כ"א באב תשפ"ד 21:28
עבר עריכה על ידי nahum132 בתאריך כ"ב באלול תשפ"ד 15:56

רק מילים של אדם "צדיק" יודעות לשמור על זכויותיהם של כל האזרחים ברחבי העולם. אבל כל סוג של ארגונים או משפיעים מכל סוג שהוא לא מגיעים לרמה של אדם "צדיק" בהגנה על זכויות האזרחים בעולם. זו הסיבה שאנשים שאינם "צדיקים" לגמרי לא מצליחים להרגיע את המלחמות בין הדתות, כמו שהיה קשה להרגיע את המצב בין המדינות שהשתתפו במלחמות העולם שהתחוללו באירופה. זו הוכחה לכך שכל סוג של אזרח מכל דת יזכה לכבוד בינלאומי אם יימנע מלריב עם היהודים על ישראל או עם האירופאים/אמריקאים, גם אם האו"ם לא יודע לשפוט את נושא הר הבית. אותו אזרח יקבל כבוד מהנאורות האירופאית על מניעת מלחמות. זו אחת הסיבות שאלוהים מסביר לעם ישראל את הדרך למנוע בעיות עם עמים כאשר מצווה עליהם לחיות בהפרדה קהילתית מעמים אחרים, בין אם בארץ ישראל או בחוץ לארץ, בכדי למנוע מראש מחלוקות על התבוללויות, וגם כדי למנוע התבוללויות בכדי לכבד סיבות רוחניות, וגם בכדי להימנע מסכסוכים פוליטיים.

ו' שבט 00:51

הנושא החרוש.. סליחה

קראתי את התשובה הזאת ועלו לי עליה תהיות... אני אשמח לשמוע מחשבות או תגובות שלכם עליה אולי זה יעזור לי תודה רבה!

 

אני בחורה חרדית וכואבת את שאלת הגיוס - אקשיבה

אתמול 15:41

נכון שהוא גם החזיק מקבלה, אבל גם רדף את הקבליסטים בני דורו, אז יש לו זכויות

סתם זה לא יפה לדבר עליהם ככה.

 

נ.ב. החל מאתמול אני בן 19, לכן כל מה שאומר שריר וקיים והוא מפי הגבורה ומי התיר לך להרהר אחרי שכינתי?

וכמובן שכל הציונים שחילקתי היו בהומור, אבל באמת אין שום מניעה לומר זה גדול מזה וזה קטן מזה. כמו שברור לך שבן גוריון ורש"י לא על אותה סקאלה. ואני די בטוח שאתה לא מעמיד את הגר"ח קנייבסקי והרמב"ם על אותה סקאלה. אה! בה! @נקדימון נותן ציונים לגדולי עולם! בושה!

 

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ד' שבט 14:19

…. שהוא כתב את האיגרת על תחית המתים?

ו' שבט 02:34

....בסידור התפילה

הספרדים אומרים:"....שנשמור חוקך ומצוותך בעולם הזה ונזכה ונחייה ונירש טובה וברכה לחיי העולם הבא..."

האשכנזים אומרים:"...שֶׁנִּשְׁמֹר חֻקֶּֽיךָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְנִזְכֶּה וְנִחְיֶה וְנִרְאֶה וְנִירַשׁ טוֹבָה וּבְרָכָה לִשְׁ֒נֵי יְמוֹת הַמָּשִֽׁיחַ וּלְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא..."

התימנים אומרים: "....שֶׁנִּחְיֶה לִשְׁמוֹר חֻקֶּיךָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלִימוֹת הַמָּשִׁיחַ כְּדֵי שֶׁנִּזְכֶּה וְנִירַשׁ טוֹב לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא..."

 

תובנות בבקשה

 

אתמול 05:37

....כופר חלילה בתחיית המתים כאשר הוא בעצמו מנה את תחיית המתים בשלוש עשרה העקרים להרמבם

אז הייתי אומר שזה לא עניין של חכמה.

אתמול 05:47

אבל במקרה שלך זה כבר אבוד

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

אתמול 10:57
אתמול 11:13

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ו' שבט 04:06

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ו' שבט 08:51
… העלתי את הסוגיה בעקבות לימוד אגרת תחית המתים של הרמבם והעלתי את זה בבית המדרש אז כדאי שאת ההשמצות שלך תשאיר למדור אקטואליה.
ו' שבט 09:01

אתה אפילו לא יודע מה זה המשפט שכתבתי בארמית.

רמזתי ששני הניקים, גם @אלישעבעלכנפיים וגם @אוהב העם וא"י 3 הם אותו אדם.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ו' שבט 09:15
… אני לא רוצה להרחיב כאן אבל בבקשה אם אין לך תגובה עניינית פשוט אל תגיב.
ו' שבט 09:25
ואתה, אם אין לך דבר טוב לומר כאן, אל.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ו' שבט 12:42

הוּא מוֹתֵיב לָהּ וְהוּא מְפָרֵק לָהּ טעות \ הערה

(על יסוד עירובין צא.) (מילולית: הוא מַקשה והוא מתָרץ) תשובה שנותן אדם לשאלה רטורית

ו' שבט 13:38

בביאת ג״צ ובחורבן בג״צ ננוחם. 

 

(ותודה לשום וחניכה)

ו' שבט 14:20

ולשואל אשאל, למאי נפקא מינה?

ו' שבט 14:24

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

ה' שבט 14:38

חייב להודות שקשה לי להזדהות עם הטענה..

עם מה שמצרים עשו לבני ישראל וכנראה התכוונו להמשיך עם זה, נשמע שעדיף למות במדבר

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

ה' שבט 14:54

מלהיות תלוי בלא נודע. (כנראה שזו הסיבה שרוב העולם הם שכירים)

הם יכולים גם לטעון שרק בגלל ה"משיחיים" הורעו התנאים שלהם

רק צריך לצמצם שאיפות ויהיה סבבה

ה' שבט 15:12

שוחטים להם את הילדים, דוחפים אותם ללבנים

הם עצמם עובדים תחת סבל ממש קיצוני.   וזה היה לפני הרעת תנאים בגלל "המשיחיים" (אהבתי את הרמז)

 

תכלס אנשים מתאבדים על פחות מזה

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ח טבת 00:14

פעם שאל תלמידו הרב הנזיר את הרב קוק מה ההבדל בין תורתו לבין תורת חב"ד, הרב קוק ענה לו: אני בונה את האומה

כ"ח טבת 00:33
אולי אכתוב בפירוט בפעם אחרת
כ"ח טבת 00:34
כ"ח טבת 00:22

אהרהר בזה.

