני ממליצה מאוד מאוד לתת ריטלין
יש לי 2 ילדים שמקבלים
ואני שמחה על זה מאוד
הם ילדים חכמים מאוד אבל הבעיות של הקשב ככ השפיעו על הדימוי העצמי שזה הדבר הכי כואב לראות ילד מוצלח, חמוד, חכם שמרגיש שמשהו לא הולך לו טוב ואומר שאף אחד לא אוהב אותו, וכל הזמן מעירים לו הערות..
יש הרבה סוגים של תרופות, צריך פשוט לנסות סוגים ומינונים שונים עד שמגיעים לתוצאה הרצויה
2 הבנים שלי שמקבלים, מקבלים מימון יחסית נמוך ככה שממש אחד זה מאזן אותם קצת ומצד שני לא 'מכבה' אותם
הם יודעים להשתולל גם תחת השפעת התרופה

כמה נק' למחשבהרק לרגע 123

אני לא רוצה לומר דברים נחרצים למרות ששמעתי מאנשי מקצוע דברים לכאן ולכאן כי אני ממש לא אשת מקצוע כדי שאוכל לבקר את השיטות השונות...  

לדעתי צריך לקבל כהנחת יסוד שלכל החלטה (גם נכונה ומוצדקת) יש מחיר (כלשהו) שצריך להביא בחשבון ולנסות להתמודד איתה באמצעים נוספים.

ממה שכתבת, ובלי להכיר, נשמע לי 

א.  שאם הוא לא רכש עדיין קריאה וכתיבה שוטפת, זה מאוד יכול להסביר את הריחוף, כי בעצם הכל תלוי בהקשבה שלו ואין לו במה להיאחז בשיעור (אם המורה למשל כותב על הלוח תוך כדי, או שיש דף עבודה מלווה)  לכן הייתי מתחילה בזה - בשיעורים של אחד על אחד, הוראה מתקנת/ חמוטל שהינו או כל דרך אחרת שיכולה לעזור לו קודם כל שלא יהיו לו פערים עם הכיתה. גם בהפרעת קשב קשה, אחד הדברים שמסייעים *פיזיולוגית* למוח לתפקד במלוא עוזו היא המוטיבציה והעניין, וחלק ממה שמאפשר להתעניין ולרצות ללמוד משהו - זה שחווים בו חווית הצלחה (רופא מומחה בתחום הסביר לי - פידבק חיובי מיידי סולל דרך במוח לפעילות מסוימת, לכן גם ילדים עם הפרעת קשב לפעמים אובר מרוכזים בתחום העניין הספציפי שלהם). ולכן הפער הזה הרבה יותר קריטי מאשר תוספת ריכוז בשיעורים בכיתה ע"י ריטלין - לדעתי הענייה... 

ב. שווה לנסות תוספת אומגה 3, תזונה מאוזנת, מיעוט מסכים למינימום, שעות שינה מספיקות, אור שמש ביום והתעמלות. אלה הוכחו בצורה מדעית כמסייעים לריכוז.

שינה והתעמלות בבוקר- משפיעים בצורה מיידית, לא צריך "למלא מאגרים". יכולה להפנות אותך לרופאים שכתבו על זה. הייתי מתחילה מזה. 

ג. אם בכל זאת אתם חושבים שצריך לסייע לו בוויסות של הריכוז והרגשות ושהוא זקוק לזה כדי לחוות חוויות הצלחה בלימודים, ולקדם את המצב החברתי שלו, אפשר ללכת לאיבחון בקופת החולים. אם הוא יאובחן עם הפרעת קשב, חוץ מריטלין אפשר גם לקבל מקופת החולים טיפול שנקרא קוג-פן (ראשי תיבות של קוגניציה תפקודית) שזה ריפוי בעיסוק שממוקד בשיפור התפקודים לאדם עם הפרעת קשב. גם הוא הוכח כעוזר בבנייה של אסטרטגיות לוויסות הקשב אצל ילדים (ולכן גם ממומן ע"י קופ"ח). 

 

נ"ב

לא כתבתי שום דבר חד משמעי נגד, כי אני מכירה מבוגרים וילדים שריטלין הציל אותם ממש, אפילו כשהוא היה רק לתקופה קצרה- כדי להכיר את היכולות החבויות שלהם. 

מנגד, 

אני חושבת שלרוב לא מנסים ומתמידים דברים אחרים שיכולים לסייע מאוד (וגם משפרים את יעילות הריטלין אגב. ריטלין בלי שעות שינה למשל יכול להיות מציק נורא, עייפים והגוף כאילו מוכרח להיות עירני).

וצריך לזכור שזה לא סוכריות, זה דורש מעקב קבוע אצל רופא (חשוב, אחרת היעילות ותופעות הלוואי לא תמיד מתאימות, צריך להקפיד לנסות לדייק מינונים בעזרת מעקב) וגם כשהילד גדל, להמשיך במעקב, יש רופאים שרואים קשר בין שימוש קבוע וממושך בריטלין עם תופעות אחרות שאני לא רוצה לפרט. 

שוב, אני לא מתנגדת באופן גורף. אבל צריך לדעת שיש דרכים נוספות שהוכחו כמסייעות (זה כמובן מאוד משתנה מאדם לאדם), ולא נכון להיתלות רק בתרופה, על אף יעילותה הרבה.

 

גם לטווח ארוך, ילד עם קושי אמיתי צריך לבנות אסטרטגיות והרגלי חיים שטובים למוח שלו, שמשמחים אותו ומחזקים אותו, גם אם בגיל בית הספר הוא נעזר בריטלין. (למרות שהרבה מבעלי הפרעת קשב עוברים לגבול הנורמה בבגרות, אלה שבכל זאת ממשיכים לחוות אותה עשויים להתקשות ממנה מאוד בבגרות, ולכן זה כ"כ חשוב.) 

 

בהצלחה רבה! 

 

תודה על התגובה הזאת! אמנם לא הפותחתקמה ש.
בס״ד

אבל הנושא מעניין אותי כי יכול להיות שאחד עם הילדים גם עם קשה וריכוז. התחברתי מאד לגישה שלך.

(ותודה כללית ממני גם לכל מי שענתה לאורך השרשור. ולפותחת על עצם פתיחת הנושא).
יש לכם חלופה?רינת 23
ילד בכיתה ג׳ שלא רכש את הקריאה עדיין זו בעיה קשה... יש לכם פתרון אחר?

אישית אני לגמרי בעד, זה מציל את הילדים שלי.
אבל כן, יש לזה גם מחיר שצריך לקחת בחשבון (למשל ירידה במשקל, תלות וכו׳).
הייתי במקום הזה בדיוק לפני כמה שניםשקדיה.
ומבינה אותך ממש! יש לי כמה וכמה תובנות בנושא, אם תרצי תכתבי לי בשיחה אישית ואכתוב לך..
עונה בפניםממשיכה לחלום
יש באמת צדדים לכאן ולכאן עם ריטלין
אבל הכי חשוב זה המצב של הילד
לא לקרוא ולכתוב כמו שצריך בכיתה ג' זה לחוות תסכול מאוד מאוד עמוק. הוא באיחור של שנתיים מהכיתה שלו.

הוא בבית ספר לחינוך מיוחד? כי אם לא, אז כל יום הוא רואה ילדים עושים משהו ויודע שהוא לא יכול.
קריאה וכתיבה זה תפקודים בסיסיים שמצופים מילד, הם עושים את זה חלק משמעותי מהיום, דרכם מתנהל רוב הלימוד. ואם הוא בבית ספר רגיל אלו כבר דברים שהכיתה רכשה ומתבססים עליהם כדי לרכוש חומר וידע ברמת מורכבות שרק עולה עם הגיל.

