האם הצילום הוא אומנות?ההיא מהחוף

הצילום כאמנות
מאת: יגאל תומרקין

אנו עדים לוויכוח, בעיקר בעשור האחרון, האם צילום הוא אמנות. באופן לקוני ודי דמגוגי אומר: הצילום חדל להיות אמנות ברגע שהתחילו לשאול אם הוא באמת אמנות, או ברגע שהתיימרו הצלמים לעשות אמנות. לא מכבר ראיתי תערוכה של הטובים בצלמי ישראל, אולי זה לא הרבה, אבל זה בכל זאת משהו. הם ניסו לעשות "אמנות" מצילום הוגן, וזה גרוע. צלמים אינם מצליחים לעשות אמנות על-ידי הוספת צבע, בעוד שאמנים מצליחים לעשות זאת - מצילום לאמנות; הדוגמה הטובה ביותר, אולי, היא ראושנברג.

מאן ריי אמר דבר יפה מאוד ונכון מאוד: "אני מצלם את מה שאיני יכול לצייר, אני מצייר את מה שאיני יכול לצלם." ברצוני לומר: הצילום הוא שלב ראשון של האמנות - הבחירה. אבל התנאי המבדיל בין צילום לשאר האמצעים או המוצרים הוויזואליים הוא - שהם פרי דמיון. בצילום עליך להיות שם, עליך לבחור, או למצוא, את הנושא, אינך יכול לבחור אותו בסטודיו (אם כי אתה יכול להביא אותו לסטודיו). אתה צריך להיות במלחמה כשאתה רוצה לצלם מלחמה.

קיימת תופעה נוספת בצילום: יש הרבה מאוד צלמים טובים, אך צלמים גאונים, שאת חתימתם מזהים מיד, הם מתי-מעט. פחות, אולי, מאשר אמנים גאונים. הצילום הוא הרבה יותר מתעשייה שבלונית, והוא גם אמצעי-סיוע יוצא מן הכלל לאמן. לצילום יש אספקט של עריכה וקנה-מידה. לדוגמה, ידידי פטר קנאפ, שהיה העורך הגראפי של "אל", עיתון אופנה צרפתי מצליח מאוד, היה אומר: "אני לא צריך לצלם, אני שולח צוות של עשרה צלמים עם הדוגמניות והם מכסים זאת בכמה אלפי תמונות. אני יושב ליד השולחן, גוזר, עושה את המסגור של הדבר ובוחר - והנה יש לי כתבה משובחת ואני יכול לחתום עליה בשקט." ובכן טמון הבדל נוסף: בלי להיות שם ולצלם - רק על-ידי עריכה ומסגור, אתה "עושה" משהו בצילום, אבל לא אתה הצלם וזאת שוב בעיה. מי האבא? שוב דבר שלא ייתכן באמנות הפלסטית.

דבר שני: הייתי מעז לומר שחובב גרוע יכול להוציא מתוך עשרת אלפים צילומים צילום אחד טוב. לא-כן באמנות. אין אפשרות ליצירת-מופת אחת של צייר גרוע.

מעניין להשוות גם מה נאמר על צילום. בודלר: "קמה תעשייה חדשה, המסייעת לא במעט לחיזוק האיוולת ולהריסה של מה שנשאר מן היסוד האלוהי ברוח הצרפתי. המון זה של עובדי-כוכבים, מלא אידיאל הראוי לו והתואם את טבעו. הריהו מובן מאליו. ככל שמדובר בציור ובפיסול, ה"אני מאמין" הרווח בקרב הציבור המתוחכם, בייחוד הצרפתי, הוא כלהלן: אני מאמין בטבע, ואך ורק בטבע, ויש לכך סיבות טובות. אני מאמין שהאמנות היא העתק מדויק של הטבע ואינה יכולה שלא להיות כזו. לכן התעשייה היא שתעניק לנו תוצר זהה לטבע, שתהיה זו האמנות. אל-נקמות נענה לתפילת ההמון, דאגר היה משיחו (דאגר - ממציא המצלמה והצילום. י.ת). ועתה אומר הקהל לעצמו: כיוון שהצילום מעניק לנו את הערובה לדיוק שאליו פיללנו (הם באמת מאמינים בזה, המטומטמים), אז צילום ואמנות הם אותו דבר. מאותו רגע אצה-רצה חברתנו המושחתת למן הנרציסוס ועד לאדם מן השורה, להתבונן בתמונה הטריוויאלית של עצמה. סופר דמוקרטי צריך לראות בזה שיטה זולה לזריעת תיעוב כלפי ההיסטוריה וכלפי האמנות בקרב העם." זאת אמר בודלר לפני כ-100 שנה.

