פעם לא הייתי שמה לב לגודל של היום הזה
אשכרה ג תמוזחיוךך
באמת יום ארוך.נפשי תערוג
כמעט היום הכי ארוך בשנה.
אני יודע שהוא חשוב לחב"ד.
אבל לשאר העולם זה עוד יום די רגיל.
חשוב / מביךפשוט אני..
לא יודע כמה הוא מביך אותםנפשי תערוג
אני רואה את רובם חוגגים.
לא חושב שזה חגיגות מהשפה ולחוץ
היום חוגגים, במקור הם היו מובכיםפשוט אני..
התזה קרסה לעין כל,
עד שהגיעו התירוצים שנועדו להסביר...
הרבי מעולם לא אמר שהוא המשיח בחייוקעלעברימבאר
לא אמר אבל די רמז את זהנפשי תערוג
ולא תיקן אף אחד שקרא לו ככה
שתיקה כהודאה דמיא
זה נאמר כביקורת?שאלה.אחת
ביקורת? לאנפשי תערוג
רק שטוענים שהרבי לא ידע שכולם חושבים ואומרים שהוא המשיח.
הוא ידע ויכל להפסיק את זה אם רצה
ובהנחה שאתה לא חושב שהרבי הוא המשיח יש כאןשאלה.אחת
ביקורת מרומזת.
אתה לא יודע מה בדיוק הרבי ידע שחסידיו חושבים. גם אם ידע שיש בקרבם התבטאויות שהוא המשיח.
צריך להבין, שבעולמם של חסידים ואדמו"רים, במיוחד אדוקים, הטרמינולוגיה מאוד דקה.
אתה צריך לזכור שהתקופה שאתה מדבר עליה היא אחרי שהרבי עבר שבץ ואיבד את יכולת הדיבור,
ההכרה בו כמשיח באה מצד חסידיו בעיקר לאחר תקופה זאת.
אז האם אומנם, הרבי "ידע ויכל להפסיק אם רצה"? - זאת שאלה שיש לה כל כך הרבה פנים, והתשובה שאתה רואה כמובנת מאליו, היא בכלל לא כזאת.
כשאתה אומר "שתיקה כהודאה דמי", אתה רומז בכך שהרבי עצמו הכריז על עצמו, גם אם לא באופן רישמי, אך מספיק, כ"משיח". ומלבד שזו טעות איומה, זה מדרון מאוד חלקלק.
גם אם אנחנו מאמצים דעה חד משמעית - הרבי אינו המשיח, אנחנו נדרשים לענווה גדולה למול אישיותו הגדולה, ולא להישמע מתיימרים להבין את כל המניעים.
אני לא יודע מי המשיחנפשי תערוג
ולכן לא יכול לאמת או לסתור אם מישהו הוא המשיח.
גם לפני שעבר שבץ חסדיו היו כותבים ושרים ופונים אליו בתואר הנ"ל והוא לא מחה בידם.
אני לא מבקר אף אחד
רק אמרתי שהוא לא מחה בידם,
ועצם זה שלא מחה בידם. כנראה הסכים איתם
אולי הוא היה משיח בדורו. אולי היה בפוטנציאל המשיח. מה הוא ידע/לא ידע אני לא יודע
ולכן אני לא מבקר אותו בכלל
אתהשאלה.אחת
בכל אופן, תודה על ההבהרה.
מכיר את הרמב"םנפשי תערוג
וגם חסדיו הכירו את הרמב"ם
וגם הוא הכיר את הרמב"ם
אז אתה יודע שמשיח הוא לא היהנקדימון
אולי ראוי לכך, ייתכן, אבל משיח וודאי - בוודאי שלא.
והיות ונפטר אין סיבה להניח שמשיחיותו נשארה. גם חזקיה היה ראוי להיות משיח, אז בתחיית המתים הוא יהיה המשיח? או שמא בר כוכבא יהיה המשיח?
בקיצור, הדברים פשוטים בסך הכל, ופיפלפולים מיותרים לא ישיגו כלום.
לך אולי הדברים פשוטיםשאלה.אחת
אבל דיקדוקים ופלפולים בהגות ובמשמעויות מאחורי הלכות הם דרכה של החסידות,
אז לכל היותר מיותרים הם לא
נחמד מאודנקדימון
התמודדות עם הרמבם אין כאן.
המשיח צריך לעמוד בקריטריונים - הרבי לא עמד בהם. תסובבי את זה איך שאת רוצה.
אם אתה לא חסיד לא תבין את זה מנקודת מבטךשאלה.אחת
חסיד חי חוויה אחרת, שיכולה להישמע לך זרה מוזרה ומשונה.
אבל בשבילו זה נמצא כמעט בכל היבט בחייו
החוויה לא מעניינת, ההלכה מעניינתנקדימון
אנחנו יהדות או נצרות?
בעוד כמה שעות אתה תזמר את לכה דודה?פשוט אני..
מה הקשר?נקדימון
זה לא רלוונטי איך מרגישים לגבי הגדרת המשיח אלא מהי הגדרת המשיח. ואם ההרגשה לא מתיישבת עם ההלכה, אז ההרגשה לא מעניינת
אם אתה לא שוללפשוט אני..
הפלגת בדבריך החברשאלה.אחת
את הפלגת, חברהנקדימון
אני לא שולל את החוויה אלא את ההתנגשות שלה עם ההלכה.
זה לא רלוונטי איך מרגישים לגבי הגדרת המשיח אלא מהי הגדרת המשיח. ואם ההרגשה לא מתיישבת עם ההלכה, אז ההרגשה לא מעניינת
זה לא נגד הלכה, אלא נגד האמתקעלעברימבאר
מה. אתה. רוצה.נקדימון
שאין כזה דבר "הלכות משיח"קעלעברימבאר
שהבעיה של חבד זהקעלעברימבאר
לא אמרתי שהם עוברים על ההלכהנקדימוןאחרונה
משיב דבר בטרם ישמע, איוולת היא לו וכלימה.
מסכימהאישה רגישה
זה לא הלכה, זה פשוט אמת או שקרקעלעברימבאר
אין חובה להגדיר מיהו המשיח ולקרוא לו בשמו.
הרמבם כתב את זה בהלכות מלכיםנאבל זה לא הלכה, כמו שהלכות דעות זה לא הלכה. וגם הראבד מוסיף עוד תנאים.
יש אמנם חובה להאמין בביאת המשיח כמלך פוליטי. ובזה חבד מאמינים שבסוף הרבי יהיה מלך פוליטי.
אבל ההגדרות של הרמבם זה לא הלכה זה פשוט אמת.
מי שחושב שאדם שאינו מלך הוא כבר המשיח, לא עובר על ההלכה, אלא פשוט אוחז בדעה טפשית. בדיוק כמו שאסבור שלמשה רבינו היו 3 ראשים. לא עברתי על ההלכה אבל זה טיפשות ושקר.
גם מי שסובר שהרבי היה נביא כאשר אין לכך הוכחה אוחז בדעה טפשית. אבל לא עבר על ההלכה כי גם הם סוברים שהרבי לא נביא הלכתי עד שיוכח בגדר הלכתי
יש חסיד ויש חבדניק. אלו שני מושגים שונים!!אישה רגישה
בדיוקשאלה.אחת
ויש מהם שהעניקו פרשנות לרמב"ם שמאפשרת לראות את הרבי מתאים לתנאי הרמב"ם. וזה לא תקדימי בתורת החסידות.