ועד אז נראה לי שהרב קוק מקדש מאוד את הכלל (ישראל, וגם כלל הבריאה, וכלל העולמות) שהפרטים הם עצם מעצמיו, ניזונים ממנו וצריכים להתקשר בו.

לעומת חב"ד (לפחות בדור האחרון) ששמים את הדגש על כל התעלות של כל פרט ופרט, ונראה שמתייחסים לכלל ישראל כאוסף כמעט טכני של כל הפרטים האלה.

@תות"ח! זאת שאלה שתעניין אותך

כ"ח טבת 00:30

..

כ"ח טבת 00:30
אמנם יש גם דגש על קדושת כלל הבריאה, אבל לא נראה לי זה כזה שונה מחב"ד
כ"ח טבת 00:35

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

כ"ח טבת 00:39

עד הרבי מלובביטש לא נראה לי היה כזה דגש על משיח בחבד.

וגם הרבי מלובביטש דיבר על המשיח כהמשך לתורת חב"ד הקדומה. וגם לשיטתם המשיח ימלוך עם עם ישראל בארץ ישראל לפי תורת ישראל.

(אמנם ייתכן שהנהיה של חבד אחרי המשיח זה סוג של החלפת קדושת הכלל באדמו"ר הכי גדול שיכול להיות, שזה המשיח. במקום לשים דגש במשיח כמייצג את מלכות כלל ישראל, רואים בו את הצדיק הכי גדול שצריך לדבוק בו, כמו שתורת החסידות אומרת על דבקות בצדיקים. אבל זה תאוריה שלי)

כ"ח טבת 01:56

חב"ד היום זה הרבי, עם כל הכבוד לששת אדמורי חב"ד הקודמים, הרבי כתב הכי הרבה והיום החסידים הכי עסוקים בדבריו. גם משיחסטים וגם מתנגדים.


ברור שהמשיח ימלוך על עם ישראל לפי תורת ישראל, אבל המושגים האלה נכללים במשיח.

וברור שהרב קוק גם האמין בביאת משיח, אבל המושג הזה נכלל אצלו בתורת ישראל.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

כ"ח טבת 01:59

לפני הרבי. התניא זה הספר החשוב ולא האגרות קודש. זה לפי מה שאני יודע, אבל זה מידיעה חיצונית, אף פעם לא הייתי בתוך חבד

כ"ח טבת 02:13
משיחיסטים חדמשמעית מעריכים את האיגרות יותר. וזה שהתניא מוערך יותר אצל המתנגדים זה לא אומר הרבה, כי התניא הוא ספר לעבודת ה' ועצות חביבות, שלא מדבר על הגאולה.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

כ"ח טבת 17:46
עלול להתפתות אחרי סיסמאות חלולות ולחשוב כאילו יש "חבד הישנה" ו"חבד החדשה"...
כ"ח טבת 09:10

ההבדל העיקרי הוא כמו שכתבו פה, שהרב קוק זצ"ל מעסיק אותו מאוד ענייני הכלל, ועל כן זה מה שהוא מדבר עליו רוב הזמן, ודואג כל הזמן בעד הכלל, ומתוך הכלל הפרט מגיע אל שלימותו, הוא תובע את שלימות הכלל והתפתחותו (ואגב, זה גם נפק"מ עצומה בחיי המעשה, מה עושים, וזה הבדל ענק בין הציונות הדתית ובין התפיסה החרדית, ואכמ"ל). על אף שגם בעל התניא מודה שהכלל הוא העיקר, רוב עיסוקו בסופו של דבר בתכל'ס הוא בבניית הפרט (ואולי גם יש שוני בכך שהתניא מדבר רק על כנסת ישראל, הנשמה, והרב גם "מוריד את זה לארץ" ודואג בעד עם ישראל בפועל, ויותר מחדד שעם ישראל פה בארץ מגלה ומופיע את כנסת ישראל).

עוד הבדל הוא לגבי היחס לגאולה. האם הגאולה היא שמיימית-רוחנית (זו תפיסה של כל הציבור החרדי, אבל היא אפילו יותר מוקצנת בחב"ד נראה לי), או שהיא מגיעה בדרך הטבע, ואנחנו שותפים אינטגרליים בתהליך הגאולה. ממילא גם מה צריך לפתח, האם להשקיע רק בפיתוח הרוח או גם בביסוס החומרי של האומה.

עוד הבדל הוא בעניין אהבת ישראל. האם אהבתינו היא רק מצד הנשמה, או לא.

לגבי המשיח, אכן ההבדל הוא האם להחזיק מאוד מדמות המשיח כדמות עצמאית, או לשים דגש יותר על כנסת ישראל.

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

כ"ח טבת 11:04

להגיע בדרך שמיימית, ולפי מיטב ידיעתי לא שוללים אפשרות של גאולה גשמית בידי עם ישראל.

הם כן שוללים גאולה שמגיעה מהציונות החילונית, בגלל חילוניותה, ושם עיקר המחלוקת.

כ"ח טבת 21:26

איפה ראית חרדי שמזכיר שהגאולה תגיע על ידינו?

מה פתאום? הם אומרים שהגאולה תגיע בצורה ניסית. ולא רק ברמת התפיסה הפילוסופית, גם בפועל, מתנהגים כך שאנחנו מחכים למשיח והמקסימום שיש לנו לעשות זה להתפלל שה' ישלח לנו את המשיח.

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

כ"ח טבת 21:31

יכולה לבוא בצורה טבעית בתנאי שהאנשים והתנועה שבשמה הם באים שומרי תורה ומצוות. לשיטתם הציונות הוקמה כדי להוות אלטרנטיבה לתורה ולכן פסולה מיסודה, גם אם דתיים משתתפים בה.

