ואף על פי שיתמהמהמחודשת.
איך אפשר להאמין שהמשיח יכול להגיע בכל רגע?
אנחנו באמת דור ראוי?

בעבר היו צדיקים וטובים הרבה יותר מאיתנו..
ועדין המשיח לא הגיע בדורם

וזה ברור שניסיונות בדור שלנו הוא קשה יותר..
והעבודה היא קשה יותר..
אומרים שגם בדור הכי גרוע הוא עשוי לבואצקון לחש

אז אי אפשר לדעת לאן אנחנו יותר קרובים

 

מצד האמת אנחנו בוודאי טובים יותר מאי פעם.

כמות התורה בלתי נתפסת בכלל!

ועוד ביחס לנסיונות של הדור...

וודאי שאנחנו טובים!מחודשת.
אבל זה גם לא מוריד מכמות הניסיונות שעמדו בהם היהודים בדורות הקודמים..
למות על קידוש ה'..
לחיות כיהודים בסתר..
כן אבל פה יש נסיונות שלא היו באף דור בעבירות הכי קשותצקון לחש

ויהודים/יות רק מתעלים מעלה מעלה ומנצחים דברים שלא היו אף פעם.

כשקשה, יותר קל להלחם.

כשנוח, לא שמים לב בכלל שצריך להלחם.

ובכל זאת נלחמים!

ומנצחים את רוב הקרבות. ורק מתגברים בלימוד תורה ואהבת ישראל.

 

אין על הדור שלנו.

יפה מאוד! יש גם חזרה בתשובהעובד
והתקרבות גדולה בשנים האחרונות.
אמרו לי בעבר שהלמ"ס עשתה מחקר וגילתה שיש 200,000
אנשים שאומרים שהתחזקו מבחינה רוחנית ודתית
מול חצי מזה שאומרים שנחלשו במידה כלשהי.
מספיק להסתכל על האומנים זמרים שחקנים ומי לא..
יש חזרה בתשובה והתחזקות,
מול נסיונות גדולים מאוד-
היום כמעט כל אחד מתמודד עם נסיונות
אדירים שבאמת לא היו מעולם בשום דור-
דור אבירים!!צקון לחש


אכן. וכל זה בלי בית מקדשעובד
בלי נבואה ובלי הנהגה רוחנית כללית לעם ישראל..
אומרים שעקבתא דמשיחא זה מצד אחד העקב שהוא לכאורה החלק ה"נמוך" ביותר, מצד שני עליו הכל עומד..
גם על פי המקובלים זה ככה... אנחנו הדור שהכי גבוה שחזר לתקןצקון לחש

פאדיחות...

מסתבר שאנחנו אלה שהיו ראוים לקבל את התורה ועכשיו גם את המשיח בע"ה במהרה!!

מעתיק מהכרטיס אישי שלי:לך דומיה תהילה
"...וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁצָּרִיךְ לְהִזָּהֵר עַד מְאֹד מִלְּלַמֵּד חוֹבָה עַל כְּלַל יִשְׂרָאֵל, כִּי הַחֵטְא גָּדוֹל עַד מְאֹד. כְּמוֹ שֶׁמָּצִינוּ בִּפְסָחִים (דף פ''ז: ) מַאי דִּכְתִיב (משלי ל' י'): ''אַל תַּלְשֵׁן עֶבֶד אֶל אֲדֹנָו'', (שם י''א) ''דּוֹר אָבִיו יְקַלֵּל וְאֶת אִמּוֹ לֹא יְבָרֵךְ''. אֲפִלּוּ דּוֹר שֶׁאָבִיו יְקַלֵּל וְאִמּוֹ לֹא יְבָרֵךְ, אַל תַּלְשִׁינוֹ אֶל אֲדוֹנָיו זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא... וְכָתַב ''סֵפֶר חֲרֵדִים'' בְּדַף נ''א בְּשֵׁם הַמִּדְרָשׁ, דְּהַשָּׁלִישׁ שֶׁנֶּעֱנַשׁ עֲבוּר שֶׁאָמַר {מלכים ב' ז' י''ט}: ''הִנֵּה ה' עֹשֶׂה אֲרֻבּוֹת בַּשָּׁמַיִם, הֲיִהְיֶה כַּדָּבָר הַזֶּה", כָּךְ אָמַר: וַדַּאי ה' יָכוֹל לַעֲשׂוֹת, אַךְ הַדּוֹר הַזֶּה כְּדוֹר הַמַּבּוּל, שֶׁרָאוּי הָיָה שֶׁיַּעֲשֶׂה אֲרֻבּוֹת בַּשָּׁמַיִם כְּהָתָם דִּכְתִיב {בראשית ז' י''א}: ''וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ'', אֵיךְ אֶפְשָׁר שֶׁלְּדוֹר רַע כָּזֶה יִהְיֶה נֵס גָּדוֹל כָּזֶה? הֵשִׁיבוֹ אֱלִישָׁע הַנָּבִיא: דִּלְפִי שֶׁלִּמֵּד קַטֵּגוֹרְיָא עַל יִשְׂרָאֵל יִרְאֶה וְלֹא יֹאכַל".

(שמירת הלשון, שער התבונה, פרק ז)
ללמד חובה?! חלילה!מחודשת.
אבל לא ממש הבנתי את ההקשר של התשובה שלך לשאלה ששאלתי
או שהנוסח כרגע כבד לי.
תבודדי את הקטרוג מהציטוט.לך דומיה תהילה
היסוד הוא שישראל ראויים לתשובה, גם בדור שכולו חייב. (לכן, ממילא אין לקטרג...)
א. כן, אנחנו דור ראוי.אריק מהדרום
ב. אין סיבה להאמין בזה.
אחד מהעיקרים של הרמב'ם הוא לא סיבה?אניוהוא
זה לא אחד העיקרים של הרמב"םאריק מהדרום
אלא הבנה מוטעית של העיקר השתים עשרה.
ואף על פי שיתמהמה אם כל זה אחכה לו בכל יום שיבואאניוהוא
איך תסביר?
אני כבר הסבסרתי בפורומים האלה אין ספור פעמיםאריק מהדרום

ובכל זאת נראה שצריך להסביר שוב ושוב.

