על פי דין לא היינו אמורים לעבוד את ה'כְּקֶדֶם

אנחנו עובדים אותו מהחסד שנטוע בתוכינו ומאהבתנו הבלתי הגיונית אליו.


בעמוס פ' ב א מתואר איך השם השמיד את מואב רק מפני שפעם הם שרפו מלך אדומי ונהגו בו ביזיון.

השם תבע את עלבונו של אותו מלך והשליך אש במואב.

במלכים ב פ' א מתואר שנפל קצף על ישראל מצד מלך אדום כי רק בגינם יצא שאיבד את בנו והם לא פעלו להציל אותו.


מיליוני יהודים נטבחו ונרצחו בצורות מזוויעות רק מפאת יהדותם. והשם עדיין לא תבע את עלבוננו. עליך הורגנו כל היום נחשבנו לצאן טבחה..

מי יעז לפצות פה כנגד יהודי אחד שבוחר לא ללכת עם השם?

הצדק עמו. קל וחומר כנגד מיליוני יהודים שבוחרים למרות הכל לחיות ולמות על קדושת השם. היעלה על הדעת את משמעות החסד הענק שאנחנו עושים עם ה' בדבקו בו, למרות הכל?

כבני כושיים אתם לי, מה נמר שונה בחבורבורותיו וכושי בעורו

כן בני ישראל שונים במעשיהם.


מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ

לפי הדין חייבים לעבוד את ה מצדקעלעברימבאר
מידת שהוא האמת ומצד הכרת הטוב.


אבל אתה צודק,שעיקר העבודה היא מאהבה ולא כי אנו חייבים על פי דין

..אני:)))))
הפסקה האחרונה שלך? הוא לא אמר את זה.
וואי השפה שלך ממש שונה משליadvfb

היכולת שלי לקבל את מציאות הקב"ה עוברת גם דרך הצינור הפילוסופי... וכך כל ההתעסקות עם רוע בעולם סה"כ לא מעסיקה אותי. 

להבנתי, כל הטענות שהבאת הן מאוד ריגשיות, אז בצד של הרציונל כאילו זה לא עובר, כי השכל עובד בכלים אחרים.

אני יכול להתמודד עם השאלות שלך כלים הרציונאלים, אבל זה פשוט לא זה. זה לא שייך.

כן מאוד מזדהה עם האדרת האמונה של עמ"י בדבקות בקב"ה. 

חסד שעושים עם כלפי שמיא בודאי שיש לו צד מטאפורי מסויים.

בכל אופן, איך שלא נקרא לזה, תנועת החסד בין שיהודי חש לקב"ה היא חשובה מאין כמוה בעבודת ה'.

זה לא רגשי. האהבה שלנו להשם לא מאוזנת ובלי מוסברתכְּקֶדֶם

לכן כנסת ישראל נקראת "חולת אהבה"

חולי זה לא מצב מאוזן

שיכלי זה לא.. בזה אנחנו מסכימים, נכון?advfb

מסתבר שזה בתחום שמעל השכל, אבל אז אני נכנס לשאלה אחרת, באלו כלים אני יכול להתייחס לזה?

למה זה לא שכלי? הרי הוא הבטיח הרבה דבריםכְּקֶדֶם
אז רק בגלל שזה עדיין לא התגשם אתה מנסה לדחוק את זה מחוץ לשכל?
אתה מגיש את זה בכלים שיכליים אבל אני מרגיש שזהadvfb

מעבר לכך..

לא בגלל לימוד בפסוקים בתנ"ך הייתי מגיע למסקנה שלא צריך לעבוד את ה' מהדין.

לכאורה השאלה שלך, זאת השאלה של אלישע בן אבויה. הרי כתוב על קן ציפור יגיעו רמיך והיה מי שעלה לעץ שילח את האם על הבנים נפל ומת..

החילול השם הנושא כאשר עם ישראל סובל זה עניין משמעותי. הסבל שלנו כביכול הסבל של ה'. אבל שוב, זה רק כביכול. 

ה' הוא מעל הכל, זה מה הקו העליון שמנחה אותי לפי שאני נגיש לכל שאלה.

אם ה' הוא מעל הכל, אז מותר לי גם לא להבין אותו. 

אם ה' מעל הכל, אז אני חייב לשמוע לו.

גם אם אני לא מבין אני מחוייב.

וגם מבחינת עבודת ה' הפנימית ולא הפילוסופית - אני רוצה להרגיש מחוייב! זאת תחושה בלתי נפרדת בעבודת ה'.

כמו מצות ציצית. אין איסור לא לשים ציצית. אני חייב לשים ציציות בבגד של ארבע כנפות, אז לכן שמים ציצית  כדי להתחייב במצווה. "גדול המצווה ועושה".