ריצ'רד אבדון, אומר: "אולי זה מטבעו של הצלם, לעולם איני מעורב באמת. איני חייב שיהיה לי ידע ממשי כלשהו. אין זו אלא שאלה של אבחנות."

הצלם רואה, מצלם, עושה את התמונה בתוך הסטודיו שלו, ואחר ישנה תוצאה, או שאיננה. אם איננה, הוא חוזר אליה, מצלם שנית, עד שהיא ישנה, בוחר ועושה. ואבדון הוא צלם טוב, וחכם גדול, כנראה. ישנם צלמים שהם יותר מעורבים מאבדון, כקארטייה ברסון למשל, גאון הצילום הריאליסטי. קארטייה ברסון יצלם כיסא, יצלם "עמך", יצלם כל דבר – ומיד נזהה את קארטייה ברסון. איך? איני יכול לומר. זו התחושה. זו ראייתו המיוחדת. לאחר שראית כמה צילומים שלו אתה יודע שזה קארטייה ברסון, או לפחות מישהו מבית-ספרו.

מעניין, שקארטייה ברסון אף פעם לא החליף עדשה במצלמתו ותמיד השתמש באותה מצלמה. יתרה מזאת, הוא נהג ללכלך אותה, שתיראה מוזנחת, שלא תמשוך תשומת-לב, והדביק עליה ניירות-דבק ופלסטרים. הוא מעולם לא נכנס למעבדה, בטענה שצלם בעל-עין אינו חייב להיות לבורנט, איש-מעבדה. הוא הסתפק בכך שנתן למעבדה את ההוראות המדויקות, היתה לו מצלמה אחת, "לייקה", כל חייו.

הוא מספר: "נסעתי למרסיי. מילגה קטנה איפשרה לי להתקיים. עבדתי בהנאה. גיליתי את מצלמת הלייקה. היא נעשתה שלוחה של העניין שלי. מעולם לא נפרדתי ממנה מאז מצאתיה. תרתי את הרחובות כל היום, חש במתח רב ונכון לעוט על טרף, מתוך החלטה ללכוד את החיים, לשמר את החיים בעצם התחוללותם, ומעל לכל התאוויתי לתפוס את המהות כולה, במסגרת צילום אחד ויחיד של מצב מסוים, שהיה נתון בתהליך של התפתחות לנגד עיני ממש".

דבר זה מחזק גם את שאמרתי קודם: הצלם חייב "להיות שם". אני, האמן, יכול להיות גם בסטודיו. אתה, הצלם, חייב להיות שם. פעם צילמנו משפחות, אירועים. לאחר מכן עבר הצילום לקולנוע, דרך שנייה - הרפורטז'ה המצולמת. הצלם האמריקני המפורסם יוג'ין סמית, שצילם את הכפר הוולשי, את קרב איבו ג'ימה ואת הקבורה הספרדית, יצר סיפור על-ידי רצף של תצלומים במקום מלים.

אנו קוראים את הסיפור דרך הצילום. ספרות של צילום ורצף אירועים חשובה לדעתי בהרבה מצילום אחד ויחיד. זה באמת כוחם של הצילום ושל העריכה הטובה, המגיעים לפסגה, אולי בדרך השלילה, בקולנוע.