 

א) המילים"בכל יום שיבוא" לא מופיעות בעיקר השתיים עשרה של הרמב"ם אלא אלה מילותיו של המעתיק לסידורים, הרמב"ם עצמו גם לא חי בתודעה שכל יום יכול להגיע המשיח.

 

ב) גם המעתיק לסידורים עצמו שהוסיף מילים אלה מדעתו מן הסתם לא התכוון להכניס לרמב"ם דברים שלא אמר אלא התכוון לשים פסיק בין המילה "לו" למילה "בכל" כלומר אני מאמין באמנה שלמה וכו' אף על פי שהתמהמה, עם כל זה אחכה לו, זה מה שצריך להאמין בכל יום, שיבוא. מתי? בזמן נתון כלשהו יבוא, לא שחייבים להאמין שבכל רגע ורגע הוא עלול לפרוץ הביתה ולהגיד הנני.

מסכים איתך ואף על פי כןסתם 1...
כאשר הרמבם מזכיר את המשיח הוא מוסיף בדרך כלל "מהרה יגלה".

אפשר לדרוש מפה שבכל דור ובכל רגע עשוי להיגלות מלך המשיח.
אני איננן חושב כך בדעת הרמב"ם אך שערי הפרשנות לא ננעלו.
המשיח הוא מלך ויש לו דין של מלך. בעזרת השם עם ישראל יהיה במצב רוחני שירצה לקבל על עצמו עול מלכות שמים ומנהיג גדול וכך אפשר לתרץ את הכמיהה למשיח בכל רגע.
אינני חושב שזה מחבר הסידוראניוהוא
אלא נוסח קדמון יותר.

עכ'פ בדברים כגון אלו קיבלתי מרבותי- שיש בזה פסיקה של כלל ישראל.
זה לא רק ברמב"ם...צקון לחש

עיקרי האמונה היהודית – ויקיפדיה

 

ברור לכולם שצריך להאמין בביאת המשיח... מה המחלוקת? לא הבנתי כל-כך. האם זה להאמין דווקא "בכל יום" או לא זה חובה?

 

זה הנוסח של הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק:

"היסוד השנים עשר
ימות המשיח. והוא להאמין ולאמת שיבוא, ולא יחשוב שיתאחר, אם יתמהמה חכה לו, ולא ישים לו זמן ולא יעשה לו סברות במקראות להוציא זמן ביאתו. וחכמים אומרים (סנהדרין צו.) "תיפח רוחן של מחשבי קיצין". 
ושיאמין שיהיה לו יתרון ומעלה וכבוד על כל המלכים שהיו מעולם, כפי מה שניבאו עליו כל הנביאים ממשה רבנו ע"ה עד מלאכי ע"ה. ומי שהסתפק בו, או נתמעט אצלו מעלתו, כפר בתורה, שיעד בו בתורה בפירוש בפרשת בלעם ופרשת אתם נצבים. 
ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל החולק על המשפחה הזאת כפר בשם השם יתברך ובדברי נביאיו."

 

מישהו חושב שחייב להאמין דווקא בכל יום?

לא חשבתי על זה אף פעם, אבל עכשיו אני רואה שאין לזה עניין בכלל.

כמובן שיש עניין לצפות לביאת המשיח (עניין שלא צריך ראיות) "כמו שמצפים לאוטובוס" (עניין מפורסם מהרב אליהו זצ"ל), אבל אם זאת חובה דווקא היום?

יש בזה מעלה בוודאי, חובה? לא נראה ככה

מסכים שזה לא כתוב ברמב'םאניוהוא
ואע'פ כםץן היחס ל'מחבר הסידור' הוא לא יחס נכון.
כמו ש'בעל ההגדה' זה מישהו שצריך להסביר וללמוד.

האם בכל יום?
זה תלוי במח'.
כולם מכירים את השיר 'ענווים' של שוואקי מלך המשיח בא ועומד על גג בית המקדש.
המקור לשיר הוא בפסיקתא דרב כהנא והיא אליבא דמ'ד ביהמ'ק יבנה ארבעים שנה לפני משיח- לפי זה ברור שאי אפשר כל יום.
וזה סדר של גאולה בעיתה
אלא שיש גם גאולה בבחינת אחישנה - ביהמ'ק יורד מהשמים והמשיח איתו.או לפניו... וזה יכול להיות כל יום ואפ' בשבת או בלילה.
האם זה חלק מהעיקרים? שאלה טובה, אבל כלל ישראל ככה סובר.
מחילהצקון לחש

אני עיוור או שאני לא מבין מה המחלוקת ביניכם? חושב

השאלה היא רק האם חובה (ברמה של עיקרי אמונה שאם אדם לא עושה את זה הוא כופר) על אדם ממש לצפות למשיח בכל שניה שעוברת??

כי העובדה שזאת מעלה היא דבר ברור ומובן מאליו... אף אחד לא יחלוק על זה שגדולי ישראל הצרו על צער השכינה כל היום.

 

נראה לי שאתם לא חולקים בכלל...

בכל אופן...סתם 1...
הרמבם חוזר על נקודה עקרונית מסוימת כמה פעמים.
והיא שאם ישנה מחלוקת על דבר לא מעשי-הלכתי, אין צורך להכריע בין הצדדים.
הוא מזכיר זאת בפירוש המשניות ובין השאר גם בפרק חלק.
נראה לי שזה תופס גם פה.

