חתונה בהר הביתהלל בן שלמה

חתונה בהר הבית

שאלה: בעזרת ה' אני עומד להתחתן בקרוב. עלה בדעתי, שאין מקום יותר מתאים לקיים את החתונה – מאשר בהר הבית. במקום זה, נבטא את עומק הקשר בינינו כקשר של קדושה, וגם נקשר את עצמנו לשותף השלישי שבאדם, המשרה את שכינתו במקום זה. האם ישנה בעיה הלכתית בקיום החתונה במקום זה – והאם אפשר על כל פנים לקיים במקום זה חלק ממעשה החתונה?

 

תשובה: ברמה העקרונית – כל חלקי החתונה יכולים להתקיים בהר הבית, והדבר טוב וראוי, כל זמן שהדברים אינם נעשים מתוך קלות ראש – פרט לחדר ייחוד, שלא ניתן לקיימו בהר הבית. אולם נכון לשעת כתיבת שורות אלו, עדיף להימנע בכלל מלקיים חתונות בהר הבית.

 

הרחבת דברים:

   כל חתונה וחתונה, מהווה נדבך נוסף בבניית ירושלים מחרבותיה. כך התנבא ירמיה הנביא (לג,י-יא) "כה אמר ה': עוד ישמע במקום הזה אשר אתם אומרים חרב הוא מאין אדם ומאין בהמה, בערי יהודה ובחוצות ירושלים... קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה, קול אומרים הודו את ה' צבאות כי טוב ה' כי לעולם חסדו, מביאים תודה בית ה'...". השמחה הגדולה בשוב ה' את שבות עמו, באה לידי ביטוי בשמחת החתן והכלה, המודים לה' על כל חסדיו, ובאים למקדש להקריב קרבן תודה. קרבן זה ראוי להבאה גם במישור האישי של בני הזוג המודים לה' שהיטיב עמו, וגם במישור הכללי, של עם ישראל השב לירושלים ולמקדש ובונה אותו מחרבותיו.

   וכך דורשים חז"ל (במשנה בסוף מסכת תענית) את הפסוק בשיר השירים "צאינה וראינה בנות ציון במלך שלמה בעטרה שעטרה לו אמו ביום חתונתו וביום שמחת לבו" – יום חתונתו הוא יום מתן תורה, ויום שמחת לבו הוא יום בנין בית המקדש, שייבנה במהרה בימינו. גם בנביא אנו מוצאים את שכינת ה' השורה במקדש נזכרת כמו חופה: "וברא ה' על כל מכון הר ציון ועל מקראה ענן יומם ועשן, ונוגה אש להבה לילה – כי על כל כבוד חופה" (ישעיה ד,ה). ומובא בזוהר על פרשת ויחי, כי הקדוש ברוך הוא עתיד לעשות לכל צדיק וצדיק חופה בירושלים.

   חכמינו תקנו תקנות שונות המיועדות לחתונה, על מנת שהשמחה הפרטית לא תשכיח את האבל הכללי על חורבן ירושלים. נתינת אפר מקלה בראש חתנים, השארת מקום פנוי בסעודה, הימנעות האשה מלענוד את כל תכשיטיה, שבירת כוס בשעת החופה (וראה בהרחבה בעניין זה בגמרא בבא בתרא ס,ב ובשולחן ערוך אורח חיים תקס,ב). על פי הדברים האלו נראה פשוט, כי חתן וכלה שאינם שוכחים את ירושלים, אלא רוצים לזכור את המציאות הנוכחית על ידי עלייה להר הבית, נוהגים בצורה ראויה, וראויים לכל שבח. וראה בחשיבות עליית הכלות להר הבית ביום חופתם, תוך קישור בנין הבית הפרטי לבנין הכללי, בשו"ת "במראה הבזק" (חלק ו סימן ק).

   בזמן המהרי"ל דיסקין תקנו, שלא לנגן ביותר מכלי נגינה אחד בחתונה המתקיימת בירושלים, בגלל אבלות החורבן, ונוהגים עד יום להקפיד על כך בחתונות המתקיימות לפנים מחומת העיר. בספר "חשוקי חמד" על מסכת יומא (לט,ב) כותב הרב יצחק זילברשטיין, שיש מקום להעדיף קיום חתונות בירושלים על פני ערים אחרות, משום שבזה מקיימים את דברי הנבואה "עוד יישמע בערי יהודה ובחוצות ירושלים", וישנה מעלה פנימית מיוחדת למקום זה, שניכרת גם בחתנים ובכלות – וכמו שנאמר, שכלות שבירושלים לא היו צריכות להתבשם, מריח הקטורת.  

 

האומנם אפשר להתחתן במקדש?

   במשנה הראשונה במסכת יומא מובאים דברי רבי יהודה הסובר, כי היו מתקינים לכהן הגדול אשה אחרת קודם יום הכיפורים, שמא תמות אשתו. בירושלמי שם שואלים, כיצד ייתכן שהכהן הגדול יבצע קנין ביום הכיפורים? ומתרצים, כי איסור ביצוע הקנין של האשה אינו אלא מדרבנן, ובמקדש הדבר מותר, משום "שבות שהתירו במקדש". משמע מכאן, כי לולא הבעיה של הקנין ביום הכיפורים (והוא הדין בשבת), אין כל בעיה מצד ביצוע הקנין בבית המקדש עצמו.

