אני חושב על מסגרת החינוך העתידי לילדיי. אני בעדחסדי הים
שיהיו במסגרת מעורבת בנים ובנות, כי אני חושב שעדיף להם להיפגש עם בן המין השני בצורה בריאה, כשמתמודדים במציאות העולם שהיא כבר מעורבת, מאשר להיפגש באיזה אפליקציה או מקום אחר ברשת בצורה לא בריאה. אני גם מפחד בימינו בגיל חטיבה/תיכון מהתפתחות נטיות חד מיניות במסגרת של רק בנים או בנות (החשש שלי יותר לבנות).

מצד שני, אני רוצה שיקבלו חינוך תורני חזק מאוד.

אולי אלמד אותם בעצמי תורה ואשלח אותם למסגרת מינימלית שלומדים בו לימודי חול, שגם שם יהיה להם מסגרת חברתית מסויימת שהיא בריאה, אבל קשה למצוא מסגרת כזאת בלי דעות מקולקלות.
הסתכלות מעניינתאלפיניסטית

יש הוכחה שקיימים יותר אנשים בעלי נטיות חד מיניות בחברה הדתית/חרדית?

סטטיסטיקות פנימיות, לפי מה שאני יודעתruthi
שיש יותר כאלה אצל דתיים חרדים?תפוחית 1
גם בגילאים מבוגרים?
וחושבים שהסיבה לזה זו הפרדה מגדרית? כי דווקא לי יצא לקרוא על סיבות אחרות.
לצערי נתקלתי ביותר מידי סיפוריםruthi
אני מצטערת, אבל זו לא טענה רציניתאלפיניסטית

אני לדוגמא לא שמעתי המון סיפורים כאלו, אולי פה ושם, אבל לא משהו שמתקרב לאחוז הלהטבי הסטנדרטי אצל שאר האוכלוסיה, ובכל זאת אני לא יכולה לומר שיש פחות, מהעובדה הפשוטה שלא נערך מחקר אמפירי (ואני אהיה הוגנת ואומר שגם אם יערך מחקר שיראה שיש פחות להטב לא בטוח שהוא ישקף את המציאות כפי שהיא באמת )

(אני לא חושבת שהמילהריבוזום
אמפירי היא מה שהתכוונת אליו)
למה לא?תות"ח!

לא נערך מחקר שבדק את הדברים בשטח, אלא יותר השתמש בנתונים כלליים ולא בדק את המציאות בצורה מעמיקה. (אולי זו כוונתה...מסכים שזה פחות מתאים...).

צודקת תכלסאלפיניסטית

טעות שלי, באמת לא מספיק קשור

...תות"ח!

אני לא מכיר מקורות מהימנים לכך (לא ראינו אינה ראיה...), אבל בכל מקרה, הפחד הזה מסטטיסטיקה הוא לא נכון, אם אנשים היו כנים עם עצמם, הם גם לא היו נוהגים בכביש, כי יש סטטיסטיקה יותר גבוהה אפילו מאותם אחוזים שאתם מדברים עליהם למוות ל"ע.

דרך החיים שהילד גדל בה אינה מושפעת רק מבית הספר, אלא בעיקר מהבית. אני חושב שהדרך הנכונה היא לשלוח לת"ת ולדרך חיים תורנית נפרדת (בגן זה קצת מוגזם, לדעתי...אבל בכל מקרה לא נראה לי שיש נזקים מגן נפרד, אולי אפילו ישנם רווחים....), ומנגד לדבר עם הילדים על מוגנות ועל נושאים בוערים, לחנך לקדושה ולטהרה, אם לומדים עם הילדים משניות ותנ"ך ועוד דברים זה ממילא מעלה את אותם נושאים, שהרי התורה היא תורת חיים ולא חושכת את קשיי החיים ולא מתעלמת מהם, וכך גם הילד פוגש את הדברים מנקודת קודש, יש קרובי משפחה, שכנים שמפגישים את האדם עם החיים, אך לא צריך שיהיה לילד קשר ומפגש יומיומי שמוביל לדברים לא טובים, אפשר לחיות בדרך חיים נפרדת, ולהיחשף בזמן הפגישות לעולם באופן יותק עמוק ורחב. כך זה הרבה יותר מופיע בצורה נכונה. הקשר שלפני החתונה לא באמת מקדם את האדם לבניית קשר, וברוב הפעמים אף הורס, עיין מה קורה בציבור הכללי, איך החשיפה לתרבות המערב גורמת יותר לפירוק בתים. נכון, חוסר האיזון מהצד השני גם יכול להביא לבעיות אחרות/דומות, אך כל עוד הדברים לא בהגזמה ובקיצוניות, אלא יש כבוד ויחס נכון לאשה, וההפרדה היא בשביל הופעת בניין המשפחה בצורה מתוקנת וטובה, זה טוב. מה שיקדם את הילד זה לאו דווקא מפגש עם אשה בצורה בוסרית, שזה סתם לבזבז כוחות על דבר בוסרי שלא למטרת חתונה ולא בצורה קדושה, אלא בניית האישיות בצורה טהורה עם הדגשת אהבת החיים והעולם, ולא בריחה מהם וסלידה מהם. כך לענ"ד. הדברים לא צריכים להיות בחששות, אלא שהאדם יעשה כמיטב יכולתו בחינוך שלו, בדוגמא אישית לאהבה ויחס לחיים, ומעבר לזה, זה כבר בידי ה' ושליחיו. לא חושב שהאדם מצידו צריך לחשבן דברים כאלו שאינם בשליטתו, ויכול להיות שדווקא אם יבחר בכיוון אחד, זה יתקוף אותו מהכיוון האחר שחשב שהוא הבטוח. הבטחון צריך להיות בה' ולא בסטטיסטיקות ומציאויות כאלו או אחרות, האדם צריך לעשות את ההשתדלות מצידו ואת מה שה' רוצה. ולענ"ד זה רצון ה', לשלוח למוסדות נפרדים. (אגב, אני חושב שזה גם תלוי בילד, יש ילדים שאכן יותר מתאימים נגיד לת"ת וללימוד רצוף רק עם מורים, יש כאלו שמתאימים יותר לבית ספר עם מורות ועם הרבה חול באופן יחסי, ולא ללמוד עד שעות מאוחרות וכו'...).

באופן כללי חינוך ביתי זה דבר לא בריא לדעתי. מכיר אישית מישהו שנדפק מזה. (אם כי זו לא הוכחה לכל החינוך הביתי. אבל באופן אישי יש לי רושם לא טוב מזה...).