ועוד דבר לעולם לא לעסוק בסוגיות אלו יותר מדי מכיוון שלא נדע איך יהיה עד שיהיה...
אני לא מבין מה אתם רוצים מהחיים שליאריק מהדרום
לא נורא.
לא חושב שמישהו יצא נגדך...צקון לחש


בכל אופן שים לב להתייחסות ההלכתית למשיחסתם 1...
במסכת עירובין דף מג והרמב"ם פוסק זאת להלכה בהלכות נזירות פרק ד.

אדם שמקבל נזירות מיין על עצמו מיום שמשיח יופיע הוא אסור מיין מיד מכיוון שכל רגע עשוי לבוא.
מקור מעולה!! אשריך!אניוהוא
תודה רבה!
הראו לי את המקור הזה בעבראריק מהדרום
ועוד מקורות ממסכת סנהדרין, אני לא אומר שהוא לא עלול לבוא בכל יום, אני פשוט טוען שלא אמורים לחיות בתודעה שהוא כל רגע עלול חהגיע, האובססיביות הקטנונית של חלק מהציבורים הקדושים בעם ישראל להיות דרוכים כאילו עוד רגע "ממש" (במלעיל) אמור להגיע המשיח, וביסוס עיקר האמונה השתים עשרה על הטעות הזאת ובפרט שרוב גדולי ישראל לדורוציהם לא חיו בתודעה זו יש לה מסר יותר משלילי.
גםמחודשת.

יש את הציטוט: " אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת"

על "לא חייבים" הייתי מסכים איתך. אבל פשוט שזאת מעלה להיותצקון לחש

בתודעה כזאת... לא שייך לכל אחד, רוב האנשים יכנסו לתסכולים מנסיונות כאלה.

זה שייך לבעלי מדרגה.

לא יודע למה אתה אומר שרוב גדולי ישראל לא חיו במדרגה כזאת...

יש סיפורים על המון כאלה שכן וחיו ככה בפועל ואין סיפורים על כאלה שלא (לא במפורש, ולא לומדים מהם רק כי לא נכתב עליהם).

אני לא מסכים עם הסיפאאריק מהדרום
שמעת על קמעא קמעא וכו'?
שמעת על אחישנה?אניוהוא
בודאיאריק מהדרום

כמה גדולי ישראל חיו בתודעה אובססיבית של "מה יהיה? מה יהיה? אולי עכשיו יגיע המשיח?" אי אפשר לעמוד בזה בכלל, אי אפשר לקדם שום דבר.

אינני מבין את הנפקא מינה אם אתה לא יודע מראש מתי המשיח יבואסתם 1...
אם אתה מצווה לחכות למשיח ולא יודע מתי הוא יבוא אלא שהוא יבוא.
יוצא שאתה מחכה לו תמיד.

אופי ההמתנה הוא אישי ולא חייב להיות אובססיבי אקסטתי.
נכוןסוס טרויאני

בסידורים בנוסח ע"מ באמת לא קיים כל המלל הזה בסוף העיקר ה12..

ציפית לישועה?לך דומיה תהילה
אין קשר.אריק מהדרום
תשובה מנומקת, אבל אשמח ליותר הרחבה.לך דומיה תהילה


ציפייה לישועה היאסתם 1...
היא לא לעתיד לבוא בכלל ולביאת המשיח בפרט.
ציפייה לישועה היא חיים שבהם הקבה מופיע בהווה ולא רק בעתיד.

יש אנשים שמאמינים בביאת המשיח ואומרים לעתיד לבוא גאולה עכשיו אנחנו סובלים ואנחנו ברע.
אבל זה לא כך.
הקבה לא עזב את הארץ ואדם צריך להיות בקשר עם הבורא ולצפות ולהתפלל לטוב כל חייו ולא רק בתודעה של הגאולה העתידה. אלא בהווה ממש כל רגע.

לקיים חיים של קשר עם ד' זוהי הציפיה לישועה.
מחילה, אני לא חושב שזה פשט הגמרא...לך דומיה תהילה

הרעיון נכון לכשעצמו, אבל לא כפירוש.

בהנחה שאת מתכוונת לגמרא במסכת שבת אז...סתם 1...
שימי לב שאין אפשרות להבין את המימרה הזו כשלעצמה.
מדוע?
מפני שאין לה נגזרת מעשית- הלכתית.
זהו אחד המקרים שלא חייבים להגיע להכרעה בין החכמים, גם בגלל אותה סיבה.

את צודקת שאני בחרתי באחד הפירושים ופיתחתי אותו לפי הבנתי ולימודי.

איך אפשר להבין אמרה כמו 'ציפית לישועה'?
אני חושב בצורה פרטית ובצורה כללית ואין סתירה ביניהם.

אחת הסוגיות המעניינות יות ללא ספק
א. אי-אפשר להבין מה שאין לו נגזרת מעשית?לך דומיה תהילה

ב. לאיזו הכרעה צריך להגיע? אין כאן מחלוקת.

 

ג. מה זה צורה "פרטית" ו"כללית"?

א. אפשר להבין אבל ביותר מדרך אחת וזו בעיהסתם 1...
ב. גם אם יש וגם אם אין מחלוקת. בעניינים רעיוניים לא מכריעים. זה אחד מכללי הלימוד.

ג. בצורה פרטית- מה שכתבתי קודם על הקשר עם הקבה בכל מהלך החיים הפרטיים של האדם.

בצורה כללית- מה ששייך לעם ישראל, גאולה, משיח, מלחמות, בית מקדש ועוד.

את צודקת שזה לא פשוט להבין מה נכון, אבל יש סוגיות שבהן "המרווח" יותר גדול לפרשנות והסברים מכיוון שהן רעיוניות בלבד.
ראיתי על זה משל של ר' נחמן מברסלבמבקש אמונה

משל לגיבור שרצה לכבוש איזה עיר מוקפת חומה מאד חזקה. 

 

בהתחלה הוא לקח את ההכי גיבורים שיש ונתן להם פטישים וכו' לנסות לשבור את החומה.