אני מתחום טיפולי, כרגע עם ילדים בעלי לקויות למידה.
אני רואה ילדים להורים שלא רוצים רטלין, ואני מאוד מבינה אותם אבל אני חושבת שלפעמים לא לוקחים בחשבון את המשמעות של החוויות השליליות שהילד צובר. יש להן המון משמעות על איך שהילד רואה את עצמו ועל ההזדמנויות שהוא מוכן לתת לעצמו.

אם הילד היה בכיתה א', קצת קופצני אבל מסתדר זה היה משהו אחר. אבל אם עד כיתה ג' הוא לא קורא וכותב כמו שצריך ווגם מתקשה בחשבון זה מראה שהוא צריך עזרה חיצונית כדי להתמודד עם הקושי בקשב ובריכוז שלו.

קחי בחשבון שילדים בעלי קשב וריכוז חווים דברים אחרת *במוח שלהם*. פעם היו מחלקים בין הפרעת קשר עם היפראקטיביות וללא היפראקטיביות. היום מבינים שגם מי שלא היפראקטיבי בהתנהגות, היפראקטיביות קיימת בתפקודים המוחיים. הם כל כך מוצפים והמוח פועל על מהירות גבוהה שהם לא מצליחים להתמקד במשהו מסוים כדי ללמוד. הריטלין מאפשר למוח להתמקד

ואני באמת רוצה להגיד שאני מבינה את חוסר הרצון להצמיד לילד תרופה שלא מספיק מכירים ולפחד מההשלכות.
אבל אפשר להיות עם יד כל הדופק ולעשות שינויים במינון או בסוג התרופה מקרה שיש צורץ

זה יכול לתת לילד הזדמנות לתפקד כמו שילד צריך, לגלות בעצמו יכולות חדשות ולהתפתח.

הרבה הצלחה❤️



רק אומרת5+
שאם ילד בכיתה ג עדיין לא רכש קריאה זה נורה אדומה שעלולה לאמר משהו על לקויות למידה. אחת הבנות שלי התקשתה מאוד בלימודים, כל הזמן חשבתי שזה נראה שיש לה איזשהי דיסלקציה. בבי"ס אמרו שמה פתאום היא בסדר גמור. רק צריכה להקשיב יותר בשיעור והיא תצליח.... וגם נוירולוג אמר שאין לה שום לקות למידה היא קוראת טוב, היא רק צריכה רטלין. לצערי רק בכיתה ז עשינו לה איבחון בזכות סבתא שלה שאמרה לנו שהיא חייבת איבחון (וגם שילמה עליו...).
באיבחון הסתבר שהיא עם לקויות למידה רציניות שלא קשורות לשום ריכוז או רטלין. ואז התחילו לעשות לה התאמות בלימודים והלימודים שלה נראו אחרת. יש לציין שהמאבחנת אמרה לנו שהיא פשוט חכמה אז היא הצליחה להתגבר על מחסום הקריאה בסופו של דבר לבד ולכן היא בעצם הסתירה את הבעיה שלה. (לא מתוך תכנון שלה כמובן)
חווית הלימוד ביסודי עשתה ממש טראומה וגרמה לה להפסיק להאמין בעצמה. היא הייתה צריכה אחרי זה כלכך הרבה חיזוקים וחוויית למידה שונה כדי לחזור להאמין בעצמה. ב"ה היא כבר סיימה עם בגרות מלאה ומקווה שזה יעשה לה חשק ללימודים גבוהים.
כמה מהילדים שלי אובחנו עם הפרעות קשב וכולם ניסו רטלין וזה היה ממש לא טוב להם, ניסו מינונים שונים, תרופות שונות וכלום לא עזר. הדבר היחיד שעזר להם ללמוד היה החלטה שלהם שעכשיו הם לומדים. יש עוד הרבה דרכים להביא לקשב , רטלין הוא לא תרופת קסם. אני משאירה את הרטלין לילדים היפרים. שם הרבה יותר קשה להתמודד.
גם אני הייתי מרחפת בכיתה ואז לא נתנו רטלין. בסוף כשתפסתי את עצמי בידיים למדתי יופי.
בהצלחה בהחלטות.
אני לקחתי ריטלין אז מניסיון אישיסמטאות
אמא שלי מאוד מאוד התנגדה ולא הסכימה ורק בגיל 18 בלי הסכמתה התחלתי לקחת,
לי זה עזר, שינה מאוד את החיים.
התחלתי להיות מרוכזת יותר, מפוקסת וממוקדת,
כן לימדתי את עצמי טכניקות של המנעות מהסחות דעת כמה שאני יכולה וכו'.

התחלתי לקחת ריטלין בסוף הבגרויות וסיימתי איתן באמצע תואר שני שהרגשתי שאני לא ככ חייבת כבר.
היה לך הריון ולידה באמצע?רינת 23
הבת שלי זקוקה נואשות לריטלין ואני מתה מפחד איך היא תסתדר בתור אשה בתקופת הפוריות.
(אצלה זה ברמה שאם היא בלי כדור, חפצים יקרי ערך יכולים להשבר 🙈).
אסור לקחת בתקופות הריוןעוד תשובה
אם היא צריכה עכשיו וזה עוזר לה, שתיקח. לא צריך לדאוג מה ואיך יהיה בעוד כמה שנים עם התרופה.

הפרעת הקשב גם יכולה להשתנות ולקבל ביטויים אחרים בכל גיל, ואפשר גם לרכוש כלים והרגלים בדרך (לא עבודה קלה, אבל אפשר) להתמודד עם הפרעת הקשב בלי הריטלין

בהצלחה לכם ולה🤗
זה לא מדויק שאסורחיוך גדול
צריך להתייעץ עם מכון טרטולוגי
בעיקר אין מספיק מידע.
יש לך מידע יותר מדויק?רינת 23
ממש מטריד אותי איך הילדה תסתדר כשתגדל בע״ה
לי יצא לשאול את המכון הטרטולוגיחיוך גדול
אבל יש מלא סוגי רטלין ואטנט אז חשוב לשאול אישית
ולא לוקחת אחריות
עונהלא מחוברת
הרופא שלי אמר לי שזה בסדר. נתן לי מרשם כרגיל.
אני כבר לא לוקחת אבל התלבטתי אם לקחת למבחן כלשהו אז כבר שאלתי.
בסוף לא לקחתי.
עד אז דברים יכולים להשתנות124816אחרונה
גם מבחינת הפרעת הקשב שלה וגם מבחינת הידע הרפואי על בטיחות התרופות בהריון והנקה.
וגם יכולות להיות תרופות חדשות להפרעת קשב.
אז חבל לדאוג מעכשו.
בהריון לכולם יש הפרעת קשב וריכוז 😂מחי
אני גם לקחתי רטלין כמה שנים טובות.לא מחוברת
ובהריון הסתדרתי מעולה בלי. באסה כי אני עוד סטודנטית.
אבל ממש לא מתכוונת לחזור לזה
שתדעי לך להמון ילדים זה עובר, המון.
אצלה זה מקרה קשה במיוחדרינת 23
היא כבר בת 11 והקושי העיקרי הוא בבית ולא בלימודים.
היית צריכה לראות את הפנים של המוכר באופטיקה בפעם ה-200 שבאנו לתקן את המשקפיים שלה
וזה לא משקפיים עדינות באופן מיוחד...

