כ"ז טבת 18:40

דרשה חמודה לכבוד ימי השובבי"ם.

 

כידוע אחת הסגולות לתיקון העניין היא ק"ש שעל המיטה כמבואר באריכות באריז"ל,

מלבד הרובד הקבלי אפשר גם להתבונן ברמזים בעניין:

 

מאירי ברכות ד' ע"ב

 

אע"פ שקרא אדם את שמע בבית הכנסת מצוה לקרותו על מטתו, ולא על המטה ממש אלא סמוך לשכיבתו כמו ועליו מטה מנשה ולא על מטתו כאילו שקורין אותו דרך הדיוטות ובגלוי הראש אלא באימה וביראה, וטעם קריאה זו פרשו בתלמוד המערב להבריח את המזיקים וביאורו אצלי המזיקים הידועים והם הדעות הכוזבים, והזקיקוהו בעתות הפנאי ליחד את השם שלא יטעה באמונות השניות וכשיקרא על הכונה הראויה תהא מטתו בטוחה מהם:

 

בבלי חגיגה ט"ו ע"א

 

אחר קיצץ בנטיעות עליו הכתוב אומר אל תתן את פיך לחטיא את בשרך מאי היא חזא מיטטרון דאתיהבא ליה רשותא למיתב למיכתב זכוותא דישראל אמר גמירא דלמעלה לא הוי לא ישיבה ולא תחרות ולא עורף ולא עיפוי שמא חס ושלום ב' רשויות [...]

 

///

 

הסיפור כמובן ידוע, הגמ' גם כאן וגם בירושלמי דנה בהשקפות שהיו לאחר לפני שיצא לתרבות רעה, מה היה "זרע ההתעבות" השלילי שנבט וגרם לו להבין לא נכון, וגם למה לא שב בתשובה, אחד העניינים המרכזיים הוא "טוב אחרית דבר מראשיתו" => אחר פירש שדבר הוא טוב רק אם הוא היה טוב מתחילת ברייתו, זה מתחבר לכך שהחינוך של אחר לא היה לשם שמיים, או שאמו הוצרכה לאכול אוכל לא כשר במהלך ההיריון, כלומר אין שום אפשרות תיקון ושינוי, ולכך מצטרפת גם השקפה מאוד דיכוטומית על המציאות (שבאה לידי ביטוי בב' רשויות):

 

שאל אחר את ר"מ לאחר שיצא לתרבות רעה א"ל מאי דכתיב גם את זה לעומת זה עשה הא־להים אמר לו כל מה שברא הקב"ה ברא כנגדו ברא הרים ברא גבעות ברא ימים ברא נהרות אמר לו ר"ע רבך לא אמר כך אלא ברא צדיקים ברא רשעים ברא גן עדן ברא גיהנם כל אחד ואחד יש לו ב' חלקים אחד בגן עדן ואחד בגיהנם זכה צדיק נטל חלקו וחלק חברו בגן עדן נתחייב רשע נטל חלקו וחלק חברו בגיהנם. [...]

 

אחר מבין את העולם בתור צדיקים ורשעים, משמע "בראת צדיקים בראת רשעים" מתחילת ברייתן, יש אנשים שהנשמה שלהם לא 100%, הם לא מסוגלים לגבור על יצר הרע, זה מתחבר להשקפת הדטרמיניזם,

 

וגם השקפת הדואליות: צדיקים מול רשעים, גן עדן מול גיהנם, אם הרשע חוטא הוא מאבד הכל, לא נשאר בו חלק טוב, אין בו נקודה של גן־עדן, ומאידך הצדיק צריך להיות נקי לחלוטין,

אין כאן כל־כך מקום למורכבות, לרשע אין תקווה לתקן כי אין בו טיפת טוב, ולהיות צדיק גם אי־אפשר כי הדרישה בלתי־אפשרית,

 

מעניינת האימרה של ר' מאיר,

א' מסתמא ידע את דברי ר"ע רבו,

ב' מה בדיוק בא לומר בכך שהקב"ה ברא הרים וגבעות,

ג' מה הכוונה "זה לעומת זה" ואיך זה מתחבר לצדיקים ולרשעים,

 

"ראשך עליך ככרמל אמר הקב"ה לישראל: ראשך עליך ככרמל הרשים שבכם חביבים עלי כאליהו שעלה להר הכרמל [...] ודלת ראשך כארגמן אמר הקב"ה: הדלים והרשים שבישראל חביבין עלי כדוד, שנאמר: והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדויד ויש אומרים כדניאל" (שיר השירים רבה ז')

 

ההבדל בין הרים לגבעות הוא רק בגודל, קצת מול הרבה, לא במהות (כמו בראת גן עדן בראת גיהנם), במהות הם עשויים מאותו החומר, "ועמך כולם צדיקים", גם הרשע עשוי מאותו חומר, אותה נשמה אלוקית, גם לו יש הרבה טוב (גבעה, נהר), אולי הוא לא מגיע למדרגה של הצדיק (הר, ים) אבל יש בו נקודה טובה, זה לא שהוא רשע, הוא "קצת" צדיק (לעומת צדיק הרבה), כדעת ר' מאיר שאף שחוטאים עדיין קרויים בנים, העיקר להרבות ולחזק את הטוב הזה,

 

לכן ק"ש שבאה לשלול את אמונת השניוּת – או שאדם צדיק או שאדם רשע, אין באמצע – מחזקת את האמונה שעם כל הבעייתיות שבחטא אפשר לתקן, אפשר לעורר את הטוב הגנוז אם רק להאמין בו.

כ"ז טבת 19:09
הגנוסטיקה סברה שיש 2 אלים. אל טוב שברא את העולם אך לא מתערב, ואל רע שמנהל את העולם בפועל. וזאת מכיוון שידעו שיש אלוקים אך ראו שיש הרבה רע בעולם וצדיק ורע לו.


כתוב 3 סיבות שאחר כפר:


א. בחגיגה - הוא הסתכל בעניינים רוחניים בשמיים, וחשב בטעות שמטטרון ("שרו של עולם" , המלאך שנשלח על ידי ה' להשגיח על העולם) הוא אל בפני עצמו. כלומר חשב שמטטרון לא מבצע את שליחות ה', אלא פועל מדעת עצמו כאל הרע שמשגיח על העולם. כך סבר אחר בטעות.


ב. הוא ראה שאדם מקיים שילוח הקן ונופל ומת. שאלת ההשגחה הטובה וצדיק ורע לו.


ג. היו ספרי מינים נושרים מכיסו ולא פסק זמר יווני מפיו. הגנוסטיקה היתה נפוצה בעולם ההלינסטי-רומאי באותם ימים.

כ"ז טבת 19:12

אף־פעם לא חשבתי על־זה, לרוב מדברים על האמונה הזורואסטרית

אבל זה בהחלט ממש מסתדר שזה גנוסטיקה, מרתק, אין לי מושג למה חשבתי על־זה

כ"ז טבת 19:24

ביניהם.  

הגנוסטיקה כמדומני אמנם הושפעה מזרתוסטרא מבחינת הדואליות, אבל גם הושפעה מעם ישראל ומהפילוסופיה היוונית. ולכן סברה ש2 האלים לא נלחמים ביניהם, אלא אחד בורא ואחד משגיח.

הנצרות הושפעה מהגנוסטיקה וסוברת שאמנם יש אל אחד (בלי להכנס לשילוש) אבל עולם החומר שייך לשטן ולכן האדם שרוי בחטא תמידי ומכאן תורת הדואליות הנוצרית בהפכים המנותקים זה מזה: החומר מול הרוח, הדת מול האומה, המשיח מול המלך, מעשי ההלכה הגשמיים מול עקרונותיהם המטפוריים. ולכן הנצרות מתוך ייאושה לגבי תיקון העולם הזה, ברחה לרוחניות והזניחה את התיקון המוסרי של בגוף, מאסה בהלכה המעשית וברחה למטפורה שבמצוות, הפכה את ישראל מאומה לדת, ואת המשיח ממלך-נביא פוליטי לגואל נשמות ותו לא

כ"ז טבת 19:17
בין אמונת הייחוד לשליטה על יצר העריות (שמתבטא בברית מילה שהיא גם קבלת אלוקותו של ה' ) , זה שיצר העריות הוא שורש כוחות נפשו של האדם  (כמדומה לי מכיוון שמייצג את נטיית האדם הן לבטא את עצמו בהמשך הדורות הרבים והן להתאחד בזוגיות. כלומר נטיית נפשו של אדם להתכלל ולהתאחד עם אנשים אחרים (הן זוגית והן צאצאים) קודמת אפילו לפני רצונו להיות קיים כפרט בודד. כי אנחנו קודם כל נשמה כללית, ורק אחר כך מופיעים כפרטים בודדים). מכיוון שיצר העריות הוא שורש לכל כוחות הנפש, השליטה עליו היא מפתח לשליטה על כל כוחות הנפש, ולכן מי ששולט עליו מכונה "צדיק" כמו יוסף. מי ששולט על כל כוחות הנפש בהרמוניה גמורה ובאיחוד, יכול לקבל את ייחוד ה' עליו בצורה שלימה. לעומת זה מי שלא שולט על יצר העריות, כל כוחות נפשו עלולים להיות מפורדים ושסועים, כל כוח מושך לכיוון אחר, ולכן קבלת ייחוד ה' תהיה פגומה. וכן להפך - קבלת ייחוד ה' (כמו בקריאת שמע) עוזרת לאחד את כוחות הנפש ולשלוט על יצר העריות ולתקן את פגם שיסוע כוחות הנפש.
י"ט אדר 05:29
אתמול 16:50

אעיר לגבי הדיון פה. הדיון פה לא אם מותר, אלא על מי מוטלת החובה ללכת (האם האשה צריכה ללכת למקום אחר כדי לשיר או על הגבר מוטל ללכת למקום אחר כדי לא לשמוע). וזה תלוי בנסיבות, כמובן. אם יש אירוע לנשים לדוגמא, ברור שגבר לא יכול להיכנס לאולם ולומר לכל הנשים לצאת (סתם נתתי דוגמא קיצונית כדי להמחיש את העקרון). ומכאן מתחילה שאלת הגבולות....

אל תקרא "חרות" אלא "חירות", שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה.  
וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה,  נאמר: "וממתנה נחליאל ומנחליאל במות"

תעברו עם העכבר ותראו, אם בא לכם

לא מתכתב עם בנות באישי

אתמול 01:35

השם ברוך הוא מחפש את התמימות שלנו, את הפשטות שלנו את הפנייה שלנו אליו כמו ילדים שיודעים שאבא יתן להם סוכריה על מקל, שיודעים שאבא שומר עליי ואוהב אותי ולא יתן לאף אחד לפגוע בי, וגם אם קיבלתי עונש ונכנסתי לחדר עדיין אבא אוהב אותי.


 

השם רוצה פשטות, תמימות, תמימות שתוביל אותנו לתכלית הידיעה והיא - להבין ולהפנים שאני לא יודע כלום ולא מבין כלום - וזה בסדר, זה בסדר שאני לא יודע כי ככה השם יתברך רצה, זה בסדר שאני לא מבין כי ככה השם יתברך רצה.

הוא גבוה מעל גבוה אבא שלנו, איזה הבנה זאת להבין שגם את טראמפ, אבא שלי יצר, וגם אתה טראמפ, חלק מההצגה שאבא שלי מכין לי. גם אתה אילון מאסק, בובה שאבא שלי החליט לתת לה כסף, ואני לא מבין למה וזה מדהים כי ככה אבא שלי רצה וזהו! וזה הכי טוב בעולם !!! הכי הכי מושלם שיש!

אני בער ולא אדע בהמות הייתי עימך - מה זה בהמות הייתי עימך? כמו שבהמה אני זורק לה אוכל, ולוקח אותה לחרוש, ולוקח אותה אחרי זה למרעה, ואז בחזרה לרפת או לאסם, והיא בכל הזמן הזה, כל הטלטולים האלו, פעם אחת לא עצרה ופתחה את פיה לשאול "רגע למה?" ככה גם אני ממש !!!! בהמות הייתי עימך!! אתה כרגע השם יתברך החלטת לשים אותי כאן ? אז בסדר ככה אתה רוצה אין תלונות, מחר אתה רוצה אותי שם ? ישתבח שמך לעד אבא תודה.

משהו יפה ששמעתי ואני חושב שזה בשם רבינו אבל לא בטוח, וכך הוא העניין - אדם שעובד את ה' מתוך הדעת שלו עצמו - שהיא וודאי דעת נמוכה וריקה מתוכן, מגיע לאן שמגיע ועלול גם להגיע לכוחי ועוצם ידי ח"ו, אבל אדם שעובד את ה' מתוך הדעת של ה' וודאי שלאין ערוך עבודתו גבוהה יותר ורצויה יותר ואיך עושים זאת ? מקשר עצמו בהשם יתברך ומבטל את מציאותו אל מול מציאות בוראו ומבטל את רצונותיו אל מול רצונות אביו שבשמים והכוונה שלא חוקר ומהרהר אחר מידותיו אלא נעשה בחינת בהמות הייתי עימך ומבטל את מחשבותיו ושיקוליו של למה כן או למה לא, וממש מתבטל לגמרי ומבין שאני כאן בסיטואציה הזאת כי השם רצה וככה הכי טוב ואין לי שום שאלות ! אז הוא ממש עובד את ה' מתוך דעת השם ברוך הוא כי אם אני פה זה כי השם רצה, ו-וודאי שזה רצון השם ודעת השם שזו הדעת הכי גבוהה שיש - ואיך אני מגיע אליה? כשאני מבין שהדעת שלי נפולה ועזובה והדעת של השם היא שלמות להפליא בלי שאני מבין אפילו שמינית ממנה - ממש תכלית הידיעה שלא נדע.

שלכאורה, איך אני יודע להגיד עם דבר הוא טוב או רע בלי להכיר אותו לעומק ולבחון אותו? זאת הזריקת שכל שהשם רוצה -שנבין שאנחנו לא מבינים כלום בדרכיו, ואפילו שאני לא מבין כלום אני פועל מתוך רצון אמיתי לעשות רצונו יתברך אפילו שאני לא מבין שמינית מרצונו יתברך ממש תכלית הידיעה שלא נדע!

גם את המציאות שלי, שעכשיו יש לי בבית איזה עציץ - זה כי ככה ה' רצה ואני לא יודע למה וזה בסדר. אני לא מבין דבר וחצי דבר והוא יתברך רוצה אותי ככה. תמים ופשוט, ולא מבין. 

אתמול 10:33

"אחרי כל השמיים יש אינסוף" 

אתמול 12:40
אבל בטקסט שקראתי אצלך ראיתי הערצה לטיפשות.


ואלה שני דברים שונים מאוד, כרחוק מזרח ממערב, וכהיבדלות שמיים מארץ.

אתמול 16:33
אנא ראה את הביקורת שלי כפצעי אוהב
אתמול 13:17

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 14:31

מי חמשת הרבנים הכי חשובים בהיסטוריה?

 

כלומר - אומרים לכן להסביר על היהדות לאנשים שלא שמעו עליה.

בשביל זה אתן צריכות לבחור חמישה רבנים מההיסטוריה ולספר עליהם.

את מי תבחרו?

 

מעניין אותי מה יהיו התשובות, אז בבקשה לא לענות בכותרת ולא להסתכל מה אחרים ענו לפני שאתן עונות (או עונים )

שלשום 06:30

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 01:39

זה כל אחד מישראל שהוא לא כהן ולא לוי או כל אדם (כולל גוי) שהוא לא כהן ולא לוי

או כל אחד מישראל (כולל לוי) שהוא לא כהן או כל אדם (כולל לוי) שהוא לא כהן

וְאֶת־אַהֲרֹ֤ן וְאֶת־בָּנָיו֙ תִּפְקֹ֔ד וְשָׁמְר֖וּ אֶת־כְּהֻנָּתָ֑ם וְהַזָּ֥ר הַקָּרֵ֖ב יוּמָֽת:

וְיָת אַהֲרֹן וְיָת בְּנוֹהִי תְּמַנֵי וְיִטְרוּן יָת כְּהוּנַתהוֹן וְחִילוֹנַי דְּיִקרַב יִתקְטִיל :

י"ז אדר 05:27
עבר עריכה על ידי קעלעברימבאר בתאריך י"ז באדר תשפ"ה 5:58

החול, כלומר ישראל לא כהן. (למרות שסה קשה כי תלמיד חכן ונביא ייתכן שעוסקים רוב הזמן בתחום הקודש. וכן כתוב על אלישע שהוא איש אלוקים קדוש ).