מה שאתה כתבת זה חושב החרדי הפשוט, כי "במילא המדינה ציוינית והחרדים באיום מחילון וכרגע אין איך לקדם את הגאולה בדרך הטבע, אז מה יעזור לדבר איתם על גאולה בדרך הטבע או לא"

כ"ח טבת 21:46
שעבוד מלכויות של גויים, וכאן בארץ אנו בשעבוד מלכויות תחת שלטון הציוינים החילונים. והגלות תחת עול הציוינים גרועה יותר מהגלות תחת עול הגויים" (לא זוכר את המשפט במדויק אבל ככה זכרוני אומר בערך ולא זוכר מי אמר זאת)
כ"ט טבת 07:43

אני מכיר אחרת

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

כ"ט טבת 09:22

על בן כוזבא המלך שרבי עקיבא היה נושא כליו ולא בקשו ממנו החכמים אות או מופת. זה היה ניסיון לגאולה בדרך הטבע. ומכירים את זה שכותב שהמשיח לא עושה ניבים כמו שחושבים הסכלים.

ומכירים את הדעות על משיח בן יוסף שיקדים לבן דוד.

ואומרים שהרב אליישיב אמר שכל דבריו של הרב קוק נכונים, אבל הם נכונים לעתיד לבוא, והרב קוק טעה וחשב שזה נכון לדורות שלנו. (וכבר הרב קוק ענה לטענות מהסוג הזה).

אם המדינה היתה מראש מוקמת על ידי תנועה תורנית של חכמים אז החרדים היו מתייחסים אליה אחרת לגמרי.

עיין בדבריו של רבי אלחנן ווסרמן, שנראה לי מהווה סוג של בסיס להתנגדות הליטאית לציונות.

כ"ט טבת 09:24

נובעת מזה שזו תנועה חילונית.

ואם היא העתה מראש תורנית אולי סה לא היה גאולה, אבל גם לא היה מתנגד לזה (ואני לא מדבר על סטמר)

כ"ט טבת 13:16

החרדים נגד דברי הרמב"ם בלקיחת כסף על תורה וזה לא מפריע להם (לא שבהכרח חובה ללכת ע"פ הרמב"ם בזה, אבל לפחות שיהיו עקביים ולא יצטטו אותו כדי להיפטר מהצבא.....). החרדים לא הולכים ע"פ הרמב"ם, הם הולכים ע"פ "גדולי הדור".

חידשת לי לגבי הרב אלישיב, אבל הרב אלישיב עצמו איננו באמת חרדי, ולא משקף את הדעה החרדית הרווחת (וכאן אני לא רוצה להיכנס לדיון, אז אל תנסה.....).

הסיבה שהם מתנגדים לציונות כי היא ביד החילונים שחושבים שהכל יעבוד ע"י הטבע ומעשיהם ישנו נגד התכנית הא-לוהית. יש פה התנגדות עמוקה. בעומק יכול להיות שעצם זה שהחילונים תפסו את הרעיון הזה, זה גרם לחרדים לברוח מזה לקיצון השני, אבל בכל מקרה החרדים עשו מזה גם אידיאולוגיה, גם אם יש כאן רובד נסתר שגרם להם מסיבות אחרות לפרוש מהציונות.

לא אכפת לי שהוא לא יתנגד, אני רוצה שיגיד שזו הגאולה. בעומק (כך אומר הרב שרקי) האפתיות לתהליך הגאולה גרועה הרבה יותר מההתנגדות לגאולה.

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

כ"ט טבת 16:02
אחיאחואחרונה

אני לא מכיר אדם שהולך לפי הרמב"ם בכל הלכה אולי רק תימנים

אפשר גם להתלונן שהחרדים לא עושים חליטה

 

///

 

לגבי גאולה ניסית חלק מאמינים בגאולה ניסית דווקא ונראה לי שזאת גם השקפת חב"ד והרבה חסידויות

יש כאלה שסוברים שאפשר להביא את זה בידיים אם להקים כאן ממלכה של תורה אבל זה הפוך ממה שעושים שהציונים (יש בזה כל־מיני מקורות מעניינים בהזדמנות אשלח)

 

סורי אחי מדינה שמקיימת מצעדי להט"ב כפופה לארה"ב וכל נכד של גיס של אלמנה של אח של יהודי יכול לעלות לארץ לא ממש גאולה

 

לגבי "עדיף התנגדות מאשר אפתיה" דרוש מקור חוץ מפסיכולוגיית "מי שרב מאוהב"

 

עריכה נוספת:

 

כבר הזכרתי בפורום כמה פעמים את המלבי"ם ההוא על ירמיה

לציבור החרדי יש ציפיות אחרות מגאולה

אם העניין זה שעם ישראל ישב בארץ ישראל, זה היה גם בתקופת השופטים, ועדיין לא באו אל המנוחה ואל הנחלה

ואם זה מצד ריבוי תורה, זה היה גם בתקופות שונות בגלות, וגם היה שלטון יותר דתי תחת האוטונומיות היהודיות

תביא משיח ובית המקדש או לפחות שלטון תורני כמו שצריך (המפלגות החרדיות אינן תורניות) אח"כ נדבר

א' שבט 19:22

יציאת מצרים או מסאטר שף?! התבוננות על קורבן פסח ברוח תיקון האכילה של חודש שבט

 

בפרשתינו אנו נפגשים עם מצוות קורבן הפסח, ובעיון בפסוקים המדברים על הקורבן, אנו מוצאים נקודה מאוד מעניינת :בניגוד לשאר הקורבנות שבמקדש, דווקא לקורבן פסח יש הוראות מאוד מאוד מדויקות. בעצם ,הקב"ה נותן לנו ממש מעין 'מתכון' לבישול ואכילת קורבן פסח:

 

ישנה התייחסות למידת העשייה של הבשר: צריך לצלות את כולו באש, ואסור לאכול ממנו נע או מבושל במים. ישנה התייחסות למרכיבים האחרים של ה 'ארוחה': חייבים לאוכלו ביחד עם מצות ומרורים, ואפילו ישנה התייחסות ל'קוד הלבוש' בעת האכילה: עלינו לאכול אותו בשעה שמותנינו חגורים ונעלינו ברגלינו.

 

ונשאלת השאלה- מה  אכפת לקב"ה איך אנו אוכלים את הבשר שלנו? האם אנו ביציאת מצרים או בתוכנית 'מסאטר-שף'?  הרי העיקר שנאכל אותו בקדושה ובטהרה, מה זה משנה איך?

 

עוד שאלה שעולה מקריאת הפסוקים – הרי עניין קורבן פסח הוא להראות את חירותינו  ושאין אנו מתייראים יותר מן המצרים .אנו שוחטים את הכבש ,שהוא אליל המצרים ומפיצים את ריחו לכל עבר. אנחנו כעת כבר בני חורין! (ע' טור או"ח תל, ועוד). אם אכן העניין בשחיטת קורבן הפסח הוא החירות והחופש- הרי כל ההגבלות הרבות  שאנו מוצאים בדיני קורבן הפסח , לכאורה מגבילות וסותרות את אותה חירות שאנו מבקשים להביע?