יש יותר הרוגים בתאונות דרכים מאשר הומואים?פשוט אני..
אדם שנולד בחברה דתית הסיכוי שיהיה הומו אכן שווה...תות"ח!

או דומה לסיכוי להיפגע בתאונה. לא דיברתי על הציבור הכללי. (את האמת שלא מספיק בדקתי את האחוזים של תאונות דרכים....אבל בכל מקרה לא מדובר על שינוי מהותי שבגלל זה האדם לוקח את הסיכון....).

החברה לא משפיעה מהותית על הסיכוי להיות הומופשוט אני..
ובכל מקרה הסיכוי להיות הומו הרבה יותר גדול מהסיכוי למות בתאונה
אתה מאמין בטענה הזו?ארץ השוקולד
כי הסיכוי שמישהו ייהרג בתאונות דרכים הוא אחד לעשרות אלפים.
(1 לשלוש מאות אלף בשנה ספציפית בקירוב)
אתה חושב שהסיכוי דומה כאן?

לא מכיר (בעיקר כי לא חיפשתי) מחקרים שדנים בסיכוי להיות עם נטיות מסוימות ובפרט כתלות בחינוך, אז אין לי מושג אם משפיע או לא. מה שבטוח שהסיכוי הרבה יותר גבוה בכל מקום לכך מאשר הסיכוי ליהרג בתאונה.

ובאופן כללי כשמציעים להתעלם מהסטטיסטיקה מציעים להתעלם מהמציאות, כי סטטיסטיקה זה הדרך לבדוק מה המציאות.
מעורב עד איזה גיל? ומה לא יהיו להם אחיות?מבקש אמונה

לא יפגשו ילדות בחצר בית הכנסת?

 

אני לא רואה שום דבר בריא במסגרת מעורבת

למדתי במסגרות מעורבות בילדות וכל מה שהיה שם זה הטרדות מיניות או מחשבות על הבנות

מה גם שלא נראה לי שחז"ל בעד העניין.. 

אכן, דברים כדרבנות.תות"ח!

חז"ל בחכמתם יודעים מה הכי בריא לאדם, חבל להיות כחכמי אומות העולם שמגלים רק אחרי אלפי שנים את חכמת דברי חז"ל וכמה דבריהם נאמרו ברוח קדשם.

יישר כוח!

אני חושב שאם אחנך אותם לתורה וערכים, הם יוכלוחסדי הים
להתמודד בחברה מעורבת.
ואני חושב...תות"ח!

שאם תחנך אותם לאהבת החיים הם יוכלו להתמודד בחברה נפרדת.

ואם תשאל את חז"ל מה הם יגידו?מבקש אמונה

כתוב שלאנשים כשרים יש לפעמים יצר הרע במסווה שמנסה לפתות לברוח מאש קטנה לאש גדולה יותר..

אל תיפול לזה אחי.

 

תלך לפי התורה והילדים יצרו הכי בריאים שיש

מה גם שאתה רוצה לחנך לפי התורה ובו זמנית מעביר מסר לילדים שאנחנו יותר חכמים מחז"ל.

הזכרת לי בדימוי שהבאת....תות"ח!

את דברי הרמב"ם במורה נבוכים, שאמר שה"מדברים" כשרצו להוכיח את חידוש העולם ובשביל זה ביטלו את הטבע: "הלכו מן הרמץ אל האש", או בעברית של ימינו: מן הפח אל הפחת. או בעברית סלנגית יותר: מן השח אל השחמט.

קשה מאוד לדעת מה חז"ל היו אומרים בימינו.חסדי הים
המציאות מאוד שונה מימיהם.
כששמים ילד במסגרת נפרדת היום, כשאתה יודע שהוא יחשף בגלל המציאות בו אנחנו חיים, אז אתה יוצר מציאות של "מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם", ואתה הופך את האשה לחפץ בעיניו, במקום לאישיות.
לא קשה בכלל אחי..מבקש אמונה

חוקי טבע לא משתנים, אין בימינו פתאום אפוטרופוס לעריות.

 

הדאגה היא לשווא, כי הבעיה שאתה דואג ממנה מתחילה כשסוגרים מידי ואפילו לא נותנים לדבר בטבעיות עם נשים מהמשפחה.. אבל כמו שאמרתי יהיו להם אחיות, הם יפגשו ילדות בבית הכנסת כשתיקח אותם, הם ידברו עם הדודה ועם הסבתא... 

ככה הם יכירו בצורה נורמלית ולא יראו בנשים משהו מוזר ורחוק.

 

לעומת זאת אם תשים אותם בזמן שיש הורמונים דווקא אז הכל יעיר להם את המיניות והם יתחילו לראות בבנות חפץ.

 

לא אחפור לך יותר, תחשוב על זה אחי איך צדיקים יצאו בריאים בנפשם..

מה שהיה אצלם תעשה גם אתה.  שנזכה לכוון לאמת. בהצלחה כן

אין קשר לאחיות, זה קשר מסוג אחר לגמריפשוט אני..
יש קשר כי הנשים הן אותן נשיםמבקש אמונה

אין סיבה שילד שגדל עם אחיות ודודות וראה ילדות בבית הכנסת

פתאום יסתכל על בחורה שהוא לא מכיר כעוף מוזר.

 

איך להתייחס לקשר של משיכה זה אמנם עניין אחר, אבל בשביל זה לא צריך חברה מעורבת

סוג אחר של קשר לא רק במובן של משיכה מיניתפשוט אני..

עם אמא או אחות אתה לא מתנהג בצורה שאתה מתנהג אל נשים זרות, ואתה לא יכול ללמוד דרך הקשר הזה איך מתנהגים עם המין השני.

 

 

זה לא משנה..מבקש אמונה

אף אדם נורמלי לא חושב להתנהג לזרים (לא משנה אשה או גבר) כמו שמתנהגים למשפחה

אז אם הוא חונך לדרך ארץ, קודם כל הוא יתנהג בכבוד כמו לכל אדם..  

אז כבר אנחנו מסודרים, הרי אשה היא גם בנאדם לא חייזר

 

ואם הבחור צריך ללמוד איך להתנהל בקשר רומנטי את זה לומדים ממבוגר.. לא מחברה מעורבת

בכל מקרה חברה מעורבת לא מועילה וכנראה גם תזיק.  

 

תסתכל שוב על מה היה הדיוןפשוט אני..

לא על האם גבר ידע איך להתנהג לזרים,

אלא האם גבר יימשך מינית לנשים.