אבל תודה בכל מקרה! הלוואי שגם אצלה זה יעבור
היא היפרטית?לא מחוברת
ואח שלי היה היפר רציני. עם מינון מאוד מאוד גבוה לגיל שלו. באמת ילד פשוט פצצת אנרגיה.
ובכיתה ט הלך לרגבים (זה ישיבה חקלאית, שמתחילים את היום בעבודה באדמה) וזה עזר לו ולא היה צריך.
ובחופשים הוא היה מתחיל את הבוקר בגלישה/שחיה.
והיום אני לא מאמינה שזה אותו ילד.
קיצר 11 זה קטן ובהחלט יש תקווה
לגבי משקפייםשואלת12
יש מן ידיות מפלסטיק משמחזיקים את המשקפיים מאחורי האזונים ולא רואים אותם.
לנו זה חסך נפילות של המשקפיים
זה לא נופל לה מהפרצוףרינת 23
היא מורידה אותן ומניחה על הרצפה, על הספה....
(אנונימית חדשה) יכולה לספר מה היה אצלינואנונימית באהב"ה
הילד שלי שקט ורגוע עם add(כן אני יודעת שזה כבר לא ההגדרה בדיוק, אבל כאילו קשב בלי ההיפר). הוא התקדם די לאט מבחינה לימודית בהתחלה, (גם עלה די צעיר לכיתה א).
הוא התחיל לקרוא באמת ספרים אמיתיים רק כשהיה בכיתה ג', וקנינו לו ספר שממש עניין אותו.
כמובן שזה לא קרה רק לבד, לקחנו אותו להוראה מתקנת וריפוי בעיסוק וכו'.
בכל אופן כל השנים לא רצינו ללכת לכיוון של ריטלין כי סהכ הוא כן הסתדר איכשהו. הוא גם קיבל שעות שילוב בביס שעזרו לו.
כשהיה בכיתה ז או ח הוא בעצמו ביקש מאד לקחת ריטלין, זה היה די נפוץ בכיתה שלו.... אז התחלנו לתת לו ריטלין ואחכ קונצרטה. באותה שנה הציונים שלו בחשבון עלו בצורה ממש משמעותית, כאילו התחיל לקבל ממש 100 בכל מבחן, גם במבחנים בגמרא הוא הצליח. זה נתן לו אני חושבת הרבה ביטחון שהוא באמת יכול, ושיש לו סיכוי להצליח.
אחכ הוא עלה לתיכון ופחות הקפיד לקחת קונצרטה וכן הסתדר איכשהו אבל פחות בקלות לדעתי.
אחכ ביא-יב הוא כבר בכלל לא רצה לקחת.
הוא הסביר לי שזה עושה לו תחושה לא טובה שזה נוגד את הרצון שלו,
הרגשה כאילו שהוא ממש עייף ורוצה להניח את הראש והוא פשוט לא מסוגל לעשות את זה...
בכל אופן הוא כן סיים איכשהו את רוב הבגרויות. לדעתי אם היה לוקח לפחות לתק' קצרה זה היה עוזר לו לצלוח את זה יותר בקלות אבל זה לא היה מספיק חשוב לו....
ילדה אחרת גם עם קשב (כולל ההיפר) וגם קושי לימודי קצת. בהתחלה לא ככ רצינו לתת לה ריטלין אבל אחכ רצינו לנסות והיא מאד מאד התנגדה, התביישה בזה והיה מאד קשה לשכנע אותה. בסוף היסודי תחילת חטיבה היא כן לקחה לתק' מסויימת וזה כן מאד פיקס אותה (לפי מה שהמורה דיווחה), אבל זה היה כרוך בהמון מאבקים בבית סביב הלקיחה של זה...ובצהריים כשההשפעה הסתיימה זה היה לה גם קשה. גם היא טענה שזה עושה לה בחילה וכו. זה לא היה מושלם.
עם הזמן לא התעקשתי איתה על זה כי זה היה כבר מוגזם ובמקביל היא קיבלה שעות שילוב בבי''ס (בגלל הלקות למידה) וגם אסטרטגיות למידה וכאלה.
עם הזמן גם היא התבגרה וחשוב לה להצליח בלימודים אז היא עושה מאמצים בנושא וסה''כ די מצליחה.
אני לא יודעת אם זה שהיתה לוקחת ריטלין בצורה קבועה זה היה עוזר לה משמעותית או לא. זה בטח לא היה מעלים את הלקויות האחרות.
בקיצור בסה''כ אני חושבת שזה מורכב.
זה יכול מאד לעזור אבל יש גם חסרונות. ואפשר לנסות גם לתקופה ולהפסיק.
איך נכון להגיב לדיבור עצבני של מתבגרים?אנונימית באהב"ה

הגדולה שלנו מתחילה את גיל ההתבגרות, ואני מרגישה שכהורים אנחנו לא תמיד יודעים להגיב לה נכון.

מרגישה שבעלי לפעמים קשה איתה יותר מידי. ולא בטוחה איך נכון להתמודד (איך נכון להגיב לה באופן אידאלי, וגם איך נכון להתמודד מולו כשהוא קשה איתה מידי).


הרבה פעמים כשאנחנו אומרים לה משהו, היא מגיבה בטון עצבני או מרימה קצת את הקול. לרוב המילים שהיא אומרת הן בסדר, אבל הטון עצבני או מזלזל (נגיד שאומרים לה שהיא יותר מידי זמן בפלאפון אז היא מרימה את הקול ועונה כזה 'בסדר' עצבני).


לבעלי זה מאוד מאוד מפריע כשהיא מדברת ככה. הוא כועס עליה ודורש ממנה לא להרים עליו את הקול.

אבל זה לא באמת עוזר ההערות שלו, בפועל היא ממשיכה עם זה, והוא כל פעם מתעצבן יותר (כי היא כבר 'היתה אמורה להבין' שככה לא מדברים להורים).

היום היא ענתה לו איזה 'בסדר' עצבני כזה (והוא היה עם עמוס בגלל דברים אחרים), והוא ממש כעס עליה וקרא לה בכינויים שממש לא אהבתי (נפלט לו מרוב כעס, זו ממש לא השפה שלו בדרך כלל).


אז קודם כל, אני אשמח לשמוע מאמהות מנוסות שעברו את הגיל הזה עם הילדות שלהן -

האם נכון להקפיד שלא ידברו ככה להורים? יש מקום לצפות שילדים בגיל ההתבגרות ילמדו לדבר תמיד בצורה מכבדת כלפי ההורים?

או שיש לנו פה עבודה להבין שלפעמים היא תדבר ככה, וזה חלק מהרגיל, ולהילחם בזה רק ירחיק אותה מאיתנו?


ואיך נכון להגיב מול בעלי כשהוא כועס עליה? (בעיני בצורה קשה ולא תואמת לסיטואציה. גם אם יש מקום להגיב, שגם על זה אני לא בטוחה - בעיני הוא מגזים בכעס שלו).

בעצםoo

הוא דורש ממנה יותר ממה שהוא דורש מעצמו

כי כשהוא עצבני הוא אומר כינויי גנאי

והיא לא יכולה לומר בסדר בטון שלא נראה לו


 

חסר הגיון לחלוטין

הרי הוא המבוגר והיא הילדה
 

באופן כללי אני לא מייחסת חשיבות לטון של מתבגרים

אחרי ההבנה שזה סגנון דיבור תואם גיל

וגם לא מייחסת חשיבות גדולה לתוכן כל עוד זה לא משהו חריג

וגם לא מחפשת כבוד מהילדים אלא קשר נעים וטוב


 

הכבוד מגיע לבד בלי שדורשים אותו

ע"י דוגמא אישית

אם מתנהלים בכבוד עם הילד הוא לומד להתנהל בכבוד


 

יש סיטואציות בין בעלי והילדים שאני מתערבת

משתדלת שזה לא יקרה לעיתים קרובות ושזה יהיה בצורה מועילה 

למעשה את צודקתאנונימית באהב"ה

ואני הרבה פעמים אומרת לו את זה כשהוא כועס עליה.