אומר מרשל מק-לוהן על ההתקדמות שהגענו אליה: "המדיה עשתה את עצמה תחליף לעולם הישן. גם אם רצינו להשיב על מכונו את העולם הישן, יכולים היינו לעשות זאת רק אילו חקרנו באילו דרכים בלעה אותו המדיה. כלומר, לעשות, כאילו להציג סרט מהסוף להתחלה. זה תהליך בלתי-אפשרי, אי-אפשר למות ואחרי זה להיוולד. ברוורס". אנו עבדים של אותו תהליך.

"צלמים המניחים שעל-ידי עצם מעשה הצילום הם משתחררים מיומרותיה של האמנות, כפי שהן מודגמות בציור, מזכירים לנו את ציורי האבסטרקט האקספרסיוניסטי, שתיארו לעצמם שהם חומקים מן האמנות על-ידי עצם מעשה הציור. כלומר, על-ידי התייחסות אל הבד כשדה פעולה, יותר מאשר אל הנושא.

"חלק גדול מן היוקרה שהצילום כאמנות רכש לעצמו באחרונה, מבוסס על התאמת טיעוניו לטיעוני הציור והפיסול החדישים ביותר. התיאבון לצילום, שאין להשביעו כמדומה בשנות השבעים, מביע יותר מאשר את העונג הגלוי והחקר של צורת האמנות המוזנחת יחסית. תיאבון זה ניזון מן התשוקה לשוב ולאשר את תחייתה של האמנות האבסטרקטית, תחייה שהיתה אחד המסרים של טעם הפופ של שנות השבעים. שימת-לב רבה יותר לתצלומים היא הקלה גדולה לרגישויות שנלאו מן המאמץ שתובעת האמנות האבסטרקטית וששות לחמוק ממנו. הציור המודרניסטי הקלסי מניח כישורי התבוננות מפותחים ביותר ובקיאות באמנויות אחרות ובמגמות מסוימות בתולדות האמנות. הצילום, בדומה לאמנות הפופ, מרגיע את הצופים, ומבטיח להם שאמנות אינה דבר קשה. נראה שהצילום עוסק יותר בנושאים מאשר באמנות". כך כתבה סוזאן זונטאג.

אין אדם בימינו שנולד ושבימיו לא היתה מצלמה. ולמרות זאת מעלים את השאלה צילום - אמנות, מה חשוב יותר, מה משפיע יותר, מה נעלה יותר? מה קודם למה, ביצה או תרנגולת? האם עיתונאי הוא סופר, האם כתבה טובה בעיתון היא ספרות או תת-ספרות?

סוזאן זונטאג חוזרת אל אותה מריבה ומאירה אותה מצד הצלמים: "אכן, חלק גדול מן היוקרה העצומה שהצילום זכה לה כאמנות, נובע מן האמביוולנטיות המוצהרת שלו כלפי אותה אמנות. כאשר מכחישים עכשיו הצלמים שהם עושים יצירת אמנות, הרי זה משום שהם סבורים שהם עושים משהו טוב יותר". הצהרות אלה מעידות יותר על המעמד המעורער של המושג "אמנות", מאשר על מקומו של הצילום בהיררכיית החשיבות. ידענו זמנים ללא-צלם ומצלמה, אך אין אנו יכולים לתאר לעצמנו חברה ללא אמנות. אמנות היא מין פריזמה המשקפת את החיים, את העידן, את המצב החברתי, את האקלים, את קו הרוחב, את האור, את הנוף. האמן מעביר את כל הדברים האלה דרך הפילטר האישי שלו ומזככם לעשיית אמנות.

התנאי החשוב ביותר, אולי, הוא אמצעי חדש (הצילום). כפי שטען קנדינסקי, אמנות אינה יכולה לחזור על עצמה. איננו יכולים לחיות כפי שאנו חיים במאה ה-20 ולצייר כפי שציירו ברנסנס, או לפסל כמו ביוון העתיקה.