אז הם דפקו ודפקו ודפקו על החומה עד שנגמרו להם הכוחות.

 

לאחר מכן הוא לקח גיבורים אבל פחות מהם וכנ"ל  ושוב אותו דבר..

עד שלכל החיילים שלו נגמר הכוח... 

 

אבל בגלל כל הדפיקות הוא ראה שהחומה כולה סדוקה ועומדת כבר ליפול. 

אז הוא לקח כמה זקנים וילדים ונתן להם לדפוק על החומה והם אלה ששברו אותה.

 

אני מתאר לעצמי שהנמשל מובן מאליו

 

 

אהבתי את המשלסוס טרויאני

דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס דוס 

נסיונות קשים יותר, אבלהפואנטה
הקב"ה לא נותן נסיונות שאי אפשר לעמוד בהם. משמע יש לנו כוחות גדולים יותר
וכמובן, הקב"הלך דומיה תהילה
מביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה.

הסיפור של הגאולה סובב בעיקר סביב הקב"ה, ולא סביבנו. ממילא שאלת הזכות והחובה נעשית לא רלוונטית.

"למען שמי המחולל בגויים".
כבר ידועה השאלהקובי.ו

ששאל רבנו חיים ויטאל את האר"י הקדוש:
איך האר"י היה אומר עליו שנפשו כ"כ מעולה, והרי הקטן שבדורות הראשונים היה צדיק וחסיד שאין הוא מגיע לעקבו?
וענה לו האר"י הקדוש: דע לך, כי אין גדולת הנפש תלויה כפי מעשה האדם, רק כפי הזמן והדור ההוא, כי מעשה קטן מאוד שקול בכמה מצוות גדולות שבדורות אחרים.

 

ק"ו בדור שלנו. ואת הק"ו השאלה הציגה יפה.

 

 

נ.ב הרעיון שמאחורי השאלה מופיעה בעוד סגננות, אומנם יש קצת שוני בין השאלות אך עדיין קיים בהם אותו קו דמיון-
כמו שכר ועונש אצל מי שלא שמע על המצוות (ז"א האם חילוני יקבל עונש על כל חילול שבת שעשה בעוד שהוא כלל לא שמע על הלכות שבת?!),
התשובה הרגילה היא משל השטחים הכבושים של הרב דסלר (בעל המכתב מאליהו)\

 

האם מי שבעל קושי מסויים יקבל את אותו שכר / עונש על מצווה שעושה בקושי וכו'
התשובה הרגילה היא כדברי הגמ' לפום צערא אגרא.
  

אולי זה דווקאקן ציפור

בס"ד

אולי דווקא בגלל שכל כך קשה בדור הזה וכל כך נמוך אז ה' ישלח אור יותר גדול "משיח כדי להעלות את העם".

 

דבר נוסף עצם השאלה נובעת נראה לי מאמונה, מתוך זה שאנחנו מצפים קשה לנו לעכל מה זה, ושזה באמת מתקרב.

כדוגמה מביאים שאדם ששם בלוטו וכאלה הוא שם כי הוא מאמין בסיכוי שלו לזכות אבל אם הוא זוכה הוא לא מאמין כי דווקא מתוך הצפייה הוא מבניין כמה שזה דורש ממנו.

דווקא זה שאת חושבת אולי זה רחוק ממני נובע מזה שאת מבקשת ומבינה את הגדולה של המשיח, ולא בהכרח שזה פוגם באמונה שיבוא.

 

מקווה שהובן ועזר.

יש "בעתה" ויש "אחישנה"...רינת רחל

יתכן מצב והגאולה תתקדם  בתהליך ארוך קמעא קמעא . ויש מצב שהגאולה תבוא במהרה.

ידוע שבגאולת מצרים יצאו ממצרים רק 20% , 80% מתו בזמן מכת החושך כי היו רשעים שלא רצו להגאל (וזאת לאחר שכבר ראו 8 מכות שהוכו המצרים).  גם על 20% אלו שיצאו נאמר במדרש -  שהם דומים למצרים "הללו עובדי עבודה זרה והללו עובדי עבודה זרה". איך התחיל גאולת מצרים?????????    הגאולה התחילה אחרי "ויזעקו".

כשחלק ניכר מהעם (גם אם הוא יחסית מיעוט) יפסיק להתרגל ליסורים והקשיים ויזעק לה'

"ה' הוא המלך, גאל אותנו במהרה" -בהחלט יתכן וה' יגאלנו מהרה. 

לצערנו, בימינו, במקום לזעוק לגאולה, אנו לא מאמינים שיתכן שתבוא במהרה, ולא זועקים.

במקום לזעוק לה' -אנו "מתחזקים" מכל מיני אנשים שעוברים קשיים המספרים את הסתגלותם לקשיים, למחלות... 

במקום לזעוק לה' - אנו מגלים סבלנות לייסורים ואומרים "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה"

במקום לזעוק לה' - אנו אומרים "סבלנות, יש תהליכים, קמעא קמעא, יש לשנות מבפנים".

ז"א אנו מתעקשים שצריך בהכרח תהליך ארוך (בעתה), ואין הווה אמינא כלל ל"אחישנה".

 

אנו רואים שברוך ה' יש קיבוץ גלויות, ארץ ישראל ניבנת, המצב החומרי נבנה היטב והוא בין הטובים בעולם, העם מתקרב לריבונו של עולם. גם אם העם עדיין לא שומר  תורה ומצוות בפועל, חלק ניכר מהעם מוכן כבר לקבל את מלכות ה'.

מצד שני- מבחינה רוחנית ישנה הדרדרות ביחס של מוסדות המדינה לערכי הדת והקדושה. הדרדרות זו באה לידי ביטוי בתרבות היוצאת מאליטות מסוימות, במערכת המשפט, בחוקים, ואפילו בצבא.