(וגם לא בטוחה שפועלת נכון בזה. כי להגיד לו ביקורת בפני הילדים זה גם לא הכי חינוכי, במיוחד כשאני בעצם מבטלת את מה שהוא אמר כרגע לילדה).

אין צורך להגיד לו מול כולםעל הנס

אפשר לדבר על זה ברגוע בהזדמנות אחרת אחד על אחד,בשום אופן לא מול הילדה,

גם אני לא מתייחסת לטון,אבל כמו שהייתי מדברת על זה עם בעלי בנחת ב4 עיניים גם איתה הייתי בהזמנות מדברת בארבע עניים,ואז יורדת מזה לחלוטין,

ונכון שככל שתדרשו כבוד זה פשוט לא יעזור אלא רק יחמיר את המצב.

כדאיooאחרונה

לדבר איתו בנפרד

לא בזמן אמת

לשקף לו שהדרישה שלו לא הגיונית ולבקש ממנו לא להתייחס לכל טון שלא נראה לו

ילדים מתבגריםתהילה 3>

זה דבר קצת מבלבל.

מצד אחד יש בהם משהו הודף, ולפעמים חצוף ומתריס, ומצד שני, לא פחות ואף יותר הם זקוקים לאהבה, לתחושה שהם רצויים, לקשר בריא

והקשר משנה צורה בגיל הזה וצריך להסתגל אליו מחדש ולהעביר אותו שלב.


לכן א:

פינוי המרחב הרגשי שלכם:

לדבר יחד או לעבד לבד את התסכול מההתנהלות שלה, ואצלך גם שלו.

כשמגיעים טעונים לסיטואציה די בקלות מגיעיל לשיח קשה ורחוק וחבל.

כשמגיעים נינוחים יותר, ניתח להעמיד גבול בצורה נינוחה.


לדוגמא; אני מבינה שזה קצת עצבן אותך, בבית שלנו לא מרימים קול/מדברים בחוסר כבוד להורים.


הרעיון הוא-

לתת שם להרגשה והכרה בתחושה שלה

להציב גבול- להגיד שזה לא מקובל עליכם

לעשות את זה באופן ענייני ובלי בעצמכם לדבר באופן לא מכבד.


בהחלט מאתגר וצריך ללמוד את זה.. בהצלחה


יש לך פה בעצם שתי שאלות:מתואמת

1. איך מתייחסים למתבגר שמדבר לא יפה.

2. איך מסבירים לבעל שצריך להגיב בצורה מותאמת ולא עצבנית.


אני מציעה שתשבו שניכם יחד ברגע של נחת, ותנסו *יחד* ליצור גישה מתאימה לגיל ההתבגרות שנכנס לפתחיכם. את יכולה בשיחה להוביל אותו בעדינות לכך ש"כמים הפנים לפנים", ושאם אתם תדברו בנחת, יכול להיות שגם המתבגרת תספוג את האווירה ותדבר בנחת. אבל גם אם לא - עדיין התפקיד שלכם כהורים הוא להראות לה איך מתנהגים ואיך מדברים בנחת.


בכל אופן, אנחנו לא עוברים בשתיקה רק כשמדובר בחוצפה ממש, מילים שלא אומרים להורים. על טון דיבור אנחנו יותר מחליקים, מקסימום אומרים: "לא נעים לנו לשמוע טון דיבור כזה, אולי תנסה לענות בנחת?"

(והאמת שגם אנחנו - בעיקר אני - לא תמיד מצליחים לדבר אליהם בנחת...)

עזרה בטיפולים רגשיים מהקופהילד מתוק וטהור

יש לנו ילד עם קשיים רגשיים משמעותיים שהתפרצו בשנה וחצי האחרונות (ברמה שהוא מוגדר עם נכות 50% בבט"ל).

מזמן הומלץ לנו לפנות לטיפולים רגשיים, היינו בהמתנה דרך הקופה, היינו באבחון תקשורת דרך הקופה (זה לא תקשורת זה רגשי- הייתה המסקנה, אבל ההתנהלות בהחלט הייתה מזכירה בעיות תקשורת).

גם בתום האבחון נאמר לנו שיצרו איתנו קשר מהקופה והתפתחות הילד/בריאות הנפש לטיפולים רגשיים...

בינתיים אנחנו רק במעקב פסחכיאטרי בקופה, שזה יפה אך לא מספק... אין אף ספק שהילד זקוק להם, כולם הפנו אותו, אך אין מענה מהקופה.


בינתיים כמובן שלחנו לטיפולים שונים, והדרכת הורים פרטיים, והוצאנו סכומים גבוהים מאד....


נשמע לי ממש מוזר שאנחנו לא מקבלים מענה מהקופה, ואם אין להם תורות עבורנו, שנים, לפחות שיתנו לנו החזרים..

מישהי יודעת אם ניתן לקבל דבר כזה, ואיך?

הייתי מתחילהכל היופי

בישיבה מול המזכירה בקופה בניסיון להבין איך אפשר לקדם.

ואם היא לא יכולה לעזור ללכת לרופאת ילדים,להסביר לה את הדחיפות ושהיא תלחץ.

יש בקופות הרבה אופציות לטיפולים רגשייםמתחדשת111אחרונה

באומנות

הידרותרפיה

ועוד..

אל תחכי שיצרו קשר. כדאי שתפנו לרופא המשפחה ותשלחו טפסים רלונטים

לא יודעת את מי לשאול אז שואלת כאןכל היופי

הבת שלי בגיל ההתבגרות, כנראה על הרצף בתפקוד מאוד גבוה.

(לא מאובחנת רשמית עדיין כי התורים ארוכים מאוד)

סובלת מחרדה ספציפית (ועוד כמה חרדות נלוות בעצימות יותר נמוכה).

הייתה תקופה בטיפול רגשי כולל cbt שזה הטיפול הקלאסי לחרדות.

לא עזר בכלל למרות שהיא מאוד רצתה שינוי והמטפלת מקסימה.

הטיפול זלג לכל מיני נושאים אחרים, והיא גם מאוד נוטה לנבור שכלית בדברים אבל זה לא נוגע לרמת הרגש כמו אצל רוב בני האדם.

כלומר היא יכולה לנתח ולהסביר ולהבין אבל זה לא מזיז לרגש, זה מישור אחר לגמרי.

חשבתי על נוירופידבק, שזה כביכול עוקף את השכל ומאמן את המוח להתכוונן לגלי מוח אחר ופחות להיות בחרדה.

אחוזי ההצלחה הם 70-80 אחוז לפי מחקרים של כמה עשרות שנים, וזה ללא תרופות וזה נשמע לי כיוון טוב בשבילה.

הבעיה היא שמי שפניתי אליה אומרת שלפני שרואים שינוי צריך סביב ה10 מפגשים. וכדי שיהיה שינוי משמעותי צריך 30-40 מפגשים. ואולי היא מה20-30 אחוז שזה לא עוזר להם.

זו הוצאה מאוד משמעותית לפני שאני יכולה לדעת בכלל אם זה הכיוון.

אני מניחה שיש עוד אופציות אבל לא יודעת מה באמת יעזור.


מה הייתן עושות?

הייתי רצה מהר עם האבחוןעוד מעט פסח
עבר עריכה על ידי עוד מעט פסח בתאריך י"ג בכסלו תשפ"ו 20:57

אחרי האבחון תוכלי לקבל קצבה מבט''ל, שהיא מעל ל-3 אש''ח בחודש, ויהיה לך קל יותר להוציא עליה כספים...