   דברים אלו נראים כעומדים בסתירה, למה שאומר רבי יהודה עצמו בגמרא בקידושין (נב,ב). סומכוס תלמידו של רבי מאיר אומר שם בשם רבו, כי המקדש אשה בקדשים קלים או בקדשי קדשים – האשה אינה מקודשת; ורבי יהודה בתגובה מגיב בכעס ותמה "וכי אשה בעזרה מניין?". רבי יוסי משיב לשכך את כעסו, כי מציאות כזו יכולה להיות על ידי שליח, או כאשר הוא מקדש את בתו, או אם בכל זאת האשה דחקה ונכנסה. אולם עצם תמיהתו של רבי יהודה יכולה ללמדנו, כי נישואין בעזרה אינם דבר רגיל.

   רש"י במקום מפנה לדברי המשנה בכלים, בנוגע לטמאים הרשאים להיכנס לעזרה, וניתן להבין מדבריו, כי ישנה בעיה הלכתית לנשים להיכנס בעזרה (כך מבינים בדעתו התוספות). אמנם, בוודאי שיש מקרים בהם נשים נכנסות, ואף היה שער מיוחד "שער הנשים", אך נראה להבין מדעתו, כי כשאין צורך מיוחד בזה, אשה אינה נכנסת לעזרה. אולם התוספות כותבים, כי זהו דרך בזיון בשביל האשה להיכנס לעזרה להתקדש; ולפי דברים אלו ניתן להבין, כי יש כאן פגיעה במורא המקדש, ואולי גם בהר הבית לא ניתן לקדש אשה (והבאנו אפשרות כזו בספרנו "מורא מקדש" פרק יג הערה 8; וכפי שמרחיב רבי אליהו גוטמאכר בשו"ת אדרת אליהו, אבן העזר סימן לז, בהתנגדותו לקיום חופות בבית כנסת).

   אבל בערוך השולחן העתיד (לו,ו), בפרק העוסק במצות מורא מקדש כותב, כי מותר לקדש אשה בהר הבית, ואפילו בעזרה עצמה – והוא מפנה לדברי הגמרא בקידושין כמקור לדבריו. ולכאורה הדברים אינם ברורים, שהרי ניתן לומר, ששם מדובר רק מצד חלות הקידושין בדיעבד, ולא בנוגע לאופן קיום המצוה לכתחילה. אולם נראה להבין בדעתו, כי אם אכן היתה מניעה בקיום הקידושין שם, היה על הגמרא לציין זאת. ונראה לבאר את הבזיון הנזכר בדברי התוספות באופן אחר – שאין זה מכובד עבור אשה להיכנס לבדה בתוך הגברים (וממילא הנידון הוא מצד מבוכתה הפרטית שלה, ולא מצד מצות מורא מקדש; וכמו שאנו מוצאים בנוגע לאכילת קרבן פסח, שנאמר במשנה בפסחים כי הכלה הופכת את פניה ואוכלת, וכמבואר בגמרא שם פו,ב, "מפני שהיא בושה").

   אמנם, לפי דברי רש"י הנ"ל ניתן להבין, כי לכתחילה אין לאשה להיכנס לעזרה בשביל להתקדש, אך מכל מקום, הגבלה זו נאמרה דווקא על העזרה עצמה ולא על הר הבית; ובוודאי שלאור דברי הירושלמי על יומא, יש מקום להתיר את הקידושין בהר הבית (וחלוקה בעניין זה בין העזרה עצמה לבין עזרת הנשים ושאר הר הבית, אנו מוצאים בפירוש "טוב ירושלים" על הירושלמי בפסחים פ"ח ה"ג). ואמנם, רק בנוגע לקידושין אנו מוצאים היתר זה, אבל בנוגע לכניסה גמורה לחופה, כאשר לפי שיטת הרמב"ם הכוונה היא לכניסה לביתו, ויש צורך בייחוד הראוי לביאה, הרי שלא ניתן לעשות זאת בהר הבית (ומסיבה זו מבאר בספר שמועות חיים על יומא סימן ס, כי הכהן הגדול לא היה יכול לכנוס את האשה ביום הכיפורים; שהרי בעל קרי אסור בהר הבית. ואף שלפי מה שבארנו במקום אחר, לדעת הרמב"ם בעל קרי מותר בהר הבית, יש לומר, כי יש בכך פגיעה במורא המקדש, לבוא על אשתו בהר הבית). ובאמת, להלכה אנו חוששים לכתחילה לשיטת הרמב"ם, ומצריכים ייחוד הראוי לביאה (ראה בפתחי תשובה אבן העזר סימן נה אות ב).