 מסביר הרב טאו שליט"א, שהשלטון הדמוקרטי במדינה הוא שלטון זמני, כמלכות שאול שהייתה זמנית. המדינה בימינו, כמלכות שאול דאז - חוששת מ"מלכות בית דוד" העשויה לצמוח כתוצאה מהתחזקות העם בתורה ובאמונה.

הקומה החומרית בנויה. הגיע הזמן לעלות בקומה הרוחנית.

אפשר לחכות לתהליכים ארוכים, אפשר.

אפשר לנסות לעורר את לב העם לזעוק לגאולה-במהרה.

אולי נזכה ל"אחישנה". 

בתפילה, חז"ל הכניסו את הציפייה, לבמהרה,

יתגדל ויתקדש...ויצמח פורקניה ויקרב משיחה, בחייכון....בעגלא ובזמן קריב"

"את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח"

במהרה בימינו. אמן.

 

מסכימה עם רינת רחלאדל34

ב"ה אנחנו בדור שקרוב מאוד לגאולה.  כך למדתי מרבותיי במדרשה.

ובאמת זכינו אחרי 2000 שנות גלות נוראיות לשוב ארצה, לבנות שלטון יהודי, לנצח את אויבינו. והכל בסיעתא דשמיא גדולה.

ארץ ישראל נותנת לנו פירות בעין יפה. ובגמרה כתוב שאין סימן מובהק יותר לגאולה - "אין לך קץ מגולה מזה".

והנה הקב"ה פותח לבבות לתשובה. אנחנו רואים המון חוזרים בתשובה. אולי דווקא בגלל הידרדרות רוחנית ומוסרית בעולם הכללי, יהודים רבים מחפשים את האמת, את המטרה האמיתית של החיים, את המוסר האלוקי... רק לשם ההשוואה - בתחילת המאה ה20 הרבה זרקו את הכיפות ועכשיו הנינים שלהם חוזרים בתשובה.

 

כמובן שיש קשיים ועיכובים ונסיונות. אבל דווקא כשמתגברים אנחנו מתעלים עוד יותר ויש לנו את הכוחות אם הקב"ה שם אותנו בדור הזה. וגם אם נופלים אפשר תמיד לשוב אליו יתברך.

 

בקיצור, "אחכה לו בכל יום שיבוא"! ממש מחכה למשיח. למרות שאנחנו לא בדיוק יודעים מתי הוא יבוא.

גמד על גבי ענק וזה...נקודה


מה זה אומר?מחודשת.
זה אומר שנקודה

בס"ד

 

אכן הדור שלנו הוא גמד ביחס לדורות הקודמים, אבל זה כמו שיש ענק שעל כתפיו מרכיב גמד.
מי מגיע יותר גבוה? אם צריך לקטוף פרי מצמרת של עץ גבוה למשל, למרות שהגמד עצמו נמוך, המיקום שלו - זה שהוא עומד על הענק גורם לו להגיע לגובה שהענק עצמו לא יכול להגיע.

ז"א זה שאנחנו אלא שמביאים את הגאולה בפועל בע"ה לא אומר שאנחנו טובים יותר מהדורות הקודמים,

אלא שאנחנו משתמשים בהישגים שלהם. 

 

הסבר נוסף- הדור שלנו קרוי "עקבתא דמשיחא"- העקב של המשיח.

כל עם ישראל הוא גוף אחד.
יש מי שבחינת ראש, צדיקים גדולים ומנהיגים,
יש מי שבבחינת לב, צדיקים שמזרימים חיות בעם ישראל,
וכ' וכ'.
ויש את הנשמות הפשוטות. הכי פשוטות, הכי נמוכות. 
הנשמות ששייכות לעקב.

במה העקב נראה  פשוט? באיכויות שלו, ביכולת שלו לתקשר עם העולם.
העין- רואה, אוזן שומעת, המוח יודע מה קורה בכל הגוף ומתפעל אותו,
וכ' וכ', העקב לעומת זאת הוא כמעט חסר תחושה לחלוטין.
בקושי מרגיש בחוש המישוש..

 

ממש כמונו.
היו דורות של נביאים, היו דורות של לימוד תורה ברמות אחרות לגמרי (שהעופות שפרחו מעל ת"ח שלומד נשרפו..) דורות של בעלי מסירות נפש, אנחנו? כמו עקב לעומתם.
מצד שני כשאדם רוצה להגיע למקום כל שהוא, הראשון בגוף שמגיע זה העקב.
ואז הוא מושך אחריו את כל הגוף...

כי יחודיותו של העקב זה לא ההבנה שלו, הנבואה שלו וכ' אלא קבלת העול.

ללכת למרות הכל הלאה, להתקדם אל היעד שהראש קבע,
ולהביא לשם את כל הגוף- כולל הראש.

זה לא קל להיות עקב, אתה פוגש את המציאות התחתונה בשטח וכ',
אבל דווקא העקב מותאם באופן מושלם לתפקיד שלו, לשאת את האדם ולהביאו אל מקום חפצו.

והוא הראשון שמגיע לשם...

שנזכה לעשות בפועל את הצעד הזה, אל תוך הגאולה, בפועל ממש

עוד משל שמסביר את זהנקודה

בס"ד

 

על הגאולה נאמר "התאווה הקב"ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים"-

הקב"ה רוצה לדור בעולם התחתון ביותר,
להתגלות במלא עצמותו כמו אדם בדירה שלו, שלא מצמצם את עצמו מפני סיבות כל שהם,

ולא מתאים את עצמו אל הסביבה אלא הדירה מותאמת אל צרכיו.

 

כדי לבנות ארמון (דירה למלך)

צריך הרבה בעלי מקצוע,

יש את האדריכלים,

המהנדסים,

שהם הכי חכמים, בעלי תארים וכ',

יש את הבנאים שהם הכי חזקים וכ',

אבל גם כשהבית מוכן אי אפשר להיכנס אליו לפני שעושים ניקיון...

