עבר עריכה על ידי שום וחניכה בתאריך כ"ג בכסלו תשע"ד 01:35
עבר עריכה על ידי שום וחניכה בתאריך כ"ג בכסלו תשע"ד 01:27
עבר עריכה על ידי שום וחניכה בתאריך כ"ג בכסלו תשע"ד 01:26
עבר עריכה על ידי שום וחניכה בתאריך כ"ג בכסלו תשע"ד 01:25
לכאורה לא יתכן ש"נדע" באמת מאומה, והרי ההסבר:
ידועים דברי הרמב"ם בהל' יסוה"ת שלגבי הקב"ה הכל אחד-
הוא היודע והוא הידוע והוא הדעה. נמצא א"כ שהמידע ("הידוע"
בלשון הרמב"ם) הוא חלק בלתי נפרד מהקב"ה, ואיננו נטפל
אליו כבני אדם. ועל דרך זו אמר החכם ר"י אלבו בספר העיקרים:
"אילו ידעתיו - הייתיו".
נוסיף עוד נדבך:
מכיוון שהשאיפה לאחד את שלושת ה"מרכיבים"
הנ"ל לגבי הבורא נובעת מתוך הכרת אחדותו, שלא יתכן שכלפיו
יתפרדו שלושת היסודות הללו משום שא"כ לא יהיה אחוד באמת,
א"כ כל שכן שלא נוכל לומר במידע עצמו שהוא חלוק לכמה חלקים,
כלומר שניתן להפריד ידיעה מידיעה, שהרי המידע הוא חלק ממנו,
ואם במידע ימצא פירוד וחיבור, נמצא שגם בו עצמו שייכים אותם
מושגים.
נעבור הלאה:
לאור האמור לעיל לכאורה נגזרת המסקנה שלא יתכן שבן אנוש
יבין וישיג וידע השגה אמיתית כלשהי מהמציאות על אמיתתה,
שהרי אותה השגה היא בהכרח חלק מהמידע אותו הקב"ה יודע,
וכבר אמרנו שאם משיג מקצת המידע בהכרח הוא שמשיג כולו,
ואם משיג כולו נמצא שהוא עצמו הקב"ה. והרי הכשל עומד לפנינו
כחומה בצורה.
ואם תרצו אפשר גם להתקדם הלאה:
גם התובנה הזאת שלא ניתן להבין כלום בכל זאת מוגדרת
כ"תובנה". לאור התובנה הזאת עצמה - איך ניתן להבין או לידע
אותה עצמה?
וסליחה אם
למישהו,
או שהוא
מה אני רוצה ממנו...