אני בחורה בת 23,
חיה חיים די עמוסים
ובשונה מחברותי
אני לא חשה כמיהה גדולה להתחתן,
אין לי חוסר.
(כן קיימות סיטואציות שאני מרגישה צורך- אבל בד"כ לא).
אמנם כשאני רואה רווקות מבוגרות נצבט לבי,
וכשאני רואה אישה צעירה שהספיקה הרבה בחיים
אני מאד רוצה להידמות אליה…
(אני רוצה הרבה ילדים וגם מאד רוצה בעז"ה להתחתן)
אני לא ברורה עם עצמי ומאד תנודתית בעניין…
השאלה- בשביל מה מתחתנים?
או יותר ספציפי-
בשביל מה אנחנו, כיהודים, מתחתנים?
שלום תהילה ויישר כוח על השאלה,
ממש שאלה חשובה "לשם מה מתחתנים"?
קודם כל בקשר להתלבטות שלך
האם את רוצה להתחתן או לא,
את במצב מצוין ואנושי מאוד.
כולנו בנויים מרצונות שונים מגוונים וגם מנוגדים.
זה חלק מהיותנו בני אדם
בעלי שאיפות שונות ונפש מורכבת
ולא מלאכי השרת.
כנראה שאת גם רוצה להתחתן וגם לא רוצה להתחתן.
יש סיבות שמובילות אותך לרצות
ויש סיבות שמובילות אותך לא לרצות.
בשביל להתחתן
אין חובה שיהיה רצון ממש חזק ובוער.
אולי אדרבא,
יש משהו טוב בלהחליט להיפגש
לפני שזה נהיה דחוף ולחוץ.
לחפש ולמצוא מתוך נינוחות ושיקול דעת.
ובשביל מה אנחנו כיהודים מתחתנים?
מהשאלה שלך אני מבין,
שאת מחפשת את המניע האידאולוגי ל"למה להתחתן".
וזה חשוב מאוד.
ובכל זאת אני רוצה להתחיל מ:
למה להתחתן –
ברמה האישית והאנושית,
אסביר בהמשך מדוע.
חשוב לדעת –
שלהתחתן זה דבר שמח,
מלא אהבה, מלא כיף,
בית משלך, ילדים משלך,
מישהו שאוהב רק אותך,
הזדמנות לחוות את החיים
ברובד הכי עמוק ושמח שלהם.
כמובן שבגלל הפונטנציאל הגדול שבבית,
זה לא רק כל כך ורוד…
יש התמודדויות, ויש קשיים
וצריך לעמול כדי שהנישואין ישאו את הפירות הרצויים.
אבל בגדול,
נישואין מוצלחים –
זו הדרך היחידה והטובה ביותר להרגיש מלאות וסיפוק.
כמו שאת בוודאי יודעת ,
אדם לא מרגיש סיפוק
רק מלחיות את החיים
וגם לא מ'לבלות',
אלא רק ממעשים שיש בהם נתינה,
השפעה על העולם,
והגשמה של הכוחות הטמונים בו.
אפשרות האמיתית והעמוקה ביותר להגשמה עצמית,
ההשפעה המשמעותית ביותר על העולם
נתינה באופן העמוק ביותר,
זה במערכת של זוגיות.
נתינה וקבלה של אהבה מבן הזוג,
להיות בקרבה גדולה עם אדם אהוב,
זה הדבר שבונה את הנפש ,
את הביטחון ואת השמחה.
גם לך וגם לו.
הולדת ילדים –
זו ההשפעה הגדולה ביותר שאפשר לתת.
ממש לברוא אדם מאפס,
לתת לו את צרכיו הכי בסיסיים ,
להיות שותפה בבניית השקפת העולם שלו,
ובסופו של דבר,
לתת לו גם את העצמאות שלו.
מבחינתך –
אין הגשמה עצמית גדולה מזו.
היציבות בתא המשפחתי
נותן לאדם את היכולת להשפיע החוצה
ולמצות את היכולות שלו בצורה הרמונית ומאוזנת
עם ההשקעה פנימה בעצמו.
חיים טבעיים ובריאים –
הטבע של הגוף והנפש שלנו בנוי בצורה כזאת,
שצורת החיים המתאימה לו זה של זוגיות ויצירת משפחה.
"לא טוב היות האדם לבדו".
המשך הקיום שלי בעולם –
אנחנו בני תמותה,
יבוא יום ולא נהיה יותר בעולם.
מבחינה אישית זה האבדן הגדול ביותר.
אבל אם יש לנו צאצאים
במידה רבה הם ההמשך שלנו,
הקיום שלנו עדיין יימצא
וימשיך לפעול בעולם "בניין עדי עד".