 

אדם מהצד יכול לומר-

מהנדסיםגאונים עשו כל מה שתלוי בהם,
עבדו ימים ולילות והמלך לא בא.

 

בנאים חזקים וחסונים עשו כלהתלוי בהם השקיעו מאה אחוז מאמץ - והמלך לא בא.

 

פןעלי הניקיון הללו יבואו ודווקא בגללם יבוא המלך?

אלא זה שהם האחרונים לפני שהמלך נכנס לא אומר שהם הכי טובים בהגדרתם,

אלא תפקידם הוא האחרון שנשאר.

הדורות הקודמים עשו כבר הכל,

כעת הם ממתינים לנו, שנסיים את תפקידינו אנו,

ונעשה את החלק שלנו בחלוקת העבודה הזאת...

 

אנחנו בדור של גאולהאדל34אחרונה

לא בגלל שאנחנו טובים יותר מהדורות הקודמים, אלא בגלל שהקב"ה החליט שהגיע זמן לגאולה והוא מקבץ גלויות ומסייע בעדינו לנצח אויבים ופותח לבבות לתשובה וכו'.

כמובן שזאת עוד לא הגאולה השלימה. הלוואי ויהיה במהרה, שיהיה ב"אחישנה". זה כן תלוי בנו. הדרך שבה תבוא הגאולה, זכו - אחישנה. כמה שיותר "נזדכך" ונתקרב אל  השם נזכה לגאולה המהירה יותר.

שמעתי משהו יפה: בדורות הקודמים הצדיקים הגדולים נמשלו לאורות גדולים, אבל הם האירו ביום כשהכל מסביב מואר ואז האור שלהם כאילו נראה יותר חלש.

בדור שלנו הצדיקים משולים לנרות בחושך. הם יותר קטנים אבל האור שלהם הרבה יותר בולט כי הם בחושך.

ספרות תורנית והיסטורית לחנוכהזיויק
מה אתם קוראים ולומדים בימי החנוכה?
מתחיל מהתנ"ךהסטורי
כמובן - פרשות המנורה בתורה בשמות ובבמדבר, קודם כל פשט ואח"כ עם מפרשים - ממליץ על העמק דבר והרחב דבר (לכאו' דבריו שם, הם אחד המקורות של מרן הרב קוק בתחילת אורות התורה, על הצינור הראשון והשני).


חזונות דניאל - ארבע מלכויות בכלל והחזונות האחרונים על יוון בפרט.


ספרי חגי (לשים לב לתאריכים!) וזכריה. במקביל ספר עזרא, בעיקר פרקים ה-ו.


אחר כך כמובן סוגיית הגמ' בשבת, כל אחד כדרכו בבקיאות/בעיון/אליבא דהלכתא/אגדה שבדברים, עם המפרשים. (עין אי"ה על האגדתות שם)


שאילתות - "דרשה לחנוכה" הראשונה והשניה, נמצאות בתוך פרשת וישלח. אפשר לקרוא בריהטא הדברים מובנים ומאירים. ל'מטיבי שבת' ללמוד בנחת עם 'העמק שאלה' של הנצי"ב. אגב, מומלץ מאוד גם כלימוד לקראת יום העצמאות ויום ירושלים.


נר מצווה למהר"ל. (מי שלומד דניאל - דגש על ההתחלה. מי שלומד את סוגיית הגמ' הנ"ל יכול לדלג להמשך).


כל המוסיף (והולך...) - מוסיפים לו

אשזיויק
בסיס טוב
אם לא הובנתי, אני לא מספיק את כל זה כל שנההסטורי
בעיון בד"כ בוחר סוגיות
אשריךזיויק
השנה - יוסיפוןפצלשי"ת
יפהזיויק
מה הערך מוסף שאת מוצאת בו?
לגיטימי לשאול למה?הסטורי

למה לקרוא תרגום מעובד ולא מדוייק של 'מלחמות היהודים' של פלאביוס, כשהיום אפשר לקרוא תרגומים מדוייקים של המקור?

 

(אני יודע שרבותינו הראשונים מצטטים ממנו, לא היה להם את המקור וכנראה הם בכלל לא ידעו שהם קוראים ספר מעובד בעיבוד חופשי)


 

ובכלל, על המרד הגדול אין לנו ברירה אלא לקרוא את הגרסא של הבוגד הנאלך פלאביוס, ולקוות שאנחנו מצליחים לברור את העובדות מהאינטרסים. אבל לגבי מלחמות החשמונאים, יש את ספרי המקבים, שנכתבו ע"י בני התקופה, אז למה בכלל להזדקק לכלי שלישי ורביעי?

לגיטימי לשאולפצלשי"ת

זה הספר שיש לנו זמין בבית

ולא אני קבעתי מה לומדים, זה משפחתי 

לימוד משפחתי ביוסיפון? מדהים 🫡זיויקאחרונה
וואי שאלה כאובה.. אני מתקשה להתחדשצע

יש לי דף מקורות שאני נהנה לחזור עליו כל שנה שעוסק ביחס ביו נס פך השמן לנס המלחמה.

מעבר לכך מציץ בנר מצוה או בשפת אמת אבל לרוב מתקשה להבין אז לא מרגיש שיוצא עם משהו .. 

שאלהטאטע מלך העולם

איזה כוונות אפשר לכוון בהדלקת נרות?

של חנוכהטאטע מלך העולם

ואם יש לכם סגולות ותפילות אשמח ממש שתשתפו.

כוונה פשוטה. לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה.נפש חיה.
כוונותדרור אל

כמובן הכי בסיסי זה לכוון לפי הברכות:

לקיים מצוות הדלקת נר חנוכה, כפי שתיקנו חכמים.

לפרסם את הניסים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

וזה כולל: את נס הניצחון על היוונים ואת נס פך השמן.


