ויקבלו כולם את עול מלכותך \ קטע לשמחת תורהנפתלי הדג

האמת היא שזה קטע די ישן שלי  (3 שנים..) ואחד הבודדים שהוא לא שיר ככה שיכול להיות שהוא פחות טוב. אבל בכל זאת אשמח אם תביעו את דעתכם.

"ויקבלו כולם את עול מלכותך"

 

כבר מרחוק אני שומע את קולות התפילה.

קולם של המון אדם, ערב רב שכולו עוסק באחת, בתפילה.

הכותל מלא בשעה זו יותר מבכל שעה אחרת של היום, יהודים זורמים ממנו ואליו, ישנם כאלו שכובע לראשם ואחרים מעדיפים את השטריימל, ישנם את אלו המעדיפים את הכיפה הסרוגה בלבן וכחול ולעומתם מתנוססת הכיפה המצויצת של חסידי ברסלב.

מבטי נח גם על כמה דמויות מהוססות, מכווצות קמעה, מביטות בשילוב של רגש וחשש על מאות האנשים שסביבם, על ראשם נחה כיפה לבנה וקטנה שכאילו מתכווצת מבושה ומנסה שלא להיראות.

זוהי שעת בין הערביים וההמונים זורמים למנחה של שמחת-תורה, קריאות של "מינחֶה" ו"צֶנטֵר, צֶנֵטר!" נישאות לחלל האוויר יחד עם קולם המסתלסל של יוצאי המזרח שעדיין מתנגן בהקפות. בליל קולות וצבעים מקיף אותי, הנכנס לחפש מניין למנחה, אני נכנס למניין של לובשי-השחור, מבטאם כבד והמילים היוצאות מפיהם מתובלות בריח של גמרא ומפרשים, גפילטע וצ'ולנט, לצידי עומדת בתפילה קבוצת חסידים, על ראשם כיפות לבנות שעליהם מתנוסס בגאון שמן של רבי נחמן, שירה בוקעת מפיהם, שירה של שמחה וקריאה למשיח.

בצידי השני נמצאת גם היא קבוצה הקוראת למשיח, אך הפלא ופלא, המשיח אינו אותו משיח והקולות עולים וגובהים ומצטרדים לקריאת תפילת העמידה.

לאחר התפילה יהודי טוב יישב וילמד, אני ניגש לחדרי הלימוד הגדושים מפה לפה, קולות התורה נשמעים ברקע, ש"ס ופוסקים מחכים לעובר שרק יבוא ויקטוף.

ולומדים רק רגע קט וכבר..."מעיריב! מעיריב!" הרחבה אינה גדושה כבר כשאנו מוצאים לנו מניין שנראה שונה מכל קודמיו הקולות שקטים ורגועים והתפילה מתחילה.

אנו מתפללים עם חזן שמתפלל ב"הבוירה אשכנוזיס" ולאחר שמונה-עשרה אני שוקע, ככל אדם מישראל, בהרהורים.

 מה רואה ריבון העולמים כשהוא מביט עלינו מכיסאו?

אני מביט סביבי וצופה, אני רואה מניין אחד של חסידים ואחר של מתנגדים, אחד של יוצאי עדות תימן ושכנו מלא במרוקאים. האחד מתהדר בדגל הצהוב של חב"ד והאחר בקפוטה של אדמו"רו.

בצד מתווכח לו אמריקאי עם יוצא עדות מזרח ולצידו מתווכח המפד"לניק עם החרדי.

ואני בוש ונכלם, מה רואה אלוקים ממעון קודשו מן השמיים?

ההוא מתווכח עם השני וההוא בז לאחר, אחד צועק על חברו ורעיהו מרים עליו יד.

הרי כל הרואה יבוש וכל הצופה יבוז לנו!

