יוצרי שירה יקרים!שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

 

מתוך מחשבה ואמונה כי הצורה החיצונית של השיר משפיעה רבות על תוכן השיר ראינו לנכון להביא לכם מספר עצות לכתיבת שיר. עצות אלה יהפכו לכללים באתר ושיר שלא יעמוד בדרישות החדשות יפסל.

הרעיון שעומד מאחורי ההודעה הזו הוא ההבנה ששיר שמוגש בצורה לא ראויה לא יועבר כמו שצריך לקוראים. 

לא ניתן להתרכז בתוכן השיר כאשר צורתו החיצונית לקויה. אם הצורה החיצונית תהיה כמה שיותר טובה ניתן יהיה להעביר ביקורת על תוכן השיר, כתיבתו, האמצעים הספרותיים שבו וכו'. כללים אלו יעזרו לנו להימנע מהערות טכניות ויאפשרו לנו בעצם להתרכז בעיקר. אנחנו מקווים שבעז"ה אחרי השיפור החיצוני יבוא גם השיפור התוכני.

 

סימני פיסוק-
הדבר החשוב ביותר בשירה הוא סימני הפיסוק. ניתן להעביר רעיונות בשירה באמצעות סימני הפיסוק בלבד.

סימני פיסוק לא נכונים מפריעים לקריאה הרציפה של השיר ומקשים על הבנתו.
לרוב, נקודה באה בסוף המשפט. כלומר, כשנגמר רעיון מסויים שמים נקודה.

בשום פנים ואופן לא גומרים משפט בפסיק. פסיק בא במצב של פירוט או בין שני חלקי משפט.

דבר נוסף: לעולם לא שמים סימני קריאה בשיר. זה מוזיל את הרמה של השיר ובדרך כלל זה גם לא נצרך באמת.

כנ"ל שלוש נקודות (...).

הרבה מהשירים שמועלים לאתר היום סובלים מעודף פיסוק, מה שעוצר ומאט את שטף הקריאה.

ישנם מקרים בהם מומלץ לוותר על סימני פיסוק מיותרים וליצור את אותו אפקט בעזרת פסיחות ואמצעים ספרותיים נוספים. שימו לב לעניין.

 

רווח בין שורות-

שירים שבין שורותיהם יש רווח כפול לא יתקבלו.
אם אתם לא מצליחים למנוע את המצב הזה במקום ללחוץ Enter תלחצו Shift+Enter.

 

שגיאות כתיב והקלדה-

שירים שבהם יהיו שגיאות כתיב או הקלדה לא יתקבלו.
זה מראה על זלזול של היוצר ביצירתו וגורם לקוראים באופן אוטומטי לייחס פחות חשיבות ליצירה.

זה כמובן גם מפריע לקריאה הרציפה של השיר.

 

אורך השיר-
אין צורך להאריך יותר מידי במילים. היופי בשירה הוא שהיא מועברת בתמצות ובחדות.

שיר ובו יותר מידי שורות שלא מביעות רעיון חדש אלא חוזרות על אותו רעיון שוב ושוב רק במילים אחרות הופכות את השיר למייגע. לרוב קוראים לא ירצו להמשיך לקרוא את השיר ולא יגיעו לסופו. חבל. תנסו לדייק בניסוח המילים שלכם כדי שבאמת ירצו לקרוא את כל השיר ולא יחשבו שחלק ממנו מיותר.

 

משקל ומקצב-

כשאתם גומרים לכתוב את השיר שלכם תעשו הפסקה קצרה ותקראו אותו שוב. אם לשיר יש מעין מנגינה והקריאה שלו זורמת כמו שצריך - מצויין. אם לא - תראו איפה הקריאה נעצרת ומשהו לא מסתדר ותבדקו אם אין מילה מיותרת וכו'.

 

חרוזים-

כיום כמעט ולא כותבים שירים באמצעות חריזה. בעבר החריזה הייתה הכרחית, אך גם הרמה שלה הייתה מאוד גבוהה. לרוב קשה מאוד לאנשים בימינו לכתוב חרוזים טובים ולכן אנחנו ממליצים להימנע מכתיבה בחרוזים כיוון שכשהחרוזים לא ברמה השיר נראה ילדותי.

 

כותרת-

לא יתקבלו שירים ללא כותרת.

באותה הזדמנות נציין שאין לכתוב את שם היוצר בתוך הכותרת או היצירה.

 

מבנה השיר-

במידה ואתם בוחרים לחלק את השיר עפ"י בתים אנא חלקו אותו בצורה מסודרת, עפ"י מבנה מוגדר של בתים.
המבנה הקלאסי של בתים הוא המבנה המרובע - בית ובו ארבע שורות.