מה שכתבתי עד כאן נכון לא רק ליהודים
אלא לכל אדם.
אנחנו כיהודים מאמינים
שהסיבה שאנחנו מתחתנים ,
לא מנותקת מהסיבה שכל אדם רוצה להתחתן
אלא מוסיפה בו נופך.
אנחנו מאמינים ,
שאותו רצון וצורך לנתינה, השפעה ואהבה שטבוע באדם,
הוא לא רק טבעי.
הוא מה שהקב"ה טבע בנו ,
כדי שאנחנו נרצה להיות חלק ממה שהוא עושה.
שנרצה גם אנחנו לברוא , להיטיב, להשפיע.
ואותו אושר שאנחנו יכולים להרגיש ,
כשאנחנו נותנים ,
זה בגלל שבזה אנחנו מתדמים לדרכיו של הקב"ה.
שאנחנו לא חיים לבד,
אלא כמו שהקב"ה רוצה לשכון בתוכינו, יחד איתנו,
גם אנחנו רוצים לשכון יחד עם בן הזוג שלנו בשותפות מלאה.
כמו שהקב"ה ברא עולם ובני אדם
ודואג לצרכים שלהם ,
מהצרכים הגופניים הכי בסיסיים ,
ועד הצרכים הנפשיים ורוחניים הכי עדינים,
כך גם אנחנו רוצים לברוא בני אדם
ולתת להם את הצרכים שלהם עד כמה שאנחנו יכולים.
וכמו שהקב"ה נתן לנו את התורה –
כהדרכה לחיים נכונים ,
שמביאים אותנו לחיים של משמעות בעולם הזה ושל נצח לעולם הבא ,
כך אנחנו מגדלים ומחנכים את ילדינו
לתורה ומצוות ,
שיתנו להם עולם הזה ועולם הבא.
וזה לשון ספר החינוך במצוות פרו ורבו " :
משרשי המצווה זו
כדי שיהיה העולם מיושב,
שהשם ברוך הוא חפץ בישובו,
כדכתיב: "לא תהו בראה לשבת יצרה".
והיא מצוה גדולה ,
שבסיבתה מתקיימות כל המצות בעולם,
כי לבני אדם נתנו ולא למלאכי השרת."
כלומר,
אותו רצון טבעי שיש לאדם לשלמות,
לחיים של "ביחד" ,
לנתינה ולהמשך הקיום שלו בעולם,
הוא לא רק אינטרס אישי של כל פרט
אלא זה מחובר לרצונו של הקב"ה ,
שרוצה שיהיה העולם מיושב.
הקב"ה חי העולמים רוצה עולם מלא בחיים.
גם במובן הפשוט של רבוי האוכלוסייה
וגם במובן עמוק יותר של חיים מלאים וטובים
של כל היושבים עליה,
ובמובן הכי עמוק –
של קישור לחי החיים על ידי עבודת המצוות.
ולכן אנחנו מתחתנים,
שזה הדרך לקיום מצוות פריה ורבייה,
שכוללת בתוכה הולדת ילדים וחינוכם למצוות,
שבזה אנחנו מוציאים לפועל את הרצון של הקב"ה ,
לברוא עולם ובתוכו חיים שקשורים אליו,
וכוללת בתוכה גם כל יצירה ,השפעה ונתינה חיובית לעולם.
לכן,
בשונה מרוב מצוות התורה ,
שמופיעות בתורה רק בספר שמות
אחרי שנהיינו לעם ישראל ואח"כ כשקיבלנו תורה,
המצווה להתחתן מופיע בספר בראשית –
כשעוד לא היה עם ישראל ותורה מסיני.
אלא רק אדם וחוה בלבד.
כי מצווה זו יסודה ברובד האנושי הפשוט של היותנו בני אדם,
שחשוב לנו מאוד להשפיע וליצור בעולם,
שהחיים יהיו משמעותיים
ורק אח"כ אנו מוסיפים לתוכו את הרובד היהודי והרוחני.
עוד,
על ידי הנישואין יש השראת שכינה
"זכו שכינה ביניהם" ,
בני זוג יכולים ממש להביא את הקב"ה לעולם (שכינה).
הולדת ילדים מקרבת את הגאולה.
"אין בן דוד בא עד שיכלו נשמות שבגוף" (נידה יג ופירוש רש"י)
ועוד הרבה מאמרי חז"ל בנושא.
יהי רצון ,
שתזכי לפעול בעולם את שליחותך האמתית,
מתוך שמחה נחת.
אשמח לשמוע מה את חושבת,
יהושע ביטקובר