חוץ מזה שבאבחון יעזרו לך לחשוב מה יכול להתאים לה.

אם תרצי המלצות למאבחנים פרטיים - מוזמנת בפרטי.

קודם כדאי לעשות אבחון נכוןמתיכון ועד מעון

ואז יהיה יותר קל למצוא את הטיפול המדויק עבורה

מצטרפת לקודמותיי - אחרי האבחון תוכלו להתאים להמתואמת

טיפול מדויק יותר, ואולי גם המאבחנים יוכלו להמליץ על סוג טיפול מתאים.

אם את מרגישה שהיא יכולה עוד "לסחוב" בלי טיפול, אז תחכו לאבחון בקופה. היתרון הוא שבדרך כלל הם גם מסדרים את העניין מול ביטוח לאומי, ואתם לא צריכים להתעקש על זה בעצמכם...

אבל אם את כן מרגישה שהיא חייבת כבר תמיכה, אז באמת כדאי ללכת לאבחון פרטי. זה לא זול בכלל-בכלל...

אני יכולה להמליץ לך על פסיכולוגית בירושלים שמאבחנת אוטיזם.

תודה לכןכל היופי

אז באמת זו גם המסקנה שהגענו אליה, לא לחכות לקופה אלא לחפש אבחון פרטי למרות שזו הוצאה.

אשמח להמלצות שלכן.


תודה

דינה זלזניק. אם לא תמצאי מספר ברשת אכתוב לך באישי.מתואמת
רק מדייקתמתיכון ועד מעון

אבחון אוטיזם במידה ואכן יש אבחנה דורש אבחון כפול-פסיכולוגי ורפואי.

ממליצה כמו @מתואמת להתחיל בפסיכולוגי

נכון.מתואמת
גם אם הולכים לפרטייראת גאולה
תדברי לפני כן עם המזכירות במרפאה, שיתנו לכם החזר כי אתם ממתינים כבר הרבה זמן.
תודה לכן, מחפשת מכון אבחוןכל היופי

כדי לקבל אבחון כפול כמו שהמליצה @מתיכון ועד מעון במקום אחד.

יש המלצה למישהי?

מעדיפה באזור השרון...

יש את המכון של ד''ר דיצה צחורמתיכון ועד מעון
נראה לי בבי''ח אסף הרופא שעושים שם אבחון כולל
אם אריאל רלוונטיעוד מעט פסח

אני יודעת שבמרכז התפתחות הילד שבאוניברסיטה עושים אבחון משולב.

ואמור להיות אפשרי דרך קופ''ח, או עם החזר.

שווה לברר.

וגם 'בית אחד'עוד מעט פסח
בכפר סבא מומלץ.
ממליצה לך לעבור על הרשימה הנ"לאנונימית בהו"ל

זה מתוך קבוצת הפייסבוק 'מרוצפות' של נשים על הרצף.

 

מאגר המאבחנים.ות המעודכן של מרוצפות - אוטיסטיות כותבות

 

אנחנו הלכנו מתוך הרשימה לפסיכולוגית ופסיכיאטר בנפרד, בחרנו רק לפי זמינות של תורים, ושניהם היו אנשי מקצוע מעולים ממש.

אני לא אמליץ לך ישירות עליהם בגלל שביקשת מקום שעושה גם וגם, אבל יש ברשימה גם מקומות כאלה.

התבלבלת בניק. לפורום הזה יש ניק אנונימי אחריעל מהדרוםאחרונה
גם אני בשאלות בת מצווהעוד מעט פסח

אשמח לעזרתכן בתכנון הלו'ז.

אנחנו רוצים לקיים אירוע אחד גם עם החברות וגם עם המשפחה, אבל שיהיה זמן בנפרד (מה שאני חושבת עליו כרגע זה שהחברות יגיעו מוקדם יוצאו מוקדם).


אשמח שתעזור לי לחשוב באיזה סדר לנהל את האירוע, כמה זמן בערך דברים לוקחים ומתי להזמין את החברות ולמתי המשפחה.

בתוכנית-

-יצירה (שאמורה להיות לחברות + אופציה לבני משפחה שרוצים)

- ריקודים (אפשר רק לבנות, דווקא יהיה לי יותר נוח מבחינת צניעות)

- טקס ברכות (שהילדה רוצה שהחברות *לא* יהיו בו)

- וכמובן אוכל, שעוד לא ברור לי כמה מנות יהיו ומתי.


הבנות יגיעו בזמן שנגיד (מגיעות מקרוב, רובן ברגל), המשפחה תגיע לאט לאט לאורך שעה בערך...


איך הייתן בונות את האירוע?

מנסה לחשובמתיכון ועד מעון

אולי להתחיל עם יצירה והרקדה לבנות ואז אוכל לכולם, שבזמן האוכל המשפחה מגיעה ואז החברות הולכות ונשארת המשפחה לברכות.

נשמע הגיוני?

זהו, שאני לא כל כך יודעתעוד מעט פסח

בגלל שהמשפחה תבוא ב'טפטופים', זה לא כל כך מסתדר לי עם האוכל המרכזי (באירוע רגיל עושים סוג של קבלת פנים בשביל זה. למשוך את הזמן עד שכולם מגיעים).

חשבתי אולי לעשות-

אוכל לבנות

הרקדה

יצירה - ואז בנות שסיימו הולכות הביתה, ומשפחה שרוצים באים מוקדם להשתתף

מנה ראשונה למשפחה

ברכות

מנה שנייה למשפחה


אולי זה גם יצא לי יותר זול, כי לבנות אפשר להביא דברים זולים, ולמשפחה אוכל ברמה יותר גבוהה.


אבל אין לי מושג איך זה יעבוד, ואיך לתכנן את הלו''ז.

באירועים שאני הייתימתיכון ועד מעון
משותפים לחברות ומשפחה אז החברות הגיעו לפני ליצירה אבל כל היתר היה משותף, אז נשמע לי שיותר נכון או להפריד לגמרי או לעשות ביחד אחרת זה ממש בלאגן (בעיני)
בטוח לא שווה להפריד?שלומית.
לא חושבת שזה יעלה ככ את העלות או את הכאב ראש... ממה שאני ראיתי אירועים נפרדים לחברות ומשפחה יותר מוצלחים לכל הצדדים 
שאלה טובהעוד מעט פסח

מעניין כמה זה באמת עוד כאב ראש.

בעלות זה בטוח מוסיף, כי זה לשכור אולם פעמיים.

ואיפור, ושיער לילדה...

לחברות בטוח צריך אולם?שלומית.

אולי יש לכם מקום בבית? אולי אולם בבי"ס? לפעמים יש עוד פתרונות חוץ מאולם ממש.

מודה שאצלינו לא מתאפרים לבת מצוה ( הן קטנות!) והשיער זו לא הוצאה משמעותית אבל כנראה מקובל אחרת אצלכם...

אם במקרה אתם בירושלים יש לי המלצה למישהי אלופה וזולה לתסרוקת (לא עושה איפור)

לי אישית נשמע שלעשות אירוע ארוך ומתגלגל זה המון כאב ראש ויותר קשה לדייק את הצרכים 

התכוונתי איפור ליעוד מעט פסח

ושיער לילדה.

קצת קשה לי לדמיין את המצב של אירוע לחברות בלבד, אבל אולי באמת כדאי לשקול את זה ברצינות.

לחברות זה לא "אירוע אירוע"שלומית.

אלא יותר בסגנון "ערב כיתה" ארוחה טעימה שמתאימה לבנות בגילן, יצירה, ריקודים, ואיזה משחק של ברכות לכלת השמחה.