 

יציקת תכונות לעם החדש

 

רגע לפני שעם ישראל יוצא ממצרים, רגע לפני שהוא נהפך לעם באופן 'רשמי'- הקב"ה יוצק לתוך אופיו של העם שזה עתה נולד, כמה תכונות חשובות:

 

ראשית, הקב"ה מלמדנו שדווקא ההגבלות -הם אלו שיוצרות את החירות האמיתית והעמוקה. משל למה הדבר דומה?  לאדם שמשחק כדורגל על גג של גורד שחקים גבוה. כמו שאותו אדם ירגיש הרבה יותר חופשיות ונוחות לשחק כאשר הגג מוקף בקירות בטון חזקות- כך הגבולות שאנו יוצרים לעצמנו, הם אלו שיוצרים אצלינו את החירות והנוחות. דברים אלו אמורים גם לגבי גבולות שאדם מציב לעצמו באופן אישי, וכמובן,ועל אחת כמה וכמה ,בשעה שההגבלות הללו באות מפיו של מי שאמר והיה העולם.

 

עוד תכונה והבנה חשובה שהקב"ה יוצק באומתינו היא שליצור גבולות- אין פירושו התנזרות מוחלטת .ההיפך הוא הנכון.

בליל היציאה ממצרים הקב"ה אינו מצווה אותנו לשבת בתענית ולקרוא כל הלילה תהילים, אלא הוא מצווה אותנו לאכול. הקב"ה מבקש לטבוע בנו את ההבנה שהמטרה של האומה שלנו, שזה עתה יצאה לדרך היא 'ללמוד איך לאכול', ללמוד איך להשתמש בטבע ובעולם החול בכלים הנכונים -כדי להוביל אותם לקדושה. 

 

על הפסוק (במדבר יא,ה) "זכרנו את הדגה אשר נאכל במצרים חנם את הקשאים ואת האבטחים ואת החציר ואת הבצלים ואת השומים" מתאר הרמב"ן את הרגלי האכילה של ישראל בעת השיעבוד:

 

"..וכאשר היו חופרין להן בגנות ובכל עבודה בשדה, היו אוכלין מן הירקות. או שהיו שם ישראל עבדי המלך עושים מלאכתו, והיה מפרנס אותם בלחם צר ובמים לחץ, והיו נפוצים בעיר ונכנסין בגנות ובשדות והיו אוכלין מן הירקות ואין מכלים דבר כמנהג עבדי המלך ונותנים להם על שפת היאור ממנת המלך דגים קטנים.."

 

שעם ישראל היו בגלות מצרים- אכילתם הייתה לא מסודרת: פעם היו זורקים להם ירקות, פעם דגים קטנים, ופעם לחם צר.. כעת, שעם ישראל עומד לצאת לדרך חדשה- הקב"ה מלמד אותנו איך לאכול: על פי כללים מסודרים- שיקדשו את האוכל ויהפכו אותו מדבר סתמי-לדבר בעל חשיבות.

 

לאכול או להיאכל

 

בעומק העניין, פעולת האכילה מבטאת נקודה הרבה יותר רחבה מאכילת מאכל כזה או אחר: פעולת  האכילה מבטאת את הקשר והיחס של האדם עם המציאות. כאשר האדם,נזר הבריאה, מכניס אל תוכו מאכל ששייך לעולם הצומח או החי-הוא תוחב אל פיו מאכל שבא מרבדים נמוכים במציאות. וכאן טמונה בשורה גדולה וטובה, ומאידך גם סכנה גדולה.

הזוהר אומר ש'שעת אכילה כשעת מלחמה' (זוהר רעיא מהימנא פרשת עקב דף רעב ע"ב),

דווקא משום מעלתה הגדולה של האכילה, טמונה בה סכנה גדולה. במקום שהאדם 'יאכל' את המציאות וירוממה למדרגתו, יכול להתרחש תרחיש הפוך: הוא יכול 'להאכל' ע"י המציאות ובמקום לרומם אותה- לרדת עמוק אל תוך תוכה. 

בשעת האכילה האדם צריך לבחור: לאכול או להיאכל – האם לרומם את החומר השפל למדרגת האדם, או שמא ליפול ממדרגת האדם אל עבר מדרגת החומר הנמוכה.

בזכות אותו שיעור בגבולות ואכילה נכונה, האומה החדשה שממש בעוד רגע תצא ממצרים, תדע איך 'לאכול' נכון את המציאות, דהיינו,איך לגשת לכל המציאויות השונות בעולם, ולרתום אותם למטרה נעלה ולצורך גבוה.

 

חודש שבט-תיקון הלעיטה

 

אנו נכנסים לחודש שבט.בספר יצירה, ספר קבלי שמיוחס לאברהם אבינו, מופיעים הקבלות בין כל אחד מהחודשים לבין חוש המצוי באדם,אות באלף בית, ועוד. וכך נאמר על חודש שבט:

"המליך אות צ' בלעיטה… וצר בהם דלי בעולם ושבט בשנה".

לא נאריך במשמעותם של ההקבלות השונות, אך בחודש שבט,אנו מוזמנים להיכנס לעבודת האכילה, וכמו בני ישראל האוחזים בקורבן הפסח-להמליך את ה'לעיטה' ,את האכילה, את הקשר שלנו עם כלל המציאות בעולמו של הקב"ה-ולרומם אותה אל מדרגת האדם, ולא להיפך ח"ו.