ונחזור לשכל - מבחינה שיכלית זה הקב"ה הוא בעל הסמכות העליונה - זאת הנחת יסוד. בכל טענה שיכלית יש הנחות יסוד. כל הטענות השיכליות כפי שאני מבין את הקשר עם הקב"ה מושתות על הנחת יסוד זו. זאת לא תוצאה של הנחת יסוד אחרות אלא היא הנחת יסוד בפני עצמה לכן אני לא אוותר עליה.

איך שאלת הרע בעולם לא מעסיקה אותך?קעלעברימבאר
כשרע לך אתה לא שואל למה רע, אם ה היה יכול לעשות טוב במקום?
לא, ה' לא חתם לי על חוזה שיהיה טוב כראות עיניadvfb

ה' לא בא בטרוניא עם בריותיו, לזה אני מחוייב במיליון אחוז.

אך האם זה אומר שהכל יהיה נעים וטוב, לא!

לא הכל אני מבין, ואני גם לא מתהיימר להבין.

ה' רוצה להעביר שפע דרכי, אך מה שלא תחת אחריותי - עלי להתפלל עליו. אבל האם זה מחוייב - כלל וכלל לא!

 

אם היינו בדור שהיתה נפוצה הנבואה אז הייתי יכול ללכת לשאול נביא, למה זה ככה ולא אחרת.

אבל נביא זמין לצידי, אז נשתמש בבחינת "חכם גדול מנביא" ונחשוב בשכל שלנו אילו שאלות יכולות לקדם אותנו ועל פי זה להניח איזה מה הקב"ה היה רוצה שנשאל.

לא כל שאלה היא מקדמת את המציאות! 

כששאלו את מו"ר הרב חנן פורת בראיון האחרון איתו "איך אתה רוצה שיזכרו אותך?" אז הוא אמר "זאת שאלה שיש בה קטנות מסויימת.. חנן פורת לא צריך לחשוב מה לעשות כדי שיזכרו אותו אלא מה לעשות כי זה האמת" (ציטוט לא מדוייק). 

 

היהדות מתעסקת בשאלת "צדיק ורע לו" מהתנ"ך עד לחז"ל ולראשונים והאחרונים.

אך באינטאיציה האישית שלי, זה לא מתחיל..

אני לא מתהיימר לומר שהאינטואיציה שלי אידיאלית או הכי בריאה אבל שאלת ביחס למה שאני מרגיש אז עינתי לך

גם אם הוא לא חתם על חוזה.קעלעברימבאר
תמיד נשאלת השאלה למה יש רע כשהוא יכל לעשות טוב במקום, בלי שום מאמץ מצידו.


השאלה כמובן על ההווה, כי לעתיד לבוא ברור שבסוף יהיה טוב לגמרי ללא שום רע

כשאמרתי שאלה איןקעלעברימבאר
הכוונה קושיא אומנית שמעוררת ספק באמונה.


וודאי לי אמונה בה' ושכל מה שהוא עושה זב בהשגחה ולטובה ושבסוף יהיה טוב לגמרי בלי רע.


אבל עדיין השאלה קיימת כשאלה, לא כקושיא.


ואפילו הנביאים שאלו זאת ולא קיבלו תשובה

לא אין לי שאלה, לא הבנתי למה שתעורר לי שאלהadvfb

זה שכל הנביאים שאלו זה אומר שגם אני אשאל חח

בלי להגיד אם זה טוב או רע לא הבנתי את הצורך לשאול.

הקב"ה מאיתו הטוב והרע. אז הוא יוצר גם רע. מה השאלה?

וזה בדיוק השאלה - למה יוצאקעלעברימבאר
ממנו רע (ואפילו זמני) כשהיה יכול לסדר בקלות טוב?
חחח אותי זה לא מטרידadvfb

למה שיטרידו אותי חשבונות שמיים? בקושי את החשבונות שלי אני מחזיק

לא בקטע של חשבונות שמים. בקטע שלקעלעברימבאר
תמיהה קיומית - למה ה' עשה לי רע עכשיו כשהיה יכול לעשות טוב?
למה אתה כל כך תופס מפרשנות אנושית?advfb

הפרשנות האנושית היא כאין וכאפס בפני הכוונה הא-להית.

מבחינתי בטענה הזאתי נפתרה התהיה הקיומית

כי החוויה האנושית הספציפית הזאתקעלעברימבאר
יודעת שטוב עדיף על רע.


מה שאתה עונה זה כבר תירוץ על השאלה, שה' יודע יותר טוב מאיתנו, אבל השאלה מתחילה והתירוץ רק חלקי, כי בסוף נותרת סתירה בין האמת האלוקית לחווית הרע של האדם, וברור שזה שהאדם לא תופס את האמת ונשאר עצוב זה רע, ובמילא נשאלת השטלה - למה ה' גורם לכך אם היה יכול להיות טוב (או שהיה יכול לסדר מצב שיהיה לנו ברור שבעצם המצב הרע הוא האמת האלוקית)?

