׳רק׳ אין מציל....
אבל ׳מה זה בא לי׳ עכשיו איזו שחיה קטנה... והרי ׳אני יודע לשחות׳ ו׳לי זה לא יקרה׳...
איך ניתן לשכנע אדם לא לסכן את עצמו?
ביצאתנו מבית המדרש אנו אומרים:
׳אנו עמלים והם עמלים, אנו עמלים ומקבלים שכר והם עמלים ואינם מקבלים שכר. אנו משכימים והם משכימים... אנו רצים והם רצים...
וצריך להבין, לשם מה מזכירים בכלל את נץהצד השני? לכאורה עצם ההזכרה היא נתינת לגיטימציה להתנהגותם!
בפרשתנו נאמר:
"וידבר ה׳ אל משה אחרי לו מות שני בני אהרן בקרבתם לפני ה׳ וימותו. ויאמר ה׳ אל משה דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש... ולא ימות..."
ויש לדקדק בכתוב. מדוע פעמיים ׳ויאמר ה׳ אל משה׳, ושוב, ׳וידבר ה׳ אל משה׳.
וכן יש להבין, הרי מדובר כאן באהרן הכהן, קדוש ישראל, אותו צריך להזהיר ב׳ולא ימות׳? לא מספיק להגיד לו שה׳ אמר לא להכנס??
רש"י מביא את דברי חז"ל:
׳מה תלמוד לומר, היה רבי אלעזר בן עזריה מושלו משל לחולה שנכנס אצלו רופא. אמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב. בא אחר ואמר לו אל תאכל צונן ואל תשכב בטחב שלא תמות כדרך שמת פלוני. זה זרזו יותר מן הראשון, לכך נאמר אחרי מות שני בני אהרן:׳
אע"פ שהאדם מבין את דברי הרופא, אם הרופא לא יגיד לו ׳כדרך שמת פלוני׳ החולה לא בהכרח ישמע לו.
כך היא דרך האדם.. התאווה מושכת ואומרת ש׳לי זה לא יקרה...׳. זהו כח הגוף שממנו מורכב האדם.
אמנם בשכל, ברור שאכילת המזון הזה תזיק כדברי הרופא אבל הגוף אומר שהוא יתגבר..
האדם מורכב מגוף ונשמה. גם לאחר שהאדם התרומם למעלות עליונות עדיין הגוף יכול לבחור בטוב או לא ...
כמו ש׳יש קונה עולמו בשעה אחת׳ כך חלילה יש להיפוך ח"ו.
זה מה שה׳ אומר ומדבר למשה, שתי אמירות יש כאן. אחת לנשמה ואחת לגוף.
אהרן בשכלו ונשמתו מבין שאין להכנס כי כך ה׳ אמר.
אבל אפילו אהרן צריך אזהרה לגוף שלא יפריע להבנה זו.
וכך אנו בתפילה ביציאה מבית המדרש, אנו אומרים לנשמה אנו עמלים ומשכימים, וגם מדברים לגוף הן עמלים ואינם מקבלים שכר וכו׳.
מי שמבין יסוד זה ולא ישכח את האחריות לשים לב לגופו מובטח לו שיתרומם מעלה.
שנזכה,
שבת שלום
עפ אור יהל לפרשתנו (ובעוד מקומות)
תיוגיישן:
@90474|נפש חיה.]
@כנפיים