 

על זה כתבתי ש"יש לו אחיות" פשוט לא רלוונטי.

הוא כתב שני חששות. לזה באמת לא התייחסתימבקש אמונה

ציטוט מההודעה הפותחת

א. "אני חושב שעדיף להם להיפגש עם בן המין השני בצורה בריאה"

ב.  "אני גם מפחד בימינו בגיל חטיבה/תיכון מהתפתחות נטיות חד מיניות במסגרת של רק בנים או בנות"

 

כל ההתייחסות שלי הייתה לטענה א'

לגבי ב' אתה צודק לא התייחסתי לזה..

אני חושב שאין קשר בכלל אם זה אחיות או חברה מעורבת. זה לא בכלל לא הגורם.

ולזה קוראים בעברית - שיח חרשים!פשוט אני..

למרות שאני עדיין חולק על כך שאחיות או אמא רלוונטיות לדיון, אולם השאלה היא למה הוא בדיוק מתכוון בחשש הזה שלו...

ראית מה זה.. מבקש אמונה

ואני מצידי הייתי בטוח שאנחנו על אותו גל

 

אני לא רואה סיבה לחלוק אבל שיהיה...

ועכשיו אני מזמין אותך להגיב לזה:פשוט אני..
אוקיי. אני אשתדלמבקש אמונה

רק אומר שאני לא מתחייב

לפעמים אני רואה דיון שהולך להיות ארוך ומסתעף אז מראש כבר הקוצים של בעיית הקשב וריכוז נכנסים לפעולה ומורים לי לברוח צוחק

 

(בגלל זה גם כתבתי לו בתגובה השלישית שאני לא אחפור יותר.. כי אין לי כוחות לדיון ארוך בכתב)

אני חושבת שאתה מתעלם מכך שחינוך נפרד היה הנורמהחושבת בקופסא
גם אצל הגויים בכל רחבי העולם לאורך כל ההסיטוריה עד לכמה עשרות השנים האחרונות. עד היום באנגליה המוסדות הכי יוקרתים פועלים במתכונת נפרדת.
התגברות הנטיות החד מיניות בימינו בעיקר קשורה בעיקר ללגיטימציה שנותנים להם שלא הייתה בעבר. בין אם זה שכנע יותר אנשים שכבר היו כאלו לצאת מהארון, או במקרה קיצון להפוך את זה לטרנד מגניב שעוד אנשים רוצים לקחת בו חלק.

בכל מקרה, החפצה של המין השני לא נגרמת בגלל חוסר חשיפה אליו. את הענייין שגם בנות הן בני אדם אפשר להעביר במגוון דרכים אחרות. יש בעיות הרבה יותר גדולות בחינוך מעורב לעומת היתרון לכאורה הזה. הטענה הזאת לגבי הלהט"בים באמת לא הגיונית, אתה ברצינות חושב שיש יותר להט"בים בציבור הדתי מאשר החילוני? "שמעתי סיפורים" זאת לא הוכחה בכלל.
אני מסכים איתך שהיסוד זה לגיטימציה, והיום זה הפוךחסדי הים
יש אפילו עידוד לזה.
מה נעשה שברגע שיש לגיטימציה ועידוד בעולם הקרוי 'נאור' אז זה חודר גם לילדים שלנו, כי הם חשופים היום לעולם החיצון.
אני לא רוצה שהבת שלי תתלבט אם איזה חביבות מיוחדת שיש לה לחברה שלה, זה כי היא לסבית. מההרגשות האלו הכל מתחיל.
אני רוצה שהיא תכיר בנים ויהיה לה משיכה טבעית אליהם, ותהיה מחונכת לשים גבולות.

העולם החילוני/חולני זה לא הדיון שלי פה. שם אין להם סמכות להגיד להם שהנטיות האלו לא טבעיות ונכונות, אלא אומרים להם שזה טבעי ונכון.
אתה מערבב כאן שני עניינים שוניםחושבת בקופסא
נכון היום מה ששונה שיש יותר לגיטימציה מפעם, אבל אין שום מידע שאומר שחינוך נפרד מגביר נטייה חד מינית.
במקרה שתיארת, אחרי מחשבה עמוקה היא פשוט תבין מתישהו שהיא לא לסבית, במקרה שהיא באמת לא כזאת.

סיטואציה כמו שאתה מתאר יכולה לקרות גם בחינוך מעורב. אם כבר הרבה יותר סביר בסיטואציה של חינוך מעורב שהיא תרגיש משיכה אמיתית ובריאה לבן מהכיתה שלה, ואז יהיה לבת שלך חבר בתיכון עם כל משתמע מכך מבחינה הלכתית ורגשית.
אתה חושב שעדיף להיכנס לפינה הזאת מאשר שאולי מישהי תחשוב מחשבות שיבררו בסוף כלא אמיתיות?
ולמה שיהיה הבדל בעניין הזה בין בנים לבנות?
אני מדבר על הנטייה עצמה. אני דווקא ישמח שהיאחסדי הים
תתחיל להראות נטייה טבעית כלפי בנים. זה בריא וישר.
כמובן שאני ינסה לחנך אותה להתנהג בצניעות עם בנים.

ברגע שהנטייה עצמה מעוותת הרבה יותר קשה לתקן ולמנוע אותה.
אבל היחשפות בלעדית לבנות לא יוצרת נטייה מיניתחושבת בקופסא
אף אחד לא יודע מה בדיוק גורם לנטייה מינית, מי שיצליח להגדיר את זה בדיוק יקבל פרס נובל. כרגע כל מה שאנחנו יודעים זה ש"נולדים עם זה".
אין הוכחה לרעיון שחינוך נפרד גורם לזה, עובדה שחינול נפרד היה הנורמה במשך מאות שנים ולא נרשמה עלייה בנטיות האלו. נכון שהלגיטמציה לעניין משפיעה, אבל אי אפשר לשנות נטייה קיימת של אדם דרך שינוי הסביבה שלו.

אז אתה חושב שמציאות אמיתית של חבר רומנטי בתיכון עדיפה על דמיונות שבסוף מתפוגגים לגבי חברה. בסדר, זה נשמע לי מוזר אבל לפחות זה עקבי.
עדיין לא הסברת למה אתה חושב שהרעיון הזה של יצירת נטיות לא יחול גם עם בנים.
אני לא אומר בוודאות, אבל אני בדעה שנטיותחסדי הים
מיניות הם fluid והמציאות היא תורמת המון לגיבוש נטייה מינית.
ברגע שיש הדרכה שזה טוב וישר שהנטייה מינית שלה היא כלפי בנים והיא חיה במציאות שהיא יכולה לפתח דבר כזה בטבעיות, אז יש הרבה יותר סיכוי שזה יהיה כלפי בנים.

