בס"ד
דבר תורה לפסח
המספר ארבע הוא מרכזי בליל הסדר:
-
ארבע לשונות של גאולה.
-
ארבעה בנים.
-
ארבע שאלות במה נשתנה.
-
ארבע הכוסות.
המספר ארבע, זה ארבעה רוחות השמיים המקיפים את הכל. הוא מייצג את כל הקיים:
-
ארבעה אבות נזיקים: מהם נגזרים כל שאר הנזיקים.
-
ארבעה המינים: הם מייצגים את ארבעה סוגי האנשים.
-
וכו...
גם לעם ישראל יש ארבה אמהות, מהן קיימות כל נשמות ישראל, וגם לשנים עשרה שבטים יש ארבע אמהות: זה מייצג את כל הזהויות האפשרויות של האופי הישראלי.
לעומת זאת יש לשבטים אב אחד: הוא הנקודה המרכזית, הנקודה המותן את הכיוון, את השאיפה לכל הזהויות של עם ישראל. וזה המספר חמש. המספר הזה הוא מרומז בהגדה:
לפי המהר"ל ישנה כוס חמישית כנגד הלשון החמישית של הגאולה:
”והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי לתת אתה לאברהם ליצחק וליעקב ונתתי אתה לכם מורשה אני ה'”.
הכוס הזאת, זאת הכוס של אליהו הנביא. בניגוד לכוסות האחרות, אין חיוב לכל אחד לשתותה (יש מנהגים שבעל הבית שותה אותה או ממחרת בבקר). פסח מייצג את תחילתו של התהליך הקשה של הגאולה. חוץ מהפיוט דיינו, לא מדובר בכלל על כניסתו של עם לארץ, למרות שהיא היתה גם בפסח! פסח זה ההתחלה: הדרך עוד ארוכה. יש מטרה, יש תקווה, יש יהושע.... אבל הדרך ארוכה. ודווקא "דיינו" בא להראות לנו שהגאולה באה בשלבים.
אמרנו למעלה שישנם ארבעה בנים:
-
הבן החכם: ברוך המקום: שבמעלתו הוא נותן מקום להשראת השכינה.
-
הבן הרשע: ברוך הוא. ברכתו בזה שיש בקיומו חלק של סגולת עם ישראל. אף על פי שחטא ישראל הוא.
-
הבן התם: ברוך שנתן תורה לעמו ישראל: הוא מוכן לשמוע, מוכן ללמוד.
-
הבן שאינו יודע לשאול: ברוך הוא... אין לו מעלה חוץ מקיומו, כמו הרשע.
פחות ידוע, יש גם הבן החמישי, הבן שאינו נמצא בליל הסדר, הבן ששכח לבוא, שסירב לבוא...
שאר הבנים שואלים:”אבא! איפה ראובן?!”. האבא עונה:”דעו שאתם באים ממשפחה מאוד בעייתית: מִתְּחִלָּה עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה הָיוּ אֲבוֹתֵינוּ, וְעַכְשָׁיו קֵרְבָנוּ הַמָּקוֹם לַעֲבֹדָתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר, וַיֹאמֶר יְהוֹשֻעַ אֶל כָּל הָעָם כֹּה אָמַר יְהֹוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַנָּהָר יָשְׁבוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵעוֹלָם תֶּרַח אֲבִי אַבְרָהָם וַאֲבִי נָחוֹר וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים: וָאֶקַח אֶת אֲבִיכֶם אֶת אַבְרָהָם מֵעֵבֶר הַנָּהָר וָאוֹלֵךְ אוֹתוֹ בְּכָל אֶרֶץ כְּנָעַן וָאַרְבֶּה אֶת זַרְעוֹ וָאֶתֵּן לוֹ אֶת יִצְחָק: וָאֶתֵּן לְיִצְחָק אֶת יַעֲקֹב וְאֶת עֵשָׂיו וָאֶתֵּן לְעֵשָׂו אֶת הַר שֵּׂעִיר לָרֶשֶׁת אֹתוֹ וְיַעֲקֹב וּבָנָיו יָרְדוּ מִצְרָיִם.”. הסבא רבה אברהם היה בן ואח של עובדי עבודה זרה, לסבא היה אח ישמעאל גם בעייתי, לאבא יעקב יש עוד אח בעייתי – עשו. כל המשפחה ירדה למצריים, ירדה למ"ט שערי טומאה, ירדה לשיא הטומאה. עם זאת, ה' בא וגאל אותנו". ברוך שומר הבטחתו, אנחנו סומכים על ה' שבשם שהוא זכר אותנו וגאל אותנו, אז הוא גם יבוא לגאול את הבן החמישי ששכח את שייכותו לעם ישראל.
וזה המשמעות של המספר חמש בהגדה: התקווה בגאולה. למרות שהיינו במ"ט שערי טומאה, רחוק מאוד מהכל, זה דווקא כאן שה' בא לגאול אותנו. זאת התקווה שאליהו הנביא יבוא וייקח איתו את הבן החמישי...
חג פסח כשר ושמח!



שתמיד עלתה לו בחילה מהשירים האלה ותמיד שמע בעיקר לועזי ולא ירד לפשוטי העם 