אתה מתעקש להביא את התפיסת עולם שלךadvfb

בתור הנחת יסוד. בהנחות יסוד של התפיסה שלי החוויה הזאת לא נמצאת.

החוויה שלי שאין לי מושג מה ה' רוצה. אין לי מושג אם מה שאני רואה זה טוב או רע, מוכרח מהמציאות או ניתן לשינוי.

אני לא עונה תירוץ על אף שאלה.

לא מטריד אותי רע או טוב, כי מראש ההסתכלות שלי פחות נותנת מקום לחוויה האנושית שאתה חווה. כי אני לא אתה, אני חווה חוויה אחרת.

האדם חווה רע בעולם, אין פה שום סתירה, לא חלקית ולא בטיח. בטח שיש רע. וולקאם טו דה וורלד. זאת התפיסה הבסיסית שלי. אף פעם (ממה שזכור לי) לא פקפקתי בקיומו של הרע.

זה בדיוק העניין-קעלעברימבאר
אתה אומר - וולקאם טו דה וורד.


וזה בדיוק השאלה- למה ה' ברא עולם שבו הרע זה תופעה נורמלית?


לא חשבונות שמיים, אלא שאלה קיומית.


ולא הבנתי , לא מפריע לך כשרע לך?


וברור שה' רוצה שבסוף יהיה טוב לגמרי - זה וודאי מעצם טוב ה' המוחלט (ואז נשאלת השאלה אז למה זה כבר לא עכשיו)

זה שזה לא נוח לי זה לא אומר שאני לא מקבל את זהadvfb

חוסר נוחות זה לא קושי קיומי 

 

ברור שהרע מפריע לי ברמה החוויתית האישית. 

אבל באותה מידה, אם לא פחות, פשוט לי גם שהוא חלק מהעולם הזה. אין לי שום ערעור על זה.

 

אני מזדהה עם השאלה במישור הריגשי אבל לא מעבר לכך.

ולכן אני יוכל להתפלל על זה שיהיה יותר טוב..

אבל גם פה, אני אבקש מהקב"ה - תעשה שלא יהיה אתגר וקשיים. אני אבקש ממנו שיתן לנו כח ותבונה לעמוד באתגרים שהוא מציב בפנינו.

 

 

וכאן בדיוק השאלה -קעלעברימבאר
למה הרע הוא חלק מהעולם הזה? כאשר ה' היה יכול לסדר עולם הזה טוב כולו.


זה לא חוסר נוחות, זה סבל.


לא הבנתי את החלוקה שלך בין רגשי לקיומי, נשמע שאתה מדחיק את המימד הרגשי ומקבל שרק האמת האלוקית האובייקטיבית היא הדבר היחיד הקיים בעולם, ואילו הפן הסובייקטיבי של איך אדם מרגיש לא חשוב

אני לא מדחיק את המימד הרגשי, אני מפריד אותוadvfb

יש הרבה דברים שלא נוחים ולא נעימים לי בעולם. לא רואה צורך להשליך אותם על הקב"ה.

השאלה היסודית שיותר מטרידה אותי היא - מהו העולם? מה המטרה שלו? 

השאלה הזאת כוללת את השאלה שלך. העולם שלנו מורכב מטוב ורע במהותו. 

האדם עשוי מנשמה וגוף, יש דואליות בעולם במהות שלו. ולכן השאלה היסודית המעניינת היא מהו העולם? מה המטרה שלו?

זה נכון, אז למה ה' לא סידרקעלעברימבאר
שנראה את העולם מנקודת הפרשנות האלוקית?
ככה, זה לא מטריד אותיadvfb

זה כמו לשאול למה הקב"ה ברא אותנו כבני אדם ולא כמלאכים.

אני אישית לא מקנא במלאכים...

למה הקב"ה ברא אדם? שאלה טובה. 

האם היא מטרידה אותי? לא.

יש הבדל,קעלעברימבאר
השאלה למה אני אדם ולא מלאך לא מטרידה אותי כי זה לא מעניין אותי ולא מפריע לי שאני אדם.


אבל כן מפריע שרע לי.


זה לא שאלה אינטלקטואלית מסקרנת, זו שאלה כי היא מטרידה

זה שרע לך, זה אומר שאתה בנאדםadvfb

ולכן השאלה האמיתית היא למה אתה בכלל בנאדם..

אם לא הייתה בנאדם, השאלה לא היתה נשאלת בכלל. לבני אדם יש רוע, זה חלק מובנה מהמערכת של האדם.

 

זאת השאלה שהכי מטרידה אולי אותך, ואולי את כל השאר.. אבל למה שזה בהכרח יגיד שזה מטריד גם אותי?

אני לא חושב שאדםקעלעברימבאר
מהותית חייב לסבול. במצב הנוכחי זה קורה אבל לא מחוייב מהותית.