במיוחד בחב"ד, צריך להכיר את המכלול, לאורך כל שולשת האדמו"רים, כדי להבין את הדברים בהקשר הנכון, או לפחות זה שמעניקים (או האולי הוענק ממילא) לו פלגים מחסידי חב"ד.
האם היו עוד אדמורים שחשבו שהם המשיח?נפשי תערוג
בהחלט ייתכןשאלה.אחת
אולי רבי יהודה הנשיא ראה בעצמו פוטנציאלקעלעברימבאר
הרבי לא המשיח,קעלעברימבאר
כמובן שאחרי פטירתו זה הובןנפשי תערוג
גם לפני פטירתו הוא לא היה מלךקעלעברימבאר
בוודאי שאפשר לומר ש"התחיל להיכנס לחזקת משיח"שאלה.אחת
איך בדיוק התחיל להכנס לחזקת משיח?קעלעברימבאר
מה זה מלך?שאלה.אחת
מלך זה מישהו ששולטנפשי תערוג
הרב"י היה מלך של חב"ד (וגם זה לא בטוח כי זה לא מדינה) לא מעבר
ראש ממשלה הוא מלך?שאלה.אחת
לא. ניתן להחליפו בדרך דמוקרטיתנפשי תערוג
מלך לא ניתן להחליף.
(אלא רק בהפיכה והתמרדות נגדו)
הרבי גם לא היה מלך של חבד,קעלעברימבאר
לדעתם. זה אתחלתא דגאולהנפשי תערוג
ולכן יש עדיין שיעבוד מלכויות
ורובם תופסים את הרבי כסוג של מלך ועל פיו ישק דבר ואין להמרות את דבר (המלך) הרבי
אני שמעתי שהרבקעלעברימבאר
כמובן זה היה נכון אם היתה הוכחה שהרבי אמר שהוא המשיח, אבל לכך שום הוכחה חוץ ממחיאות כפיים שלו כשחא יכל לדבר, שזה כמובן לא הוכחה
לטענתםנפשי תערוג
לפי מה שהבנתי כשעוד דיבר הוא רק רמז לכךקעלעברימבאר
אבל יש הבדל בין פוטנציאל משיח למשיח ממש, אפילו חזקת משיח
ראיתי בדיון בפורום לתורה שהוא דווקא מאד התנגדמבקש אמונה
יש על זה דיון שלם שם והביאו שם עדויות שהוא ממש הקפיד על מי שאמר שהוא משיח
גם הרבה חב"דניקים שם מסכימים איתו.
קישרתי ישירות לתגובה
אני לא יכול להכנס לראות את זהנפשי תערוג
מוזר... אז אני אעתיק לכאןמבקש אמונה
באמת פלא גדול הוא על כך שהרבה אנשים אינם מכירים כלל את התנגדותו העקבית והחריפה של הרבי מליובאוויטש זצ"ל, לכל אחד שניסה להציגו כמשיח, או כל אחד שפירסם זאת. ואפרט זאת לסעיפים, לתועלת הכלל, מהרגע הראשון שהתמנה לרבי, ועד אשר קיבל אירוע מוחי והשתתק:
א. ראשית יש להקדים, שהרבי הזכיר בכל הזדמנות שחמיו הריי"צ הוא נשיא הדור, והוא המשיח. במאמר הראשון שלו, במעמד הכתרתו לרבי, הוא סיים: "ונזכה להתראות עם הרבי, כאן למטה בגוף ולמטה מעשרה טפחים והוא יגאלנו".
המילים "מו"ח נשיא דורנו" (ונשיא הדור הוא המשיח שבדור) מופיעים עשרות אלפי פעמים בדבריו ובכתביו לאורך השנים.
היו חסידים שפירשו כביכול הרבי מדבר על עצמו, וכאשר זה פורסם, הרבי מחה בתוקף.
היה זה כאשר דיבר על חמיו שהוא שופט דורנו ויועץ דורנו ונביא דורנו: "זכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה'שופטיך' ו'יועציך' ונביא הדור... עד – הנבואה העיקרית – הנבואה ש'לאלתר לגאולה' ותיכף ומיד ממש 'הנה זה (משיח) בא" [פתגם שטבע הרבי הריי"צ בשנת תש"א והורה לפרסמו], וחסידים פירשו שאמר זאת על עצמו.
על כך העיד הרב מנחם ברוד, דובר חב"ד:
במשך שנות הופעתו של גיליון 'שיחת השבוע' היו מקרים יחידים שהרבי העיר על הנכתב בו. אותו גיליון היה אחד מהם. מזכירו של הרבי, הרה"ח הרב יהודה-לייב גרונר שי', התקשר לאחר מכן ואמר שהרבי קרא את המאמר והגיב בתרעומת: "מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!".
ב. גם בנוגע לזהות המשיח, הרבי המשיך עד יומו האחרון להתייחס לחמיו כמשיח. ראו לדוגמא שיחת הרבי בפרשת וירא תשנ"ב, זמן מועט לפני שהשתתק ונפל למשכב:
"וע"פ הודעת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, משיח שבדורנו, שכבר נסתיימו ונשלמו כל ענייני העבודה ועומדים מוכנים לקבלת פני משיח צדקנו".
אולם חסידי חב"ד מצידם סברו שהריי"צ הוא נשיא הדור הקודם, והרבי הוא נשיא דורנו זה, ובהתאם לכך גם הוא משיח שבדור (וגם לאחר פטירתו, כשם שהרבי האחרון התייחס לחמיו כמשיח גם לאחר פטירתו, ויש ראיה מהגמ' סנהדרין צ"ח "אי מן מתיא הוא").
כל עוד חסידי חב"ד חשבו כך בלבם, לא הפריע הדבר לרבי (ומסתמא, כשם שהוא חשב על חמיו, כך זכותם היא לחשוב עליו). אבל כאשר מישהו העיז לפרסם זאת (וכנ"ל בסעיף א') הוא מחה בכל תוקף.
המקרה הראשון אירע בשנת תשכ"ה (1965), אז הפיץ הרב אברהם פריז כרוזים בהם נכתב: "בשמחה רבה יכולים אנו לבשר לכם כי הנה המלך המשיח... כבר נמצא עתה כאן איתנו, הנה הוא הרבי הקדוש מליובאוויטש".
כאשר נודע הדבר לרבי, הוא הבריק לו מכתב בהול ע"י המזכירות:
"נבהלנו ממכתבו, ובבקשה תיכף להפסיק הפצת המכתב והכרוז, ולאסוף ולשלוח להמזכירות את כל הנשארים עד אחד. ומטובו לאשר תיכף מילוי ההוראה האמורה. מזכירות" (מובא בספר תולדות חייו, "אחד היה אברהם" עמ' 98).
ג. בסביבות שנת תש"ל, נעמד החסיד חיים נחמן קובלסקי בהתוועדות וקרא: "הרבי מליובאוויטש, יהודים סובלים [...] הגיע הזמן שתתגלה!". הרבי הרצין וענה לו: "ר' נחמן אל תדבר כך, אל תאלץ אותי לצאת מבית המדרש".