מעבר לזה:

להרחיב במשמעות הנס: ניצחון שהביא לשלטון ישראל. נצחון של האמונה על פני הכפירה, הטהרה על פני הטומאה.


לכוון נר איש וביתו - האור של הבית, המשפחתיות.

לכוון מוסיף הולך - שאנחנו מעלין בקודש ועל תוספת הניסים.

לכוון שהנר הוא הנשמה, נר ה' נשמת אדם, מה רוצים להאיר בנשמה ולהאיר כלפי חוץ לנשמות נוספות.

לכוון שהנר הוא התורה והמצוות, כי נר מצווה ותורה אור - התורה והמצוות שאני מבקש להאיר בנשמתי.

תודה!טאטע מלך העולםאחרונה

יש סגולות שקשורות לתיקון המידות?

הדלקת נר חנוכה אצלכםזיויק

1. מדליקים וזהו, אם שרים זה ככה בהרצה

2. מדליקים ושרים בנחת ושמחה

3. מדליקים, שרים בשמחה, ואח"כ מתבוננים בנרות

4. מוסיפים עוד משהו? לימוד?

יש משו ממש ממש עןצמתיכְּקֶדֶם
בלהדליק נר לבד בחושך ואז להתבונן בו בשקט
מבין אותךזיויק
מצד שני: נר איש וביתו
..פצלשי"ת
מדליקים, שרים, לומדים ואוכלים ביחד.. 
אשזיויק
ממש
איזה יופי של שאלה !!נפש חיה.
עבר עריכה על ידי נפש חיה. בתאריך כ"א בכסלו תשפ"ו 12:20

אנחנו מדליקים בנחת

(עושים הכנות לפני, זה מיוחד!)

ואז שרים את המזמור למנצח

ואת ארוממך

ואחר כך יושבים מול הנרות ומתפללים

משתדלים להתבונן ולא רק להסתכל , כמה שיותר.

ארוחת ערב משתדלת משהו יותר חגיגי 

ולשלב בזה לימוד, שיהיה סעודת מצווה.
 

בעיקרון לא שאלתי אף פעם אבל אני מאמינה שבגלל שהחנוכייה היא חפץ של  מצווה (כמו ארון קודש , נרות שבת וכו) אז גם כשהיא מכוסה אפשר להתפלל עוד בזכות המצווה שקיימנו כאן.

מה ז"א מכוסה?זיויק
מכובה, כשהיא לא דולקת. ברור שיש עניין להתפלל לידנפש חיה.

הנרות הדולקים ולהתבונן בהם

אבל גם כשהיא מכובה, זה עדיין חפץ של מצווה.

אני לא רב אבל תמיד אפשר להתפלל.. לא?זיויק
תמיד תמיד. גמני לא רב...נפש חיה.
באמת את לא?זיויק
מפתיע
באמת באמתנפש חיה.
גם אותי זה הפתיע
תשקלי אולי להכנס למקצועזיויק
😄
לא רווחי 😉נפש חיה.
הינוקא?זיויק
מיליארדים
פפפפפפנפש חיה.אחרונה

ושנא את הרבנות

ככה כתוב בפרקי אבות


ואל תתוודע לרשות (המס)

ספרי הלכה אונליין בעיצוב נח עם חיפוש והערות אישיותעיתים לתורה

שלום לכולם, 

 

מצרף לשימושכם קישורים לספרי הלכה ידועים שזמינים ללימוד ללא תשלום בעיצוב מקסים ונח לשימוש, עם יכולת חיפוש בתוך הספר וכתיבת הערות אישיות לחזרה עתידית:

 

בן איש חי

 

משנה ברורה

 

כף החיים אורח חיים

 

כף החיים יורה דעה 

 

ילקוט יוסף

 

קיצור הלכות חנוכה למנהגים השוניםעיתים לתורה

ניתן ללמוד את עיקרי הלכות חנוכה בתמציתיות על פי המנהגים השונים בעמוד קיצור הלכות חנוכה וכן בקובץ המצורף.20251207222511.pdf

 

או ישירות לפרק הנדרש:

 

זמן הדלקת נרות חנוכה – מפרט ארבע מדרגות בזמן ההדלקה מהמהודר לקל.

 

אכילה, לימוד ומלאכה קודם הדלקה – כפשוטו.

 

החייבים בהדלקת נר חנוכה – דין איש ואשתו, קטנים, בחורי ישיבות, חתן וכלה בערב חתונה, שותפים בדירה.

 

משפחה שמתארחת בחנוכה – דין השתתפות בפרוטה, יש להם יחידת דיור נפרדת. הבעל והאשה מתארחים במקומות שונים.

 

חיוב הדלקה מפני החשד – אורח עם פתח משל עצמו. בית עם שתי פתחים והדין בימינו.

 

מקום העמדת נרות חנוכה בבתים שונים – מקום לכתחילה לדירת קרקע. לבניין מגורים. למתגוררים בקומות גבוהות.

 

הדלקה נרות חנוכה מחוץ לבתים – הדלקה במלון, רכבת, ספינה, מטוס ואוהל.

 

הדלקה בבית הכנסת – זמן ההדלקה.הדלקה חוזרת בביתו.

 

'הדלקה עושה מצווה' – הדלקה במקום רוח. במיעוט שמן. טלטול הנרות. נרות שכבו.

 

פתילות ושמנים לנר חנוכה – הידור בשמן זית. שמן למאור. פתילה מצופה בשעווה. נורה חשמלית.

 

הברכות על נרות חנוכה וסדר ההדלקה – ברכות ההדלקה. ברכות לאדם שרואה נר חנוכה. דגשים בהדלקה.

 

מלאכה לנשים – המנהג להמנע ממלאכה. זמנו. וגדרי המלאכות שנמנעו.

 

שבת חנוכה – תפילה והדלקה ערב שבת. טלטול חנוכיה בשבת. הבדלה.