זהו גם עניינו של טו בשבט הקרב ובא.  מדוע אנו חוגגים ראש השנה לאילנות? מדוע ראה עם ישראל לחגוג ולציין חג שכולו מוקדש לפירות? אלא, הטבע שהקב"ה טבע בנו כבר מתחילת דרכנו , כבר מקורבן הפסח הראשון, הולך איתנו הלאה: אנו מצווים לקדש את החומר- וגם מהפירות החומריים לעשות חג לה'

 

אמנם, בניכר אין יכולנו כ'כ לקיים את קידוש החומר והפירות. אך לאורך הדורות יהודים קיימו סדר טו בשבט  בהיותם בניכר עם פירות מיובשים שהגיעו מארץ ישראל, ובכך הצליחו להיקשר גם כן לקדושת הארץ, כמו שאומר הרב קוק ":

 

"המאכל של ארץ ישראל מקֻדש בפנימיותו ואינו מגֻשם כי אם בחיצוניותו, אבל ממאכלי חוץ לארץ צריכים להיזהר. ולפי רוב הציפיה לארץ ישראל מתעלה המאכל שבחוץ לארץ גם כן"

(אורות הקודש ח"ג, דרך הקודש, פרישות לב, עמ' רצה)

 

ברוך ה' זכינו אנו בדורינו לאכול מפריה של ארץ ישראל ולשבוע מטובה, והתקיים בנו הפסוק מהפטרת הפרשה:"ואתה אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כי הנני מושיעך מרחוק ואת זרעך מארץ שבים ושב יעקוב ושקט ושאנן ואין מחריד". יהי רצון שנמשיך להושיע ולרומם גם את אותם מקרים ומציאויות שנראות לכאורה רחוקות ונמוכות. שנזכה לאכול נכון.

א' שבט 09:31

 

אחרי הסיפור הידוע בבבלי גיטין נו ע״ב על המפגש המוצלח של רבן יוחנן בן זכאי עם הקיסר מופיעה ביקורת ידועה וחריפה של חז״ל על רבן יוחנן בן זכאי שהיה לו לבקש שלפחות הפעם יניח לירושלים ולא היה לו להסתפק בשלוש הבקשות הצנועות שביקש.

הם קוראים עליו את הפסוק מישעיהו פרק מד פסוק כה ״[מֵפֵר אֹתוֹת בַּדִּים, וְקֹסְמִים יְהוֹלֵל]; מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר, וְדַעְתָּם יְסַכֵּל״.

תמיד הבנתי את זה בתור שימוש טכני בפסוק שנועד להעביר על רבן יוחנן בן זכאי ביקורת.

אולם אחרי עיון בכתוב עצמו נראה שיש בו אולי יותר עומק וכוונה ממה שהוא נראה, ושחז״ל לא השתמשו סתם בפסוק הזה, אלא אולי בגלל ההמשך שלו בפסוק שבא מיד לאחריו: מֵקִים דְּבַר עַבְדּוֹ, וַעֲצַת מַלְאָכָיו יַשְׁלִים; הָאֹמֵר לִירוּשָׁלִַם תּוּשָׁב, וּלְעָרֵי יְהוּדָה תִּבָּנֶינָה, וְחָרְבוֹתֶיהָ, אֲקוֹמֵם.


 

אגב. פעם שמעתי פירוש יפה מאוד על למה דווקא ריב״ז כל כך חשש לפני מותו באיזה דרך יוליכו אותו ולמה אמר לפני מותו ״הכינו כיסא לחזקיהו מלך יהודה״ וזאת כיוון שגם הוא עצמו עד יום מותו היו לו ספקות והרהורים לגבי הבחירה שבחר והאם היא היתה נכונה, ומה מיוחד בחזקיהו מלך יהודה ? כיוון שהוא היה בסיטואציה מאוד דומה אבל הפוכה! והיה בזה אישור משמיים על הבחירה של ריב״ז. 

בביאת ג״צ ובחורבן בג״צ ננוחם. 

 

(ותודה לשום וחניכה)

כ"ח טבת 00:53

על המשפט

ואל אישך תשוקתך והיא ימשול בך

בעידן המודרני זה נשמע משפט הזוי ותלותי🫢

כ"ח טבת 01:14

כלומר התורה אומרת שבעקבות החטא המציאות נפלה ולכן נוצר מצב שבאנושות במשך ההיסטוריה הגברים שלטו על הנשים. זה קשור גם לקללה של "בזעת אפיך תאכל לחם" שבגלל שנשים היו תלויות בפרנסה של הגברים אז הם שלטו עליהן, כי לגבר יש כוח פיסי ויכול לעבוד בשדה יותר טוב.


אבל זה לא ציווי, אלא קללה שצריך לתקן. עם ישראל תפקידו לתקן את חטא האדם הראשון.

הרי גם "בזעת אפך תאכל לחם" או "ואל עפר תשוב" זו קללה ולא ציווי, ולכן פרעה חטא שהעביד בפרך את ישראל, או שהרג את בניהם, למרות ש"קיים" את הקללות מחטא האדם הראשון.


או כשם שה' אומר שאם נחטא אז המקדש יחרב. זו קללה. זה לא ציווי להחריב את המקדש


לגבי "ואל אישך תשוקתך" יש הרבה פרשנים שכותבים על זה

כ"ח טבת 01:15

 

 

 

 

..

כ"ח טבת 01:24

בתור התחלה, כמו שאנחנו יודעים, זאת אחת מהקללות שחווה נענשה בהן, גם אדם נענש "בזעת אפיך תאכל לחם" וגם האדמה "ארורה בעבורך".

 

כמעט מיד אחרי הסיפור עם הקללות, אנחנו קוראים על הבל, שמצא דרך "לעקוף" את הקללה: במקום לעבוד את האדמה, הוא רועה צאן, ובצאן יש ברכה.

 

הקללות הן מצב של ברירת מחדל, אבל אינן מחויבות המציאות: יש כאלה שמבינים "בזעת אפיך תאכל לחם" כמצווה, אבל יש שפירשו שעל־ידי ביטחון אפשר לחמוק מהקללה הזאת לגמרי, "שוא לכם משכימי קום מאחרי שבת, אוכלי לחם העצבים, כן יתן לידידו שינה".

