אני מרים כאן לדיון, בלי להכנס יותר מדי לדעות.
מצרף כמה קישורים מקדימים.
אל תיטוש תורת אמך - שינוי מנהגי האבות
באיזה מקרים מותר לשנות ממנהגי האבות?
http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=14645
http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=69793
http://shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=125315
http://din.org.il/2016/10/05/אני-ספרדיה-או-אשכנזיה/
הנקודה שגרמה לי לפתוח את הדיון הזה היא העובדה שפרט לעניין של כללי ההוראה שרק הרבנים יודעים וצריך לשאול אותם בכל דבר, יש גם היררכיה מסויימת.
כידוע גדולי הפוסקים (פרט למרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל וסייעתו שהם "כמעט דעת יחיד" לפי דברי הגאון בנו הרב יעקב יוסף זצ"ל), אומרים שצריך ללכת אחרי מנהגי העדה שממנה בא האדם. וגם כשהולכים לפוסק, הוא צריך לפסוק לאדם לפי מנהגי אבותיו (הרב יעקב יוסף מרחיב בזה מאוד. ראיתי לאחרונה שהרב מלמד אומר שבמנהג שצריך לברר אותו צריך להתחשב בדעת כל פוסקי העדות, שזה חידוש מסקרן מאוד).
העניין הוא שברבות השו"תי אונליין והקיצורים, נראה שנהיה קצת סלט.
נכון שבשעת הדוחק אפשר לסמוך על כל אחד (ונניח בצד את השאלה אם זאת באמת שעת הדוחק).
אבל הבליל הזה יוצר מצב שלפי רוב הדעות אנשים עוברים על ההלכה כפי מה שהם מצויים בה.
לי אישית נראה שזה תהליך של גאולה בדרך להקמת סנהדרין ומנהג ישראל אחיד כלשהו.
השאלה היא, מה עם ההתמודדות ההלכתית המחייבת?
הרי גם אם נניח שאנחנו מקבלים את דעת הרב עובדיה יוסף שצריכה להיות שיטה הלכתית אחת אחידה (ובדומה את שיטת הרב מלמד כנ"ל שמתחשבים בכל השיטות), מי יקבע אחרי מי הולכים?
נראה שיהיה יותר בלאגן מסדר אם יעשו שיטה כזאת, כי כל רב יכריע לפי הנטיה האישית שלו.
בסופו של דבר, לי אישית נראה שהפתרון הוא אך ורק סנהדרין עכשיו!
מישהו רוצה להצטרף אלי במסע לגדולי ישראל?
(אין לי מושג מה הסמיילי הזה).
מוזמנים להוסיף מקורות, לחלוק, ולהביא דעות חדשות בעניין "אל תטוש תורת אמך".



