בס"ד
דבר תורה לפשרת מצורע
מבוסס על דברי הרב זאב קרוב
בפרשיות תזריע ומצורע אנחנו מדברים על מושגים של טומאה וטהרה. אנחנו יודעים מאיפה הטומאה באה, מה סיבתה ואיך להיטהר. אבל נשאלת השאלה: למה יש טומאה? ולמה יש טהרה? ולמה דווקא אצלנו ולא אצל אומות העולם.
המהר"ל בנצח ישראל שואל מדוע עם ישראל סובל כ"כ הרבה ייסורים בייחס לאומות העולם. זה נכון שיש צד של כפרת עוונות, שהחטאים גורמים לייסורים, אבל הסיבה הזאת לא מספיקה למהר"ל. הוא נותן תשובה אחרת – ואפילו משלימה: בכל מקום שישנה מעלה ישנה גם אפשרות לירידה. במקומה של הקדושה יכולה להיות הטומאה.
הטומאה נובעת ממצב של ריק, מצב של העדר חיים, אבי אבות הטומאה בא מהמוות. במסכת ידיים שואלים איך כתבי קודש מטמאים את הידיים ולא כתבי חול? איך עצמות יוחנן כהן גדול מטמאות, ועצמות חמורים לא? אלא לפי חיבתן היא טומאתן. יש אפשרות של טומאה במה שיש אפשרות של קדושה. כשאין קדושה אין טומאה. ולכן, מכיוון שעם ישראל וארץ ישראל חביבים לפני ה' אז גם להם יש אפשרות של טומאה, מה שאין אצל אחרים.
למה הדבר דומה? לבן של רב, שזכה לגדול בבית של תורה. יהיו עליו יותר ציפיות בתורה מבן אדם שגדל מסביבה חילונית, אם הבן הזה לא לומד, אז נרגיש כפספוס, כי לא מגשם מה שמצפים ממנו, זה מצב של טומאה. אבל כשהילד הזה בכל כוחו רוצה ללמוד, כשהוא רחוק מן הישיבה, הוא גם לומד, הוא הראשון לקום בבקר והאחרון שנרדם בלילה אז אנחנו לומדים מה זה טהרה כי הוא ממלא בגבורה רבה את תפקידו.
ולכן היחס אל הנושא של טומא וטהרה תלוי באדם: בן אדם שאינו מאמין כשמתעורר ורואה צרעת על גופו הוא הולך לרופא, אם הוא רואה נגע על כירות ביתו הוא מזמין למומחה בניית בתים. לעומת זאת כשבן תורה מתעורר ורואה את הסימנים האלה אז הוא קרא ישר לכהן ומבין מהסימנים האלה שעליו לתקן את מעשיו. כלומר, יש למאמינים יכולת לשתף את הרוחניות במציאות כדי להבין אותה.
כשעם ישראל חוזר לארצו זה תהליך טבעי לגלות מחדש את המושגים של טומאה וטהרה. הקדושה של שיבת ציון, של מדינה בידי היהודים, של פריחת התורה והישיבות. בצד השני אנחנו רואים חילול ה', כפירה על זכותנו על ארצנו הקדושה, הרבה כוחות של טומאה. כמו שנאמר למעלה, בכל מקום שיש אפשרות של קדושה יש גם אפשרות של טומאה, וזה עלינו – הציבור של המאמינים – להבין את הסימנים האלה. הרב טייכטל זצ"ל בעל ה"אם הבנים שמחה" מסביר את המצב הזה שדווקא אנשים מחללי שבת ועוברי עבירות בונים את המדינה שלנו כפי מה שכתוב במסכת חולין שיש ציפור טמא שקוראים רחם – שרקרק. וכשהציפור הזה יבוא לארץ אז יבוא המשיח. ללמדנו שיש גן טומאה בסימני הגאולה. ועלינו – הציבור של המאמינים להבין את את סימנים האלה, ולהבין שדווקא כשיש טומאה יש קדושה ולפעול כדי להביא קדושה.
שבת שלום!