על כן, חרף מאמציהם של הצלמים בני זמננו "לגרש את דיבוק האמנות", משהו ממנו ממשיך להתקיים אצלם. למשל, כאשר מסתייגים המקצוענים מהדפסת תצלומיהם עד קצה העמודים בספרים ובכתבי-עת, הם מסתייעים בדוגמת המסגור שירשו מאמנות אחרת. כשם שציורים ניתנים במסגרות, כך צריכים להיות גם הצילומים, ממוסגרים בתוך חלל לבן.

דוגמה נוספת: צלמים רבים ממשיכים לבכר תמונות בשחור-לבן, שלגביהן יש תחושה כי הן מעודנות יותר, מכובדות יותר, מנוכרות יותר, פחות סנטימנטליות, ורחוקות יותר בדמיונן לחיים. אך הבסיס האמיתי להעדפה הוא שוב, בהשוואה המובלעת עם הציור. בהקדמה לספר צילומיו "הרגע המכריע 1952", מציג קארטייה ברסון את חוסר-הנכונות להשתמש בצבע, בהצביעו על המגבלות הטכניות; איטיותו של הפילם הצבעוני מפחיתה מעומק המוקד. ואולם עם זאת, התקדמות מזורזת בטכנולוגיה של הפילם הצבעוני בשני העשורים האחרונים איפשרה את כל העידונים הטונליים והאבחנות הדקות שאפשר לייחל להן. לפיכך נאלץ קארטייה ברסון לשנות את דרכיו, ועתה הוא מציע שהצלמים ידחו את הצנטורליסטי מבחינה עקרונית. בגירסה של קארטייה ברסון למיתוס העקשני, שלפיו חלה לאחר המצאת המצלמה חלוקת תחומים בין הצילום לציור - הטבע שייך לציור. הוא תובע מהצלמים לעמוד בפני הפיתוי ולשמור על צד המתרס שנועד להם. יש פה נטילת מוגבלות, מין נזירות משונה. אם אנו יכולים לעשות אמנות בצבע, מדוע לא נעשה? אם אנו יכולים לעשות אמנות בשחור-לבן, מדוע לא נעשה?

הרי הזמן עושה את שלו. צלם טוב בצבע הוא צלם טוב בצבע. צלם טוב בשחור-לבן – כנ"ל. ידוע לנו, ושוב מן הקולנוע, שאנשים כפליני (וברגע זה עולה בזיכרוני פליני, שדחה את הצבע) אמרו: צבע זה כמו חזרה אל חיקוי החיים. קרוב לנטורליזם. השחור-לבן, שכולם חושבים שהוא טבעי, הוא למעשה הלא-טבעי. הוא נותן את הניכור הרצוי לקולנוע. והנה ב"ג'ולייטה של הרוחות" נשבר, ומאז הצלחתו הוא משתמש בצבע, צבע מאוד שלו, בכלל לא נטורליסטי, הנושא את חתימת ידו של פליני לא פחות מהשחור-לבן.

אנו מדברים על קולנוע, ולמעשה עלינו לחזור שוב לעניין הצילום. האם הצילום הוא אמנות? אנו יודעים, שאמנים רבים השתמשו בצילומים, ואפילו בצילום אנונימי, בלי לנסות כלל לתת קרדיט כלשהו לצלם. משהו גמור מירחון, צילום של קנדי, הפך את ראושנברג לפופולרי, מפורסם, מקבל פרס ביאנלה, ובמחילה - כאשר חתם על אותו צילום אנונימי (עם עוד כמה תוספות שלו) הוא גם נעשה שווה 80,000 דולר.

האם השביחו? האם אפשר לומר שהיתה שותפות? לדעתי - לא. הבחירה היא הקובעת והיתה שלב ראשון של ראושנברג בבחירתו של קנדי. בחירתו של האמן, לקיחת הצילום, היתה השלב הראשון באמנות, שהוא השלב האחרון בצילום, לכן הייתי מעמיד את הצילום שלב אחד לפני האמנות, למרות שבצילום יש גאונים, וגאונים חשובים מאוד, ובלי הצילום אין מאה 20, ולא מדובר בתחום האינפורמציה, בתחום המדע או בתחום האמנות, אלא בתחום הצילום.