כמובן שלא נפסול שירים בעלי מבנה אחר כל עוד הוא מוגדר ומסודר, אבל בתור התחלה כדאי לכם להיצמד למבנה הזה. בהמשך נלמד ונרחיב בעז"ה על מבנים נוספים וכך נוכל להתקדם.

 

ניקוד-

אנחנו לא מכריחים להעלות שירים עם ניקוד, אבל מי שיודע ויש לו אפשרות - מומלץ.
זה מעלה את הרמה של השיר בצורה משמעותית.

 

 

לסיכום, באופן כללי תמיד כדאי לעבור פעם נוספת על השיר לאחר סיום כתיבתו.

בדרך כלל נראה משהו שאפשר לשנות, להשמיט או להוסיף.
אנו מקווים לשיתוף פעולה שלכם ונשמח לראות יצירות חדשות.

 

בהצלחה!

הא, רצינות מבורכת. אני רק הארה.יעקב רובין

 

קודם כל ברוכה החוזרת לתפקוד מלא יותר בעריכה,

שנים לא לבשת את הצבע הנ"ל.

 

והארה שנייה היא ששיר ארוך לא מהווה בעיה,

שיר יכול להיות הייקו ולא כל אות תהיה מדוייקת.

מינימליזם לא קשור לכמות אלא להידוק של השיר.

 

שוב, אני רק הערה וברוכה השווה,

טוב לראות אותך כאן בתפקיד.

[נכון חזרת לעריכה?]

 

הא, בנים ובנות גידלתי.

נחת אתם עושים לי, נחת.

 

|וכך יושב הסבא הזקן בצד על הכיסא|

תודה שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

 

אולי לא הדגשתי את זה מספיק, אבל הכוונה היא לשיר ארוך שאין בו חידוש. שהרעיון הוא אותו רעיון רק במילים שונות.
כמובן שאם כל שורה בשיר נצרכת ובאה להוסיף משהו חדש על קודמותיה זה בסדר גמור.
[ומעניין מי הראה לי את ה"שירים" של אצ"ג...]

אז תקראי להם פואמות. העובדה שהיאיעקב רובין

 

מתגלית מחדש, השירה.

ואני רק הערהאלעד

פתחת בכך ששיר שלא יוצג במבנה נכון ובצורה מתאימה יקשה על הקוראים לקוראו ולהעביר עליו ביקורת עניינית, ואני סובר ששיר שאינו בנוי באופן המתאים איננו שיר כלל. לכן לא רק ש"ששיר שמוגש בצורה לא ראויה לא יועבר כמו שצריך לקוראים" אלא שמצד האמת הוא כבר לא יכול להחשב שירה.

לדעתי ולהבנתי - המבנה, המקצב, המשקלים והחריזה הם חלק בלתי נפרד מהשיר ולא משמשים רק ליפוי צורתו החיצונית.

טוב שחשבתם על כללים. להלן התיחסות והצעות לתיקונים:אוהב אמת

א. סימני פיסוק - אין דבר כזה בשירה סימני פיסוק נכונים או לא נכונים, אלא השימוש בסימני פיסוק הוא חלק מאמצעי ההבעה.  בעיקרון יש שתי שיטות ניקוד עיקריות בשירה עברית. האחת, להרבות בסימני פיסוק. לדוגמא, ביאליק הירבה להשתמש בסימני שאלה, סימני קריאה ומקפים כי שירתו פנתה אל הקורא, וכך הדגיש את סגנון דיבורו.      בשירה משפטים יכולים להיות ארוכים יותר מאשר בפרוזה. כדי להקל על הקריאה נהוג לחלק את המשפט לכמה שורות ולפסק אותו בעזרת פסיק או נקודה ופסיק בחלק מסופי שורות בהתאם לדגשים בתוכן או לנשימות המכוונות את הקריאה. השיטה השניה, למעט בסימני פיסוק. לדוגמא, בשירת המליצה של שלמה לויזון אין כמעט סימני פיסוק.

 

ב. אורך השיר - שיר צריך להיות מצומצם בלשונו ומפורט בתוכנו. כתב שד"ל: "כי אמנם, גם כי בדברים קצרים יוכל אדם לכלול ענינים נכבדים, וגם כי בעניני לימוד הנה זו מעלה יקרה, הנה בהגדה שירית אין הדבר כך, יען וביען לא תתפעל נפש הקורא בדברים כוללים כאשר תתפעל בדברים פרטיים ומבוארים הדק היטב". ואמנם כך כתבו המשוררים בכל הדורות, עד שבאו המודרנים והחלו לכתוב שירים קצרים מדי ומופשטים מדי. 