אדם מהותית כן מחוייב שהטוב לא יגיע מעצמו אלא מה' , ולכן אדם מתפלל על הזמן כי אין לו מצד עצמו אלא ה' נותן לו. אבל עדיין השאלה אז למה ה' לא עונה תמיד מיידית לתפילה שלנו שיהיה טוב? כי בנתיים יש הרבה רע.


לא מטריד אותך שרע לך. כלומר לא אכפת לך אם רע לך או טוב? אתה זורם עם זה שרע לך ולא היית רוצה שיהיה טוב?

פחות מעניין אותי למה יש רוע בעולםadvfb

יותר מעניין אותי מה אני יכול לעשות איתו.. מה הקב"ה רוצה ממני בעולם שיש בו רע? 

זה כן מטריד ומעניין..

 

מכיר את "איש הגורל ואיש הייעוד" של הרב סולובייצ'יק?

שמע גם אותי זה לא הנושא שמעסיק,קעלעברימבאר
אבל עדיין השאלה מרחפת בחלל האוויר
גם אם נאמר שעובדים את ה מצד הטבו לנו,קעלעברימבאר
אז הענין שהרע הוא זמני והטוב נצחי. אז מצד הכרת טובה על הטוב הנצחי כבר צריך לעבוד את ה
איך אתה מגדיר "דין"?עזריאל ברגר

חז"ל פירשו את הפסוק "מי הקדימני ואשלם", שהקב"ה אומר לנו כך:

מי קילס לפני עד שלא נתתי בו נשמה?

מי מל לפני עד שלא נתתי לו בן זכר?

מי עשה לפני ציצית עד שלא נתתי לו טלית?

מי עשה לפני מעקה [עד שלא נתתי לו גג?

מי עשה מזוזה] עד שלא נתתי לו בית?

מי עשה לפני סוכה עד שלא נתתי לו מקום?

מי הפריש פאה עד שלא נתתי לו שדה?

מי הפריש תרומה ומעשר עד שלא נתתי לו גורן?

מי הפריש בכורות ומעשרות וקרבן עד שלא נתתי לו בהמה?

 

במילים אחרות: אנחנו ב"חוב" כלפי הקב"ה עוד לפני שהתחלנו לקיים את המצווה הראשונה.

אז אנא, אל תנסו לבוא ל"דין" מול הקב"ה, זה לא רעיון מוצלח...

מי ביקש ממנו לזרוק בי נשמה?!כְּקֶדֶם
חחח סליחה הייתי חייב
על כרחך אתה חיadvfb
היית רוצה שלא?קעלעברימבאר
מצער מאוד לקרואאדם פרו+

אנחנו חייבים לעבוד את ה' וזהו

אל תבלבל אותנו עם סיפורי שואה.

עם ישראל גם עוברים עברות כל יום.

אל תנסה להלחם במי שברא אותך ואת העולם

שהוא קצת יותר חכם ממך

ויודע חשבון יותר טוב ממך

בהחלט מצער מאד ללמוד שה' תבע דין של גוי אחדכְּקֶדֶם

ולא תבע עדיין את הדם של אחד ממיליוני הנרצחים לאורך הגלות


זה לא ממקום של להלחם בו ממש לא.

זה ממקום של להבליט מה זה עם ישראל

אתה לא מבליט כלום.אדם פרו+

אתה סתם מתריס כאילו ה' לא יודע להשגיח על העולם.


וזה לא נכון, עוד מעט יהיה אלול

ופתאום זה יהיה כל כך חי כמה ה' כאן

וכמה הוא משגיח וכמה אנחנו מכירים בשליטתו

על כל אדם, וכמה הוא הכל

ובכל מקום מוקטר מוגש לשמי ומנחה טהורה


לפי דעתי אתה בעצמך לא יודע מה אתה רוצה

זו לא הצורה של עבודת ה' על ידי התרסה

יש דרכים אחרות מקובלות לפנות לה'

יש המון טוב בעולם.

ואתה צריך לקלוט שאם היה פה בן אדם קדוש

כגון האר"י,

והיה לו את האפשרות והזמן, הוא היה יכול להסביר לך בדיוק מה קרה למי ולמה ומה זה מועיל.


אם אתה לא מאמין שקיים הסבר כזה.

אז אתה לא מכיר בה' שעליו נאמר

אל אמונה ואין עוול, צדיק וישר, חנון ורחום

וכל האשרי יושבי ביתך.


זה לא חמוד ההתרסה הזו בעצם אתה רומז שה' לא משגיח ולא איכפת לו.

כאילו לה' יש אכזריות. שזה בכלל לא ה'אדם פרו+

כשתהיה אלוקים , תתן לה' הצעות יעול.