   יש לציין, כי הימצאותם של חתנים בבית המקדש נזכרת בדברי חז"ל (פרקי דרבי אליעזר פרק יז), כחלק מהנהגות של גמילות חסדים שנעשו על ידי שלמה המלך משעת בנין המקדש, כאשר ישראל היו באים למקדש בשבתות, ושער מיוחד בשם "שער חתנים" היה מיועד לחתנים בשביל לעבור בו, וכל העם היו מברכים את העובר בו בברכה, שהשוכן בבית הזה ישמחו בבנים ובבנות (וייתכן שהכלות אינן נזכרות, מהטעם הנזכר, שאין הן רגילות לבוא למקומות בהם יש אנשים רבים).

 

חתונה במקום מקודש

   בדברי הרמ"א (אבן העזר סא,א) מובא מנהג לקיים את החופה תחת כיפת השמים, על מנת שיהיה לחתן ולכלה סימן טוב, שיהיה זרעם ככוכבי השמים. על פי הדברים הללו יש שהביעו התנגדות לקיום חופות בבית הכנסת, תוך טענות שונות, כי יש להימנע משינוי המנהג הנזכר, ושדווקא הגויים הם הנוהגים לערוך את חתונותיהם בבתי תפלתם, ועלינו להתרחק ממנהגיהם, וטעמים נוספים (ראה בשו"ת יהודה יעלה, אורח חיים סימן לח; ובין הטעמים הנזכרים בדבריו, הוא מצטט מדברי הראש יוסף בתחילת חולין, כי יש לחשוש שהאשה תפרוס נידה – ולדעתו זה החשש של "אשה בעזרה", ועוד הוא כותב, כי יש לעשות כלשון הפסוק "חוצות ירושלים", ולא בתוך בית).

   אמנם, ממקורות שונים משתמע, כי מנהג נפוץ היה לקיים חתונות בתוך בית כנסת, וכפי שמרחיב לבאר בשו"ת חתם סופר (חלק ג סימן קח), כי בעבר המנהג היה לקיים את החופה בשני שלבים: כיסוי פני הכלה היה נערך ברחבת בית הכנסת בחוץ, תחת כיפת השמים, ובכך מסמלים את הסימן הטוב, שזרעם יהיה ככוכבי השמים; ואת השבע ברכות היו עורכים בתוך בית הכנסת, על מנת שהדברים יתרחשו במקום מקודש. החתם סופר מסביר, כי בשלבים מאוחרים יותר, כאשר בית הכנסת היה צר מלהכיל את המתפללים, והיו מתפללים גם ברחבה החיצונית, הרי שגם רחבה זו נתקדשה לתפילות, וממילא ניתן היה לקיים את כל שלבי החופה בחוץ, תוך זכייה בשתי המעלות: גם תחת כיפת השמים, וגם במקום מקודש (ומובאים דבריו בפתחי תשובה על הרמ"א שם). מדברים אלו משתמע, כי דווקא יש מעלה לקיים את החתונה במקום מקודש – וממילא, בהר הבית ישנם את שתי המעלות: גם מקום מקודש, וגם תחת כיפת השמים (וכמובן, שהמקום נחשב "חוצות ירושלים").

 

קיום חתונה בהר הבית בימינו

   למרות כל האמור, יש מקום להמליץ בימינו על הימנעות מקיום חתונות בהר הבית נכון לזמן כתיבת שורות אלו, כאשר השלטונות אינם מאפשרים זאת, וביצוע פעולות שונות בעניין אינן יכולות להתקיים בגלוי. ואין אנו כותבים זאת מתוך כבוד לשלטון. להיפך. אנו סוברים, כי השלטונות בפעולתם להעברה על דת במקום קדשנו ותפארתנו, הם שותפים גמורים לאויבי ישראל, ויש לגנותם על כך בכל פה.

   הסיבה להמלצתנו היא משום שבשעת נתינת הקידושין, יש צורך שהעדים יראו את הפעולה, ואם פעולה זו אינה נעשית בגלוי, יש לחשוש שמא העדים לא יבחינו היטב בנעשה, וממילא הקידושין לא יחולו. כאשר יש צורך להסתיר את הפעולה מפני השוטרים והמחבלים המסתובבים ועוקבים אחרי הנעשה, הרי שיש כאן לקיחת סיכון, העלול לגרום לנזק ברמה ההלכתית הפשוטה.

   כל זה, פרט לשינויים נוספים שאינם רצויים לכתחילה – כמו ביצוע הקידושין בנפרד מהחופה (ראה ברמ"א אבן העזר לד,ג), שהרי השלטונות אינם מאפשרים להקים חופה בהר הבית; וגם קיום ברכת האירוסין בסמוך לאירוסין אינו פשוט לביצוע. כמו כן, למרות שמבחינה הלכתית אין מניעה לשתות יין בהר הבית, בכמות שאינה מביאה לידי שכרות (ראה בספרנו מורא מקדש פרק יד), גם זה, לא בהכרח מתאפשר. ואמנם, ברכת הכוס על האירוסין אינה מעכבת (כפי שכתוב בשולחן ערוך שם לד,ב; ובפשטות גם על הנישואין, כפי שכותב המגיד משנה על הרמב"ם בהלכות אישות י,א, מביאו החלקת מחוקק שם סב,א – ולא כדברי רבינו ניסים, המובא ברא"ש ובטור שם, וגם הבית שמואל הביאו, הסובר שהכוס מעכב. ומה שכתב הבית שמואל על המגיד משנה, כי דבריו נאמרו על כוס האירוסין, נראים לכאורה תמוהים) – אך מכל מקום נראה, כי ללא סיבה אין לבטלה (ואף מעלת קיום הקידושין בהר הבית, אינה נזכרת בדברי הפוסקים כמעלה שבכוחה לדחות מנהגים שונים). ואמנם, זוג יקר שאני מכיר קיימו את הברכה על הכוס בטרם עלו אל ההר, ושם האיש קדש את האשה, אך יש מקום לומר, כי שינוי המקום מהווה הפסק (ראה בשולחן ערוך אורח חיים ח,יג ורעג,א ובמשנה ברורה שם), וממילא, הרי זה כאילו לא היתה ברכה על הכוס כלל.