 

ג. חריזה לא היתה נהוגה בלשון עברית עד לתקופת הפייטנים המאוחרים שחיקו את השירה הערבית. מכל מקום, חריזה טובה היתה נדירה מאז ומעולם.

 

ד. לשירים עם בתים בעלי מספר שורות קבוע, כגון שירים עם בתים מרובעים, יש טעם כאשר נכתבים במשקל ובחריזה. גם דרך כתיבה זו זרה ללשון העברית ונלמדה מלשונות אחרות. מכל מקום, יש יתרונות וחסרונות גם לכתיבה בצורה קבועה וגם לכתיבה בצורה חופשית.

 

ה. לענ"ד שיר צריך להיות מנוקד ומנוקד נכון. אחרת, זו זילות של הלשון העברית.

 

מעבר לכך, בהצלחה! (בתקוה שסימן הקריאה מצא חן 

 

 

תודה על ההתייחסות.שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

 

רק רציתי להעיר שני דברים -
 

א. יש סימני פיסוק לא נכונים. עובדה שמועלים שירים כאלה. זה נכון שיש גישות שונות בפיסוק ויש מקרים שבהם פיסוק השיר יהיה מנוגד לכללי הפיסוק, אבל ניתן להבחין אם זה מתוך מחשבה וכוונה או שזה סתם כי היוצר לא יודע לפסק ולא משקיע בכך מספיק זמן. וכרגע אנחנו מדברים על הרמה הכי בסיסית. כשנגיע להיות ברמה של ביאליק אולי נרשה להם להוסיף סימני קריאה וכד'.

 

ב. כשדיברתי על אורך השיר פחות התכוונתי לאורך טכני אלא לחזרה על אותו רעיון מבלי לחדש דבר. זה מייגע. יש שירים ארוכים שאפשר לקרוא אותם [ע"ע בהודעה ליעקב יוסף. הוא הראה לי שירים כאלה ], ויש כאלה שהאורך שלהם בהחלט מיותר ולא נחוץ. שוב, אנחנו מדברים כרגע על רמה בסיסית. לא נראה לי שיש פה יוצר שמסוגל לכתוב שיר באורך של אצ"ג ולצאת מזה בשלום. וזה מה שקורה כרגע.

 

ושוב, תודה על ההערות.

לעניות דעתיאוהב אמת

חלק ניכר מהשירים המועלים לאתר קצרים עד כדי גמגום, ומורכבים ממשפטים החסרים מושאים או מילות יחס. כשם שרצוי להקפיד על סימני פיסוק, כדאי להקפיד על דקדוק נכון וביטוי ברור. העיקר בשירה איננו חידוש המתמשך אלא שלמותו של השיר. באשר לשירים ארוכים, אצ"ג הושפע בסגנונו מביאליק. דווקא בשירים הארוכים של ביאליק ואצ"ג  יש חזרות ומשפטים מיותרים, והסיבה לכך ששניהם היו יותר מספרים מאשר משוררים. שירים ארוכים טובים כתבו רשב"ג, רמח"ל ודוד פרישמן. אלא שבדורות האחרונים, כתוצאה מהמודרנה והתרבות הדיבור, אין לרוב קוראים אורך-רוח לקרוא שירים ארוכים. אם כותבים כבר לא מתאמצים לכתוב במשקל ובצורה ולפרט את רעיונותיהם, האם לא ראוי לדרוש מהם לפחות לנקד את שיריהם? אחרת, כבר לא מדובר בשירה, אלא רק במראית-עין של שירה. גם קצת תשומת-לב לניגון הפנימי של כל שיר תועיל.

 

קיבלתי את רוב הדברים.שירה חדשה

בעזרתו יתברך.


 

בנוגע לניקוד - אי אפשר להכריח יוצר לנקד שיר. גם מחוסר ידיעה אבל בעיקר בגלל שזה לא תמיד הכרחי.
אני עדיין חושבת שכדאי שנתחיל בדברים הבסיסיים וההכרחיים.

הצעהאוהב אמת

כדי לשפר את רמת השירה באתר, אתם יכולים להחליט שבכל חודש יתקבלו לאתר רק שירים על-פי כלל מיוחד, והכלל יתפרסם בתחלת החודש. דוגמאות: שירים מרובעים, שירים מנוקדים, שירים בחריזה, שירים באקרוסטיכון, שירי זהב, פואמות, שירה חופשית, שירים במשקל, וכו'. במוסיקה דרך הלימוד באמצעות תרגילים נהוגה כדי להקנות לתלמידים מיומנויות גבוהות, כי טכניקה והבעה, דהיינו צורה ותוכן, משלימים זה את זה, וכאשר הטכניקה טובה ממילא יכולת ההבעה משתפרת.

