"פשעינו וחטאתנו עלינו ובם אנחנו נמקין ואיך נחיה"
ותשובת ה׳ ביד נביאו "אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב רשע מדרכו וחיה" ופרש רש"י שהסיבה שאינם חוזרים בתשובה בגלל שהם חשבו שהתשובה לא יכולה להועיל להם.
והדבר תמוה, אחרי שהבינו את גודל חטאתם ואחרי שהחליטו לשוב על ה׳ וכדבר ה׳ביד נביאיו, מדוע לא האמינו עוד בהמשך דברי הנביאים שתשובתם מתקבלת?
ובכלל יש להתפלא על ההבדל בין דורם לדורנו, הם הבינו את עומק חטאתם בכח האמונה ואעפ"כ לא האמינו בכוח התשובה,
ואילו אנו בדורנו שהאמונה רפויה , אבל בכל זאת האמונה בתשובה חזקה מאד עש שאנשים חושבים שבתשובה קלה כבר הם רצויים לגמרי וצדיקים גמורים...
בפרשתנו מסופר שעם ישראל יוצא ממצרים ומגיע לעמוד לפני ים סוף.
וכתוב עליהם "וימרו על ים סוף" ואמרו חז"ל, שעם ישראל היו ׳קטני אמנה׳ שבאותה השעה הימרו ישראל, ואמרו כשם שאנחנו עולים בצד זה כך המצרים עולים מצד אחר. לכן אמר ה׳ לשרו של ים שיפלוט את המצרים מהים לחוף. (פסחים דף קיח)
הגמ׳ לא אומרת שעם ישראל היו חסרי אמנה אלא "קטני אמנה". ויש להבין מה זה ׳קטני אמנה׳. ומדוע הימרו על הים לאחר כל הניסים שהיו?
אלא שתכלית האמונה השלמה היא האמונה בה׳ גם בדברים הנוגדים את השכל.
׳קטן אמונה׳ הוא מי שמאמין במה שהגיוני ולא במה שנוגד את השכל.
עם ישראל ודאי מאמין בה׳ וביחוד לאחרכל הניסים שנעשו במצרים. אלא שההבדל בין ישראל למצרים הוא קטן, שהרי עם ישראל היה שקוע בטומאה כמעט כמו המצרים עד ש׳הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה׳ ולכן הנס להצלתם היה מנוגד לשכלם, ובגלל זה תאבד אומה שלמה.
אע"פ שמשה כבר אמר "לא תוסיפון לרואתם עד עולם", עדיין הם לא האמינו בשלמות.
ורק לאחר הנס של קריעת הים ופליטת המצרים על החוף כתוב "ויאמינו בה׳ ובמשה עבדו." כי עד אז האמונה לא היתה שלמה. עד אז באמינו רק בהגיוני ובמושכל ועכשיו הם מאמינים גם בדברים שמעל להבנת השכל.
על פי זה נוכל להבין, אך נקדים ונאמר שככל שהאדם מבין כמה פגם במעשיו וכמה כבדים עונותיו, אזי יסוד התשובה רחוקה מהשכל.
השאלה היא, איך משיגים הכרה בחומרת החטא?
כשמאמינים באמונה שלמה ברוממתו יתברך, כשמבינים כמה הוא גדול ממילא מבינים כמה החטא חמור, הרי אינו דומה המורד בראש העיר או באחד מהגבירים המקומיים למי שפגע בשר המדינה, ובודאי למי שפגע במלך של כל הממלכה, קל וחומר במלך מלכי המלכים.
על כן, מי שמבין את חומרת חטאו בודאי מאמין הוא,, אבל עדיין יתכן שיהיה בגדר ׳קטני אמנה׳ ולא יאמין בדבר הנוגד את השכל.
כך היו דורו של יחזקאל, מתוך יראת העונש שהיתה בהם הבינו את חומרת חטאם. אך אם כל זה היו עדיין קטני אמנה, ולכן לא האמינו בכח התשובה.
בדורנו, לצערינו, חסרה יראת העונש ולכן אין אנו מבינים את חומרת חטאינו וממילא התשובה היא נראת לנו שהיא לא מנוגדת לשכל , הרי מה כבר חטאנו ועשינו?
אך כאמור הרגש זה מופיע מחסרון אמונה בגדלותו יתברך ולכן איננו מבינים את גודל הפגם שבחטאים.
שנזכה ליראת רוממות אמיתית ולהיות מבעלי אמנה.
שבת שלום
ע"פ דברי ר׳ יצחק (איצל׳ה) בלעזר תלמידו של ר׳ ישראל מסלנט
כוכבי אור סימן ג
אפשר לומר את שתי הדעות, לא רואה סיבה