הכי כיפי ומותאם

מה שעולה ליבורות המים

יצירה

אוכל וריקודים לחברות


ואס ארוע משפחה-

אוכל למשפחה

ברכות

ריקודים למשפחה

למה בעצם את רוצה להפריד?אר

אפשר להוביף יצירה או סדנא לחברות לפני שכולם מגיעים

אם חשוב לכם

אבל בדרכ החבאות נשארות עם המשפחה

לדרשה ברכות וריקודים

בסוף הן עושות שמח ..

שתי סיבות-עוד מעט פסח

1. היחס הוא בערך חצי/חצי. חברות עושות שמח אבל גם באלגן, וזה פחות מתאים לאופי של חלק מהמשפחה.

2. הילדה ממש ממש לא רוצה לומר דרשה בפני החברות. ומתפדחת ממש גם שישמעו את הברכות של הסבתות ושלנו ההורים. מבחינתה, היא מעדיפה שלא תהיה בת מצווה ולא לדבר בפניהן.

האמת שאני ממש מבינה את הבת שלךעל הנס

אני גם הייתי מעדיפה שלא יהיה ארוע מאשר לדרוש לפני החברות שלי.

אצל אחת הבנות שלי עשיתי בוקר על על חשבון בית הספר בשיתוף עם המורה,ארוחת בוקר יצירה פעילות שהמורה הכינה,ריקודים בסוף,הבנות יצאו מרוצות עד השמיים,

ולמשפחה עשינו משהו כמו ערב סופגניות בחנוכה.

לא מאד רשמי,יצא ממש מוצלח,


רעיון נוסף,לעשות שני ארועים באותו יום צהריים חברות ואז בערב משפחה זה יכול להתיש מאד לכן ממש חשוב לתכנן הכל בצורה נכונה.


לא חייבים לדרוש בכלל....יעל מהדרום

לק"י


אם זה השיקול המרכזי.

אם יש עוד סיבות, אז אולי באמת עדיף להפריד.


עוד אין לי ניסיון בנושא, אז אין לי כ"כ איך לעזור.

ומזל טוב!!

מוסיפה עוד אפשרות לחלוקת האירועים:מתואמת

כשאני חגגתי בת מצווה - לחברות עשיתי טיול/סיור עם עוד חברה. ריקודים לא היו, אבל זה התאים לי מאוד... וגם דרשה לא הייתה.

למשפחה עשינו אירוע בחצר, ואמרתי דרשה - אבל דרשה בחרוזים בליווי מצגת תמונות, אז זה היה קליל יותר. (אולי זה משהו שיתאים לבת שלך גם מול החברות?)

עונה לשלושתכן יחדעוד מעט פסח

לנו חשוב המעמד של הדרשה, דווקא בגלל שזו ילדה עם פחד במה, ואנחנו מאמינים שיעשה לה טוב להתמודד עם הפחד וכן לדבר, בסביבה מאוד תומכת ומחזקת.

מצד שני, אני לא רוצה לדחוק אותה מדי, וגם פחות בטוחה שהחברות יפרגנו, ולכן יהיה טוב בעיניי שהיא כן תאמר דרשה, אבל רק למשפחה.


אהבתי ממש את הרעיון של לשלב מצגת שתקל עליה. תודה!!

בהצלחה!!יעל מהדרום
רק הערה קטנה לגבי הדרשהעל הנס

אני עם פחד קהל וההורים שלי דרשו ממני לדרוש לא רק שזה לא עזר גם הבת מצוה שלי זכורה כדבר שלילי בעבורי,רק בגלל הדרשה הזו,

בסוף אתם ההורים ומחליטים.

אבל את הבת שלי ממש זרמתי איתה

תודה ששיתפתעוד מעט פסח
אקח לתשומת ליבי שתהיה לה חוויה טובה.
היא מבינה את הרעיון הזה?מתואמת

של הצורך להתמודד בדווקא עם הפחד?

כי אם זה לא בא ממנה - לא נראה לי שזה יעזור, אלא רק יגביר לה את הפחד...

בכל אופן, מעניין שדווקא המשפחה המורחבת היא סביבה תומכת ולא החברות זה אומר שיש לכם אווירה טובה במשפחה!

בגדול, היא מבינהעוד מעט פסח

היא עדיין מאוד מפחדת, אבל יודעת שמול המשפחה זה יעבור בטוב ולכן מוכנה להתאמץ לעשות את זה.

מול חברות לא מוכנה ויהי מה.

וכן, ב''ה זכינו במשפחות מפרגנות שירימו לה לא משנה מה יהיה (והיא יודעת את זה).

אז נשמע שזה באמת יעשה לה טובמתואמתאחרונה
רק שימו לב גם בזמן אמת שהיא מצליחה לזרום עם זה באמת ולא נסגרת ברגע האחרון...
מחפשת שדכן או שדכנית טוביםמתחדשת111

עבור אחותי.

לא דתיה

אבל מחוברת ועושה דברים חלקית.

אשמח להצעות

איך את נוהגת בנוגע לצורך של המתבגרותמתחדשת111

לקנות "שטויות"?

אסביר. ביתי לומדת באולפנא אקסטרנית. היא כמעט מידי יום שואלת אם תוכל לקנות ממתק/ מעדן/ גלידה וכו.. כמובן כל זה בנוסף לאוכל שהיא מביאה מהבית

לרוב אני מסכימה. אבל מרגיש לי שזה מוגזם.. וגם מאוד לא בריא

מנגד כמתבגרת יש צורך גם בזה, ורעב- כמעט תמידי וזה מה שזמין להן (מהשמיני וכו..)

מצד שני לפעמים זה איזשהי הסחפות חברתית. אבל גם לזה לא בטוח שנכון לסרב כדי שלא תרגיש "אווט"

איך אתן נוהגות?


אין לי בנות בגיל הזהלפניו ברננה!

וגם לא בנים..

הגדול שלי בן 8

אבל בפשטות הייתי נותנת לה תקציב חודשי (מה שנקרא דמי כיס..) לשטויות כאלה שתתנהל איתו בעצמה. זה יכול להיות חינוך טוב לכלכלה. ולדבר איתה על תזונה נכונה. שלא תוציא את כל הסכום על שטויות של אוכל אלא שתקנה לעצמה פה ושם גם תכשיט מטופטן או דברים אחרים שהיא *רוצה*.


באופן כללי בעיני הורים אחראים לתת לילד את כל מה שהוא *צריך* ויכולים לפרגן גם במה שהוא *רוצה* אבל פה יש להם גם אפשרות להתחיל לחנך אותו להתנהלות כלכלית נכונה.

השאלה היאמתחדשת111
האם להתנות את דמי הכיס במשהו? כי אם לא יוצא שזה בעצם הכסף שלנו כהורים. ובאופן הזה לא בטוח שיהיה חשוב לה לשמור ולהתנהל איתו נכון..
אנחנו נותנים לשני הגדולים (ביסודי) דמי כיס שבועייםיעל מהדרום

לק"י


אני כן אומרת להם (וגם לקטנים, שיש להם כסף מדמי פורים וכדומה), שגם אם זה הכסף שלהם, לא כדאי לקנות הרבה ממתקים.


אצלינו הם קטנים יותר, אז זה שונה. אבל בעיקרון פעם בשבוע אני הולכת איתם לקנות ממתק. ובעלי גם לפעמים לוקח פעם בשבוע.

בגיל גדול יותר הייתי משחררת כנראה. אבל כן מדברת על זה שלא כדאי וזה לא בריא לאכול יותר מידי שטויות (יש לנו בבית חטיפים ושוקולדים, ואני אומרת להם את זה. שלא יגזימו).