 

 

 

 

 

 

חשבנו על משהו דומה...שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

א

בל עם זה נתחיל יותר מאוחר...
תודה!

אפשר?מיטל!

אני חושבת שלא הסכמתי קצת.

כתוצאה מהמודרנה והתרבות הדיבור, אין לרוב קוראים אורך-רוח לקרוא שירים ארוכים. אם כותבים כבר לא מתאמצים לכתוב במשקל ובצורה ולפרט את רעיונותיהם

הכותבים לא בהכרח מתאמצים דווקא לכתוב קצר ולפעמים לא מובן בגלל קוצר רוח של הקורא.

יש סגנונות כתיבה שונים.

יש יוצרים שמצליחים להעביר את מה שרצו במס' שורות בודדות, אפילו אם לקורא זה נראה לא מובן. [ע"ע 'כתוב בעיפרון בקרון החתום'].

יש יוצרים שמעדיפים באמת שירה מודרנית ולא שירת חרוזים.

 

הכללת פה מעט. אני יודעת שזו לא הייתה הכוונה בהערה עצמה, אבל זה קצת הפריע לי.

 

מותר להגיב למשו מלפני 9 שנים?הָיוֹ הָיָה

לגבי חריזה בעברית. הרמח"ל בכללי השיר שבלשון לימודים טוען שכך היה מאז ומקדם, ומביא אף דוגמאות מתהילים שהוא טוען כי הינן חריזה מכוונת.

אוחח, רק אנשים כמוך מסוגלים להגיב על כאלה עתיקות...דמעה שקופה


חושבני שמעט הגזמתםהמרקד

לטעמי, החלק החשוב ביותר בשיר הוא היצירה, כל השאר זה רק מעטה חיצוני.

אכן, לא אמרתי שאין להקפיד על חיצוניות השיר ואינני מוריד כלל מערכה, אך לעיתים נדמה שמרוב עצים לא רואים את היער; מרוב כללים חיצוניים לא נשאר מקום ליצירה הפנימית.

צריך לזכור ששיר זה אמצעי להבעת רזי הנפש, כאשר אדם עסוק בכתיבה עליו לזרום, לשפוך את מעיינות ליבו.

אם יוצר יתמקד בכך ששירו לא יחרוג ולו מכלל אחד, בסופו של דבר יצירתו תהיה רשמית ומנוסחת למופת אך חלולה מבפנים; יתכן שתהיה זאת יצירה רבת תוכן ומסר, אך לא לבטח התוכן והמסר ששכנו בנפשו של היוצר.

אני שב ומדגיש, אין לי התנגדות לכך שינוסחו כללים לשירה, אך שיהיו אלה כללי בסיס בלבד. עלינו לתת למשורר, כמה שניתן, חופש כתיבה - כך יוכל להביע את עצמו בצורה הטובה ביותר.

גדולי המשוררים בכל הדורות, לא הלכו לפי ספר חוקים מוגדר, אלא נתנו לנפשם לכוונם וראו מה נהיה מהם...

אינני חושב, למשל, שיש בעייה ביצירות בעלות חרוזים, אלא להפך; החרוזים מחיים את הטקסט ומעניקים לו מקצב וצורה.

 

מקווה אני שדברי הובנו כהלכה.

הובנו והובנו אך עדיין.יעקב רובין

 

נשמע שאתה מדבר על הניצוץ הראשון שיוצא יפה בכתיבה אישית,

אבל בפרסום כדאי כן לשמור על תבנית יחסית!! אחידה.

כדי ליצור מגע בין קורא חיצוני לטקסט זר לו

אני מסכימה איתך ברמה העקרונית.שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

 

אבל מה שקורה כיום באתר הוא שיוצרים לא מצליחים להתמקד ביצירה עצמה בגלל כל הבעיות החיצוניות.
הטענה שהעלת נכונה, ואולי זה גם המעבר מהשירה הקלאסית לשירה המודרנית.
אבל הכללים שהעלנו בכלל לא כובלים. הם ברמה הכי בסיסית שאפשר. אין לאן לרדת מפה.

גם הכלל בנוגע לחרוזים הוא ברמה הכי בסיסית?המרקד

הרי כיום יש כל כך הרבה שירים עם חרוזים, לא ניתן לומר שהבסיס הוא שלא לכלול חרוזים

שים לב שכתבנו שם "ממליצים", לא "מכריחים".שירה חדשה

בעזרתו יתברך.

