מי צריך להקיף משמאל?הלל בן שלמה

מי צריך להקיף את הר הבית משמאל?

 

שאלה: ברוך ה' אני זוכה להדריך קבוצות רבות של יהודים העולים להר הבית. פעמים רבות יש בקרב העולים משתתפים המבקשים להקיף את הר הבית משמאל, מכל מיני סיבות: לפעמים המדובר באדם הנמצא בשנת אבל על אביו, לפעמים המדובר בחתן ביום חתונתו, ולפעמים העולה רוצה להקיף משמאל כאות אבלות על חורבן בית המקדש. מה באמת הם המקרים בגללם יש להקיף את הר הבית משמאל? האם במקרה שיש אדם יחיד שצריך להקיף משמאל, בגללו כל הקבוצה צריכה גם כן ללכת עמו בשביל להקיף משמאל?

 

תשובה:

  1. לכתחילה יש להקיף את הר הבית מימין.
  2. מי שארעו דבר מצער מקיף משמאל. הדוגמאות הנזכרות בחז"ל: אבל בתוך שבעת ימי אבלותו (שהדרך לנחם אותו בימים אלו), מנודה (דבר שאינו מצוי היום), מי שאבדה לו אבידה, מי שיש לו חולה בביתו.
  3. מסתבר לומר, שגם מי שנמצא בסכנה מסוימת או בצרה גדולה, והוא רוצה לשתף אחרים בצרתו, יכול להקיף משמאל.
  4. ההקפה משמאל מבטאת שינוי מדרך ההקפה הרגילה מימין, והיא נועדה לרבים הבאים כנגדו להתעניין בצערו, לנחמו או לסייע לו ולהתפלל עליו. אין כל מניעה הלכתית על אדם זה מלהקיף בימין.
  5. חתנים וכלות צריכים להקיף מימין, כמו כל אדם אחר.
  6. גם כאשר המקדש חרב ואנו אבלים על חורבנו, יש להקיף מימין.
  7. גם אם יש אדם בודד שצריך להקיף משמאל, וגם אם מדובר בקבוצת אנשים הצריכה להקיף כן – וגם אם הם הרוב, אין הם יכולים לכפות על שאר האנשים שאיתם לשנות מהדרך הרגילה להקיף מימין, ואם אין אפשרות להתפצל, מן הראוי שגם הם ילכו מימין.
  8. במקרה שהדבר חשוב לאדם מסוים להקיף משמאל, ואין אפשרות להתפצל, לא צריך להתעקש כנגדו, והקבוצה כולה יכולה להקיף עמו משמאל.

 

הרחבת דברים:

   במשנה במידות (ב,ב) נאמר, כי כל הנכנסים להר הבית נכנסים דרך ימין ומקיפים ויוצאים דרך שמאל, חוץ ממי "שארעו דבר" שהוא מקיף לשמאל. המשנה מזכירה שתי דוגמאות לאנשים שמקיפים משמאל: אבל ומנודה. במסכת שמחות (פרק ו) מופיע תיאור מפורט בעניין זה, ובפתיחת התיאור נאמר: "ואלו הן שמקיפין דרך שמאל: אבל, ומנודה, ומי שיש לו חולה, ומי שאבדה לו אבדה" (ולגבי האבל נזכר שם, שהכוונה היא ביום השלישי לאבלותו, ואילו בשני הימים הראשונים, הוא אינו יוצא מביתו כלל). במקורות אלו מופיע תיאור על האנשים המקיפים מימין ופוגשים את האנשים המקיפים משמאל ומנחמים או מעודדים אותם – תוך ברכה, שהשוכן בבית הזה יסייעם.

   על פי הדברים הללו נראה פשוט, כי תיאור זה מתייחס דווקא לאנשים שארעו להם דברים מצערים, ולא לאנשים שארעו להם דברים חריגים. ויש לציין, כי בניגוד לשימוש המקובל בלשוננו כיום, שיכול להיות "מאורע" משמח, בדברי חז"ל אנו מוצאים לשון זו כמעט תמיד כמשמשת דווקא לדברים מצערים. כך אנו מוצאים במשנה במועד קטן (ב,א) "מי שהפך את זיתיו ואירעו אבל או אונס"; וכך גם הלשון של המשנה "שאירעו דבר", יכולה להזכיר גם את לשון המדרש (תנחומא וישב סימן ה) על דברים שאירעו ליעקב אבינו: "כל הדברים שאירעו ליעקב אירעו ליוסף - ביעקב כתיב 'גנובתי יום', אף יוסף כתיב ביה 'כי גנב גנבתי', ביעקב רדף אותו עשו, ואת יוסף רדפו אותו אחיו, יעקב נשתעבד אצל לבן, ויוסף נשתעבד במצרים, לכך כתיב: אלה תולדות יעקב יוסף".

   כך הם גם דברי המפרשים על המשנה במידות, המבארים את טעם ההקפה מצד שמאל. המאירי בפירושו 'בית הבחירה' כותב: "חוץ ממי שארעו אי זה דבר, כגון שחס ושלום נתנדה וצריך להרחיק עצמו או אירעו אבל ואינו מתערב עם השמחים ומתוך כך היה מקיף לשמאל...". גם בפירוש תפארת ישראל כותב מעין זה, ומבאר, שהמקיף משמאל עושה כן כדי שהרבים יראו אותו וידעו שהוא בצער, ויבקשו עליו רחמים. המהרש"א מבאר, כי ההקפה לשמאל מסמלת את מידת הדין של צד שמאל, ועל כן מי שמידת הדין מתוחה עליו מקיף לצד זה.

