פתחתי קהתי ולא ישב לי עדיין.
בשחר מברך שתים לפניה ואחת לאחריה,
ובערב שתים לפניה ושתים לאחריה .
אחת ארוכה ואחת קצרה.
מקום שאמרו להאריך, אינו רשאי לקצר.
לקצר, אינו רשאי להאריך.
לחתום, אינו רשאי שלא לחתום.
ושלא לחתום, אינו רשאי לחתום.
עיקר שאלתי. לפי פירוש הרמבם שברכה ארוכה שווה פותחת ומסתיימת בברוך.
אז מובן לי מה הפירוש מקום שאמרו להאריך אינו רשאי לקצר ולהיפך.
פחות מובן לי מה הפירוש של המילים
"לחתום, אינו רשאי שלא לחתום.
ושלא לחתום, אינו רשאי לחתום." זה נשמע כמו כפילות לכאורה לפסקה הקודמת..
תודה!.