א. מה זאת אומרת אלא על ההורים? זה כמו שתגיד
שאם הגמרא לא כתבה שאסור לסוע במכונית בשבת אז סימן שמותר-מה לעשות
שלא היתה פעם מכונית. הגמרא כתבה כך-כי זאת היתה המציאות-שאת כל השידוך היו עושים ההורים.
מה ההבדל אם מדברים פה על ההורים או על הילדים? מה הילדים לא צריכים להתנהג כך? הרי זאת הדרכה עקרונית חשובה שלא צריך להיבדל מקשרי נישואין עם ה-'צד השני' מה זה משנה אם זה בא מההורים או מהילדים?
ב. צריך להבדיל- זה לא שהמטרה הכוללת פה היא התעלות מעל מחלוקות-
לא צריך להיות 'קדוש מעונה' בביתך בשם עם ישראל. אבל צריך להתעלות מעל מחלוקות כדי להיות מוכנים להפגש בלב שלם. אני לדוגמה לא שמאלני ולא יצהרניק, אבל מוכן בלב שלם לפגוש גם שמאלנית וגם יצהרניקית(לא ביחד כמובן,זה נושא לשרשור אחר
) כי הבעיה מתחילה בזה שיש לך ושם שלילי על מישהו בגלל שיש לו דיעה ששונה ממך. זאת 'קטנות'=חוסר יכולת הכלה נשית, עצלנות מחשבתית, חוסר בעין טובה you name it.
זו לא חזית במערכה אלא שבמצב מתוקן= לא היתה בעיה כזאת. כמובן שאם כבר יצא ופגשת והתחתנתם
יכולה להיות הרבה ברכה בדבר של שילוב הדעות-אבל זאת לא המטרה מלכתחילה=המטר היא להאהב,להתחתן,לבנות בית ולגדל ילדים.
ולהפך-ברגע שהמצב הלא בריא הזה נמשך-זה מעמיק את הפלגנות-בציבור שלנו ובעם ישראל בכלל.
נכון שזאת לא חזית אבל זה מעמיק את אותו עניין וזה עצוב. זה חלק מההקשר הכללי: רבנים שלא מדברים אחד עם השני, בישיבה א מוציאים את הספרים של רב זה, ורב זה תוקף במילים קשות את רב זה, ויש 15 ח"כים דתיים בחמש מפלגת שונות. זאת ה-בעיה' מספר אחת שלנו ובפועל זאת גם זירה(אם כי זירונת) שבה אפשר לאמץ עצמנו לעין טובה וכך לתקן את המצב. וניתן לראות ממש בעיניים איך אנשים שיש להם משפחות מורכבות זה משפיע מאוד על ההסתכלות שלהם על צדדים אחרים בעם ישראל-למשל חילוניים או חרדיים וכן הלאה.
ג. אוי נו זאת תשובה מתחמקת. בשם אותה תשובה גם אפשר להצדיק כל 'פסילה' שהיא תהיה מעוותת ככל שתהיה-כי-זאת ההשתדלות שלי. כמו שאומר הרב יהושע שפירא הנקודה העיקרית בחיי הנישואין היא 'עין טובה'. אז צריך להפעיל עין טובה גם פה. הרי גם כך אתה מתחתן עם מישהי הפוכה ממך לגמרי=גברים ממאדים,נשים מנוגה, כל העניין פה של הנישואין זה 'איחוד ההפכים' כדברי המהר"ל, לכן זה קשה יותר מקריעת ים סוף... ולכן-האידיאל של הנישואין היה שהיינו מתחתנים עם אדם הפוך מאתנו לחלוטין-כי כל שהוא יותר הפוך ממך זה יותר מגלה את ייחוד ה'-ומכאן מעלת וקדושת הנישואין.
אלא מה- בפועל לאנשים קשה ולכן מנסים להתחתן עם אנשים דומים לנו כי זה יותר יעבוד. אבל שככל שאדם מוכן יותר לאהוב אנשים ששונים ממנו זה מראה על גדלותו ועל כלליותו. וזה גם בונה אותו.
אם היינו אנשים גדולים באמת- היינו מסתכלים רק על מה שחשוב באמת- הרצון,ההשתדלות והמאמצים,הלב הטוב. לא היינו 'פוסלים' כמעט על שום דבר חוץ מאשר אנשים רעים או אנשים שאינם יראי שמיים.
עכשיו בדיעבד כיוון שאיננו כאלה אז אנחנו 'בוררים'. אבל לא צריך לעשות מזה אידיאל וככל שניתן יותר להתגמש ויותר להתגמש(כמובן בשמחה ובלב שלם) אז גדלנו עוד קצת.