כרגע כשאתה לא יודע כלום,

ומה קרה בכלל, את הנתונים העובדתיים אין לך,

כמה אנשים נולדו היום, ומה כל אחד עשה בבית שלו,

ומה הוא חשב בלב שלו, ומה היעוד שלו ושל העולם ומה המגמה.

אז תהיה בשקט ובדממה.

ציוץ אני לא רוצה לשמוע ממך.

תירגע אחי שתה כוס מיםכְּקֶדֶם

לא אמרתי שהשם לא יעניש אותם או לא העניש אותם. ברור לי שכן העניש אותם בעולם הבא.

פשוט בעולם הזה הוא עדיין לא העניש אותם

"ישמח צדיק כי חזה נקם פעמיו ירחוץ בדם הרשע"

לראות במפלת הגוים הרשעים שהתאכזרו אלינו זו גאולה. היא פשוט עדיין לא התרחשה ולא התחילה להתרחש, כי מציאות השם עדיין נסתרת. מאד.

לרמה שיש מאות מיליוני אתאיסטים בעולם

ותכלס אף אחד לא יכול עדין להוכיח להם שהם טועים. בימי קדם לא היה מושג כזה בכלל שאדם אומר שאין אלוהים כי היה שכינה ומציאות השם הייתה מוחשית.


עם ישראל הולך עם השם באש ובמים אע"פ שבימנו כמעט ולא רואים כלום מההשגחה. אדם יכול להרגיש השגחה באופן פרטי אבל זה משהו אחר.

אני יכול להרחיק לכת עוד ולא יהיה לך מה להגיב חוץ מלומר שנסתרות דרכי השם ושאסור להתבלבל מזה בלה בלה אבל תכלס זה רק בגלל שאין לך תשובה לשאלות האלו.

מטרת השירשור לא הייתה להתרעם נגד ה' הפוך.

להראות את כבוד השם על ידי כבוד ישראל כי חד הם.

..אני:)))))

"לראות במפלת הגוים הרשעים שהתאכזרו אלינו זו גאולה."-אנחנו ראינו.


"לרמה שיש מאות מיליוני אתאיסטים בעולם

ותכלס אף אחד לא יכול עדין להוכיח להם שהם טועים."- מי אמר שאי אפשר? גם אטאיסטים מבינים שטעו וחוזרים בתשובה.


"עם ישראל הולך עם השם באש ובמים אע"פ שבימנו כמעט ולא רואים כלום מההשגחה."-מה??? אתה מחשיב 'מיעוטו ככולו'? למה לא רואים כלום מההשגחה? צריך להיות עיוור כדי להגיד את זה.


"אני יכול להרחיק לכת עוד ולא יהיה לך מה להגיב חוץ מלומר שנסתרות דרכי השם ושאסור להתבלבל מזה בלה בלה אבל תכלס זה רק בגלל שאין לך תשובה לשאלות האלו."-להגיד נסתרות דרכי ה' זה נכון וזאת אחלה תשובה, ובאמת אין לנו ידיעה בחשבונות שמיים. אילו ידעתיו הייתיו וכו. 

...כְּקֶדֶם

באמת ראינו? מתי? איפה?

אחת הסיבות העיקריות למלחמת גוג ומגוג היא שה' יעשה נקמה בגוים. יד ה' עדיין לא התגלתה בעולם. אלא אם כן את ציוינית שסוברת שמדינת השם ישראל היא יסוד כסא ה' בעולם והיא זו שנוקמת בגוים הרשעים אבל אני בספק שאת חושבת כך.


המציאות מוכיחה שאי אפשר.

אילולי כן לא הייתה כפירה, ורבנו כבר הזכיר את זה המון שתבוא תקופה נוראית כזאת עם הסתר פנים וכפירה. כמה עשרות צעירים שהתחזקו אצל הרב אמנון יצחק זה כלום לעומת מאות מיליונים. ואני אומר מאות כי באמת חלק ניכר מסין ורוסיה חסרי דת, שלא לדבר על העולם המערבי שנטש תנצרות.


זה ממש לא מיעוטו ככולו. רוב עם ישראל לפחות במדינת ישראל מסורתיים/דתיים.

לגבי עניין ההשגחה שוב תצתרכי להביא לי מקורות ברורים. צריך משקפיים דתיות כדי לראות השגחה ורואים טביעות אצבע אבל לא רואים התגלות אלוקית, עדיין.


להגיד נסתרות דרכי השם זו לא תשובה זו התחמקות, זה אולי סותם פיות כן אבל לא מסיפוק אלא מתסכול.

..אני:)))))

"באמת ראינו? מתי? איפה?"- במלחמה עם איראן, בחיסול של אוייבים ערבים גדולים, אפילו ב7 לאוקטובר שהיה צריך להיות יותר גרוע(ככה אומרים) ,בעצם החיים שלנו באזור מוקף אוייבים.ועוד.