אישית חושבת שלא צריךלפניו ברננה!

כי היא יודעת שיש לה תקציב מוגבל.

והתקציב הוא כי זיהית אצלה *צורך* בכסף ל*רצונות*.

אז את נותנת לה מענה על הצורך. כמובן שאת גם יכולה לעודד אותה לעשות בייביסיטר כדי שיהיה לה יותר כסף לרצונות שלה.

אבל בסופו ש דבר האינטרס פה הוא לתת לה להוציא בתבונה. ואת ז היא תלמד ע"י ניהול התקציב הקטן שתתנו לה. ובחודששיגמר לה הכסף אחרי שבועיים היא תבין שפשוט אין עוד..

 

כמובן בשיח נכון שמלווה את התהליך 

מקסיםמתחדשת111
בעיני לאפלספנית

בעזהי"ת

 

זה לא כסף שהוא צ'ופר מבחינתי אלא צורך, וצורך אני נותנת לילדים שלי- כמו שאני נותנת להן אוכל, בית ובגדים ללא תמורה. וכמו שאני לא אגיד לבת שלי 'היום לא סידרת את החדר אז אין ארוחת ערב', אני לא אגיד לה 'לא עזרת אז לא תקבלי דמי כיס'. 

 

כן להגדיר מה הסכום שהוא צורך ולא אקסטרה.. אני כן חושבת שהיכולת לקנות מידי פעם פינוקים פה ושם בשליטה של המתבגרת זה צורך.

אניoo

מעודדת תזונה נכונה גם כשקונים משהו טעים (נניח להעדיף יוגורט מפנק)


כשהילדים היו ביסודי נתתי כסף מדי פעם כשהיו מבקשים

ילד אחד היה מבקש הרבה

לפעמים הייתי מפנה אותו לקחת חטיף מהארון ולא לקנות


כשהם יצאו לישיבות נתתי להם לנהל לבד את התקציב

כשהם הבינו את המשמעות של ניהול כלכלי ע"י כרטיס אשראי/ מזומן

הם גם למדו פחות לבזבז

הכסף היה שלהם?מתחדשת111

כתלות בעבודה/ משו אחר?

לא שלהםoo
אבל דברנו על תקציב הגיוני לשבוע/ חודש והם עמדו בתקציב
אני נותנת...חרות

לא יודעת אם זה טוב או לא...

כן מנסה להגיד לה לקנות אוכל, ולא כל יום ממתק... אלא מידי פעם.

אבל לא יודעת כמה מתוך זה עובד.

לא יודעת אם אני נוהגת נכון, ככה מרגיש לי...

אני נותנת סכום מוגדר פעם בפרק זמן קבועמתיכון ועד מעון

והם יודעים בדיוק מתי וכמה יקבלו, זה לא מותנה בשום דבר ובכסף הזה אני לא מתערבת במה הם קונים.

מעבר לזה משתדלת שבבית יהיה שפע של אוכל וגם של שטויות אבל דברים ביתיים כמו עוגות עוגיות ממתקים ביתיים שלפחות יהיה אפשר לנשנש דברים פחות גרועים 

אהבתי את הרעיוןמתחדשת111
היא קונה מהכסף שלהרוני 1234
היא עושה הרבה בייביסיטר אז יש לה כסף ויש לה חשבון פייבוקס יאנג שדרכו היא קונה.
ולפני שהיה לה כסף משלה, נתת לה?מתחדשת111
לא כל כך…רוני 1234
רק לעתים רחוקות.


היא עושה בייביסיטר מגיל מאד צעיר וגם יש לה כסף ממתנות וחגים.

לפעמים קונה אם זה לא מוגזם, אבל יש דמי כיסאור123456
של 100 שקל לשטויות כאלה ואז היא חושבת פעמיים אם היא באמת רוצה 
וואו זה המון..מתחדשת111
לחודש? זה יפה, אבל לא ככ המוןפלספנית

בעזהי"ת

 

מספיק שהן יוצאות פעם בחודש לאוכל שהוא יותר מפיצה וזה כבר רוב התקציב. 

 

הבת שלי עוד לא לגמרי בגיל (הגדולה בכיתה ו'), נתנו להן עשרה שקלים לחודש מתחילת כיתה א' אבל מודה שאנחנו לא ממש עומדים בזה כי לא זוכרים וגם להן אין ממש צורך בזה אז דיי הפסקנו, כשהן מבקשות הן מקבלות וזה עוד סכומים מזעריים אז זה סבבה לנו (נניח שני שקלים לקנות ממתק במכולת אחת לחודש, נו שויין). 

עכשיו למשל יש חודש ארגון ויש קיוסק בסניף, נתנו לכל אחת מהגדולות (ד' וו') 20 שקלים לכל החודש בתחילת החודש ולבחירתן מה לעשות עם זה ואיך לחלק. 

 

אני כן רואה שחברות של הגדולה מתחילות לרצות וכשהיא תגיע, בטח נתחיל מ50 בכיתה ז' אבל יש לה חברות שמקבלות הרבה יותר.. 

וואי, מוזר לי השרשורעוד מעט פסח

אצלי אני לא מביאה להן שקל לשטויות.

הבנות שלי עובדות, מרוויחות יפה, ומוזמנות להשתמש בכסף כראות עיניהן. אחת באמת קונה איתו מדי פעם גומי וכאלה- אבל זה נדיר למדי.

ויש בבית יש אוכל בשפע, וגם פינוקים שאפשר לקחת לאולפנא (ונקנו בזול בסופר/ב'משנת', ולא במחירים של השמיני...). אז למה שאביא להן כסף נוסף?


כשהגדול שלי למד בישיבה ולא היה מסוגל לאכול את האוכל של חדר האוכל, כן הייתי מציידת אותו בסכום קבוע מראש כל יום, שהיה אמור להספיק לאוכל- והוא יכל לבחור מה לאכול ואיך להשתמש בכסף- כי הישיבה היתה צמודה למרכז מסחרי.

אבל שוב, זה היה כסף לארוחת צהריים. לא ל'שטויות'. 

הבת שלי עוד לא בגיל שיכולה לעבודמתחדשת111

ובאולפנה יש את השמיני- שמוכרות כל מיני מתוקים. וגם חנות קרובה ולפעמים היא רוצה להתפנק. לא רואה בזה בעיה כשזה במידה. כילדה אני זוכרת שלא היה לי כסף מהבית וההורים סמכו על מה שאקבל באולפנא, והייתי ממש מרגישה קושי לראות חברות נהנות לקנות דברים בין הארוחות גם אם זה נחשב שטויות ולי לא היתה היכולות.

ובכלל כמתבגרת זכורה לי תחושת הרעב הגדולה..


כנראה אנחנו חיות בחברה שונה מאודעוד מעט פסח
לבת ה-11 שלי כבר יש חסכון של מאות שקלים מעבודה כבייביסיטרית.
מעולהמתחדשת111

אני לא מסכימה לה להכנס לבתים בגיל הזה..

גרים בעיר.

מבינה שאתם בישוב ולכן השוני

לפעמיםתהילה 3>

דווקא בתיכון, כשהלימודים עמוסים יותר, ובטח אם יש פנימיה הדרכה וכו יש פחות זמן לעבוד מבכיתה ו'.

לפחות אצלנו זה ככה

זה גילתהילה 3>

שכבר אפשר לעבוד בו, ומצד שני באמת ההוצאות גדולות.

בעיני 2 כיוונים:

1. מדי פעם לפנק באיזה שטר באהבה אבל לא כל יום..

2. לתת דמי כיס שמבחינתכם כוללים גם אופציה לקניות האלה, וככה היא תחשב בעצמה מה איך וכמה.