אני שקוע בהרהורי כשהחזן מגיע ל"עלינו לשבח", אני מסתכל בסידור וקורא את התפילה, ואז מביט סביבי שוב, אני רואה את מנייני שלי,  עם החזן האשכנזי שלצידו יושב האדם מעדות המזרח, עם האדון האמריקאי המתיישב בנוחות לצד החרד התימני עם הפאות המסולסלות.

מזווית עיני אני נוכח בחב"דניק אחד המנהל שיחה ערה עם אדם ללא כיפה, שניהם מחייכים ושמחים.

אני עוצר במשפט אחד באמצע התפילה ומביט סביבי שוב,

"ויקבלו כולם את עול מלכותך"

 

אני מקשיב לקולות האנשים,למילותיהם, לרצונם, ונוכח שכולם מקבלים עליהם באהבה עול מלכות שמיים מול שריד בית מקדשנו החרב, אני מביט בכותל ולפתע נראה שהוא קורן אלי, כמאשר.

במבט החדש הזה כל המראות מסביבי כאילו משתנים, כאילו כל כיפות המוני בית ישראל מתמזגות לאחת יפה ובוהקת ומחייכת,

ובאופן מפתיע זו היא כיפתו של האחד שאינו דתי, הכיפה הקטנה והלבנה,

רק עכשיו, היא כבר אינה מתכווצת מבושה ונראית היפה מכל.

מוחה בתוקף. למה שיר יותר טוב מקטע? וזה טוב מאוד אחת-קטנה

ב"ה

 

קטע שנון ועמוק, אבחנות דקות שמשאירות אותי פעורת פה קצת.

באמת מרשים ביותר.

דבר אחד קצת הפריע לי - לא הבנתי כ"כ את הסוף... למה זו המסקנה?

תגובה?נפתלי הדג

1. אני יותר טוב בשירים- הרבה יותר קשה לי לכתוב קטעים ארוכים.. אז זה עניין אישי וקטע הוא באמת יוצא דופן.

2. תודה, אפשר דוגמאות?

3. גררר...אין לי זמן להסביר..אני פשוט לחוץ עכשיו- אני אסביר בהזדמנות..

תגובה...אחת-קטנהאחרונה

1. כן, תיארתי לעצמי שזה ככה... נכתב בהומור

2. "אני נכנס למניין של לובשי-השחור, מבטאם כבד והמילים היוצאות מפיהם מתובלות בריח של גמרא ומפרשים, גפילטע וצ'ולנט"

"המשיח אינו אותו משיח"

סתם דוגמאות, מאוד יפות בעיני.

חברה הראתה לי. מה חושבים?שלום לך ארץ

משפחה יקרה!
ראיתי אותו רץ 
בדמי חייו, אחרי כלנית או כלב שובב
מנסה לחזר למרות המשבר
מצא אהובה בתוך הכאב
ראיתיו שטוף בזיכרונותיו על חבריו שאין הם עוד כאן

ולך אימא רציתי לומר
שאיתך אני אבלה
קרעתי את הדש
וישבתי על שרפרף
הלב שבור
שתיים מדם
ועוד אלפים, אלפים מהאומה הגדולה
ישבתי, ובכיתי, ונקרעתי לגזרים
את הלב שלי אפחד כבר לא ישלים
כעסתי, את העולם שברתי.
איתך אבא כבר לא דיברתי
דיברתי כמו אומללה
מה נראלך? אתה משוגע? אתה בכלל לא מבין מה לקחת!
רציתי לשבור אותך בחזרה
את הלב שלך. שלי. בעוצמה.
לנקום על מה שנלקח ולא אקבל לעולם
אבל נמשכתי אליך בחזרה
אל הלב של אבא
למרות שלקבל ממך כבר לא יכולתי יותר
 

אז רציתי לספר שהלב נשאר שבור. מרוסק לחתיכות.
גם אם את זה קשה לראות
אבל מה לעשות שכבר אמרת
"אין דבר שלם יותר מלב שבור"
אז אבא שתדע שלמרות הכל אני סולחת'ך 
גם אם מה שעשית לא צודק
כי מה לעשות אתה חכם פי אלף.