 

http://lib.cet.ac.il/Pages/item.asp?item=9775&str1=%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%AA&str3=&find=1&ex=0&docs=1&pic=1&sites=1&title=&all=1&x=0&y=0

מבלי לקרוא זה משעשע לראות מי כתב.יעקב רובין
וכאן אעצור מחשש לסיטגמטיות.
מסכימה, אבל אפשרההיא מהחוף
להתגבר על זה ולפתוח את הראש.
לא ביקשו ממך לדבר על א"י.
דווקא כן התמקדתי באומנות.יעקב רובין
עבר עריכה על ידי יעקב רובין בתאריך כ"א סיון תשס"ח 11:00
אולי גם בהמוניזם אבל נעזוב את זה
שאלה טובהאוהב אמת
ויכוח ישן. חשבתי שכבר מיצו אותו לפני עשרות שנים. צלום הוא אמנות כי יש בו את כל התנאים שלסינג קבע להגדרת אמנות. דווקא בגלל המימד הריאליסטי של הצילום, קל גם-קשה לצלם. צלמי סטילס גדולים היו מעטים. צלמי קולנוע גדולים היו עד לפני כעשרים שנה, כשצלמים עוד ידעו לצייר בעזרת אור.

לא קראתי את הכל.ארגמן
אבל העובדה שאין הרבה צלמים מפורסמים במידה שבה יש ציירים או פסלים מפורסמים בטח נובעת מהעובדה שהצילום הוא מקצוע צעיר יחסית.
קראתי את זה עוד אתמול כשזה עלה..ציר 60
אבל לא היה לי כח להגיב.
נראה לי שמה שרציתי להגיב טמון פחות או יותר בתוך דבריו של אוהב אמת.
המורה שלי לאומנות מגדירה את זה כאומנותהסהר האיתן
ואני מסכימה איתה במאה אחוז.
צילום זה אומנות שמעבירה רגש ויופי כאחד לדעתי.
כולם--- אמנות, בלי ו', לא אומנות.ארגמן
זה עניין שונה לגמרי ואין לי כוח להסביר את ההבדל.

אביטל- איזה?
חדווה גו'רנוהסהר האיתןאחרונה
אומנות ללא ספק.גייטל רייזל
האמת היא שזה אומנות פחות ידועה.
ושנה שעברה עד שאיזה מישהו צלם אמר לי "תהילה, צילום זה אומנות" וגם הסביר לי והראה לי תמונות שלו ותמונות שאני צילמתי..ותמונות שאנשים שלא מבינים בצילום..וראיתי את ההבדלים.
אכן,
צילום זאת אומנות.
לתפוס את הרגע...

זאת אומנות לענ"ד קלה, שכל אחד שמתעסק בזה יכול באמת להגיע לגדולות.

אבל עדיין, כן, זה אומנות..

אגב,
מפאת האורך וגם התקף העצבות והקריזה שלי, לא היה לי כח לקרוא את הכל. מצטערת.
CureTypes: Convenient Access to Quality Medicationdonaldjohn

CureTypes serves as your one-stop shop for all-encompassing health care answers. It offers a broad selection of pharmaceutical goods, and CureTypes aims to back your path to good health by supplying medicines designed to address various health requirements. CureTypes concentrates on providing top-notch dependable choices for patients ranging from antibiotics to antiviral drugs and treatments for long-term conditions. CureTypes has a user-friendly platform that makes ordering medicines simple and hassle-free guaranteeing prompt deliveries to meet all your healthcare demands.
 

האמת.אנונימי (פותח)

זה היה יום שבת קייצי, ואני, כהרגלי זה קצת יותר משנה, הלכתי לבקר את זקן בית הכנסת הבודד בביתו. בדרך הקצרה שהיתה לי הפשלתי את שרוולי חולצת השבת הארוכה, שקבלתי על עצמי לכבד בה את השבת כדמותו של אבי, תוך שאני מנסה לסדר את הרעיונות שאומר לר' מאיר הזקן, לפשטן קמעא מהעופפות המופשטת המאפיינת את דברי התורה של בחורי הישיבות הגבוהות בציבור.