מי הרב שכתב את התשובה?david7031


מסתבר שהרב הלל בן שלמה, הוא שכתב והעלה את התשובה כאןאדם כל שהוא


באחד השעורים אצל הרב דודיכהנא צדק!

הוא צדד נגד חתונה בהר.

מכיוון שאיו בזה שום עניין. לא מצינו שהיה עניין לעשות חתונות במקדש. ועוד סיבות

לדעתי יש בעיה לעשות חתונות בהר כי זה מקום ציבורי ולא פרטיdavid7031

לשם השוואה בכנסת ישראל אסור לערוך חתונות

ובית כנסת זה מקום פרטי?מראה מקום

גם האוסרים לערוך חופות בבית כנסת אינם מזכירים טעם זה אלא מביאים טעמים אחרים - ובכל אופן, המנהג הקדום היה לערוך את החופות בבית הכנסת בדווקא

באופן יחסי כןdavid7031

ויעוין בגמרא שמדברת על ההבדל בין בית כנסת של כפר לבית כנסת של כרך

ולא אמרתי שזה לימוד מהשולחן ערוך אלא לימוד מחשבתי

ולכן אני לא סובר שמי שמתחתן בהר עובר על איחסור אלא שזה לא ראוי

 כמובן שמותר לחלוק עלי, אבל זו דעתי

יחסית למה?מראה מקום

ההבדל בין בית כנסת של כפרים לבית כנסת של כרכים לא נאמר בעניין זה.

המנהג להתחתן בבית כנסת, לא נאמר דווקא על של כפרים. 

לא פוסקים הלכה מלימוד "מחשבתי".

סברה זה דבר טוב, אבל זה לא מספיק בשביל לומר "זו דעתי".

דעת תורה צריכה להיות מבוססת ומעוגנת במקורות.

אם החתם סופר כותב, שיש עניין לעשות את החופה במקום מקודש, הרי שדווקא מקום יותר ציבורי, המיועד ליותר אנשים לבוא ולהתפלל, יכול להיחשב כיותר מקודש.

 

נכון הוא, שהדבר אינו בהכרח מצוי - מטעמים אחרים שהוזכרו כאן (כמו הטעם שלא כל אחד יכול להיכנס בגלל הטומאה), אבל אי אפשר לטעון שזה לא ראוי, ללא מקור ברור. ובעל ערוך השולחן סבר שזה כן ראוי.

 

לא אמרתי שאני פוסק הלכהdavid7031

אמרתי שמבחינה מחשבתית זו דעתי וכל אחד יעשה כרצונו

 

ובקשר לבית כנסת של כרכים וכפריםdavid7031

מה נראה לך יותר הגיוני, ש(לדוגמא) בית הכנסת החורבה ישמש לתפילות ושיעורים ציבוריים או לחתונה ל יוסי ורותי שבדיוק תפסו את התאריך הזה\

לעומת אם יוסי ורותי מתחתנים בבית הכנסת של הישוב

יותר הגיוני?מראה מקוםאחרונה

בכלל לא נראה לי הגיוני חתונה בבית כנסת היום, בפרט שכבר לא נוהגים כן.

אבל בחוץ?

הר הבית זה לא בית כנסת. זו רחבה גדולה.

 

אני לא הייתי רוצה חתונה בהר הביתהגברת מהירח

וגם לא בבית המקדש, למרות שזה נשמע מאוד אידיאליסטי וקדוש. מהסיבה הפשוטה שאני רוצה שכולם יוכלו להשתתף! מה עם מי שטמא באותו זמן??? ואם במקרה זו אמא של החתן או הכלה??? אז אני אוותר...