   אמנם, בפרקי דרבי אליעזר (פרק יז) מובא תיאור על שני שערים שעשה שלמה המלך בבית המקדש, שער אבלים ושער חתנים, והציבור היה הולך לשם בשבתות, על מנת לנחם את האבלים ולשמח את החתנים (ונראה שמכאן הסיקו בדף תפילות לעולה להר הבית, שפורסם בעבר בעלון "התנועה לכינון המקדש" – ללא ציון שם מחבר - כי אף חתנים וכלות מקיפים את ההר מצד שמאל). מכל מקום, בתיאור זה לא נזכר אופן ההיקף של הר הבית של האבלים או של החתנים, ובוודאי שאין להסיק ממנו על השוואה ביניהם בהנהגה הרצויה.

   הקפת הר הבית מימין נזכרת גם בדברי הרמב"ם בהלכות בית הבחירה (ז,ג). הרמב"ם מתייחס בהמשך דבריו (שם בהלכה ז) להנהגה הרצויה בעלייה להר הבית בזמן החורבן, והוא אינו מזכיר את האפשרות להקיף את ההר משמאל כסימן אבלות על החורבן בתקופה זו. ובאמת, לא מסתבר לומר, שבשעה שישנו אבל כללי באומה, יהיה צורך להקיף משמאל. אנו מוצאים בתיאורים שונים בתנ"ך ובחז"ל, שהיו מתכנסים למקדש להתפלל בשעת צרה, אבל לא מצאנו הדרכה לציבור בשעה זו, להקיף את ההר מצד שמאל. ובאמת, אם היו מודיעים בשעת עצירת גשמים לכל העולים אל המקדש, שעליהם לפנות לשמאל, לא היה מי שהיה מקיף מימין לעודדם ולברכם – ולא היה מי שיעודד ויברך את האבלים והמנודים באותה שעה. וכך נראה על פי המבואר לעיל, כי ההקפה לשמאל נועדה לבטא שינוי מההקפה הרגילה דרך ימין של כלל הציבור, והיא נועדה רק לאנשים פרטיים.

   אמנם, ניתן לומר, כי קבוצה מסוימת יכולה להקיף משמאל בגלל צרה הנוגעת אליהם, והם רוצים לעורר אנשים נוספים להתפלל ולפעול על מנת לסייע להם בעניין. ואספר מקרה אמיתי שהתרחש לפני כמה שנים, שהפרטים לגביו ידועים לי אישית (וזה לא המקרה היחיד מעין זה שאני מכיר): אשה אחת המתגוררת באחד היישובים נעלמה, ולמשך כמה ימים היא נחשבה "נעדרת", ולא נודע לאף אחד איה מקומה. לאחר כמה ימי חיפושים בהשתתפות מתנדבים רבים, עלה על דעת אחד מתושבי היישוב, לעלות להר הבית ולהקיף אותו מצד שמאל. ואכן, כך הוא עשה, עלה אל ההר והקיף משמאל. בעלייתו ההרה, הוא פגש יהודים נוספים שעלו להר הבית והקיפו אותו מימין. יהודים אלו שאלו אותו: "מה לך מקיף לשמאל?", והוא השיב להם, כי ישנה אשה הנעדרת מהיישוב שלו, ויש להתפלל לשלומה ולמציאתה. היהודים אותם הוא פגש השיבו לו, כי השוכן בבית הזה יסייע לה ויחזירה בריאה ושלמה לביתה – ואכן כך היה. באותו היום נמצאה האשה, והיא חזרה לביתה בריאה ושלמה.

   במקרה כדוגמת האמור, מסתבר שגם קבוצת אנשים מהיישוב שהיתה עולה, היתה יכולה להקיף משמאל. אולם בכל אופן יש להדגיש, כי תפילת המקום אינה נשמעת רק בגלל ההקפה משמאל, ויש מעלה גדולה לתפילת המקום, מעצם השראת השכינה הנמצאת בה תמיד, כפי שמדגיש שלמה המלך בתפילתו בחנוכת המקדש (מלכים א פרק ח). ממילא, במקרה שישנם אנשים שאינם מעוניינים להקיף עימם משמאל, אין להם להקפיד על כך, והם יכולים להקיף עימם מימין – וגם להיפך: במקרה שישנם אנשים שחשוב להם להקיף משמאל, אין להקפיד על ההליכה בדרך הרגילה מימין, וגדול השלום שבגללו מותר לשנות, ויוכל להקיף בשינוי וללכת משמאל (שהרי ההליכה מימין אינה חיוב גמור שאינו ניתן לשינוי; וכפי שנתבאר בתשובה הקודמת בעניין). יש להניח, שדווקא הויתור של חברי הקבוצה אחד לשני, ירבה אהבה ואחוה בקרב העולים, והשוכן בבית הזה יקבל את תפילותינו ובקשותינו ברצון במהרה.

עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך