ראשית נבין -
מהי אהבה?
מה זה אומר שאדם ׳אוהב׳?
מקובל לחשוב שאדם אוהב את מי שנותן ומעניק לו, וככל שיותר יקבל יותר יאהב.
אך כבר לימדונו רבותינו במסכת אבות, שכל אהבה שהיא תלויה בדבר, בטל הדבר - בטלה אהבה.
אם כן אהבת המעניק זו היא אינה אהבה...
בתחילת פרשתנו מנתה התורה את כל התרומה שבני ישראל מביאים לבניית המשכן. התורה פותחת ב׳זהב וכסף׳, לאחר מכן מונה התורה את הדברים כפי סדר חשיבותם. אולם התורה מסיימת ב׳אבני שהם ואבני מילואים׳ שהם יקרים וחשובים יותר מזהב! מדוע נימנו אלו לבסוף?
האור החיים הקדוש בתשובתו השניה מסביר שמכיוון שהנשיאים לא עמלו על הבאתם, אלא כדברי חז"ל שהעננים הביאום לנשיאים לכן נכתבו אלו לבסוף.
העננים הביאו דווקא לנשיאים ולא לאנשים פשוטים, בגלל מעלת הנשיאים. ואעפ"כ בגלל שלא טרחו בדבר חשיבות תרומה זו פחותה מהכל!
הדבר טעון ביאור.
נראה שהעניין בתרומת המשכן אינו החומר אלא "מאת כל איש אשר ידבנו ליבו" דבר שאדם עמל בו חביב עליו יותר ׳רוצה אדם בקב שלו מתשעה קבין של חברו׳.
כשאדם תורם דבר החביב עליו כל כך, זה בודאי מעלה את ערך התרומה יותר מתרומה של דבר יקר שלא טרחו בו.
כך היא גם הדרך לאהבה. אל תצפה לקבל כדי לאהוב.
להפך! הענק!
וכשתעניק בכל הלב תלמד לאהוב את מי שאתה מעניק לו.
וכך הוא בתורה. רוצה ׳אהבת תורה׳?
תמסור את ליבך על זה וממילא תאהב.
(עפ"י דברי הרב דסלר ב׳קונטרס החסד׳ מכתב מאליהו ח"א עמ׳ 37
וע"פ ר׳ חיים שמואלביץ לפרשתנו)