 

כיבוי נרות חנוכה ושימוש באורן ובשמן – שימוש בנרות. לאחר שיעור המצווה. שימוש של מצווה. כיבוי הנרות. הנאה מהשמן הנותר.

 

הלל ועל הניסים בחנוכה  – סדרי התפילה ודין שוכח. חיוב הלל לנשים.

 

הספד, תענית והנהגות האבל בחנוכה‎ - תענית יחיד, יארצייט, ערב ראש חודש. הספדים. דיני אבלות. בית עלמין.

 

מנהגים, הנהגות וסגולות בחנוכה – אוסף מנהגי חתונה בתפוצות ישראל השונים.

 

 

 

 

 

טוב, זה הזמן לשאול: מה זה חנוכה בשבילכם?זיויק

משפחה?

המצווה?

האווירה?

האוכל?

הקדושה?

ההיסטוריה?

הניצחון?

המקדש?

ועוד מלא דברים שאפשר לכתוב...

מה מודגש לכם?

החגoo

האהוב עלי

חג ארוך אבל לא מחייב

בלי מלא סעודות

חורפי

הדלקת נרות כיפית

מפגשים משפחתיים

היסטוריה של ניצחון

עם גבורה נשית

נכון!זיויק
גבורה נשית.. שכחתי
..פצלשי"ת

מעבר למהות של החג,

בשבילי זה גם הפסקת התרעננות באמצע השגרה.

ולכן גם אם אין חופש מהלימודים/עבודה, אני אקח בעצמי חופש

זה נכוןזיויקאחרונה
אבל בטוח שחנוכה זה הרבה מעבר בשבילך
יש לכם רב?זיויק

אולי יותר מרב אחד?

אולי בכלל לא?

כמה הוא משמעותי בחייכם?

מה אתם שואלים אותו?

ומה לא?

תשובות:קגג

א: כן

ב: כן

ג: יש

ד: מאוד, מורה דרך חיים.

ה: כל שאלה שקשורה איכשהו לרוחניות מלכתחילה

ו: כל שאלה שלא קשורה באופן ישיר לרוחניות הוא משהו שהתקדש בגלל משהו מסוים אבל ביסודו הוא לא רוחני הוא עם קשר רוחני.

יש לי כמה רבנים לשאלות הלכתיות,פתית שלג

וכמה רבנים שמשפיעים מאוד על העבודת ה' שלי והבחירות שלי בחיים.

למרות זאת לצערי הרבה שנים לא יצא לי להתייעץ אחד על אחד עם רב לגבי שאלות שהן לא הלכתיות.

באמת מרגיש שזה חסר, וזה יעד בשבילי בעז"ה

היו לי רבנים גדולים שכולם נפטרו. אני שואלחסדי הים

את הבנים והתלמידים שלהם, שהם גם סוג של רבנים שלי.


 

[יש לי רב אחד שהיה מאוד משמעותי בחיים שלי שעדיין חי, אבל כשהתבגרתי ובהשפעת אחד הרבנים שנפטרו ודוד שלי שהיה חברותא של הרב הנפטר, התרחקתי בצורה מסויימת מדרך הלימוד של אותו רב.

עיקר המחלוקת האם צריך ללכת בלימוד תורה ולמדנות מהכלל אל הפרט, או מהפרט אל הכלל. כמובן שאני הכרעתי כדרך הראשונה, שלימד אותי הרב הזקן שנפטר ודוד שלי. יש לי גם מחלוקות אמנויות עם אותו רב, וגם בהשפעת הרב שנפטר ודוד שלי ניצלתי מאותם השקפות, אבל זה עניין יותר מזערי.]

יש לי רב אחיימח שם עראפת

יש לי רב ושמו עשיו, ויש לי רב ושמו עשב.

אולי בעצם בכלל אין לי. על כל פנים יש לי שיער.

משמעותי מאד, הוא מחובר לקרקפת.

האם הגיע הזמן להסתפר.

את כל שאר הדברים.

רבנית נחשב?פצלשי"ת

משמעותית לי מאוד ואוהבת את הגישה שלה לחיים,

אבל לא בקשר מאוד אישי איתה, היא נמצאת שם בשביל להתייעץ מידי פעם..


שואלת אותה שאלות רק כשאני מרגישה שאני לא מצליחה לענות לעצמי בכנות לבד.

כן אבלזיויק

רק אם היא אמיתית כי יש כל מיני מתחזות.

מסקרן לדעת מיהי.

אם אני מחזיקה ממנה, כנראה שאני תופסת ממנה אמיתיתפצלשי"ת
סומךזיויקאחרונה
רק מסקרן
קרה לכם שנשחקתם?הננח הנודד

קרה לכם שהרגשתם שאתם שחוקים (מלשון שחיקה)? יעני לא באותה רמה רוחנית כמו שהייתם פעם. למשל פעם הפריע לכם חוסר צניעות או משהו אחר ואחרי השחיקה פחות, איך התגברתם על זה? ואיך זהיתם שאתם נשחקים?

עצם השאלה שלך היא התשובהלאחדשה

מרגיש שפחות מפריע לך דברים שפעם הפריעו.

החיים עליות ומורדות.

חשוב לזהות לתפוס בזמן, לא להתבוסס ב'חטא'

לצמוח משם ולהפוך את הירידה- לתכלית של העליה.

לזכור שהירידה לא מגדירה את מי שאתה אסל ביא בבחלא נורת אזהרה לכיוון שלך כרגע..

יש לגמרי תקופות כאלהadvfbאחרונה

נראה לי ששחיקה זה מצב שאין כל כך דרייב להמשיך, להתגבר, להוביל וכו'

אני חושב שבשני דרכים אפשר להתמודד במקביל 

אחת - לבלוע את הרוק, למשיך למרות תחושת החוסר שמלווה

שנייה - לראות איזה נקודה טובה נאחזים בה ויוצאים ממנה לדרך חדשה אחרת

אולי יעניין אותך