 

גם שיקולdavid7031


עלון בית המקדש - עלון בפורמט דיגיטלינ א

עלון בית המקדש הוא עלון דיגיטלי המפרסם בחינם דברים הקשורים לבית המקדש ולהר הבית

לפרטים נוספים, שלחו מייל: alonbethamikdash@gmail.com

 

כל העלונים שיצאו עד עתה:

עלון בית המקדש 1 20251211044335.pdf

עלון בית המקדש 2 20251211044552.pdf

עלון בית המקדש 3 20251211044644.pdf

עלון בית המקדש 4 20251211044720.pdf

עלון בית המקדש 5 20251211044831.pdf

עלון בית המקדש 6 20251211044903.pdf

עלון בית המקדש 7 20251211044941.pdf

עלון בית המקדש 8 20251211045147.pdf

עלון בית המקדש 9 20251211045236.pdf

עלון בית המקדש 10 20251211045324.pdf

מי שמעוניין/ת לקבל את העלונים במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: alonbethamikdash@gmail.com

מיזם נעים למקדש - AI. מה דעתכם על זה?נ א
תמונה 1נ א
תמונה 2נ א
תמונה 3נ א
כמעט תאונהזיויק
מיזם נעים למקדש הוא מיזם להקמת מערכת תחבורה אל הרנ א
עבר עריכה על ידי נ א בתאריך י"ח בכסלו תשפ"ו 22:59

אל הר הבית בשלושת הרגלים 🚍🚆

לא יודעת אם הוא עוד מסתובב כאןקפיץ

אבל 

@צחקן 
לא רצית פעם תמונה בדיוק כזאת?

תכתבו מה דעתכם על התמונות... אהבתם?נ א
תמונה 4נ א

תמונה 5נ א

תמונה 6נ א

התמונות לא עובדות לי בכלל.צחקן
אוכל לשלוח לך את התמונות במיילנ א
כתוב לזה פסוק:קעלעברימבאר
"כי נעים נאווה תהילה"
יפה! 👍נ א
מי שמעוניין/ת לקבל את התמונות במייל, נא לשלוח מיילנ אאחרונה

לכתובת: naimlamikdash@gmail.com

למה אין בימנו משמר המקדש?ירחמיאל

זו הלכה מפורשת שנוהגת גם כשאין בית המקדש בנוי.

 

למה לא עושים?

 

זה לא כל כך קשה, צריך שיהיה מספיק אנשים שבעניין להקדיש בישביל הקב"ה כמה שעות בשבוע בשביל זה ולעשות משמרות

האם היה אפשר לנסך מים בבמות בשעת היתר במות?קעלעברימבאר

איך דוד ניסך מים?

מה המקור שלך שגוד ניסך מים?שלג דאשתקד
הגשש החיוור שם שם🎶קעלעברימבאר
סתם, כתוב במפורש בפסוק שדוד התאווה למים מבור בית לחם, והביאו לו הגיבורים מים והוא ניסך אותם לה'. כמובן אפשר לתרץ שזה היה בסוכות והוא הביא את זה למשכן בגבעון שהכהנים ינסכו, אבל זה דחוק
שתהיה לי בריאשלג דאשתקד
אין הכוונה שם למצוות ניסוך המים, גם לפי הפשט של הפסוק (מי *ישקני* מים מבור בית לחם) והן לפי האגדה המסובכת בבא קמא דף ס
הנה הפסוק:קעלעברימבאר
ויבקעו שלשת הגיבורים במחנה פלשתים וישאבו מים מבאר בית לחם אשר בשער וישאו ויבאו אל דוד ולא אבה לשתותם ויסך אתם לה'


לפי הפשט דוד אמר לעצמו בקול רם שמתחשק לו לשתות מהמים מהבור אבל לא התכוון שמישהו יביא לו. הגיבורים שמעו זאת ולקחו ברצינות את זה והביאו לו. הוא לא אבה לשתותם כי הוא לא ישתה מים שנלקחו תוך כדי סיכון חיים , ולכן הוא ניסך אותם לה'


נכון נשמהשלג דאשתקד

אבל אין סיבה לחשוב שהכוונה למצוות ניסוך המים בחג הסוכות.

הוא הקריב את התשוקות שלו לה', אתה יכול למצוא לזה הרבה הדים, גם ביהדות ואפילו בתקופות שהפולחן היה מאוד מוגדר!

לא בסוכות. אבל משמע שבהיתר במותקעלעברימבאר

אפשר לנסך מים בנדבה בכל ימות השנה בבמות. או שזו הוראת שעה של נביא

עיינתי וראיתי שיש עוד פסוקקעלעברימבאר

על ניסוך מים בבמות:

 

ויקבצו המצפתה וישאבו מים וישפכו לפני ה' ויצומו ביום ההוא ויאמרו שם חטאנו לה' וישפט שמואל את בני ישראל במצפה.

 

למרות ששם אפשר לפרש כמנהג שפיכת מים כסמל לתפילה וצום, ולא לניסוך על מזבח. בניגוד לדוד ששם כתוב ויסך

אם אתה מדבר על תופעהשלג דאשתקד
של ניסוך מים לה', אז כל המקורות שלך אחלה מקורות וזה לא קשור להיתר במות. זה קשור חזה שבא לי לפתוח את הברז בבית לכבוד ה' יתברך.


אם כוונתך למצוות ניסוך המים, אז אצל שמואח זה במצפה, בעוד אין שום מקור או סיבה לחשוב שמזבח ה' היה אי פעם במצפה...

לנסך מים לה' נשמע כמו ניסוך על המזבח. לפחותקעלעברימבאר
אצל דוד.


נסכים מוזכרים רק בקרבנות.


אתה לא יכול לשחוט פרה לשם קרבן סתם כך, ואםילו בכפרות לוקחחם תרנגולים שלא כשרים למזבח שלא יראה כמקדיש קדשים.


