אז מהי קומפוזיציה?
"מבנה אמנתי של יצירה..." [מילון ספיר, שם, שם]
ההגדרה המילונית היבשה של המושג קומפוזיציה [או "מיחבר" בשמה העברי] די מעורפלת,
ננסה בשורות הבאות להתמקד בקומפוזיציה בתחום הצילום דווקא, כלומר במבנה האמנותי של יצירה בתחום הצילום, ולהבין קצת יותר מה מקומה [אני כבר מגלה: הנכבד ביותר] של תשומת הלב לקומפוזיציה כשאנו ניגשים לצלם.
הקומפוזיציה מבטאת את היחסים בין האובייקטים השונים בצילום, וכן את היחסים ביניהם למסגרת הכללית של הצילום.
בבחירת קומפוזיציה נכונה אנו נגרום לתמונה להיות דינאמית, מעניינת ומושכת העין, נגרום לאובייקטים [או האובייקט] המרכזיים להיות מעניינים ולא סתם בנאליים.
אנו נעזר בקווים ישרים ולא ישרים, בצבעים, בצורות, בכיוונים, בניגודים ובאמצעים אופטיים כדי למשוך את עינו של הצופה בדיוק לאן שאנו רוצים.
נבחן כמה כללים חשובים שיעזרו לנו לבחור את הקומפוזיציה המוצלחת ביותר כשאנו ניגשים לצלם:
א. נושא מרכזי:
תמונה חייבת שיהיה לה איזשהו נושא מרכזי, נושא שמירב תשומת הלב תופנה אליו, אם בגלל שהוא בולט מעצם טבעו או כיון שהצלם עצמו הבליט אותו באמצעות בחירה בקומפוזיציה נכונה. תמונה נטולת נושא מרכזי הינה בעייתית למדי [ויש שיאמרו שאינה תמונה כלל].
ב. רקע:
לאחר שבחרנו מהו הנושא עלינו לבחור את הרקע.
האם הוא יהיה אחיד? מורכב? "בוקה" [רקע מרוחק מטושטש, מעין לוח של גוונים שונים]?
בחירה זו תשפיע ביותר על הצילום.
אמצעי חשוב בשלב זה הוא יצירת ניגודיות.
העין שלנו אוהבת, אבל ממש אוהבת, ניגודיות. לכן ניצור ניגודיות בין אובייקטים שונים בצילום ובעיקר בין נושא הצילום לרקע.
ניגוד יכול להיות בין כהה לבהיר, בין צבעים "ניטראליים" בהירים [לבן, צהוב בהיר, חום בהיר] לצבעים "חיים" [אדום, גוונים עזים מאד של כחול וירוק] או בין חד למטושטש.
ג. זווית הצילום:
זווית הצילום הנה אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת הקומפוזיציה. זווית מעניינת תגרום לנו להתעכב על התמונה ולעיין בה, לעומתה זווית בנאלית תגרום לכך שהתמונה כמעט ולא תקבל תשומת לב.
לכן אנו נבחר לצלם מזווית שונה ממה שהאדם רגיל לראות בד"כ. צילום בזווית נמוכה מאד, או בזווית מלמעלה, כשאנו רגילים להסתכל באלכסון, תתן לנו תמונה הרבה יותר טובה.
כמו כן פעמים רבות נבחר לצלם מזווית "גובה העיניים" של האובייקט, בעיקר כאשר מדובר באובייקט חי.
ד. חוק השלישים:
אובייקט הממוקם במרכז התמונה או קו החוצה את התמונה במרכזה הינם בנאליים למדי ובד"כ אינם יוצרים התעניינות מיוחדת. לכן אחד החוקים הבסיסיים ביותר ביצירת קומפוזיציה הוא חוק השלישים, ע"פ חוק זה אנו נחלק את שטח התמונה בשני קווים אופקיים ושני אנכיים, כך שייווצרו לנו שלש רצועות אופקיות ושלש רצועות אנכיות. את האובייקטים העיקריים בתמונה אנו נמקם בנקודות ההצטלבות של הקווים, ואת הקווים האופקיים והאנכיים שבתמונה כגון קו חוף, אופק, מבנה, פסל וכדו' נמקם על הקווים הדמיוניים ששרטטנו.
שמים: אם השמים ניטראליים ומשמימים ובכל זאת אנו רוצים להכניס אותם לצילום נמקם אותם בשליש העליון של הצילום. במקרה שהשמים יותר "מסעירים" ומהווים חלק מרכזי מהצילום לרוב נמקם אותם על שני השלישים העליונים של הצילום.
לעולם קו השמים לא יחתוך את הצילום באמצעו!
חלוקה לשלישים:
ה. תמונת עומק:
כשאנו משווים לצילום ממד של עומק ע"י שימוש נכון בקווים, צורות וצבעים אנו בעצם מוליכים את העין בדרך הטבעית ביותר. תמונת עומק בדרך כלל תהיה סימטרית.
ו. מרווח תנועה לאובייקט המרכזי:
נשתדל תמיד לתת מרווח תנועה לאובייקט המרכזי. כלומר, אם "פניו" של האובייקט מופנים לכיוון מסוים נשתדל בד"כ להשאיר יותר מרווח פנוי בכיוון זה מאשר לכיוון "אחוריו" של האובייקט.
למשל אם אנו מצלמים מכונית נוסעת, בד"כ נמקם את המכונית בשליש הצילום כשני שליש מהצילום יהיו בכיוון נסיעתה ושליש אחד מאחריה.
ז. מסגרת:
המסגרת נראית לנו תמיד כפרט שולי וקטן בתמונה, מעין "אקסטרה" שמי שמעוניין מוסיף לאחר הצילום.
האמת היא שההיפך הגמור הוא הנכון, המסגרת חשובה מאד כיוון שהוא תוחמת את הצילום ומוסיפה לו רבות. ישנם שני סוגים של מסגרות:
מסגרת טבעית – במסגור טבעי אנו נשתמש באובייקטים טבעיים שנמצאים בשטח כגון חלון, ענפים, גדר וכדו' מסגור זה מעניין מאד וגם עוזר לסגור שטחים מתים בתמונה. מסגור טבעי לא חייב להיות מלא, הוא בהחלט יכול להיות חלקי.
מסגרת מלאכותית – כשמה כן היא, מסגרת מלאכותית שהצלם מוסיף לצילום בין אם בעריכה ובין אם בשלב מאוחר יותר. לרוב המסגרת היא ניטראלית, שחורה או לבנה, אשר מבליטה ותוחמת את הצילום ומוסיפה לו המון!
שימו לב! הכלל החשוב ביותר ביצירה הוא שצריך להיות יצירתיים, כפשוטו. צילום הוא לא מדע מדויק והכללים שהוזכרו אינם מחייבים כלל ועיקר, לעיתים דווקא שבירה בוטה של הכללים המקובלים היא זו שנותנת לנו את התוצאה הטובה ביותר.
לעבודה!
הבמה כולה שלכם!
נ.ב. כל הנ"ל נכתב בעקבות דרישה מהשטח. נשמח לשמוע עוד בקשות, הארות והערות!