 

///

 

גם במהלך ההיסטורי, האנושות בהדרגה מתרחקת מהקללות האלה, בעבר זה היה מאוד קשה לחרוש שדה, בתקופה הנאוליתית היו לכל היותר כלי אבן גרועים, אחר־כך התקדמו לנחושת מחלידה, והכל בעמל גופני עצום, עכשיו יש לנו טרקטורים, ולא רק שיש לנו טרקטורים, את כל ה"עבודה השחורה" עושים פועלים זרים במקומנו, ואפשר לאכול בשפע גם בלי להזיע כמו בעבר,

 

גם ביחס ללידה, בעבר לידה הייתה מאוד מסוכנת, גם ההיריון עצמו היה הרבה יותר מסובך, עכשיו עם ליווי רפואי אפשר לפתור הרבה בעיות, רוב רובן של הלידות עוברות בשלום,

 

וכך גם ביחס ל"והוא ימשול בך", חלק מהראשונים מסבירים את זה בתור marital rape, שאמנם היה מציאות איומה ללא עוררין במשך אלפי שנים עד הדורות האחרונים, אבל ההלכה אסרה את זה במפורש כבר לפני מיליון שנה בערך, התורה היא תיקון לקללות האלה, כמו שאומר הרש"ר הירש:

 

"כשנשתנה היחס שבין האדם לאדמה כך שהאדם אוכל לחמו רק בזיעת אפו, הפכה האשה להיות תלויה בבעלה – המפרנס העיקרי. כך התבטל השוויון המקורי שהיה בין האיש לאשה, וכך הדברים מתנהלים בדרך כלל. רק התורה תביא גאולה ותפרוס את סוכת השלום. האיש והאשה ישובו לכהונתם, ויעבדו את בוראם כשווים. והאשה תחזור להיות ״עטרת בעלה״ ו״פנינת״ חייו".

כ"ח טבת 01:33

אלא אם כן אתה מתכוון לוורט שמשבח עבודה בעמל כפיים, ורואה את הייתרון בהשקעה במאמץ.

אבל אם זה היה מצווה, אז פרעה היה צדיק, כי גרם להרבה זעה כשישראל עבדו בפרך.


הפרשנות שהקללות הן מצווה זו פרשנות נוצרית למיטב ידיעתי, לפיהם האדם חוטא מיסודו ולכן יש מצווה להעניש אותו על זה.


אני חושב שבזעת אפיך כוון גם על רעיית צאן, בסוף חלק ממאמץ הרועה הוא לשמור שהכבשים לא יאכלו בשדות זרים. זו קללה בעקבות "הלשמרה" של האדם הראשון, שבגן עדן הוא יכל בקלות ובלא טורח לנווט את בעלי החיים לעשב ולא לפירות העצים ובכך לשמור על הגן , לכן ה אמר לו "הנה נתתי לכם את כל פרי עץ לאכלה, ולכל חית הארץ את כל ירק עשב" כל שכבר בגן עדן האדם היה גם חקלאי וגם רועה צאן. אבל בקלות וללא טורח.

כ"ח טבת 10:00

רש"ר הירש מפורש שזה לא כוון על רעיית צאן

כ"ח טבת 10:45

ה' אומר לאדם וחווה שבגלל שהם חטאו יקרה כך וכך, האם זה נשמע כמו ציווי או עונש?

האם בעצבון תאכלנה או עד ואל עפר תדוב זה ציווי? האם יש מצווה להעציב אנשים או להרוג אותם? האם העונש "ואכלת בשר בניך ובנותיך" הוא ציווי?     ברור שהפשט היחיד זה שזה קללה ולא ציווי.

הפרשנות הנוצרית שזה ציווי, שמה דגש על ההבדל בין עם ישראל לנצרות. הנצרות חושבת שהעולם הזה טמא ביסודו ולכן אי אפשר לתקנו אלא ניתן לתקן רק את הנשמה. עם ישראל סובר שיש אפשרות לתקן את העולם הזה.


פירוש הרשר הירש מעניין, לגבי זה שהבל ניסה להסתלק מהקללה. אבל אז לא ברור מה זה "לשמרה" בגן עדן, ולמה ה אומר לאדם שלחיות ניתנו רק העשבים ולא פירות העץ.

כ"ח טבת 13:08

וזאת הבנה לא־נכונה בפסוק.

 

לגבי הרש"ר התבלבלתי, הייתי בטוח שהייתה לו פסקה על זה (יכול להיות שבאמת יש רק במקום אחר), אבל לאחר בדיקה נוספת זה פירוש רש"י! "לפי שנתקללה האדמה פירש לו מעבודתה", לענ"ד לפני זה לא התעסקו ברעיית צאן וזה היה חידוש, אם כי זה גם אפשרי.

 

"עד מתי תתחמקין הבת השובבה כי ברא יי חדשה בארץ נקבה תסובב גבר" [ירמיה ל"א כ"א]

 

רש"י "תתחמקין" - תסתרי ממני שאת בושה לשוב אלי מפני דרכך הנה חדשה נבראת בארץ שהנקבה תחזור אחר הזכר לבקשו שישאנה לשון ואסובבה בעיר אבקשה וגו'

מצודות "כי ברא" - כי אז יברא ה' דבר חדש שעם היות שעתה נמשלת לנקבה שימשול בה בעלה לפי שבעלוך אדונים קשים הנה אז תסובב להיות גבר למשול עוד על הכשדים כגבר על אשה

 

יש ספר בשם "אליהו" של הר' יצחק ברויאר שבו הוא דן בסוגיה הזאת לעומק תורגם ממש ממש לא מזמן

כ"ח טבת 13:32
ולא תקראי לי עוד בעלי" (ספר הושע), ובהרבה מקומות.


שכחתי את פירוש רשי על הבל.


אבל גם רועה צאן תלוי באדמה, והקללה שלה משפיעה גם עליו. ואם לא היתה רעיית חיות בגן עדן, מה זה "לשמרה"? לשמור מגנבים? אין. לשמור ממחלות לצמחים? גם לא היה

כ"ח טבת 13:36

ולשמרה — מכל החיות, שלא יכנסו שם ויטנפוהו.

יכול להיות שהסתובבו שם חמוסים, ארנבים וג'ירפות והיה צריך לשים לב שהם לא עושים בעיות, לאו דווקא מצד רעיית הצאן

כמו שחקלאי שומר על שדהו מפני ארנבים

כ"ח טבת 14:14

לא רעיית צאן כדי לצרוך בשר (שהיה אסור), או חלב (שהיה מיותר) או צמר (שלא נצרך בגן עדן).

אלא רעיית צאן בשביל לשמור על העצים ולגמול חסד עם הצאן, כי ה מינה את האדם לשליט על החיות "ורדו בכל חית הארץ - אין הכוונה רדיה של שליט עריץ. אלא שלטון של מלך החפץ בטובת עמו" (ציטוט לא מדויק מתוך חזון הצמחונות של הרב קוק).  לכן ה נתן הנחיות  לאדם מה האדם יכול לאכול ומה החיות "הנה נתתי לכם את כל עץ אשר בו פרי העץ לכם יהיה לאכלה, ולכל חית הארץ את כל ירק עשב לאכלה". כלומר האדם מנווט את החיות לעשבים ולא לעצים, כך גם רועה את החיות וגם שומר על עצי הגן.

