שבת פרשת שמות:
בספר קהלת מופיע הביטוי הבא "יתרון האור מן החושך" - כלומר האור חשוב יותר מן החושך!
נכון שלא ידעתם? היינו צריכים את שלמה המלך שיגלה לנו את זה?
וודאי שיש פה מסר עמוק יותר, אבל מה הוא?
פרשת השבוע מתחילה בתיאור הדרך שעברו בני ישראל מבני חורין לעבדים בזויים במצרים.
זה מתחיל במות יעקב וכל בניו, ממשיך במינוי מלך חדש שמפחד מעוצמתם של בני ישראל, ולכן מחליט להעביד אותם, כשבני ישראל ממשיכים לרבות, ואפילו בקצב יותר גדול, העבודה הופכת לעבודת פרך!
בשלב מסויים גם זה לא מספיק לפרעה והוא מצווה להמית את כל הזכרים שנולדים לבני ישראל!
ציווי זה של פרעה יוצר דילמה קשה אצל בני ישראל - האם כדאי לנסות להביא ילדים בתקווה לנס או לבת, או לפסיק לגמרי את הילודה, ולפחות לא יוולדו ילדים שדינם מיתה ודאית.
עמרם, קם ועושה מעשה - הוא מגרש את אישתו, אבל מהר מאוד הוא מחליט (בעצת ביתו) להחזירה, לפחות לא להכרית את זרע ישראל לגמרי.
במצב זה נולד משה!
תנסו לחשוב, על מה התפללו עמרם ויוכבד אישתו בזמן ההריון? הרי זה וודאי שהם קרעו את השמים בתפילות, שתהיה זו בת ולא בן חלילה.
אז שימו לב: משה רבינו, מושיעם של ישראל, נולד כאשר גזר דין מוות מונח על ראשו, וכאשר אפילו הוריו לא ממש רוצים בן - לא ממש רוצים בו. לא מספיק כל זה, מוציאים אותו מבית אימו, והוא נלקח לארמונו של פרעה - וגדל כנכדו של המלך!
ועכשיו תגידו אתם - האם זו הילדות האידאלית למושיעם של ישראל? האם הוא לא אמור להיוולד ולגדול מתוך קדושה, טהרה ואהבה? או לפחות בבית יהודי?
מה קורה פה בעצם? מה הסיבה לכל זה?
לפני שנבאר את העיניין הזה, צריך לשים לב לדבר מעניין:
מכירים את הביטוי - ההיסטוריה חוזרת על עצמה? אז הנה ההוכחה. כידוע, המשיח, שיתגלה במהרה בימינו, הוא מצאצאי דוד המלך, אתם יודעים מה הרקע המשפחתי של דוד? לא תאמינו.
1) דוד המלך נחשד בילדותו לממזר - הוא מעיד על עצמו 'מוזר הייתי לאחי' - ממזר הייתי לאחי!
2) הוא מצאצאי רות המואביה שבקושי בקושי נתנו לה להתגייר - ועד לימי דוד (הנין של רות) עדיין היו כאלה שלא קיבלו את הגיור הזה - חשבו שדוד הוא גוי!
3) דוד הוא מצאצאי פרץ בן יהודה, שרק לפני כמה שבועות קראנו שהוא נולד מביאתו של יהודה אל תמר כלתו - לא ההריון הכי כשר שבעולם.
אז למה בעצם?
למה ה' מביא לנו את הגואלים שלנו דווקא ממקומות כאלה רחוקים? דווקא מרקע כזה עכור?
ואם אנחנו כבר בנושא, אז למה בכלל להביא גאולה אחרי גלות? למה להביא את כולנו לגן עדן דווקא אחרי אלפי שנים של עולם מקולקל כל כך, לא היה אפשר לברוא אותו ישר בגן עדן?
הביאור לכל זה הוא הביאור למשפט שהזכרתי בתחילה - "יתרון האור מן החושך"
זה לא רק שהאור יותר חשוב מהחושך, בשביל זה באמת לא צריך את שלמה המלך שיגלה לנו.
העיניין עמוק יותר!
יש יתרון לאור כאשר הוא בא מתוך החושך.
אני יכול להדליק פנסים של מכונית באמצע הצהריים ואני בקושי ארגיש שיש אור, ואני יכול להדליק פנס קטן במרתף חשוך והוא יאיר את כל השטח.
אור שבא מתוך החושך מורגש הרבה הרבה יותר מאשר אור שבא במקום מואר.
אדם רעב ואדם שבע שבאים לאכול, מי ייהנה יותר? בור שהרעב!
באמת בורא עולם היה יכול לברוא את כולנו ישירות בעולם של גן עדן, בלי כל עולם השקר הזה, ישר לתת לנו את התענוג הנצחי, אבל לא היינו מרגישים אותו בכלל.
אבל כשבעז"ה נגיע לגן עדן, לאחר עבודה קשה בעולם הזה, שבו לא מרגישים את ה', אז באמת נדע להעריך את הטוב שה' נותן לנו!
נמצא שעצם מציאותו של הרע כל מטרתה להגביר לנו את הרגשת הטוב המיוחל.
באופן זה מבואר גם מה שהקשנו על ההיסטוריה של משה רבנו ושל משיח בן דוד. אורו של משיח, האור הגדול הזה, אם יבוא מתוך מקום מואר, מתוך משפחה של צדיקים, הוא לא יורגש מספיק.
דווקא החושך הגדול שעוטף את אורו של המשיח הוא זה שמדגיש לנו את עוצמת האור.
ולימינו נלמד מכל זה שני דברים - תמיד שואלים על כך שהדור שלנו מלא בכל כך הרבה חטאים, איך ייתכן שדווקא בדורנו יבוא משיח?
אז בדיוק ההפך! דווקא עוצמת החושך, היא הזמן הטוב ביותר לביאתו של משיח.
ושימו לב, יכול להיות שמשיח לא יהיה בן של אדמור כלשהו, אלא דווקא יהודי שחזר בתשובה, וזיכך את עצמו עד שהגיע למעלה, הוא יכול להיות כל אחד מאיתנו!!!
שבת שלום!
כול הזכויות שמורות לבעלי הצדיק
ד"א יש לנו קבוצה בפייסבוק עם כול מיני דברי תורה מתוקים מדבש
מי שרוצה להצטרף נא למסרש...