 

בתחום החריזה אנחנו באמת לא יכולים לקבוע כללים.
לכן רק הפנינו את תשומת לב היוצרים לכך שקשה לכתוב שיר עם חרוזים וגם לשמור על הרמה שלו.
ההימנעות מחרוזים הייתה המלצה, לא חובה. ושיר טוב שיהיה כתוב בחרוזים כמובן שנאשר אותו.

על ירידת שורה ביצירה יעקב רובין

 

העתקה מוורד למסך הוסף יצירה

~~~

 

זו פרסומת סמויה לאפשרות שבוורד רוב השגיאות כתיב מובלטות באדום.

לפחות כל מה שוורד לא יזהה כאפשרות למילה תקנית.

 

יום זך!

 

[ולא לסקול על מקור ההצעה ]

אולי כדאי לפרסם את זה ב"אשירה לה'"?אביב
דברי הרב יוסף משאש על השיריםאדרעי

כתבתי את זה בפייס של אתרי http://www.facebook.com/tefila בפתק

אביא את לשונו (כתבתי זאת בעקבות יורם גאון)

 

 

בזמן האחרון אנו עדים לכך שבקרב הזמרים אשר אינם מקפידים במצוות מזלזלים איש ברעהו בשירי חברו. בעיקר יורדים על השירה הים תיכונית.

אנוכי הצעיר שאיני מהמדקדקים חושב ששני הצדדים היושבים על המדוכה, נמצאים באותה צרה ותוגה.

נאנח אני על מילות שיריהם, ונזכר אני במאמרו המופלא של הרב יוסף משאש זצ"ל רבה של חיפה – פרשת תולדות השיר (נר מצוה עמ' צב והלאה), אביא לכם קטע מדבריו כולל שיר שכתב לאדם אחד. (ואם כך כתב לפני שחרור ירושלים, מה היה כותב על שיריהם!!!)

"ובכל דור ודור צצו ופרחו משוררים חדשים עד הדור הזה ועד בכלל, ואך זה כשני דורות ועוד, ירדה החכמה הזאת פלאים אצל המשוררים הספרדים, כי נמצאו שיריהם משוללים מהחן והיופי ומכל רעיון, זולת איזה שירים מעטים ונער יכתבם, אשר רוח השיר מרחפת עליהם.

ואך בדור הזה ירדה עוד פלאי פלאים, ... ושלח לי ספרו הגדול המכיל בקרבו יותר ממאתים שירים ארוכים .. והנה עלה כלו קמשונים כסו פניו חרולים, וצירים וחבלים, כי אותיות זסט"צ, הם שוים אצלו לחרוז מהם חרוזים ... ותערובת ארמית ועברית הוא דבר המצוי אצלו בכל חרוז, והרבה מלות חדשות אשר בדה מלבו, וכולם משוללים מכל הרעיון ומכל סגנון, רק דברים הדברים בלי סדר ובלי משטר, גם בגסות פתיותו, נגע נגיעה קשה בהרבה דברים הנוגעים לדת.

ובכן לא יכולתי להתאפק וכתבתי אליו מרורות, והודעתיו טעיותיו הגסות בכל פרט ופרט, ואחר, נשאתי עליו המשא הזה, אחד עשר תנועות בכל חרוז:

 

רוח השיר ממך היא והלאה,

ומעודך לבך אותה לא ראה:

רק לבך מאד גאה גאה,

וחשב כי תוך חדריו היא באה:

ואך היא תשקיף ממרומי שחק,

ועליך מאד תלעג ותשחק:

הוי גבר תחשוב כי אותי דק תשחק,

ועצמי ממך מאד הוא רחק:

ספרך בעל כרס כנאד נפוח,

אין בקרבו רק הבל ורעות רוח:

שיריו הם סירים סבוכים וחוח,

אין בהם טעם וריח ניחוח:

טוב טוב לו היה ספרך נשאר חלק,

מוצא ומובא כספך בו יחלק:

ועתה תוך תנורך באש ידלק,

על גחליו תבשילך בשל ושלק:

ועליו תשא קינים ויללות,

אוי נא על עמל ימים וגם לילות:

חשבת בסלם השיר לעלות,

והנה ירדת אל תוך מצולות:

גם הנייר ודיו במר שיחם,

יצעקו אוי להם כי אבד נצחם:

נחרץ משפטם כי יהיו לפחם,

על כלם מן השמים תנוחם."

 

אחרי דברים הללו של דברי הוד יוסף משאש, אני רוצה לציין את דברי קרובו נעים ישראל. עטרת ראשינו הרה"ג שלום משאש זצ"ל שאמר: שככל שאדם גדול יותר כך הוא משורר גדול יותר.