נב. אז אותך מדינה, עליך עדין חולמת.
בך אקים משפחה לתפארת.
אך תמיד אשאיר בך חותם
שעליך נקבר אהובי ולא חזר

היא כתבה, שומרת על זכויות יוצריםשלום לך ארץאחרונה
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 


 

מדבראני הנני כאינני

מחפש מוצא, אולי איזו דרך

פתחתי פתח, האם יש בזה ערך?

שוב נפלתי, מי יקימני?

וכל כך התחננתי, פניך אנה ממני


מאמין בהסתר, בכל התפאורה

ואין עם מי לדבר, לזרוק בו מרה

ואם אשבר, כבר לא נותרה בי צורה

וכיצד אתחבר, אמצא כנגד עזרה


נזרקתי בבור, אין פנים אין אחור

רק עקרב ונחש, מעורפל מהשחור

שדים וקליפות, פרשת אחרי מות

מול עדשת מצלמות, תופפות עלמות.


והנפש במנוסה, מאלקים התביישה

המרחק שוב כיסה, ערוותה הלבושה

והוא קורא לה שובי, זהו שמה (מ)מכבר

שכחה זהותה, בשטטה במדבר.

"ולמוות לא נתנני"תמהון לבב
עבר עריכה על ידי תמהון לבב בתאריך י"ד בכסלו תשפ"ו 18:16

ראיתי כופר אחד, מת באיוולתו,

קרבן על מזבח מולדתו.

שורות שורות באו לסופדו ולבכותו.


 

"זה העלם! הצעיר בשנים – בכיר בניו של ריבון העולמים!

והוא כתכשיט בהיכלו! קדוש יאמר לו!"


 

ואני מהרהר...

הרי בחייו היה כה שחור,

ובמותו – הרב אומר: "אין כמוהו צחור!"

"אם פשע וסרח – כעת הריהו מלאך!"

"מותו – כפרתנו, מותו – כפרתו, ונפלאית נחלתו"


 

ואני??

אלוהים, יודע תעלומות

– האין אני כופר, פושע וסורח??

ומה לי בעולם כזה להיות גורלי כאורח

בשבט עברתך מזדעק וצורח?


 

אם גם למעלה יש ניסים ואנשים הופכים לקדושים

בגופה מחוללת

– לכזאת נפשי מייחלת.

ואם על כל פשעים יכסו חיים המשתתקים

– הנה כל סעיפיי משתוקקים.


 

אלוהים אתה ידעת,

גופי ונפשי – כבר שבורים...

אך רוחי ונשמתי עדיין רק אליך הם עורגים,

קח אותי אליך! כאותם ההרוגים.


 

אם זו המשמעות, להיות רק שלך,

טהור, נקי, דבוק בשלימות

– אני כבר לא יכול לחכות למות...

...רחל יהודייה בדםאחרונה
יש בזה משהו שמעביר רטט
חיפוש קוראים לסיפור קצראורנשטיין

מחפשת קוראים/קוראות מהמגזר הציוני-דתי, כדי לקרוא סיפור זכרונות קצרצר של יוצא ברית המועצות לשעבר, ולענות על כמה שאלות. 

 

הסיפור באורך 38 עמודים. 

 

פרטים על הספר:

השעון המתקתק במרתף - סיפור מהווי נערותו של הרב מיכל וישצקי, מאחורי מסך הברזל. 

 

תקציר:

 

ברית המועצות, תשט"ו. סדרי הלימוד של מִיכֵל וישצקי די רגילים: לימוד גמרא בבוקר, ולימוד חסידות עם אביו אחר הצהריים – שחזר מגלותו בקזחסטן חודשיים קודם לכן.

אלא שאז החסיד האגדי, ר' מענדל פוטרעפאס גם משתחרר ממאסר פתאום. הוא מאתגר את מיכל בסדרי לימוד חדשים – המובילים בקלות לרצף סיכונים חדש.