אם אתה רק מחנך אותה לזה, והיא לא חווה את זה במציאות, אלא היא בעיקר בחברה של בנות, ויש ברקע את כל השפעות העולם בענין מיניות ונטייה מינית והיא מרגישה רגל פה ורגל שם, יש הרבה יותר סיכוי שהיא תהיה מבולבלת מינית.
אני ממש מסכימה עם הגמישותאלפיניסטית

אבל הגמישות הזאת מקבלת תוקף בחברה החילונית (המעורבת) דווקא בגלל השיח והדיבור התמידי והלגיטימציה לאלף ואחת מגדרים ונטיות)

ניקח לדוגמא את הציבור השמרן בחברה החרדית שנותנת דגש חזק מאוד על ענייני הפרדה וצניעות,

חלק גדול מאוד מהנוער לא מודעים לעובדה שקיים דבר כזה להטב (בעיקר בנות, משערת שבנים נחשפים לזה בגיל צעיר יותר מבנות בעקבות לימוד גמרא) ומבחינתם זו בכלל לא אופציה להימשך לאותו המין, זה נשמע להם הזוי ובדיחה, הרי מודל משפחה מבחינתה זה = אבא אימא וילדים

כן. אני מדבר איפה שנחשפים לזה (גם יותר ויותרחסדי הים
חרדים וחרדיות נחשפים).

הפיתרון שלי הוא לא לשים את הילד בחינוך חילוני.
ראיתי כל מיני דברים בחיים שלימשה

ראיתי כאלה שחינוך מעורב גרם להם נזק, וראיתי כאלה שהנפרד שרט אותם והיו זקוקים ל "טאצ'" הנגדי.

 

בתכל'ס, לא הייתי רוצה כיתה של ממש מעורבת. תנועת נוער זה משהו אחר.

או זה או זהאחו

להגיד שזה חסר תקדים? לא, למשל בית ספר חורב לפני שעבר מגרמניה לארץ היה גם דתי וגם מעורב, ולא ראו שם סתירה כל־כך עצומה, אני יכול לדמיין איך תיאורטית יכול להיות בית ספר מעורב מאוד אליטיסטי דתי ושמרן, אולי בחברה שבה זה מאוד מקובל.

 

אבל מה שמתאים לתרבות של שם, האם מתאים לתרבות הישראלית?

 

ולמעשה - האם באמת קיימים בארץ מוסדות חינוך מעורבים כאלה שיוכלו להנחיל ערכים של תורה, עבודת ה', כו'? המחשבה שאנחנו יכולים "לעצב" את הילד ו"לחנך" אותו לפי רצוננו, לטעת בו השקפת עולם כלשהי... לא באמת עומדת במבחן המציאות.

 

במוקדם או במאוחר הילד נחשף לחברים, לסביבה, הוא בונה לעצמו עולם ערכים שהוא שואב מכל־מיני אנשים, גם הורים, גם מורים, גם מסגרת חינוכית, גם חברים, הכל משפיע, איזו בדיוק השפעה אנחנו מצפים שתהיה לסביבה חילונית? אילו ערכים ילמדו אותו בגיל שבו הוא מגבש את המושגים הבסיסיים של מי אני ומה ערכי היסוד שלי?

 

גם במוסדות הדתיים הלאומיים, מהו אחוז אלה הנשארים דתיים באמת? אז נכון, אין ביטוח בשום מקום, אבל באמת, מה מצפים שיקרה?

 

ובשביל מה? בשביל שיכיר בנות? בשביל שידע איך להתנהל עם בנות? ואיך מתנהלים עם בנות "באופן טבעי"? האם לרוב הכוונה "באופן טבעי" שאינו מתיישב עם דרך התורה? שיסתכל על בנות ויתאהב בהן? למה באמת זה פחות מפחיד מאשר שיפתח איזו נטייה חד־מינית (שאצל החילונים בוודאי שאין), אם לשפוט לפי חומרת המעשה? זה כרת וזה כרת, מה הועילו חכמים בתקנתם?

 

אני מבין את החששות וגם יכול להזדהות איתם, גם מהחוויה שלי, יש בעייתיות גדולה בנושא הזה, אבל - לרוב היא פתירה ואין צורך להרחיק לכת כל־כך, אם באמת יש איזו בעיה של יחסים בין בני־אדם אפשר לפנות לפסיכולוג או למי שמתמצא בנושא, אחרת זה עניין של לטכס עצה ולחנך באופן נכון (אכן יש מה להאריך)

 

והאם יש גדול אחד בישראל שיסכים לדרך הזאת? האם אין אנו צריכים להקשיב להדרכת גדולי ישראל, ורק לפסוק לעצמנו באופן עצמאי? מדוע גדולי הדור במיוחד בדורות האחרונים כל־כך נאבקים על חינוך? כלומר האם אין בזה אמירה כלשהי?

רק אעיר על דבר אחד. אני הייתי עד לכמה מקריםחסדי הים
עד כמה השפיע הבית-האבא והאמא על עיצוב הילדים שלהם.
לא סתם חז"ל דרשו מהפסוק שהחיוב על האבא ללמד את בנו תורה וכידוע מכמה גאונים וראשונים שמצוה זו כוללת את החיוב הכללי להרגיל את הבן במצוות, כדי שלא יהיה לומד שלא על מנת לקיים.
רש"י בחגיגה סובר בפשטות שגם האמא היא חלק ממצות החינוך למצוות מדאורייתא.
מספיק ללמוד ספר משלי, ואחת הדוגמאות שכל אחד אומר בבוקר "שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך."
אה"נאחו
אבל אתה באמת ובתמים חושב שזה מספיק? והאם כל היום תשב בבית ותחנך?