מה גם שהאדמה לא התקללה עד אז, אז לא היו חיות המוגדרות "מזיקים" לחלקלאות

כ"ח טבת 07:22
בצער ההריון


ואל האישה אמר: הרבה ארבה עצבונך והרונך (כלומר) בעצב תלדי בנים ואל אישך תשוקתך, והוא (הריונך) ימשול בך - דהיינו שמשא האם את הולד והתינוק הוא זה שיעצב את צורת חייך. הנשיות שבאישה והמשמעות הגופנית היא המושלת.


יצא לי פרשנות פרוגרסיבית למדי 🙈🙈

כ"ח טבת 10:48
חוץ מזה, תרצה או לא תרצה, ברוב ההיסטוריה וברב העולם אכן בני אדם עבדו בזעת אפם, והגברים שלטו על הנשים (במידה כזאת או אחרת)
כ"ח טבת 11:31
למרות שלא כל כך קשה לומר ש"והוא" מוסב על הקודם.
כ"ח טבת 11:36
כ"ח טבת 08:47

שמעתי סיפור על אחד שהתלונן בפני רב (אולי אדמו"ר הצמח צדק מחב"ד) שאשתו שולטת עליו, אז הרב אמר לו:

"ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך", אבל אם אצלך החצי הראשון הפוך - אל תתפלא שגם החצי השני מתהפך...

כ"ח טבת 10:50
שלנו, בעולם שבו הרגש לא תמיד אומר אמת, האשה צריכה תמיכה נפשית מקור הרוח של בעלה ויוזמה יתרה מצד בעלה, כדי שיתקיים "ואל אישך תשוקתך".
כ"ח טבת 09:13

האיש מסמל את השכל, האשה מסמלת את הלב, צריך שיהיה מוח שליט על הלב (ומה שמעשה בראשית משל כבר הרמב"ם אמר, והמשיך בדרכו הרב קוק זצ"ל בספרו "לנבוכי הדור"). פירוש זה כמדומני שאמר אותו מורי ורבי הרב אוּרי שרקי שליט"א.

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

כ"ח טבת 10:53
לשלוט על הלב, השכל לא היה צריך לשלוט על הרגש, כי בעולם אידיאלי הרגש תמיד צודק כמו השכל (כמו אברהם שלמד תורה מהאינטואיציה , נעשו לו שתי כליותיו כשני רבנים ולימדוהו תורה)
כ"ח טבת 10:56

שזה קרה בעולמות רוחניים, הגן עדן והחטא. אדם וחווה היו נשמות עד שירדו לגוף בפסוק "ויעש ה לאדם ולאשתו כתנות עור (גוף) וילבישם". בכל מקרה בכל הדורות קראו את החטא כפשוטו. לכן גם אם זה מדל או רוחני, זה נוגע לפשוטו של משל. הרי באמת עובדים בזעה ויולדים בעצב, לא רק במשל.

כ"ח טבת 13:21

שזה נכון גם כיום.  

נשים רומזות ומחכות שהגבר יפעל

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ז טבת 18:40

דרשה חמודה לכבוד ימי השובבי"ם.

 

כידוע אחת הסגולות לתיקון העניין היא ק"ש שעל המיטה כמבואר באריכות באריז"ל,

מלבד הרובד הקבלי אפשר גם להתבונן ברמזים בעניין:

 

מאירי ברכות ד' ע"ב

 

אע"פ שקרא אדם את שמע בבית הכנסת מצוה לקרותו על מטתו, ולא על המטה ממש אלא סמוך לשכיבתו כמו ועליו מטה מנשה ולא על מטתו כאילו שקורין אותו דרך הדיוטות ובגלוי הראש אלא באימה וביראה, וטעם קריאה זו פרשו בתלמוד המערב להבריח את המזיקים וביאורו אצלי המזיקים הידועים והם הדעות הכוזבים, והזקיקוהו בעתות הפנאי ליחד את השם שלא יטעה באמונות השניות וכשיקרא על הכונה הראויה תהא מטתו בטוחה מהם:

 

בבלי חגיגה ט"ו ע"א

 

אחר קיצץ בנטיעות עליו הכתוב אומר אל תתן את פיך לחטיא את בשרך מאי היא חזא מיטטרון דאתיהבא ליה רשותא למיתב למיכתב זכוותא דישראל אמר גמירא דלמעלה לא הוי לא ישיבה ולא תחרות ולא עורף ולא עיפוי שמא חס ושלום ב' רשויות [...]

 

///

 

הסיפור כמובן ידוע, הגמ' גם כאן וגם בירושלמי דנה בהשקפות שהיו לאחר לפני שיצא לתרבות רעה, מה היה "זרע ההתעבות" השלילי שנבט וגרם לו להבין לא נכון, וגם למה לא שב בתשובה, אחד העניינים המרכזיים הוא "טוב אחרית דבר מראשיתו" => אחר פירש שדבר הוא טוב רק אם הוא היה טוב מתחילת ברייתו, זה מתחבר לכך שהחינוך של אחר לא היה לשם שמיים, או שאמו הוצרכה לאכול אוכל לא כשר במהלך ההיריון, כלומר אין שום אפשרות תיקון ושינוי, ולכך מצטרפת גם השקפה מאוד דיכוטומית על המציאות (שבאה לידי ביטוי בב' רשויות):

 

שאל אחר את ר"מ לאחר שיצא לתרבות רעה א"ל מאי דכתיב גם את זה לעומת זה עשה הא־להים אמר לו כל מה שברא הקב"ה ברא כנגדו ברא הרים ברא גבעות ברא ימים ברא נהרות אמר לו ר"ע רבך לא אמר כך אלא ברא צדיקים ברא רשעים ברא גן עדן ברא גיהנם כל אחד ואחד יש לו ב' חלקים אחד בגן עדן ואחד בגיהנם זכה צדיק נטל חלקו וחלק חברו בגן עדן נתחייב רשע נטל חלקו וחלק חברו בגיהנם. [...]