ד. בשנת תשמ"ג פרסם הרב משה סלונים, מחסידי חב"ד, קובץ חידושי תורה ובו, לדבריו, "פריצת דרך בקביעה... מי הוא מלך המשיח". הרבי דרש להפסיק את פרסום הקונטרס באופן מיידי (ראו "איגרת לידיד" מאת החוקר התורני המופלא רבי יהושע מונדשיין זצ"ל).
ה. בשנת תשמ"ד פירסם הרב שלום דב וולפא חוברת בשם "קול מבשר", שנושאה היה הוכחת משיחיותו של הרבי. הרבי הגיב במסר אישי לוולפא שבו ציווה עליו להפסיק כל פעילות הקשורה למשיחיות (נוסח כזה חריף וחד, לא תמצאו בשום מקום):
"הנני מזהירו שיפסיק לדבר או לכתוב, ועל אחת כמה וכמה להפיץ, ועל אחת כמה וכמה להדפיס, בענייני משיח, הן בשמו והן בשם אחר, על ידי שליח וכיוצא בזה – או באיזה קונץ שיהיה, ובאיזה סגנון ואופן שיהיה. ואם חס וחלילה יעשה משהו בזה, יידע ברור שזהו מלחמה נגדי בפרט ובכלל".
הוא אסר עליו אפילו לכתוב פירוש בענייני משיח, עד כדי כך, כדי שלא יבוא להזכיר באופן עקיף שהרבי הוא המשיח!
"פשוט שהנ"ל כולל פירוש על עניני משיח שברמב"ם או ספרים אחרים ומאמרי דא"ח וכל כיו"ב".
ושנה לאחר מכן, כאשר ניסה שוב להתחכם: "כנראה עושה עצמו אינו מבין מה שעניתי מאז, שאפשר להזיק כמה רח"ל לחב"ד ולהפצת המעיינות על-ידי כתיבה בעניין כו'".
"וראו בפועל שע"י פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו' ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד דא"ח, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל וכו' וכו'."
"כתבי לא היה מפני חשש אולי כו' [תהיינה תוצאות שליליות], כי אם מיוסד על המפורסם שאלפים ויותר הפסיקו לימוד דא"ח ונלחמים בתורת הבעש"ט וכו' – ע"י הדיבור ופרסום הנ"ל לחוד... שבדבר "שמתפרסם" ובפרט בדבר שבדפוס – נוגע איך מפרשו הקורא ולא המחבר".
"וראו בפועל שע"י פעולותיו ומעשיו – הלהיב מחלוקת וכו' ומאות (ויותר) מבנ"י פסקו מללמוד דא"ח, נלחמים בהבעש"ט ותורתו בפועל וכו' וכו'. ביניהם כאלו שעד שהתחיל הנ"ל – התעסקו בהפצת המעיינות. הם מצפים לכל רמז שהוא – שיוכלו לנצלו להגדיל המדורה וכו'. בהגליונות שצירף – א"צ לחפש רמזים – כי כולם חדורים רעיונות הנ"ל, ובמילא עלילות המשך תוצאות הנ"ל מלחמה נוספת בהפצה, עוד כו"כ יפסיקו לימוד דא"ח היל"ת".
"כהנ"ל פשוט – ולפלא גדול שמנסה להסבירני ההיפך".
"לשאלת "תם": היתכן שלא לפרסם הלכה (לפי השערתי, כשמדבר עם גביר פלוני בארצות הברית אינו מודיעו שהמדליק גפרורית בשבת קודש מחויב סקילה, וכשיהיה סנהדרין שהוא מקוה ע"ז יהיה הוא בתוך העם שיסקלו אותו ר"ל – כדין מפורש בתוה"ק, אפילו באם יבקרו בערש"ק אחר חצות) ודאי יענני על שאלתי בחצע"ג ואז בל"נ אענהו".
ו. בשבת פרשת בראשית תשמ"ה, החלו החסידים לשיר "חיילי אדוננו מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו, הוא יוליכנו בטנקים לארצנו, עם המבצעים והנשק בידינו, יבוא ויגאלנו". בשיר זה אינו מוזכר הרבי באופן ישיר אלא באופן עקיף.
הרבי עודד את השיר (כדרכו לעודד תמיד ולא לעורר מהומות, ראו עוד להלן), ולאחר שסיימו לשיר, התייחס לזה בחריפות גדולה מאוד:
"ישנם 'שפיץ חב"ד' החושבים שהם אלו שיודעים מה צריכים לעשות וכיצד צריכים להתנהג, וכל אלו שמסביבם שמנסים להעיר להם לפעמים שעושים דברי בלתי-רצוי - אין הדבר מועיל להם כלל, בחשבם מי הם אלו שיכולים להעיר להם, בה בשעה שאף א' מהם אינו מגיע לדרגתם, שהרי הם 'שפיץ חב"ד'! כוונת הדברים: לאלו שכתוצאה מדיבורים שלהם, עניני דפוס שהדפיסו, או ניגונים וכו' - גרמנו לרחק עשרות יהודים מתורת הבעש"ט, לימוד החסידות והנהגה בדרכי החסידות, ולא עוד אלא אפילו יהודים שכבר התחילו ללמוד חסידות – הפסיקו ללמוד כתוצאה מפעולותיהם של אלו! לא רק שפעולות אלו אינם מביאות לקירוב רחוקים, אלא אדרבה, עי"ז מרחקים את אלו שכבר התחילו להתקרב! וגם כאשר מלבישים זאת באיצטלא דקדושה, "מיט א זיידענע זופיצע מיט א גארטל דערצו" - אין זה משנה כלל את העובדה שעי"ז הרחיקו יהודים מתורת החסידות, עם כל התוצאות שבדבר, שכל זה רובץ על אחריותם!... לך בדרך שסללו לנו רבותינו נשיאנו! אף אחד אינו זקוק ל"חידושים" שלך, שהתועלת היחידה שבהם היא - מחלוקת חדשה נגד הבעש"ט ואדמו"ר הזקן רחמנא ליצלן!... ולכן להוי ידוע שכל מי שממשיך בפעולות אלו - הרי הוא מנגד ולוחם נגד חסידות חב"ד, נגד נשיא דורנו, הבעש"ט, עד מלכא משיחא.. שרוצה וחפץ לבוא, אלא שממתין עד שיוסיפו בהפצת המעיינות חוצה, ואילו הוא – מרחק יהודים מתורת החסידות רחמנא ליצלן (זהו לשון השיחה שהתפרסם בזמנו, והושמטו מהשיחה התבטאויות חריפות נוספות!).
בשיחה זו נכח אחד מגדולי המשיחיסטים והדברים כוונו אליו (והעיד לאחר מכן שרצה לקבור את עצמו באדמה מרוב בושה). לאחר מכן סיפר בראיון:
"את מה שהרגשתי באותה שעה, פשוט אי אפשר לתאר במילים" פותח הרב וולפא לראשונה את סגור–לבו בנושא זה, אחרי עשרות שנים, ועושה אחת ולתמיד סדר בעניין. "לא מפני הביטוש שקיבלתי מהרבי מה"מ לפני עם ועדה, אלא כיון שראיתי עד כמה הדבר כואב לרבי, עד שהוא דיבר בחריפות כזו שלא נשמעה מעולם (אולי אפילו בכאב רב יותר מהזעקות בענין 'מיהו יהודי' ושלימות הארץ!). כאב לי כל כך שעל ידי המעשים שלי נגרם לרבי צער כל כך עמוק.