ומדוע באמת לא לשאול לדעת גדולי הדור, שגם למדו את כל הגמרות הנ"ל ועוד יותר מהנה?
זה לא מספיק. אבל אם אפשר למצוא חברה מעורבתחסדי הים
שהיא מנועה מתוך שמירת מצוות, אידיאלים וערכים, זה הכי טוב מבחינתי.
לא נראה לי שזה קיים ולא בטוח אם זה מתאיםאחו
לתרבות הישראלית

אם כי - כאמור - לא חסר תקדים
לעניות דעתי קודם צריך שהביצה תבקע...מתואמת
(לפי המשל הידוע, על האיכר שתכנן מה יעשה בכסף שירוויח בזכות התרנגולים שיבקעו מהביצים שהשיג...)
כלומר - ילדיך עוד לא נולדו. אפילו לא הכרת את אשתך. אין מה לתכנן מעכשיו איך תחנך אותם, ואיך אשתך תזרום עם שיטת החינוך שלך.
לצורך העניין, כשבעלי ואני הכרנו דיברנו על הרעיון של לגור בגרעין תורני. התחתנו, נולדו הילדים שלנו, והבנו כמה זה לא פשוט... כמה צריך ליצור בית חזק מאוד בשביל שהילדים יצמחו כמו שאנחנו מייחלים בעבורם...
אז גנזנו את החלום, לפחות לעת עתה.

ולעניין השרשור - אני חושבת שצריכה להיות התאמה בין החינוך שבבית לבין החינוך שבבית הספר. אחרת הילד מקבל שדרים שונים ועלול להתבלבל. אז אי אפשר לקוות שאת החינוך התורני הילדים יקבלו בבית ואת ההתערבות בחיים הם יקבלו בבית הספר. בסופו של דבר - הילדים יצטרכו לבחור אחת מהדרכים, וכך לא תגיע לחינוך המיטבי שברצונך להעניק להם...
מלבד זאת - אני לא חושבת שחינוך מעורב הוא זה שיעזור להם להגיע למיניות בצורה בריאה... להפך - בצורה כזו הם יפגשו את המיניות בשלב מוקדם מדי בחיים שלהם, כשהם לא בשלים לנישואין, וסתם יתבלבלו ויגיעו למקומות לא טובים.
זו דעתי. וכנראה שזו דעת רבים וגדולים ממני לאורך ההיסטוריה. שלא לדבר על התורה...
אתה נתפס לסטיגמות מסויימות ובונה עליהן בנין שלםהסטורי
לענ"ד צדדים פסיכולוגיים-התפתחותיים אפשר למצוא לכאן ולכאן. לחנך לערכים, לדרך ארץ, למוגנות ולבריאות נפשית - צריך כאן וכאן.

בסופו של דבר (בוודאי למי שמעיד על עצמו שרוצה חינוך תורני חזק מאוד!!) אנחנו הולכים לפי הדרכת התורה. הדרכת התורה היא שחברה צריכה להיות נפרדת.
מותר לי להשתתף בדיון?פשוט אני..

אני לא אתייחס עכשיו לערכים או מצוות וכו', אלא אך ורק לעובדות כפי שאני מכיר אותן.

 

בהתאם לסולם קינסי, המשיכה המינית אינה 2 מצבים בלבד אלא רצף ארוך שבקצוותיו נמצאות ההטרוסקסואליות (מלטינית: מין שונה) וההומוסקסואליות (מלטינית: מין זהה).

 

לצורך הנוחות אדבר על גברים אבל מה שאני כותב נכון כמובן לשני המינים:

 

אדם יכול להרגיש משיכה עזה לנשים, משיכה חלשה שמגיעה רק מדי פעם, או לא להרגיש משיכה לנשים כלל.

 

אדם יכול להרגיש משיכה עזה לגברים, משיכה חלשה שמגיעה רק מדי פעם, או לא להרגיש משיכה לגברים כלל.

 

אין קשר בין הציר הראשון לציר השני, כלומר המיקום של אדם מסוים על הציר הראשון לא קובע מה יהיה מיקומו על הציר השני. אפשר שיימשך מאוד לנשים וגם לגברים, אפשר שיימשך רק לאחד מהם, אפשר שלמין אחד תהיה משיכה עיקרית ולמין השני תהיה משיכה חלשה ולא קבועה.

 

אל כל הקלחת הזאת צריך להוסיף נתון חשוב נוסף: יחסי מין. 
הבחירה לקיים יחסי מין אינה מעידה בהכרח על נטייה מינית למינו של השותף, ויכולה לנבוע משלל גורמים.

בין היתר הרצון לרצות (בפתח) את הצד השני, לקבל הטבות, להיות כמו כולם, הרצון לפרוק אנרגיות מיניות ולהגיע לאורגזמה, הרצון במגע, הרצון להרגיש אהוב, לפעמים זה יחסי "תן וקח" (תגע בי כדי שיהיה לי נעים ובתמורה אני אגע בך), ועוד.

 

ועכשיו נפרק אחד אחד בהקשר של חברה מעורבת / נפרדת:

 

א. בציר של המשיכה לנשים - אדם שאין נשים בסביבתו כלל, או שהוא תופס את הנשים בצורה לא בריאה (אם בגלל חינוך לקוי או בגלל טראומה מנשים וכו'), עשוי שלא להרגיש משיכה לנשים. מדובר במקרים נדירים ובמיוחד לאור העובדה שהיום גם בחברה הכי נפרדת אתה לא באמת מנותק מנשים, החל מהליכה ברחוב ודרך כל פעולה שלא נמצאת בתוך הישיבה שלך.

אם אותו אדם גם נמשך לגברים, הסיכוי לכך שלא ירגיש משיכה לנשים כאשר הוא בסביבה גברית -  גדל. גם כאן, מדובר במשהו נדיר.

 

ב. בציר של המשיכה לגברים - חברה מעורבת או נפרדת לא משפיעה כהוא זה על השאלה האם אדם מסוים יימשך לגברים. ממילא גם בחברה מעורבת וגם בחברה נפרדת הוא ייחשף לגברים, והעובדה שאין נשים בסביבה לא תגרום לו להימשך לגברים יש מאין.

 

ג. יחסי מין - בחברה נפרדת יש הרבה יותר מקרים של יחסי מין בין גברים, לעומת חברה מעורבת. זה נכון בישיבות תיכוניות, בישיבות הסדר, בצבא, בבתי כלא ובעצם בכל מקום שאין בו נשים.

אותם אנשים שקיימו יחסי מין בהיותם בהפרדה מלאה עשויים להיות הטרוסקסואליים לחלוטין, וכאשר יעזבו את החברה הנפרדת לחברה מעורבת הם יוכלו להתחתן עם אשה בצורה נורמלית לחלוטין.

אז למה שנער או גבר הטרוסקסואל ירצה לקיים יחסים עם גבר אחר? את הסיבות מניתי למעלה. האמת היא שכאשר הרב שלי סיפר עלי להורים שלי (בניגוד לרצוני), התגובה הראשונה של אבא שלי הייתה שבישיבה שלו (ישיבה חרדית של גור) היו נערים שקיימו יחסי מין בפנימייה והיום הם נשואים באושר ועושר, כך שהוא בטוח שגם אני כמותם רק מבולבל או רק מנסה גבולות וכו'. עד כמה שזה עשוי להימשע מופרך, ברוב המקרים הטיעון הזה היה יכול להיות נכון. 