כשהגעתי הוא כבר המתין לי בחוץ, רכון, בעל כורחו, על ספר התהילים הישן בתוך כסא הגלגלים שלו. "שבת שלום ר' מאיר! מה שלומך?" אמרתי סקול רם, בעודי כופף אליו את קומתי כדי שיוכל להביט בפני ולזהות אותי. "או! או! שבת שלום!" קרא בשמחה, "מה שלומך? בא שב.." 

"כן כן, מיד" השבתי ושלפתי כיסא מערמת הכסאות שניצבה ליד. "תקרא למטפל שיביא כמה עוגיות וקולה, יש במקרר" הוא אמר לי, מניח באיטיות את ספר התהילים על השולחן שלידו והחל לסובב את כסאו אל עבר כיסא הפלסטיק שהצבתי בסמיכות. "זה בסדר, אין צורך", השבתי לו, "אולי אתה רוצה שאביא לך קצת קולה? או סודה?" 

"לא, זה בסדר, לי יש מים", הוא הורה לי בידו הגרומה אל הבקבוק עם הקשית שניצב על השולחן לא רחוק ממנו. "מה שלומך?" הוא שב ושאל, "מה שלום ההורים? ב"ה אבא שלך אדם טוב, כל שבת  הוא אומר לי שבת שלום ושואל איך אני מרגיש.."

"ב"ה" אני משיב, "השבח לאל, הכל בסדר, כולם בריאים". הוא מהנהן קלות בראשו כאומר 'ב"ה'. "באו לבקר אותך השבת?" אני שואל, "אולי הבנות? או שלום?"

"כן, כולם הגיעו בערב שבת, היה יפה מאוד" הוא משיב בשמחה, "שרו, והיה אוכל טוב..."

"איזה יופי" אמרתי בהקלה, "כל הכבוד להם שהם כולם באים". "כן כן" אמר, ואז נזכר ושאל "איפה היית שבוע שעבר? בישיבה?"

"כן ר' מאיר, צריך ללמוד.." עניתי כמתנצל. "כמובן", אמר, "אבל זה בסדר, יש בחורה חכמה שבאה לבקר אותי, יעל. איזה חכמה היא, לומדת, משקיעה, וגם אומרת לי דברי תורה על פרשת השבוע..."

מעניין, אני חושב לעצמי, זה חדש... מי כבר מכיר את ר' מאיר בשכונה ובא לבקר אותו? בטח מדובר על מישהי מבוגרת שבאה לדבר איתו. כבר יצא לי, בזמן ששהיתי במחיצתו של ר' מאיר, להפגש עם אחת מן השכנות לשעבר שגרו לידו ובאה לשוחח עימו קצת ולהפיג את בדידותו.

"איזה יופי" אמרתי לו בקול מעודד, והתחלתי לדבר על מעלת החסד מן הדברים שלמדנו לאחרונה בנושא מן הגמרא במסכת שבת. במהלך הדברים, כהרגלו, ר' מאיר הפסיק אותי בסיפורים על העבר ועל משפחתו, כשהוא מידי פעם מזכיר את אותה 'יעל' שבאה לבקר אותו מידי פעם, ומאבד את ההקשר של דברי הקודמים.

ולפתע, מאחורי גבי נשמעת חריקת שער הברזל, ואז קול צעיר קורא "סבא מאיר! מה שלומך? התגעגעתי אליך!" וכבת בית, בחורה צעירה שנראית קרוב לגילי, שולפת כיסא פלסטיק נוסף וממקמת אותו מצידו הנוסף של ר' מאיר הזקן. "או! יעל! מה שלומך? מה שלום ההורים?" פתח ר' מאיר בשמחה ופנה אלי "זו יעל שסיפרתי לך עליה".