 

אחר מבין את העולם בתור צדיקים ורשעים, משמע "בראת צדיקים בראת רשעים" מתחילת ברייתן, יש אנשים שהנשמה שלהם לא 100%, הם לא מסוגלים לגבור על יצר הרע, זה מתחבר להשקפת הדטרמיניזם,

 

וגם השקפת הדואליות: צדיקים מול רשעים, גן עדן מול גיהנם, אם הרשע חוטא הוא מאבד הכל, לא נשאר בו חלק טוב, אין בו נקודה של גן־עדן, ומאידך הצדיק צריך להיות נקי לחלוטין,

אין כאן כל־כך מקום למורכבות, לרשע אין תקווה לתקן כי אין בו טיפת טוב, ולהיות צדיק גם אי־אפשר כי הדרישה בלתי־אפשרית,

 

מעניינת האימרה של ר' מאיר,

א' מסתמא ידע את דברי ר"ע רבו,

ב' מה בדיוק בא לומר בכך שהקב"ה ברא הרים וגבעות,

ג' מה הכוונה "זה לעומת זה" ואיך זה מתחבר לצדיקים ולרשעים,

 

"ראשך עליך ככרמל אמר הקב"ה לישראל: ראשך עליך ככרמל הרשים שבכם חביבים עלי כאליהו שעלה להר הכרמל [...] ודלת ראשך כארגמן אמר הקב"ה: הדלים והרשים שבישראל חביבין עלי כדוד, שנאמר: והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדויד ויש אומרים כדניאל" (שיר השירים רבה ז')

 

ההבדל בין הרים לגבעות הוא רק בגודל, קצת מול הרבה, לא במהות (כמו בראת גן עדן בראת גיהנם), במהות הם עשויים מאותו החומר, "ועמך כולם צדיקים", גם הרשע עשוי מאותו חומר, אותה נשמה אלוקית, גם לו יש הרבה טוב (גבעה, נהר), אולי הוא לא מגיע למדרגה של הצדיק (הר, ים) אבל יש בו נקודה טובה, זה לא שהוא רשע, הוא "קצת" צדיק (לעומת צדיק הרבה), כדעת ר' מאיר שאף שחוטאים עדיין קרויים בנים, העיקר להרבות ולחזק את הטוב הזה,

 

לכן ק"ש שבאה לשלול את אמונת השניוּת – או שאדם צדיק או שאדם רשע, אין באמצע – מחזקת את האמונה שעם כל הבעייתיות שבחטא אפשר לתקן, אפשר לעורר את הטוב הגנוז אם רק להאמין בו.

כ"ז טבת 19:09
הגנוסטיקה סברה שיש 2 אלים. אל טוב שברא את העולם אך לא מתערב, ואל רע שמנהל את העולם בפועל. וזאת מכיוון שידעו שיש אלוקים אך ראו שיש הרבה רע בעולם וצדיק ורע לו.


כתוב 3 סיבות שאחר כפר:


א. בחגיגה - הוא הסתכל בעניינים רוחניים בשמיים, וחשב בטעות שמטטרון ("שרו של עולם" , המלאך שנשלח על ידי ה' להשגיח על העולם) הוא אל בפני עצמו. כלומר חשב שמטטרון לא מבצע את שליחות ה', אלא פועל מדעת עצמו כאל הרע שמשגיח על העולם. כך סבר אחר בטעות.


ב. הוא ראה שאדם מקיים שילוח הקן ונופל ומת. שאלת ההשגחה הטובה וצדיק ורע לו.


ג. היו ספרי מינים נושרים מכיסו ולא פסק זמר יווני מפיו. הגנוסטיקה היתה נפוצה בעולם ההלינסטי-רומאי באותם ימים.

כ"ז טבת 19:12

אף־פעם לא חשבתי על־זה, לרוב מדברים על האמונה הזורואסטרית

אבל זה בהחלט ממש מסתדר שזה גנוסטיקה, מרתק, אין לי מושג למה חשבתי על־זה

כ"ז טבת 19:24

ביניהם.  

הגנוסטיקה כמדומני אמנם הושפעה מזרתוסטרא מבחינת הדואליות, אבל גם הושפעה מעם ישראל ומהפילוסופיה היוונית. ולכן סברה ש2 האלים לא נלחמים ביניהם, אלא אחד בורא ואחד משגיח.

הנצרות הושפעה מהגנוסטיקה וסוברת שאמנם יש אל אחד (בלי להכנס לשילוש) אבל עולם החומר שייך לשטן ולכן האדם שרוי בחטא תמידי ומכאן תורת הדואליות הנוצרית בהפכים המנותקים זה מזה: החומר מול הרוח, הדת מול האומה, המשיח מול המלך, מעשי ההלכה הגשמיים מול עקרונותיהם המטפוריים. ולכן הנצרות מתוך ייאושה לגבי תיקון העולם הזה, ברחה לרוחניות והזניחה את התיקון המוסרי של בגוף, מאסה בהלכה המעשית וברחה למטפורה שבמצוות, הפכה את ישראל מאומה לדת, ואת המשיח ממלך-נביא פוליטי לגואל נשמות ותו לא

כ"ז טבת 19:17
בין אמונת הייחוד לשליטה על יצר העריות (שמתבטא בברית מילה שהיא גם קבלת אלוקותו של ה' ) , זה שיצר העריות הוא שורש כוחות נפשו של האדם  (כמדומה לי מכיוון שמייצג את נטיית האדם הן לבטא את עצמו בהמשך הדורות הרבים והן להתאחד בזוגיות. כלומר נטיית נפשו של אדם להתכלל ולהתאחד עם אנשים אחרים (הן זוגית והן צאצאים) קודמת אפילו לפני רצונו להיות קיים כפרט בודד. כי אנחנו קודם כל נשמה כללית, ורק אחר כך מופיעים כפרטים בודדים). מכיוון שיצר העריות הוא שורש לכל כוחות הנפש, השליטה עליו היא מפתח לשליטה על כל כוחות הנפש, ולכן מי ששולט עליו מכונה "צדיק" כמו יוסף. מי ששולט על כל כוחות הנפש בהרמוניה גמורה ובאיחוד, יכול לקבל את ייחוד ה' עליו בצורה שלימה. לעומת זה מי שלא שולט על יצר העריות, כל כוחות נפשו עלולים להיות מפורדים ושסועים, כל כוח מושך לכיוון אחר, ולכן קבלת ייחוד ה' תהיה פגומה. וכן להפך - קבלת ייחוד ה' (כמו בקריאת שמע) עוזרת לאחד את כוחות הנפש ולשלוט על יצר העריות ולתקן את פגם שיסוע כוחות הנפש.

אולי יעניין אותך