גם כאן מדובר באירוע נדיר, זה לא שבכל כיתה או בכל שכבה יש תלמידים שמקיימים יחסי מין אחד עם השני. אבל האירוע הנדיר הזה לא זר לראשי ישיבות, מפקדים בצבא או סוהרים בכלא.

 

ומה המסקנה האישית שלי מכל זה?

במצב רגיל, עם חינוך טוב והרבה הרבה הרבה תמיכה והקשבה ופתיחות וכו', חינוך נפרד לא אמור לגרום לנזק לעומת חינוך מעורב.

 

נראה לי שאני מסכים עם כל מה שכתבתמבקש אמונה


מפתיעתילי חורבותאחרונה


ילדה שיוצאת מלא פעמים בלילה ממיטת מעבר, מותשים.עינב66

אשמח לשמוע מנסיונכם כשילדה בת שנתיים ותשע עברה למיטת מעבר (כי למדה לצאת מהמיטת תינוק), מה הכי עזר לכן שתשאר במיטה שלה במהלך הלילה ולא תבוא אליכם חמש פעמים?

רוצים להתחיל איתה מהלך אבל מנסים להבין מה יגרום לה להישאר במיטה שלה ולא לבוא אלינו כי היא יכולה וזה מפתה לצאת ולהיות עצמאית.


מבחינת שפה היא מבינה אבל לא הכי מדברת עדיין.

תכתבי בפורוםרקאני

הריון ולידה

פה זה פחות רלוונטי

בפועלנפשי תערוגאחרונה

מה שיעזור זה להחזיר כל פעם

כל פעם


אבל זה מתיש ומנסיון אישי באיזה שלב באמצע הלילה נשברים כי רוצים לישון

עם הזמן זה עובר.


ואתם כהורים.

אל תרגישו שנכשלתם אם היא בכל זאת מגיעה למיטה 

אנשים שמבינים בכסף השקעות וכוניק זמניק
אני אשמח לשמוע אותכם שם בשאלה קטנה שאלה על חסכון קטן - חיסכון השקעה וצריכה
פורום תורני דתי לאומירוצה להשתחרר

מכירים את פורום אוצר החכמה? לתורה? ועוד כמה קצת פחות מוצלחים?

יש הרבה פורומים תורניים חרדיים. הראשונים שהזכרתי מוצלחים מאוד בהרבה מובנים, פעילים, ואפשר למצוא בהם דברים מעניינים גם לאחר זמן.

האם יקום פורום תורני דתי לאומי? שיהיה ברמה, פעיל, לגופו של עניין (בדרך כלל כמובן), ומעניין?

תגיד אוצר החוכמההפי

תגיד לי אלפי ספרים תורניים ב"ה שעזרו לי שנים

באיזה הקשר זה פורום? 

תחפשי בגוגל 'פורום אוצר החכמה'רוצה להשתחרר

ותגלי מקום מעניין מאוד. זה לא 'אוצר החכמה' עצמו - ספריית הספרים הענקית, אם כי יש ביניהם קשר כמובן.

זה פורום תורני, רובו חרדי אך לא כולו. חלק מהכותבים מוכרים (הרב איתם הנקין ז"ל, יבל"א הרב יוסף בדיחי, הרב יואל קטן, ועוד מן הסתם), אם כי כולם משתמשים בשמות אנונימיים כמו כאן.

זה קצת מצחיק אבלנקדימון

מי ששם בפורומים אלה מי שנחלשו רוחנית והתדרדרו לפורומים. אצלנו, החזקים לא משוטטים בדברים כאלה באינטרנט וממילא לא תראה מקבילה.

 

זו פרשנות בלבד.

לא חושב שזה נכוןרוצה להשתחרר

כלומר, מן הסתם יש שם רבים כאלה, אבל ודאי לא כולם. יש שם אנשים גדולים, ידענים ומעניינים, יראי שמיים בהחלט.

חלקם גם רבנים מוכרים, כפי שכתבתי להפי.

בסוף השימוש בכלים כאלה מועיל לפיתוח של שיח תורני, לפתרון שאלות, ועוד.

אה, ואני מכיר חברה חזקים מאוד אצלנו שמכירים את הפורומים האלה. כל מי שמחפש באינטרנט מדי פעם תשובות לשאלות תורניות עיוניות (לא הלכתיות פשוטות), כמעט בטוח נפגש בזה. דווקא חברה ברמה גבוהה לדעתי. אז אמנם הצדיקים הנ"ל אינם משוטטים יומם ולילה באינטרנט, אבל יוצא לפעמים להיכנס.

בינינו, קשה ברשת להישאר בדיונים מעמיקים כל הזמןמתוך סקרנות
להבנתי, סוד ההצלחה של הפורומים שהזכרת הוא שרוב גולשיו עם חסימה חזקה מאוד לרשת, ככה שאין לה באמת "רשת" שמושכת אותם לכל מיני מקומות ומפריעה לריכוז...
יש סיפור מעניין עם אוצר החכמה והפורום שלהםמשה

לעצם העניין. כנראה בעולם הדתי לאומי יש לא מעט פעילות כאן (פחות משהייתי רוצה) ולא מעט גדולי תורה צעירים כותבים דווקא בפייסבוק.

יש קבוצת פייסבוק/ווטסאפ של רבנים לדעתיארץ השוקולדאחרונה
אבל לא יודע אם היא סגורה, רק שמעתי עליה מרב שאני מכיר
ממש מושך אותי כל הנושא הזה של בניה ויצירהרק נשמה

עכשיו יש לי אפס ניסיון אבל אני ממש רוצה לדעת לעבוד עם חומרים לעשות חריטות בעץ לבנות רהיטים וכאלה לא בקטע של מקצוע סתם כתחביב אבל אין לי מושג איך מתחילים וגם איך משלבים הכל עם לימודי תואר

יש למישהו רעיונות לקורסים או סדנאות או ליודעת מה?

פשוט להתחיל, בכל דרך, להשקיעזיויק
מהאינטרנט בשלב א', ואחר כך תתקדמי לדברים ממשיים יותר
יש ביוטיוב כמויות של חומר בחינםמשהאחרונה

משם אפשר להתחיל. אחר כך להתקדם...

