יה״ר שיהיו הדברים לזכות לרפואת יוסי בן ז׳נט ואמנון בן אסתר וכן לחיילי צה״ל שנפצעו במלחמה.
השבת עיינתי בפרק יב בתהלים. בפרק זה ישנם מספר ביטויים קשים וסתומים, ואני רוצה להתמקד
באחרון שבהם שחותם את הפרק והוא ״כרם זלות לבני אדם״.
מהבבלי ברכות ו ע״ב נראה שגם לחז״ל היה קושי בהבנת הדברים:
״א"ל ההוא מרבנן לרב ביבי בר אביי ואמרי לה רב ביבי לרב נחמן בר יצחק מאי (תהילים יב) כרום זלות לבני אדם?״.
ועל זה באה התשובה:
״אמר ליה אלו דברים שעומדים ברומו של עולם ובני אדם מזלזלין בהן״.
את הביטוי ״דברים שעומדים ברומו של עולם״ רש״י מפרש ״כגון תפילה שעולה למעלה״.
הפירוש הזה אכן מתאים להקשר המקומי בסוגיית הגמרא שעוסקת בעניינה של תפילה, אבל מאידך הוא כלל לא הולם את ההקשר של הפרק בתהלים, והפירוש המתקבל ממנו לפסוק נראה כרחוק מאוד מפשוטו של מקרא.
בניגוד לרש״י, מפרש בעל הערוך את הביטוי ״דברים שעומדים ברומו של עולם״ כך:
״התורה והמצוות ***שהמקיימים אותן עומדין ברומו של עולם*** ובני אדם מזלזלין בהן״.
זהו לכאורה הבדל קטן, אך אם נשתמש בהבדל הקטן הזה נוכל לקבל פירוש נהיר והולם לפסוק הקשה שלנו באופן הבא:
״סביב רשעים יתהלכון״ - בדומה לחיות טרף, שמייצרים מעגל מסביב לקורבן שלהם על מנת לפגוע בו ולהקשות עליו מלהימלט, גם הרשעים הולכים מסביב לצדיקים על מנת לנסות לפגוע בהם.
וכחתימה לכל הפרק שעוסק בנושא זה נותן לנו דוד המלך את השורש והסיבה להתנהגות הזאת של הרשעים.
והסיבה לכך שהרשעים נוהגים באופן זה היא ״כרם זלות לבני אדם״ שאין הם מכירים בערכם ובמעלתם של הצדיקים שהם עומדים ברומו של עולם, ומתוך כך שאין הם מכירים בערכם ובמעלתם של הצדיקים
״בני אדם מזלזלין בהן״, ובהקשר של הפרק שלנו בני אדם הוא כינוי לרשעים, כמו שנאמר בראש הפרק ״כי פסו אמונים מבני אדם״.
הפירוש באופן הזה מתקשר גם לגמרא אחרת בבבלי במסכת שבת קנא ע״ב:
״דאמר רמי בר אבא אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה שנאמר (תהילים מט) אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו״.
מה הסיבה והשורש לכך שחיה מנסה לפגוע באדם ? כי הוא ירד בערכו ובמעלתו הרוחנית.
כלומר, הרשעים מנסים לפגוע בצדיקים כי אין הם מודעים לערכם ומעלתם הרוחנית, שאילו היו מודעים לה לא היו נוהגים באופן שבו הם נוהגים בצדיקים. ואילו החיות מנסות לפגוע ברשעים כי הם מודעים
לערכם ולמעלתם הרוחנית של הרשעים שהרי הם נדמים בעיניהם כבהמה.
[ובפרט נובע מכאן שבמובן הזה הרשעים גרועים מחיות]
[לא סביר שאזכור, אני עכשיו רק במזמור יח.. אבל בכל מקרה]
זהירות בתגובות 
