עבר עריכה על ידי תות"ח! בתאריך י' באב תשפ"ד 22:37
עבר עריכה על ידי תות"ח! בתאריך י' באב תשפ"ד 22:37
עבר עריכה על ידי תות"ח! בתאריך ט' באב תשפ"ד 12:11
מוטיב חוזר במגילת איכה הוא שה' עזב אותנו, ובחורבן בית המקדש מתבטא שהוא נטש אותנו, ועל זה אנחנו עצובים. היה אפשר לחשוב מכל זה שבתשעה באב כביכול ה' עוזב אותנו (או בשלושת השבועות, שנאמר שם: "כל רודפיה השיגוה בין המיצרים", שזה מורה כביכול על כך שה' עזב אותנו). אבל במגילת איכה מופיעים די הרבה פסוקים (נביא את מה שהכי מפורש) שמראים שזה לא נכון.
בפרק ג' מתואר כך:
"...ותזנח משלום נפשי, נשיתי טובה : ואומר אבד נצחי ותוחלתי מה'...זאת אשיב אל ליבי על כן אוחיל : חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו : חדשים לבקרים רבה אמונתך : חלקי ה' אמרה נפשי על כן אוחיל לו : טוב ה' לקוו לנפש תדרשנו : טוב ויחיל ודומם לתשועת ה' : טוב לגבר כי ישא עול בנעוריו : ישב בדד וידום כי נטל עליו : יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה...כי לא יזנח לעולם א-ד--נ-י : כי אם הוגה ורחם כרוב חסדיו...." (פס' י"ז-ל"א עם דילוגים).
בהתחלה האדם מגיע לייאוש: "ואומר אבד נצחי ותוחלתי (=ותקוותי) מה'". אבל יש ידיעה שנותנת לאדם תקווה מחדש: "זאת אשיב אל ליבי על כן אוחיל (=אקווה): חסדי ה' כי לא תמנו...". העובדה שה' לא כילה אותנו היא שנותנת לנו תקווה. הגמ' בב"ב אומרת שצערו של השטן גדול מצערו של איוב כיוון שהוא צריך לייסר אותו ועם כל זאת לא להרוג אותו, כמו אדם שאומרים לו להכות בחבית ולהשאיר אותה שלימה (אגב, מותר ללמוד ספר איוב בתשעה באב, למי שחשש). העובדה שה' ייסר אותנו בצרות כאלו נוראיות, ועם כל זאת שמר על נפשינו: "...אך את נפשו שמור" (איוב ב', ו'). העובדה שה' משגיח עלינו גם כשהוא כביכול עוזב אותנו ונותן לגויים לפגוע בנו מורה על כך שה' עדיין שומר עלינו ורוצה בנו. רש"י על איכה ג' כ"ו אומר: "...טוב שיחיל (=יקווה) אדם וידום ויצפה לתשועות ה'". בפס' כ"ח אומר: "וידום- לשון המתנה...כי נטל עליו- כי בעל הגזרות נשא עליו הגזירה זו". בהמשך הפסוקים רש"י מפרש שה' לא חפץ להביא עלינו רעה, אלא רק משום שחטאנו והיה צורך בחטא, ה' "נאלץ" להביא עלינו רעה, וליבו כואב איתנו בשעת הצרה, והוא משתוקק כבר שתיגמר עת זו ויוכל להביא עלינו חסד ושפע. בפס' נ"ד כתוב: "צפו מים על ראשי אמרתי נגזרתי", רש"י מפרש שם: "שבזמן שבא אדם במים עד מתניו, עדיין יש תקוה. אבל אם צפו מים על ראשו, אז אומר אבדה תקותי. אבל אני איני עושה כן אלא: "קראתי שמך ה' מבור תחתיות" (הפסוקים האלו מולחנים ומבוצעים ע"י הלל פלסר, מומלץ לשמוע אחרי תשעה באב). אפילו במצב שנראה שהכל אבוד, אסור לאבד תקווה, כי ה' יכול להפוך את המצב לחלוטין.
בסוף פרק ד' כתוב: "תם עוונך בת ציון לא יוסיף להגלותך...". בגלל מה שהבאנו קודם, שה' מעניש את ישראל רק משום שחטאו אך אינו חפץ בזה, בסוף מגילת איכה מופנית טענה כנגד ה': "אתה ה' לעולם תשב כסאך לדור ודור : למה לנצח תשכחנו תעזבנו לאורך ימים : השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם : כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאוד". רש"י מפרש: "אתה ה' לעולם תשב- והואיל וכן הוא, למה לנצח תשכחנו? הלוא נשבעת לנו בך, כשם שאתה קיים, כך שבועתך קיימת. כי אם מאוס מאסתנו. בשביל שחטאנו, לא היה לך להרבות קצף עד מאד כאשר קצפת". אך באמת דווקא לפעמים התעוררות הכעס מגלה בעם ישראל את הגעגוע, את האהבה במלוא עוצמתה, מחדדת לנו את ההבנה ש"חלקי ה' אמרה נפשי"- ה' ביחס אלינו הוא כמו נשמה ביחס לגוף, ועל כן מדובר בקשר נצחי שלא ניתן להפרדה, קשר מהותי.
והנה הפאנץ' העיקרי: כתוב: "כי עמך הסליחה למען תוורא". הרב חנן פורת בספרו "תנך בע"פ" שואל: לכאורה זה הפוך מההגיון! העובדה שהקב"ה רחמן וסולח מבטאת יותר את מידת הרחמים, את מידת האהבה של הקב"ה, לעומת מידת האמת והדין שהיא מבטאת את היראה. אז איך אנחנו אומרים שהעובדה שה' סולח מביאה לכך שיראים מה'? מבאר הרב חנן פורת (אני ממיר את ללשוני): אם אדם חושב שאין תקווה, והוא לא מבין את הרעיון של התשובה, של הזדמנות שנייה, הוא חושב שברגע שחטא קצת הכל נמחק, אז ממילא הוא כבר לא יתאמץ יותר לעשות רצון ה'. אפילו שהוא יודע שהוא חוטא וה' יכול להעניש אותו, אבל בכל מקרה הוא כבר איבד את העולם הבא שלו, אז לפחות עכשיו, בעולם הזה, הוא ייהנה. אבל אם אדם מבין שיש את הרעיון של הסליחה, של התשובה, זה מה שיוביל לכך שהאדם יירא מה'! שהוא לא יאמר: "אכול ושתה כי מחר נמות", אלא יישמר מהחטא כמה שיותר, כי יבין שאף שחטא קצת, לא אומר שאיבד את הכל, ועדיין תהיה לו יראה ורתיעה מהחטא.
אם באמת בתשעה באב ה' "ניתק" איתנו את הקשר, זרק לנו גט כריתות ח"ו, אז כבר אין יראה, אין סיבה לבכות כל שנה על חורבן בית המקדש. היה, נגמר. אבל כיוון שאנחנו מאמינים בכך שה' ישוב אלינו ויתגלה אלינו ברחמים, שייבנה בית המקדש, זה מה שמוביל אותנו לבכות בתשעה באב! זה נותן את האפשרות לבכות, דווקא התקווה והציפייה לגאולה הן שמביאות לכך שהאדם מבין שהקשר לא נותק, וממילא הוא כואב על שלמרות שה' עדיין חפץ בנו הוא מראה לנו פנים זועפות ואנחנו נמצאים בהסתר פנים. שנזכה לראות בנחמת ציון ובבניין בית המקדש במהרה בימינו אמן.