או שחיחוני הכוונה אדם שקדושתו הפרטית מגיעה רק מקדושת הכלל, בעוד כהן הוא קדוש בקגושה פרטית עצמית מלידה (ראה "*ממלכת* כהנים *וגוי* קדוש" , "כי *עם* קדוש אתה לה' ", ובמקביל על הכהנים "ואת אהרון ואת בניו אקדש", "קדוש יהיה לך כי אני ה' מקדשו". בניגוד לטעות קורח שבמקום לסבור שכל יהודי קדוש בקדושת הכלל שמשם מגיעה קדושתו הפרטית, סבר שלכל יהודי, ולא רק לכהן, יש קדושת פרט שלא מגיעה מקדושת הכלל. במקום "כי *עם* קדוש אתה(כלל העם בלשון יחיד)" סבר קורח "כי כל *העדה* כולם *קדושים*(אוסף הפרטים בלשון רבים)".

ותלמיד חכם או נביא קדושתו הפרטית נקנית ולא מולדת "כתר כהונה ניתן לזרעו של אהרון, כתר תורה מונח בקרן זווית כל הרוצה ליטול יבוא וייטול". ועם הארץ קדושתו הפרטית הנשמתית מגיעה רק מקדושת הכלל ולא מפרטיותו, מלידה או ממעשיו. לכן הוא נקרא "עם הארץ" כלומר עם שקדושתו מגיעה רק מהארץ(כינוי לכנסת ישראל שמתגלמת בארץ ישראל).

בקדושת האדם, הכהן גם מקביל לבית המקדש בקדושת המקום, הלוי מקביל להר הבית, בעוד שדאר ישראל מקבילים לירושלים וארץ ישראל.

המונח קדושה בתורה זה נבדלות לאלוקים ולאו דווקא אלוקיות, 3 האבות ובית דוד הכי אלוקיים אבל לא נבדלים, לכן האבות מרכבה לשכינה ומלך בית דוד מכונה בנו של ה' באופן פרטי (בניגוד לשאר ישראל שהם מכונים בנים רק בכלל ישראל ומשם מתפשט לכל יחיד), אבל לא מוזכר אצלם קדושה בתורה עצמה.

אולי לא כהן נקרא זר, כי זר לשמים ולמלאכים, כי הרי השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם, בניגוד לכהנים שהם אנשי המקדש והמקדש הוא שמים שנוגעים בארץ. וייתכן שלא סתם יש חילוק בן זר לבין בן נכר. "זר" ייתכן גם שלא במשמעות המודרנית, אלא מלשון מובדל מהמקדש, מהשורש נ.ז.ר כמו נזיר , נזיר אחיו, נזורו אחור, יינזרו מקדשי בני ישראל, מיין ושכר יזיר, נזר שמבדיל את המלך מכולם וכו'.

ייתכן גם שהמושג חילוני אצל חזל זה סתם מונח הלכתי טכני, שלא מייצג שום דבר מעבר למובן הטכני של העניין. וזה מגיע מכמו שיש קדשים ויש חולין.

י"ז אדר 06:23

שחילוני זה כל אחד מישראל (כולל לוי) שהוא לא כהן.

זה כולל שומרי מצוות, יראי שמיים שרוב עיסוקם הוא חול.

יתרה מזאת אי אפשר להגדיר יהודי ששם משפחתו כהן ולצערינו  אינו שומר מצוות

כאדם חילוני.

י"ז אדר 06:35

את גדול הדור שהוא לא כהן.

השאלה אם יש משמעות במונח מעבר למשמעות הטכנית, (כמו קדשים וחולין, למרות ששם זה לא בדיוק).

המונח חילוני המודרני שונה לגמרי ומדבר על משהו אחר. אולי המונח מוצדק כי הוא מתאר ציבור שעיקר הדגש התרבותי שלו הוא על תחום החול (או הקודש שבחול), וזה לאו דווקא מונח שלילי (כמובן בתנאי ששומרים מצוות).

י"ז אדר 06:55

... חילוני לא יקרב אל המזבח ולכן כהן הוא היחידי שלא כלול במושג.

שימוש מודרני מעוות את המשמעות האמיתית.

י"ז אדר 09:39

גם לעיתים "ארץ ישראל" בהלכה זה לא ארץ ישראל, אלא התחום החייב בכל המצוות התלויות בארץ (תחום עולי בבל).

