אני לומד כרגע במקביל את סיפור המערה של רשב"י בירושלמי במקביל לבבלי. וקשה לי, באמת קשה לי. אני מסרב להצטרף להתלהבות מהסיפורים האלה. מצטיירת שם דמות איך נאמר "עם יד קלה על ההדק".
ומסתבר לי שהסיפורים (לפחות בבבלי) באים להביע ביקורת על רשב"י ועל גישתו ולא לשבחו.
"ר"ש בן יוחי הוה עבד בשמיטתא וחמי חד מלקט שביעית א"ל ולית אסור ולאו ספיחין אינון א"ל ולא את הוא מתירן א"ל ואין חבירי חלוקין עלי קרא עליו (קוהלת י) ופורץ גדר ישכנו נחש וכן הוות ליה" (ירושלמי שביעית פ"ט ה"א)
רבונו של עולם! האם באמת הגיע לו נשיכת נחש רק בגלל שהסתמך על דעה מקילה? האם כל מי שמסתמך על דעת יחיד מקילה דינו נשיכת נחש?
"מי עבר קומי מגדלא שמע קליה דספרא אמר הא בר יוחי מדכי טבריא א"ל יבא עלי אם לא שמעתי שטבריא עתידה להיטהר אפי' כן לא הימנין הוית מיד נעשה גל של עצמות" (בהמשך אותה גמרא). אז הוא לא האמין לו!! האם נובע מכך שדינו מוות?!
"אמר ההוא סבא טיהר בן יוחי בית הקברות א"ל אילמלי <לא> היית עמנו ואפי' היית עמנו ולא נמנית עמנו יפה אתה אומר עכשיו שהיית עמנו ונמנית עמנו יאמרו זונות מפרכסות זו את זו תלמידי חכמים לא כל שכן יהב ביה עיניה ונח נפשיה נפק לשוקא חזייה ליהודה בן גרים אמר עדיין יש לזה בעולם נתן בו עיניו ועשהו גל של עצמות" (בבלי שבת ל"ג ע"ב)
את מותו של "ההוא סבא" בבבלי אני עוד מסוגל להבין. יש במעשהו מימד של חילול השם. אבל מה עם רבי יהודה בן גרים? מה עשה רבי יהודה בן גרים? סיפר את הדברים שנשמעו באותה ישיבה בין רבי יהודה רבי יוסי ורבי שמעון בסביבתו הקרובה, ומשם הם התגלגלו לרומאים, הוא לא הלך והלשין. חטאו היה דיבור בלתי זהיר. האם בשל כך דינו מוות? מה פשר "עדיין יש לזה בעולם"? בפרט אם ניזכר מי היה רבי יהודה בן גרים. רבי יהודה בן גרים היה תלמיד של רשב"י, ורשב"י מכנה אותו אדם שם צורה ושולח את רבי אלעזר בנו לקבל ממנו ברכה! האם כך נוהג רב בתלמידו?!
" ר' יונתן בן עסמיי ורבי יהודה בן גרים תנו פרשת נדרים בי ר' שמעון בן יוחי איפטור מיניה באורתא לצפרא הדור וקא מפטרי מיניה אמר להו ולאו איפטריתו מיני באורתא אמרו ליה למדתנו רבינו תלמיד שנפטר מרבו ולן באותה העיר צריך ליפטר ממנו פעם אחרת שנאמר ביום השמיני שלח את העם ויברכו את המלך וכתיב (דברי הימים ב ז) וביום עשרים ושלשה לחדש השביעי שלח את העם אלא מכאן לתלמיד הנפטר מרבו ולן באותה העיר צריך ליפטר ממנו פעם אחרת א"ל לבריה בני אדם הללו אנשים של צורה הם זיל גביהון דליברכוך" (בבלי מועד קטן דף ט ע"א)
ראיתי בשם הרא"ש שגל של עצמות הכוונה לעניות ולא למיתה. אבל עדיין קשה.
אשמח אם מישהו יוכל להניח דעתי בדברים שמתיישבים על השכל והלב.
תרוצים של דרש. תרוצים אפולוגטיים. מקורות מהקבלה והזוהר לא יתקבלו!!!
סה"כ באמת בסופו של דבר, אין לנו הרבה מקרים למשל שפסקו הלכה כמו רשב"י (ובדירוג של הרכעה בהלכה הוא בין האחרונים- עירובין מו.)- ואולי כן אפשר לומר שחז"ל לא ניסו לכוון את המון העם לשאוף להיות כדמותו. יש משהו מאוד קשה בדמות של רשב"י. 