פלאפון חדש. באיזה מחיר כדאי? מה היתרון של דגם יקר?מתיעצת28

אממ... מניחה שזאת שאלה קצת מצחיקה וילדותית כי זה כמו לשאול למה יש רכב שעולה 50K ולמה פרארי עולה 300K..

ובכל זאת.. אני רוצה לקנות סמארטפון חדש אחרי 5 שנים..  מה היתרונות לקנות ב2000 ולא ב1000/1500 ש"ח? ואולי בכלל כדאי חד"פ להוציא 3000 ש"ח?

 

השאלה מה חשוב לךפשוט אני..

לדעתי, לאדם הממוצע טלפון ב-1,000 ש"ח (מהדור האחרון של שיאומי למשל) יכול לספק את כל הצרכים +++. 

 

אבל אם למשל חשוב לך מצלמה מעולה, כזאת שתאפשר לך לפתח את התמונות שצילמת בלי שיראו שזה צולם בטלפון (כלומר בלי פיקסולים, מריחות וטשטושים), אז המחיר כבר קופץ פי כמה...

 

נתונים נוספים שאם הם חשובים לך, יכולים להשפיע על המחיר: עמידות למים ואבק, בהירות מסך (לנוחות צפייה באור שמש), עמידות לנפילות, זיכרון RAM (ככל שגבוה יותר - הטלפון יוכל לשרוד יותר משימות גם בלי להאט ולהיתקע), קליטה של דור 5 (מאז שיש לי דור 5 - אני כבר לא מחפש WIFI באף מקום, כי האינטרנט שלי במכשיר יותר מהיר מרוב הרשתות הביתיות), אפשרות לסים וירטואלי (בשביל להתחבר לחברות סלולר בלחיצת כפתור בלי צורך בסים פיזי, כולל למשל אם רוצים חבילת גלישה בחו"ל כמעט בחינם), טעינה מהירה, סוללה חזקה...

 

מכשיר שמצטיין בכל מה שכתבתי עכשיו, כנראה יעלה לפחות 3,000 ש"ח. אבל מי שלא חייב את כל התכונות האלה, בהחלט יכול לקנות מכשיר פשוט יותר.

נקודה למחשבה: מכשיר פשוט של היום שעולה רק 1,000 ש"ח, הרבה יותר משוכלל ומתקדם ממכשיר דגל שעלה לפני 5 שנים 3,000 ש"ח.

מצטרף לנאמרנפשי תערוג

הכל תלוי מה תרצי לעשות עם זה

לאחרונה קולגה רכשה את הדגם האחרון של אייפון הכי טוב.

עלה 7000+

שאלתי אותה מה הצורך, היא הסבירה שהיא מצלמת הרבה סרטונים לפרסום העסק שלה והיא חייבת שזה יהיה הכי טוב שיש


לעומת זאת.

אצלי התכונה הכי חשובה במכשיר סלולרי זה אינפרא אדום. לצורך שליטה במזגנים במקום עבודתי. לכן חיפשתי דווקא את התכונה הזאת. 

קצת דיוקיםגירגירמיאחרונה

כל מה שכתבת גם מכשיר ב-1000₪ יכול לתת, חוץ מסים וירטואלי שזה שמור למכשרים יקרים.

כמו שכתבת בעצמך, המכשירים הפשוטים היום הם הכי טובים שהיו לפני 5 שנים.

 

ההבדלים בעיקר הם "הפרמיום", ועל זה משלמים הרבה מאוד.

לדוגמא, אם המכשיר מפלסתיק או מאלומיניום מוסיף עלויות ייצור של בערך 30$, האם זה משנה? כנראה שלא, עוד לא הכרתי מישהו שלא משתמש בקייס (חוץ ממני). 

כנ"ל לגבי מסך אם הוא LCD או OLED מדובר על הפרשים של 100$ לפחות עבור היצרן, אני אישית לא רואה הבדל בצבעים או בבהירות גם באור שמש.

כנ"ל לגבי המצלמה, אם אתה מצלם צילומים קלים (ללא תנועה, אור טוב) ולא אכפת לך ש-AI ישפר את הצילומים, לא תוכל להבדיל בין תמונה שצולמה למכשיר יקר או זול.

כנ"ל לגבי איטום למים, כל המכשירים שראיתי מבפנים היו חסינים למים, זה בסה"כ אטמי גומי פשוטים יחסית, אבל לזה שאין תקן אומר שהיצרן לא לוקח אחריות ולא משלם תמלוגים עבור ההסמכה.

יש עוד הרבה הבדלים כאלו, היצרנים יודעים את זה ולכן המכשירים הזולים פשוט חותכים את על הפינות האלה.

כל האמור לעיל לא מנע ממני לקנות את מכשיר יקר מאוד מאוד.

 

אגב, סים וירטואלי לא יותר זול מסים רגיל מחברה מקומית או סים רגיל גלובלי שתזמין מאליאקספרס, הוא רק יותר נוח,  זה יותר זול רק עבור סים עם חבילת גלישה בלי מספר. 

את חייבת להגדיר לעצמך מה אופי השימוש שלך בוזיויק

כי זה יכול להיות כלי זניח שאת לא נוגעת בו כמעט וזה יכול להיות מרכז היום שלך ללימודים / עבודה וכאלה.

אם למשל את מצלמת ועורכת סרטונים זה גם שיקול ובגלל זה כדאי לחשוב עם עצמך מה הפונקציות שחשובות לך ומה התקציב.

כמו שכתבו כולםפצל"פ

זה תלוי למה את משתמשת...

וגם לכל חברה ודגם יש יתרונות וחסרונות


אני מציע לך אם את באמת פחות מבינה ומכירה את העולם הזה של מפרטים של פלאפונים וההבדלים ביניהם

אז פשוט תכתבי מה השימושים שאת עושה בפלאפון וכמה מהם במקביל

אם בא לך אז יכולה גם לומר איזה מכשיר יש לך עכשיו ומה את מרוצה ולא מרוצה ממנו ככה יהיה מקום להשוואה וידעו לתת לך יותר מדויק

אם יש לך גם חברה של פלאפונים שאת רוצה רק מהם אז תכתבי

מה הצורך?משה

מכשירי ביניים (1500+) מספיקים לדעתי לרוב השימושים. אני עצמי מסתפק במכשיר ביניים שקניתי בפסח של 2021 ועבר מאז קצת שדרוגי תוכנה קצת יותר מורכבם (כן, בניתי לו רום !). הוא אחלה ומשרת אותי יפה לבינתיים.