או שקדושה במשנה זה לעיתים איסור כניסת טמאים ותו לא. או שחבר זה מי שמקפיד על טהרה

י"ז אדר 09:43

כל השאר נחשבים זרים לעניין הזה

י"ז אדר 09:53
איפה ראינו שכהן שלא שומר קרוי חיחוני?
י"ז אדר 14:29

...מקורם בארמית כגון המילים  דחליל= בדחילו, גלידה="הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי" [הֲוֵיתִי בִּימָמָא אַכְלַנִי שַׁרְבָּא וּגְלִידָא נְחַת עֲלַי בְּלֵילְיָא וְנַדַת שִׁינְתִי מֵעֵינָי], כלומר קרח בארמית הוא גלידא.

י"ז אדר 19:29
אבל לא כל מילה בארמית היא אותה מילה בעברית. גם היסטוריה זו מילה בעברית שמקורה באנגלית, זה לא אומר שדף זה מוות, כי בעברית יש לדף משמעות שונה מבאנגלית.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 23:52

....היחס בין עברית לארמית כמו היחס בין עברית לאנגלית.

התעלמת מהגמרא ,ספר דניאל ,הזהר, תרגום אונקולוס ועוד

כתבי קודש במסורת היהודית רק כדי להוריד את רמת קדושת

השפה הארמית לרמת "קדושת" השפה האנגלית.

התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה.

 

י"ט אדר 09:36
אכן, הגמרא, ברובה, לא כתובה עברית. ספר דניאל, הזוהר, לא כתובים בעברית. תרגום אונקלוס נקרא "תרגום" מכיוון שהוא מתרגם את העברית לארמית, בדיוק בגלל שזו לא אותה שפה.


המילה "חילוני" היא תרגום למילה זר, בהקשר מסויים. תרגום לשפה הארמית, מכיוון שהיא לא עברית. הנסיון שלך להפוך את הארמית לשפה מקודשת ולהפוך אותה לחלק מהעברית מגוחך. ארמית היא השפה שדיברו בבבל. מכיוון שכך, גולי בבל השתמשו באותה שפה בכתיבת חיבוריהם. 

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

שלשום 01:38

....מכוון שחילוני זאת מילה ארמית שהוכנסה לשפה העברית רצוי להשתמש בה במובן המקורי שלה ולא

לשנות את המשמעות.

"לשפה הארמית יש ערך מיוחד ביהדות מעל שאר השפות, ישנה מצווה מיוחדת לקרוא בערב שבת את הפרשה פעמיים ופעם אחת את התרגום שלה לארמית.

הגמרא מתייחסת לגבי המתפלל ארמית שהמלאכים אינם מבינים שפה זו(אפילו שכתוב שהם יודעים מחשבות אדם, הכוונה שאינם מתייחסים אליה כשפה ומימלא לא מתיחסים לתפילה ואין כאן המקום להאריך)" מאתר הדברות.

י"ז אדר 19:25
כבר איבדתי תקווה עד שראיתי את ההודעה שלך

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 19:42

דין "זר" מדבר במי שאינו כהן. זהו.

 

ולשאלתך, חילוני הוא מי שאינו דתי.

י"ז אדר 22:35
לא מכיר משנה כזו.

​​​​​​​​​יהודים!!! הר הבית ביד ישמעלים ערלים! איככה אתם יושבים בבית ארזים ובית השם חרב?????ל

(לא מדבר עם אנשים בכללי)

י"ז אדר 23:54

...התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה.


 

י"ח אדר 20:03
אלא התרחבה. חילוני הוא מי שמרוחק מהקודש, בהשאלה. מי שאינו דתי.


י"ח אדר 20:40

וגם כשיחזרו בתשובה יקראו חילונים כי אולי תפקידם זה להתמקד בתחום החול

י"ח אדר 23:48
עבר עריכה על ידי אוהב העם וא"י 3 בתאריך י"ט באדר תשפ"ה 0:29

...רק ליהודים לא שומרי מצוות בזמן שהמשמעות האמיתית

כוללת יהודים ששומרי מצוות ואפילו חרדים שאינם כוהנים.

אני מכנה בשם חילוני בבדיחות דעת אפילו את הרב שלי.