למעשה, השיחה התחילה מכך שהרה"ח השליח המופלא ר' שלמה קונין התחיל אז לשיר "חיילי אדוננו.. מלך המשיח..", ופתאום הרבי הפסיק אותו ואמר שמכל הניגונים בוחרים רק בניגון כזה שמרחיק יהודים. ואחר–כך עבר לדבר על ספר שכתבתי על הלכות מלכים לרמב"ם, וכפי שאמרתי, הדברים היו בזעקות שלא נשמעו מעולם כמותם, ובפרט לא באוירה החגיגית של שבת בראשית".
הרב יהושע מונדשיין מוסיף על כך: "מאז תשמ"ה ידועה גם התנגדותו של הרבי להדפסת ספרים בעניני הגאולה - אף ללא רמזים בקשר לזהותו של המשיח, וכך נאסרו להדפסה הספרים "מגולה לגאולה" ו"יחי המלך". בשנת תשנ"א "נשתנו העתים" והותרה הדפסת האחרון, אך בתנאי כפול ומכופל שיעבור ביקורת של אנשים מוסמכים, וכך יצא הספר "כשר למהדרין" כשעל פניו אין בו רמזים לזהותו של המשיח. אך הדברים שהיו אז למורת רוחו של הרבי נתפרסמו אח"כ בס' "יחי המלך המשיח". המחבר שנאלץ בעל כרחו לדכא את דחפיו האמוציונאלים, המתין עד שהגיעה שעת הכושר להתרת הרצועה והסרת הרסן, ובשעה שהרבי היה כבר במצב שלא יכול היה להגיב ל"ע - אז הדפיס את ספרו הנ"ל".
(עוד נפוץ בקרב חסידי חב"ד מה שאמר הרבי על הרב הנ"ל: "הוא עוד יהפוך אותי ואת מו"ח ואת חב"ד לבחינת מוקצה מחמת מיאוס").
ז. בשנת תשמ"ו (1985), בחג שמחת תורה, אמר בחור בהתוועדות "הרבי מלך המשיח". הרבי נעשה רציני מאוד, ואמר למזכירו הרב חודקוב "אם הם יזכירו שוב שאני המשיח, אני יוצא מכאן" (מתוך ראיון עם מזכיר הרבי, הרב יהודה גרונר).
ח. בשנת תשנ"א, בחול המועד פסח, שאל הרב דוד נחשון את הרבי, האם לפרסם בקרב השלוחים שיש לפרסם שהרבי הוא מלך המשיח. הרבי הגיב: "מופרך לגמרי, כפשוט".
ט. בט"ו באייר תשנ"א שרו החסידים "יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד". כמנהגו, עודד את השירה. אך למחרת הודיע הרבי שלא ייכנס לתפילת שחרית עד שיובטח לו שהדבר לא יישנה, ומאז ועד שחלה (בכ"ז אדר תשנ"ב) לא שרו את השיר בפניו (ע"פ עדות מזכיר הרבי, הרב יהודה קרינסקי).
י. הגאון הרב יואל כהן, שהוא מגדולי החסידים, סבר בתקופה ההיא שיש לפרסם שהרבי הוא המשיח (מתוך דעה משובשת, שאולי חזר בו וריכך את ההתנגדות לכך. אבל לאחר פטירת הרבי, שינה את דעתו מהקצה אל הקצה, ונלחם בחריפות בהסוברים כך, ואף כתב שהתואר "שליט"א" נחשב לזלזול ולעג לרבי).
באותה תקופה הוא ביקש לפרסם מאמר בשבועון כפר חב"ד, ממנו משתמע שהרבי הוא משיח צדקנו. הרב אהרן דב הלפרין, עורך שבועון כפר חב"ד, ביקש את אישור הרבי לפרסום, וקיבל ממנו תגובה חריפה ונחרצת: "באם רחמנא ליצלן יעשה מעין דמעין דהנ"ל – קדימה שיסגור המכתב עת לגמרי" (כלומר, עדיף שיסגור לגמרי את העיתון ולא יפרסם דברים כאלה).
יא. בשבת פרשת נח תשנ"ב, בתאריך ד' חשון, שרו החסידים לפני הרבי בהתוועדות את השיר הנזכר לעיל "חיילי אדוננו, מורנו ורבנו, חיילי משיח צדקנו". הוא עודד את השירה כרגיל, ולאחר מכן פתח את שיחתו במילים חריפות:
"זה דבר מוזר, שמנגנים ניגון עם מילים כאלו, ואני יושב פה... האמת היא שהייתי צריך לקום ולצאת... זה שאינני יוצא... כיון שזה יגרום בלבול בה"שבת אחים גם יחד", כי כשאני אצא יצאו עוד כמה וכמה, וממילא יתבטל העניין ד"שבת אחים גם יחד"."
יב. בחודש חשוון תשנ"ב התקיים כינוס השלוחים העולמי, הנערך מידי שנה. לעיונו של הרבי הובאה שיחה להגהה. בדברי הקדמה לשיחה, כתבו העורכים "להסביר את ענין המשיח, ומיהו המשיח". הרבי מחק מילים אלה. בהמשך הדברים כתבו העורכים "שעל ידי זה יונח בשכל האדם לקבל את השליח ומשיח בדורנו". הרבי מחק את כל המשפט.
הרב יהודה גרונר, מזכיר הרבי, הוסיף וסיפר: "בוקר אחד, אחר תפילת שחרית, כשנכנסתי להיכל, הרבי אמר: מה זה שאומרים עלי שאני המשיח? עניתי שלפי דברי הרמב"ם בסוף הלכות מלכים – פרטים על דבר משיח, הרי הרבי מתאים לזה ביותר. ואמר הרבי: זה שהוא המשיח, צריכים לגלות לו מלמעלה, ולעת עתה לא גילו זה לי".
יג. כאמור בסעיף ו' לעיל, בשנת תשנ"א ביקש הרב וולפא מהרבי לפרסם את הספר "יחי המלך", והרבי הסכים לו לפרסם את הספר לאחר ביקורת שתשמיט כל רמז לזהותו של המשיח. בשנת תשנ"ב, סבר הרב וולפא חשב שאולי בכל זאת "הרבי חזר בו והשתנו העיתים" ושלח לו חוברת שנשאה את השם "קונטרס בעניין קבלת פני משיח צדקנו", שעסקה בזהותו כמשיח. בחוברת לא היה מצויין במפורש שהרבי הוא המשיח, אלא רק שאלות ותשובות על סדר התגלות המשיח.
בתגובה ענה לו הרבי, כשבועיים לפני שלקה בשבץ: "מכבר עניתי לו שמאמרים כאלו מרחיקים כמה וכמה מלימוד דברי אלוקים חיים, היפך הפצת המעיינות חוצה". זוהי התשובה האחרונה של הרבי בנושאים אלה.