 

"אחת הסיבות העיקריות למלחמת גוג ומגוג היא שה' יעשה נקמה בגוים. יד ה' עדיין לא התגלתה בעולם. אלא אם כן את ציוינית שסוברת שמדינת השם ישראל היא יסוד כסא ה' בעולם והיא זו שנוקמת בגוים הרשעים אבל אני בספק שאת חושבת כך."-יד ה' פועל בעולם! אך,בצורה של הסתרה, מי שרוצה לראות רואה. זה לא קשור לציונות אם יש השגחה או לא. המדינה היא בסה"כ שליחה של ה' בין לטוב בין למוטב, כמו שאיראן שליחה של ה' להרע.

"אילולי כן לא הייתה כפירה, ורבנו כבר הזכיר את זה המון שתבוא תקופה נוראית כזאת עם הסתר פנים וכפירה"- את זה רואים בהודעה הפותחת שלך.


 

"כמה עשרות צעירים שהתחזקו אצל הרב אמנון יצחק זה כלום לעומת מאות מיליונים."- אגב זה לא עשרות.זה הרבה יותר.


 

"ואני אומר מאות כי באמת חלק ניכר מסין ורוסיה חסרי דת, שלא לדבר על העולם המערבי שנטש תנצרות"- ע"ז זה יותר טוב מאטאיזם? פעם היה ע"ז לאלילים היום האלילים שונים(כסף, האני,מפורסמים), אני לא יודעת להגיד מה פחות גרוע.


 

"זה ממש לא מיעוטו ככולו. רוב עם ישראל לפחות במדינת ישראל מסורתיים/דתיים."-להיות מסורתי/דתי(ויש פער גדול בין מסורתי לדתי) לא אומר ללכת עם ה' באש ובמים, עם כל הכבוד. אני שומרת מצוות ואני יודעת על עצמי שאני לא קרובה ללהיות באש ובמים עם ה'.ואני מניחה שיש רבים כמוני. לא לסלף.


 

"לגבי עניין ההשגחה שוב תצתרכי להביא לי מקורות ברורים. צריך משקפיים דתיות כדי לראות השגחה ורואים טביעות אצבע אבל לא רואים התגלות אלוקית, עדיין."-מקורות למה? שה' משגיח? זה חלק מעיקרי האמונה. מה זה התגלות אלוקית? אתה רוצה שיתגלה לך בסנה?


 

"להגיד נסתרות דרכי השם זו לא תשובה זו התחמקות, זה אולי סותם פיות כן אבל לא מסיפוק אלא מתסכול."-זה תשובה. חבל שאתה לא מבין שאתה עם שכל של בן אדם לא יכול להבין את אלוקים.וברור שיש עוד תשובות, כנראה שיותר נוח להתעלם מהם.

פפפפפאחת פשוטה

לא רואים כלום מההשגחה?

ה לא נוקם את נקמתנו?

הרגע ממש לא מזמן תוך 12 ימים הפיל מעצמה סופר חזקה שרצתה להשמיד את מדינת ישראל..

כבר שכחת.

מה זה אם לא עצימת עניים.

והתרסה ברורה.


 

ממש כפיות טובהאני:)))))
זו מלחמה.כְּקֶדֶם

מזכיר לי קצת להבדיל אלף אלפי הבדלות את ההשוואה המטופשת שאנטישמים עושים לנו בעולם על שואה שאנחנו עושים לעזה כביכול.

שואלים אותנו למה אנחנו הורגים ילדים וחפים מפשע. והתשובה היא- שזו מלחמה. ואין קשר בין זה לשואה.


מלחמה היא בסייעתא דשמיא וכמובן שאנחנו לא יכולים לנקוף אצבע בלי השם. אבל אין שכינה היום ולא נבואה ואין כלום בעצם.

אז מדובר בשורה תחתונה במלחמה ולא בנס ובטח שלא בהתגלות.

למי שלמד היסטוריה יודע שיש מלחמות הרואיות כלומר מלחמות שצד אחד מנצח באופן מוחץ תצד השני.


אגב לא הפלנו אותם ולא קרוב לכך, פגענו בהם אבל הרגנו רק כמה אלפים ועדיין יש שם מיליונים. אם דוד המלך היה חיי היום והייתה שכינה, לא היה נשאר איראני אחד חיי ובטח שלא עזתי אחד.

אני בהלם ממה שכתוב כאן. בהלם!זה מזעזע!זה אחדאני:)))))
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך כ"ז בתמוז תשפ"ה 22:50

הדברים הכי מטומטמים שקראתי בחיים שלי.וקראתי.

 


 

כתיבה מלאת חוסר הבנה בסיסי מה תפקיד היהודי והאדם, כפיות טובה וטמטום.

נועל את השרשורadvfbאחרונה
עבר עריכה על ידי advfb בתאריך כ"ז בתמוז תשפ"ה 22:48

אין לדון לגופו של אדם בפורום אלא לגופו של עניין.