"נעים מאוד.." אני מסביר לה פנים, והפנים שהוסברו אלי חזרה מוכרות לי מאיזה שהוא מקום. "אתם מכירים?" שואל ר' מאיר. "כן," מיד משיבה יעל, "היינו יחד בסניף, אתה עומר נכון?"

ואני מתפלא. לא הייתי דמות שאמורים להכיר אותה משם. "אמת". "היית באמצע לומר כמה דברי תורה נכון? תמשיכו בבקשה" אמרה בנימה קצת מתנצלת. "ר' מאיר סיפר לי שאת גם אומרת לו דברים על הפרשה מידי שבוע, אז בכבוד", די מיציתי את מה שהיה לי להגיד, הרהרתי.

"לא לא, תמשיך, זה באמת לא משהו רציני, אני רק קוראת לסבא מאיר קצת מהחומש ומסבירה.." היא משיבה. דליתי עוד איזה רעיון במחשבתי והתחלתי לומר אותו, ולאחר כמה רגעים ר' מאיר הפסיק אותי ובאופן מפתיע אמר "אתה יודע, יש לה משפחה ממש טובה, אנשים טובים, וגם חכמה – אולי תצאו יחד?"

באותו רגע נאלמתי דומיה, ולפני שהספקתי להיות מובך כדבעי, היא הזדרזה ואמר "תודה סבא מאיר, אבל אני כבר נפגשת עם מישהו.." התעשתי וקצת שחקתי על הסיטואציה, מנסה לחזור אל הנושא הקודם עליו דברתי לפני רגע. בינתיים ר' מאיר מפשיל את שרוולו ומביט אל שעונו המיוחד, שסימניו באותיות עברית חילוף המספרים "כבר צריך לצאת לבית הכנסת" הוא אומר וקורא למטפל, תוך שהוא מגדף אותו קמעא.

ליווינו את ר' מאיר לבית הכנסת, ולפני שנכנסתי אחריו גם אני, פניתי אל יעל וחזקתי אותה על ההשתדלות לבוא לשוחח עם ר' מאיר, תוך שאני מתפלא איך ומניין היא מכירה אותו. היא סיפרה לי שלא מזמן סבתא נפטרה ממגפת הקורונה שפקדה את העולם, וכשעברה ליד ביתו כאשר באה לבקר חברה שגרה בשכנות, ראתה אותו כשישב בחוץ והחלה לשוחח עימו. כשסבתא היתה בחיים היא היתה דואגת לה ובאה לבקר ולשוחח בקביעות, ועתה השיח הזה חסר לה, כך שהיא שמחה שפגשה את 'סבא מאיר'.

הנהנתי ונפרדתי ממנה לשלום, נכנס לתפילת מנחה של שבת בבית הכנסת הספרדי, מהרהר בסיטואציה המוזרה. ומאז, על אף כל הבחורות שיצאתי איתן לפניה ואחריה – היא לא יוצאת לי מהראש.

העלה לי חיוך.כְּקֶדֶם

ובאמת מעורר השראה

תודה על זה

...אנונימי (פותח)אחרונה

היא התחתנה לפני שבועיים. מזל טוב.

היושעלמת חן

היה פורום של שירים נכון? אני לא טועה..

אממ מחפשת בלי קשר צילצול של השיר אם תבנה של בית ,של איתי דוד אם למישהו יש

תודה

את מכוונת אולי לפרוזה וכתיבה חופשית?אנונימי (2)
לאעלמת חן
היה פורום שנקרא שירים, אני כמעט בטוחה בזה
יש את זה:כי קרוב.
עבר עריכה על ידי כי קרוב. בתאריך י"א בשבט תשפ"ד 08:17

פורום שירים

הוא נטוש למדימבולבלת מאדדדדאחרונה

עדיף בפורום אחר (צלילים ומוזיקה, או גיטרה)

ואפילו בצמע הגיוני יותר שיענו לך על זה...