שלשום 11:24

בהרבה מקומות הכוונה לכל מי שאינו כהן (בקרבנות, שמן המשחה, תרומה וכו). אבל בפסוק 'ובחנות המשכן יקימו אותו הלוויים והזר הקרב יומת' הכוונה רק למי שאינו לוי. ת"י מתרגם לחילוני גם את 'לעם נכרי', 'לא תהיה החוצה לאיש זר', 'ויתנכר אליהם' ועוד
 

במדרש ויקרא רבה זה מופיע במשמעות הראשונה: 'משל לכהן שהיה מהלך בדרך נזדמן לו חלוני אחד אמר לו אלך עמך אמר לו בני כהן אני ובדרך טהור אני מהלך ואין דרכי להלוך בין הקברות אם אתה הולך עמי מוטב ואם לאו סוף שאני מניחך והולך לי'
 

בעברית החדשה המילה שימשה בהתחלה כמו Secular האנגלי - כלומר מי שלא משמש בתפקיד דתי ('איש חילוני פשוט, לא רב ולא כהן'). מאוחר יותר זה הפך להיות כינוי למי שמחליט לא לשמור תורה ומצוות

חילוני וחילוניוּת

שלשום 15:24

....בהסתמך רק על הכתובים ולא על המשמעות המודרנית:

"התרגום המדוייק של המילה זר לארמית הוא חילוני

מכוון שהפסוק קישר זר למזבח אז כאן המשמעות של זר וגם חילוני היא כל אחד מישראל פרט לכוהנים.

לעומת זאת בהושע פרק ח "אכתוב לו רובי תורתי, כמו זר נחשבו" התרגום יונתן  "כְּתַבִית לְהוֹן סַגיוּת אוֹרָיתִי וְאִנוּן כְּעַמְמַיָא אִתחֲשִׁיבוּ"

המילה זר פרושה עממיא כלומר הגויים.

אמנם הארמית של אונקולום ושל יונתן קצת שונים אבל באופן עקרוני למילה זר בכתובים יש שתי משמעויות

כאשר המשמעות של המילה חילוני היא משמעות יחודית שבעברית המודרנית משמעות זאת השתבשה."

"אני מכנה בשם חילוני בבדיחות דעת אפילו את הרב שלי."

 

 

י"ז אדר 13:22

להנהגה שאדם לא יאמר שאלמד היום ככה והיום ככה וביום כך וכך אסיים..

זכור לי שהמקור צריך להיות בש"ס

י"ז אדר 13:52

סנהדרין כו:

(לפי הלישנא השניה ברשי, ובהמשך הגמרא מסייגת את זה)

י"ז אדר 14:00

רציתי להשוות עם זה

 

ויאמר משה וגו' זה הדבר אשר צוה ה' לאמר קחו מאתכם וגו', מלת לאמר לכאורה מיותר כאן, ונראה שירמז על מה שמבואר (בזוה"ק בלק קפ"ו בענין כוס של ברכת המזון שצריך המברך שיאמר הב ונברך וכו' בגין דשמא קדישא לא מתברך בברכה דא אלא בהזמנה וכו' עד דהא כסא דא לקדושא בריך הוא הוי וכו' ובגין כן בעי הזמנה דפומא וכו'. ואפשר לזה ירמז הכתוב (דברים כ"ג, כ"ד) מוצא שפתיך תשמור ועשית. פירוש שקודם תשמור שתוציא בשפתיך לזמן הדבר בפה מלא כדי שיחול הקדושה על הדבר ההוא ואז ועשית שתזכה לעשייה ממש, כי לא יחול כל כך כח המקטרג על הדבר ההוא מאחר שכבר הוכן והוזמן לקדושה. והוא אומרו כאן, זה הדבר אשר צוה וגו' לאמר קחו וגו', כלומר תחילה לאמר בפה ואחר כך קחו כדבר האמור. (באר מים חיים בפרשתן)

 

פשוט שההבדל הוא באמת החילוק של הגמרא בהמשך

ישר כח!

י"ט אדר 02:27
במשנה ברורה סימן רמב לומר בכל פעולה של הכנה לשבת ’’לכבוד שבת קודש’’ כי הדיבור פועל הרבה בקדושה.

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ.

כל הטבע הוא רצונו הפשוט יתברך שמו (מו’’ר הרב אשר וייס שליט’’א)

י"ז אדר 20:56
עבר עריכה על ידי משה בתאריך י"ז באדר תשפ"ה 21:05

מחפשים סידור חכם שמשדרג את חוויית התפילה שלכם? הכירו את תפילאור!


 

לא עוד סידור שמציג טקסט בלבד – תפילאור מביא לכם חוויית תפילה שמרגישה כמו סידור אמיתי, עם עיצוב 'צורת הדף' המיוחד שמעניק את התחושה של קריאה מסידור מודפס.


 

✅ התפילות מוצגות בהתאם לזמן ולמיקום – אין צורך לדפדף ולחפש! תפילאור תתאים אוטומטית את התפילות הנדרשות, כולל הלל, מוסף ויעלה ויבוא בראש חודש.

✅ ספר תהילים מלא – מחולק לפי ימים ולביקור בבתי קברות.

✅ מצפן תפילה – מכוון אתכם בדיוק לכיוון התפילה לפי המיקום שלכם.

✅ שאל את הרב – אלפי תשובות לשאלות הלכתיות, עם אפשרות לשלוח שאלה ישירות לרבנים.

✅ לוח שנה יהודי-לועזי – זמני היום, דף יומי ואירועים חשובים.

✅ תמיכה בשני נוסחים – עדות המזרח ואשכנז.


 

האפליקציה מתפתחת כל הזמן, ועם תמיכתכם, נוכל להוסיף עוד תכונות חשובות לקהילה!


 


 

📣 שאלות? בקשות? שיתופים?

נשמח לשמוע מכם! שתפו אותנו בחוויות שלכם כאן בתגובות!

י"ז אדר 21:05
פרסומתמשהאחרונה
י"א אדר 01:10

יש פעמים שאדם נותן וזה לא מה שהוא היה אמור לעשות? איך יודעים?

 

י"ח אדר 23:22
כן שייך דרכי שלום בערבים שאינם מפגעים, בכדי שלא יעברו לצד שכן מפגע ה’’י.

בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ.

כל הטבע הוא רצונו הפשוט יתברך שמו (מו’’ר הרב אשר וייס שליט’’א)

ט' אדר 08:26

@ימח שם עראפת 

פשוט כל השרשור שם משעשע אותי

 

איך לדעתך אפשר *להוכיח* יחס כלשהו למקורות בעזרת מקורות?

 

הרי על כל מקור אפשר לשאול "מי אמר שהוא מחייב"

 

מה הנקודה הארכימדית? סנהדרין? בגלל הפסוקים בפרשת שופטים?

י"ז אדר 09:49

האמינו שהזוהר מרוח הקודש עד להופעת הדרדעים בדורות האחרונים. אולי בתקופת הראשונים זה היה אחרת, אז מה הכוונה שהדרדעים הם הכי בלדים? זה כמו שספרדי שלא יאמין בזוהר יאמר שהוא הספרדי הכי מקורי כי בימי הריף בספרד עוד לא התגלה הזוהר והפילוסופיה שלטה. או שאשכנזי שיאמר קטעים מספר היצירה במקום כגוונא יטען שהוא האשכנזי הכי מקורי כי בימי רשי ספר היצירה היה ידוע ולא הזוהר. בסוף הזוהר התקבל בכל ישראל והקבלה "נצחה" את הפילוסופיה.


 

מה הכוונה האם אפשר לקטלג את הזוהר? בקשר להוכחות לקדושת הזוהר אז כתבתי על זה פה או בשרשור על הפאה.   כלל ישראל קיבל את הזוהר כמקור מרוח הקודש וכך ראוי להאמין, מה גם שזה נכון.

מותר להאמין שזה ספר תורני רגיל בתנאי שמכבדים אותו, במיוחד אם כך רבו של האדם או הזרם שלו חושבים כך.

כמעט כל החכמים מסכימים שהזוהר נכתב ברוח הקודש. השאלה אם כולו או רובו או מיעוטו או בכלל לא נכתב על ידי רשבי, או אם נכתבו דברים בעל פה מבית מדרשו של רשבי, או אם רשבי התגלה לחכמים מאוחרים ואמר להם, בזה יש מחלוקות בין חכמי ישראל.

את המקור של תנא דבי אליהו אני לא יודע אם זה באמת אליהו הנביא.

 


 

 


 

 

 

אולי יעניין אותך