צריך לבדוק מה דין המנסך נסכים מחוץ למקדש.


בימי שמואל היו במות מותרות, והיה במה בכל עיר, בספר שמואל מוזכר שמקריבים בגלגל, בית לחם, במזבח שאול במחנה הצבא בפלשת, ברמה, ובעוד הרבה מקומות

יישר כח!שלג דאשתקד

רק לא הבנתי את הסיומת של המאמר.

הרי מפשט הפסוקים, ברור שלא זו הייתה המטרה. דוד מתאווה שישקו אותו מים, ואחר כך לא אווה לשתותם. וכי כולם היו אדיוטים או לא ידעו שצריך מים לניסוך המים? ודברי הרלב"ג שצוטטו, מוכיחים את טענתי דלעיל, שאין מדובר במצוה שגרתית שהייתה נהוגה לפני כן והתקיימה גם אז, אלא להיפך: מכך שדוד (ושמואל) ניסכו מים, הבינו שזו פעולה ראויה.

ועוד תמיהה על הרב שנדורפי היקר, שהוא השמיט את מסקנת הגמ' בתענית שאין מקור לניסוך המים, ואם כן עוד יותר תמוה למה לא הביאו אפילו מקור מהנביאים, ויאמרו שזו הלכה ודוד יישם אותה אותה (כמו שאומרים לגבי הרבה דברים אחרים, ראה כאן: פורטל הדף היומי: יחזקאל הנביא קבע הלכה? (זבחים יח ע"ב) ).

כך שלעניות דעתי, הרבה יותר פדוט לומר שדברי בר קפרא כמשמעם הם אגדה שיוצאת מפשוטו של מקרא, שלא מוכיחים כלום להלכה וגם לא הובאו בבבלי, ואין סיבה לראות בהם פרשנות לתנ"ך.

הרלב"ג לא אומר שלמדו מדוד..אדם כל שהוא

שניסוך המים הוא פעולה ראויה.

אלא שדוד ניסך כי  כפי שהיה ידוע לו מחג הסוכות ששייך סוג כזה של קרבן. ייתכן שהיו עוד הרבה לפניו ואחריו שעשו כך.

עבורנו, זו הוכחה מהכתובים שקיים מושג כזה של ניסוך מים. עבור בני דורו ייתכן שזה היה דבר פשוט.

 

בין אם נפרש כבר קפרא, ובין אם נפרש כרלבג, אין לנו מקור לגבי השאלה מתי ניסוך המים נוהג. ובמילא, דברי בר קפרא לא ישמשו מקור לדיעה שניסוך המים כל שבעה, שאת מקורם מנסה הגמרא בתענית לברר, ובמילא אין ללמוד מכך שהגמרא בתענית לא הביאה אותם.

צודק ולא צודקשלג דאשתקד

לגבי החלק הראשון של דבריך, אכן מבואר ברלבג שהסיפור עם דוד מוכיח שעוד לפני כן ניסכו (וזה לא רלוונטי לדיון שלנו ולשאלתי, כי גם כשמוכיחים מיחזקטל וכדו, זה אומר שזה היה תמיד ויחזקאל רק ניסח/יישם את זה).

החלק השני לא כ"כ נכון, כי הגמ' מחפשת מקור שניסוך המים הוא שבעה ימים של סוכות בדיוק, לא לפני ולא אחרי, והרלבג מסביר בטוטו"ד שאם יש דבר כזה ניסוך המים, הכי מתאים שהוא יהיה בסוכות. כך שזו עדיין ראיה טובה יחסית.

אולי דוד ניסך מים בהוראת שעה של עצמו כנביא, כשםקעלעברימבאר

שאליהו הקריב בהר כרמל בשעת איסור במות. אחרי שהביאו לו את המים נחה עליו רוח הקודש ובנבואה נאמר לו לנסך מים עכשיו.

 

יש היגיון מסוים שזה היה אגב בסוכות, מה פתאום דוד נזכר בטעמם של המים בבור בית לחם אשר בשער דווקא עכשיו?

לא הבנתישלג דאשתקד

הדרך היחידה שמעוררת קושיא על דוד, זה אם מדובר במצוות ניסוך המים. אם סתם היה בא לו לנסך מים לכבוד ה', זה לכאורה גם אתה יכול בברז בבית שלך בכל עת ושעה. כך שלענ"ד אין כאן שאלה (אם לא מקבלים את דברי הירושלמי כפשטם, וככה"נ גם הרלב"ג לא קיבל אותם כפשוטם).

למה לא נראה לי (ולרלב"ג) שדוד מראש רצה לנסך את המים משום מצווה? כי כתוב שהוא התאווה לשתות, והוא ניסך כי הוא לא אווה לשתותם. אם הסיפור היה לניסוך המים, הוא היה מתאווה לנסך והוא היה מנסך בדיוק כי לזה הוא התאווה.

