דבר התורה הוא מתוך ספרו של הרב אורי עמוס שרקי "בעוד מועד" וכן מהאתר שלו (קישור למטה) :
"והאדם ידע את חוה אשתו"
מתי זה התרחש? רש"י מציין בעיה דקדוקית בפסוק זה. שכן בעברית מקראית היה צריך להיות כתוב: "וידע האדם את חוה אישתו", כפי שמופיע במקומות רבים במקרא שהנשוא קודם לנושא ( בראשית כח, י - "ויצא יעקב מבאר שבע", "וידבר ה' אל משה לאמר" וכו').
רש"י מסביר שכאשר פסוק נכתב באופן זה, הרי הכוונה היא לעבר מוקדם (מה שמכונה באנגלית: Past Perfect). כלומר שהמאורע המתואר בפסוק הנוכחי התרחש לפני המאורע שמתואר לפניו, ובמקרה שלנו האדם ידע את חוה אישתו עוד לפני הגירוש מגן עדן המופיע בסוף פרק ג'.
מה היה הצורך שגרם לרש"י להסביר דווקא באופן זה? אלא רש"י רצה לסתור את ההסבר הנוצרי לסיבת הגירוש מגן עדן. לפי ההשקפה הנוצרית קודם כל היה חטא ורק אחר כך היו חיי אישות, כלומר שחיי האישות הם תולדה של החטא, ולולא חטא אדם הראשון לא היה יורד לרמה של הזדקקות לחיי אישות כלל. לעומת השקפה זו ביהדות חיי האישות הם קדש קדשים, ולכן לא ניתן להסביר שחיי האישות הם תולדה של חטא אדם הראשון ושהם דבר נחות מעיקרו (אמנם קין, הבל ושת נולדו לאחר החטא, אך יש להבין כי לידתם הפיסית היתה בעולם הזה לאחר החטא, אך לידתם הרוחנית היתה בעולם הרוחני לפני החטא].
שבת שלום!