עד להימור הגדול מכולם. 

 

...רחל יהודייה בדם

והפחד.

הפחד מהריק הזה.

הדבר הריק הזה שרוצה שאהיה כמוהו.

שאבלע בתוכו.

שאבלע את עצמי.

הפחד שיחזור.

הפחד שהוא שם.

אורב. עדיין מחפש אותי.

איזה נאמנות.

אנשים כל כך רוצים נאמנות כזו אה?!.

ואני רק רוצה שייתן לי. ייתן לי להישאר אני.

ייתן לי מקום. ישאיר אותי אני.

והפחד הזה נמצא שם.

ואני מרימה את הראש.

וממשיכה.

לתפוס מקום. שאני אני.

יפה. נסתר. גבוה.טויוטה

תודה.

יפייפה וכל-כך נכוןידידיה ג
...רחל יהודייה בדםאחרונה
תודה..
מנהל? אפשר להעביר שירשור שלי לפה?תמהון לבב

(שתיקה רועמת) - ריק ומוסתר

 

זה? במקום שיהיה בפורום השני

בלתי אפשרי 😐אני הנני כאינני
כנס להודעה שםארץ השוקולדאחרונה

תלחץ על עריכה, תלחץ על בחר הכל, העתק ואז תפתח שרשור כאן.

(אל תעשה גזור כדי שלא יימחק לך בטעות)


אחר כך אתה יכול שוב לערוך שם ולמחוק את התוכן

תנועהמוריה.

הידית עולה אט אט ובסיבוב יורדת מטה. ועוד סיבוב: למעלה במאמץ ודחיפה חזקה למטה.

היא מתנשפת, אבל לא פוסקת. זוהי מלאכתה ואין לה אלא לעשותה בלי להתלונן. כל יום היא כאן, ניצבת על המשמר. דוחפת, מסובבת, מסיעה את הידית שוב ושוב על צירה בסיבוב.

כל תנועה שלה, כל דחיפה ולו הקטנה ביותר מקדמת עוד ועוד את המנוע, כל סיבוב וחצי סיבוב, מניע את העצם. בסוף כל יום היא מאשרת, אכן נראית התקדמות. היא סוקרת בעיניים מצומצמות את המרחק בין המקום בו היתה בתחילת היום לבין המקום בו היא כעת לאחר עבודה של יום תמים. אז היא מתמלאת סיפוק ונחת. אז היא יכולה לפרוש לנוח, להרוויח בביתה עם היקרים לה ולדעת כי עשתה את מלאכתה להיום.

ישנם ימים שהכל חלק והסיבוב פשוט הוא, כאילו מעצמה מסתובבת הידית. לעומתם יש ימים שהידית שחוקה וקשה לה לאחוז בה, שהיד האוחזת עייפה, או שהגלגל כבד עד מאד. לעיתים קרובות קורה שידיים נוספות בוחשות איתה בקלחת, ומסובבות ידיות הפוכות. אבל כל אלו, כמו אינם נוגעים לה, היא מגיעה בכל יום בשעת בוקר מוקדמת, מתייצבת בעמדתה ומסובבת, והידית נעה, והסיבוב מניע.

היא לא מנסה להיאבק, היא לא מוכיחה לאיש דבר, היא נוכחת ומסובבת ומניעה. אף כוח בעולם לא יוכל לה, אף כוח בעולם לא ימנע ממנה למלא את תפקידה במסירות. אף כוח בעולם לא יעצור אותה מלסובב ולהניע.

ויש התקדמות, וישנה תנועה.

תמיד ישנה תנועה.

° ° °

אלוקי, נשמה נתת בי, והיא אינה פוסקת מלסובב ולקדם אותי.

אתה בראתה, אתה יצרתה, ונפחתה בי והיא מניעה אותי אליך.

כל זמן שהנשמה בקרבי מודה אני לפניך עליה.

מענייןיוני.ו.אחרונה

אולי יעניין אותך