לא בטוח שמותר לנסך מים בברז שלי. האם מותרקעלעברימבאר
לי להקריב צבי לה' על מזבח בחצר הבית שלי?
לכן דחוק שזה קרה בסוכות. אני מסכים שהואקעלעברימבאר
התאווה לשתות ואז ניסך. אז אולי היה אפשר לנסך בנדבה ביחיד בבמה כל השנה, או שהיתה זו הוראת שעה על פי נבואת דוד עצמו
הגמרא אומרת שזה הלכה למשה מסיני כיקעלעברימבאר
דברי נביאים הם רק אסמכתא והרי לא לומדים מדברי נביאים לעולם מה גם זה לא כתוב שם במפורש והאוקימתא של בר קפרא דחוקה שזה קרה דווקא בסוכות.


ניתן להציע שדוד שמר את המים האלו (מים חשובים כי 3 אנשים סיכנו את עצמם עליהם) עד חג הסוכות והקדיש אותם לה' והכהנים ניסכו על המזבח, אבל זה גם קצת דחוק בפשט.


אבל בפשט בפירוש מוזכר ויסך אותם לה' כלומר ניסך את המים כקרבן. נסך לה' זה תמיד לשון קרבן, כמו הקטרה לה'

לגבי הטענה שבכוונה נמנעים מדברי נביאיםשלג דאשתקד
ראיתי במקרה לשון יפה של ה"בן יהוידע", ברכות מח,ב: "אף על גב דילפותא מפסוקי תורה עדיפה, עם כל זה כיון דילפותא הנזכרת אינם מתיישבים בפשט המקראות, לכך אמר אינו צריך למילף בדרשה דחוקה, כי הדבר מפורש להדיה בפסוק של נביאים".
עדיין מה שיש לו מקורקעלעברימבאר
רק בנביאים זה עדיין נקקרא הלכה למשה מסיני
נכון מאודשלג דאשתקד
לצערי לא זכרתי איפה בדיון כאן היה צריך להכניס את הקטע הזה, הרעיון הוא שהגמ' בתענית מחפשת מקור ואין לה מקור טוב, אז היא כותבת בפשטות שזו הלכה למשה מסיני. אם המקור מדוד היה נראה לה טוב, סביר להניח שהיא הייתה מביאה אותו (ועדיין זה היה בגדר הלמ"מ ).


בכל מקרה כיף להקדיש זמן בליל הושענה רבה, לדיונים תורניים, וקצת להניח להתבכיינויות המוצדקות על עסקת החטופים...

אני חושב שלא שייךקעלעברימבאר
לדבר על הצער בעסקה כל חול המועד מפני שמחת החג. אבל גם אני נכשלתי בזה הרבה מפני שעמום
הוא אשר דיברתישלג דאשתקד

שזה היה צריך להתחיל הפוך. מטרת המועדים הם ללמוד תורה, ואז לא משעמם ואז לא מדברים על העסקה

וכמובן אתה (ואני) לא החוטא היחיד, וכבר רבי אבא כאב על כך, בירושלמי מסכת חגיגה...

מטרת המועדים זה לשמוח מצווה דאוריתאקעלעברימבאר
בבשר ויין כשיש מקדש. דבאי רבי אבא הם דרשה בלבד, עובדה שהוא לא התיר מלאכה בסוף. וגם הוא דיבר על פוחזין כלומר חוטאים  . לבזבז את הזמן זה לא פוחזים אלא סתם בזבוז
אני לא בטוחשלג דאשתקד

ששמחת הרגל חוץ מבשר קרבנות, אינה דאורייתא. נדמה לי שיש דיון לגבי "במה משמחן", אם השמחה בבגדי צבעונים וכו מתקיימת בה מצוה דאורייתא.

מה שכן, לא ברור בכלל אם איסור מלאכה בחול המועד הוא מדאורייתא או מדרבנן.

 

ולגבי למה רבי אבא לא באמת ביטל, זו שאלה מאוד גדולה שנידונה בלא מעט ספרים... הלוואי שזה היה כזה פשוט.

כי יש עניין עצמי לשמחה ברגל ללא קשרקעלעברימבאראחרונה
ללימוד תורה. כמו שבשבת יש עניין עצמי
ניקים משועממים בגיזרת ההר והבית-ימח שם עראפת
ברגעים אלה אני מוכר דגלי בית המקדש ביציאה מהר הבית, מוזמנים לבוא לקנות ולפטפט
אפשר להגיע/לקנות מעוד סיבותשלג דאשתקד
לא רק בגלל שמשועממים.
אמת ויציב, ברוך אומר ועושהימח שם עראפתאחרונה
אבל כוונתי למשועממים הייתה למטרת פיטפוט
מה אומרים על הקמת מערכת תחבורה להר הביתנ א

מה אתם חושבים על הקמת מערכת תחבורה מסודרת להר הבית בשלושת הרגלים?

יש לכם רעיונות כיצד כדאי שזה יפעל? אשמח שתעלו כאןנ א
מערכת תחבורה להווה או לעתיד?קעלעברימבאר
לעתיד, כשייבנה בית המקדש בעזרת ה'נ א
בטח יהיו טכנולוגיות מתקדמות יותר מימינו,קעלעברימבאר

אז זה לא יהיה ברכבת או אוטו

וואי, אתה נוגע שאלה שמאוד הטרידה אותישלג דאשתקד

כבר בתור ילד...