ולכך אציין שבואו ונראה את חיי יום יום של כותבי השירים המושמעים כיום ולפי זה נחליט על טיב שיריהם.

ונקווה שנזכה לראות בקרוב את הלוים משוררים בבית המקדש, במהרה בימינו.

 

כותב המאמר: אריה אדרי

אתר עיוני תפילה

www.tefila.org

|בורח|יוני
איזה כללים מפחידים!!


עדיין בתוקף?

ובכלל, מה הקטע של הפורום הזה?
חופש הביטוי מוסר דששיי"לי
הייתי שמחה לכללי ניקוד...אנונימי (2)
מישה קורא פה עוד?mt2015


עיחעיאלישיב ברחן
עבר עריכה על ידי אלישיב ברחן בתאריך י"ט בשבט תשפ"א 18:32

 

 

 

 

 

 

CureTypes: Convenient Access to Quality Medicationdonaldjohn

CureTypes serves as your one-stop shop for all-encompassing health care answers. It offers a broad selection of pharmaceutical goods, and CureTypes aims to back your path to good health by supplying medicines designed to address various health requirements. CureTypes concentrates on providing top-notch dependable choices for patients ranging from antibiotics to antiviral drugs and treatments for long-term conditions. CureTypes has a user-friendly platform that makes ordering medicines simple and hassle-free guaranteeing prompt deliveries to meet all your healthcare demands.
 

האמת.אנונימי (פותח)

זה היה יום שבת קייצי, ואני, כהרגלי זה קצת יותר משנה, הלכתי לבקר את זקן בית הכנסת הבודד בביתו. בדרך הקצרה שהיתה לי הפשלתי את שרוולי חולצת השבת הארוכה, שקבלתי על עצמי לכבד בה את השבת כדמותו של אבי, תוך שאני מנסה לסדר את הרעיונות שאומר לר' מאיר הזקן, לפשטן קמעא מהעופפות המופשטת המאפיינת את דברי התורה של בחורי הישיבות הגבוהות בציבור.

כשהגעתי הוא כבר המתין לי בחוץ, רכון, בעל כורחו, על ספר התהילים הישן בתוך כסא הגלגלים שלו. "שבת שלום ר' מאיר! מה שלומך?" אמרתי סקול רם, בעודי כופף אליו את קומתי כדי שיוכל להביט בפני ולזהות אותי. "או! או! שבת שלום!" קרא בשמחה, "מה שלומך? בא שב.." 

"כן כן, מיד" השבתי ושלפתי כיסא מערמת הכסאות שניצבה ליד. "תקרא למטפל שיביא כמה עוגיות וקולה, יש במקרר" הוא אמר לי, מניח באיטיות את ספר התהילים על השולחן שלידו והחל לסובב את כסאו אל עבר כיסא הפלסטיק שהצבתי בסמיכות. "זה בסדר, אין צורך", השבתי לו, "אולי אתה רוצה שאביא לך קצת קולה? או סודה?" 

"לא, זה בסדר, לי יש מים", הוא הורה לי בידו הגרומה אל הבקבוק עם הקשית שניצב על השולחן לא רחוק ממנו. "מה שלומך?" הוא שב ושאל, "מה שלום ההורים? ב"ה אבא שלך אדם טוב, כל שבת  הוא אומר לי שבת שלום ושואל איך אני מרגיש.."

"ב"ה" אני משיב, "השבח לאל, הכל בסדר, כולם בריאים". הוא מהנהן קלות בראשו כאומר 'ב"ה'. "באו לבקר אותך השבת?" אני שואל, "אולי הבנות? או שלום?"

"כן, כולם הגיעו בערב שבת, היה יפה מאוד" הוא משיב בשמחה, "שרו, והיה אוכל טוב..."

"איזה יופי" אמרתי בהקלה, "כל הכבוד להם שהם כולם באים". "כן כן" אמר, ואז נזכר ושאל "איפה היית שבוע שעבר? בישיבה?"

"כן ר' מאיר, צריך ללמוד.." עניתי כמתנצל. "כמובן", אמר, "אבל זה בסדר, יש בחורה חכמה שבאה לבקר אותי, יעל. איזה חכמה היא, לומדת, משקיעה, וגם אומרת לי דברי תורה על פרשת השבוע..."