תמיד זוכרת אותך, לא צריך חודש או יוםסתוית סימה

בס"ד

 

חודש המודעות הגיע ככה אומרים,

לידות שקטות בלי קול, ככה באוקטובר פתאום,

אני רושמת לך תינוקות שלי, שככה תישארי לעד,

על חיים שהגיעו בשקט, בתוך סערה גועשת,

בחדר לידה במקום שבו יש כל הזמן חיים,

פתאום את המוות פוגשים,

עברו 5 שנים מאז,

רציתי להגיד לך שאני זוכרת אותך, בדיוק כמו שהיית,

יפת תואר שקשה לתאר,

זכיתי בך ל9 חודשים קסומים, להרגיש אותך עמוק בפנים,

בלב שלי תהיי תמיד, מחכה לך כבר שתחזרי,

אומרים שתקומו ראשונים בתחיית המתים, כי אתם טהורים,

לא חטאתם בכלל ככה אומרים,

אחרי קבורתך קברתי גם את אבי, את בטח יודעת הוא לידך,

הרי הוא סבך,

הרגשתי שהעצב גובר עליי, לקחתי את התהילים ביד,

והלכתי להדליק נרות לשבת,

אמרתי לחוקר ליבות וכליות שלח לי נחמה בקרוב,

ופתאום הם הגיעו בלי שהתכוונתי, אוליי ככה כיוונתי,

שתי נשמות חדשות הופיעו, תאומים מבלי שציפינו,

אמרתי תודה רבה לבורא עולם, תודה שהראת לי שאני יכולה,

לאסוף את השברים ולקום, להתמודד עם לב שבור,

לחבק את האמונה בבכי של שמחה,

את , את התיקון שלך סיימת, הוא היה שלם ומיוחד,

אנחנו פה למטה מנסים לתקן את עצמנו, לחבר את החלקים שנותרו בחיינו,

ולהאמין שאת שלמה, ומתפללת עלינו,

אני אוהבת אותך בדיוק כמו שהיית, זכיתי בך לעולמים,

מחכה לך שתחזרי , עד שיבוא משיח יקירי בקרוב,

תודה שלמרות הכל בחרת לרדת בשבילי,

ותודה אבא, תודה שבחרת בי .

...אילת השחראחרונה

כמה עוצמות יש בך.

נגעת בי ממש.

ואיתך בתפילות ובייחולים ובתודות לבורא עולם.

🤍

טוב, פה בטח אין אף אחד שמסתכל, ובכל זאת..אני הנני כאינני

אנחנו מנסים להקים לתחייה את פורום "צלילים ומוסיקה" - נגנים ויוצרי מוסיקה יקרים וחביבים! נשמח שתצטרפו אלינו!!

 

מוזמנים להתחיל בשרשור הכירות החדש שהכנו לכם, שם תתודעו לעוד כמה דברים אנחנו מכינים לכם!

 

🎵🎶 שרשור היכרות תשפ"ד + עדכון! 📢📣 - צלילים ומוסיקה

 

בברכת "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" - המנהלים החדשדשים!

ב"ה, בהשגחה אלקית, עכשיו כבר לא כ"כ מפריע לפרסם.אני הנני כאינני

האם את חושבת עליי כמו שאני חושב עלייך?

האם מה שאמרתי לך מסיח דעתך בתפילותייך?

 

האם את האחת? האם זו אהבה עיוורת? 

איך בכלל אדע, אם לא חוויתי מעולם אחרת?

 

איך אעבור את המסע הזה בלי שום חרטות?

איך אהיה שלם עם אלקים על אף ההסתרות?

 

תם, ועוד אשלים עם זה.

מה זה לדעתכם יוצר טוב?yaeli1989

מתעניינת איך לדעתכם נוצר יוצר מעולה?

 

עבודה מהבית קלילה נוראאנציללואנטנך

דרושים דרושות לעבודה מהבית בקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן, הזנת נתונים, תמלול, ותרגום, לפרטים נא לפנות בוואטספ למספר 050-2322173
 

אולי יעניין אותך