אישית כן מתחברת לאופציה א' שמאפשרת ככה לפנק בכיף כשמתאים, מצד שני יש צדדים לכאן ולכאן..

מוסיפהתהילה 3>
נזכרת שיש מצבים שבהם זה ממש האוכל בהגדרה ולכן נותנת סכום קבוע כל בקר לקנות אוכל לא מדי תעשייתי ודי מוגדר פלוס פינוק. אבל זה מצב קצה יחסית, וגם גיל צעיר יותר. 
כתבת מאוד יפהמתחדשת111אחרונה
טיפול ב"טיק" לילדהפלפלונת

לבת שלי בגיל 6 יש "טיק" ואני מנסה להוציא אותה מזה.

הטיק זה שנוגעת באף וזה לא נעים וכבר איזה שנתיים לא עבר.


חשבתי אולי לק או מדבקת לק יעזרו, אבל זה קצת יקר ולא ידעתי אם לא מזיק לציפורניים (לא מבינה בזה בכלל) ואם יועיל בכלל. או איזה משחק לאצבע. אשמח לעיצות.


עד כמה שאני מבינה, הערות לא עוזרותיעל מהדרום
לק"י


אולי הפוך....

אכן ראיתי שזה לא מועיל. מה כן יכול לעזור?פלפלונת
נראה לי שנוירולוג הוא הכתובתיעל מהדרום
אני לא ממש מבינה בזההשם שלי

נראה לי מה שאפשר לעשות,

זה לנסות להחליף את הטריק, למשהו אחר שפחות מפריע.

לא יודעת איך עושים את זה.

אפשר לפנות לנוירולוג.

ננסה נוירולוג בע"ה. אם יש עוד עיצות, אשמח.פלפלונת
את יכולה לפרט מה הטיק? כי לא בדיוק הבנתיקופצת רגע

איך מדבקות על הציפורניים יעזרו לנגיעות באף?


נראה לי שיש הבדל בין הרגלים לא טובים (כמו חיטוט באף, כסיסת ציפורניים, גרוד גלדים וכדו') ובין טיקים ממש שהם הרבה פעמים נראים כתנועות לא נשלטות כל כך כמו מצמוצים בעיניים, העוויות מוזרות בפרצוף, תנועות חוזרות.


למה את מתכוונת?

כי אני חושבת שהטיפול שונה.

בהרגלים לא טובים ( כמו חיטוט באף), אפשר להסביר לילד את החסרונות של ההרגל( עושה פצעים בתוך האף ואז עוד יומיים מגרד, לא נעים להסתכל על זה וכו') ולהציע התנהגות חלופית או מקובלת חברתית( ללכת לכיור לקנח ולשטוף, להעסיק את האצבעות במשהו אחר כששמים לב).

אבל לגבי טיקים זה לא יעבוד, יש לי ילד שהיו לו תקופות של טיקים מתחלפים, לדעתי אצלו קשור לחרדה, אחר כך גם אובחן על הרצף אולי קשור. כאן שיחה ישירה לא תעזור והכי טוב להתעלם, ולנסות  להפחית חרדה ולעזור להרגע באופן כללי בלי קשר ישיר לטיק. ואולי באמת ללכת לנוירולוג להתייעץ...

אצלי הבן הנ"ל הצליח להפסיק או להפחית מאוד הרגלים לא טובים כשהבין את החסרונות שלהם והייתה לו מוטיבציה עצמית להפסיק. אבל טיקים לרוב עוברים מעצמם אצלנו אחרי תקופה... 

תודה על ההסבר והפירוט. אז אצלה זה הרגל.פלפלונת
הזמנתי כמה משחקים לידיים, מקווה שיעזור.
קודם כל - להתעלםחוזרתאחרונה

ככל שמתייחסים לזה יותר - זה יחמיר

אח''כ - בירור נוירולוגי

אם לא עוזר - פסיכולוגי / פסיכיאטרי

המלצה לאבחוןקפצתי לבקר

היי.

המליצו לי לקחת את הבת שלי בת 7 (כיתה ב') לאבחון פסיכודידקטי.

יש למישהי המלצה למאבחן/ת טובה?

מכון מומלץ?

מדובר בהוצאה כספית גדולה, אני רוצה לדעת שהאבחון יהיה כמה שיותר מקצועי

איזור מרכז-שומרון-ירושלים, ואסע גם קצת יותר רחוק למישהו טוב.


תודה רבה!

לזהות מה הלקותקפצתי לבקר

היא מאוד מטופלת, מאובחנת עם קשיים כללים, במגוון של תחומים. בריפוי בעיסוק המליצו ללכת לאבחון פסיכודידקטי גם כדי להצליח לשים את האצבע על הקושי- מה הגורם הכי משמעותי. כנראה דיסלקציה כלשהי. וגם כדי לקבל התאמות.

אבחון שיתן התאמות בלי לתת כיוון על מה לשים את הדגש בעבודה איתה פחות מתאים.

צריך גם התאמות וגם מקום מקצועי שידע לזהות את הלקות, כי מדובר כנראה במשהו די רחב שהיא מצליחה כרגע להסתיר ברמה כלשהי כי היא חכמה.


ויש ביטוח פרטי שנותן החזר חלקי עבור האבחון

תתייעצי עם יועצת בית הספרחוזרת
אם אבחון פסיכודידקטי מתאים פה ויענה על הצורך


יש עוד אבחונים, גם מקיפים יותר וגם פחות, שלכל אחד היתרונות והחסרונות שלו...

לגבי אבחוניםמתיכון ועד מעון

דבר ראשון אם היא בכיתה ב' בשלב הזה של השנה זה עדיין מוקדם לעשות אבחון פסיכודידקטי, הנורמות מתחילות רק מחודש מרץ לכיתה ב'.

מעבר לזה, למרות שיש הרבה מכונים שעושים ממליצה בחום לפנות לפסיכולוג פרטי, רצוי חינוכי ולעשות אצלו את האבחון, זה עולה יותר ממכון אבל הרבה יותר מקצועי.

ולגבי שמות, אווטינג, אני עושה אבחונים בשומרון ויש לי הרבה חברים שאני ממליצה עליהם בחום ואשמח לשלוח לך בפרטי, אבל כפי שכתבתי אחרי חודש מרץ זה נכון יותר מקצועית. 

ואם זה לצורך וועדת אפיון וזכאות, אפשר לשלוח לוועדה אישור שיש תור ולעשות את האבחון בהמשך

אשמח להתייעץ איתך בפרטי אם מתאים לךקפצתי לבקר
כרגע היא ממש סובלת בבית הספר, ואנחנו לא מצליחים להבין מה המקור לקושי שלה. לכן האבחון הוא גם לוועדה, אבל גם כדי שנדע איך לעזור לה השנה
מוזמנת לפנות בפרטימתיכון ועד מעון

אם תרצי נוכל לדבר טלפונית

אמרו לי שחשוב מאד לוודא מול הבית ספראוזן הפיל
שזה אבחון שמקובל עליהם. אני לא מבינה ולא מכירה, אבל מישהו שעמוק בתחום הדגיש לי פעם שבגלל שזה כל כך יקר חשוב מאד לוודא מול בית הספר איזה איבחוןנים מקובלים עליהם לגבי התאמות והקלות לפי הצורך
כל אבחון של פסיכולוג חינוכי הוא גורם קבילמתיכון ועד מעוןאחרונה

לצורך התאמות. וגם חלק מהפסיכולוגים הקליניים והשיקומיים אם עברו הכשרה מתאימה

אבחון דידקטי לא תקף לכל ההתאמות

אולי יעניין אותך