יד. בנוסף לכל הנ"ל, סמוך לאירוע המוחי, כתב הרבי פתק שנחשב כצוואה בעיני הזרם המרכזי בחב"ד, בתשובה לאחד השואלים, וזה לשונו: "אין כל חיוב כלל לחפש מיהו המשיח, אבל מצות עשה מהתורה אהבת כל אחד ואחד מישראל, ושלילת המחלוקת בתכלית ופשיטא שלא לעשות במזיד הפכו..." בזרם המרכזי רואים בפתק זה כצוואה של הרבי, אשר צפה מראש כי העיסוק בזהותו של המשיח יעורר מחלוקות, והזהיר לא להתעסק בשאלת זהות המשיח (ראו בספר הנפלא "חד בדרא", תולדות ופרקי חיים של הרבי מליובאוויטש, עמ' 526).
טו. לאחר שחלה הרבי בכ"ז אדר תשנ"ב, קיבל אירוע מוחי והשתתק, הוא עודד את השירה המשיחית, כאשר על פניו ניכר שהוא משותק (והמביא ראיה מימי מחלתו, כאשר עד אז התנגד בכל כוחו, אינו אלא מן המתמיהין).
לפני שאתה עושה העתק הדבק כדאי שתראה מה שכתבתמה המצבב
סילוף מוחלט של המציאות וניצול בורות של אנשים, כדאי שתבדוק את העובדות של מה שאתה מעתיק
לא אמרתי שאני אחראי לדברים.. אבל תן דוגמא.מבקש אמונה
עבר עריכה על ידי מבקש אמונה בתאריך י"ג בתמוז תשפ"ה 13:35
אני גם לא מבין בזה כלום ואין לי בזה נפקא מינה,
אבל החבר'ה שם רחוקים מלהיות בורים בנושא,
כך שלדחות את הנכתב בטענה "ניצול בורות של אנשים" בלי ראיות - לא שייך 
לא מכיר את המקורותנפשי תערוג
מי שמתעקש מה אפשר לעשותמבקש אמונה
כדאי שתעיין קצת במקורות לפני שאתה פוסק סברהמה המצבב
א.) גמרא סנהדרין דף צח:
5 שורות מסוף העמוד
ממליץ ללמוד את כל הסוגיה
תראה שיש 2 פירושים ברש"י איך להסביר את ההשורה הזאת.
ב.) לגבי הטענה שלא היה מלך הנושא ארוך וכדאי שתעיין ברמבם בלכות מלכים ומלחמות ("ומלך המשיח" דפוס וונציה) פרק י"א
חשוב מאוד לדייק ברמב"ם להבין את הנושא (בהקשר של נפטר תוכל להסתכל גם הלכה ג' וד' ברמב"ם)
תגובה
...מה המצבב
לא הבנתי. ואם זו ביקורת - אז מה?אישה רגישה
הוא לא יזכה לראות את פני משיח צדקנו??
גם לי יש ביקורת ואני אומר אותה בצורה ברורה (בעצם לא, כי זה מיותר...)
עלתה פה שאלה וכל התשובות אמורות להיות אפשריות.....
הוא אכן מחה במי שאומריםקעלעברימבאר
אני מכיר עדויות של חב"דניקים שהוא לא מחהנפשי תערוג
אולי לא תמיד מחה
או לא מחה על כל סוג של קריאה
עיין חבדפדיה ערך משיחקעלעברימבאר
החב"דניקים טוענים ששרו בפניו 'יחי אדונינו וכו'הסטורי
הם רק לא מספרים לך שזה היה כשהוא היה אחרי אירוע מוחי ולא יכל לדבר (וכבר לא דיבר עד יום הסתלקותו). שמעתי מרופא מומחה, שבשלב כזה בכלל לא ברור מה הוא הבין והאם הבין מה הם שרים, או שרק הגיב למוזיקה שנקלטת באיזורים אחרים במוח.
וגם אם הוא הבין,קעלעברימבאר
הם דיברו על לפני האירוענפשי תערוג
הם דיברו לפני האירוע והוא מחה בהם, עייןקעלעברימבאר
המשחיסטים טוענים שהרבי סברקעלעברימבאר
מה שיש מלפני האירוע, זה פרשנות של מחוותהסטורי
האם המשיח נותן מופתים של הוצאת באגס באני מהכובע?קעלעברימבאר
זה בעצם משל למלכות יוון שנמשלהקעלעברימבאר
כשתרגמו אתקעלעברימבאר
הוא רמז שהוא *יכול* להיות המשיח, אבלקעלעברימבאר
לא נכון. כל חייו הוא תיקן אתקעלעברימבאר
כשלפני מותו גסס וניטל ממנו כוח הדיבור , שרו לו יחי מלך המשיח והוא עודד אותם בידיו. הוא עשה זאת כדי לחזק אותם בשעה קשה זו. ראה חבדפדיה ערך המשיח
ראה את הגיליונות "כפר חב"ד" דאזshaulreznik
עיין חבדפדיה ערך משיחקעלעברימבאר
אדוננו מורנו ורבינו מוסב שם על הרבי או על המשיחקעלעברימבאר
בלי קשר?
כי לשיטת חבד המשיח בכל מקרה, עם הרבי או בלעדיו, אמור להיות "הצדיק" והאדמור הכי גדול בהיסטוריה, שעל ידי דבקות ישראל בו הם דברים בה' (גישה לא נכונה כי המלך המשיח הוא אישיות כלל ישראלית-לאומית-פוליטית המייצגת את הממלכה היהודית ואת האומה ואת מלכות בית דוד, ולא "צדיק" פרטי. אבל החסידים לא יכלו להתאפק להפוך לאדמור את מי שמכונה בנו של ה' בשמואל ותהילים)
איפה כתבתי אחרת?פשוט אני..
זה מה שנותן להם את הכוח להמשיך במורשת הרביקעלעברימבאר
התירוצים הופיעו מאוד מהרshaulreznik
עוד באותו יום הפלג המשיחיסטי התחיל לצטט את המדרש אודות השטן שהראה לעם ישראל את דמות מיטתו של משה רבנו וכיו"ב.
חשיבה לוגית תלמודית. למרות שלא נכונהקעלעברימבאר
אם א.הרבי לא משקר
ב. הרבי לא טועה
ג. הרבי אמר שהוא המשיח (כאן הכשל)
ד. משיח אמור להיות חי לפחות עד למלכותו בפועל
ה. מלכות המשיח בפועל עדיין לא נראתה
אז ההיקש הלוגי מחייב לשיטתם שהרבי חי עדיין.
אם א. הרבי עדיין חי
ב. ראינו שיש לו לוויה עם הארון והגופה שלו
אז ההיקש הלוגי הוא שהארון והגופה היו אשליה.
כמובן כל זה לא נכון כי הרבי מעולם לא אמר שהוא המשיח
וואי כן שקיעה כמעט ב8רקאני
19.50 לזכרוניקעלעברימבאר
19:52רקאני
תלוי איפה בארץקעלעברימבאר
נכוןרקאני
מה פתאום יום רגיל?קעלעברימבאר

שידוע שתמוז ראשי תיבותקעלעברימבאר
זתמו?רקאני
בהיפוך אותיותקעלעברימבאר
ומתז?רקאני
זה שם כור אירני?קעלעברימבאר
ככה זה נשמערקאני
יש טיל תמוזקעלעברימבאר
וואלה?רקאני
הייתי מציע לאיראנים להזדרז עם התשובהנקדימון
אהבתי......אישה רגישה
גם אני לאאריק מהדרום
כנ"ל😅יעל מהדרום
אבל שכחתי מזה עד שראיתי את השרשור (ואני גם לא זוכרת מה קרה ביום הזה....).
הרבי מלובביץ' נפטר, הלך בדרך כל חי, נאסף אל אבותיופשוט אני..
אם הוא הלך בדרך כל *חי*, זה אומר שהוא חי?קעלעברימבאר
אם הוא נאסף אל אבותיו, אז הם רואים ביחד NBA?פשוט אני..
גוגל, אחינו...😝
לא הבנתי למה גוגלקעלעברימבאר
כדי להבין מה זה הלך בדרך כל חיפשוט אני..
יש לי yahoo לא גוגל, כנראה העברית שלהם שונה.קעלעברימבאר
מי שהולך בדרך כל חי מגיע לבית מועד לכל חי?קעלעברימבאר
כן. זה גדול כי יהושע העמיד את החמה. עוד משהו קרהחסדי הים
היום?
הלילה כבר רועדים בגלל היארצייט של רבינו תם ודוד רבה שלי בעל ההפלאה.
ציניות בצדפשוט אני..
כלוםכְּקֶדֶם
וואו הרבי ענק הענקיםזיויק
האדמו"ר האמיתי האחרון של ימינודי שרוט
אתחלתא דגאולהיוסל'ה
כך הרבי מכנה בשיחת הדבר מלכות לג' תמוז תשנ"א
יש שם הסבר ארוך מדוע הקב"ה מביא ניסים באופן של תהליך, הלא הוא יכול בשיטת זבנג וגמרנו?
ג' בתמוז ה'תרפ"ז הרבי הקודם ניצל מגזר דין מוות וגם ממאסר עשר שנים שהיה שווה ערך לזה ונגזרה עליו גלות
אז בזמנו החסידים לא ידעו אם לצחוק או לבכות ורק עשרה ימים לאחר מכן נודע שהרבי משפחתו (כולל הרבי חתנו) וספריו משוחררים מרוסיה הקומוניסטית.
ג' בתמוז שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון, יהושוע עוצר את כל מהלך הגלקסיות כולן, רק בשביל שבני ישראל ימשיכו את המלחמה ויקיימו את מצוות כיבוש הארץ בדרך הטבע.
פרח מטה אהרן, ויוצא פרח ויצץ ציץ ויגמול שקדים. מספיק פרח למלא את ההבטחה האלוקית, האם הקבה צריך להראות תהליך שלם כדי להוכיח פריחת מטה?
השיחה מוכיחה שג' בתמוז הוא חלק אינטגרלי מתהליך של גאולה שלא תמיד מובן לנו אבל דורש אמונה למעלה מכל הגיון ואפילו הגיון תורני של קדושה
הריי"צ לא היה בסכנת מוות. זו אגדה לא נכונה.מושיעי
כיום, אחרי שתיק החקירה של הריי"צ נמצא וגלוי לעין כול, מתברר שהוא לא היה אפילו שנייה אחת בסכנת מוות. מיד לאחר המאסר, הג'וינט התערב וגם לטביה ולכן העונש המקסימלי שהחליטו עליו בימים הראשונים היה גלות. הריי"צ עצמו מספר שהחוקר הראה לו את המילים "מוות בירייה" על התיק. גם אם הריי"צ דייק במה שהוא סיפר, זה רק תעלול של החוקר לגרום לאסיר לדבר. תכל'ס, בכל התיק, אין אפילו פעם אחת רמז לעונש מוות.
ולמה כל זה כל כך חשוב? כי אם לא הייתה סכנת מוות, אין חג גאולה של י"ב תמוז.
שני חגי הגאולה האחרים של חב"ד י בכסלו וי"ט בכסלו היה בהם סכנת מוות לבעל התניא ולאדמו"ר האמצעי, ורק בגלל שהיו בסנת מוות וניצלו, נקבע להם חג גאולה. גם הצמח צדק היה במאסר ולא קבעו חג גאולה, כי הוא לא היה בסכנת מוות.
משך כל השנים שהקומוניזם היה בשלטון ותיק החקירה היה חסוי, לא ידעו את האמת ולכן האדמו"ר הרמ"מ חגג את י"ב תמוז כחג גאולה, אבל היום האמת גלויה, שזה לא חג גאולה.
לכן, גם י"ב תמוז זה לא חג גאולה. מי שרוצה לחגוג, שיחגוג, אבל חג גאולה זה לא
אתחלתא דגאולה זה התחלת גאולה לעם ישראל כולו,קעלעברימבאר
לאמיצים בלבדזיויק
מי שאמיץoo
לא מפחד לדבר בשם עצמו
וכנראה לא פותח פצלש
לפעמים לשאלות נקודתיות...הרמוניה
בדיוק חשבתי על זהזיויק
לאריבוזום
לא! עיניי יתהלך במישרים והייתי כשוכב בלב 'ים'.חסדי הים
איזו מן שאלה זאת?כְּקֶדֶם
כן. במקום אנונימי בפורומים שאיןיעל מהדרום
אני בעצמי😅פצל"פ
אבל היום אני כבר רק מפה כמעט
ולא כ"כ משתמש במקורי
כנ"ל חחפצלשי"ת
לא הבנתי את התגובהפצלשי"ת
שהשאלה הקפיצה את אלה שזה השם שלהםזיויק
לאנפש חיה.
היה לי כינוי בלי הנקודה ושכחתי את הסיסמא אליו
לפני הרבה שנים
יש לי פצלש בחיים האמיתיים.די שרוט
אשתך?😂🤭מבולבלת מאדדדד
מאחורי כל אישה עומד גבר שלא יודע מה קרה הפעםדי שרוטאחרונה
בערךמבולבלת מאדדדד
לאארץ השוקולד
מלבד אחד כמו מבולבלת, לא זוכר מה הפצלש
אה הא! תמיד ידעתי שאתה פצלש של מבולבלתדי שרוט
ארץ השוקולד
אוי, עלית עלינו🙈
@מבולבלת מאדדדד , באיזה ניק נשתמש?
אופס🫢מבולבלת מאדדדד
בניגוד למה שחושבים אין לי הרבה..בנות רבות עלי
אומנם פתחתי הרבה בעבר אבל ברשמי אני קופץ מידי פעם לבנות מרכלות עלי אבל לא יותר מכך.
אני אפילו לא מכוון את זה.. אני פשוט מתחבר ומה שיוצא לי בהתחברות אני מתחבר.. חחח
מעניין ממה זה נובעזיויק
לאפצלשי"ת
כן, שנייםצדיק יסוד עלום
זהו?זיויק
מנייני קרליבך ברחבי הארץשפתותנו שבח
בס"ד
שלום וברכה אני מחפש קישור לרשימה הכי מקיפה של מנייני קרליבך או אם מתאים לכם מי שמכיר אשמח שיפרט פה בשרשור
מה שאני מכיר בירושלים יש כמה קריית משה (שגם בבוקר קרליבך שזה מיוחד יפה וקצת ארוך) ,
כמה בנחלאות מעיינות, קול רינה , בקטמון יקר , בכותל ואולי עוד כמה.
יש בגבעת שמואל את המניין המפורסם של לכו נרננה
בצפת יש כמה אני מכיר את בירב שממש צפוף ומיוחד שם.
אני מכיר שיש הרבה ישיבות שעושות קבלת שבת קרליבך מרכז בית אל רמת גן מניח שיש עוד הרבה שאני לא מכיר.
מחפש קהילות נוספות בערים ובישובים שעושות קבלות שבת קרליבך שיש אווירה של שירה חזקה ונוצר משהו מיוחד.
ועוד משהו קצת יותר נדיר קהילות שעושות בבוקר מניין קרליבך כמו בקריית משה למי שמכיר .
אשמח לשמוע.
וואי לכו נרננה מדהימים!!צע
במודיעין יש בבית הכנסת "איילת השחר"נפש חיה.אחרונה
חכמת ההמונים: קרה לכם שכעסו עליכם ולא רצו להסביר?זיויק
בטח, קרה ליפצלשי"ת
אבל לצערי מהצד השני, כעסתי על מישהו ולא רציתי להסביר...
כשמישהו מכעיס אותי כל כך ואח"כ עוד שואל למה אני כועסת, זה עוד יותר מרגיז ומתסכל וגומר את הסבלנות. כאילו... אתה עושה דבר כל כך מציק ולא ברור לך על מה אני כועסת?? זה מעלה את התחושה שמדובר בהיתממות ולא באמת ברצון כנה להבין למה כעסתי..
אני חושבת שהפתרון במצב כזה הוא פשוט להתרחק ממי שכועס עליך, אם אתה חשוב לו, כשהוא ירגע הוא יפנה אליך בעצמו...
מעניין ללמוד מהמקרה שלךזיויק
ומה עשית כשזה קרה לך? פשוט חיכית?
לא חשבתי על האופציה הזו למרות שחז"ל אמרו "אל תרצה את חברך בשעת כעסו".. כי שם בסוף מדובר בחברך שבסוף ישקף לך את המצב.
לדעתי גם אם זה חבר וגם אם לאפצלשי"ת
זה ברור... במצב שאין ברירהזיויק
זה קורה ל100% מהגברים הנשואיםדי שרוטאחרונה
המקום שלכם בעולםזיויק
הוא קיים בכלל? הוא ברור לכם?
יהיה ברור אי פעם?
איך אחרים רואים את המקום שלכם?
זה למעשה תפקיד? שליחות? כישרון?
רק מי שהבין את השאלה שיענה. תודה 🙂
אולי הבנתי, אז-הרמוניה
אין לי "מקום" בעולם... אני כאן כל רגע שה' מחליט שאהיה כאן, כל רגע מחדש.
שליחה, כל מה שיש לי זה מה', ממה שהוא נותן לי משתדלת לתת.
אחרים רואים את מה שאני באמת מכוונת. כשאני מצליחה באמת לכוון ולהיות בתודעה של מה שכתבתי לפני- אנשים רואים את זה, זה ממש כאילו "שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". יראת כבוד כזו.
אבל לא תמיד אני ככה, וכשאני פועלת ממניעים אגואיסטים זה ניכר.
זה לא יוצר פיזור? לא עדיף מיקוד? יש דבר כזה בכלל?זיויק
לא, כיהרמוניה
אין לנו תפקיד אחד בעולם חוץ מלעשות את רצון ה' ולהתקרב אליו.
וזה כן בא ביחד עם מודעות עצמית, לראות מה הכלים שה' שם לך.
אם זה יכולת לשמח אנשים, אם זה לימוד שאתה צריך להפיץ... מבינים את זה לפי מה שקורה איתך, אתה יודע במה אתה טוב, ועדיין כל פעם ה' שם אותך בסיטואציה אחרת, כל רגע בפני עצמו.
יכול להיות שאתה אדם תוסס ואתה יודע איך להשתמש בזה לטוב אבל עכשיו ה' רוצה אותך בפקק ולראות איך אתה מגיב ואם תתעצבן. זה מלא דברים. המגמה היא אחת.
בלבלתזיויק
התכונה היא לא המיקוד בעינייהרמוניה
היא הדרך, לא המטרה.
מי שמתקבע על התכונה שבעיניו היא התפקיד שלו עלול לחטוא לעיקר.
הטלת כאן פצצהזיויק
כי תמיד חשבתי שכישרון ויעוד קשורים זה לזה.
תוכלי לבאר את כוונתך?
אין לי כוחהרמוניה
בעיהזיויקאחרונה
היעוד שליoo
ברור לי מאד
לעשות טוב לעצמי ולאחרים
ללמוד ולהשתפר מיום ליום
אני לא מוטרדת ממה אנשים אחרים חושבים על התפקיד שלי
את התפקיד שלי רק אני קובעת ושאחרים יתעסקו בתפקידים שלהם
זה לא יעוד של כל אחד?זיויק
זה יכול להיותoo
יעוד של כל מי שרוצה בזה
לא רואה צורך לתחום את תפקידי לתחום מסוים
רעיונות למשחקי קופסאהרמוניה
מגבשים וכייפים ששווה לקנות?
תודה
אליאסדרור אל
תודההרמוניה
קטאן כמובןריבוזום
נראה ככה...הרמוניה
שם קוד!ריבוזום
זהוו גם אליאס...הרמוניה
סיאנס. לא משחק קופסא אבל מגבש.די שרוט
אני בוכה😂Shandy
אציע כמה שונים:ארץ השוקולד
שם קוד,
אליאס,
דיקסיט,
עידן האבן,
טיקט טו רייד,
Robo rally,
The crew,
Avalon,
Shadows over Camelot,
Nefarious,
Colloretto,
סושי גו,
אזול,
Draftasorus
יואוהרמוניה
מה זה השמות האלה אתה בטוח שזה בישראל?😂
ממש תודה!
מה ה3 הכי מומלצים בעיניך? (חוץ משם קוד ואליאס)
הרבה משחקים הם באנגלית במקורארץ השוקולד
ולא יודע אם תרגמו אותם, בכל מקרה, בכלל המשחקים שפירטתי אין מלל כמעט.
תלוי מה הסגנון שאת מחפשת?
האורך? מספר השחקנים?
אה וואלה...הרמוניהאחרונה
טוב אז יש לי שיעורי בית לחקור.
לא משנה הסגנון והאורך העיקר שיהיה אפשר גם בשני שחקנים ומעלה ולא מ-4
כתיבה ברשתות חברתיות: מה אתם אומרים עלחסדי הים
הכלל לא לכתוב למישהו ברשתות החברתיות אלא אם כן הייתי אומר לו את זה בפנים או שדווקא המרחב נותן לבן-אדם אפשרות להביע את דעתו באמת מה שהוא לא יכל לעשות בפנים של הבן-אדם?
איזה צד עדיף.