מעניין, אני חושב לעצמי, זה חדש... מי כבר מכיר את ר' מאיר בשכונה ובא לבקר אותו? בטח מדובר על מישהי מבוגרת שבאה לדבר איתו. כבר יצא לי, בזמן ששהיתי במחיצתו של ר' מאיר, להפגש עם אחת מן השכנות לשעבר שגרו לידו ובאה לשוחח עימו קצת ולהפיג את בדידותו.

"איזה יופי" אמרתי לו בקול מעודד, והתחלתי לדבר על מעלת החסד מן הדברים שלמדנו לאחרונה בנושא מן הגמרא במסכת שבת. במהלך הדברים, כהרגלו, ר' מאיר הפסיק אותי בסיפורים על העבר ועל משפחתו, כשהוא מידי פעם מזכיר את אותה 'יעל' שבאה לבקר אותו מידי פעם, ומאבד את ההקשר של דברי הקודמים.

ולפתע, מאחורי גבי נשמעת חריקת שער הברזל, ואז קול צעיר קורא "סבא מאיר! מה שלומך? התגעגעתי אליך!" וכבת בית, בחורה צעירה שנראית קרוב לגילי, שולפת כיסא פלסטיק נוסף וממקמת אותו מצידו הנוסף של ר' מאיר הזקן. "או! יעל! מה שלומך? מה שלום ההורים?" פתח ר' מאיר בשמחה ופנה אלי "זו יעל שסיפרתי לך עליה".

"נעים מאוד.." אני מסביר לה פנים, והפנים שהוסברו אלי חזרה מוכרות לי מאיזה שהוא מקום. "אתם מכירים?" שואל ר' מאיר. "כן," מיד משיבה יעל, "היינו יחד בסניף, אתה עומר נכון?"

ואני מתפלא. לא הייתי דמות שאמורים להכיר אותה משם. "אמת". "היית באמצע לומר כמה דברי תורה נכון? תמשיכו בבקשה" אמרה בנימה קצת מתנצלת. "ר' מאיר סיפר לי שאת גם אומרת לו דברים על הפרשה מידי שבוע, אז בכבוד", די מיציתי את מה שהיה לי להגיד, הרהרתי.

"לא לא, תמשיך, זה באמת לא משהו רציני, אני רק קוראת לסבא מאיר קצת מהחומש ומסבירה.." היא משיבה. דליתי עוד איזה רעיון במחשבתי והתחלתי לומר אותו, ולאחר כמה רגעים ר' מאיר הפסיק אותי ובאופן מפתיע אמר "אתה יודע, יש לה משפחה ממש טובה, אנשים טובים, וגם חכמה – אולי תצאו יחד?"

באותו רגע נאלמתי דומיה, ולפני שהספקתי להיות מובך כדבעי, היא הזדרזה ואמר "תודה סבא מאיר, אבל אני כבר נפגשת עם מישהו.." התעשתי וקצת שחקתי על הסיטואציה, מנסה לחזור אל הנושא הקודם עליו דברתי לפני רגע. בינתיים ר' מאיר מפשיל את שרוולו ומביט אל שעונו המיוחד, שסימניו באותיות עברית חילוף המספרים "כבר צריך לצאת לבית הכנסת" הוא אומר וקורא למטפל, תוך שהוא מגדף אותו קמעא.

ליווינו את ר' מאיר לבית הכנסת, ולפני שנכנסתי אחריו גם אני, פניתי אל יעל וחזקתי אותה על ההשתדלות לבוא לשוחח עם ר' מאיר, תוך שאני מתפלא איך ומניין היא מכירה אותו. היא סיפרה לי שלא מזמן סבתא נפטרה ממגפת הקורונה שפקדה את העולם, וכשעברה ליד ביתו כאשר באה לבקר חברה שגרה בשכנות, ראתה אותו כשישב בחוץ והחלה לשוחח עימו. כשסבתא היתה בחיים היא היתה דואגת לה ובאה לבקר ולשוחח בקביעות, ועתה השיח הזה חסר לה, כך שהיא שמחה שפגשה את 'סבא מאיר'.

הנהנתי ונפרדתי ממנה לשלום, נכנס לתפילת מנחה של שבת בבית הכנסת הספרדי, מהרהר בסיטואציה המוזרה. ומאז, על אף כל הבחורות שיצאתי איתן לפניה ואחריה – היא לא יוצאת לי מהראש.

העלה לי חיוך.כְּקֶדֶם

ובאמת מעורר השראה

תודה על זה

...אנונימי (פותח)אחרונה

היא התחתנה לפני שבועיים. מזל טוב.

היושעלמת חן

היה פורום של שירים נכון? אני לא טועה..

אממ מחפשת בלי קשר צילצול של השיר אם תבנה של בית ,של איתי דוד אם למישהו יש