אתם חושבים שהתוכן המוצג בפתיחת השרשור הוא כפירה, חוצפה, דברי ניאוץ וכו'? מותר לכם להביע את דעתכם, ואולי אפילו חובתכם.

האם זה מחייב לדון על גופו של כותב הדברים? ממש לא.

ולא משנה מה דעתכם - מאוד לא מומלץ ולא מכבד גם להגרר לדיון הקנטות הדדיות גם אם אתם לא התחלתם עם זה.

י"ר שנזכה להרבות ביראת שמיים וכבוד הבריות כאחת.

 

עריכה - מחקתי תגובות שפונות בצורה אישית ועולבות בזולת.

השארתי הודעות שנראות חריפות אך לא מדברות על גופו של אדם, גם אם הן לא נעימות למשמע אוזן.

סומך עליכם להבא שתעשו את ההפרדה בין התוכן לבין הדובר.

שאלהטאטע מלך העולם

איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?

של חנוכהטאטע מלך העולם

ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.

כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל

כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:

לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.

לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.


מעבר לזה:

להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.


לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.

לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.

לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.

לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.

תודה!טאטע מלך העולםאחרונה

יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?

הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק

1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה

2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה

3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות

4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?

יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
בלהדליק נר לבד בחושך ואז להתבונן בו בשקט
מבין אותךזיויק
מצד שני: נר איש וביתו
..פצלשי"ת
מדליקים, שרים, לומדים ואוכלים ביחד.. 
אשזיויק
ממש
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:20

אנחנו מדליקים בנחת

(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)

ואז שרים את המזמור למנצח

ואת ארוממך

ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים

משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.

ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי 

ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
 

בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של  מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.

מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.

הנרות הדולקים ולהתבונן בהם

אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.

אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.אחרונה
ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

שלום לכולם, 

 

מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק

משפחה?

המצווה?

האווירה?

האוכל?

הקדושה?

ההיסטוריה?

הניצחון?

המקדש?

ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...

מה מודגש לכם?

החגoo

האהוב עלי

חג ארוך אבל לא מחייב

בלי מלא סעודות

חורפי

הדלקת נרות כיפית

מפגשים משפחתיים

היסטוריה של ניצחון

עם גבורה נשית

נכון!זיויק
גבורה נשית.. שכחתי
..פצלשי"ת

מעבר למהות של החג,

בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.

ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש

זה נכוןזיויקאחרונה
אבל בטוח שחנוכה זה הרבה מעבר בשבילך
יש לכם רב?זיויק

אולי יותר מרב אחד?

אולי בכלל לא?

כמה הוא משמעותי בחייכם?

מה אתם שואלים אותו?

ומה לא?

תשובות:קגג

א: כן

ב: כן

ג: יש

ד: מאוד, מורה דרך חיים.

ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה

ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.

יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג

וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.

למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.

באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה

היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים

את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.


 

[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.

עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]

יש לי רב אחיימח שם עראפת

יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.

אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.

משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.

האם הגיע הזמן להסתפר.

את כל שאר הדברים.

רבנית נחשב?פצלשי"ת

משמעותית לי מאוד ואוהבת את הגישה שלה לחיים,

אבל לא בקשר מאוד אישי איתה, היא נמצאת שם בשביל להתייעץ מידי פעם..


שואלת אותה שאלות רק כשאני מרגישה שאני לא מצליחה לענות לעצמי בכנות לבד.

כן אבלזיויק

רק אם היא אמיתית כי יש כל מיני מתחזות.

מסקרן לדעת מיהי.

אם אני מחזיקה ממנה, כנראה שאני תופסת ממנה אמיתיתפצלשי"ת
סומךזיויקאחרונה
רק מסקרן
קרה לכם שנשחקתם?הננח הנודד

קרה לכם שהרגשתם שאתם שחוקים (מלשון שחיקה)? יעני לא באותה רמה רוחנית כמו שהייתם פעם. למשל פעם הפריע לכם חוסר צניעות או משהו אחר ואחרי השחיקה פחות, איך התגברתם על זה? ואיך זהיתם שאתם נשחקים?

עצם השאלה שלך היא התשובהלאחדשה

מרגיש שפחות מפריע לך דברים שפעם הפריעו.

החיים עליות ומורדות.

חשוב לזהות לתפוס בזמן, לא להתבוסס ב'חטא'

לצמוח משם ולהפוך את הירידה- לתכלית של העליה.

לזכור שהירידה לא מגדירה את מי שאתה אסל ביא בבחלא נורת אזהרה לכיוון שלך כרגע..