שנאת עצמית: "כי כמה שונאים יש לו לאדם, ובראשםחסדי הים
שנאת האדם בעצמו, כי האדם שונא לעצמו יותר מכל שונאיו"
(אמר דודי זקני רבי פנחס הורוביץ זצ"ל בדרשתו הידועה בשם 'כל המפרשים וספרי המוסר')
איך אתם מבינים את המשפט? איזה תחושות יש לכם סביב זה?
הוא מתאר הפרעה פסיכיאטרית כאילו זה המצב הרגילפשוט אני..
כלומר שנאה עצמית היא לא הפרעה בפני עצמה, אלא תסמין של הפרעות ומחלות שונות, בעיקר דיכאון מג'ורי והפרעות חרדה למיניהן.
או שהוא מדבר על בעיה נפוצה אצל רוב בני אדם, שרובנוקעלעברימבאר
כן. הוא התעסק בזה בכמה מקומות לגביחסדי הים
מכמה היבטים לגבי קנאה וכעס שמבלבלים את הדעת.
איפה?קעלעברימבאר
בפירושו לתורה 'פנים יפות' בכמה וכמהחסדי היםאחרונה
מקומות מהיבטים שונים.
בכללי הוא כותב עמוק עם המון מקורות והסברים קצרים, וכדי להבין את השפה שלו ואת הרעיונות שהוא מנסה להעביר, צריך הרבה יגיעה. גם צריך להשוות בין כמה וכמה מקומות.
אתן לך דוגמית מהפרשה שהייתה:
"שענין הפגם שהוצרך לתקן הוא בחינת חטא עץ הדעת כמבואר אצלינו בהרבה מקומות, ופגם עץ הדעת הוא בג' בחינות קנאה ותאוה וכבוד המוציאין את האדם מן העולם [אבות פ"ד מכ"א], והוא נתקן ע"י ג' אבות שהם בבחינת אהבת ה' ויראתו ותפארתו כמש"ה [ישעיהו מט, ג] ישראל אשר בך אתפאר שהוא תיקון ג' בחינות אלו, והרמז לזה כי ג' אבות עם הכולל כמספר עץ הדעת".
ביקורת היא שנאה? אכזבה היא שנאה?פשוט אני..
הוא אומר שם בפירוש שזה לא אידיאליחסדי הים
כלל וכלל ושצריך להתגבר על זה, רק הוא מציין תופעה. הוא אומר בלשונו שדווקא צריך להפוך את המחשבות עלמא דחירות.
משפט נכוןשם פשוט
הרבה פעמים (לרוב) לאדם יש דימוי עצמי נמוך
זה גורם לו לשנאה עצמית, תיעוב עצמי מוסתר או יותר גלוי.
וזה הרבה ממה שהורס לאדם בחיים, זה התעללות עצמית.
בלי מודע האדם בעצמו מחבל לעצמו בחיים.
כן. לצערנו זה קורה.חסדי הים
תהיות פילוסופיות של ליל סערהאוי טאטע!
הטוב
מה זה בעצם אומר שמשהו הוא טוב?
מה מגדיר משהו כטוב?
מה בעצם מיוחד בדברים טובים?
ומה בעצם אנחנו מתכוונים שטוב לנו?
מנסה טיפה להעמיק מה זה בעצם אומר הטוב הזה
זה מושג יומיומי אבל הוא חמקמק
אשמח למחשבות שלכם
את שלי אשתף בהמשך בעזרת השם ובלי נדר, כשהם קצת יותר יתבשלו
מעניין ממשאוי טאטע!
תודה
האמת שאני כתבתי טוב לא התכוונתי דווקא לטוב במובן של נכון מוסרית אלא גם לטוב במובן הנעים והמועיל
כלומר גם מסעדה טעימה היא מסעדה טובה למרות שאין בה שום דבר מוסרי
אבל ברור שהמוסריות היא גם חלק מהטוב הזה
כש...נחלת
כשחיים את האדם שאנחנו בכל המובנים. כשמחים בחלקנו אבל משתדלים
לדייק יותר במה שממלא אותנו סיפוק. בנתינה לעצמנו ולאחרים בצורה מאוזנת,
כשמצליחים להתגבר על משהו אצלנו, ולו אחת ליום ומבחינים בזה.
כשמצליחים לגרום למישהו (במיוחד במשפחה) שמחה. כשמצליחיףם
לבטא את הכשרונות שבנו, כשבסוף היום, כשמתבוננים אחורה, מרגישים
שהיום מוצה. היטב ולא בוזבז. מוצה נכון. כשזוכרים שהשם מלווה אותנו
תמיד בכל זמן ובכל מקום.
את אומרת הרבה דברים נכוניםאוי טאטע!
כי האל ציווה כמהר"ל, לא כמו הרמב"םחסדי הים
בהחלטנחלת
מותר לשאול ולתהות כפי שהיא תוהה (בליל סערה...). בטוחה שיש הרבה ספרי קודש שמדברים על זה והוגים בזה.
צריך למצוא אותם. אולי תנסי לשמוע שיעורים של הרב אהרן לוי בהידברות. מאוד מתקבל על הדעת שגם הנושא
הזה עולה באחד השיעורים, או ביותר. אפשר גם לשאול אותו בתגובות. הוא עונה, אמנם בקצרה, אבל זה יתן
כיוון מחשבה...
מה עם הרב נויגרשל? אם לא טועה, בימי שלישי בערב (22.00?). שואלים אותו כל מה שמעניין, מטריד,
מעלה תהיות....מאוד ממליצה. הוא גם יכול להפנות לשיעורים ו/או ספרים העוסקים בזה.
הוא עמוק וירא שמים ויודע ה מ ו ן.
אולי אפשר לחפש גם באינטרנט , כמובן, עם ביקורת ולא לקבל כל דבר - עם ביקורת ומחשבה.
להשוות לחכמינו, לדרך התורה.
בצורה שטחית אולי, שהטוב הוא הקב"ה. הוא מקור הטוב וכל מה שנובע ממנו הוא טוב.
ועדייןנחלת
מו"נ נחשב לספר פילוסופיה, לא?
כן. לכן שם הוא טוען שיש סיבות וטעמים למצוותחסדי הים
מה שמראה חיות רוחנית וגשמית בצורהחסדי הים
בתמצותבמשפנחלת
במשפט אחד, למצוא חן בעיני אלוקים ואדם.
אולי, זה הטוב.
אני מבין את זה בעומק כדברי דודי ההפלאהחסדי הים
טוב - טוב אנושי שמבטא את הטוב האלוקי המוחלטזיויק
נכון.נחלת
אם הבעיה היא שאתה לא נרדםשלג דאשתקד
אני מציע לך לקרוא את הדיאלוג האפלטוני הידוע "אותיפרון", או למצער לקרוא את "פרוטגורס". הם עוסקים ממש בנושא הזה.
אני לא בטוח שתצא מהם תשובה חד משמעית, אבל אני בטוח שתירדם די מהר 
לכאורה ככל שמשהו הוא יותר קשור לחייםנקדימוןאחרונה
ולגבי איפה ה' בסיפור? ובכן, הוא זה שיצר את המערכת ואת האדם, ולכן הוא יודע מה עובד הכי "טוב" כלומר מה מתאים לחיים בצורה המושלמת.
מרגיש לי קצת שטחי, אבל אולי זה מועיל כנקודת פתיחה כלשהי.