קנית בסוף גלאקסי כלשהו אבל אל תשאלומתיעצת28

נמחקה לי כל היסטורית הצטאים בווצאפ במכשיר *הישן* .. ואחרי דו שיח ארוך עם הצאט GPT/גמיני נראה שאין לי שום גיבוי... מצד שני אם להיות רציונלית מה כבר איבדתי? הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. נראלי נחיה.. 

תתחדשי🤗 ומעכשיו את מקפידה לגבות את הדברים בסלולריפ.א.

שלך באופן שוטף 

תתחדשי! נשמע לא קריטי בכללזיויק
"הודעה ממשהי מהעבודה שמארה לי כמה אני מיוחדת.. "יוני.ו.
נשמע די מבאס לאבד חחח
ווטסאפ זה צרה צרורהמשה

וגיבוי שלו (באמצעי חיצוני, כלומר קובץ טקסט) בעיניי זה די קריטי.

לשבור הרגלים קבועיםזיויק

יוצא לכם? קל? קשה? יש טיפים?


כמו כן היה לי הרגל טוב שנטשתי ורוצה לחזור אליו.

איך שוברים את הכבדות שחוסמת ביני לבינו?

ההובי של חייoo

לשנות הרגלים רעים

ליצור הרגלים טובים


כשהבנתי את הקונספט של ההרגל זה הפך קל


ממליצה על ספר כוחו של הרגל

הוא מסביר את הרעיון של

טריגר- פעולה- תגמול

איך להיפטר/ ליצור הרגל

אמיתי? זה קל לך?זיויק
אחפש את הספר
לשנותoo

או ליצור הרגל זה תהליך מתמשך


הרבה אנשים אוהבים תוצאות של כאן ועכשיו

לא אוהבים תהליכים

וזה גורם לקושי בהשגת דברים


אני כן אוהבת תהליכים

מסוגלת לראות את התוצאה העתידית ולחכות בסבלנות

לרוב גם נהנת מהדרך

לכן בעיניי זה לא קשה

אחרים בטח יקראו לזה קשה עד בלתי ישים

נשמע נדיר ממשזיויק
זה באמת קשה מאד מאד, מתאים לאנשים ספציפייםנפש חיה.
חדמשזיויק
עם זאת זה מאתגר תסכימי איתי
לאט לאטנפש חיה.

ממליצה לקרא קצת טורים של הרב יצחק פנגר

ללכת בצעדים קטנים 

ולחלק את החזון הגדול למטרות קטנות ברות ביצוע

תהיי ספציפית?זיויק
וזה עזר?
אשתדלנפש חיה.

לפני כמה שבועות בעלון הידברות הרב פנגר רשם טורים בנושא שינוי התנהגות

ופירט איך לעשות את זה צעד צעד

זה עלונים לפני חודש- חודש וחצי ככה.


לגבי הצעדים הקטנים-

נגיד שאתה רוצה לרוץ מרתון שזאת המטרה הגדולה, אז

קודם אפשר כצעד ראשון להגביר מוטיבציה ובמקביל להוריד את המושג המופשט (רוצה לרוץ מרתון)

לפס מעשי (שינויים קטנים - לשים את הנעליים ליד הדלת, אפילו בלי לנעול, בשלב מאוחר יותר לקבוע זמן לריצה)


כשהייתה לי מטרה גדולה

השיטה של צעדים קטנים עזרו לי להגיע אליה....


היום אני מתמודדת עם דברים שאותה טכניקה בהחלט תשמש אותי


רק צריך לרצות

ולעשות משהו קטן בכיוון. 

תודההזיויק
מתחילים לאט לאטנפשי תערוג

ומוסיפים כמה שיכולים

אי אפשר לשבור הרגליםצדיק יסוד עלום
אפשר לשבור הרגלים, זה לוקח זמן אבל קורהקעלעברימבאראחרונה
דייטיםאבוד
בנות תעזרו לי, אני לא מבין אני לוחם משוחרר נראה באמת טוב, אבל בנות פוסלות אותי סתם, מה קטע?
הפורום הלא נכוןארץ השוקולד

יש פורום לנו שנועד לזה.

לגופו של עניין, יש מגוון סיבות להחליט שכן או לפסול, לא הייתי מניח שהמראה היה הסיבה.

מוזמן לשאול בפורום לקראת נישואין וזוגיותפשוט אני..אחרונה
עבר עריכה על ידי פשוט אני.. בתאריך א' בטבת תשפ"ו 22:03

ו...

בנות הן לא בנים, תחליף דיסקט 🤭

רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
עבר עריכה על ידי הרמוניה בתאריך כ"ג בכסלו תשפ"ו 20:09

מגבשים וכייפים ששווה לקנות?

 

תודה

אליאסדרור אל
קטאן כמובןריבוזום
טיקט-טו-רייד שיחקתי פעם אחת ומאוד נהניתי אבל אין לנו בבית, אז אין לי ניסיון אישי אם הקסם שלו מחזיק מעמד. לפי מה ששמעתי מסביב נראה שכן משחק שווה. 
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
איך שכחתי (דורש לפחות ארבעה שחקנים)
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
ואם יש בעיה הלכתית של עבודה זרה אז טוויסטר. ואם יש בעיה הלכתית של נגיעה אז טלפון שבור. ואם יש בעיה הלכתית של במושב ליצים אז תלמדו הלכות לשון הרע.
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד

שם קוד,

אליאס,

דיקסיט,

עידן האבן,

טיקט טו רייד,

Robo rally,

The crew,

Avalon,

Shadows over Camelot,

Nefarious,

Colloretto,

סושי גו,

אזול,

Draftasorus

 

יואוהרמוניה

מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂

 

ממש תודה!

מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)

הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד

ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.


תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?

האורך? מספר השחקנים?

אה וואלה...הרמוניה

טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.

 

לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4

מה שלא מתאים רק ל2 מהרשימהארץ השוקולד

שם קוד (יש לו גרסה לזוג),

אליאס,

דיקסיט (אפשר לבצע התאמות שיעבוד לזוג),

Avalon,

Shadows over Camelot

סושי גו,

ולא בטוח לגבי Draftasorus 

תודה רבה!הרמוניה
לכל אחד מתאים משהו אחרנפשי תערוג

תלוי איזה סגנון אוהבים

מה עם הישנים והטובים?אוריןאחרונה

סבלנות, מונופול, דמקה, רמי קוביות, המשחק עם הרכבת מילים - שכחתי את שמו ועוד

אולי יעניין אותך