יש לגמרי תקופות כאלהadvfbאחרונה

נראה לי ששחיקה זה מצב שאין כל כך דרייב להמשיך, להתגבר, להוביל וכו'

אני חושב שבשני דרכים אפשר להתמודד במקביל 

אחת - לבלוע את הרוק, למשיך למרות תחושת החוסר שמלווה

שנייה - לראות איזה נקודה טובה נאחזים בה ויוצאים ממנה לדרך חדשה אחרת

חסר לי בצורה מסויימת שלא שמשתי רב גדולחסדי הים

שמתמקד בחלק הרגש של עבודת ה'. (ניסיתי קצת למצוא אבל לא מצאתי.)

זכיתי ללמוד תורה, עבודת ה', מידות ודרך ארץ מזקני וגדולי הדור, אבל כל מי שלמדתי אצלם היו בצורה מסויימת מופנמים מבחינת הרגשות, כמובן לא לגמרי.

כשאני קורא על עבודת ה' של החתם סופר ושל גדולי חסידות, הבכי, ההתלהבות וההתלהטות, זה מושך אותי מאוד ואני מנסה ללכת בדרכם. אני מרגיש שזה כל כך מתאים לנפש שלי ולערגה שלי ל-ה'.

אבל למדתי את זה מדברי תורה, ספרים וסיפורים, לא מגדולים חיים. סבא רבה שלי שלמד אצל הנין של החתם סופר, ר' עקיבא סופר, נפטר לפני שנולדתי, ומה שנשאר זה סיפורים ושירים.

אני עדיין החלטתי שאני ילך בדרכם הנפלאה ויהי מה. 

בהצלחה בעז"הנוגע, לא נוגע

אני חושב שאת העניין של הרגש אפשר ללמוד מילדים, נערים ומנשים (במיוחד מבוגרות). אפילו מגברים מבוגרים שיש להם אופי פשוט יותר.

לקחת מהם את הפשטות של הרגש, ולהכניס לתוכו את האורות של התורה והרוחניות שלך.

אתה צודק שזה לא יהיה כמו לראות את החת"ס בוכה בתיקון חצות, אבל גם זה משהו (ואגב, בדורות של החת"ס וגדולי החסידות, האופי הטבעי של האנשים היה תמים יותר ורגשי יותר, ככה שיותר קשה להגיע לזה היום).


לי חסר שלא פגשתי את הרב קוק.

לראות אותו, אולי קצת לדבר איתו, ולקבל וייב של ישן עם חדש, עבר עם עתיד, קודש עם חול, שכל חד יחד עם רגש חם, אהבה יחד עם קנאות, אמת יחד עם הכלה, כיסופים גדולים יחד עם סבלנות, ענווה יחד עם עזות דקדושה, תורה שבכתב עם תורה שבעל פה, פשטות עם פלפול, פשט עם סוד, תורה עם מדע, חרדיות יחד עם לאומיות וחול, אשכנז יחד עם עדות המזרח, גלות יחד עם א"י. והכל יחד בכפיפה אחת מתוך דבקות שלמה בה'.

הרב קוק היה משהו מיוחד בעבודת ה',חסדי הים
אבל בעיקר השפעת הרצי"ה הייתה בהמשכיות הישיבה, והיה פחות דגש על עבודת ה' ברגש.
אגב, תראה מה קראתי השבתנוגע, לא נוגע

(מהספר שירת הי"ם על הרב חרל"פ שיום פטירתו השבוע ז כסלו)


לא הכרתי. מדהים. הרב חרל"פ והרב הנזירחסדי הים
היו מלאים רגש פורץ.
מטורףזיויק
כן.. הספרים עליהם מכניסים אותך לעולם אחרנוגע, לא נוגע
מרגיש לי רחוקadvfb

קטע שאתם מתרגשים מזה

אותי זה הכי מרגש שישנוגע, לא נוגע

כי יש פה הרבה דברים- משהו רוחני שמתבטא בצורה מוחשית ואי אפשר להחליף אותו בהסבר פסיכולוגי או רגשי. חיבור בין העולם פה לעולם הנשמות. עולם הקבלה המעשי ולא רק הלמדני. חיבור מוחשי לעבר (האר"י). רבנים שהיו מחוברים בצורה מוחשית לא רק לקדושה שבטבע אלא גם לקדושה שמעל הטבע. וכמובן שזה יותר מרגש כשאלו הרבנים שאני הכי מחובר אליהם.

מילת המפתח כפי ששמים לב- מוחשי

מדהים!advfb

ממה שאני מבין אתה מרגיש שזה נוגע במידת מה לחיים שלך ויש לך אפשרות לשאוב מזה השראה ב"ה.

הארמח"ל מביא במסילת ישרים בקנית מידת החסידות (פרק כ"א) שסיפורי חסידים זה העניין שלהם, י"ר שנזכה כל אחד בדרכו הוא להתחבר למעשיות מרוממות

חלום שליאושפיזין מהירחאחרונה

אולי יעניין אותך