תודה

את מכוונת אולי לפרוזה וכתיבה חופשית?אנונימי (2)
לאעלמת חן
היה פורום שנקרא שירים, אני כמעט בטוחה בזה
יש את זה:כי קרוב.
עבר עריכה על ידי כי קרוב. בתאריך י"א בשבט תשפ"ד 08:17

פורום שירים

הוא נטוש למדימבולבלת מאדדדדאחרונה

עדיף בפורום אחר (צלילים ומוזיקה, או גיטרה)

ואפילו בצמע הגיוני יותר שיענו לך על זה...

תמיד זוכרת אותך, לא צריך חודש או יוםסתוית סימה

בס"ד

 

חודש המודעות הגיע ככה אומרים,

לידות שקטות בלי קול, ככה באוקטובר פתאום,

אני רושמת לך תינוקות שלי, שככה תישארי לעד,

על חיים שהגיעו בשקט, בתוך סערה גועשת,

בחדר לידה במקום שבו יש כל הזמן חיים,

פתאום את המוות פוגשים,

עברו 5 שנים מאז,

רציתי להגיד לך שאני זוכרת אותך, בדיוק כמו שהיית,

יפת תואר שקשה לתאר,

זכיתי בך ל9 חודשים קסומים, להרגיש אותך עמוק בפנים,

בלב שלי תהיי תמיד, מחכה לך כבר שתחזרי,

אומרים שתקומו ראשונים בתחיית המתים, כי אתם טהורים,

לא חטאתם בכלל ככה אומרים,

אחרי קבורתך קברתי גם את אבי, את בטח יודעת הוא לידך,

הרי הוא סבך,

הרגשתי שהעצב גובר עליי, לקחתי את התהילים ביד,

והלכתי להדליק נרות לשבת,

אמרתי לחוקר ליבות וכליות שלח לי נחמה בקרוב,

ופתאום הם הגיעו בלי שהתכוונתי, אוליי ככה כיוונתי,

שתי נשמות חדשות הופיעו, תאומים מבלי שציפינו,

אמרתי תודה רבה לבורא עולם, תודה שהראת לי שאני יכולה,

לאסוף את השברים ולקום, להתמודד עם לב שבור,

לחבק את האמונה בבכי של שמחה,

את , את התיקון שלך סיימת, הוא היה שלם ומיוחד,

אנחנו פה למטה מנסים לתקן את עצמנו, לחבר את החלקים שנותרו בחיינו,

ולהאמין שאת שלמה, ומתפללת עלינו,

אני אוהבת אותך בדיוק כמו שהיית, זכיתי בך לעולמים,

מחכה לך שתחזרי , עד שיבוא משיח יקירי בקרוב,

תודה שלמרות הכל בחרת לרדת בשבילי,

ותודה אבא, תודה שבחרת בי .

...אילת השחראחרונה

כמה עוצמות יש בך.

נגעת בי ממש.

ואיתך בתפילות ובייחולים ובתודות לבורא עולם.

🤍

טוב, פה בטח אין אף אחד שמסתכל, ובכל זאת..אני הנני כאינני

אנחנו מנסים להקים לתחייה את פורום "צלילים ומוסיקה" - נגנים ויוצרי מוסיקה יקרים וחביבים! נשמח שתצטרפו אלינו!!

 

מוזמנים להתחיל בשרשור הכירות החדש שהכנו לכם, שם תתודעו לעוד כמה דברים אנחנו מכינים לכם!

 

🎵🎶 שרשור היכרות תשפ"ד + עדכון! 📢📣 - צלילים ומוסיקה

 

בברכת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" - המנהלים החדשדשים!

ב"ה, בהשגחה אלקית, עכשיו כבר לא כ"כ מפריע לפרסם.אני הנני כאינני

האם את חושבת עליי כמו שאני חושב עלייך?

האם מה שאמרתי לך מסיח דעתך בתפילותייך?

 

האם את האחת? האם זו אהבה עיוורת? 

איך בכלל אדע, אם לא חוויתי מעולם אחרת?

 

איך אעבור את המסע הזה בלי שום חרטות?

איך אהיה שלם עם אלקים על אף ההסתרות?

 

תם, ועוד אשלים עם זה.

מה זה לדעתכם יוצר טוב?yaeli1989

מתעניינת איך לדעתכם נוצר יוצר מעולה?

 

עבודה מהבית קלילה נוראאנציללואנטנך

דרושים דרושות לעבודה מהבית בקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים, תמלול, ותרגום, לפרטים נא לפנות בוואטספ למספר 050-2322173
 

אולי יעניין אותך