כל התיאורים המרגשים בסוף מסכת ביכורים, שהשור הולך לפניהם וקרניו מצופות זהב ועטרה של זית בראשו. האם כל זה יהיה גם כשנוכל לעלות בשיירת לימוזינות?

כילד חשבתי שלעתיד לבוא נעלה עם לימוזינות מקושטות. היום אני חושב שדווקא היופי הנקי והטבעי יותר מרגש, גם היום.

מי יודע מה תהיה הטכנולוגיה שביתקעלעברימבאר
המקדש יבנה? אולי ההנדסה הגנטית תיצור סוסים מעופפים שנטוס עליהם ויהיו חסכוניים יותר ממכונית?
לא זה מה שהטריד את מנוחתישלג דאשתקדאחרונה
יותר הסתפקתי מה יהיה יותר מגניב/מרשים
צריך לקחת בחשבון ענייני טומאה וטהרההסטורי
אולי איזה גלאי טמאים, שלא יתן להם להכנס לקרונות שמיועדים לטהורים🙄😏🫣
או ספסלים פשוטים מעץ, בלי שום בית קיבול.הסטורי
אני חושב שצריך יהיה מתחם של טבולי יוםים התכלת

לפני שייכנסו יטבלו, אחר־כך יעריב שמשם ולמחרת בבוקר ייכנסו

כתבתי על זה ספר שלםrrinaa

בית חדש ישן - רינה אזולאי - נוריתה ביקורות והמלצות על ספרים 

איך מגיעים לאזור ירושלים עם סוג של "פס אלקטרוני". (או עם רחפנים). 

 

הנה ציטוט של קטע מתוך הספר: (לא גרסה אחרונה אולי, אבל נותן טעימה). 

 

"פנחס חיפש את שער היציאה. שם, ליד השער, היה שלט גדול ועליו הכיתוב: לישראל, פנה ימינה.

שתי דרכים יש לך להגיע לירושלים, הסבירה לו רובוטית אדיבה. אחת קצרה שהיא ארוכה, והשנייה ארוכה שהיא קצרה. 

את מתכוונת, דרך הפס או דרך הרחפן? שאל פנחס.

כן, בדיוק. אמרה הרובוטית. 

אני אמור לחזור עם הרחפן, אמר פנחס, מחכים לי בירושלים.

הפס האלקטרוני מגיע אל מתחם שמואל הנביא, הסבירה הרובוטית, משם תוכל לקבל הדרכה איך להיטהר ולהגיע לירושלים.

פנחס הוציא את פנקסו והראה לה שהוא בקיא בהלכות טהרה. הרובוטית הנהנה בראשה ותוך חמש דקות הופיע במקום רחפן שייקח אותו אל ביתו. 

 

תהליך הטהרה הוא מורכב, לכן מוגדר מסלול מיוחד המקל על העולים לישראל לבצע את התהליך כולו, תוך כדי נסיעה בצורה בטוחה, מרווחת, בלי פקקים. הנסיעה היא דרך פס מיוחד, שאליו נכנסים עם יחידות הדיור שלהם, בואכה מרכז הטהרה במתחם שמואל הנביא ומרכזי טהרה נוספים. שם, במרכז הטהרה, מקבלים העולים הדרכה מפורטת, ושם הם עוברים את תהליך ההיטהרות. אבל אנשי ירושלים עצמם, הבקיאים בהלכות הטהרה, יכולים לחזור ישירות לבתיהם ולהקפיד על כללי ההיטהרות שהם בקיאים בהם ומנוסים ביישומם לאורך השנים."

 

 

 

 

איך מערכת התחבורה תראה?נ א

האוטובוסים, הרכבות ועוד...

מה לגבי התחבורה מכל רחבי הארץ - הלוך וחזור? איך זה צריך להראות?

בהנחה שיהיו אוטובוסים ולאקעלעברימבאר
מכוניות מעופפות מבוססות ai
רכבותshindov
לדעתכם, יהיה צריך מערך הסעות כמו למירון בל"ג בעומרנ א

או אפילו יותר מזה?

 

איפה צריך שייבנו את החניונים? מסביב לירושלים?

צריך שאטלים (אוטובוסים הלוך-חזור) שייסעו לעיר העתיקה?

האם הכהן שהניף את 2 הלחם סמוךקעלעברימבאר
למקום המזבח המשוער, חייב כרת, או שטומאה הותרה כשכל הציבור טמאים גם לשתי הלחם?


האם הוא חייב מיתה בידי שמיים על עשיית עבודה ללא בגדים תקינים, כאשר אינינו יודעים בוודאות מהי תולעת השני שבאבנט? 

אני רואה שהשרשור די ישןניב שטרן

אבל רק עכשיו ראיתי אותו...

בלי להכנס לדיון שהיה כאן לגבי ההכשר של העבודה, כרת הוא ודאי לא חייב כי הוא אומר מותר שזה שוגג.

גם קרבן הוא לא חייב כי הוא טועה בדבר מצווה.

שיר וקליפ לירושלים והר הביתElad Mukades

אולי יעניין אותך